@Snakster
Joo olen ihan samaa mieltä siitä, että lähtökohtaisesti viranomaistoiminnan pitäisi olla sellaista ihmisläheistä, koska se synnyttää luottamusta. Mutta tarvittaessa poliisin pitää pystyä olemaan myös auktoriteetti, jolle ei intetä vastaan ja jolla on tilanteessa se valta sanoa viimeinen sana. Edellyttäen tietenkin, että asioissa mennään lain suomien toimivaltuuksien mukaan.
Sen takia vain kirjoitin tuon viestin, että mulla tökkii tosi pahasti tuollainen asia, että keskustelun sävyssä on havaittavissa sitä, että monet ihmiset eivät tunnu jotenkin käsittävän tätä. Poliisilla on olemassa se pieni palanen valtaa täysin perustelluista syistä ja he eivät voi sitä luovuttaa vastapuolelle, koska silloin koko poliisin merkitys asetetaan kyseenalaiseksi.
Tässä tapauksessa minun mielestäni liikutaan nyt hyvin harmaalla alueella siinä mielessä, että tilanne ei voi mennä niin, että nuo mielenosoittajat ikään kuin pyörittävät koko palettia, ja tilanne menee täysin heidän ehdoillaan. Lakia heidänkin on kuitenkin toteltava ihan samalla tavalla, kuin kaikkien muidenkin kansalaisten, eikä tätä voi kiertää millään argumenteillä. En voi hyväksyä sellaista ajattelumaailmaa, että minä menen tuosta katkaisemaan kadun, en tottele poliisin käskyjä ja poliisin kantaessa minut pois, niin joku toinen tulee siihen tilalle ja näin tahallisesti häiritään poliisin toimintaa. Ja sitten on vielä otsaa olla lapa ojossa vaatimassa pelkästään omien oikeuksiensa perään. Ei tuollainen ole hyvää ihmisyyttä. Ytimessä on silloin tuollainen oman vastuun ulkoistaminen ulkopuolelleni.
Toki HS:n kuvat, jossa monta poliisimiestä suihkuttaa tuota kaasua ovat hyvin dramaattisen näköisiä, mutta jos viitsii tutustua koko tuon tapahtuman kulkuun, niin silloin avautuu monta sellaista kulmaa, joita ei pelkästään jostain kahden minuutin videoklipistä näe.
Jos poliisin joskus sitten aikanaan todetaan syyllistyneen liialliseen voimankäyttöön, niin fine. Se on sitten hyväksyttävä ja niillä mennään. Mutta tuota minä minä minä arvomaailmaa en siitä huolimatta pysty hyväksymään.