Ei kai kukaan ole puhunut vankilaan laitosta koko loppuelämän ajaksi? Ja jos on niin en minäkään kannata elinkautista pyöräkolarista, vaikka siinä vastapuoli kuolisi.
Juu ei ole vaatinut. Murmeli vain kysyi minulta kantaa omaisena, että haluaisinko nähdä tappajan seuraavalla viikolla vapaalla jalalla kaupassa. En haluaisi nähdä, joten mitä ilmeisimmin oikea paikka kyseiselle tappajalle olisi siis vankila.
Mutta koska en haluaisi nähdä henkilöä enää ikinä, niin silloin ilmeisesti elinkautinen olisi ainut vaihtoehto. Tällä kärjistyksellä koitan siis sanoa, ettei minusta myöskään omaisten silmistä poispitäminen ole peruste vankilaan laittamiselle.
Mutta jos tappaa toisen ihmisen tahallisesti tai vahingossa SILLOIN KUN ITSE rikkoo räikeästi liikennesääntöjä, niin mielestäni henkilö kuuluu vankilaan, oli kulkupelinä kolmipyörä tai panssarivaunu.
Tästä esitinkin mielipiteeni jo aiemmin. Nyt kun seuraus oli pahin mahdollinen, on helppo taivastella miten pahan teon ihminen teki. Itse olen siis sitä mieltä, että nimenomaan tämän alkuperäisen teon (pyörällä liian lujaa hurjastelun kielletyssä paikassa), on oltava vankilanarvoinen teko, jotta siitä vankilaan voidaan laittaa. Henkilö ei olisi mielestäni ollut yhtään sen puhtaampi pulmunen, vaikka olisikin onnistunut välttämään onnettomuuden tai jos olisi osunut naiseen ainoastaan vammauttavasti, ei kuolettavasti.
Korvaussummat ovat tosiaan asia erikseen, ne tuntuvat minustakin aivan liian pieniltä ylipäätään. Siitä huolimatta en vain ole sitä mieltä, että aina kun aiheuttaa jonkun kuoleman, on oikea paikka vankilassa.
Kuinka räikeitä liikennerikkomukset nyt lopulta olivatkaan? Polkupyörällä ajo jalkakäytävällä ja suojatiellä, joka ei ollut pyörätien jatke, ja kaikki tämä liian suurella tilannenopeudella (tilannenopeus ei sinällään ole ylinopeus). Ja kyllä minun mielestäni on merkitystä silläkin, onko välineenä kolmipyörä vai panssarivaunu.
Sillä jos tälle linjalle lähdetään, niin näen maanteillä päivittäin aivan järjettömän kaistapäisiä ohituksia kovilla tilannenopeuksilla. Nopeusrajoituksien kovakin ylittely on "ihan jees että pääsen turvallisesti ohi", keltaisista viivoista ei jaksa välittää koska "tuurilla ne valtamerilaivatkin seilaa, ei tuolta seuraavasta risteyksestä kukaan tule" eikä mistään suojateistä tai kävelijöistä välitetä yhtään, sillä "heikommat väistäkööt". Kyllä minä itsekin vedän selvästi alinopeutta ajavien ohi ylinopeudella, eli tarkoitukseni ei siis ole taivastella ylinopeuksia, vaan ainoastaan järjettömyyksiä.
Eivät hekään mielestäni vankilahoidon tarpeessa ole, mutta silti en vieläkään näe tämän kyseisen pyöräilijän rikkomuksia vankilan arvoisina.
Katsokaa mieluummin ennen kaikkea tekoja, älkää seurauksia. Ja senkin jälkeen, onko vankila aina parempi ratkaisu kuin muut mahdolliset hyvitystavat?