Suomen oikeuslaitos näytti taas ”närhen munat”

  • 1 789 502
  • 11 420

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Ehkäpä tuossa olisi voinut jo vankilaankin laittaa. Eiköhän tämä tyyppi vielä liikenteessä aiheuta jonkun kuoleman tai vammautumisen.
Naurattaisi, jos ei olisi vakavasti asiasta kyse.

Äijä tuntuu kirkkain silmin syyttävän toilailuistaan autoaan. Hitto kun oli niin tehokas auto alla. Kuski oli ihan järkyttynyt, kun auto ilmeisesti ihan huomaamatta lähti poliisia pakoon.

Mitä sitten, kun saadaan itseohjautuvat autot laajemmin käyttöön? Huh huh!
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
800 euroa korvauksia, kun näpistää ja julkaistaan video. Noilla korvauksilla maksaa sakot ja fyrkkaa jää vielä jäljelle. Joutuikohan edes palauttamaan anastamiaan tavaroita?

Täytyy kyllä antaa iso alapeukku Suomen oikeuslaitokselle. Kolme vuotta kestää tuollaisen näpistyksen käsittely oikeusasteissa. Pitäisiköhän lakia muuttaa siten, että rikokseen syyllistyneestä saa julkaista valvontakameravideon? Ei liene väärin olettaa, että rikollisen oikeusturva on Suomessa liian hyvä.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ymmärrän, että em. ratkaisu kuulostaa kummalliselta. Niin se tekee minustakin. Mutta, sitten kun asiaa pohtii vähän lisää, niin kyllä siinä ihan logiikkaakin on. Ainakin, jos ajattelemme elävämme länsimaisessa oikeusvaltiossa. A tekee rikoksen. Ei se kaiken järjen mukana oikeuta B:tä (ja C:tä) tekemään sellaista rikosta, jonka kohteena on A. Taitaa yhä olla niin, että poliisi ja oikeuslaitos ovat ne, kenen tehtävä on ottaa A kiinni ja antaa hänelle rangaistus.
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ymmärrän, että em. ratkaisu kuulostaa kummalliselta. Niin se tekee minustakin. Mutta, sitten kun asiaa pohtii vähän lisää, niin kyllä siinä ihan logiikkaakin on. Ainakin, jos ajattelemme elävämme länsimaisessa oikeusvaltiossa. A tekee rikoksen. Ei se kaiken järjen mukana oikeuta B:tä (ja C:tä) tekemään sellaista rikosta, jonka kohteena on A. Taitaa yhä olla niin, että poliisi ja oikeuslaitos ovat ne, kenen tehtävä on ottaa A kiinni ja antaa hänelle rangaistus.
Minun oikeustajuni menee niin, että koska tässä vain autettiin viranomaisia rikollisten kiinnisaamisessa niin rikosta ei tapahtunut. Lakia tosiaan pitäisi muuttaa.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Ymmärrän, että em. ratkaisu kuulostaa kummalliselta. Niin se tekee minustakin. Mutta, sitten kun asiaa pohtii vähän lisää, niin kyllä siinä ihan logiikkaakin on. Ainakin, jos ajattelemme elävämme länsimaisessa oikeusvaltiossa. A tekee rikoksen. Ei se kaiken järjen mukana oikeuta B:tä (ja C:tä) tekemään sellaista rikosta, jonka kohteena on A. Taitaa yhä olla niin, että poliisi ja oikeuslaitos ovat ne, kenen tehtävä on ottaa A kiinni ja antaa hänelle rangaistus.
Niin. Itsehän olen sitä mieltä että jos tietoisesti rikkoo lakia niin sillon vapaaehtoisesti myös luopuu lain suomasta suojasta.
Niin sen pitäisi minun mielestäni mennä.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Pitäisiköhän lakia muuttaa siten, että rikokseen syyllistyneestä saa julkaista valvontakameravideon? Ei liene väärin olettaa, että rikollisen oikeusturva on Suomessa liian hyvä.

Mä olen periaatteessa kyllä samaa mieltä tästä, mutta ongelmaksi tulisikin se linjaveto, kenellä on oikeus määritellä onko rikos tapahtunut... Siihen tuomioon astihan se näppärikin on vasta epäilty (joskin näpistyksessä poliisikin voi sen tuomion antaa sakkomuotoisesti).
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Oisko kuitenkin parempi, että kuka tahansa ei voi julkaista henkilöstä kuvaa somessa ja syyttää varkaudesta? Minusta on. Säilyttäisin tämän oikeuden poliisilla, joka voi julkaista epäillyn kuvan.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Niin. Itsehän olen sitä mieltä että jos tietoisesti rikkoo lakia niin sillon vapaaehtoisesti myös luopuu lain suomasta suojasta.
Niin sen pitäisi minun mielestäni mennä.
Siis jos joku tönäisee minua minulla on oikeus käyttää kuolettavaa voimaa häntä vastaan? Tai jos joku ajaa selkeää ylinopeutta niin voin pahoinpidellä kyseisen kuskin kun näen hänet huoltoasemalla? Vai mitä sä meinaat?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Hienosti vedetty, ihanko itse keksit? Näppärin kuvan julkaisun vertaaminen pahoinpitelyyn/tappoon kertoo pahasta aatemaailman aiheuttamasta sokeutumisesta.
Kyse oli lain antamasta suojasta. Se joko on tai ei ole. Se ei ole asteikko ja vaikka laista voi löytyä tilanteita joissa perusoikeuksista voidaan poiketa niin siihen pitää löytyä perusteltu syy. Jos lain rikkominen poistaa lainsuojan löytyy maasta aika vähän lainsuojaa nauttia ihmisiä.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Kyse oli lain antamasta suojasta. Se joko on tai ei ole. Se ei ole asteikko ja vaikka laista voi löytyä tilanteita joissa perusoikeuksista voidaan poiketa niin siihen pitää löytyä perusteltu syy. Jos lain rikkominen poistaa lainsuojan löytyy maasta aika vähän lainsuojaa nauttia ihmisiä.
Harvemmin sitä lakia tietämättään rikkoo. Mikä tarkoittaa että kyseessä on tietoinen teko. Ja teoilla on seuraukset. Simple as that. Vastatakseni liioteltuihin esimerkkeihisi niin kyllä.
Play stupid games, get stupid rewards.
 

teppana

Jäsen
Harvemmin sitä lakia tietämättään rikkoo. Mikä tarkoittaa että kyseessä on tietoinen teko. Ja teoilla on seuraukset. Simple as that. Vastatakseni liioteltuihin esimerkkeihisi niin kyllä.
Play stupid games, get stupid rewards.

Ensinnäkin, kuka sen lain rikkomisen todentaa? Riittääkö maallikon havainto, vai pitääkö lain suojan poistamiseen saada vahvistus viralliselta taholta?

Jos vastaus on ensimmäinen ehdotus, huomaat varmaan sen mahdottomuuden. Jokainen kansalainen voisi olla syyttäjä, tuomari ja pyöveli. Jos vastaus on jälkimmäinen, miten lain suojan menetys käytännössä tapahtuu? Kun olet jäänyt kiinni ja tuomion saanut sekä kärsinyt, saa sinut vielä sakilla hivuttaa kylänraitilla?

Voitko avata tätä ajatusta tarkemmin. Miten tuollainen yhteiskunta toimisi?
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Ensinnäkin, kuka sen lain rikkomisen todentaa? Riittääkö maallikon havainto, vai pitääkö lain suojan poistamiseen saada vahvistus viralliselta taholta?

Jos vastaus on ensimmäinen ehdotus, huomaat varmaan sen mahdottomuuden. Jokainen kansalainen voisi olla syyttäjä, tuomari ja pyöveli. Jos vastaus on jälkimmäinen, miten lain suojan menetys käytännössä tapahtuu? Kun olet jäänyt kiinni ja tuomion saanut sekä kärsinyt, saa sinut vielä sakilla hivuttaa kylänraitilla?

Voitko avata tätä ajatusta tarkemmin. Miten tuollainen yhteiskunta toimisi?
Yksinkertaista: Sekä A että B. Otetaan vaikka tämä näppärikeissi. Näppäri pöllii tavaraa rikkoen lakia. Kauppias julkaisee videon. Näppäri tuomitaan rikoksesta ja kauppias ei saa rangaistusta. Jos taas Näppäri tuomitaan syyttömäksi, kauppias saa rangaistuksen.
Pysytkö mukana vai haenko paksumpaa rautakankea?
Otetaans selkeämpi esimerkki näin varmuuden vuoksi. Miestä epäillään raiskauksesta. Uhrin isä/veli/puoliso/tjsp käy pahoinpitelemässä epäillyn raiskarin. Raiskari todetaan syylliseksi -> pahoinpitelijälle ei tuomiota. Raiskari tuomitaan syyttömäksi -> pahoinpitelijälle tuomio.

Kun on tuomionsa suorittanut, on lain suoja palautettu. Kaikki tämä nojaa yksilön omaan vastuuseen. Jos otat lain omaan käteen, riskeeraat oman nahkasi siinätapauksessa että olet väärässä. Kaikki mitä teet, teet omalla vastuullasi.
Tosin yksilön vastuu on käytännössä kirosana tässä holhousyhteiskunnassa.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
...
Otetaans selkeämpi esimerkki näin varmuuden vuoksi. Miestä epäillään raiskauksesta. Uhrin isä/veli/puoliso/tjsp käy pahoinpitelemässä epäillyn raiskarin. Raiskari todetaan syylliseksi -> pahoinpitelijälle ei tuomiota. Raiskari tuomitaan syyttömäksi -> pahoinpitelijälle tuomio.
...
Nyt on kyllä ehkä hieman heikot hanget argumenteilla. Miten paskaksi saa epäillyn raiskarin piestä tuossa kuvailemassasi rautakankiesimerkissä, voiko pistää ihan hengiltä? Ja minkä tason rikoksentekijöihin saa käyttää väkivaltaa ilman sanktioita, pitääkö olla ihan penetraatio tapahtunut vai saanko käydä kurmoottamassa pelkästä säädyttömien ehdottelusta tai luvattomasta hiplailusta? Eläinrääkkääjiä voisin ihan mielelläni kanssa muksia vaikka kirveelläkin, harmillisesti pelkkä siilien käyttö jalkapallona ei taida minkäänlaista tuomiota lakituvassa tuottaa vaikka sattuisi poliisi paikalle todistamaan urheilua, eli voinko kurmoottaa mielestäni kurmootuksen tarpeessa olevaa henkilöä vaikka lakikirja ei siihen "kansan oikeustajuun" tunnetusti osukaan useissa tapauksissa?
 

Janders

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Luulisi näiden villin lännen kauppiaiden jo oppineen läksynsä, kun vastaavia keissejä on ollut useasti julkisuudessa, mutta ei näytä menevän kalloon.
 

Oto Hascak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itellä oli tarkoituksena tän Iltalehden jutun jakamiselle se, että miksi korkeimman oikeuden piti puuttua asiaan, että hovioikeus ottaisi jutun käsittelyyn. Jutun perusteella olisi jäänyt käräjäoikeuden päätäs voimaan.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse muuttaisin lakia siten, että kauppiaalla on oikeus julkaista valvontakameravideo, mikäli on aihetta epäillä rikosta.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Luulisi näiden villin lännen kauppiaiden jo oppineen läksynsä, kun vastaavia keissejä on ollut useasti julkisuudessa, mutta ei näytä menevän kalloon.
Tämä taitaa olla sama vuosia vanha tapaus, joka on käynyt korkeimmassa oikeudessa asti. Jos nyt oikein muistan, niin käräjillä kauppiaat tuomittiin vain kärsimyskorvauksiin, mutta heille ei määrätty sakkoa tai muuta rangaistusta. Hovi ei ottanut käsittelyyn, korkein käski hovin käsitellä. Ja nyt sitten lopulta hovi määräsi sakkoja myös. Ja tähän taisi liittyä se, että hoviin ja korkeimpaan valitti nimen omaan näpistelijä tai syyttäjä, ei kauppiaat.

Voi olla, että muistan jotain tuosta (jopa ihan totaalisen) väärin, mutta nyt ei huvita tarkistaa yksityiskohtia.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse muuttaisin lakia siten, että kauppiaalla on oikeus julkaista valvontakameravideo, mikäli on aihetta epäillä rikosta.
Vaikka olenkin täysin kauppiaan puolella, niin tämänlainen käytäntö voisi leimata myös syyttömistä ihmisistä varkaita. Itse esimerkiksi olen vahingossa ajatuksissani joskus jättänyt polttoaineet maksamatta, mutta käynyt kyllä sitten jälkikäteen ne maksamassa. Kyllä ois vituttanu, jos oma pärstä ja auto olisi komeillut sosiaalisessa mediassa varkaan leima otsassa.

Jotain täytyisi tehdä, mutta näytön pitäisi olla kiistaton. Juurikin jos näkee jonkun työntävän tavaraa taskuun ja poistuvan, niin tällöin ehdottomasti pitäisi saada julkaista kamerakuvat.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vaikka olenkin täysin kauppiaan puolella, niin tämänlainen käytäntö voisi leimata myös syyttömistä ihmisistä varkaita. Itse esimerkiksi olen vahingossa ajatuksissani joskus jättänyt polttoaineet maksamatta, mutta käynyt kyllä sitten jälkikäteen ne maksamassa. Kyllä ois vituttanu, jos oma pärstä ja auto olisi komeillut sosiaalisessa mediassa varkaan leima otsassa.

Jotain täytyisi tehdä, mutta näytön pitäisi olla kiistaton. Juurikin jos näkee jonkun työntävän tavaraa taskuun ja poistuvan, niin tällöin ehdottomasti pitäisi saada julkaista kamerakuvat.

Kyllähän noita unohduksiakin sattuu ihmisille ja osa sitten "unohtaa" ne tavarat sinne taskuun, hivenen hankala tuosta pelkästä työntämisestä taskuun on vielä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä tehdä.

Varsinaisesti kun rikoksen määritelmä ei edes täyty tuolla taskuun tunkemisella vaan poistumalla kaupasta nuo tavarat taskussa maksamatta niitä, tuotahan on liki mahdoton toteennäyttää pelkillä kameroilla tai varsinkaan sillä taskuunlaitolla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös