Syyntakeettomaksi julistaminen olisi tosiaan ainoa tapa saada pidettyä tekijät pysyvämmin poissa kaduilta, mutta valitettavasti Buttia ystävineen ei ole todettu kliinisesti mielisairaiksi. Ei Butt murhaa, paloittele ja/tai syö ihmisiä siksi, että hän olisi harhainen eikä tajuaisi mitä tekee. Päin vastoin hän on tiennyt mitä tekee ja tajunnut oikean ja väärän eron vallan hyvin, mutta ei vain välitä siitä.
Terve ja henkisesti tasapainoinen ihminen ei tahdo suunnitelmallisesti tappaa ja paloitella. Tällaisen ihmisen mielenmaisema on aina nyrjähtänyt. Terve ihminen tuntee empatiaa, joka estää julmat teot. Terve ihminen ei valitse olla tappamatta. Hänelle ei tule edes mieleen tappaa. En minä herää aamuisin ja ajattele, että tänään olen vastuullinen enkä tapa. Minulla on sillä tavalla terve mieli, ettei se edes harkitse vakavasti kenenkään tappamista.
Ongelma on katsannossa, jossa ihmisen teot jaetaan jyrkästi hallittuihin ja hallitsemattomiin. Tieteellisesti näkemys on perusteeton, koska toteutuva käytös on lukemattomien muuttujien summa. Esimerkiksi alkoholismilla on perinnöllinen tausta, eikä niin ollen voida sanoa, että alkoholisti valitsee juomisen. Samalla tavalla ei voida sanoa, että epäempaattinen tappaja valitsee tappamisen.
Miksi ihmistä, joka tuntee viehtymystä tappamiseen, ei voi nimetä sairaaksi? Vai onko joku sitä mieltä, että jengi, joka tahtoo tappaa ja paloitella, on henkisesti tervettä?