Mutta ehkä kaikki ansaitsevat toisen mahdollisuuden. Tämä kaveri ei minun mielestäni sellaista olisi tarvinnut. Mutta onneksi minulta ei kysytä.
Mun puolesta toinen mahdollisuus on lähes mistä tahansa rikoksesta ansaittu. Mutta jos sitä mahdollisuutta ei osaa käyttää oikein, niin silloin pitäisi tulla kovempia tuomioita. Ja mun näkökulmasta se toinen mahdollisuus on ensimmäisen tietyn tyyppisen rikoksen* osuessa kohdalle, ei ensimmäisen tuomion. Jos säännöllisesti hakkaat lapsiasi, puolisoasia tai vaikka naapuria, niin mun mielestä se mahdollisuus on käytetty ja menetetty.
Konkreettisesti tuon voisi heittää 1,5 kertoimella. Jos ensimmäinen pahoinpitely tuo/toisi kuukauden ehdollista, toinen toisi 1,5 kuukautta, kolmas 2,25, neljäs 3,37 ja niin edespäin. Ja jos teot ovat sinänsä toisistaan erillisiä, eli esimerkiksi tehty eri päivinä/viikkoina, niin ei muuta kuin tuomion kohdalla kuukaudet yhteen. Eli jos viisi "kuukauden arvoista" tekoa sattuu, niin istumaan vain 1+1,5+2,25+,3,375+5,0625 kuukautta, eli istumaan karkeasti ottaen 13 kuukaudeksi ja viikoksi. Nyt tuo kuukausi on sinänsä vain laskutoimituksen kannalta helppo luku, en tarkoita että jokaisesta pahoinpitelystä tulisi sama "base penalty". Aivan hyvin tuossa voisi olla 2,5+5+3+1+8,5 kuukauden rangaistukset pahoinpitelyistä ja niihin sitten kertoimet päälle. Tietenkin ilman ensikertalaisen alennuksia noiden pitää mennä, viiteen erilliseen pahoinpitelyyn syyllistyvä on yhtä ensikertalainen kuin maksullisia palveluja tarjoava on ensikertalainen.
*Tähän kategoriaan laskisin ainakin väkivalta- ja seksuaalirikostuomiot, joissa konkreettisesti toisen ihmisen terveyteen vaikuttavaa toimintaa on tapahtunut. Esimerkiksi kunnianloukkaukset, huumausaineiden käyttörikokset, näpistykset, talousrikokset ja vastaavat eivät mun mielestä ole lähtökohtaisesti aivan samalla tasolla. En halua vähätellä noita, mutta tietyistä teoista kovempia rangaistuksia jakamalla myös annettaisiin signaalia siitä, mitä asioita pidetään erityisen tärkeinä.
Edit: Ja tuon nimimerkin @sämpylä89 linkkaaman uutisen "sankarin" voisi mun puolesta pistää samaan koppiin sarjakuristajan kanssa. Samaksi ajaksi, Svahn voi vielä liittyä bileisiin. Jos tekohistorian perusteella ei kykene elämään yhteiskunnassa vaarantamatta muiden henkeä tai terveyttä, niin paikka ei ole osana yhteiskuntaa. Joo nyt ei tullut raatoa, mutta noin pitkäkestoinen väkivalta ja aiempi historia kertovat mun mielestä ihan tarpeeksi kaverin yhteiskuntakelpoisuudesta.