Kuinka oleellista tuo nyt on? Jos ihminen ampuu toisen, niin minusta on aika lailla yksi lysti henkirikoksen vakavuuden kannalta, että onko hänellä aseenkantolupa vai ei. Sinusta kai tuo on oleellinenkin asia?
On ehdottomasti olennainen asia. Aseella suoritetun henkirikoksen jälkeen alkaa yleensä välitön kalabaliikki mediassa ja kansanedustajien ynnä muiden vaatimukset siitä, kuinka aseen hallussapitolupia pitää kiristää tai jopa kieltää kokonaan, tai kuinka Suomessa on aseita niin ja niin paljon. Usein sitten paljastuukin, että ase on ollut luvaton, jolloin olisi ihan turha vainota tavallisia aseen omistajia. Joskus on kyse myös ns. heimolaisten välienselvittelyistä ja verikostoista, jotka eivät mihinkään muutu tai ratkea, vaikka suomalaisilta tavallisilta aseenomistajilta evättäisiin kaikki luvat.
Mutta mitä aseella tehdyt henkirikokset tähän muutenkaan liittyvät? Kyse on ajokortista, ilman sitä ajosta ja sen menettämisen syystä. Jos on korttinsa rattijuoppoillut hyllylle, on täysin piittaamaton liikenneturvallisuudesta ja muitten hengestä. Jos kortin menettämisenkään jälkeen ei pätkääkään välitä asiasta vaan jatkaa autoilua, niin sen pitäisi olla selkeä lisäperuste tuomita mahdollisimman kovaan tuomioon.
Millä ihmeen logiikalla saat tästä tapon? No et todennäköisesti millään, kunhan louskautat leukojasi turhaan. Minusta tässä tilanteessa on hyvä pohtia myös tuon uhrin vastuuta. Hänhän se tiettävästi on ollut piittaamaton liikennesäännöistä, kun on keskellä autotietä istunut/seissyt/kävellyt. Mitään faktaa ei ole siitä, että vastaaja olisi tuossa ajanut esimerkiksi räikeää ylinopeutta, jota voisi pitää raskauttavana asiana.
Ai uhrinko vastuuta tässä nyt haetaan tilanteessa, jossa tie on hyvä, näkyvyys hyvä - ja jossa yliajaja ajaa yli ja pakenee paikalta viitsimättä pysähtyäkään sillä aikaa kun uhri raahautuu 80 metriä auton perässä. Toki sitä jokaisen pitäisi pysyä poissa tieltä, mutta ei se silti vähennä sitä, että vika on yliajajan. Mitä ylinopeuteen tulee, niin siitähän ei ollut todisteita eikä silminnäkijöitä, mutta se ei tarkoita, etteikö kuski olisi ylinopeutta voinut ajaa. Todennäköisemmin on ajanut, koska ei ole kyennyt väistämään tai jarruttamaan hyvissä olosuhteissa.
Jos yliajaja olisi heti pysähtynyt ja soittanut hätänumeroon apua, tilanne olisi ollut selkeästi eri, mutta yli ajaminen piittaamattomasti ja sen jälkeen poistuminen muina miehinä paikalta tekee asiasta paljon törkeämmän.
Nyt samantapaisten teiden sankarien edesottamuksista tullaan sivumennen louskuttamaan leukoja eduskunnassa asti, sillä lapsensa rattijuopon yliajamana menettänyt isä on saanut 50 000 nimeä kasaan kansalaisaloitteeseen (
Iltasanomista tarkemmin). Aloitteessa vaaditaan muun muassa seuraavaa:
Aloitteessa on mainittu mm. rattijuopon ajoneuvon välitön otto valtiolle ja että rattijuopon aiheuttama kuolema tulkittaisiin tapoksi ja loukkaantuminen tapon yritykseksi.
Tuen lämpimästi kumpaakin ajatusta eli rattijuopon auto tulisi tuomita valtiolle heti jos kyseessä on törkeä rattijuoppous (lievemmästä voisi vielä päästä ilman auton menetystä). Tuomitaanhan muutkin rikoksentekovälineet valtiolle automaattisesti, miksei siis autoja? Rattijuopon aiheuttamat kuolemat johtuvat tietoisesta päätöksestä astua rattiin ja vaarantaa kanssaihmisten henki, joten tappotuomio olisi ainoa oikea. Korttinsa rattijuopumuksen takia menettäneiden ja silti ajavien kuskien kohdalla sama juttu, tietoisesta välinpitämättömyydestä on kyse yhtä lailla. Jos ei ole korttia, ei ole asiaa auton rattiin, piste.
Sinä toki varmasti kannatat yhtä lämpimästi sitä, että maanteiden sankarit ja rattijuopot saavat jatkossakin pienet rapsut, onhan uhreillakin vastuu. Mitäs liikkuivat ulkona.