Kilgore Trout
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Ilves
Kuinka pitkään Turkille tehdyistä myönnytyksistä pitää pitää kiinni sen jälkeen, kun ollaan täysjäseniä? Viikko, kuukausi, vuosi?
Jos minä saisin päättää niin kyllä yksi päivä riittäisi.Kuinka pitkään Turkille tehdyistä myönnytyksistä pitää pitää kiinni sen jälkeen, kun ollaan täysjäseniä? Viikko, kuukausi, vuosi?
Aamupäivällä kun NATO-jäsenyyden vahvistamiseksi on laitettu viimeinen allekirjoitus kartonkiin, niin iltapäivällä annetaan turvapaikka parille pommigüülenille.Jos minä saisin päättää niin kyllä yksi päivä riittäisi.
Ei mikään yksittäinen harjoitus. Täällä lappaa porukkaa joka harjoituksessa ja yleensä mukana usalaisia ja brittejä. Eikä pelkästään opettamassa vaan oppimassa. Noi marinet ovat logistiikka yksiköstä, joten siitä voisi päätellä...Artikla 5 vs. yksittäinen harjoitus. Ainakaan minulle ei ole vaikea arvottaa kumpi on tärkeämpi.
On nähty kuinka tarkkoja länsimaat on siitä, ettei missään nimessä tarvitsisi osallistua itse sotaan. Suurennuslasilla katsotaan mistä raketti tipahti Nato maahan, kun viereiseen tuettuun ei-jäsen-maahan niitä sataa tuhansittain. Materiaaliapua annetaan which is nice mutta samalla tuhot ovat hirmuiset.
Jos jostain ihmeen syystä sama tapahtuisi Suomen kohdalla, jotenkin olen skeptinen että ilman muodollista artikla 5:sta, kumppanimme siirtyy pelkkään tukimoodiin ettei vaan Nato vs ru tapahtuisi. Voi olla että olen väärässä.
Ei mikään yksittäinen harjoitus. Täällä lappaa porukkaa joka harjoituksessa ja yleensä mukana usalaisia ja brittejä. Eikä pelkästään opettamassa vaan oppimassa. Noi marinet ovat logistiikka yksiköstä, joten siitä voisi päätellä...
Perävalotakuu heti sen jälkeen kun kuskin pukilla ollaan, kansallisia hyötyjä hakien.Kuinka pitkään Turkille tehdyistä myönnytyksistä pitää pitää kiinni sen jälkeen, kun ollaan täysjäseniä? Viikko, kuukausi, vuosi?
Kuinka pitkään Turkille tehdyistä myönnytyksistä pitää pitää kiinni sen jälkeen, kun ollaan täysjäseniä? Viikko, kuukausi, vuosi?
Off-topic, mutta Orban oli kuulema pitänyt Unkari-Kreikka ystävyysottelussa huivia, missä oli Suur-Unkarin kartta (osia Itävallasta, Serbiasta, Ukrainasta, Slovakiasta, Romaniasta ja Kroatiasta). Herää kysymys, että onkohan Venäjän ja Unkarin välillä solmittu joku salainen sopimus?Muut Visegrad-maat (Puola, Tsekki, Slovakia) ovat painostaneet Unkaria:
Orbán lupasi Unkarin tuen Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyksille – äänestys ensi vuoden alussa
Puolan, Tšekin, Slovakian ja Unkarin pääministerit tapasivat toisensa Košicessa Slovakiassa.yle.fi
Muut Visegrad-maat (Puola, Tsekki, Slovakia) ovat painostaneet Unkaria:
Orbán lupasi Unkarin tuen Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyksille – äänestys ensi vuoden alussa
Puolan, Tšekin, Slovakian ja Unkarin pääministerit tapasivat toisensa Košicessa Slovakiassa.yle.fi
Siirtyy samalla kaavalla eteenpäin kuin OL3:sen täysimääräinen käyttöönotto, mutta Unkari ei edes mielestäni yritä selitellä asiaa.Ja taas lupsahti lupaus kuukaudella parilla eteenpäin. Eiköhän sieltä sitten taas joku selitys sillekin tule eteen verukkeeksi ettei sekään käy, ja tyhjä lupaus. Naurettavaa.
Koetetaan nyt suhtautua tähän kuin kiinalaiset ajankulkuun... Jossain vaiheessa Turkki ja Unkari ratifioivat Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyden. Meidän Natoon liittyminen on kertaluonteinen tapahtuma, mutta Unkari tarttee EU-avustusroponsa myös tämänkin episodin jälkeen. Nato ratifiointi -jarruttamisen kyllä löytävät vielä edestään... Toisaalta, Orban ei ajattele tuota noin pitkälle, vaan koettaa kahmia tässä ja nyt mahdollisimman paljon omaan liiviinsä - loppujen lopuksi Unkarista välittämättä.
Tämä on minusta se kaikkein tärkein juttu. Sitä paitsi Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyydessä tärkeintä ei ole minusta itse jäsenyys, vaan se, että Pohjoismaat liittyvät samaan sotilaalliseen liittoon. Ekstraplussana se, että mukana ovat myös muut Itämeren maat. Nato-jäsenyyden ratifiointi saa kestää ihan sen aikaa kuin se kestää, koska kaikki nämä meille tärkeät maat ovat sen jo ratifioineet.Oma fiilis on kaikesta huolimatta hyvin positiivinen. Saimme Suomessa yhteisellä päätöksellä NATO-jäsenyyden eteenpäin ja kansa seisoo edelleen lähes täysin sen takana. Vain 8 prosenttia oli NATO:a vastaan viimeisessä gallupissa. Tästä on hyvä jatkaa ja odottaa. Suurin kivi on käännetty ja hakemus jätetty. Vihdoin.
Kyllä me sitä kestämme. Jossain vaiheessa toki paine Unkaria ja Turkkia kohti tulee kasvamaan ihan sen takia, että lähinaapurimme niin Itämeren (Norja, Tanska, Viro, Latvia, Liettua, Puola ja Saksa) kuin arktisella alueella (Norja, Islanti, Kanada ja Yhdysvallat) odottavat käsittääkseni aika lailla vesi kielellä sitä, että pääsevät tekemään uudet suunnitelmat joissa Suomi ja Ruotsi ovat mukana. Kaikki tähän asti lukemani arviot asiantuntijoilta ovat about sitä mieltä, että Naton komentojärjestelmään on tulossa liittymisen seurauksena muutoksia.Näin se on mennyt ja menee edelleen. Uhka Venäjän taholta Suomea kohtaan on normaalia pienempi, ja siksi kestämme helposti puoli vuotta ja ylikin turkin ja unkarin venkoilua.
Mikään ei takaa sitä, ja siksi nämä molemmat yksinvaltiaat syövät ahmimalla sitä luottamuspääomaa, jota Suomi ja Ruotsi ovat kasvattaneet vuosikymmeniä ja toivottavasti kasvattavat edelleen. Molemmat maat tulevat löytämään tämän edestään, siitä olen ihan 100% varma ja se johtuu molempien maiden heikosta taloustilanteesta.Se mikä pistää miettimään jonkin verran, on turkin ja unkarin venkoilu 2023. Mikä takaa, että maat pitävät kiinni mistään ja mikä takaa, että nykyiset yksinvaltiaat luopuvat vallasta vaalit hävitessään? Ei mikään. USA:n mahdollisuus kiristää turkkia on rajoitettu jo yksin siksi, että turkki on portti monella tavalla ja USA tarvitsee turkkia.
Johon toivon mukaan ei suostuta. Unkari valtiona pissaa tässä vain omiin housuihinsa.Unkarin osalta kirjoitat hyvin ja orban ajattelee vain itseänsä ja sukunsa rahoja, joita EU on mahdollisesti maksamassa.
Unkari on tekemässä itsestään sekä pientä että hylkiötä niin EU:ssa kuin Natossakin. Samaan aikaan se hieno valtio, jonka huomaan Unkari haluaisi, on luhistamassa itse itseään. Orban osaa.Johon toivon mukaan ei suostuta. Unkari valtiona pissaa tässä vain omiin housuihinsa.
Ei vaadi jokaisen maan hyväksyntää. Tänne laaditaan (on jo laadittu) puolustussuunnitelma Venäjän hyökkäyksen varalle. Eivät esimerkiksi Ruotsin hävittäjät odota mitään Turkin parlamentin lupaa puolustaa Suomea.En ole aikaisemmin Naton toimintaan tutustunut, mutta kyllä tuo parin änkyrämaan sooloilu on vienyt uskottavuuden koko touhulta. Varmasti saadaan sotilaallista tukea materiaalin muodossa, jota on nyt jo luvattu kun ollaan mukana hakuprosessissa.
Käsittääkseni viidennen artiklan käyttöön otto vaatii jokaisen maan hyväksynnän, joten sama änkyrämaiden sooloilu on edessä jos joskus paska osuu tuulettimeen. Korjatkaa jos on olen väärässä.
Kiitokset. Tuo hakemuksen jättäminen oli minunkin mielestä upea juttu. Muuten on vaan jäänyt touhusta epämääräinen kuva.Nato-hakemuksen jättäminen oli Unkarista ja Turkista huolimatta erittäin hyvä asia.
Ihan syystäkin. Turkki ja Unkari molemmat valehtelivat Suomelle ja Naton johdolle lupaamalla ratifioinnin.Kiitokset. Tuo hakemuksen jättäminen oli minunkin mielestä upea juttu. Muuten on vaan jäänyt touhusta epämääräinen kuva.