@Euro71 juurikin näin, lähtökohtana mulla on erdoganin peli varmistaakseen uudelleenvalinta, johon hän tarvitsee jotain voittoja viemään kansan ajatukset pois huikeasta inflaatiosta. Jos on pitempi peli mielessä, niin silloin jaetaan kortit uudestaan. Nyt Suomen venäjän pelolla ei ole niin paljoa painoarvoa, kun sotamenestys Ukrainassa on sitä syönyt rajulla kädellä. Putinkin voi olla kohta päätä lyhyempi, joten hyvät välit sen kanssa eivät välttämättä kanna kovin pitkälle tulevaisuuteen.
Joo, näin itsekin näen. Erdoganin tärkein tavoite tällä hetkellä on saada turkkilaisten katse pois omasta maasta. Tässä on puhuttu jonkun verran siitä, että mitä nk. "tavallinen turkkilainen" ajattelee Suomesta ja Ruotsista. Totuus on se, että ainoastaan sen, mitä media sanoo. Suomella, Ruotsilla ja Turkilla noin niin kuin kansan tasolla ei ole juuri tekemistä keskenään. Turkilla ei ole Natossakaan juuri tekemistä tämän pohjoissektorin kanssa, eikä Suomella ja Ruotsilla juuri tekemistä tuon etelärajan kanssa. Turkin tärkeimmät Nato-liittolaiset lienevät Välimerellä (pl. Kreikka), kun taas Suomen ja Ruotsin tärkeimmät liittolaiset ovat joko Arktisen meren tai Itämeren ympärlllä: Norja, Tanska, Baltian maat, Puola, Saksa, Yhdysvallat, Kanada, Iso-Britannia. Islanti on jätetty listauksesta pois siksi, että oikeasti Suomi ja Ruotsi Nato-jäsenenä mitä todennäköisimmin osallistuvat Islannin puolustamiseen, mutta Islanti itse tuskin osallistuu Suomen, Ruotsin ja Norjan puolustamiseen.
Turkin isoja ongelmia ovat mielestäni ensinnäkin talous, jonka Erdogan on saanut jopa isompaan syöksykierteeseen kuin se olisi luonnollisesti mennyt. Toinen todella iso ongelma on se, että juuri nyt tällä hetkellä sotaa käydään Turkin molemmilla rajoilla, sekä etelässä (Syyria, Iran yms) että pohjoisessa (Ukraina). Mulla on ymmärrystä asiaa kohtaan. Vaikka nyt median kautta Turkki vaikuttaa "ongelmalapselta", niin totta on sekin, että Turkin lähiympäristön tilanne on sen kaltainen, että mikä tahansa eurooppalainen demokratia olisi joka tapauksessa sotatilassa. Ainoa syy sille, ettei sota ole levinnyt Turkin alueelle on sama kuin Suomella: sillä on itsellään niin vahva armeija, ettei sitä sillä seudulla olevat armeijat pysty haastamaan.