Suomen Nato-jäsenhakemuksen ratifioinnin seurantaketju

  • 511 906
  • 3 748

rpeez

Jäsen
HDP:n edustajan sanomana ”Vaikuttaa siltä, että ainakin Ruotsin hallitus haluaa oman maansa turvallisuuden vuoksi uhrata kurdit yleisesti ottaen Turkissa tai Syyriassa ja erityisesti ne ihmiset, jotka taistelivat Isisiä vastaan Syyriasssa”.

Itseä ainakin hieman jurppii hieman tämä arvostelu, mitä ihmettä kurdit oikein olettaa. Pitäisikö oman maan turvallisuus sitten uhrata jonkun toisen kansanosan puolesta? Tekisivätkö he itse saman vastaavassa tilanteessa? Ei tunnu siltä, koska arvostelevat, ja vielä kansaa, joka pitkään on tarjonnut turvapaikan. Ruotsi tuskin haluaa uhrata mitään vaan on pakotettu ottamaan etäisyyttä.
Ymmärrän kyllä kurdien huolen itsestään, ei sillä.

Suomi joutunee nyt tekemään pikatsemppauksen Ruotsia peesaten. Esim sen julkilausuman voi kopioida suoraan, Ruotsi muotoili sen niin hyvin kun sen voi tehdä. Olinkin vähän epäileväinen kun Niinistö kesällä väitti että kaikki on tehty mitä pystytään ja tarvitaan.

Eihän tämä kivaa ole.
 

canttig

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Sehän tästä vielä puuttuisi, että kaveria sinisilmäisesti odotellut Suomi jää nuolemaan näppejään samalla kun Ruotsi painelee Natoon.
Se että onko paperissa kaikkien nimet on ihan toissijaista. Suomessa harjoittelee tällä hetkellä iso U.S. Marine Corpsin osasto. Kun merijalkaväen osasto harjoittelee Suomen puolustusvoimien kanssa niin on se ainakin itselle vähän enemmän kuin jokin Turkin tai Unkarin hyväksyntä.
 

rpeez

Jäsen
Suomessa harjoittelee tällä hetkellä iso U.S. Marine Corpsin osasto. Kun merijalkaväen osasto harjoittelee Suomen puolustusvoimien kanssa niin on se ainakin itselle vähän enemmän kuin jokin Turkin tai Unkarin hyväksyntä.

Artikla 5 vs. yksittäinen harjoitus. Ainakaan minulle ei ole vaikea arvottaa kumpi on tärkeämpi.

On nähty kuinka tarkkoja länsimaat on siitä, ettei missään nimessä tarvitsisi osallistua itse sotaan. Suurennuslasilla katsotaan mistä raketti tipahti Nato maahan, kun viereiseen tuettuun ei-jäsen-maahan niitä sataa tuhansittain. Materiaaliapua annetaan which is nice mutta samalla tuhot ovat hirmuiset.
Jos jostain ihmeen syystä sama tapahtuisi Suomen kohdalla, jotenkin olen skeptinen että ilman muodollista artikla 5:sta, kumppanimme siirtyy pelkkään tukimoodiin ettei vaan Nato vs ru tapahtuisi. Voi olla että olen väärässä.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Jos jostain ihmeen syystä sama tapahtuisi Suomen kohdalla, jotenkin olen skeptinen että ilman muodollista artikla 5:sta, kumppanimme siirtyy pelkkään tukimoodiin ettei vaan Nato vs ru tapahtuisi. Voi olla että olen väärässä.

Olen aika varma, että olet väärässä ja syitä on ainakin kolme:

1. Suomi on profiloitunut länsimaaksi --> vastaus olisi dramaattisesti vahvempi
2. Suomi on EU:n jäsen --> hyökkäys Eurooppaa vastaan
3. Suomi on käytännössä NATO:n jäsen --> turvatakuut monelta suunnalta
4. Suomi on kykenevä taistelemaan ryysyä vastaan yksinäänkin ja jopa ylivoimaisella kapasiteetilla pl. nuclear war
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kuinka pitkään Turkille tehdyistä myönnytyksistä pitää pitää kiinni sen jälkeen, kun ollaan täysjäseniä? Viikko, kuukausi, vuosi?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Jos minä saisin päättää niin kyllä yksi päivä riittäisi.
Aamupäivällä kun NATO-jäsenyyden vahvistamiseksi on laitettu viimeinen allekirjoitus kartonkiin, niin iltapäivällä annetaan turvapaikka parille pommigüülenille.
 

canttig

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Artikla 5 vs. yksittäinen harjoitus. Ainakaan minulle ei ole vaikea arvottaa kumpi on tärkeämpi.

On nähty kuinka tarkkoja länsimaat on siitä, ettei missään nimessä tarvitsisi osallistua itse sotaan. Suurennuslasilla katsotaan mistä raketti tipahti Nato maahan, kun viereiseen tuettuun ei-jäsen-maahan niitä sataa tuhansittain. Materiaaliapua annetaan which is nice mutta samalla tuhot ovat hirmuiset.
Jos jostain ihmeen syystä sama tapahtuisi Suomen kohdalla, jotenkin olen skeptinen että ilman muodollista artikla 5:sta, kumppanimme siirtyy pelkkään tukimoodiin ettei vaan Nato vs ru tapahtuisi. Voi olla että olen väärässä.
Ei mikään yksittäinen harjoitus. Täällä lappaa porukkaa joka harjoituksessa ja yleensä mukana usalaisia ja brittejä. Eikä pelkästään opettamassa vaan oppimassa. Noi marinet ovat logistiikka yksiköstä, joten siitä voisi päätellä...

Yksikään NATO-kenraali ei jättäisi Suomea oman onnensa nojaan, poliitikot tietysti oma rotunsa. Tosin Venäjän armeijan suorituskyky nyt nähtynä, ei NATOa edes tarvita.

Minua hämmentää tämä artikla- ja paperiuskovaisuus. Jos alkaa kunnon rytinä niin sopimuksilla ei ole mitään merkitystä.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Ei mikään yksittäinen harjoitus. Täällä lappaa porukkaa joka harjoituksessa ja yleensä mukana usalaisia ja brittejä. Eikä pelkästään opettamassa vaan oppimassa. Noi marinet ovat logistiikka yksiköstä, joten siitä voisi päätellä...

Ja kyseessä on viestin lähettämisestä naapuriin, täällä ollaan jo valmiina, jos Putinin ajatukset lähtee laukalle.

Siksi en kauheasti stressaa Turkin ja Unkarin touhuista. Uskon, että ennen kesää Suomi on jäsen.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
NATOn joukkoja on täällä harjoittelemassa käytännössä koko ajan. Niiden läsnäololla on sellainenkin merkitys, että tyhminkään örkki ei tänne hyökkää, koska riski osua myös kyseisiin joukkoihin on iso, ja jos osuisi, ei 5. artiklan käyttöönottoa tarvitsisi kovin kauaa pohtia.
 

lemponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kuinka pitkään Turkille tehdyistä myönnytyksistä pitää pitää kiinni sen jälkeen, kun ollaan täysjäseniä? Viikko, kuukausi, vuosi?
Perävalotakuu heti sen jälkeen kun kuskin pukilla ollaan, kansallisia hyötyjä hakien.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Muut Visegrad-maat (Puola, Tsekki, Slovakia) ovat painostaneet Unkaria:

Off-topic, mutta Orban oli kuulema pitänyt Unkari-Kreikka ystävyysottelussa huivia, missä oli Suur-Unkarin kartta (osia Itävallasta, Serbiasta, Ukrainasta, Slovakiasta, Romaniasta ja Kroatiasta). Herää kysymys, että onkohan Venäjän ja Unkarin välillä solmittu joku salainen sopimus?

 

rpeez

Jäsen
Muut Visegrad-maat (Puola, Tsekki, Slovakia) ovat painostaneet Unkaria:


Ja taas lupsahti lupaus kuukaudella parilla eteenpäin. Eiköhän sieltä sitten taas joku selitys sillekin tule eteen verukkeeksi ettei sekään käy, ja tyhjä lupaus. Naurettavaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja taas lupsahti lupaus kuukaudella parilla eteenpäin. Eiköhän sieltä sitten taas joku selitys sillekin tule eteen verukkeeksi ettei sekään käy, ja tyhjä lupaus. Naurettavaa.
Siirtyy samalla kaavalla eteenpäin kuin OL3:sen täysimääräinen käyttöönotto, mutta Unkari ei edes mielestäni yritä selitellä asiaa.

Siinä olisi hyvä vetokohde kumpi saadaan ensin, OL3 vai Unkarim ratifiointi? Vai saadaanko kumpaakaan koskaan?
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Antaahan läski-Orbanin lypsää tyhjiä utareita. Minulla on sellainen fiilis, että Unkari ja Orban saattaa tarvita noita EU-rahoja kipeämmin kuin Suomi ja Ruotsi pikaista NATO-jäsenyyden ratifiointia, niin katsotaan nyt miten kantti kestää eikä lähdetä kuitenkaan ihan koko sielua myymään sen jäsenyyden takia. Kyse on kuitenkin minusta aika tärkeistä asioista, kun puhutaan oikeusvaltion periaatteista, ja tämä on minusta jopa tärkeämpi juttu kuin pienten myönnytysten tekeminen Turkille ja Erdoganille, jolle tämä tuntuu olevan enemmän vaalipeliä ja itsensä NATO:n kumppanimaiden lypsämistä tietyissä asioissa.

Orban on pelannut tässä nyt sitä häviävää hevosta, joka aloitti spurttinsa liian aikaisin ja on alkanut piiputtaa pahasti, joten tämä kaikki tulee hänelle vielä vastaan ennemmin tai hieman myöhemmin.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Odotan kyllä mielenkiinnolla, että milloin isoilta pojilta loppuu maltti Unkarin kanssa.

Orban nimittäin astelee paljon kokoaan isommissa kengissä tällä hetkellä. Unkari on kuitenkin kärpäsen paskan kokoinen tekijä, ja tällainen venkoilu syö Naton uskottavuutta rotan lailla.

Uskoisin, että muiden huumorintaju on pian koluttu loppuun.
 

rpeez

Jäsen
Orbanin venkoilun tekee helpommaksi tällä hetkellä se, että Turkki ei ole ratifioinut. Unkari pääsee peesissä hoitelemaan omia törkeitä etujaan. Joista suurin lienee EU rahat. Rahan vaatiminen ratifioinnista on todella törkeää, ja ei voida puhua enää mistään yhteisön etua ajattevasta toiminnasta koska se on suoraan pois muilta jäseniltä.

Kyllä nyt kysyn suurella äänellä, eikö EUsta voi erottaa? Mitä Unkari tuo EUlle pöytään ja mitä se ottaa?

Häviävästä hevosesta. Mahdollisesti Orban viivyttelyllään, sen lisäksi että se varmasti miellyttää Putinia, myös katsoo vielä mihin Venäjän talvinen jäädyttämistaktiikka Ukrainassa johtaa. Orbanilla ei ole kiire.
 

lemponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Koetetaan nyt suhtautua tähän kuin kiinalaiset ajankulkuun... Jossain vaiheessa Turkki ja Unkari ratifioivat Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyden. Meidän Natoon liittyminen on kertaluonteinen tapahtuma, mutta Unkari tarttee EU-avustusroponsa myös tämänkin episodin jälkeen. Nato ratifiointi -jarruttamisen kyllä löytävät vielä edestään... Toisaalta, Orban ei ajattele tuota noin pitkälle, vaan koettaa kahmia tässä ja nyt mahdollisimman paljon omaan liiviinsä - loppujen lopuksi Unkarista välittämättä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Koetetaan nyt suhtautua tähän kuin kiinalaiset ajankulkuun... Jossain vaiheessa Turkki ja Unkari ratifioivat Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyden. Meidän Natoon liittyminen on kertaluonteinen tapahtuma, mutta Unkari tarttee EU-avustusroponsa myös tämänkin episodin jälkeen. Nato ratifiointi -jarruttamisen kyllä löytävät vielä edestään... Toisaalta, Orban ei ajattele tuota noin pitkälle, vaan koettaa kahmia tässä ja nyt mahdollisimman paljon omaan liiviinsä - loppujen lopuksi Unkarista välittämättä.

Näin se on mennyt ja menee edelleen. Uhka Venäjän taholta Suomea kohtaan on normaalia pienempi, ja siksi kestämme helposti puoli vuotta ja ylikin turkin ja unkarin venkoilua. Tämä oli odotettua ja leimasin itse Suomen NATO-kortin loppuvuoteen 2022 tai alkuvuoteen 2023.

Se mikä pistää miettimään jonkin verran, on turkin ja unkarin venkoilu 2023. Mikä takaa, että maat pitävät kiinni mistään ja mikä takaa, että nykyiset yksinvaltiaat luopuvat vallasta vaalit hävitessään? Ei mikään. USA:n mahdollisuus kiristää turkkia on rajoitettu jo yksin siksi, että turkki on portti monella tavalla ja USA tarvitsee turkkia.

Unkarin osalta kirjoitat hyvin ja orban ajattelee vain itseänsä ja sukunsa rahoja, joita EU on mahdollisesti maksamassa.

Oma fiilis on kaikesta huolimatta hyvin positiivinen. Saimme Suomessa yhteisellä päätöksellä NATO-jäsenyyden eteenpäin ja kansa seisoo edelleen lähes täysin sen takana. Vain 8 prosenttia oli NATO:a vastaan viimeisessä gallupissa. Tästä on hyvä jatkaa ja odottaa. Suurin kivi on käännetty ja hakemus jätetty. Vihdoin.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Oma fiilis on kaikesta huolimatta hyvin positiivinen. Saimme Suomessa yhteisellä päätöksellä NATO-jäsenyyden eteenpäin ja kansa seisoo edelleen lähes täysin sen takana. Vain 8 prosenttia oli NATO:a vastaan viimeisessä gallupissa. Tästä on hyvä jatkaa ja odottaa. Suurin kivi on käännetty ja hakemus jätetty. Vihdoin.
Tämä on minusta se kaikkein tärkein juttu. Sitä paitsi Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyydessä tärkeintä ei ole minusta itse jäsenyys, vaan se, että Pohjoismaat liittyvät samaan sotilaalliseen liittoon. Ekstraplussana se, että mukana ovat myös muut Itämeren maat. Nato-jäsenyyden ratifiointi saa kestää ihan sen aikaa kuin se kestää, koska kaikki nämä meille tärkeät maat ovat sen jo ratifioineet.

Näin se on mennyt ja menee edelleen. Uhka Venäjän taholta Suomea kohtaan on normaalia pienempi, ja siksi kestämme helposti puoli vuotta ja ylikin turkin ja unkarin venkoilua.
Kyllä me sitä kestämme. Jossain vaiheessa toki paine Unkaria ja Turkkia kohti tulee kasvamaan ihan sen takia, että lähinaapurimme niin Itämeren (Norja, Tanska, Viro, Latvia, Liettua, Puola ja Saksa) kuin arktisella alueella (Norja, Islanti, Kanada ja Yhdysvallat) odottavat käsittääkseni aika lailla vesi kielellä sitä, että pääsevät tekemään uudet suunnitelmat joissa Suomi ja Ruotsi ovat mukana. Kaikki tähän asti lukemani arviot asiantuntijoilta ovat about sitä mieltä, että Naton komentojärjestelmään on tulossa liittymisen seurauksena muutoksia.

Se mikä pistää miettimään jonkin verran, on turkin ja unkarin venkoilu 2023. Mikä takaa, että maat pitävät kiinni mistään ja mikä takaa, että nykyiset yksinvaltiaat luopuvat vallasta vaalit hävitessään? Ei mikään. USA:n mahdollisuus kiristää turkkia on rajoitettu jo yksin siksi, että turkki on portti monella tavalla ja USA tarvitsee turkkia.
Mikään ei takaa sitä, ja siksi nämä molemmat yksinvaltiaat syövät ahmimalla sitä luottamuspääomaa, jota Suomi ja Ruotsi ovat kasvattaneet vuosikymmeniä ja toivottavasti kasvattavat edelleen. Molemmat maat tulevat löytämään tämän edestään, siitä olen ihan 100% varma ja se johtuu molempien maiden heikosta taloustilanteesta.

Unkarin osalta kirjoitat hyvin ja orban ajattelee vain itseänsä ja sukunsa rahoja, joita EU on mahdollisesti maksamassa.
Johon toivon mukaan ei suostuta. Unkari valtiona pissaa tässä vain omiin housuihinsa.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Johon toivon mukaan ei suostuta. Unkari valtiona pissaa tässä vain omiin housuihinsa.
Unkari on tekemässä itsestään sekä pientä että hylkiötä niin EU:ssa kuin Natossakin. Samaan aikaan se hieno valtio, jonka huomaan Unkari haluaisi, on luhistamassa itse itseään. Orban osaa.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
En ole aikaisemmin Naton toimintaan tutustunut, mutta kyllä tuo parin änkyrämaan sooloilu on vienyt uskottavuuden koko touhulta. Varmasti saadaan sotilaallista tukea materiaalin muodossa, jota on nyt jo luvattu kun ollaan mukana hakuprosessissa.

Käsittääkseni viidennen artiklan käyttöön otto vaatii jokaisen maan hyväksynnän, joten sama änkyrämaiden sooloilu on edessä jos joskus paska osuu tuulettimeen. Korjatkaa jos on olen väärässä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös