Työperäinen maahanmuutto – osaratkaisu työvoimapulaan
Työperäinen maahanmuutto – osaratkaisu työvoimapulaan Hyvinkää kasvaa vahvasti maahanmuutosta. Kaupungin väestöstä...
www.hyvinkaa.fi
Maahanmuuttajalla pitäisi olla myös realistinen mahdollisuus elättää perheensä. Ei tänne enempää loisia tarvita.
Eihän sille tarvi enempää maksaakaan kuin suomalaiselle. Tehköön toista työtä lisäksi jos ei muuten rahat riitä.Toisaalta työnantajan ei ole järkevää maksaa 3 100 euroa suomalaiselle ja 3 500 euroa maahanmuuttajalle samasta työstä. Tämä siis mainitussa esimerkkitapauksessa kaksi aikuista + kaksi lasta. Työperäisen maahanmuuton kautta tulleiden työllisyysaste on tutkitusti keskimääräistä korkeampi myös vuosien jälkeen.
Varmaan voisi "loinen"-käsite jättää välistä, puhuttaessa kanssaihmisistä?Maahanmuuttajalla pitäisi olla myös realistinen mahdollisuus elättää perheensä. Ei tänne enempää loisia tarvita.
Hyvin suurelta osinhan maahanmuuttajan Suomeen kutsumat perheenjäsenet hyödyttävät yhtä lailla omalla työllään yhteiskuntaamme.
Juurikin näin. Asiaan perehtyneille ei toki mikään uusi juttu, mutta vaikka monet näkevät Suomeen kohdistuvan maahanmuuton ennen kaikkea kulueränä, todellisuudessa ei tämä maa enää pystyssä pysyisi ilman ulkomaalaistaustaista osaa kansastamme.Erityisesti työperäisen maahanmuuton osalta juuri näin. Kun tilastoja avataan työllisiä olisi 200 000 vähemmän kuin nyt. Kehityksen syynä on Suomen väestön vanheneminen.
Asiantuntija lyö tilastot pöytään: Työllisyysasteen noususta pitää kiittää maahanmuuttajia
Koko 2000-luvun työpaikkojen määrän kasvu on ollut pelkästään maahanmuuttajien ja heidän jälkeläistensä varassa, tilastotieteilijä sanoo.yle.fi
Ja typerää tuijottaa pelkkiä tuloja kireästi. Suomi on karkottanut perheenjäseniä ja Suomessa tutkinnon opiskelleita perheenjäseniä, vaikka perhe tulisi yrittäjän/työtä tekevän tuloilla toimeen.Varmaan voisi "loinen"-käsite jättää välistä, puhuttaessa kanssaihmisistä?
Kuten keskuskauppakamarinkin julkistuksesta käy ilmi, tällä hetkellä perheenyhdistämistä suunnittelevalta maahanmuuttajalta vaaditaan korkeahkoja tuloja ja vaatimuksia olisi monien mielestä syytä kohtuullistaa. Hyvin suurelta osinhan maahanmuuttajan Suomeen kutsumat perheenjäsenet hyödyttävät yhtä lailla omalla työllään yhteiskuntaamme.
Juurikin näin. Työllistyneillä ja joka tavalla "ihmisiksi eläneillä" maahanmuuttajilla on usein erittäin vaikea jäädä maahan, mikäli siis sattuvat olemaan kotoisin Euroopan unionin ulkopuolelta. Vihdoinhan Migrin toimet ovat nousseet valokeilaan ja ovatkin ainakin jossain määrin uudistamassa toimintaansa.Ja typerää tuijottaa pelkkiä tuloja kireästi. Suomi on karkottanut perheenjäseniä ja Suomessa tutkinnon opiskelleita perheenjäseniä, vaikka perhe tulisi yrittäjän/työtä tekevän tuloilla toimeen.
Maksumuuri, mitä virheitä hän on tehnyt?Vaadi siinä maahanmuuttajilta integroitumista, kun Suomelle ei näytä kelpaavan edes ne, jotka tekevät töitä ja oppivat kielen. Maassa maan tavalla ja maasta pois.
Työvoimapula | Pidetty siivooja käännytetään Suomesta, vaikka Hus olisi tarvinnut hänen palveluksiaan
Suomessa asuva kurditaustainen mies on tehnyt nuoruudessaan virheitä, joiden vuoksi hänen ei anneta jäädä maahan. Hänen tapauksensa tekee näkyväksi maahanmuuttopolitiikan vaikeuden.www.hs.fi
Tullut Suomeen, eikä mennyt Ruotsiin?Maksumuuri, mitä virheitä hän on tehnyt?
Niinpä onkin.Maksumuuri, mitä virheitä hän on tehnyt?
On siis rikkonut liikennesääntöjä ja ollut syytön kunnes toisin todistetaan.Kielteistä päätöstä perusteltiin myös miehen rikoshistorialla. Hän on saanut huomautuksia ja päiväsakkoja liikennerikkomuksista sekä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta 2010-luvun puolivälissä.
Mies oli ensimmäisen liikennerikkomuksen aikaan hieman yli 20-vuotias. Migrin päätöksessä vedotaan myös kahteen pahoinpitelyasiaan, joista kummassakaan häntä ei tuomittu rikoksesta.
Löytyy jotain perusteita päätökselle, enpä ole oikea ihminen näitä arvioimaan.Niinpä onkin.
Ei tästä olekaan siitä kyse, vaan siitä, ovatko perusteet oikein ja suomalaisen yhteiskunnan etuja ajattelevia. Siis siitä, josta Hesari jutussaan kysyykin: Jos Suomi todella haluaa maahanmuuttajia parantamaan huoltosuhdettaan, mihin pisteeseen asti Migrin olisi muutettava kurssiaan?Löytyy jotain perusteita päätökselle, enpä ole oikea ihminen näitä arvioimaan.
Ulkomaalaislain perusteella toistuva turvapaikan hakeminen perusteettomasti voidaan tulkita maahantulosäännösten kiertämisenä ja sen perusteella oleskelulupa voidaan jättää myöntämättä.
Toisaalta Migri on viime aikoina myöntänyt, että sen tulkintalinja on maahantulosääntöjen kiertämisessä ollut paikoin turhankin tiukka.
Oleskelulupien saamista on haluttu helpottaa hallitusta myöten, sillä Suomi kärsii ravistelevasta työvoimapulasta. Sanna Marinin (sd) johtaman hallituksen hallitusohjelmaan kirjattiin vuonna 2019 tavoite kehittää ”lainsäädäntöä ja soveltamiskäytäntöä sen edistämiseksi, että työllistyneet kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneet voivat nykyistä joustavammin saada oleskeluluvan työn perusteella”.
Ulkomaalaisten mahdollisuuksia työllistyä halutaan siis helpottaa. Mutta miten tämä näkyy käytännössä?
MAAHANTULOKIELLON päättymisen jälkeen mies palasi Suomeen syksyllä 2020 ja haki jälleen turvapaikkaa. Päätös oli edelleen kielteinen.
Päätöstä odottaessaan hän oli kuitenkin saanut Suomesta työpaikan. Ensin yhden ja sitten toisen. Kun mies haki työperusteista oleskelulupaa Husin työntekijänä, ely-keskus teki myönteisen osapäätöksen.
Migrissä seinä tuli kuitenkin taas vastaan. Viraston marraskuussa antamassa päätöksessä painotetaan miehen hakemushistoriaa.
”Hakijan hakemushistoria osoittaa voimakasta pyrkimystä saada oleskeluoikeus Suomeen eri perusteilla.”
Miehen asianajajan Ville Punton mielestä viraston näkemys ”sitkeästä pyrkimyksestä” on ongelmallinen. Ihmisen halu saada Suomeen pysyvä oleskelulupa on viraston näkemyksen mukaan negatiivinen asia, kun arkijärjellä voisi ajatella toisin perin.
VASTAKKAINASETTELU työllisyystavoitteiden ja toisaalta tiukan harkinnan välillä on tunnistettu myös Migrissä. Viraston vakiintunut käytäntö hakemushistorian tulkinnassa on ollut toisinaan tarpeettoman tiukka, sanoo Migrin oikeuspäällikkö Tirsa Forssell.
Tammikuussa Migri päättikin muuttaa linjaansa ottamalla käyttöön uuden tulkintaohjeen. Siinä todetaan, että mikäli ”oleskeluluvan edellytykset muuten täyttyvät, ei asiakkaan turvapaikkataustalla, muilla aiemmilla kielteisillä oleskelulupapäätöksillä tai laittomalla oleskelulla ole yksinomaan sellaista painoarvoa, että lupa jätettäisiin myöntämättä”. Kolmannen maan kansalaisen pyrkimys laillistaa oleskelunsa Suomessa tulee tulkintaohjeen mukaan katsoa asiakkaan eduksi.
Jos hakijalla on taustallaan useita lieviä rikoksia tai yksikin vakava rikos, on oleskelulupapäätös jatkossakin todennäköisimmin kielteinen.
Siihen, miten vakavina Migri näkee laitoshuoltajan vuosien takaiset liikennerikokset, virastosta ei haluta vastata. Virasto ei ota julkisuudessa kantaa yksittäistapauksiin.
Tässä on pointti. Luonnollisesti vakaviin rikoksiin syyllistyneille, vasta maahan tulleille ei oleskelulupaa tulekaan myöntää, mutta jotkin ylinopeussakot tai epäselvyydet hakemuksissa ei pitäisi olla syy karkotukseen. Näin yleisestihän Migrin tulisi viranomaisena olla tukemassa maahanmuuttajia oleskelulupaprosessissa ja olla mahdollistamassa, että mahdollisimman moni haluaa jäädä Suomeen, välillä vaikuttaa siltä, että asetelma on päinvastainen, mongolialaishoitajan tapaus kun on lisäksi tuoreessa muistissa edelleen.Haluaako Suomi olla maailmalla maineessa, jossa ihminen voi saada häädön avioeron, kymmenen vuoden takaisten liikennerikkomusten tai liian monen hakemuksen lähettämisen takia, vaikka on oppinut kielen ja työllistynyt. Miten kukaan motivoituu hakea tänne rakentamaan elämäänsä.
Entä jos maahantullut pyrkii näillä hakemuks(i)en epäselvyyksillä harhaanjohtamaan viranomaisia saadakseen myönteisen päätöksen? Migrin ei tarvitse tukea maahantulijoita vaan ratkaista, onko heillä edelletyksiä jäädä maahan.Tässä on pointti. Luonnollisesti vakaviin rikoksiin syyllistyneille, vasta maahan tulleille ei oleskelulupaa tulekaan myöntää, mutta jotkin ylinopeussakot tai epäselvyydet hakemuksissa ei pitäisi olla syy karkotukseen. Näin yleisestihän Migrin tulisi viranomaisena olla tukemassa maahanmuuttajia oleskelulupaprosessissa ja olla mahdollistamassa, että mahdollisimman moni haluaa jäädä Suomeen, välillä vaikuttaa siltä, että asetelma on päinvastainen, mongolialaishoitajan tapaus kun on lisäksi tuoreessa muistissa edelleen.
Näitäkin varmaan riittää, olkoonkin epäilisin taustalla olevan monessa tapauksessa maahantulijan epäitoivoisuus ja huoli joutua maasta käännytetyksi.Entä jos maahantullut pyrkii näillä hakemuks(i)en epäselvyyksillä harhaanjohtamaan viranomaisia saadakseen myönteisen päätöksen? Migrin ei tarvitse tukea maahantulijoita vaan ratkaista, onko heillä edelletyksiä jäädä maahan.