Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 136 209
  • 13 227

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Pitääpä vaihteeksi purkautua tänne. Kaksi asiaa taas kerran tänään aamulla jäi mietityttämään. Aamulla oli pääkaupunkiseudulla osin kohtuullisen liukasta, joten sujuva muut huomioiva ajaminen säästäisi kaikkien hermoja. Jouduin taas kerran kokemaan, että osalle autoilijoista ei kuulu näyttää suuntamerkkejä poistuttaessa liikenneympyrästä. Niinpä sinne pyrkivät joutuvat odottelemaan turvallista kohtaa, milloin siellä ei ole ketään tai löytyy se kuski, kuka ymmärtää liikenteessä olevan muitakin ja käyttää suuntamerkkiä. Prosentti tuntui olevan tänään noin 50, ketkä tuntuvat tietävän suuntavilkun paikan. Tämä tänään kuuden liikenneympyrän kokemuksella.

Sitten on eräs kohtuullisen vilkas liittymä, vanhalla Lahdentiellä, jossa hiukan ennen "mmalta" tulevien nopeusrajoitus muuttuu 60:een hiukan ennen risteystä eli autoilijat tulevat siihen usein aika reippaasti ja fine, sopii minulle. Tänään aamulla sieltä tuli autoja fiksujen turvavälien kanssa, mistä tunnustus heille, mutta kaikki 5 ensimmäistä autoa vetivät ensin liinat kiinni ja sitten suuntamerkin eli mitään järkevää mahdollisuutta ei ollut lähteä tielle ajamatta suoraan etenevän eteen. Toisaalta suuntamerkkiä ensin käyttäen ja sitten jarruttaen olisin lähtenyt jokaiseen noista väleistä ja todennäköisesti muutama auto takaakin olisi päässyt sujuvasti liikenteeseen.

Olen ylpeä itsestäni, en näyttänyt keskaria yhdellekään näistä kuskeista, vaikka kirosin jokaisen mielessäni alimpaan pohjasakkaan. Joskus tuntuu, että joillakin autoilijoilla on tärkeää vain kiusata muuta liikennettä mahdollisuuksien mukaan vai johtuuko se oikeasti siitä, ettei siellä yläpäässä liiku ne muutamat aivosolut minnekään. Pieniä asioita tavallaan ja en todellakaan myöhästynyt työmaaltani, mutta väitän itse noissa tilanteissa aina ajattelevani muuta liikennettä myös.
 
4

444

Pitääpä vaihteeksi purkautua tänne. Kaksi asiaa taas kerran tänään aamulla jäi mietityttämään. Aamulla oli pääkaupunkiseudulla osin kohtuullisen liukasta, joten sujuva muut huomioiva ajaminen säästäisi kaikkien hermoja. Jouduin taas kerran kokemaan, että osalle autoilijoista ei kuulu näyttää suuntamerkkejä poistuttaessa liikenneympyrästä. Niinpä sinne pyrkivät joutuvat odottelemaan turvallista kohtaa, milloin siellä ei ole ketään tai löytyy se kuski, kuka ymmärtää liikenteessä olevan muitakin ja käyttää suuntamerkkiä. Prosentti tuntui olevan tänään noin 50, ketkä tuntuvat tietävän suuntavilkun paikan. Tämä tänään kuuden liikenneympyrän kokemuksella.

Sitten on eräs kohtuullisen vilkas liittymä, vanhalla Lahdentiellä, jossa hiukan ennen "mmalta" tulevien nopeusrajoitus muuttuu 60:een hiukan ennen risteystä eli autoilijat tulevat siihen usein aika reippaasti ja fine, sopii minulle. Tänään aamulla sieltä tuli autoja fiksujen turvavälien kanssa, mistä tunnustus heille, mutta kaikki 5 ensimmäistä autoa vetivät ensin liinat kiinni ja sitten suuntamerkin eli mitään järkevää mahdollisuutta ei ollut lähteä tielle ajamatta suoraan etenevän eteen. Toisaalta suuntamerkkiä ensin käyttäen ja sitten jarruttaen olisin lähtenyt jokaiseen noista väleistä ja todennäköisesti muutama auto takaakin olisi päässyt sujuvasti liikenteeseen.

Olen ylpeä itsestäni, en näyttänyt keskaria yhdellekään näistä kuskeista, vaikka kirosin jokaisen mielessäni alimpaan pohjasakkaan. Joskus tuntuu, että joillakin autoilijoilla on tärkeää vain kiusata muuta liikennettä mahdollisuuksien mukaan vai johtuuko se oikeasti siitä, ettei siellä yläpäässä liiku ne muutamat aivosolut minnekään. Pieniä asioita tavallaan ja en todellakaan myöhästynyt työmaaltani, mutta väitän itse noissa tilanteissa aina ajattelevani muuta liikennettä myös.
Tämä on valitettavan totta. Monelle suuntavilkku on se pakollinen paha, jota on ”pakko” käyttää, koska autokoulussa kerrottiin, että pitää käyttää, mutta ei jäänyt mieleen, että miksi. Ja sitten sitä käytetään, jos muistetaan ja jaksetaan. Minulle tuo on keino viestiä ennakkoon muille tien käyttäjille, että kohta on tarkoitus kääntyä, jotta pystyvät sen huomioimaan. Järjestyksessä 1. vilkku 2. jarrutus. Ja mikäli tieltä poistumiseen on olemassa ramppi tai oma kaista, pyrin ryhmittymään sille ennen jarrutusta. Tuo ei aina ole mahdollista, jos ko. kaista ennen jyrkkää mutkaa on kovin lyhyt, jolloin on turvallisempaa jarruttaa jo ennen sille ryhmittymistä.

Uskoisin siis vastauksen olevan niinkin yksinkertainen, että ajattelukyky ei veny niin pitkälle, että pystyisi huomioimaan myös muuta liikennettä. Ei vain kiinnosta, kun ajatukset on kiinni omissa asioissa ja juuri siinä asiassa, jota juuri sillä hetkellä on tekemässä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ehkä samaa kuin jalkakäytävä-kevyen liikenteen väylä-pyörätie-akselilla. Tuo tuntuu Helsingissä olevan munamankelisteille
täyttä hepreaa...
Hiukan tähän liittyen, nykyisin aika paljon polkupyörällä liikkuvana olen havainnut, että autoilijat antavat nöyremmin tietä, jos lähestyn suojatietä pyörää ajamalla enkä pyörää taluttamalla (siis suojatie, jonka yli liikennesääntöjen mukaisesti pitää pyörä taluttaa). Mistä johtunee?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hiukan tähän liittyen, nykyisin aika paljon polkupyörällä liikkuvana olen havainnut, että autoilijat antavat nöyremmin tietä, jos lähestyn suojatietä pyörää ajamalla enkä pyörää taluttamalla (siis suojatie, jonka yli liikennesääntöjen mukaisesti pitää pyörä taluttaa). Mistä johtunee?
En osaa vastata varsinaiseen kysymykseesi, mutta sen verran kommentoin että liikennesäännöt eivät vaadi taluttamaan pyörää suojatien yli. Väistämissäännöt toki ovat eri työntäjällä ja ajajalla.
 

ColCbj

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC Sierre
Hiukan tähän liittyen, nykyisin aika paljon polkupyörällä liikkuvana olen havainnut, että autoilijat antavat nöyremmin tietä, jos lähestyn suojatietä pyörää ajamalla enkä pyörää taluttamalla (siis suojatie, jonka yli liikennesääntöjen mukaisesti pitää pyörä taluttaa). Mistä johtunee?
Varmaankin suurempi pelko siitä, että sattuu mahdollinen onnettomuus, mikäli ei anna tietä. Ajamalla suojatietä lähestyvä vaikuttaa todennäköisemmin siltä, ettei aio pysähtyä kuin taluttamalla lähestyvä. Lisäksi suuremmalla nopeudella liikkuvan henkilön liikkeisiin on vähemmän aikaa reagoida, joten on turvallisempaa pelata ns. varman päälle.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
En osaa vastata varsinaiseen kysymykseesi, mutta sen verran kommentoin että liikennesäännöt eivät vaadi taluttamaan pyörää suojatien yli. Väistämissäännöt toki ovat eri työntäjällä ja ajajalla.
Niinpä. Sen takia sieltä satulasta hyppään, että minua väistettäisiin, mutta todella usein ne autot siitä edestä suihkivat, jopa silloin kun olen jo ehtinyt suojatielle asti taluttaa.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Helsinki-Tampere moottoritiellä Helsingin suuntaan tänään ajaessa oli jollain kanssa-autoilijalla ns. hermo pinnassa. Minulla oli vakionopeudensäädin asetettu 115 km/h lukemaan ja rajoitus näin talvikaudella on 100 km/h. Ohitin jonkun oikeaa kaistaa ajavan auton ihan normaalisti enkä huomannut tilanteessa mitään ihmeellistä. No, tämä ohitettu ampaisi heti ohituksen jälkeen perääni ja piti turvavälinä oikeasti noin 1-2m etäisyyttä. Annoin toki tilaa ja vaihdoin oikealle kaistalle ja kaveri tuli rinnalle keskisormi pystyssä ja tehden sillä jonkinlaista pumppausliikettä. Näytin toki peukaloa takaisin, jonka jälkeen hän kiilasi eteeni, vaappui siinä hetken ja painoi taas kaasun pohjaan ja katosi horisonttiin.

En keksi mitä tein väärin. Olikohan autoni sitten väärää merkkiä tai jotain.
 

Cranbrooker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Red Wings
Helsinki-Tampere moottoritiellä Helsingin suuntaan tänään ajaessa oli jollain kanssa-autoilijalla ns. hermo pinnassa. Minulla oli vakionopeudensäädin asetettu 115 km/h lukemaan ja rajoitus näin talvikaudella on 100 km/h. Ohitin jonkun oikeaa kaistaa ajavan auton ihan normaalisti enkä huomannut tilanteessa mitään ihmeellistä. No, tämä ohitettu ampaisi heti ohituksen jälkeen perääni ja piti turvavälinä oikeasti noin 1-2m etäisyyttä. Annoin toki tilaa ja vaihdoin oikealle kaistalle ja kaveri tuli rinnalle keskisormi pystyssä ja tehden sillä jonkinlaista pumppausliikettä. Näytin toki peukaloa takaisin, jonka jälkeen hän kiilasi eteeni, vaappui siinä hetken ja painoi taas kaasun pohjaan ja katosi horisonttiin.

En keksi mitä tein väärin. Olikohan autoni sitten väärää merkkiä tai jotain.
Tuota tietä tullut sahattua eestaas aivan liikaa, aivan helvetin tylsä kyllä ajaa niinkuin kaikki moottoritiet. Mutta tuolla välillä näkee kyllä uskomattomia suorituksia. Itellä vasemmalla kaistalla mittarin mukaan 132, navi 126. Sormea tuli.

Arvaisin että väli on ollut karkeasti Tervakoski-Hyvinkää
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Helsinki-Tampere moottoritiellä Helsingin suuntaan tänään ajaessa oli jollain kanssa-autoilijalla ns. hermo pinnassa. Minulla oli vakionopeudensäädin asetettu 115 km/h lukemaan ja rajoitus näin talvikaudella on 100 km/h. Ohitin jonkun oikeaa kaistaa ajavan auton ihan normaalisti enkä huomannut tilanteessa mitään ihmeellistä. No, tämä ohitettu ampaisi heti ohituksen jälkeen perääni ja piti turvavälinä oikeasti noin 1-2m etäisyyttä. Annoin toki tilaa ja vaihdoin oikealle kaistalle ja kaveri tuli rinnalle keskisormi pystyssä ja tehden sillä jonkinlaista pumppausliikettä. Näytin toki peukaloa takaisin, jonka jälkeen hän kiilasi eteeni, vaappui siinä hetken ja painoi taas kaasun pohjaan ja katosi horisonttiin.

En keksi mitä tein väärin. Olikohan autoni sitten väärää merkkiä tai jotain.

Ens kerralla teet peukalo/etusormella ampumaliikkeen häntä kohti tai vaan ihan tyylikkään kurkunleikkauksen...
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ens kerralla teet peukalo/etusormella ampumaliikkeen häntä kohti tai vaan ihan tyylikkään kurkunleikkauksen...
Noin kun tekee jollekin henkisesti häiriintyneelle, niin ajaa vielä mahdollisesti tarkoituksella kylkeen.
 
4

444

Samainen tie kuin edellä mainituissa tapauksissa, tällä kertaa jossain Hämeenlinnan pohjoispuolella. Vakkari asetettu 103km/h, gps:n mukaan 99km/h eli ilmeisen vaarallinen alinopeus. Edessä lähestyy peräkärry-yhdistelmä, oletettavasti n. 80km/h nopeudella. Vilkaisu peileihin ja olan yli, ei ongelmaa, joskin jonkin matkan päässä takana joku ajoi huomattavasti minua kovempaa, mutta ei ollut vielä ohittamassa. Vilkku päälle ja vasen kaista, ja ohitettavan saavutettuani tämä takaani lähestynyt keski-ikäinen Lexus-kuski pisti full road rage moden päälle ja tuli todella tappituntumalle. Kiemurteli siinä kuin formulakuski renkaitaan lämmitellessään ja todellakin niin lähellä, että taustapeilin kautta pystyi laskemaan paikat hampaissa, kun tyyppi meuhkasi siellä. Ilmeisesti oli kova kiire. Se kiire kuitenkin loppui, kun palasin takaisin oikealle kaistalle n. 16 sekuntia myöhemmin. Ensin jäi jumittamaan siihen viereen, en jaksanut vilkaista kohti, edessä oli mielenkiintoisempaa seurattavaa. Sen jälkeen rivakka kiihdytys ohi, muutaman metrin päästä keulasta eteen ja sellainen jarrutus, että absit oli liukkaalla tiellä koetuksella. Ja ilmeisesti myös luistonesto. Tämän jälkeen taas rivakka kiihdytys ja horisonttiin.

Melkoisen arvaamatonta käytöstä ja kun tien pinta tosiaan on liukas, niin olisi voinut käydä huonomminkin. Tuolla ajotyylillä ja hermokontrollilla pidän ihmeenä, jos joku päivä ei rytise toden teolla. Ellei ole jo rytissyt.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Samainen tie kuin edellä mainituissa tapauksissa, tällä kertaa jossain Hämeenlinnan pohjoispuolella. Vakkari asetettu 103km/h, gps:n mukaan 99km/h eli ilmeisen vaarallinen alinopeus. Edessä lähestyy peräkärry-yhdistelmä, oletettavasti n. 80km/h nopeudella. Vilkaisu peileihin ja olan yli, ei ongelmaa, joskin jonkin matkan päässä takana joku ajoi huomattavasti minua kovempaa, mutta ei ollut vielä ohittamassa. Vilkku päälle ja vasen kaista, ja ohitettavan saavutettuani tämä takaani lähestynyt keski-ikäinen Lexus-kuski pisti full road rage moden päälle ja tuli todella tappituntumalle. Kiemurteli siinä kuin formulakuski renkaitaan lämmitellessään ja todellakin niin lähellä, että taustapeilin kautta pystyi laskemaan paikat hampaissa, kun tyyppi meuhkasi siellä. Ilmeisesti oli kova kiire. Se kiire kuitenkin loppui, kun palasin takaisin oikealle kaistalle n. 16 sekuntia myöhemmin. Ensin jäi jumittamaan siihen viereen, en jaksanut vilkaista kohti, edessä oli mielenkiintoisempaa seurattavaa. Sen jälkeen rivakka kiihdytys ohi, muutaman metrin päästä keulasta eteen ja sellainen jarrutus, että absit oli liukkaalla tiellä koetuksella. Ja ilmeisesti myös luistonesto. Tämän jälkeen taas rivakka kiihdytys ja horisonttiin.

Melkoisen arvaamatonta käytöstä ja kun tien pinta tosiaan on liukas, niin olisi voinut käydä huonomminkin. Tuolla ajotyylillä ja hermokontrollilla pidän ihmeenä, jos joku päivä ei rytise toden teolla. Ellei ole jo rytissyt.
Pitäs olla kamerat edessä ja takana, siitä sitten rikosilmoitusta poliisille. Tokihan hän ei mitään tuomiota saa, koska varmaan rikkoisit kuvaamalla hänen oikeuksiaan. Ei väliä, että tyyppi leikki sinun hengelläsi.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Saman tien soitto 112. Kyllä tuollainen todennäköinen rattijuoppo tai huumekuski poliisia kiinnostaa, jos ovat yhtään lähimailla.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
@444 Tästä ketjusta lukemalla olen oppinut, että sinähän se tuossa olit se suurin rikollinen ja syypää. Ajoit moottoritiellä, vieläpä ohituskaistalla alinopeutta, jonka vuoksi itselleen oikeaa ja sopivaa tilannenopeutta ajanut kanssa-autoilija joutui voimakkaan tunnekuohun valtaan ja samalla joutui sovittamaan omaa nopeuttaan hetkellisesti muuhun liikenteeseen sopivasti. Ei kuule moottoritien vasemmalla kaistalla saa ajaa edes suurinta sallittua nopeutta, vaan täytyy ajaa aina vähintään pientä ylinopeutta, jos takaa tulee autoilija, joka tietää hitaammin ajavia paremmin sen sopivan tilannenopeuden. Se on ihan väärin ajaa itselleen sopivaa tilannenopeutta, jos se on pienempi kuin nopeusrajoituksen lukema ja oikeastaan sekin on ohituskaistalla väärin. Perkele, jos et kykene moottoritiellä vähintään pientä ylinopeutta ajamaan, niin parempi pysyä kokonaan pois moottoritieltä parempien autoilijoiden tieltä ja ajella niitä pienempiä rinnakkaisteitä pitkin.
 

Crank

Jäsen
Juuri tämä. Syksyllä Jyväskylässä ajallessa 4-tietä Palokan kohdalla kaveri tulee rampilta rinnalle ja yrittää kiilata päälle (olin ajanut itse jatkuvasti vakkarilla n.104 ja edessä eikä takana autoja). Painan vaistomaisesti tööttiä, niin eiköhän sielä nouse finkku pystyyn. WTF?
Tää on kyllä kumma juttu, kun moni olettaa että liityttävällä tiellä jo ajavan pitäisi väistää kolmion takaa tulevaa. Se vaan on sitten nöyrästi hidastettava, jos tilaa liittyä ei ole. Alla pari Iltalehden juttua aiheesta, v. 2018 jutussa mainitaan väistäjän jopa voivan saada rikesakon kohteliaasta eleestään.

Pitääkö moottoritiellä ajavan väistää rampista tulevaa? (iltalehti.fi)
Väistätkö rampista tulijaa? Siitä voi räpsähtää rikesakko (iltalehti.fi)
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
On tullut tässä töiden takia ajeltua Espoo - Tampere väliä aamuisin ja iltaisin, eli tarkemmin pimeällä, jonka takia on alkanut vähän kiinostamaat onko oma ajatusmaailmani ihan eri kun yleinen mielipide. Elikkä moottoritiellä pitkät päällä ajaminen. Niin moni ihminen nimittäin ajaa pitkät jatkuvasti päällä vaikka vastaan tulisi autoja tai heistä mentäisiin ohi, eli siinä heidän edessää on auto, että kyseessä ei enää ole mikään ihan marginaali juttu. Onko täällä kuskeja, jotka tätä harrastavat ja koetko tekeväsi asiassa millään tavalla väärin? Tai mikä on ihen yleisesti porukan mielipide tästä asiasta?

Erityismaininta teille joilla on joku jälkiasennettu valopatteri keulassa, joka pidetään päällä vaikka vastaan tulisikin porukkaa. Ne eivät ole enää pelkästään todella ärsyttäviä, vaan sokaisevat välillä ihan kunnolla. Jouduin torstaina kotiin tullessa jarruttamaan nopeuden todella alas ja kääntämään hieman pientareelle, kun tuo pimeydestä tullut valo näytti hetken aikaa ihan siltä kun se olisi tulossa vastaan minun puolellani.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
On tullut tässä töiden takia ajeltua Espoo - Tampere väliä aamuisin ja iltaisin, eli tarkemmin pimeällä, jonka takia on alkanut vähän kiinostamaat onko oma ajatusmaailmani ihan eri kun yleinen mielipide. Elikkä moottoritiellä pitkät päällä ajaminen. Niin moni ihminen nimittäin ajaa pitkät jatkuvasti päällä vaikka vastaan tulisi autoja tai heistä mentäisiin ohi, eli siinä heidän edessää on auto, että kyseessä ei enää ole mikään ihan marginaali juttu. Onko täällä kuskeja, jotka tätä harrastavat ja koetko tekeväsi asiassa millään tavalla väärin? Tai mikä on ihen yleisesti porukan mielipide tästä asiasta?

Erityismaininta teille joilla on joku jälkiasennettu valopatteri keulassa, joka pidetään päällä vaikka vastaan tulisikin porukkaa. Ne eivät ole enää pelkästään todella ärsyttäviä, vaan sokaisevat välillä ihan kunnolla. Jouduin torstaina kotiin tullessa jarruttamaan nopeuden todella alas ja kääntämään hieman pientareelle, kun tuo pimeydestä tullut valo näytti hetken aikaa ihan siltä kun se olisi tulossa vastaan minun puolellani.
Pitkät päällä voi ajaa, vaikka vastaan tulee liikennettä siellä keskialueen toisella puolella. Oikealle kaartuvassa mutkassa on hyvä vaihtaa pitkät pois, kun silloin ne pitkät paistavat suoraan sen keskialueen yli toisia päin. Samaan suuntaan ajavien kanssa toki samat peruskuviot kuin muillakin maanteillä, pitkiä ei käytetä, jos edessä lähellä on auto.

Edellä kertoma näkemykseni koskee toki vain perusvaloja, jos on jotkut erikoiset ratkaisut keulalla, niin sitten on syytä huomioida muita vähän enemmän.
 
Edessä lähestyy peräkärry-yhdistelmä, oletettavasti n. 80km/h nopeudella. Vilkaisu peileihin ja olan yli, ei ongelmaa, joskin jonkin matkan päässä takana joku ajoi huomattavasti minua kovempaa, mutta ei ollut vielä ohittamassa. Vilkku päälle ja vasen kaista...

Teit tässä kohtaa virheen. Jos näyttää siltä että ajat väärää kaistaa, niin vilkku päälle ensin, sitten vasta tähyilemään sopivaa kohtaa liittyä. Ei sitä takaa tuleva voi muutoin ennakoida mitä toisella kaistalla ajava on puuhaamassa. Vaikka noin muutoin allekirjoitan viestisi että minkäänlainen rageeminen ei kuulu liikenteeseen ja jos maltti meinaa mennä, niin on parempi kulkea bussilla. Tässä oli taannoin Jyväskylän rantaväylällä Lutakon liikennevaloissa tilanne kun yhdellä kaistalla liikenne seisoo kokonaan ja tukkeena oli kaveri kuka väijyy Kuokkalaan kääntyvälle kaistalle paikkaa ilman suuntavilkkua. Eihän sille kukaan antanut tietä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Teit tässä kohtaa virheen. Jos näyttää siltä että ajat väärää kaistaa, niin vilkku päälle ensin, sitten vasta tähyilemään sopivaa kohtaa liittyä. Ei sitä takaa tuleva voi muutoin ennakoida mitä toisella kaistalla ajava on puuhaamassa. Vaikka noin muutoin allekirjoitan viestisi että minkäänlainen rageeminen ei kuulu liikenteeseen ja jos maltti meinaa mennä, niin on parempi kulkea bussilla. Tässä oli taannoin Jyväskylän rantaväylällä Lutakon liikennevaloissa tilanne kun yhdellä kaistalla liikenne seisoo kokonaan ja tukkeena oli kaveri kuka väijyy Kuokkalaan kääntyvälle kaistalle paikkaa ilman suuntavilkkua. Eihän sille kukaan antanut tietä.
Ei kait tuosta lainaamastasi viestistä voi päätellä etteikö henkilö olisi laittanut vilkkua päälle ennen kaistan vaihtamista? Se toinen kaistahan oli vapaa. Tai ainakaan itselle ei nyt auennut viestistäsi, että mikä se virhe nyt oli.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos näyttää siltä että ajat väärää kaistaa, niin vilkku päälle ensin, sitten vasta tähyilemään sopivaa kohtaa liittyä.
Minusta vilkku päälle sitten kun päätös kaistanvaihdosta/ liityttävästä välistä on tehty. Ei takaatulijaa kiinnosta oletko omasta mielestäsi väärällä kaistalla, vaan että aiotko tehdä asialle jotain. Esim motarille alinopeutta liittyvät joilla vilkku koko ajan vasemmalle ovat aika mälsiä tapauksia; kyllä motaria ajavat sen jo tietävät että sieltä ollaan tulossa, mutta lähinnä se kiinnostaa että mihin väliin ollaan tulossa
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Saman tien soitto 112. Kyllä tuollainen todennäköinen rattijuoppo tai huumekuski poliisia kiinnostaa, jos ovat yhtään lähimailla.
Ei tuollainen liikenneraivo ja perseily päihteitä vaadi. valitettavasti ihan arkipäivää nykyään.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ei tuollainen liikenneraivo ja perseily päihteitä vaadi. valitettavasti ihan arkipäivää nykyään.
Oli se arkipäivää ennenkin, mutta ennen somea ja klikkiotsikoita liikenneperseilystä ei keskusteltu edes yleisönosastokirjoituksissa. Kuppiloissa jätkien kesken kiersivät jutut. Edes Karpo ei tainnut nostaa asiaa esille. Joskus jotain epäilyjä oli, kun pohdittiin yksittäisen kuolonkolarin syytä.
- nimim. "1 500 000 km"
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös