Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 120 246
  • 13 183

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Miksi? Tai siis senhän jo kerroit, että periaatteesta, mutta mistä kumman syystä olet noin idioottimaisen periaatteen itsellesi muodostanut?
Koska kameroilla ei edistetä liikenneturvallisuutta vaan kerätään helppoa rahaa tavallisilta ihmisiltä. Silloin kun kamerat on sijoitettu vaarallisiin paikkoihin, sinne missä tapahtuu onnettomuuksia kamerat on ok mutta yleensä näin ei ole. Ja hyvähän se on esittää ylivarovaista kuuliaista kansalaista poliisin valvovan silmän alla vaikken mitään tai ketään ajamisellani vaarantaisikaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mitä tulee nopeusrajoituksiin suoralla tiellä,¨niin monet niistä ovat risteysalueilla, helpottamassa risteäviltä teiltä tulevien liittymistä päätielle. Itse olen tällaisesta risteyksestä joutunut päätielle liittymään tuhansia kertoja. Ja satoja kertoja saanut sadatella niitä, joilla ei ole aikomustakaan hiljentää rajoituksen mukaiseen nopeuteen, kun on hyvä ja suora tie ja kiire jonnekin tai vakionopeudensäädin käytössä. Minä ja muut saamme odottaa seuraavaa rakoa.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Jokaisen pitäisi tietää oman auton mittarivirhe.
Minulla ei ole autoa. Sen 3-5 kertaa vuodessa kun sellaista tarvitsen, niin vuokraan sen. Koskaan ei ole osunut sama merkki/malli kahta kertaa peräkkäin. Minulla ei ole aavistustakaan mikä mahtaa olla sen kulloinkin alla olevan menopelin mittarivirhe. Olen ratkaissut ongelman katsomalla nopeuden navigaattorista. Sen mukaan kun rajoituksissa pyytään niin hyvä tulee. Eikä tarvii hidastella kameran kohdalla.

Joo, sitä vaan yritän sanoa, että kaikki ei aja omalla autolla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tähän mennessä ei ole vielä tullut autoa johon ei voisi asettaa vakkariin 90km/h ja joutuisi jarruttamaan tolpan kohdalla nopeusrajoituksen ollessa 80 km/h.
Itse en käsitä sitä, että jarrutetaan tolpan kohdalla päätiellä jossa nopeusrajoitus 80km/h ja mittari näyttää siinä kohtaa 83km/h. Jokaisen pitäisi tietää oman auton mittarivirhe.
Voisin kuvitella että tuossa tapauksessa jarrutetaan myös koska ei olla varmoja, onko rajoitus 80km/h vai 60km/h. Toki jos se jarrutus on vaan hentoinen siihen mittarilukemaan 80km/h (eli todellinen jotain 73km/h), niin selitys voi olla kuten Alfredilla edellä.
Mutta juu, minäkin toivoisin että varsinkin tojotamiehet tietäisi todellisen nopeutensa. Tai menisivät edes helvettiin siitä edestä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Monta kertaa tien päällä olen jarrutellut kameroihin, kun en tosiaan ole juuri sillä hetkellä tietoinen siitä, että mikä se nopeusrajoitus siinä kohdassa sattuu olemaan. Ja aika monesti olen ajanut semmoista nopeuttakin, että kamera tod. näk välähtäisi ja sen vuoksi jarrutukset ennen sitä kameraa. Noin tuli nyt sekin sitten sanottua.

Täydellisille kuljettajille ei tietysti tälläisiä lapsuksia koskaan pääse sattumaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Monta kertaa tien päällä olen jarrutellut kameroihin, kun en tosiaan ole juuri sillä hetkellä tietoinen siitä, että mikä se nopeusrajoitus siinä kohdassa sattuu olemaan.

Täydellisille kuljettajille ei tietysti tälläisiä lapsuksia koskaan pääse sattumaan.
Joo varmasti kaikille on näin käynyt. Kukaan ei ole täydellinen. Siinä vaiheessa kun jarruttelua tekee aina, koska ”periaate” tai jos on useammin epävarma kuin varma nopeusrajoituksesta, pitäisi skarpata.

Olin jossain vaiheessa oman isäni kyydissä kun tuli puhe liikennemerkeistä. Hän sanoi ettei näe niitä ilman silmälaseja, mutta ei se haittaa. Kyllä oli taas sellainen mitä vittua -fiilis.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kuskin tehtävä on tunnistaa ja tietää liikennemerkit koko ajon aikana eikä vain kameratolppien kohdalla.
Kuvitellaan että tolppa on 80 km/h rajoituksen kohdalla ja auto tiputtaa mittarin näyttämään 85km/h > 75km/h. Olettaako kuski siis että rajoitus on 60 km/h ja luulee välttävänsä tällä nopeudella sakot?
Eikö minä ja Alfred just kerrottu sulle tähän vastaus edellä?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kuskin tehtävä on tunnistaa ja tietää liikennemerkit koko ajon aikana eikä vain kameratolppien kohdalla.

Tässä olet oikeassa, enkä ole asiasta yhtään eri mieltä. Mutta kuten aiemminkin todettu, ihmiset tekevät virheitä ja joskus ei tarvitse tehdä virhettäkään, että joku liikennemerkki menee ohi.

Jos vaikka sopivasti niillä paikkeilla, missä se nopeusrajoitusmerkki on, kuljettaja joutuukin väistämään tielle rynnännyttä eläintä tai ihmistä tai joutuu tekemään hätäisiä ohjaus- ja jarrutustoimenpiteitä muun liikenteen aiheuttaman kolariuhkan vuoksi, niin kyllä se merkki voi jäädä havaitsematta, vaikka parhaansa siellä tekisikin.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Sieltä täydellisyyden norsunluutornista yksinään sopii viisastella ehkä sitten. Mulla ei ole sinne mitään hinkua ja olen mielummin täällä epätäydellisten ja virheitä tekevien ihmisten porukassa. Seuraakin on enemmän.

Jos autolla ajaa sen n. 20 000 km vuodessa, kuten minä teen, niin sellaista kuskia ei tämä ihmiskunta ole koskaan tuntenut, eikä koskaan tule tuntemaankaan, etteikö aivan jokaikinen meistä tuolla liikenteessä joskus tekisi virheitä. Fakta, joka pitää aivan täydellisellä varmuudella paikkansa, olkoonpa joku omasta mielestään miten täydellinen ja kaikkia sääntöjä oikein noudattava kuljettaja hyvänsä.
 
Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Nopeusvalvontakameroista puhuttaessa nousee aina esiin näkemys, jonka mukaan ne on vain rahastusmielessä laitettu. Mutta kun pohdin niitä kameroita, jotka tiedän, niin ne ovat yhtä poikkeusta lukuun ottamatta paikoissa, joiden jälkeen on hankala risteys, jyrkkä mäen laki, tai muutoin sellainen kohta, jossa liiasta nopeudesta on huomattavaa haittaa tai vaaraa. Nämä tietämäni kamerat ovat Tampereen seudulla sekä Tampereelta Jyväskylän ja Lahden suuntiin. Niin ja Turkuun kanssa Huittisen kautta, mutta en halua tunnustaa joskus ajavani kohti Turkua. Missä tiedätte olevan sellaisia kameroita, joilla ei selvästikään yritetä parantaa turvallisuutta, vaan rahastaa?

Se yksi tietämäni poikkeus sijaitsee Pälkäneellä tiellä numero 12 Lahden suuntaan ajettaessa. Se ei ole ennen risteystä, vaan heti risteyksen jälkeen risteysalueella. Linkin takaa löytyy kuva kohdasta, mikäli Google Maps lopettaa tökkimisen ja osaan linkittää oikean kohdan (kamera bussipysäkin jälkeen): Google Maps
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eli rukoilette poliisille "mutku en oo täydelline ja tiputi kyl vauhdi siihe seiskavitosee kuudekympi alueel et saank mää armahrukse".
Mitä ihmettä. Afred kertoi että tuo pikkujarrutus voi johtua esim siitä, että auto ei ole oma, joten mittarivirheestä ei ole varmuutta. Minä kerroin että isomman jarrutuksen syy on yleensä siinä että ei ole varma onko rajoitus vaihtunut 80->60. Tätä varmaankin tapahtuu yleensä jos tie ei ole kovin tuttu.
Jos joku tekee pikkujarrutuksen kahdeksastakympistä ja rajoitus olikin 60, niin se lienee sitten moka ja rajoitus oli arvattu väärin eikä mittarivirheestäkään ollut käsitystä. Sitä sattuu.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Nämä liikennesäännöt ja autolla ajaminen tuntuu aina olevan sellainen aihe, joka herättää kaikenmoiset virheettömät oikein eläjät koloistaan luennoimaan.

Hah, olis kyllä ihan kamalaa elää noin saatanan tiukkapipoisesti. Onneksi niillä poliiseillakin on pelisilmää ja tilannetajua, eivätkä puutu, joka helkatin pikkurikkeeseen, joita tuolla tiellä näkevät. Se on osa viranomaisen ammattitaitoa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Missä tiedätte olevan sellaisia kameroita, joilla ei selvästikään yritetä parantaa turvallisuutta, vaan rahastaa?
Helsingissä. Olisiko ihan kaikki jopa sellaisia.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Meklun tolppa joka oli ensimmäisiä uudenmallisia on juuri koulun vieressä, mitä muuta vaaditaan että olisi "aiheellisia tolppia eikä rahastustolppia".
Steissin vanha tolppa on sellaisessa paikassa missä kuuluukin ajaa hitaasti koska juntit juoksentelee tien yli miten sattuu. Mitä muita näitä on?
 

Kyljys

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nopeusvalvontakameroista puhuttaessa nousee aina esiin näkemys, jonka mukaan ne on vain rahastusmielessä laitettu. Mutta kun pohdin niitä kameroita, jotka tiedän, niin ne ovat yhtä poikkeusta lukuun ottamatta paikoissa, joiden jälkeen on hankala risteys, jyrkkä mäen laki, tai muutoin sellainen kohta, jossa liiasta nopeudesta on huomattavaa haittaa tai vaaraa. Nämä tietämäni kamerat ovat Tampereen seudulla sekä Tampereelta Jyväskylän ja Lahden suuntiin. Niin ja Turkuun kanssa Huittisen kautta, mutta en halua tunnustaa joskus ajavani kohti Turkua. Missä tiedätte olevan sellaisia kameroita, joilla ei selvästikään yritetä parantaa turvallisuutta, vaan rahastaa?

Se yksi tietämäni poikkeus sijaitsee Pälkäneellä tiellä numero 12 Lahden suuntaan ajettaessa. Se ei ole ennen risteystä, vaan heti risteyksen jälkeen risteysalueella. Linkin takaa löytyy kuva kohdasta, mikäli Google Maps lopettaa tökkimisen ja osaan linkittää oikean kohdan (kamera bussipysäkin jälkeen): Google Maps
Tietenkin on suhteellista, mihin sijoitettua kameraa pitää rahastuksena, mutta esimerkiksi Tampere - Huittinen -väliltä Tampereen suuntaan Kutalan risteyksen jälkeinen kamera tai Huittisten suuntaan Ruutivuorentien risteykseen sijoitettu kamera ovat mielestäni resurssien hukkaan heittämistä.

Rauma-Pori välillä taitaa olla muutamakin kamera heti ohituskaistojen loppuessa ilman minkäänlaista risteystä/vaaraa?
Tältä väliltä ehkä heikoin suoritus on tämä kamera Porin suuntaan hieman ennen Peränkylää.

Onhan näitä toki enemmänkin, mieleen juolahti ainakin tämä räpellys satasen alueelta väliltä Eura - Köyliö. Linkit siis Street Viewiin, josta ei aina ihan parasta kuvaa saa kameran sijainnista, mutta useaan kertaan näitä välejä ajaneena tuntuu, että nämä kamerat olisi paremminkin voinut sijoittaa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Meklun tolppa joka oli ensimmäisiä uudenmallisia on juuri koulun vieressä, mitä muuta vaaditaan että olisi "aiheellisia tolppia eikä rahastustolppia".
Oletan, että kyseessä on Mechelininkadun tolppa. Se vilkkui kuin joulukuusi ainakin ensimmäiset kuukaudet, joten tarpeeseen tuli.
Joka päivä siitä kulkeneena osasin ajaa sallittua vauhtia.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Oletan, että kyseessä on Mechelininkadun tolppa. Se vilkkui kuin joulukuusi ainakin ensimmäiset kuukaudet, joten tarpeeseen tuli.
Joka päivä siitä kulkeneena osasin ajaa sallittua vauhtia.
Itse kävelen siitä yli viikottain, mielenkiintoista katsoa kun ei enää voi kaasuttaa "sisään" valoihin vaan autot lipuu punaisia päin hitaasti, monilla ei ole näköjään tapana jarruttaa keltaisella.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Tähän mennessä ei ole vielä tullut autoa johon ei voisi asettaa vakkariin 90km/h ja joutuisi jarruttamaan tolpan kohdalla nopeusrajoituksen ollessa 80 km/h.
Itse en käsitä sitä, että jarrutetaan tolpan kohdalla päätiellä jossa nopeusrajoitus 80km/h ja mittari näyttää siinä kohtaa 83km/h. Jokaisen pitäisi tietää oman auton mittarivirhe.
Minulle ainakin on tuollainen auto. 25-tiellä länteen päin mennessä on ennen Rajamäen risteystä tolppa, joka välähti kun Hyundai Ioniqin vakkariin oli asetettu 89 km/h. Tosin mitään seuraamuksia tuosta ei tullut, mutta kuitenkin. Joten periaatteessa ei joudu jarruttamaan, jos tolppien välähtely ei haittaa.
Samoin Saabeissa oli aikoinaan erittäin tarkat nopeusmittarit. Myös Teslan Model S -mallissa on ainakin TM:n testin mukaan nopeusmittari joka näyttää tasan oikeaa nopeutta kaikilla nopeuksilla.
 
Nämä liikennesäännöt ja autolla ajaminen tuntuu aina olevan sellainen aihe, joka herättää kaikenmoiset virheettömät oikein eläjät koloistaan luennoimaan.

Hah, olis kyllä ihan kamalaa elää noin saatanan tiukkapipoisesti. Onneksi niillä poliiseillakin on pelisilmää ja tilannetajua, eivätkä puutu, joka helkatin pikkurikkeeseen, joita tuolla tiellä näkevät. Se on osa viranomaisen ammattitaitoa.

Tähän sanottava, että paljon vähemmällä stressaamisella on päässyt kun ei yritä tehdä mitään omia tulkintoja liikennesäännöistä, vaan noudattaa niitä kuten ne ovat. Ei esimerkiksi tarvitse vilkuilla peileistä, näkyykö poliisia missään kun vaan ajelee nätisti.

Ne vähät sakot mitä olen saanut, niin ei niissä poliisit mitään "tilannetajua" silloin osoittaneet, vaikka vain rikesakon arvoisesti ajelin ylinopeutta. Kyllä se on parempi ettei poliisi paljoa mitään löysää anna, koska joillain se tilannetaju on saattanut hämärtyä esimerkiksi päihteiden takia.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Ne vähät sakot mitä olen saanut, niin ei niissä poliisit mitään "tilannetajua" silloin osoittaneet, vaikka vain rikesakon arvoisesti ajelin ylinopeutta. Kyllä se on parempi ettei poliisi paljoa mitään löysää anna, koska joillain se tilannetaju on saattanut hämärtyä esimerkiksi päihteiden takia.
Perusteet tietysti olisi olemassa, mutta veikkaanpa, että jos poliisipartio rupeaisi tuolla kaupungeissa sakottamaan kaikista näkemistään pienistä ylinopeuksista, niin eiväthän he mitään muuta vuoronsa aikana ehtisi tekemäänkään, kuin kirjoitella maksullisia huomautuksia. Heillä kuitenkin työvuoronsa aikana on varmasti tärkeämpiäkin keikkoja hoidettavanaan, ja sen vuoksi kaikkiin pikkurikkeisiin liikenteessä ei ole mitään mieltä puuttua.

Mulla on parikin kertaa tässä ihan lyhyen ajan sisällä käynyt niin, että mittari on näyttänyt kevyttä ylinopeutta ja olen samalla kohdannut poliisin. Ekalla kerralla poliisi ajoi vastaan, pysähtyi bussipysäkille ja olivat selvästi aikeissa lähteä perään. Tiputin nopeutta, ja eivät sitten lähteneetkään.

Toisella kerralla partio tuli moottoritiellä minusta ohi, kun mittari näytti minulla 130 km/h. Ei ne mitään tehneet, ajoivat vaan itse vielä kovempaa ohi ja huomasin ne vasta siinä ohitustilanteessa.
 
Viimeksi muokattu:

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minulle ainakin on tuollainen auto. 25-tiellä länteen päin mennessä on ennen Rajamäen risteystä tolppa, joka välähti kun Hyundai Ioniqin vakkariin oli asetettu 89 km/h. Tosin mitään seuraamuksia tuosta ei tullut, mutta kuitenkin. Joten periaatteessa ei joudu jarruttamaan, jos tolppien välähtely ei haittaa.

Itse ajan kanssa 80 rajoituksella "myyntiedustajaa" eli 88 - 90 km/h todellista nopeutta, jolloin tolppien kohdalla pitää tiputtaa vähän vauhtia ettei tarvi pistää aurinkolaseja päähän. Aina se välähdys vaan pikkaisen säikäyttää vaikka sakkoa ei vielä tipahda. Aika moni tuntuu jarruttelevan näihin turhaan nopeusmittarin viivan tarkkaan 80 kohdalle mutta kaikki eivät tosiaan voi kuulua Kummelista tuttuun parhaaseen A-ryhmään.
 

Undrafted

Jäsen
Kuskin tehtävä on tunnistaa ja tietää liikennemerkit koko ajon aikana eikä vain kameratolppien kohdalla.
Uusien kameroiden myötä tuleekin mielenkiintoisia kohtia, kun ajat rahoituksen mukaan ja sitten rajoitus vaihtuu. Suomessa on pimeää ja sataakin, mikä vaikuttaa vaihtelevasti itsekunkin kykyyn erottaa liikennemerkki. Ihmisellä kestää hetki reagoida näkemäänsä. Kun uusi kamera on sijoitettu nopeuskyltin taakse käytännössä kuskin tulee hiljentää nopeuskyltiksi. Kuka sitten jarruuttaa mitenkin oikealla voimalla vai tuleeko jarrutettua liiankin paljon? Osalla kuskeista navi tai sovellukset varoittaa kameroista, osan kertoessa nopeusrajoituksenkin kameran kohdalla. Nämä henkilöt voivat ennakoida ja hiljentää hyvissä ajoin. Mitä vieraammalla tiellä ajat sitä suurempi mahdollisuus reagoi liiankin voimakkaasti, kun kamera ja rajoituksen muuttuminen tulee yllättäen. Liikenneturvallisuuden nimissä kamerat voisivat olla risteyksien takana, joiden takia kamerat on paikkaan sijoitettukin. Tällöin nopeusrajoituksien mukaan ajavat kuskit, joilla ei ole teknisiä apuvälineitä voisivat nopeusrajoituksen muuttuessa hiljentää ilman tarvetta suuremmille reaktioille. Nopeusrajoituskyltin voisi vielä siirtää kauemmas risteyksestä, jolloin moottorijarruttavat kuskit saisivat lisäaikaa toimia lakia kunnioittavasti.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Helsingissä. Olisiko ihan kaikki jopa sellaisia.

Ei. Merkittävä osa on mm. sellaisissa kohdissa, joissa ilman niitä kameroita ajettaisiin täysin hullua ylinopeutta tai muutoin täysin varomattomasti. Kyllä ne on sinne liikenneturvallisuuden parantamiseksi sijoiteltu. Mainitun Meklun ja Kaivokadun lisäksi tulee mieleen vaikkapa Mäkelänkadun pää, ja paljon parjatut kehänkin tolpat ovat mm. perustellusti ramppeihin nähden.
 

Glove

Jäsen
Tuliko tuonne Jyävskylä - Lahti välille niitä keskinopeutta valvovia systeemejä? Pitäisi ajaa ko. reitti perjantaina niin tietäisi toimia oikein,
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös