Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 976 916
  • 12 212

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
En kanna siitä huolta, vain liikenteen sujuvuudesta.
Kiitos kun kannat huolta liikenteen sujuvuudesta, pahoittelut että ihminen on erehtyväinen ja unohtaa tuolla maantiellä joskus nopeusrajoituksen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Pidän mahdollisena että ihmiset tekevät virheitä. Pidän jopa mahdollisena että itsekin teen. Pidän mahdollisena että kaikki autoilijat eivät syystä tai toisesta aina havaitse kaikkia liikennemerkkejä, jopa nopeusrajoitusmerkkejä. Pidän inhimillisenä että ihminen jatkaa omasta mielestään sopivan nopeuden ajamista, mutta havaitessaan kameratolpan hän hidastaa tai tarpeen vaatiessa jarruttaa sen sijaan että ottaisi riskin siitä onko oma arvaus nopeusrajoituksesta oikea.
OIkeastaan pidän sitä jopa parempana toimintamallina, kuin sitä että hidastaisi nopeutensa varmuuden vuoksi hitaimpaan kuviteltavissa olevaan riippumatta kameratolpista.

Eihän nyt kukaan muu kuin Erkka jarruta periaateen vuoksi joka kameratolpan kohdalla, mutta on kyllä ihan ymmärrettävää että sitä tapahtuu.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Viime sunnuntain F1-studiossa oli yleisö kysymys: Mitä F1:stä voisi tuoda siviililiikenteeseen? Asiantuntijat eivät keksineet mitään. Mutta tässä olisi yksi. Kun valo vaihtuu vihreäksi, saa ajaa.
Jos asian kääntää toisin päin niin mitä siviililiikenteestä voisi tuoda F1:iin? Jos F1:ssä lähdettäisiin liikkeelle kuin
Stadissa lähdetään; Ensin lähtisi Hamilton, sitten lähtisi Bottas, sitten lähtisi Verstappen ja Räikkönen voisi vielä tässä vaiheessa seisoskella auton vierellä antamassa lausuntoja.
Sekin etu tuossa formuloiden tavassa on, että kaikki pääsevät matkaan samoilla vihreillä.

Tätä olen ihmetellyt itsekin, että miten se liikkeellelähtö, riittävän välimatkan päästä tietenkin, ei voi tapahtua millisekunti edelläliikkuvan jälkeen.

Kyllä sieltä muutakin voi oppia. Esimerkiksi auton täyttöaste on siviilissä aika heikko ;)
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Lahti on paska kaupunki.

Tykkään käydä yksin ja vaimon kanssa kävelyillä melkein joka päivä. Kun asumme kohtuullisen lähellä keskustaa, tarkoittaa tämä sitä, että autoteitä joutuu ylittämään suojateitä pitkin. Olen tästä aikaisemminkin valittanut, mutta suojatiekulttuuri on tässä kaupungissa olematonta. Kukaan jalankulkija ei uskalla edes lähestyä suojatietä jos autoja on tulossa. Enkä uskalla minäkään enää.

En koskaan mitenkään yllättäen hypi suojateille, eikä polveni oikein juoksemistakaan kestä, joten tosiaan vain kävelen. Kävelen rauhallisesti kohti suojatietä, niin osa autoilijoista ennakoi ja hidastaa antaen tietä, mutta voi melkein sanoa, että valtaosa ei hidasta ollenkaan. Nämä pysähtyvät kyllä sitten kun astun suojatielle jolloin he tajuavat, että käytän oikeuttani. Sitten on vielä kolmas ryhmä, joka tässä tilanteessa lisää kaasua ja tekee yllättävän väistöliikkeen vastaan tulevien kaistalle. itse olen tässä tilanteessa jo keskellä suojatietä ja auto ohittaa minut korkeintaan metrin päästä ajaen silmämääräisesti selvää ylinopeutta taajamassa. Näin käy valehtelematta melkein kuukausittain. Tänä kesänä on käynyt jo ainakin kolmesti.

Tänään kävi näin ja mukanani oli lasta odottava vaimo, joka sai tilanteessa hysteerisen itkukohtauksen kun meinasin jäädä auton alle. Jouduin lupaamaan, että en enää käytä oikeuttani astua suojatielle kun autoja on tulossa. Tässä kaupungissa en enää viitsi tai uskalla sitä tehdä.

Edit: Lisätään vielä, että tänään melkein ylitseni ajanut ihminen, oli joku arviolta 60-70 vuotias mummo. Ei hidastanut yhtään lähestyessämme suojatietä tai kun astuin suojatielle, vaan väistöliike vastaan tulevien kaistalle ja itse olin jo puolivälissä suojatietä kun mummeli sujahti ohi.

Olen asunut elämäni aikana Helsingissä, Espoossa, Lohjalla ja Joensuussa. Missään ei ole ollut vastaavanlaista suojatiekulttuurin puutosta. En suosittele kenellekään Lahtea asuinpaikkana muutenkaan. Täällä on idiootteja ihmisiä ihan helvetisti.

Kesällä näin muuten kun keskellä päivää joku ajeli liikenneympyrää väärään suuntaan. Oli kääntymässä vasemmalle, mutta ei ilmeisesti osannut tai jaksanut kiertää liikenneympyrää, vaan oikaisi ajaen liikenneympyrää väärään suuntaan. Kukaan muista autoilijoista ei edes tajunnut töötätä. Oli niin ihmeellinen tilanne. En enää ihmettele miksi tässä kaupungissa ei rakenneta liikenneympyröitä - ovat liian monimutkaisia lahtelaisille.

Parin viikon sisällä kahdesti on meinannut autoilija ajaa ylitse siinä Hello Burgerin kohdalla. En aio muuttaa tapojana. Paitsi ehkä alan kantaa edessäni metrin pituista keppiä johon teippaan sellaisen "hätätilanteessa riko lasi" vasaran joka nassahtaa tuulilasiin.

Mutta tuo tööttäilyhomma taas, mitä olisi pitänyt kiertoliittymässä käyttää... Helsingissä olen ihmetellyt, miten joillakin autoilijoilla refleksit toimivat nopeammin äänimerkille kuin jarrulle. Turha tööttäily on yhtä urpoa kuin kiroilu joka toisena sanana.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Parin viikon sisällä kahdesti on meinannut autoilija ajaa ylitse siinä Hello Burgerin kohdalla. En aio muuttaa tapojana. Paitsi ehkä alan kantaa edessäni metrin pituista keppiä johon teippaan sellaisen "hätätilanteessa riko lasi" vasaran joka nassahtaa tuulilasiin.
Haha. Tuosta tulee useasti autoiltua, mutta en ole varmaan koskaan jalankulkijana siinä ylittänyt tietä. Kieltämättä varmasti aika vaaran paikka tuo!
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Miksi? Tai siis senhän jo kerroit, että periaatteesta, mutta mistä kumman syystä olet noin idioottimaisen periaatteen itsellesi muodostanut?
Koska kameroilla ei edistetä liikenneturvallisuutta vaan kerätään helppoa rahaa tavallisilta ihmisiltä. Silloin kun kamerat on sijoitettu vaarallisiin paikkoihin, sinne missä tapahtuu onnettomuuksia kamerat on ok mutta yleensä näin ei ole. Ja hyvähän se on esittää ylivarovaista kuuliaista kansalaista poliisin valvovan silmän alla vaikken mitään tai ketään ajamisellani vaarantaisikaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mitä tulee nopeusrajoituksiin suoralla tiellä,¨niin monet niistä ovat risteysalueilla, helpottamassa risteäviltä teiltä tulevien liittymistä päätielle. Itse olen tällaisesta risteyksestä joutunut päätielle liittymään tuhansia kertoja. Ja satoja kertoja saanut sadatella niitä, joilla ei ole aikomustakaan hiljentää rajoituksen mukaiseen nopeuteen, kun on hyvä ja suora tie ja kiire jonnekin tai vakionopeudensäädin käytössä. Minä ja muut saamme odottaa seuraavaa rakoa.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Jokaisen pitäisi tietää oman auton mittarivirhe.
Minulla ei ole autoa. Sen 3-5 kertaa vuodessa kun sellaista tarvitsen, niin vuokraan sen. Koskaan ei ole osunut sama merkki/malli kahta kertaa peräkkäin. Minulla ei ole aavistustakaan mikä mahtaa olla sen kulloinkin alla olevan menopelin mittarivirhe. Olen ratkaissut ongelman katsomalla nopeuden navigaattorista. Sen mukaan kun rajoituksissa pyytään niin hyvä tulee. Eikä tarvii hidastella kameran kohdalla.

Joo, sitä vaan yritän sanoa, että kaikki ei aja omalla autolla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tähän mennessä ei ole vielä tullut autoa johon ei voisi asettaa vakkariin 90km/h ja joutuisi jarruttamaan tolpan kohdalla nopeusrajoituksen ollessa 80 km/h.
Itse en käsitä sitä, että jarrutetaan tolpan kohdalla päätiellä jossa nopeusrajoitus 80km/h ja mittari näyttää siinä kohtaa 83km/h. Jokaisen pitäisi tietää oman auton mittarivirhe.
Voisin kuvitella että tuossa tapauksessa jarrutetaan myös koska ei olla varmoja, onko rajoitus 80km/h vai 60km/h. Toki jos se jarrutus on vaan hentoinen siihen mittarilukemaan 80km/h (eli todellinen jotain 73km/h), niin selitys voi olla kuten Alfredilla edellä.
Mutta juu, minäkin toivoisin että varsinkin tojotamiehet tietäisi todellisen nopeutensa. Tai menisivät edes helvettiin siitä edestä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Monta kertaa tien päällä olen jarrutellut kameroihin, kun en tosiaan ole juuri sillä hetkellä tietoinen siitä, että mikä se nopeusrajoitus siinä kohdassa sattuu olemaan. Ja aika monesti olen ajanut semmoista nopeuttakin, että kamera tod. näk välähtäisi ja sen vuoksi jarrutukset ennen sitä kameraa. Noin tuli nyt sekin sitten sanottua.

Täydellisille kuljettajille ei tietysti tälläisiä lapsuksia koskaan pääse sattumaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Monta kertaa tien päällä olen jarrutellut kameroihin, kun en tosiaan ole juuri sillä hetkellä tietoinen siitä, että mikä se nopeusrajoitus siinä kohdassa sattuu olemaan.

Täydellisille kuljettajille ei tietysti tälläisiä lapsuksia koskaan pääse sattumaan.
Joo varmasti kaikille on näin käynyt. Kukaan ei ole täydellinen. Siinä vaiheessa kun jarruttelua tekee aina, koska ”periaate” tai jos on useammin epävarma kuin varma nopeusrajoituksesta, pitäisi skarpata.

Olin jossain vaiheessa oman isäni kyydissä kun tuli puhe liikennemerkeistä. Hän sanoi ettei näe niitä ilman silmälaseja, mutta ei se haittaa. Kyllä oli taas sellainen mitä vittua -fiilis.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kuskin tehtävä on tunnistaa ja tietää liikennemerkit koko ajon aikana eikä vain kameratolppien kohdalla.
Kuvitellaan että tolppa on 80 km/h rajoituksen kohdalla ja auto tiputtaa mittarin näyttämään 85km/h > 75km/h. Olettaako kuski siis että rajoitus on 60 km/h ja luulee välttävänsä tällä nopeudella sakot?
Eikö minä ja Alfred just kerrottu sulle tähän vastaus edellä?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kuskin tehtävä on tunnistaa ja tietää liikennemerkit koko ajon aikana eikä vain kameratolppien kohdalla.

Tässä olet oikeassa, enkä ole asiasta yhtään eri mieltä. Mutta kuten aiemminkin todettu, ihmiset tekevät virheitä ja joskus ei tarvitse tehdä virhettäkään, että joku liikennemerkki menee ohi.

Jos vaikka sopivasti niillä paikkeilla, missä se nopeusrajoitusmerkki on, kuljettaja joutuukin väistämään tielle rynnännyttä eläintä tai ihmistä tai joutuu tekemään hätäisiä ohjaus- ja jarrutustoimenpiteitä muun liikenteen aiheuttaman kolariuhkan vuoksi, niin kyllä se merkki voi jäädä havaitsematta, vaikka parhaansa siellä tekisikin.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Sieltä täydellisyyden norsunluutornista yksinään sopii viisastella ehkä sitten. Mulla ei ole sinne mitään hinkua ja olen mielummin täällä epätäydellisten ja virheitä tekevien ihmisten porukassa. Seuraakin on enemmän.

Jos autolla ajaa sen n. 20 000 km vuodessa, kuten minä teen, niin sellaista kuskia ei tämä ihmiskunta ole koskaan tuntenut, eikä koskaan tule tuntemaankaan, etteikö aivan jokaikinen meistä tuolla liikenteessä joskus tekisi virheitä. Fakta, joka pitää aivan täydellisellä varmuudella paikkansa, olkoonpa joku omasta mielestään miten täydellinen ja kaikkia sääntöjä oikein noudattava kuljettaja hyvänsä.
 
Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Nopeusvalvontakameroista puhuttaessa nousee aina esiin näkemys, jonka mukaan ne on vain rahastusmielessä laitettu. Mutta kun pohdin niitä kameroita, jotka tiedän, niin ne ovat yhtä poikkeusta lukuun ottamatta paikoissa, joiden jälkeen on hankala risteys, jyrkkä mäen laki, tai muutoin sellainen kohta, jossa liiasta nopeudesta on huomattavaa haittaa tai vaaraa. Nämä tietämäni kamerat ovat Tampereen seudulla sekä Tampereelta Jyväskylän ja Lahden suuntiin. Niin ja Turkuun kanssa Huittisen kautta, mutta en halua tunnustaa joskus ajavani kohti Turkua. Missä tiedätte olevan sellaisia kameroita, joilla ei selvästikään yritetä parantaa turvallisuutta, vaan rahastaa?

Se yksi tietämäni poikkeus sijaitsee Pälkäneellä tiellä numero 12 Lahden suuntaan ajettaessa. Se ei ole ennen risteystä, vaan heti risteyksen jälkeen risteysalueella. Linkin takaa löytyy kuva kohdasta, mikäli Google Maps lopettaa tökkimisen ja osaan linkittää oikean kohdan (kamera bussipysäkin jälkeen): Google Maps
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eli rukoilette poliisille "mutku en oo täydelline ja tiputi kyl vauhdi siihe seiskavitosee kuudekympi alueel et saank mää armahrukse".
Mitä ihmettä. Afred kertoi että tuo pikkujarrutus voi johtua esim siitä, että auto ei ole oma, joten mittarivirheestä ei ole varmuutta. Minä kerroin että isomman jarrutuksen syy on yleensä siinä että ei ole varma onko rajoitus vaihtunut 80->60. Tätä varmaankin tapahtuu yleensä jos tie ei ole kovin tuttu.
Jos joku tekee pikkujarrutuksen kahdeksastakympistä ja rajoitus olikin 60, niin se lienee sitten moka ja rajoitus oli arvattu väärin eikä mittarivirheestäkään ollut käsitystä. Sitä sattuu.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Nämä liikennesäännöt ja autolla ajaminen tuntuu aina olevan sellainen aihe, joka herättää kaikenmoiset virheettömät oikein eläjät koloistaan luennoimaan.

Hah, olis kyllä ihan kamalaa elää noin saatanan tiukkapipoisesti. Onneksi niillä poliiseillakin on pelisilmää ja tilannetajua, eivätkä puutu, joka helkatin pikkurikkeeseen, joita tuolla tiellä näkevät. Se on osa viranomaisen ammattitaitoa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Missä tiedätte olevan sellaisia kameroita, joilla ei selvästikään yritetä parantaa turvallisuutta, vaan rahastaa?
Helsingissä. Olisiko ihan kaikki jopa sellaisia.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Meklun tolppa joka oli ensimmäisiä uudenmallisia on juuri koulun vieressä, mitä muuta vaaditaan että olisi "aiheellisia tolppia eikä rahastustolppia".
Steissin vanha tolppa on sellaisessa paikassa missä kuuluukin ajaa hitaasti koska juntit juoksentelee tien yli miten sattuu. Mitä muita näitä on?
 

Kyljys

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nopeusvalvontakameroista puhuttaessa nousee aina esiin näkemys, jonka mukaan ne on vain rahastusmielessä laitettu. Mutta kun pohdin niitä kameroita, jotka tiedän, niin ne ovat yhtä poikkeusta lukuun ottamatta paikoissa, joiden jälkeen on hankala risteys, jyrkkä mäen laki, tai muutoin sellainen kohta, jossa liiasta nopeudesta on huomattavaa haittaa tai vaaraa. Nämä tietämäni kamerat ovat Tampereen seudulla sekä Tampereelta Jyväskylän ja Lahden suuntiin. Niin ja Turkuun kanssa Huittisen kautta, mutta en halua tunnustaa joskus ajavani kohti Turkua. Missä tiedätte olevan sellaisia kameroita, joilla ei selvästikään yritetä parantaa turvallisuutta, vaan rahastaa?

Se yksi tietämäni poikkeus sijaitsee Pälkäneellä tiellä numero 12 Lahden suuntaan ajettaessa. Se ei ole ennen risteystä, vaan heti risteyksen jälkeen risteysalueella. Linkin takaa löytyy kuva kohdasta, mikäli Google Maps lopettaa tökkimisen ja osaan linkittää oikean kohdan (kamera bussipysäkin jälkeen): Google Maps
Tietenkin on suhteellista, mihin sijoitettua kameraa pitää rahastuksena, mutta esimerkiksi Tampere - Huittinen -väliltä Tampereen suuntaan Kutalan risteyksen jälkeinen kamera tai Huittisten suuntaan Ruutivuorentien risteykseen sijoitettu kamera ovat mielestäni resurssien hukkaan heittämistä.

Rauma-Pori välillä taitaa olla muutamakin kamera heti ohituskaistojen loppuessa ilman minkäänlaista risteystä/vaaraa?
Tältä väliltä ehkä heikoin suoritus on tämä kamera Porin suuntaan hieman ennen Peränkylää.

Onhan näitä toki enemmänkin, mieleen juolahti ainakin tämä räpellys satasen alueelta väliltä Eura - Köyliö. Linkit siis Street Viewiin, josta ei aina ihan parasta kuvaa saa kameran sijainnista, mutta useaan kertaan näitä välejä ajaneena tuntuu, että nämä kamerat olisi paremminkin voinut sijoittaa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Meklun tolppa joka oli ensimmäisiä uudenmallisia on juuri koulun vieressä, mitä muuta vaaditaan että olisi "aiheellisia tolppia eikä rahastustolppia".
Oletan, että kyseessä on Mechelininkadun tolppa. Se vilkkui kuin joulukuusi ainakin ensimmäiset kuukaudet, joten tarpeeseen tuli.
Joka päivä siitä kulkeneena osasin ajaa sallittua vauhtia.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Oletan, että kyseessä on Mechelininkadun tolppa. Se vilkkui kuin joulukuusi ainakin ensimmäiset kuukaudet, joten tarpeeseen tuli.
Joka päivä siitä kulkeneena osasin ajaa sallittua vauhtia.
Itse kävelen siitä yli viikottain, mielenkiintoista katsoa kun ei enää voi kaasuttaa "sisään" valoihin vaan autot lipuu punaisia päin hitaasti, monilla ei ole näköjään tapana jarruttaa keltaisella.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Tähän mennessä ei ole vielä tullut autoa johon ei voisi asettaa vakkariin 90km/h ja joutuisi jarruttamaan tolpan kohdalla nopeusrajoituksen ollessa 80 km/h.
Itse en käsitä sitä, että jarrutetaan tolpan kohdalla päätiellä jossa nopeusrajoitus 80km/h ja mittari näyttää siinä kohtaa 83km/h. Jokaisen pitäisi tietää oman auton mittarivirhe.
Minulle ainakin on tuollainen auto. 25-tiellä länteen päin mennessä on ennen Rajamäen risteystä tolppa, joka välähti kun Hyundai Ioniqin vakkariin oli asetettu 89 km/h. Tosin mitään seuraamuksia tuosta ei tullut, mutta kuitenkin. Joten periaatteessa ei joudu jarruttamaan, jos tolppien välähtely ei haittaa.
Samoin Saabeissa oli aikoinaan erittäin tarkat nopeusmittarit. Myös Teslan Model S -mallissa on ainakin TM:n testin mukaan nopeusmittari joka näyttää tasan oikeaa nopeutta kaikilla nopeuksilla.
 
Nämä liikennesäännöt ja autolla ajaminen tuntuu aina olevan sellainen aihe, joka herättää kaikenmoiset virheettömät oikein eläjät koloistaan luennoimaan.

Hah, olis kyllä ihan kamalaa elää noin saatanan tiukkapipoisesti. Onneksi niillä poliiseillakin on pelisilmää ja tilannetajua, eivätkä puutu, joka helkatin pikkurikkeeseen, joita tuolla tiellä näkevät. Se on osa viranomaisen ammattitaitoa.

Tähän sanottava, että paljon vähemmällä stressaamisella on päässyt kun ei yritä tehdä mitään omia tulkintoja liikennesäännöistä, vaan noudattaa niitä kuten ne ovat. Ei esimerkiksi tarvitse vilkuilla peileistä, näkyykö poliisia missään kun vaan ajelee nätisti.

Ne vähät sakot mitä olen saanut, niin ei niissä poliisit mitään "tilannetajua" silloin osoittaneet, vaikka vain rikesakon arvoisesti ajelin ylinopeutta. Kyllä se on parempi ettei poliisi paljoa mitään löysää anna, koska joillain se tilannetaju on saattanut hämärtyä esimerkiksi päihteiden takia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös