Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 953 660
  • 11 995

euron kolikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
@euron kolikko Haastan sinut pohtimaan asiaa itse. Kenellä on etuajo-oikeus risteyksessä, missä ei ole minkäänlaisia liikennemerkkejä tai -valoja?

Nyt mä en ala istumaan mihinkään koulun penkille kuuntelemaan näsäviisasta opettajaa.
Mun ymmärtääkseni oikealta tulevalla on etuajo-oikeus, vaikka he ikäänkuin liittyvät päätielle. Nyt siinä mennään mielestäni vetoketjumaisesti.
Mikä niiden stop merkkien funktio on?
Ne merkit on kaiken lisäks 100 metriä ennen risteystä, eikä siinä edes näe tuleeko toiselta kaistalta joku. Betonimuuri estää näkyvyyden. Toi toimis ihan hyvin ilman hämmentäviä stop merkkejä. Niiden työntekijöiden takiako siinä pitää pysähtyä?
 
Viimeksi muokattu:

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
En olekaan aikaisemmin nähnyt risteystä tai liittymää missä kaikille osallistujille on stop-merkki. Kenellä siinä nyt sitten on etuajo-oikeus, jos me tullaan siihen yhtä aikaan?

Tuossa mennään aika vetoketjuperiaatteella, tosi harvoin siihen kaksi autoa pysähtyy samaan aikaan ja kyseessä vain väliaikainen ratkaisu. Parina ekana päivänä noi työntekijät patsastelun sijaan näyttivät aina että "mene vain" mutta nyt vain patsastelevat ja luottavat että jengi pysähtyy kuten merkeissä on. Ja pääasiassa ihmiset pysähtyy, tänään ekan kerran vasta sattui itelle kohdalle että edellä ajava painoi vain pysähtymättä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Toivon, että sinulla on huumorintajua.
Mielestäni on huvittavaa kuvitella tilanne kun autot tulevat risteykseen ja kaikilla on Stop-merkki, eikä kukaan uskalla tehdä aloitetta. Suomalainen tarvitsee liikenteenohjaaja tämmöisessä tilanteessa.
Miten tuo eroaa tilanteesta, jossa tasa-arvoisessa risteyksessä on samaan aikaan kolme tai neljä autoa, joista jokainen on etuajo-oikeutettu (ainakin) yhteen autoon nähden? Jonkun vaan on tehtävä aloite ja ”purettava pattitilanne”. Stopilla vaan kaikkien on pakko pysähtyä, muuten sama tilanne.
 

euron kolikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Miten tuo eroaa tilanteesta, jossa tasa-arvoisessa risteyksessä on samaan aikaan kolme tai neljä autoa, joista jokainen on etuajo-oikeutettu (ainakin) yhteen autoon nähden? Jonkun vaan on tehtävä aloite ja ”purettava pattitilanne”. Stopilla vaan kaikkien on pakko pysähtyä, muuten sama tilanne.

Onhan noita tilanteita nähty ja aina niistä on jollain tavoin selvitty.

Ette nyt näemmä ymmärrä tätä triplan tilannetta. Siellä on laitettu stop merkit keskelle suoraa. Sitten ajetaan 100 metriä eteenpäin jonka jälkeen tullaan varsinaiseen liittymään, jolloin pitää havannoida että tuleeko sieltä ketään.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Uusia liikennesääntöjä on kuukauden alusta tullut käytäntöön, ei mitään mullistavia juttuja sinänsä. Monista maista tuttu mahdollisuus pysäköidä vastakkaisen kaistan parkkiruutuihin on ainakin ihan hyvä uudistus. Uuden liikennemerkin avulla yritetään opettaa suomalaisille vetoketjuperiaatetta, eli kahden kaistan yhdistyessä pitäisi osata vaihtaa vuoronperään kummaltakin kaistalta. Ja tietysti vähimmäisnopeus on mielenkiintoinen uutuus myös, saa nähdä millaisiin paikkoihin sitä laitetaan.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
. Ja tietysti vähimmäisnopeus on mielenkiintoinen uutuus myös, saa nähdä millaisiin paikkoihin sitä laitetaan.

Tämpereen rantatunnelin kohdalla tästä on ollut puhetta. Sieltä halutaan mautot vittuun mutta tähän asti ei ole ollut liikennemerkkiä, jolla sen olisi voinut tehdä. Nyt sininen 50 lätkä olisi käytännössä "ei mopoautoille" liikennemerkki.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tällaisia klikkiotsikoita on iltapäivälehdissä lähes päivittäin:

"Cadillac-kuski oli aiheuttaa törmäyksen 100 km/h nopeudessa – Pertin kuumottavat sekunnit tallentuivat videolle"

Yritän olla vähättelemättä kuvaajien oho-tuntemuksia, mutta omalla autoilutaipaleellani - ennen kojelautakameroita - on kyllä sattunut kymmeniä kuvatun kaltaisia kohtaamisia ilman, että niistä jäi traumoja. Ja vielä pois lukien itseni aiheuttamat tuollaiset, joita niitäkin ehkä tusinan verran voi olla sattunut. Siis yli 25 vuoden aikana.
Nykyään niin harvoin tulee muualla kuin moottoriteillä ajettua.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Hyvä että tiet on leveät.
Eihän tuollainen jäteöljyvatkain kiihdy mihinkään niin pitää vetää minuuttitolkulla keskiviivaa pitkin. :)

Onhan noita tapauksia paljon, keskikaide on toimiva ratkaisu, niitä teitä lisää ja nopeusrajoituksetkin kasvaa monesti sen ansiosta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lahtelaista suojatiekulttuuria päästiin kokemaan äsken. Astuimme suojatielle ja vasemmalta tuleva vanhahko Volvo päättää jarrun sijaan kiihdyttää ja ajavan meistä ohi noin metrin päästä vastaantulevien puolelta. Kuljettaja näytti olevan arviolta 60-70 vuotias vanhahko mies.

En valehtele kun sanon, että näin on käynyt tässä kaupungissa jo monesti, mutta ei kertaakaan pääkaupunkiseudulla asuessani.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Joskus on hyvä olla tarkkaamaton liikenteessä, kuten tänään. Pyörällä olin liikeellä Tampereen Hatanpäällä, linja-autoasemalta Hatanpään suuntaan risteys, sen rumahkon ruskean toimistotalon, ei keskeneräisen, nurkalla. Odottelin vihreiden vaihtumista ja katselin jotain muuta kuin valoja, en kulmuneita sentään. Sitten kun vihdoin huomasin että yli saa mennä, niin eiköpä TKL:n bussi sujahda edestä, ei voisi tuon törkeämmin päin punaisia ajaakaan ja vauhtiakin oli ihan mukavasti, olisiko tuolla jarrut ollut rikki. Jos olisin ollut valppaana menemään yli heti kun vihreät vaihtuu, olisi hyvinkin otettu bussin kanssa yhteen enkä sitä taistoa olisi voittanut.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Havaintoja jalankulkijoiden liikennekäyttäytymisestä Suomessa ja ulkomailla.
Suomalainen jalankulkija astumassa tai astunut jo suojatielle, lähestymässä oleva auto selvästi hiljentää ja pysähtyy:
Jalankulkijakin pysähtyy vielä kerran, mulkaisee autokuskia ja ylittää lopulta suojatien korostetun hitaasti.
Normaali jalankulkija muualla: havaittuaan auton pysähtyvän, ylittää suojatien normaalilla vauhdilla, ei kiinnitä huomiota auton kuljettajaan.
Nämä siis vuosikausien kuluessa tehtyjä havaintoja, ei parin turistireissun aikana.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Havaintoja jalankulkijoiden liikennekäyttäytymisestä Suomessa ja ulkomailla.
Suomalainen jalankulkija astumassa tai astunut jo suojatielle, lähestymässä oleva auto selvästi hiljentää ja pysähtyy:
Jalankulkijakin pysähtyy vielä kerran, mulkaisee autokuskia ja ylittää lopulta suojatien korostetun hitaasti.
Normaali jalankulkija muualla: havaittuaan auton pysähtyvän, ylittää suojatien normaalilla vauhdilla, ei kiinnitä huomiota auton kuljettajaan.
Nämä siis vuosikausien kuluessa tehtyjä havaintoja, ei parin turistireissun aikana.
Muuten joo paitsi ettei se suomalainen autoilija välttämättä hidasta vaan painaa kaasua ohittaen jo suojatiellä olevan suomalaisen jalankulkijan vaarallisen läheltä.

On syynsä miksi Suomessa jalankulkijat eivät suojatielle uskalla.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Eilen moottoritietä "paluuruuhkassa" taas ajaneena pitää kyllä ihmetellä kuinka aikaisin sinne vasemmalle kaistalle pitää mennä, jos nopeusero ohitettavaan on vain muutama kilometri. Ei se kiellettyä ole, mutta ei siinä muita paljon huomioida, vaikka hieman ylinopeutta ajetaankin...
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Jos jotain toisin Espanjan liikenteestä Suomeen, se olisi ehdottomasti paikallinen tapa, jossa jalankulkija on kuningas. Vaikka liikennekulttuuri on muuten aika paljon suurpiirteisempi kuin pohjolassa, suojatien eteen todellakin pysähdytään.

Mun kuolinsyy tulee todennäköisesti olemaan se, että Suomessa lomaillessani kävelen laput silmillä suojatielle...
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Muuten joo paitsi ettei se suomalainen autoilija välttämättä hidasta vaan painaa kaasua ohittaen jo suojatiellä olevan suomalaisen jalankulkijan vaarallisen läheltä.

On syynsä miksi Suomessa jalankulkijat eivät suojatielle uskalla.
Tarkoitan nyt nimenomaan tilannetta, jossa auto on jo pysähtynyt.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Muuten joo paitsi ettei se suomalainen autoilija välttämättä hidasta vaan painaa kaasua ohittaen jo suojatiellä olevan suomalaisen jalankulkijan vaarallisen läheltä.
Juurikin näin. Lähes päivittäin törmään itsekin tilanteeseen missä jalankulkija varmasti näkee minut ja tajuaa minun olevan menossa suojatielle, niin sitten sen kuulee ja näkee kun pistetään pienempää vaihdetta silmään ja aletaan kiihdyttämään että varmasti ehditään juuri ja juuri ennen jalankulkijaa kadulle. Vielä en ole kyllä alle jäänyt kun aina on auto sitten lopulta pysähtynyt, mutta onhan tuo ihmeellistä että Suomessa suojatien kunnioittaminen on välillä ihan nollassa. Ihan ei varmaan liikennevalojakaan jokaiseen suojatieristeykseen ole tarvetta pistää kuitenkaan...
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Jos jotain toisin Espanjan liikenteestä Suomeen, se olisi ehdottomasti paikallinen tapa, jossa jalankulkija on kuningas. Vaikka liikennekulttuuri on muuten aika paljon suurpiirteisempi kuin pohjolassa, suojatien eteen todellakin pysähdytään.

Mun kuolinsyy tulee todennäköisesti olemaan se, että Suomessa lomaillessani kävelen laput silmillä suojatielle...
Lieneeköhän Espanjassa sanktiot päälle ajamisesta vähän muuta kuin Suomen soosoo ja pienet sakot?

Itse asiaan sanon sen verran, että allekirjoittanutta ottaa eniten se pattiin kun ollaan kuin patsaat siinä suojatien vieressä ja ei voi yhtään tietää, että aikooko se ihminen nyt mennä vai ei. Laki kuitenkin sanoo, että jos jalankulkija on astumassa suojatielle, se ei sano, että jos jalankulkija seisoo suojatien vieressä tumput suorana. Toinen on nämä fillaristit mitkä nousee kyllä pyörän selästä pois suojatien kohdalla, mutta ei ole aikomustakaan taluttaa yli ja sitten kuitenkin kuvitellaan, että heitä kohdellaan kuin jalankulkijoita.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lieneeköhän Espanjassa sanktiot päälle ajamisesta vähän muuta kuin Suomen soosoo ja pienet sakot?

Itse asiaan sanon sen verran, että allekirjoittanutta ottaa eniten se pattiin kun ollaan kuin patsaat siinä suojatien vieressä ja ei voi yhtään tietää, että aikooko se ihminen nyt mennä vai ei. Laki kuitenkin sanoo, että jos jalankulkija on astumassa suojatielle, se ei sano, että jos jalankulkija seisoo suojatien vieressä tumput suorana. Toinen on nämä fillaristit mitkä nousee kyllä pyörän selästä pois suojatien kohdalla, mutta ei ole aikomustakaan taluttaa yli ja sitten kuitenkin kuvitellaan, että heitä kohdellaan kuin jalankulkijoita.
Monella eläkeläisell tuntuu olevan tapana kävellä suojatien viereen ja alkaa tuijottelemaan lintuja. Sitten kun itse on jo pysähtynyt siihen ja vanhus tajuaa 20 sekunnin kuluttua, että joku antaa tilaa, niim vanhus viittelöi auton kuljettajalle, että mene sinä vain ensin.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Monella eläkeläisell tuntuu olevan tapana kävellä suojatien viereen ja alkaa tuijottelemaan lintuja. Sitten kun itse on jo pysähtynyt siihen ja vanhus tajuaa 20 sekunnin kuluttua, että joku antaa tilaa, niim vanhus viittelöi auton kuljettajalle, että mene sinä vain ensin.
Juu tätäkin näkee todella paljon. Ei minua sinällään haittaa, autossa on jarrut jne. mutta on se silti jo pelkästään polttoaineen tuhlausta jos ei edes pyritä käyttäytymään liikenteessä sillä tavalla, että sinun toimiasi voi ennakoida. Jos ihmiset menisi suoraan sinne suojatielle, niin jo pelkästään jalan nostaminen kaasulta riittäisi todella usein siihen, että he ovat yli ennen kuin on edes kohdalla, mutta ei kun jäädään toljottaan, että aikookohan se nyt ajaa kaasu pohjassa yli vai ei.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Lieneeköhän Espanjassa sanktiot päälle ajamisesta vähän muuta kuin Suomen soosoo ja pienet sakot?
Sanktiot on kovemmat ja poliisit puuttuvat näihin hyvin pienellä kynnyksellä, mutta ei se varmasti rangaistuksen pelon vuoksi näin ole, vaan asia on juurtunut syvälle täkäläiseen kulttuuriin, ja hyvä niin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös