Eihän sitä kortilla ajeta.Toivon ettei sinulla ole ajokorttia.
Eihän sitä kortilla ajeta.Toivon ettei sinulla ole ajokorttia.
Toivon ettei sinulla ole ajokorttia.
Miten tuo eroaa tilanteesta, jossa tasa-arvoisessa risteyksessä on samaan aikaan kolme tai neljä autoa, joista jokainen on etuajo-oikeutettu (ainakin) yhteen autoon nähden? Jonkun vaan on tehtävä aloite ja ”purettava pattitilanne”. Stopilla vaan kaikkien on pakko pysähtyä, muuten sama tilanne.Toivon, että sinulla on huumorintajua.
Mielestäni on huvittavaa kuvitella tilanne kun autot tulevat risteykseen ja kaikilla on Stop-merkki, eikä kukaan uskalla tehdä aloitetta. Suomalainen tarvitsee liikenteenohjaaja tämmöisessä tilanteessa.
Miten tuo eroaa tilanteesta, jossa tasa-arvoisessa risteyksessä on samaan aikaan kolme tai neljä autoa, joista jokainen on etuajo-oikeutettu (ainakin) yhteen autoon nähden? Jonkun vaan on tehtävä aloite ja ”purettava pattitilanne”. Stopilla vaan kaikkien on pakko pysähtyä, muuten sama tilanne.
. Ja tietysti vähimmäisnopeus on mielenkiintoinen uutuus myös, saa nähdä millaisiin paikkoihin sitä laitetaan.
Muuten joo paitsi ettei se suomalainen autoilija välttämättä hidasta vaan painaa kaasua ohittaen jo suojatiellä olevan suomalaisen jalankulkijan vaarallisen läheltä.Havaintoja jalankulkijoiden liikennekäyttäytymisestä Suomessa ja ulkomailla.
Suomalainen jalankulkija astumassa tai astunut jo suojatielle, lähestymässä oleva auto selvästi hiljentää ja pysähtyy:
Jalankulkijakin pysähtyy vielä kerran, mulkaisee autokuskia ja ylittää lopulta suojatien korostetun hitaasti.
Normaali jalankulkija muualla: havaittuaan auton pysähtyvän, ylittää suojatien normaalilla vauhdilla, ei kiinnitä huomiota auton kuljettajaan.
Nämä siis vuosikausien kuluessa tehtyjä havaintoja, ei parin turistireissun aikana.
Tarkoitan nyt nimenomaan tilannetta, jossa auto on jo pysähtynyt.Muuten joo paitsi ettei se suomalainen autoilija välttämättä hidasta vaan painaa kaasua ohittaen jo suojatiellä olevan suomalaisen jalankulkijan vaarallisen läheltä.
On syynsä miksi Suomessa jalankulkijat eivät suojatielle uskalla.
Juurikin näin. Lähes päivittäin törmään itsekin tilanteeseen missä jalankulkija varmasti näkee minut ja tajuaa minun olevan menossa suojatielle, niin sitten sen kuulee ja näkee kun pistetään pienempää vaihdetta silmään ja aletaan kiihdyttämään että varmasti ehditään juuri ja juuri ennen jalankulkijaa kadulle. Vielä en ole kyllä alle jäänyt kun aina on auto sitten lopulta pysähtynyt, mutta onhan tuo ihmeellistä että Suomessa suojatien kunnioittaminen on välillä ihan nollassa. Ihan ei varmaan liikennevalojakaan jokaiseen suojatieristeykseen ole tarvetta pistää kuitenkaan...Muuten joo paitsi ettei se suomalainen autoilija välttämättä hidasta vaan painaa kaasua ohittaen jo suojatiellä olevan suomalaisen jalankulkijan vaarallisen läheltä.
Aa okei. Ymmärrän. Näinkin tosiaan tapahtuu:)Tarkoitan nyt nimenomaan tilannetta, jossa auto on jo pysähtynyt.
Lieneeköhän Espanjassa sanktiot päälle ajamisesta vähän muuta kuin Suomen soosoo ja pienet sakot?Jos jotain toisin Espanjan liikenteestä Suomeen, se olisi ehdottomasti paikallinen tapa, jossa jalankulkija on kuningas. Vaikka liikennekulttuuri on muuten aika paljon suurpiirteisempi kuin pohjolassa, suojatien eteen todellakin pysähdytään.
Mun kuolinsyy tulee todennäköisesti olemaan se, että Suomessa lomaillessani kävelen laput silmillä suojatielle...
Monella eläkeläisell tuntuu olevan tapana kävellä suojatien viereen ja alkaa tuijottelemaan lintuja. Sitten kun itse on jo pysähtynyt siihen ja vanhus tajuaa 20 sekunnin kuluttua, että joku antaa tilaa, niim vanhus viittelöi auton kuljettajalle, että mene sinä vain ensin.Lieneeköhän Espanjassa sanktiot päälle ajamisesta vähän muuta kuin Suomen soosoo ja pienet sakot?
Itse asiaan sanon sen verran, että allekirjoittanutta ottaa eniten se pattiin kun ollaan kuin patsaat siinä suojatien vieressä ja ei voi yhtään tietää, että aikooko se ihminen nyt mennä vai ei. Laki kuitenkin sanoo, että jos jalankulkija on astumassa suojatielle, se ei sano, että jos jalankulkija seisoo suojatien vieressä tumput suorana. Toinen on nämä fillaristit mitkä nousee kyllä pyörän selästä pois suojatien kohdalla, mutta ei ole aikomustakaan taluttaa yli ja sitten kuitenkin kuvitellaan, että heitä kohdellaan kuin jalankulkijoita.
Juu tätäkin näkee todella paljon. Ei minua sinällään haittaa, autossa on jarrut jne. mutta on se silti jo pelkästään polttoaineen tuhlausta jos ei edes pyritä käyttäytymään liikenteessä sillä tavalla, että sinun toimiasi voi ennakoida. Jos ihmiset menisi suoraan sinne suojatielle, niin jo pelkästään jalan nostaminen kaasulta riittäisi todella usein siihen, että he ovat yli ennen kuin on edes kohdalla, mutta ei kun jäädään toljottaan, että aikookohan se nyt ajaa kaasu pohjassa yli vai ei.Monella eläkeläisell tuntuu olevan tapana kävellä suojatien viereen ja alkaa tuijottelemaan lintuja. Sitten kun itse on jo pysähtynyt siihen ja vanhus tajuaa 20 sekunnin kuluttua, että joku antaa tilaa, niim vanhus viittelöi auton kuljettajalle, että mene sinä vain ensin.
Sanktiot on kovemmat ja poliisit puuttuvat näihin hyvin pienellä kynnyksellä, mutta ei se varmasti rangaistuksen pelon vuoksi näin ole, vaan asia on juurtunut syvälle täkäläiseen kulttuuriin, ja hyvä niin.Lieneeköhän Espanjassa sanktiot päälle ajamisesta vähän muuta kuin Suomen soosoo ja pienet sakot?
Juurikin näin. Lähes päivittäin törmään itsekin tilanteeseen missä jalankulkija varmasti näkee minut ja tajuaa minun olevan menossa suojatielle, niin sitten sen kuulee ja näkee kun pistetään pienempää vaihdetta silmään ja aletaan kiihdyttämään että varmasti ehditään juuri ja juuri ennen jalankulkijaa kadulle.
Heh, perkele kun tulee sekoiltua tekstissä. Nimenomaan sitä tarkoitin kun auto alkaa kiihdyttämään :)Aika hauska ajatus, että jalankulkija laittaa pienempää vaihdetta silmään ja alkaa kiihdyttää :)
Heh, perkele kun tulee sekoiltua tekstissä. Nimenomaan sitä tarkoitin kun auto alkaa kiihdyttämään :)