MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Toivon, että sinulla on huumorintajua.
Mielestäni on huvittavaa kuvitella tilanne kun autot tulevat risteykseen ja kaikilla on Stop-merkki, eikä kukaan uskalla tehdä aloitetta. Suomalainen tarvitsee liikenteenohjaaja tämmöisessä tilanteessa.
Miten tuo eroaa tilanteesta, jossa tasa-arvoisessa risteyksessä on samaan aikaan kolme tai neljä autoa, joista jokainen on etuajo-oikeutettu (ainakin) yhteen autoon nähden? Jonkun vaan on tehtävä aloite ja ”purettava pattitilanne”. Stopilla vaan kaikkien on pakko pysähtyä, muuten sama tilanne.
 
Kielipoliisi - prkl... päivämäärään kuuluu piste molempien numeroiden perään!

euron kolikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Miten tuo eroaa tilanteesta, jossa tasa-arvoisessa risteyksessä on samaan aikaan kolme tai neljä autoa, joista jokainen on etuajo-oikeutettu (ainakin) yhteen autoon nähden? Jonkun vaan on tehtävä aloite ja ”purettava pattitilanne”. Stopilla vaan kaikkien on pakko pysähtyä, muuten sama tilanne.
Onhan noita tilanteita nähty ja aina niistä on jollain tavoin selvitty.

Ette nyt näemmä ymmärrä tätä triplan tilannetta. Siellä on laitettu stop merkit keskelle suoraa. Sitten ajetaan 100 metriä eteenpäin jonka jälkeen tullaan varsinaiseen liittymään, jolloin pitää havannoida että tuleeko sieltä ketään.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Uusia liikennesääntöjä on kuukauden alusta tullut käytäntöön, ei mitään mullistavia juttuja sinänsä. Monista maista tuttu mahdollisuus pysäköidä vastakkaisen kaistan parkkiruutuihin on ainakin ihan hyvä uudistus. Uuden liikennemerkin avulla yritetään opettaa suomalaisille vetoketjuperiaatetta, eli kahden kaistan yhdistyessä pitäisi osata vaihtaa vuoronperään kummaltakin kaistalta. Ja tietysti vähimmäisnopeus on mielenkiintoinen uutuus myös, saa nähdä millaisiin paikkoihin sitä laitetaan.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
. Ja tietysti vähimmäisnopeus on mielenkiintoinen uutuus myös, saa nähdä millaisiin paikkoihin sitä laitetaan.
Tämpereen rantatunnelin kohdalla tästä on ollut puhetta. Sieltä halutaan mautot vittuun mutta tähän asti ei ole ollut liikennemerkkiä, jolla sen olisi voinut tehdä. Nyt sininen 50 lätkä olisi käytännössä "ei mopoautoille" liikennemerkki.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo
Tällaisia klikkiotsikoita on iltapäivälehdissä lähes päivittäin:

"Cadillac-kuski oli aiheuttaa törmäyksen 100 km/h nopeudessa – Pertin kuumottavat sekunnit tallentuivat videolle"

Yritän olla vähättelemättä kuvaajien oho-tuntemuksia, mutta omalla autoilutaipaleellani - ennen kojelautakameroita - on kyllä sattunut kymmeniä kuvatun kaltaisia kohtaamisia ilman, että niistä jäi traumoja. Ja vielä pois lukien itseni aiheuttamat tuollaiset, joita niitäkin ehkä tusinan verran voi olla sattunut. Siis yli 25 vuoden aikana.
Nykyään niin harvoin tulee muualla kuin moottoriteillä ajettua.
 
Ceterum autem censeo Carthaginem esse delendam.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Hyvä että tiet on leveät.
Eihän tuollainen jäteöljyvatkain kiihdy mihinkään niin pitää vetää minuuttitolkulla keskiviivaa pitkin. :)

Onhan noita tapauksia paljon, keskikaide on toimiva ratkaisu, niitä teitä lisää ja nopeusrajoituksetkin kasvaa monesti sen ansiosta.
 
”Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa.”
-Alexander Stubb 1.11.2011 Pohjoismaiden neuvoston (PN) kokouksesta.-

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viikingit, Spurs, narrit (pre 2014)
Lahtelaista suojatiekulttuuria päästiin kokemaan äsken. Astuimme suojatielle ja vasemmalta tuleva vanhahko Volvo päättää jarrun sijaan kiihdyttää ja ajavan meistä ohi noin metrin päästä vastaantulevien puolelta. Kuljettaja näytti olevan arviolta 60-70 vuotias vanhahko mies.

En valehtele kun sanon, että näin on käynyt tässä kaupungissa jo monesti, mutta ei kertaakaan pääkaupunkiseudulla asuessani.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihaan melkein kaikkia.
Joskus on hyvä olla tarkkaamaton liikenteessä, kuten tänään. Pyörällä olin liikeellä Tampereen Hatanpäällä, linja-autoasemalta Hatanpään suuntaan risteys, sen rumahkon ruskean toimistotalon, ei keskeneräisen, nurkalla. Odottelin vihreiden vaihtumista ja katselin jotain muuta kuin valoja, en kulmuneita sentään. Sitten kun vihdoin huomasin että yli saa mennä, niin eiköpä TKL:n bussi sujahda edestä, ei voisi tuon törkeämmin päin punaisia ajaakaan ja vauhtiakin oli ihan mukavasti, olisiko tuolla jarrut ollut rikki. Jos olisin ollut valppaana menemään yli heti kun vihreät vaihtuu, olisi hyvinkin otettu bussin kanssa yhteen enkä sitä taistoa olisi voittanut.
 
»Salkun kalkun, salkun kalkun
kuolema raapi persettä...»

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo
Havaintoja jalankulkijoiden liikennekäyttäytymisestä Suomessa ja ulkomailla.
Suomalainen jalankulkija astumassa tai astunut jo suojatielle, lähestymässä oleva auto selvästi hiljentää ja pysähtyy:
Jalankulkijakin pysähtyy vielä kerran, mulkaisee autokuskia ja ylittää lopulta suojatien korostetun hitaasti.
Normaali jalankulkija muualla: havaittuaan auton pysähtyvän, ylittää suojatien normaalilla vauhdilla, ei kiinnitä huomiota auton kuljettajaan.
Nämä siis vuosikausien kuluessa tehtyjä havaintoja, ei parin turistireissun aikana.
 
Ceterum autem censeo Carthaginem esse delendam.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viikingit, Spurs, narrit (pre 2014)
Havaintoja jalankulkijoiden liikennekäyttäytymisestä Suomessa ja ulkomailla.
Suomalainen jalankulkija astumassa tai astunut jo suojatielle, lähestymässä oleva auto selvästi hiljentää ja pysähtyy:
Jalankulkijakin pysähtyy vielä kerran, mulkaisee autokuskia ja ylittää lopulta suojatien korostetun hitaasti.
Normaali jalankulkija muualla: havaittuaan auton pysähtyvän, ylittää suojatien normaalilla vauhdilla, ei kiinnitä huomiota auton kuljettajaan.
Nämä siis vuosikausien kuluessa tehtyjä havaintoja, ei parin turistireissun aikana.
Muuten joo paitsi ettei se suomalainen autoilija välttämättä hidasta vaan painaa kaasua ohittaen jo suojatiellä olevan suomalaisen jalankulkijan vaarallisen läheltä.

On syynsä miksi Suomessa jalankulkijat eivät suojatielle uskalla.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Montreal Canadiens
Eilen moottoritietä "paluuruuhkassa" taas ajaneena pitää kyllä ihmetellä kuinka aikaisin sinne vasemmalle kaistalle pitää mennä, jos nopeusero ohitettavaan on vain muutama kilometri. Ei se kiellettyä ole, mutta ei siinä muita paljon huomioida, vaikka hieman ylinopeutta ajetaankin...
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Jos jotain toisin Espanjan liikenteestä Suomeen, se olisi ehdottomasti paikallinen tapa, jossa jalankulkija on kuningas. Vaikka liikennekulttuuri on muuten aika paljon suurpiirteisempi kuin pohjolassa, suojatien eteen todellakin pysähdytään.

Mun kuolinsyy tulee todennäköisesti olemaan se, että Suomessa lomaillessani kävelen laput silmillä suojatielle...
 
Golf, crossfit & esports.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo
Muuten joo paitsi ettei se suomalainen autoilija välttämättä hidasta vaan painaa kaasua ohittaen jo suojatiellä olevan suomalaisen jalankulkijan vaarallisen läheltä.

On syynsä miksi Suomessa jalankulkijat eivät suojatielle uskalla.
Tarkoitan nyt nimenomaan tilannetta, jossa auto on jo pysähtynyt.
 
Ceterum autem censeo Carthaginem esse delendam.

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mannerille potkut, Kuopion Palloseura
Muuten joo paitsi ettei se suomalainen autoilija välttämättä hidasta vaan painaa kaasua ohittaen jo suojatiellä olevan suomalaisen jalankulkijan vaarallisen läheltä.
Juurikin näin. Lähes päivittäin törmään itsekin tilanteeseen missä jalankulkija varmasti näkee minut ja tajuaa minun olevan menossa suojatielle, niin sitten sen kuulee ja näkee kun pistetään pienempää vaihdetta silmään ja aletaan kiihdyttämään että varmasti ehditään juuri ja juuri ennen jalankulkijaa kadulle. Vielä en ole kyllä alle jäänyt kun aina on auto sitten lopulta pysähtynyt, mutta onhan tuo ihmeellistä että Suomessa suojatien kunnioittaminen on välillä ihan nollassa. Ihan ei varmaan liikennevalojakaan jokaiseen suojatieristeykseen ole tarvetta pistää kuitenkaan...
 
Pedon rinnassa on sydän ikiroutainen

BANZAI!

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Jos jotain toisin Espanjan liikenteestä Suomeen, se olisi ehdottomasti paikallinen tapa, jossa jalankulkija on kuningas. Vaikka liikennekulttuuri on muuten aika paljon suurpiirteisempi kuin pohjolassa, suojatien eteen todellakin pysähdytään.

Mun kuolinsyy tulee todennäköisesti olemaan se, että Suomessa lomaillessani kävelen laput silmillä suojatielle...
Lieneeköhän Espanjassa sanktiot päälle ajamisesta vähän muuta kuin Suomen soosoo ja pienet sakot?

Itse asiaan sanon sen verran, että allekirjoittanutta ottaa eniten se pattiin kun ollaan kuin patsaat siinä suojatien vieressä ja ei voi yhtään tietää, että aikooko se ihminen nyt mennä vai ei. Laki kuitenkin sanoo, että jos jalankulkija on astumassa suojatielle, se ei sano, että jos jalankulkija seisoo suojatien vieressä tumput suorana. Toinen on nämä fillaristit mitkä nousee kyllä pyörän selästä pois suojatien kohdalla, mutta ei ole aikomustakaan taluttaa yli ja sitten kuitenkin kuvitellaan, että heitä kohdellaan kuin jalankulkijoita.
 
"Montako kertaa Kunyk on tällä kaudella mahtunut EHT:lle mukaan? Ei kertaakaan." -VapaaehtoisGM perustelee Kerhon osiossa miksi Kunyk on huonompi pelaaja kuin Paajanen.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viikingit, Spurs, narrit (pre 2014)
Lieneeköhän Espanjassa sanktiot päälle ajamisesta vähän muuta kuin Suomen soosoo ja pienet sakot?

Itse asiaan sanon sen verran, että allekirjoittanutta ottaa eniten se pattiin kun ollaan kuin patsaat siinä suojatien vieressä ja ei voi yhtään tietää, että aikooko se ihminen nyt mennä vai ei. Laki kuitenkin sanoo, että jos jalankulkija on astumassa suojatielle, se ei sano, että jos jalankulkija seisoo suojatien vieressä tumput suorana. Toinen on nämä fillaristit mitkä nousee kyllä pyörän selästä pois suojatien kohdalla, mutta ei ole aikomustakaan taluttaa yli ja sitten kuitenkin kuvitellaan, että heitä kohdellaan kuin jalankulkijoita.
Monella eläkeläisell tuntuu olevan tapana kävellä suojatien viereen ja alkaa tuijottelemaan lintuja. Sitten kun itse on jo pysähtynyt siihen ja vanhus tajuaa 20 sekunnin kuluttua, että joku antaa tilaa, niim vanhus viittelöi auton kuljettajalle, että mene sinä vain ensin.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Monella eläkeläisell tuntuu olevan tapana kävellä suojatien viereen ja alkaa tuijottelemaan lintuja. Sitten kun itse on jo pysähtynyt siihen ja vanhus tajuaa 20 sekunnin kuluttua, että joku antaa tilaa, niim vanhus viittelöi auton kuljettajalle, että mene sinä vain ensin.
Juu tätäkin näkee todella paljon. Ei minua sinällään haittaa, autossa on jarrut jne. mutta on se silti jo pelkästään polttoaineen tuhlausta jos ei edes pyritä käyttäytymään liikenteessä sillä tavalla, että sinun toimiasi voi ennakoida. Jos ihmiset menisi suoraan sinne suojatielle, niin jo pelkästään jalan nostaminen kaasulta riittäisi todella usein siihen, että he ovat yli ennen kuin on edes kohdalla, mutta ei kun jäädään toljottaan, että aikookohan se nyt ajaa kaasu pohjassa yli vai ei.
 
"Montako kertaa Kunyk on tällä kaudella mahtunut EHT:lle mukaan? Ei kertaakaan." -VapaaehtoisGM perustelee Kerhon osiossa miksi Kunyk on huonompi pelaaja kuin Paajanen.

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Lieneeköhän Espanjassa sanktiot päälle ajamisesta vähän muuta kuin Suomen soosoo ja pienet sakot?
Sanktiot on kovemmat ja poliisit puuttuvat näihin hyvin pienellä kynnyksellä, mutta ei se varmasti rangaistuksen pelon vuoksi näin ole, vaan asia on juurtunut syvälle täkäläiseen kulttuuriin, ja hyvä niin.
 
Golf, crossfit & esports.

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU, syntipatiat Vaasan Sportille
Juurikin näin. Lähes päivittäin törmään itsekin tilanteeseen missä jalankulkija varmasti näkee minut ja tajuaa minun olevan menossa suojatielle, niin sitten sen kuulee ja näkee kun pistetään pienempää vaihdetta silmään ja aletaan kiihdyttämään että varmasti ehditään juuri ja juuri ennen jalankulkijaa kadulle.
Aika hauska ajatus, että jalankulkija laittaa pienempää vaihdetta silmään ja alkaa kiihdyttää :)
 
Haluatko päästökompensoida kommenttisi? Lahjoita € 2 niin summa menee lyhentämättä VSMO climate panic–järjestölle, joka työskentelee arvokkaiden villilupiinien ja kurtturuusujen suojelemiseksi ja säilyttämiseksi.

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU, syntipatiat Vaasan Sportille
Heh, perkele kun tulee sekoiltua tekstissä. Nimenomaan sitä tarkoitin kun auto alkaa kiihdyttämään :)
Kyllä sen koko tekstistä ymmärsi, mutta hauskoja välillä nuo ajatusvirheet.

Voin laittaa oman kohtaamiseni suojatiellä erään vanhemman henkilön kanssa, kun olin itse auton ratissa. Aloin pudottaa vauhtia jo ajoissa, kun näin hänen olevan tulossa suojatielle. Hän pysähtyi aivan tien reunaan ja odotti pysähdynkö, ja sitten kun olin pysähtynyt, niin hän näytti että mene vaan ensin. Ihana.
 
Haluatko päästökompensoida kommenttisi? Lahjoita € 2 niin summa menee lyhentämättä VSMO climate panic–järjestölle, joka työskentelee arvokkaiden villilupiinien ja kurtturuusujen suojelemiseksi ja säilyttämiseksi.
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sitten kun vihdoin huomasin että yli saa mennä, niin eiköpä TKL:n bussi sujahda edestä, ei voisi tuon törkeämmin päin punaisia ajaakaan ja vauhtiakin oli ihan mukavasti, olisiko tuolla jarrut ollut rikki. Jos olisin ollut valppaana menemään yli heti kun vihreät vaihtuu, olisi hyvinkin otettu bussin kanssa yhteen enkä sitä taistoa olisi voittanut.
TKL:n busseja kannattaakin varoa, niille punaiset valot on enemmänkin suositus pysähtyä. Joskus katselin, kun Itsenäisyydenkadulla Tammelan puistotien risteyksen suojatieltä kaavittiin jotakin onnetonta ambulanssiin ja TKL:n bussi siinäkin oli parkissa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Sanktiot on kovemmat ja poliisit puuttuvat näihin hyvin pienellä kynnyksellä, mutta ei se varmasti rangaistuksen pelon vuoksi näin ole, vaan asia on juurtunut syvälle täkäläiseen kulttuuriin, ja hyvä niin.
Varmasti on juurtunut, mutta kyllä ne linnatuomiot yms. alkaa aika nopeasti vaikuttamaan myös vallitsevaan liikennekulttuuriin. Se vaan vaatii kymmenien vuosien opettelun sen jälkeen kun se systeemi kiristyy. Se tuomioiden pituus ja kovuus auttanee huomattavasti enemmän tuolla lähempänä sitä nolla rajaa, kuin siellä murha ja tappo asteella sen ehkäisyn suhteen, kun siellä ne ihmiset on keskimäärin lakia noudattavampia jolloin kiristyneet rangaistukset varmasti vaikuttaa siihen käyttäytymiseenkin kiristävästi.
 
"Montako kertaa Kunyk on tällä kaudella mahtunut EHT:lle mukaan? Ei kertaakaan." -VapaaehtoisGM perustelee Kerhon osiossa miksi Kunyk on huonompi pelaaja kuin Paajanen.
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy