Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 123 066
  • 13 197

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos yhtään missään oloissa tekee edes mieli reagoida liikenteessä näin, kannattaa pysyä lähipäivät aika tiiviisti kotona rauhoittumassa. Huh huh.

Olen jo matkalla laivalle. Ajattele positiivisesti: ehkä pelastin papan hengen, kun jatkossa hän ei enää uskalla ajaa autojen alle.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta siellä horisontissa voi siintää jo se seuraava mahdollisesti hieman hitaammin ajava auto. Joten hyvä jäädä varmuuden vuoksi siihen vasemmalle kaistalle, vaikka matkaa seuraavana ohitettavaan olisikin vielä 1-2 km. Muutenhan tuossa on isona riskinä, että jos palaa välillä oikealle niin vasen kaista voi olla koko loppumatkan niin jumissa, ettei kaistanvaihto takaisin vasemmalle enää millään onnistu.

Yritin sisällyttää omaan kirjoitukseeni kirjoittamasi mahdollisuuden kirjoittamalla ”..., kun olet tarvittavat ohitukset tehnyt”. Eli, totta kai pitää yrittää välttää turhaa edestakaisin koikkelehtimista lyhyellä matkalla, varsinkin, jos vauhti on selvästi nopeampaa kuin oikealla kaistalla. Usein kuitenkin käy niin, että myös vasemman kaistan vauhdit tippuu ja siinä ajellaan käytännössä samaa vauhtia kuin oikeallakin kaistalla. Että olisiko se sitten niin kauheaa kuitenkaan ajella siinä oikealla? Muutenkin oli hyvät esimerkit sulla, jaan näkemyksesi.

Monia miesautolijoita ärsyttää myös naiskuskit yhä vain. Ottaa koville, kun nainen menee ohi ja jostain sitten yhtäkkiä löytyy se kaasupoljinkin. Vanhat, sellaiset +65-äijät on pahimpia ja heiltä voi odottaa mitä vain äkkijarrutuksista kaistanvaihtoihin ilman vilkkua ja ilman minkäänlaista tilaa kaistalla. Tämä on niin monta kymmentä kertaa nähty, että yritän pysyä mahdollisimman kaukana, jos havaitsen vähänkään moiseen viittaavia merkkejä. Itse provosoidun ainoastaan huutamalla itsekseni autossa, mutta oma ajaminen muuttuu heti huomattavasti varovaisemmaksi. Liikenteessä kun on yleensä aina myös muita enkä halua yhtään liikenneonnettomuutta siksi, että jollain paskamahalla menee nainen ratissa tunteisiin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Uuden tieliikennelain hölmöin kohta on se, että liikennevaloissa saa käyttää kännykkää. On (toki aiemminkin, mutta nyt laillisesti) näkynyt joka päivä ainakin pk-seudun liikenteessä valoreagoinnin hidastumisena.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Monia miesautolijoita ärsyttää myös naiskuskit yhä vain. Ottaa koville, kun nainen menee ohi ja jostain sitten yhtäkkiä löytyy se kaasupoljinkin. Vanhat, sellaiset +65-äijät on pahimpia ja heiltä voi odottaa mitä vain äkkijarrutuksista kaistanvaihtoihin ilman vilkkua ja ilman minkäänlaista tilaa kaistalla.
Tää on kyllä mielenkiintoinen yksityiskohta kun omankin kokemukseni mukaan valtaosa liikenteen törttöilijöistä on miehiä.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tää on kyllä mielenkiintoinen yksityiskohta kun omankin kokemukseni mukaan valtaosa liikenteen törttöilijöistä on miehiä.

Näin olen itsekin havainnut. Tosin myös osan naiskuskeista havaitsee helposti kuskia edes näkemättä. Heille ominaista on tietynlainen epävarmuus ja ”paskat housussa”-ajelu, mikä aiheuttaa vaaratilanteita lähinnä sillä, että heidän liikkeitään on melko vaikea ennakoida. Yleensä he ajavat todella hiljaa ja voivat vaihtaa kaistaa vaikkapa liikenneympyrässä sulkuviivan päällä. Suurimmat vaaratilanteet aiheutuu kuitenkin ehkäpä siitä, että muut kuskit hermostuu näihin ja he taas voivat tehdä yllättäviä liikkeitä, jotka taas aiheuttavat vaaratilanteita muille. Mieskuskeilla taas tuntuu monesti olevan itseluottamus tapissa, mutta liikennesäännöt ja muiden huomioiminen hukassa. Ikään kuin moiset sivuseikat eivät heitä koskisi. Näin mä asian näkisin.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Porissa, yleistetään taas vähän, mieskuskit päästävät kävelijän paremmin suojatien yli.
No tottakai Patarouvan päästää miehet paremmin yli. Todennäköisesti muutenkin hidastaa kohdallasi vauhtia. Kävellessä saattaa jättäytyä taakse.
 
Monesti kyllä ihmetyttää rattiraivo ihan yleisesti. Kuitenkin olosuhteet on pohjimmiltaan sitä että istutaan mukavalla istuimella ja mankasta tulee Samuli Edelmannia. Silti pelkkä ajamaan lähteminen on ikäänkuin jonkunlainen ikävä asia, mitä on nyt vaan pakko tehdä ja kiukutella täytyy tavan vuoksi. Omasta mielestäni autolla ajaminen on ihan mukavaa puuhaa.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Autoilijana kun pitää kiinni omasta etuajo-oikeudesta saa keskisormea, ja pyöräilijänä kun pysähtyy antamaan etuajo-oikeutetulla autolle tietä, niin silloin autoilijat toki pysähtyvät antamaan tietä.

Joo tämä on tällä hetkellä ehdottomasti tieliikenteen vaarallisin paikka kun kukaan ei tunnu tietävän mitä tehdään, kun pyöräilijä pyöräilee suojatielle. Kauhean moni autoilija pysähtyy ja antaa tietä pyöräilijälle samalla tavalla kuin jalankulkijalle ja moni pyöräilijä luulee, että niin pitää tehdäkin. Sitten arvotaan, kumpi nyt menee ensin. Varmaan jossakin vaiheessa kohtaa vielä autoilija, joka ajaa liikennesääntöjen mukaan ja pyöräilijä, jonka mielestä autoilijan pitää väistää suojatielle pyöräilevää ja siitä ei hyvä seuraa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Lienee samasta asiasta kyse kuin ohituskaistojen kohdalla oikealla kaistalla joidenkin kuljettajien yhtäkkinen tarve lisätä nopeutta. Ohituskaistan jälkeen voikin sitten laskea nopeutta siihen, mitä se oli ennen ohituskaistoja. Kiusa se on pienikin kiusa


Tästä juuri juteltiin viikonloppuna vaimon kanssa, kun pitkästä aikaa ajettiin tuollaisella tiellä.

Vaikka toki tavallaan ymmärrän, että Audia/Bemaria ajava mies, jolla on pienet lihakset, pieni penis ja/tai huono itsetunto voi ottaa aika henkilökohtaisesti sen, kun meikäläinen ajaa Skodalla ohi.


Tämähän toki ok jos ohituskaistan aikana rajoitus nousee esimerkiksi 80:sta sataseen, mutta muutenkin joo yllättävän yleistä. Vakkarit taitavat olla harvinaisia Suomessa tai sitten niitä ei osata käyttää.

Toi on kyllä niin totta mitä tossa ylempänä palstakollegat ovat todenneet. Tulee istuttua vuodessa sellainen 90tkm ratin ja penkin välissä niin siinä on muutamaa ohituskaistaakin ehtinyt koluaan. On se vaan jotenkin niin vitun uskomatonta, että sitä jarrua pitää painaa urakalla siellä ohituskaistan päässä. Eikö nyt saatana voi ajaa edes sitä sallittua nopeutta eikä laskea nopeutta 10 km/h alle sen sallitun.
9-tie Orivesi - Tampere välin ainoa ohituskaista on malliesimerkki vastaavasta perseilystä. Luojan kiitos siihen tulee ainakin toinen ohituskaista setti jossain vaiheessa. Rakentaminen pitäisi alkaa tänä vuonna.
Tuo väli on muutenkin lähes aina tukossa kun se ei vaan "jaksa" vetää niitä liikennemääriä.

Toinen asia on mitä en ymmärrä. Kelin mukaan vaihtuvat rajoitukset. Ei niissä ole mitään järkeä / logiikkaa ainakaan tuolla välillä. Rajoitukset vaihtuu risteyksen jälkeen vaikka 100 km/h -> 80 km/h vaikka keliolosuhteet olisivat täysin samat. Tai sit päin vastoin, eli 80 km/h vaihtuu 100 km/h... Välillä ohituskaistalla ajetaan 80 km/h mutta molemmin puolin sitä on 100 km/h.
Joskus toiseen suuntaan on 80 km/h ja toiseeen 100 km/h. Olisi kiva kun kytät ajaa sitä 80km/h ja itse lasket meneen yli 100 km/h niin varmaan lähtee perään... Alappas siinä sit selittään et no käydään kattoon tuolta et siellä oli kyllä 100 Km/h kyltti...
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Joo tämä on tällä hetkellä ehdottomasti tieliikenteen vaarallisin paikka kun kukaan ei tunnu tietävän mitä tehdään, kun pyöräilijä pyöräilee suojatielle. Kauhean moni autoilija pysähtyy ja antaa tietä pyöräilijälle samalla tavalla kuin jalankulkijalle ja moni pyöräilijä luulee, että niin pitää tehdäkin. Sitten arvotaan, kumpi nyt menee ensin. Varmaan jossakin vaiheessa kohtaa vielä autoilija, joka ajaa liikennesääntöjen mukaan ja pyöräilijä, jonka mielestä autoilijan pitää väistää suojatielle pyöräilevää ja siitä ei hyvä seuraa.

Itse toisaalta kyllä mielelläni hidastan ennen suojatietä, kun näen pyöräilijän lähestyvän. Ei hirveästi nappaa kokeilla pyöräilijän sääntöjen tietämystä, kun suojatietä lähestytään spandexit paukkuen. Veikkaan, että autoilijoista yllättävän moni pysähtyy samalla tavalla näissä tilanteissa, tietäen säännöt ja tietäen sen, että tilanne ei mene ihan by the book. Ongelmaksi muodostuu enemmänkin se, että pyöräilijöiden ei tarvitse suorittaa mitään ajokorttia, vaan pääsevät suoraan pyöräliikkeestä muiden pervojen sekaan.

Itselle pyöräilijät ja lapset menevät samaan kastiin. Jos on vähänkään sen näköistä toimintaa, että sieltä tullaan yllättäen tai vähemmän yllättäen ajoradan puolelle, niin huomioin tämän omassa tavassani ajaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse toisaalta kyllä mielelläni hidastan ennen suojatietä, kun näen pyöräilijän lähestyvän. Ei hirveästi nappaa kokeilla pyöräilijän sääntöjen tietämystä, kun suojatietä lähestytään spandexit paukkuen. Veikkaan, että autoilijoista yllättävän moni pysähtyy samalla tavalla näissä tilanteissa, tietäen säännöt ja tietäen sen, että tilanne ei mene ihan by the book. Ongelmaksi muodostuu enemmänkin se, että pyöräilijöiden ei tarvitse suorittaa mitään ajokorttia, vaan pääsevät suoraan pyöräliikkeestä muiden pervojen sekaan.

Itselle pyöräilijät ja lapset menevät samaan kastiin. Jos on vähänkään sen näköistä toimintaa, että sieltä tullaan yllättäen tai vähemmän yllättäen ajoradan puolelle, niin huomioin tämän omassa tavassani ajaa.
Itse muokkaisin tieliikennelakia, että autoilijan pitäisi aina väistää suojatiellä liikkuvaa on se sitten pyöräilijä tai jalankulkija. Sitten jos joku 40 km/h kulkeva pyöräilijä ilmestyy suojatielle auton eteen yllättäen... noh darwin-palkinto hänelle. Olisi ainakin selvempää. Nyt käytäntö on se, että mennään jokaisen fiiliksen mukaan.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Nyt käytäntö on se, että mennään jokaisen fiiliksen mukaan.
Vallitseva käytäntö on myös se, että jos kolahtaa ja pyöräilijälle tulee pipi, niin autoilija on lopulta aina syyllinen.
Ilman osumia keskisormet viuhuvat ja some pauhaa, puolin ja toisin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vallitseva käytäntö on myös se, että jos kolahtaa ja pyöräilijälle tulee pipi, niin autoilija on lopulta aina syyllinen.
Ei pidä paikkaansa. Juuri pari kuukautta sitten kotini lähistöllä olevalla pyörätiellä pyöräilijä ajoi auton alle suojatiellä ja kuoli. Kuollutta pyöräilijää epäiltiin uutisen mukaan liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Saattaa ajatuksissa mennä sekaisin se, että syyllisestä riippumatta pipin hoitokulut ym. pipistä johtuvat kustannukset maksetaan moottoriajoneuvon liikennevakuutuksesta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Saattaa ajatuksissa mennä sekaisin se, että syyllisestä riippumatta pipin hoitokulut ym. pipistä johtuvat kustannukset maksetaan moottoriajoneuvon liikennevakuutuksesta.
Kyllä, mutta käsittääkseni vakuutusyhtiö voi sitten nämä rahat periä syylliseltä takaisin eikä vakuutuksen ottajan bonuksien pitäisi laskea. En ole kyllä aivan satavarma tästä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kyllä, mutta käsittääkseni vakuutusyhtiö voi sitten nämä rahat periä syylliseltä takaisin eikä vakuutuksen ottajan bonuksien pitäisi laskea. En ole kyllä aivan satavarma tästä.
Ei peri syylliseltä (pyöräilijältä) takaisin. Jos on tahallisuutta tai törkeää huolimattomuutta, niin myötävaikutusvähennystä korvauksiin voi tulla. Liikennevakuutuksen bonuksiin ei vaikuta, jos syyllinen on se toinen osapuoli.
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo tämä on tällä hetkellä ehdottomasti tieliikenteen vaarallisin paikka kun kukaan ei tunnu tietävän mitä tehdään, kun pyöräilijä pyöräilee suojatielle. Kauhean moni autoilija pysähtyy ja antaa tietä pyöräilijälle samalla tavalla kuin jalankulkijalle ja moni pyöräilijä luulee, että niin pitää tehdäkin. Sitten arvotaan, kumpi nyt menee ensin. Varmaan jossakin vaiheessa kohtaa vielä autoilija, joka ajaa liikennesääntöjen mukaan ja pyöräilijä, jonka mielestä autoilijan pitää väistää suojatielle pyöräilevää ja siitä ei hyvä seuraa.

Itse meinasin päästä todistamaan pari viikkoa sitten Jyväskylässä vähän päinvastaista tilannetta, kun kääntyvä autoilija meinasi ajaa suoraan pyörätien jatketta ajavan pyöräilijän yli. Ja toki töötti pohjaan ja helvetinmoinen meuhkaaminen ratissa, vaikka itse ajoi väärin.

Tosin ihan yhtä paljon (tai paljon enemmänkin) näkee pyöräilijöitä, jotka luulevat olevansa etuajo-oikeutettuja suoraan ajavaan autoon nähden.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Tosin ihan yhtä paljon (tai paljon enemmänkin) näkee pyöräilijöitä, jotka luulevat olevansa etuajo-oikeutettuja suoraan ajavaan autoon nähden.

Tällaisen näin tuossa keväällä. Pyörällä auton eteen ja auton kuljettajalta lukkojarrutus. Pyöräilijä onnistui väistämään sen ratkaisevan metrin auton keulaa ja palkitsi valppaan kuljettajan keskisormella.

Upeasti muuten kuvaa tätä suomen virkamieskunnan fetissiä ylenmääräisiin sääntöihin kun tähän tuli joku uusi juttu nyt kesän alussa. Siis uusi sääntö jo ennestään monimutkaiseen sääntöjen viidakkoon. Väittäisin, että yli 50% pyöräilijöistä ei tunne niitä vanhojakaan väistämissääntöjä ja yli 75% autoilijoista väistää pyöräilijää ihan varalta. Olisi tosiaan helpointa kun sääntö muutettaisiin siten, että autoilija väistää kaikkea kevyttä liikennettä suojatiellä.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Itse meinasin päästä todistamaan pari viikkoa sitten Jyväskylässä vähän päinvastaista tilannetta, kun kääntyvä autoilija meinasi ajaa suoraan pyörätien jatketta ajavan pyöräilijän yli. Ja toki töötti pohjaan ja helvetinmoinen meuhkaaminen ratissa, vaikka itse ajoi väärin.

Tätä tapahtuu tosi paljon, mutta eniten saa kyllä pyöräilijänä väistellä niitä, jotka tulevat kolmion takaa tai pihasta ilman ajatustakaan siitä, että heidän pitäisi väistää myös kevyenliikenteenväylällä liikkuvia. Vähän turhan moni tulee sillä asenteella, että vasta ajoradalla liikkuvia pitää väistää ja kevli on heille täyttä ilmaa. Sitä olisi kyllä monesti ollut jo sairaalassa, jos sokeasti pitäisi oikeksistaan kiinni.

Ennakointiahan tuolla liikenteessä tarvitaan paljon on sitten autolla, pyörällä, jalkasin tai jollain muulla liikkeellä.
Seassa on ihan aina niitä, jotka tekevät virheitä osaamattomuuttaan tai välinpitämättömyyttään tai jostain muusta syystä.
Malttia ja vielä kerran malttia, vaikka olisitkin oikeassa.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Siis uusi sääntö jo ennestään monimutkaiseen sääntöjen viidakkoon. Väittäisin, että yli 50% pyöräilijöistä ei tunne niitä vanhojakaan väistämissääntöjä ja yli 75% autoilijoista väistää pyöräilijää ihan varalta. Olisi tosiaan helpointa kun sääntö muutettaisiin siten, että autoilija väistää kaikkea kevyttä liikennettä suojatiellä.

Korjatkaa, jos muistan väärin, mutta eikö uusi laki nyt edellytä kärkikolmiota näihin suojatien kohtiin, joissa pyörällä etuajo-oikeus. Siirtymä aika taisi olla muutama vuosi, mutta selkeyttää asiaa ainakin autoilijan näkökulmasta. Tosin pyöräilijä voi olla vielä enemmän sekaisin...
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Ajan töihin joka aamu pyörällä ja ajan siinä suojatien yli, joka on pitkällä suoralla. Itse yritän pyöräilijänä hidastaa vauhtia hyvissä ajoin, että autoilija ymmärtäisi että ei tarvitsisi pysähtyä mutta aika usein siinä autoilija kuitenkin antaa tietä.

Se on ihan ok mutta sitten kun se toinen auto on siinä pysähtyneenä ja sitten toisesta suunnasta tulee auto, jolla ei tosiaan ole velvollisuutta pysähtyä, niin sitten kaikki arpoo siinä että kukahan tästä menee... Että jos molemmista suunnista tulee liikennettä, niin melkein joskus parempi ettei autoilija anna tietä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Korjatkaa, jos muistan väärin, mutta eikö uusi laki nyt edellytä kärkikolmiota näihin suojatien kohtiin, joissa pyörällä etuajo-oikeus. Siirtymä aika taisi olla muutama vuosi, mutta selkeyttää asiaa ainakin autoilijan näkökulmasta. Tosin pyöräilijä voi olla vielä enemmän sekaisin...
Näköjään. Mitenköhän nuo kolmiot voidaan asentaa risteykseen, jossa samalle suojatielle ajaessa voi kääntyvällä olla väistämisvelvollisuus ja suoraan ajavalla etuajo-oikeus pyöräilijään nähden?

Olisi samalla kyllä voinut velvoittaa hankkimaan pyöräilijöillekin niitä kolmioita. Tai selventää koko väistämissääntöä. Jos enemmistö ei lakia osaa, ymmärrä tai halua noudattaa, niin laki on epäonnistunut.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ajan töihin joka aamu pyörällä ja ajan siinä suojatien yli, joka on pitkällä suoralla. Itse yritän pyöräilijänä hidastaa vauhtia hyvissä ajoin, että autoilija ymmärtäisi että ei tarvitsisi pysähtyä mutta aika usein siinä autoilija kuitenkin antaa tietä.

Se on ihan ok mutta sitten kun se toinen auto on siinä pysähtyneenä ja sitten toisesta suunnasta tulee auto, jolla ei tosiaan ole velvollisuutta pysähtyä, niin sitten kaikki arpoo siinä että kukahan tästä menee... Että jos molemmista suunnista tulee liikennettä, niin melkein joskus parempi ettei autoilija anna tietä.
Helpoin olisi varmasti hypätä pois pyörän selästä ja työntää se pyörä suojatietä pitkin tien yli?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös