Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 967 476
  • 12 127
Suosikkijoukkue
KK
Poliisin vähäiset resurssit tekevät ”helpoksi” ratkaisuksi lisätä automaattivalvontaa. Olen sitä mieltä että poliisin näkyminen liikenteessä enemmän hillitsisi ylinopeuksia tehokkaammin, eikä se aiheuttaisi samanlaista vastareaktiota kuin lisääntyvät ”liikenneturvallisuus”tolpat.
Olen samaa mieltä kanssasi. Kyse on resursseista ja liikenteessä saisi olla enemmän liikkuvia poliiseja. Harmi, että rahaa palaa kaikkeen tosi paljon turhempaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: ace

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Eilen motarilla lähdin ohittamaan rekkaa, takana oli joku prätkäjätkä. Ohitan rekkaa ja laitan vilkun oikealle heti kun olen päässyt tuon rekan edelle, takana oleva prätkähiiri katsoo asiakseen sitten leikata juurikin sinne oikealle kaistalle ohittaakseen minut sieltä. Oli tällä järkeä sen verran että meni kuitenkin pientareen puolelle kun näki että olin jo kääntymässä oikealle samalla hetkellä kun tämä päätti tehdä tuon liikkeensä. Annoin tämän kyllä sitten ohittaa minut ja menin vasta sitten siihen oikealle.

Prätkähiiri peippaili parin auton välissä tuossa minun edelläni, poistui sitten samalle rampille mihin minä menin ja jäi liikennevaloihin. Voitti siis tasan nolla sekuntia tällä sekoilullaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Liikennelääketieteen prosessori Timo Tervo ainakin on kommentoinut kameroita ja pitänyt kamerainnostusta älyttömänä. Onnettomuuksien taustalla on yleensä jotain muita syitä kuin pelkkää ylinopeutta.

Tervo tosin on "vähän" yksin ajatuksineen...
 

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Eilen Tampereelta Jyväskylän suuntaan ajaessani pääsin jälleen todistamaan tuttua "vain Suomessa" -liikennekulttuuria.

Satasen rajoitus ja edelläni jonossa on kolme autoa. "Kärkiautolla" vakionopeudensäädin asetettu lukemaan 82 km/h (minun mittarini mukaan, mikä on gps-nopeutena tasan 80 km/h). Itselläni adaptiivinen vakkari asetettuna lukemaan 110 km/h (jep, olen huono ihminen ja haluaisin ajaa joskus ylinopeutta). Ohituskaistan alkaessa kaksi kärkiauton perässä roikkunutta siirtyy ohituskaistalle, mutta kärkiauto (punainen pappamallin Qashqai) nostaa nopeuden jonnekin 120 km/h paremmalle puolen ja ohittajat luopuvat yrityksistään. Itselläni siis tässä vaiheessa nopeutta vain vakkarin mukaiset 110 km/h, koska olen sen verran nuuka ettei päiväsakko houkuttele. Edellä ajavat ovat ohituskaistan lopussa jo useamman sata metriä edelläni, mutta yhtäkkiä samainen kolmen auton jono tulee perä edellä vastaan. Edelleen ollaan satasen rajoitusalueella, mutta pappa-Qashqai on kytkenyt jälleen vakionopeuden 82 km/h. Sama pelleily jatkuu Jämsään saakka, missä Qashqai kääntyy tankkaamaan.

Ei helvetti.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Prätkähiiri peippaili parin auton välissä tuossa minun edelläni, poistui sitten samalle rampille mihin minä menin ja jäi liikennevaloihin. Voitti siis tasan nolla sekuntia tällä sekoilullaan.
Pääsi varmaan sinne sisäänlämpiävään face-ryhmäänsä nommentoimaan ohituskaistaa tukkivasta urposta koppiautoilijasta...
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Satasen rajoitus ja edelläni jonossa on kolme autoa. "Kärkiautolla" vakionopeudensäädin asetettu lukemaan 82 km/h (minun mittarini mukaan, mikä on gps-nopeutena tasan 80 km/h). Itselläni adaptiivinen vakkari asetettuna lukemaan 110 km/h (jep, olen huono ihminen ja haluaisin ajaa joskus ylinopeutta).
Älä huoli, mä olen ihan yhtä huono ihminen. Sen about 10% saa olla ylinopeutta tilanteen niin salliessa. Enemmänkin jos esimerkiksi moottoritiellä on työkone/työkoneita hommissa. Vaikka joku pientareiden trimmaaja on esimerkiksi hyvä esimerkki, joka vie sen suoja-auton kanssa korkeintaan 500 metriä tilaa, mutta nopeudet voi olla alennettu pitkälti yli 10km matkaltakin. En minä ikinä mitään mieltä näe körötellä 80km/h nopeutta kesäkuivalla moottoritiellä, jos mitään häiriöitä ei näy mailla eikä halmeilla. Työmaan lähestyessä toki sitten nopeus pudotetaan asiallisiin lukemiin.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Tänään töihin menossa ja pysähdyn liikennevaloihin, edessäni on kuorma-auto. Kaksi kaistaa ja oikealla puolella (eli sillä missä olin) oleva menee suoraan tai oikealle ja jos vasemmalle haluaa kääntyä niin olisi pitänyt ottaa vasen kaista ja siinä olevien nuolivalojen mukaan edetä. Kuorma-auton kuski punaisissa että pitikin kääntyä vasemmalle. No luonnollisesti yritti sitten vaihtaa kaistaa mutta eihän siitä mitään tullut, auton poikittain molemmilla kaistoilla. Vihreä valo palaa mutta tämä pitää sitten tietä tukossa. Siinä sitten hetki venailtiin että nuolivaloista pääsi kuorma-autokuski eteenpäin.

Joo, hankalahan se on noin isolla autolla ehkä kääntyä, mutta onko kuorma-auton kuljettajat oikeasti jotain vitun jumalolentoja että tuossa voivat ihan noin vaan vetää auton poikittain ja tukkia muun liikenteen?
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
@Roger Moore n kohtaamaan liikennetapahtumaan mielipiteeni: emme ole vielä Suomessakaan tavoittaneet utopiaa, täydellistä yhteiskuntaa emme ole pystyneet kontrolliloihtimaan. Ihmiset tekevät virheitä, jopa ammattiautoilijat toisinaan. Tässä tapauksessa kuski (siis tietysti joku mies tai nainen tai lgbt.jne ihminen) mietti ehkä liikaa kotiasioita, sosioekonomiaa jne. vaikka olisi pitänyt vaihtaa kaistaa ajoissa ajossaan.
Tai sitten oli kylänhenkilö liikkeellä kirkonkylällä.
Onnettomuutta ei sattunut tapahtumaan, liikennettäkään tuskin paljon vaarannettiin mutta toki sekunteja menettivät varmaan useat kilpailijat pikakokeellaan töihinsä tai kauppaan.

Minulla on liikenteessä oletusarvo, että en luota kehenkään, en edes tuttuuihin duunireitilläni. Jollakin voi olla huono aamu, mietintämyssy silmillä.
Olen huomannut nyt muutaman kerran jarruttavani ennen vilkkua kääntyessäni risteävälle kadulle. Skarppaamisen paikka on tuo, olen hieman huolestunut.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Onnettomuutta ei sattunut tapahtumaan, liikennettäkään tuskin paljon vaarannettiin mutta toki sekunteja menettivät varmaan useat kilpailijat pikakokeellaan töihinsä tai kauppaan.
No ei tuo nyt onneksi tosiaan vaaraa aiheuttanut eikä tuo ajallinenkaan menetys ollut iso. Sen verran varaan työmatkaankin aikaa että tällaistenkin välikohtausten sattuessa olen sen vartin ennen töiden alkua töissä, eli siinä mielessä ei toki auta valittaa.

Tuo vaan sattui sen verran erikoisessa paikassa että todennäköisesti kyse oli juurikin siitä että siellä oltiin ohjaamossa ihan autopilotilla ja tajuttiin liian myöhään että tästä piti kääntyä. En usko että ulkopaikkakuntalainen oli, en asu ihan Kuopion ytimessä ja tuo oli siellä lähellä missä asun. Auto tuli sellaiselta suunnalta että käytännössä sen on ensin pitänyt ajaa sinne, ei ole voinut kiertää jotain kiertoreittiä koska tuo kävi Kuopion Kelloniemessä eli toisin sanottuna sinne ei pääse kuin yhtä reittiä pitkin.
 

PePo_17

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
Olisiko tuossa ollut mahdollista jatkaa suoraan ja kääntyä seuraavasta risteyksestä tai muuten toimia muuta liikennettä häiritsemättä. Itsellenikin noita sattuu. Silloin totean tilanteen, valitsen toisen reitin tai käännyn takaisin seuraavassa mahdollisessa paikassa. Tapani on, että en halua omalla virheelläni aiheuttaa muille vaaratilannetta ( vilkku päälle keskellä risteystä ja nopea käännös kun huomaa, että tuosta olisi pitänyt kääntyä) tai blokata molemmat kaistat sijoittamalla auto poikittain kahdelle kaistalle. Liikenteessä pitäisi ottaa huomioon muut.

Toki karjun ja mylvin minäkin ohjaamossa ja manaan muut autoilijat alimpaan helvettiin. Mutta osaan myös, mielestäni pääosin, ajatella muita ja toimia niin että en itse vastaavassa tilanteessa joutuisi kiroamaan itseäni.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Olisiko tuossa ollut mahdollista jatkaa suoraan ja kääntyä seuraavasta risteyksestä tai muuten toimia muuta liikennettä häiritsemättä. Itsellenikin noita sattuu. Silloin totean tilanteen, valitsen toisen reitin tai käännyn takaisin seuraavassa mahdollisessa paikassa. Tapani on, että en halua omalla virheelläni aiheuttaa muille vaaratilannetta ( vilkku päälle keskellä risteystä ja nopea käännös kun huomaa, että tuosta olisi pitänyt kääntyä) tai blokata molemmat kaistat sijoittamalla auto poikittain kahdelle kaistalle. Liikenteessä pitäisi ottaa huomioon muut.
Olisi voinut kääntyä esim. oikealle ja pyöräyttää auton siinä läheisellä parkkipaikalla ympäri. Tai sitten jatkaa eteenpäin ja sielläkin olisi ollut mahdollista pyöräyttää auto ympäri. Eli toki siinä mielessä tuo kaistan tukkiminen oli aika peliliike, varsinkin kun ajallisesti se olisi ollut ihan yhtä nopeaa käydä kääntämässä auto jossain.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Pyöräilykulttuurista hieman: opetetaanko nykyisin lapsille ja nuorille koulussa ja/tai kotona, että jos on pyörällä liikenteessä ja takaa tulisi toinen pyöräilijä, joka haluaisi ohittaa, niin pitää siirtyä kevyen liikenteen väylällä aivan vasempaan reunaan, ettei vain millään takaa tuleva pääsisi oikeaoppisesti vasemmalta ohi? Toki siinä oikealta pääsee hienosti ohi, mutta missä välissä kulttuuri on muuttunut sellaiseksi, että ohitettava väistää ohittajaa?

Huolestuttaa tulevaisuuden autoliikenteen kannalta, jos tämä on jotenkin yleistyvä trendi. Oikeanpuoleinen liikenne sielläkin on käytössä, ainakin toistaiseksi.

Yleisesti kevyen liikenteen käyttäjissä on ollut jo pitkään riesana se, ettei seurata muuta liikennettä juuri ollenkaan. Jos on kahden tai useamman ihmisen porukka liikkeellä, niin yleensä mennään koko kevlin leveyttä, tuli sitten vastaantulijoita tai yritti joku päästä takaa ohi. Kelloa kilauttamalla saa usein vain vihaisia katseita osakseen.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

"Hyvä" video.

Tämä on muuten jännä ilmiö. Täälläpäin jengi pysähtyy suojatien eteen aina. Suurin syy on se, että jos suojatiellä ajat jonkun yli, melko varmasti tulee linnaa. Rangaistukset siis ovat aika kovat.

Tosin, ei koske pyöräilijöiden lahtaamista. Pyörä pitäisi taluttaa suojatien yli. Jos ihan vain ajat pyörällä suojatien yli ja jäät auton alle, se on voi voi. Joudut luultavasti maksamaan autoon tulleet vauriot ja saat vielä sakot kun et taluttanut.

Suomessa olen kyllä huomannut että ei se suojatie merkitse juuri mitään kun pisnesmies painaa bemarilla menemään. En ole seurannut mitä sanktioita Suomessa saa jos suojatiellä jonkun yli ajaa, mutta ei kai siitä kovin helposti esimerkiksi vankilaan joudu? Ehkä pitäisi?
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paskarsteinin kommentti kertoo kaiken oleellisen:
”Arvio suoritetaan tapauskohtaisesti, mutta jos siinä on joku suojatiellä, niin kyllä silloin suurella todennäköisyydellä kortti lähtee”, Pastersein sanoo.

Siis suurella todennäisyydellä? Ja vain jos joku on siinä suojatiellä? Jos ajat pysähtymättä, niin sehän on avian herran hallussa, sattuuko joku jalankulkija olemaan tulossa vai ei. Kortin pitäisi lähteä 10 kertaa 10:stä, oli joku suojatiellä tai ei.

Suomen poliisi, Paskarstein etunenässä, ei toki ymmärrä ja välitä liikenneturvallisuudesta mitään, koska kaikki huomio on sakkotulojen keräämisessä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Maanantaina oli Triplan alla hauska tilanne kun tullaan etelästä pohjoiseen ja STOP -merkki molemmilla siihen tulevilla kaistoilla. Työmään tyypit oli siinä pastastelemassa ja näyttivät peukkua jokaiselle pysähtyneelle ja kohauttelivat olkapäitä kun moni ajoi ohi pysähtymättä. Piristävä performanssi.
Ehkä viisi autoa ehdin näkemään ja niistäkin pari ajoi pysähtymättä ohi STOP-merkin.
 

Masentaja

Jäsen
Toi video on aika paska, siinä ei näy onko liikennevalot käytössä. Jos ei ole niin noin puolet rikkoo tuota lakia koska kauimmaista kaistaa ajavan ei tarvitse pysähtyä tuossa tilanteessa kun väliin jää vapaa kaista. Jos valot on käytössä, ei rikettä tapahdu, koska silloin tuo sääntö ei voimassa ole.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ei taida olla tuolla videolla valot käytössä kun loppuvideosta jokin poliisisaattue toisella puolen. Josko vaikuttaisi siihen.
Kaiken lisäksi dösä jotenkin oudosti osittain keskikaistalla, moni ajaa ohi kaistojen keskeltä.
Joka tapauksessa tuossa tulee pysähtyä jos keskikaistaa olet ajavinasi.
 
Viimeksi muokattu:

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Tuo videon tilanne on lähes jokapäiväistä Pohjois-Espalla Kämpin suojatietä ylittäessä. Kun joku autoilija pysähtyy suojatien eteen niin eikös joku mulkero tule toista kaistaa piittaamatta ollenkaan suojatien eteen pysähtyneestä autosta tai vaihtoehtoisesti olettaa, että ihmiset suojatiellä pysähtyvät antamaan tietä. Viikko sitten oli tosi lähellä etten jäänyt taksin alle tuollaisessa tilanteessa.
 

Morgoth

Jäsen
Tuo videon tilanne on lähes jokapäiväistä Pohjois-Espalla Kämpin suojatietä ylittäessä. Kun joku autoilija pysähtyy suojatien eteen niin eikös joku mulkero tule toista kaistaa piittaamatta ollenkaan suojatien eteen pysähtyneestä autosta tai vaihtoehtoisesti olettaa, että ihmiset suojatiellä pysähtyvät antamaan tietä.

Joskus auton ratissa on vähän hankala päättää, että mitä tekisi. Aina pelottaa mikäli pysähtyy ja antaa jalankulkijan tulla, että tuleeko sieltä viereistä kaistaa joku mulkku pysähtymättä ja ajaa sen jalankulkijan päälle vai pitäisikö se jalankulkija pitää "turvassa" siellä tienlaidassa? Jalankulkijana en kyllä yhtään luota noissa tilanteissa etteikö sieltä tulisi joku mulkku pysähtymättä.

Sattumalta nyt ollut Ruotsissa paljon työmatkoilla ja paikallinen kollega joskus valitteli, että ollaanko Suomessa näin törkeitä jalankulkijoita kohtaan. Katsoin suu auki ja kysyin että mitä helvettiä... Suomihan on joku ihan villi länsi teihin verrattuna.
 
Viimeksi muokattu:

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Suomessa olen kyllä huomannut että ei se suojatie merkitse juuri mitään kun pisnesmies painaa bemarilla menemään.

Koska itse valtaosin kävelen, ehdin huomata tässä erilaisia hetkiä. Outona pidän, että työpäivän jälkeen on kova kiire. Asun niin, että lähellä kulkee kaupungin läpi menevä yksisuuntainen. Jotkut haluaa välttyä tuolta tukkeelta kulkemalla korttelin päästä katua, jossa tasa-arvoisia, valottomia risteyksiä. Siinä näkyy se kiire. Unohdetaan jarruttaa niiden suojateiden edessä, oikealle joten kuten muistetaan katsoa.

Ainiin, jokohan sauna olisi lämmin ja makkarat paistuu...
 

euron kolikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Maanantaina oli Triplan alla hauska tilanne kun tullaan etelästä pohjoiseen ja STOP -merkki molemmilla siihen tulevilla kaistoilla. Työmään tyypit oli siinä pastastelemassa ja näyttivät peukkua jokaiselle pysähtyneelle ja kohauttelivat olkapäitä kun moni ajoi ohi pysähtymättä. Piristävä performanssi.
Ehkä viisi autoa ehdin näkemään ja niistäkin pari ajoi pysähtymättä ohi STOP-merkin.

En olekaan aikaisemmin nähnyt risteystä tai liittymää missä kaikille osallistujille on stop-merkki. Kenellä siinä nyt sitten on etuajo-oikeus, jos me tullaan siihen yhtä aikaan?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
En olekaan aikaisemmin nähnyt risteystä tai liittymää missä kaikille osallistujille on stop-merkki. Kenellä siinä nyt sitten on etuajo-oikeus, jos me tullaan siihen yhtä aikaan?

@euron kolikko Haastan sinut pohtimaan asiaa itse. Kenellä on etuajo-oikeus risteyksessä, missä ei ole minkäänlaisia liikennemerkkejä tai -valoja?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös