Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 979 775
  • 12 217
Ehdottomasti saa ja pitää käyttää kelloa. Eikä yhtään koiranomistajaa se kellon kilkatus häiritse jos sen tekee sieltä vähän kauempaa, eikä siinä 30km/h vauhdissa 3 metrin päässä ja säikäytä koiraa. Vaan silleen ajoissa että se omistaja ehtii reagoida. Jos häiritsee niin sitten voit kertoa sille että voisi vaikka harkita josko sen pitäisi siitä koirasta luopua.

Niin luulisi, ettei ketään häiritsisi, mutta pariin kertaan on sanottu asiasta ja useasti tullut pahoja katseita. Ja ei, en aja kovaa koirien ohi, vaikka he ovat huomanneet minut. Ja kyllä, soitan sitä kaukaa. Ja koiran kanssa usein ulkoilevana tiedän, että monet eivät soita. Vaikka koira olisi kuin lyhyessä liassa, niin jos en tiedä sieltä jonkun tulevan, niin se voi nopealla nykäisyllä saada itsensä eteen, vaikkei normaalisti pyöräilijöistä välitäkään.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Niin luulisi, ettei ketään häiritsisi, mutta pariin kertaan on sanottu asiasta ja useasti tullut pahoja katseita. Ja ei, en aja kovaa koirien ohi, vaikka he ovat huomanneet minut. Ja kyllä, soitan sitä kaukaa. Ja koiran kanssa usein ulkoilevana tiedän, että monet eivät soita. Vaikka koira olisi kuin lyhyessä liassa, niin jos en tiedä sieltä jonkun tulevan, niin se voi nopealla nykäisyllä saada itsensä eteen, vaikkei normaalisti pyöräilijöistä välitäkään.
Käsittämätöntä toimintaa jos joku tuollaisesta mölisee, saati että ei uskalleta sitten sen takia soittaa. Mikään ole niin mukavaa kun on koiran kanssa lenkillä (en omista, mutta ikäni olen talutellut sukulaisten koiria) niin vaivautuu ne kanssalikkujat ilmoittamaan tulostaan sillä kellolla. Minusta se on kohteliasta ja huomaavaista toimintaa.
 
Käsittämätöntä toimintaa jos joku tuollaisesta mölisee, saati että ei uskalleta sitten sen takia soittaa. Mikään ole niin mukavaa kun on koiran kanssa lenkillä (en omista, mutta ikäni olen talutellut sukulaisten koiria) niin vaivautuu ne kanssalikkujat ilmoittamaan tulostaan sillä kellolla. Minusta se on kohteliasta ja huomaavaista toimintaa.

En mä tiedä, että onko tuo kenenkään syy soittamattomuudelle. Veikkaan yleisesti enemmän ajattelemattomuutta. Itse kiitän jokaista kellonsoittajaa ja myös soittaessani niitä, jotka huomioivat.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
En mä tiedä, että onko tuo kenenkään syy soittamattomuudelle. Veikkaan yleisesti enemmän ajattelemattomuutta. Itse kiitän jokaista kellonsoittajaa ja myös soittaessani niitä, jotka huomioivat.
Kuten sanoin kohteliaista ja huomaavaista toimintaa. Eiköhän tuollaisella pikkuhiljaa saa senkin touhun yleistymään. Se yleensäkkin tuntuu olevan tehokkain tapa. On kohtelias ja kiittää niin muutkin kokeilee.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En tiedä ymmärsitkö vieläkään mitä tarkoitan.

Kyllä, ymmärsin täysin, mitä tarkoitat. Kyseisessä tilanteessa pyöräilijän on katsottava oikealle ja vasemmalle, tuleeko autoja, joiden suhteen hän on väistämisvelvollinen. Sen sijaan, koska kääntyvät autot ovat väistämisvelvollisia, pyöräilijän ei tarvitse katsoa hankalasti takaviistoon ja etuviistosta kääntyvän auton pyöräilijä näkeekin hyvin helposti, jolloin ei pitäisi olla mitään epäselvää, että kyseinen auto on kääntyvä. Pyöräilijän tarvitsee siis murehtia vain kahdesta suunnasta, oikeasta ja vasemmasta. Tilanne vastaa siis siinä mielessä täysin sitä, että ajoneuvo tulisi kolmion takaa T-risteykseen, vain kaksi ilmansuuntaa tarvitsee tarkistaa. Ongelma on tosiaan se, että pyöräilijä ei tässä ymmärrä olevansa väistämisvelvollinen, mutta sääntönä tämä on mielestäni täydellinen juurikin siksi, että hankalasti tarkistettava takaviisto on eliminoitu. Taas jos pyöräilijä ei tässä olisi väistämisvelvollinen kenenkään suhteen, pyöräilijällä ei olisi mitään tarvetta hidastaa vauhtiaan ja etenkin tilanteissa, jossa tien sivussa on puskia ym. näköesteitä, luotaisiin olosuhteet turhan kovavauhtisille kohtaamisille.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jotainhan tuolle asialle pitäisi tehdä kun eivät sääntöjä tunne tai ainakaan kunnioita pyöräilijät eivätkä autoilijat kummatkaan. Onko se sitten lainsäädännön muutos, parempi tiedottaminen esimerkiksi jokin koteihin lähetettevä pyöräilijän tietopaketti tai peräti pyöräilijän ajokortti niin en tiedä.
 

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
Kiinteä hihnakin yltää usein tien yli ihan hyvin. Ja moni pitää niitä vain päästä kiinni. Ei siinä kauheasti eroa ole, vaikken noin muuten suuremmin vastusta ideaa. Pyöräilijöiden pitäisi soittaa kelloa koiran ulkoiluttajille ja ulkoiluttajien ei pitäisi ottaa siitä itseensä. Kyse on kuitenkin vain siitä, että kaikki saavat kulkea turvallisesti ja se vaatii usein sitä, että tulee huomatuksi ja tietää tulleensa huomatuksi.

Tätä olen miettinyt itsekin kun kahden koiran kanssa kuljen. MIten se on niin vaikeaa soittaa sitä kelloa. Kyllä mä aina välillä vilkaisen taakse, että onko sieltä joku tulossa, mutta olisi kiva jos kelloa soitettaisiin.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Tätä olen miettinyt itsekin kun kahden koiran kanssa kuljen. MIten se on niin vaikeaa soittaa sitä kelloa. Kyllä mä aina välillä vilkaisen taakse, että onko sieltä joku tulossa, mutta olisi kiva jos kelloa soitettaisiin.
Ongelma on siinä, että osa koiranomistajista tai -ulkoiluttajista ei ymmärrä sen kellonsoiton olevan varoitus tai vihje pyöräilijöitä, että olen tulossa, älä päästä koiria eteen. Pitävät sitä sen sijaan vittuiluna, että väistäkää pois alta. Ja vähintään katsovat pahast. Jotkut jopa aukovat päätään huutaen, että kyllä tästä sopii.

Koskaan et etukäteen tiedä, onko siellä fiksu ulkoiluttaa, joka ymmärtää sen kellon tarkoituksen vai tollompi tapaus. Kun noita tolloja riittävän monta kohdalle osuu, tulee se kellonsoitto lopetettua.

Koiranulkoiluttajille myös ajokortti, läpipääsyn edellytyksiin ainakin kellonsoiton "varoitusluonteen" ymmärtäminen ja paskan pois kerääminen kaduilta ja kadunvarsilta.
 

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
Koiranulkoiluttajille myös ajokortti, läpipääsyn edellytyksiin ainakin kellonsoiton "varoitusluonteen" ymmärtäminen ja paskan pois kerääminen kaduilta ja kadunvarsilta.
Itseasiassa koko koiran omistamiselle pitäisi olla jonkin sortin käyttökortti, että tajuaa mitä sen kanssa touhuaminen vaatii. Kyllä se vika on melkein aina siellä hihnan kaksijalkaisessa päässä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hyvä, että sakottavar näitä jotka ajavat 80km/h välittämättä rajoituksista.
 
IS uutisoi ahkeraan välkkyneestä valvontakamerasta.

Ei yllätä tulos, kun moni ei pahemmin nopeuttaa hidasta vaikka olisi millainen työmaa menossa. Espoon puolella oli aiemmin vastaava tilanne ennen Turun motaria, missä kamera osui työmaan kohdalle. Mietin silloin ovatkohan säätäneet valvonnan normaali rajoitukselle vaiko alennetulle. Malmilla selvästi ovat laittaneet alennetulle ja tulos oli oletettu.

Käydessäni vanhemmillani Tampereella kuukausi sitten törmäsin samaan asiaan. Moottoritiellä alamäessä 120 km/h vaihdettu 50km/h rajoitukseen. Kamera välkkyi aika tahdilla. Oikeastaan tuohon jopa mahdoton hidastaan vauhtia noin alas.

Toki ihmettelen edelleen miksi kukaan paljon autoa ajava pitää etupuolella rekisterikilpeä. Idiotismia.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
IS uutisoi ahkeraan välkkyneestä valvontakamerasta.

Ei yllätä tulos, kun moni ei pahemmin nopeuttaa hidasta vaikka olisi millainen työmaa menossa. Espoon puolella oli aiemmin vastaava tilanne ennen Turun motaria, missä kamera osui työmaan kohdalle. Mietin silloin ovatkohan säätäneet valvonnan normaali rajoitukselle vaiko alennetulle. Malmilla selvästi ovat laittaneet alennetulle ja tulos oli oletettu.

Päivän hyvän mielen uutinen. Varmasti paljon näitä "ajan 70 km/h niin 60 km/h kuin 80km/h -alueilla, satasen alueella uskallan ajaa 80 km/h, paitsi ohituiskaistan alkaessa 115 km/h" -kuskeja.
 
Onks sulla kilpi edessä?

Ei ole. Saatuani kolme vuotta sitten elämäni ensimmäiset ylinopeussakot 38 km/h 30:n alueella, päätin että kamerasta ei enää tule sakkoja. Kyselin vaihtoehtoja poliisissa työnskentelevältä kaveriltani, ja sain neuvoksi ottaa etukilven irti ja asettaa sen väärinpäin etulasin alle. Tällöin kamerat eivät saa kuvasta rekisterinumeroa. Poliisi jos tulee kyselemään ratkaisua, voi aina sanoa että joku peruutti eilen etupuskuriin ja kilpi irtosi. Toisaalta kolmen vuoden ja noin 100 000 kilometrin aikana kukaan ei ole tullut kyselemään, missä mun rekisterikilpi on.
 

Kaljuenkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miehitetty
Ei ole. Saatuani kolme vuotta sitten elämäni ensimmäiset ylinopeussakot 38 km/h 30:n alueella, päätin että kamerasta ei enää tule sakkoja. Kyselin vaihtoehtoja poliisissa työnskentelevältä kaveriltani, ja sain neuvoksi ottaa etukilven irti ja asettaa sen väärinpäin etulasin alle. Tällöin kamerat eivät saa kuvasta rekisterinumeroa. Poliisi jos tulee kyselemään ratkaisua, voi aina sanoa että joku peruutti eilen etupuskuriin ja kilpi irtosi. Toisaalta kolmen vuoden ja noin 100 000 kilometrin aikana kukaan ei ole tullut kyselemään, missä mun rekisterikilpi on.

Hienoa, että Suomen poliisissa on suoraselkäisiä ja rehtejä virkamiehiä. Niistä tolpista ei muuten tule sakkoja, jos ajaa rajoitusten mukaan.

Iloisia kuvaushetkiä sinulle!
 
Hienoa, että Suomen poliisissa on suoraselkäisiä ja rehtejä virkamiehiä. Niistä tolpista ei muuten tule sakkoja, jos ajaa rajoitusten mukaan.

Iloisia kuvaushetkiä sinulle!

Totta kai suurinta osaa poliiseistakin vituttaa, kun liikenneturvallisuuden valvonta on käännetty verojen keräämiseksi.

Tolpat ja autot on asennettu paikkoihin, joissa sakkojen määrä on maksimaalinen, eikä asialla ole mitään tekoa liikenneturvallisuuden kanssa. Sitten jengi vaan vetää hirveet jarrutukset kameran kohtaan ja matka jatkuu samaa vauhtia kuin aikaisemmin. Muutenkin suurin osa sakoista, tulee kun autot ajavat matkavauhtia letkassa kameraan. Rajoitusten mukaan ajavat aiheuttavat vain ruuhkia ja vaaratilanteita olemalla muiden jaloissa.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Rajoitusten mukaan ajavat aiheuttavat vain ruuhkia ja vaaratilanteita olemalla muiden jaloissa.

Aika paksu väitös. Onko muutakin kuin mutu tarjolla? En nyt muista kuka täällä puhui liikennevirrasta joskus, että ylinopeutta ajamalla liikenne sujuu paremmin ja ikäänkuin suoraan kertoi, ettei säännöt haittaa, koska ne ovat perseestä.
 

Kaljuenkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miehitetty
Tolpat ja autot on asennettu paikkoihin, joissa sakkojen määrä on maksimaalinen, eikä asialla ole mitään tekoa liikenneturvallisuuden kanssa.

Tietty, tietty. Näinhän pojat ovat kertoneet. Musta vaan tämä rahankeruupuhe alkoi vasta kun nykyhallitus pudotti sakotusrajoja. Verojahan ne sakkorahat ei nyt muutenkaan ole. Se onko kameroilla mitään merkitystä liikenneturvallisuuteen versus lepikössä kyykkivä Reinikainen on toinen asia.

Haluatko muuten kertoa missä itse sait kamerasakot 30 km/h -alueella? Onko mahdollisesti päiväkoteja, kouluja tms. lähellä?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Käydessäni vanhemmillani Tampereella kuukausi sitten törmäsin samaan asiaan. Moottoritiellä alamäessä 120 km/h vaihdettu 50km/h rajoitukseen. Kamera välkkyi aika tahdilla. Oikeastaan tuohon jopa mahdoton hidastaan vauhtia noin alas.

Toki ihmettelen edelleen miksi kukaan paljon autoa ajava pitää etupuolella rekisterikilpeä. Idiotismia.
Sulla ei tarinoimasi mukaan ole edessä mitään kovaa. (Siis peltistä rekisterikilpeä.) Lihavoituun kohtaan viitaten, eikö sun autossa ole myöskään toimivia jarruja?
 
Oliko muka nopeusrajoitusta laskettu suoraan 120 km/h -> 50 km/h? Ettei vaan olisi laskettu porrastetusti?

Mietin ihan samaa. En muista, milloin olisin viimeksi, jos koskaan nähnyt suoraa laskua. 120 -> 100 -> 80 -> 50 on sitten ihan normaalia. Kaksi ekaa tiputusta menee yleensä ihan vain sillä, että laskee kaasun pois, kolmannessa pitää sitten jo usein vähän tehdä jotain muutakin.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Itse olen vältellyt sakkoja ajaen liikennesääntöjen mukaisesti ja nopeusrajoitusten mukaisesti. Olen kokenut tämän olevan helpompaa kuin rekisterikilven paikan vaihtamisen.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Hyvä, että sakottavar näitä jotka ajavat 80km/h välittämättä rajoituksista.
Juuri näin. En kyllä ymmärrä sitä ylinopeuden ajon välttämättömyyttä jopa tietyöalueella. Oulussa on motari remontissa ja siinä on yksi n. kilometrin pätkä joka on 50 km/h ja tämän sisällä pieni pätkä 30 km/h. Välillä on kyllä melkoisia formulakuskeja, jotka vetää renkaat vinkuen tuota kolmenkympin shikaania. Ja suurin osa menee surutta ylinopeutta. Ja siinä kilometrin pätkällä ylinopeudella voittaa vähemmän aikaa kun menee kusella käyntiin.
Itse olen vältellyt sakkoja ajaen liikennesääntöjen mukaisesti ja nopeusrajoitusten mukaisesti. Olen kokenut tämän olevan helpompaa kuin rekisterikilven paikan vaihtamisen.
Ja myös juuri näin. En jaksa niin nillittää ihmisten valinnasta ajaa ylinopeutta normaalilla tiellä (toisin kuin tietyömaalla), jos ylinopeus ei ole älytöntä. Mutta henk. koht. onhan se helvetisti helpompaa ajaa rajoitusten mukaan. Harvemmin tarvitsee ohitella ja kameroista ym. nopeusratsioista ei ole ikinä mitään harmia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös