Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 109 134
  • 13 120

pancor

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, New Orleans Saints, Україна
Viestin lähetti Jaska85
Tänään joku tööttäsi minulle, kun ohitin kolme autoa keltaisella viivalla. Uskomatonta porukkaa..

Kai tämä oli edes vitsi?
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Joka päivä menee hermot, kun joku hidastelee edessä ilman syytä ja sitten pistää n. 2 metriä ennen risteystä vilkun päälle. Jos elettäs keskiajalla hyökkäisin kimppuun ja opettaisin sitä vilkun käyttöä rkle stana. Muutenkin hidastelijat ärsyttää..

Etelässä meni hermot moottoritiellä, kun sankarit ajaa 100km/h (120 rajoitus)ja heti kun lähtee ohituskaistalle ohittamaan nää lyö hanaa ja ajaa samaa vauhtia sun kanssa ja kkun luovuttaa ohittamisen niin nekin hidastaa.. ei prkl.. tämä tapahtui 3 kertaa 3 erin kuskin kanssa lahti-hki välillä. Oulussa ei ole koskaan käynyt näin. En edes mainitse mitä olisin tehnyt keskiajalla.
 

Loponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KÄRPÄT,TPS,HIF,JOK,TAP,HPK, BLU,ILV,LUK,ÄSS,SAI,
Sinä uuden Bemarin kuski.

1.
Pyydän anteeksi kun vaihdoin kaistaa edessäsi ja ryhmityin sen jälkeen oikealle.

2.
Pyydän edelleen anteeksi kun tein sen hyvissä ajoin ja näytin suuntavilkkua.

3.
Pyydän anteeksi että, kaistanvaihto saattoi olla aamuruuhkassa hieman kiperä mutta niitähän on.

4.
Pyydän anteeksi myös etten nähdyt Teitä teiden ritari rankkasateen läpi.

5.
Mutta oliko ihan pakko sen jälkeen ajaa TÖÖTTISI POHJASSA
n. 300 metriä.

6.
Ja oliko ihan pakko sen jälkeen ohittaa ja melkein suistaa minut ojaan moottoritien rampilla.

7.
Oliko ihan pakko sen jälkeen lyödä liinat kiinni omassa autossasi.

8.
Ja oliko ihan pakko sen jälkeen laittaa lämä tiskiin ....

*itun mulkku, ens kerralla pistän kovan kovaa vastaan.
Kyllä se japsikin kulkee.
 

dali

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lamoriellon Enkelit, the Spirit of CBA
Viestin lähetti Agent Orange
Tämän agentin verenpaine lähtee nousuun, kun tapaa kuskin joka ajelee hiljaa, sitten kun lähtee ohittamaan niin ko. kusnuppi painaa niin paljon kaasua ettei mennäkkään ohi ja sitten taas hidastellaan ja kun tulossa ohi niin sama kaasutus alkaa taas. Niskalaukaus sellaisille.

Meikäläisellä tapahtui tämä kyseinen verenpaineen äkillinen kohoaminen vastaavassa tilanteessa sunnuntai-iltana.

Ajelin vitostietä kohti Mikkeliä. Kuortin ABC:n jälkeisellä ohituskaistalla päätin ohittaa satasen alueella kahdeksaakymppiä köröttäneen Euro-Ladan. Laitoin vilkun vasempaan kiihdytyskaistan alussa ja kiihdytin vauhdin vähään reiluun sataseen.

Olin siis menossa iloisesti ohi. Siitäkös tämä teiden ritari kimpaantui ja kiihdytti Ladaansa vauhtia ja sitähän löytyi yks kaks sellaiset 120 km/h. Pienen spurtin jälkeen pääsin kuitenkin äijästä ohi. Samassa Ladan vauhti laski siihen kahdeksaankymppiin.

Paska maku jäi tuosta tilanteesta. Mikä vittu siinä on, ettei toista voi päästää ohi? Moisella käytöksellä saadaan helposti aikaan näyttäviä otsikoita lehtiin ohituskolarista. Olisi mielenkiintoista tutkia joskus kuinka paljon ohituksissa syntyviä onnettomuuksia ja vaaratilanteita voitaisiin välttää sillä, että ohitettava reagoi tilanteeseen oikein, eikä ainakaan omalla käytöksellään estä ohitusta ja aiheuta vaaraa.

Niinkuin laulussakin sanotaan: vastaantulijoiden kaistalla on vittumaista luistella...
 
Suosikkijoukkue
KärppäKerho, Leafs, Slovensko
Viestin lähetti finnjewel
Päreitään ei luonnollisestikaan pitäisi polttaa mistään, mutta ärsyttävää on autoilijan kannalta esimerkiksi se, että autoja hitaammin etenevä pyöräilijä tai mopoilija pujottelee ohi liikennevaloihin pysähtyneen autojonon - tulee valojen vaihduttua saman autojonon vaivalla ohittamaksi, uusii temppunsa seuraavissa punaisissa jne.

No, ainakaan Helsingin keskusta-alueella tämä kuvio ei ole kovin yleinen, voisin väittää. Ja esimerkkitilanteessahan en siis todellakaan ollut se hitaampi osapuoli...sitä haluaisi uskoa, että syynä voisi olla joku muukin kuin se, että heitä vain ottaa niin sairaasti pannuun se etteivät he pääse perille/valoista/whatever yhtä nopeasti. Mutta toi syy alkais olla jo mun ykkösveikkaus!

Viestin lähetti finnjewel
Mutta, enpä alentuisi moisesta mieltä osoittamaan.

Niin, varsinkin kuin autoilijalla siinä loukkaantumisriski on nyt kuitenkin jotain aivan mikroskooppisen pientä verrattuna siihen fillaajaan. Kai se töötin painaminen on sitten niin seitanin siistiä.

Viestin lähetti finnjewel
Laajempi ja vaikeampi kysymys onkin sitten tuo joustamattomuus; tuntuu nimittäin olevan aina sen toisen osapuolen syy. Onko joustamaton se, joka ei anna tilaa kaistanvaihtoon vai se, joka vaihtaa kaistaa väkisin? Jalankulkija, joka astuu suojatielle, vaikka täytyisi odottaa sekunti pari vain yhtä autoa, vai autoilija, joka em. tapauksessa koukkaa vastaantulijan puolelta ettei tarvitsisi pysähtyä? Se, joka ruuhkasta huolimatta tahtoo ajaa muita nopeammin vai se, joka tahallaan pitää pientä turvaväliä estääkseen etuilun?

En ole koskaan väittänyt olevani virheistä puhdas, mutta väittäisin silti pyöräilijöiden olevan selvästi joustavampia kuin autoilijat. Näin siis ainakin täälpäi. En tarkoita että autoilijoiden enemmistö olisi tämäntyyppisiä vouhottajia, aina vain löytyy tasaisin väliajoin näitä valopäitä, jotka saa miettimään näitä syntyjä syviä...Ja siis, en tod vaihda kaistaa väkisin vaan (herranjumala, omankin turvallisuuteni tähden!) katson onko mahdollisesti toiselta kaistalta tulossa täysperavaunullinen tukkirekka kahtahunttia ennen kuin vaihdan. Ja vielä, maailman vähänkin isommissa kaupungeissa varmasti pyöräilijät ottavat juuri tuollaisia pikku erivapauksia, joista ei välttämättä ole kenellekään haittaa. En oikein vain jaksa ymmärtää mussutusta mussutuksen vuoksi. "ÄITIII TOI TEKI NOIN MIX MÄ EN SAA!"

Viestin lähetti finnjewel
Pieni provo vielä lopuksi: Oletteko koskaan kohdanneet pyöräilijää, joka pysähtyisi suojatietä ylittävän jalankulkijan takia? Minä en ole. Enpä kyllä itsekään pyöräillessäni moiseen "syyllisty".

No, tottakai tuota joutuu silloin tällöin tekemään...tai no, jos puhuit vain YHDESTÄ jalankulkijasta, sehän muuttaa asian....:)
 
Suosikkijoukkue
KärppäKerho, Leafs, Slovensko
Viestin lähetti Uncle Becker
Kannattaa kokeilla esim. Helsingin Mannerheimintien keskustan kohtaa. Ajele siinä pyörätilellä (Lasipalatsista Erottajalle) pysähtymättä suojatien kohdalla. Ruuhka-ajan ulkopuolella saatat selvitä alle kymmenellä törmäyksellä.

Itse asiassa kyllä se onnistuu, vaatii vaan tarkkaa pelisilmää ja ennakointia sekä pöllö-tennismatsissa-päänkääntelyä :)

Viestin lähetti Uncle Becker
Ja GillMoren pyöräilytavan tuntien en yhtään ihmettele, että joku kuumempi tyyppi saattaa hikeentyä. Vaaratilanteita syntyy kyllä pujottelulla muillekin kuin pyöräilijälle. Autoilijat saattavat katsos jopa jarruttaa äkisti, kun kuolleesta kulmasta suhahtaa ihmisraketti keulan edestä. Siinä sitten ketjussa kolaroimaan.

Öh, no etsä varmaan kyllä oo mun kanssa koskaan millään pyörälenkillä ollu. Rehellisesti voin sanoa, että autojen minulle aiheuttamat vaaratilanteet vs. mun autoille/jalankulkijoille aiheuttamat vaaratilanteet, suhde varmasti 20:1, ellei enemmän. Ja jos mietit, miten näillä nopeuksilla saa ketjukolarin aikaan stadissa, niin voi olla aika hiljaista....ja täysin kuolleista kulmista en kyllä täysiä varmasti vedä. Tietenkään.

Viestin lähetti Uncle Becker
Ja niin kallitakin ovat... Oma lukunsa ovat pujottelijat moottoriteillä (vrt. Dougie Stadin liikenteessä). Ehkä luonnonvalinta tekee tehtävänsä ajan kuluessa.

Ontuva vertaus, veli-hopea...en heti lähtis rinnastamaan mua manskulla ja kawasaki ninjaa hämppälinnan motarilla....mutta nyt eksytäänkin jo turvallisesti offtopicin aina yhtä kiehtovaan maailmaan.
 
Suosikkijoukkue
KärppäKerho, Leafs, Slovensko
Ja jottei kävis tylsäksi tämä dialogi niin käytän liikennepolisiin ankarasta viittilöinnistä huolimatta vielä kolmannen puheenvuoron putkeen! Eli vain yksi lisäys sarjaan "Liikenteen viheliäisimmät ilmiöt": Vilkun laittaminen päälle siinä vaiheessa kun auto jo kääntyy. Kaikki voivat ymmärtää mitä tämä merkitsee auton vierellä pyörätietä samaa vauhtia viilettävälle fillaristille. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita.
 

Uncle Becker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Україна
Viestin lähetti Dougie KillMore
Ja jottei kävis tylsäksi tämä dialogi niin käytän liikennepolisiin ankarasta viittilöinnistä huolimatta vielä kolmannen puheenvuoron putkeen! Eli vain yksi lisäys sarjaan "Liikenteen viheliäisimmät ilmiöt": Vilkun laittaminen päälle siinä vaiheessa kun auto jo kääntyy. Kaikki voivat ymmärtää mitä tämä merkitsee auton vierellä pyörätietä samaa vauhtia viilettävälle fillaristille. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita.

Kaiken lisäksi autolla on tuossa väistämisvelvollisuus, vaikka se taitaakin olla jotain salaliikennetiedettä eikä yleisesti hyväksyttävää.

Joku kyseli tuolla ylempänä, että miksi pyöräilijät ajavat ajoradalla. Minä ainakin ajan tietyissä paikoissa sen takia, että ajoradalla on voimassa liikennesäännöt. Pyörä-rullasuksiluistelu-sauvakävely-turistibussipysäkki-lastenvaunu-lainelauta -tiellä (eli niin sanottu kevyen liikenteen väylä) homma on täyttä kaaosta. Kaikki poukkoilevat mihin satttuu ja koska vain eteen tai kylkeen voi tulla mitä vain lastenvaunusta sinivalaaseen. Tämä siis kaupunkialueella. Vähän sivummalla on tietty mukavampi ohitella rullasauvakävelijöitä "kevyen" liikenteen väylällä...

Ja Doug, tiedän ajotyylisi. Se on ammatillinen oireyhtymä, eikä siinä mitään. Kaikki jotka ammatikseen liikenteessä vetävät, kehittyvät hallitsemaan ympäristönsä (taksikuskitkin??). Se vain näyttää sivullisesta välillä hurjalta :)
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Dougie KillMore
sitä haluaisi uskoa, että syynä voisi olla joku muukin kuin se, että heitä vain ottaa niin sairaasti pannuun se etteivät he pääse perille/valoista/whatever yhtä nopeasti. Mutta toi syy alkais olla jo mun ykkösveikkaus!

Sehän se syy on, ei epäilystäkään. Vaikeahan sitä on käsittää, miksi roikutaan motarin vasemmalla kaistalla, kiihdytetään kun ohituskaista alkaa ym. tavoin hankaloitetaan ohittamista, nekin kertovat, että joillekin vaan ottaa kovasti itsetunnon päälle, jos joku toinen pääsee nopeammin määränpäähänsä.

Jos olen pyörällä liikenteessä ajoradalla, ja valot vaihtuvat punaisiksi, en koe mitään tunnontuskia jos koukkaan parin metrin matkalta tyhjälle jalkakäytävälle, menen vihreille jalankulkuvaloilla yli, ja jatkan matkaa taas ajoradan puolella, autoilijoiden jäädessä punaisiin valoihin. Tästä ei aiheudu kenellekään mitään vahinkoa/vaaraa, mutta silti se ärsyttää lukuisia autoilijoita, kuten tässäkin ketjussa on tuotu ilmi. Minkä ihmeen takia?? Loistoesimerkki joustamattomasta ajattelusta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Viestin lähetti Jermu
Jos olen pyörällä liikenteessä ajoradalla, ja valot vaihtuvat punaisiksi, en koe mitään tunnontuskia jos koukkaan parin metrin matkalta tyhjälle jalkakäytävälle, menen vihreille jalankulkuvaloilla yli, ja jatkan matkaa taas ajoradan puolella, autoilijoiden jäädessä punaisiin valoihin. Tästä ei aiheudu kenellekään mitään vahinkoa/vaaraa, mutta silti se ärsyttää lukuisia autoilijoita, kuten tässäkin ketjussa on tuotu ilmi. Minkä ihmeen takia?? Loistoesimerkki joustamattomasta ajattelusta.

Niin se vain tuntuu olevan, kuten aiemmin jo kirjoitin, että joustamattomuus liikenteessä on aina jonkun muun kuin oman itsen luonteenpiirre. Jos MINÄ hiukan rikon liikennesääntöjä, se ei koskaan haittaa eikä vaaranna ketään tai mitään, mutta jos MUUT rikkovat niitä, he ovat joustamattomia, typeriä, vaarallisia tms.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Dougie KillMore
Eli vain yksi lisäys sarjaan "Liikenteen viheliäisimmät ilmiöt": Vilkun laittaminen päälle siinä vaiheessa kun auto jo kääntyy. Kaikki voivat ymmärtää mitä tämä merkitsee auton vierellä pyörätietä samaa vauhtia viilettävälle fillaristille. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita.

Tämä ilmiö on todellakin jokapäiväinen, lisää "mukavalla" tavalla jännitystä ja vaaramomentteja pyöräilijän elämään.

Toinen pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden kannalta ikävä asia minkä olen huomannut lisääntyneen huomattavasti, on tämä autojen liukuminen risteysalueilla surutta suojateiden päälle odottamaan vapaata tilaa risteysalueelle ajamiseen, tänäänkin kauppareissulla sain sompailla oikein kunnolla kun kasetti-yhdistelmä nökötti visusti suojatien päällä.

Näihin pieniin mutta ikäviin haittoihin syyllistyvät "sunnuntaiautoilijoiden" ohella ammattikuskit, oikeastaan toisinaan tuntuu siltä, että nämä ammattilaiset katsovat oikeudekseen sääntöjen rikkomisen työajossa.

vlad.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti finnjewel
Niin se vain tuntuu olevan, kuten aiemmin jo kirjoitin, että joustamattomuus liikenteessä on aina jonkun muun kuin oman itsen luonteenpiirre. Jos MINÄ hiukan rikon liikennesääntöjä, se ei koskaan haittaa eikä vaaranna ketään tai mitään, mutta jos MUUT rikkovat niitä, he ovat joustamattomia, typeriä, vaarallisia tms.

öö, ei tainnut mennä ihan pointti perille. Eiköhän oleellista ole se, mitä liikennesääntöä rikkoo ja miten. Esim. suojatien eteen pysähtyneen auton ohittaminen itse pysähtymättä on kaikissa tapauksissa äärimmäisen vaarallista. Motarin vasemmalla kaistalla roikkuminen (siis kun ei ole ohittamassa) on ennen kaikkea todella typerää, mutta voi johtaa myös vaaratilanteisiin. Sen sijaan tyhjän jalkakäytävän kautta koukkaaminen pyörällä korkeintaan muutaman metrin matkalta rikkoo kyllä näennäisesti liikennesääntöjä, mutta ihmettelen, miten siitä voi saada vaarallista/typerää/joustamatonta ym.

Yleensä normaalijärjellä varustetun henkilön pitäisi pystyä huomaamaan ero erilaisten sääntörikkomusten välillä, ja tietyissä olosuhteissa joustamaan pilkuntarkasta tulkinnasta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Viestin lähetti Jermu
öö, ei tainnut mennä ihan pointti perille. Eiköhän oleellista ole se, mitä liikennesääntöä rikkoo ja miten.

Pointti ei mennyt ohi. Pointti on juuri se, että jotkut tietävät aina ITSE niin p*keleen hyvin milloin sääntöjä voi rikkoa ja milloin MUUT eivät niin voi tehdä. Kyllä minäkin niitä rikon, mutta en käy kenellekään neuvomassa milloin sääntöjä MINUN mielestäni on fiksua rikkoa.
 

zamuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti Uncle Becker
Joku kyseli tuolla ylempänä, että miksi pyöräilijät ajavat ajoradalla. Minä ainakin ajan tietyissä paikoissa sen takia, että ajoradalla on voimassa liikennesäännöt. Pyörä-rullasuksiluistelu-sauvakävely-turistibussipysäkki-lastenvaunu-lainelauta -tiellä (eli niin sanottu kevyen liikenteen väylä) homma on täyttä kaaosta. Kaikki poukkoilevat mihin satttuu ja koska vain eteen tai kylkeen voi tulla mitä vain lastenvaunusta sinivalaaseen. Tämä siis kaupunkialueella. Vähän sivummalla on tietty mukavampi ohitella rullasauvakävelijöitä "kevyen" liikenteen väylällä...
[/B]

Kevyen liikenteen väylät... Saisipa tänne edes itusen kevyen liikenteen "kulttuuria" vaikkapa Tanskasta tai Hollannista. Silloinkin (harvoin) kun pyöräily- ja kävelykaistat on erotettu toisistaan, kaiken maailman koiran kusettajat, torikokouksia pitävät mummelit ja lapsiperheet kansoittavat pyöräilyväylän. Jos kehtaa soittaa kelloa, niin tuijotellaan tai välillä vielä huudellaan perään. Joku kerta vielä pistän lätkävarusteet päälle ja ajelen päin...

Yhteisillä väylillä olisi mukavaa, jos kävelijät sun muut viipottajat valitsisivat edes jomman kumman reunan väylästä, mistään oikeanpuoleisesta liikenteestä nyt on täysin turha edes haaveilla. Kahden kävelijänkin ohittaminen on aina riskitilanne, kun molemmilla puolilla on puolen metrin kolo, jonka keskellä väylää haahuilevat voivat yhdellä sivuaskeleella sulkea. Siinä perässä pitää sitten arpoa, kummalta puolelta ohittaa.

Jos jarruttelet ja tulet hitaasti, "vihollinen" voi huomata aikeesi ja varoittaa ("varo pyörää"), jolloin varoitettu hyppää sokkona alle. Jos yrität mennä lujempaa ohi, et ehdi jarruttaa, jos ohitettava keksiikin ottaa sivuaskeleen. Nopeasti penkan puolelta onkin yleensä paras vaihtoehto, jos vain paikka sallii sen. Sauvakävelijöiden, lastenvaunujen tuupiskelijoiden ja koiran ulostuttajien kanssa saa olla vielä tarkempana ja kärkkyä vastustajan virhettä kuin vormuloissa konsanaan...
 
Suosikkijoukkue
KärppäKerho, Leafs, Slovensko
Viestin lähetti Uncle Becker

Joku kyseli tuolla ylempänä, että miksi pyöräilijät ajavat ajoradalla. Minä ainakin ajan tietyissä paikoissa sen takia, että ajoradalla on voimassa liikennesäännöt. Pyörä-rullasuksiluistelu-sauvakävely-turistibussipysäkki-lastenvaunu-lainelauta -tiellä (eli niin sanottu kevyen liikenteen väylä) homma on täyttä kaaosta.

Näin on. "Parhaat" paikat ovat Etelä-Espa sekä Elielinaukion Postitalon puolinen väylä.

Viestin lähetti Uncle Becker

Ja Doug, tiedän ajotyylisi. Se on ammatillinen oireyhtymä, eikä siinä mitään. Kaikki jotka ammatikseen liikenteessä vetävät, kehittyvät hallitsemaan ympäristönsä (taksikuskitkin??). Se vain näyttää sivullisesta välillä hurjalta :)

Varmaankin...mutta voin vakuuttaa, että homma on hallussa :).
 
Suosikkijoukkue
KärppäKerho, Leafs, Slovensko
Zamuel
Puhuit aivan klassisesta tilanteesta...jos on kyse pyörätiestä, menen yleensä täysiä ohi, joskus tarpeettomankin läheltä, jotta kävelijä muistaa ehkä paremmin ensi kerralla. Mitään kelloja tai yleensä mitään merkkiä tulemisestaan ei ole järkevää antaa, ellei halua että jalankulkijat aloittavat edessäsi sen MC Hammer-tyylisen this-way-that-way-guess-which-way-tanssin joka aina aiheuttaa vaaratilanteen.

Pahin tapaus on tietysti se jos joku todella juuri kohdallasi päättää tehdä nopean sivuaskeleen tms., tällöin on yhteentörmäyksen vaara ilmeinen, mutta ei ole siinä vaiheessa minun vikani. Ja jalankulkijaa sattuu yleensä enemmän kuin pyöräilijää.

Jermu puhui paljon asiaa....Finnjewel tarttui ehkä liiaksi teoreettis-filosofiseen puoleen, käytäntö on eri asia ja liikennerikkomus A voi olla törkeämpi ja vaarallisempi kuin liikennerikkomus B.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Jo kahtena aamuna peräkkäin... joku vitun juntti ajaa (varmaankin luullen oikealta tulevana olevansa etuajo-oikeutettu...) KOLMION TAKAA suoraan eteeni niin, että joudun jarruttamaan erittäin voimakkaasti. Eilen aamulla aavistin, että tuo saatanan pelle ajaa varmasti eteen ja pystyin hyvin ennakoimaan tilanteen, mutta tänään tuli jo aivan puskista. Vittu, seuraavan kerran kun olen yksin liikkeellä vyötän itseni tiukasti turvavöihin ja katsotaan, kuka siitä ensiksi menee... perkele. Ja jos onnistuu väistämään, niin enää ei riitä perkele keskisormi, tulee dunkkuun saatana.
 

massimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils, FC United of Manchester
Sinä punaisen Opel sorsan kuski, eilen jyväskylä-keuruu välillä. Ajoit satasen alueella 80km/h ja kasikympin alueella 70km/h ja kuudenkympin alueella 70km/h.... Ei voi kun ihmetellä! Ja ylämäkeen saa painaa kaasua! Mitä lie ajatellu takanasi tullut rekka joka etsi ohitus mahdollisuutta....turhaan. Hienoa!!! Toivottavasti en näe sinua enää ikinä samaan aikaan liikenteessä.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Viestin lähetti massimo
Mitä lie ajatellu takanasi tullut rekka joka etsi ohitus mahdollisuutta....turhaan.

Siinähän se vastaus jo olikin. Arvaappas paljonko näitä kuspäitä on, kun näkee rekan taustapeilistään, niin alkaa kiusanteko.
Mäenalle vähän hidastetaan, ettei rekkakuski saa vauhtia ja jos tule hyvä suora tai alamäki, niin saatanasti kaasua, ettei rekka mene ohi, sitten voikin taas hiljentaa sinne 75 km/h, kunnes taas tulis seuraava ohituspaikka...oravanpyörä valmis ja pian rekkakuskin hermot, että ei kannata siitä edestä kyseisen sorsakuskinkaan poiketa kahveelle, voi saada seuraa.
 
Suosikkijoukkue
KärppäKerho, Leafs, Slovensko
Viestin lähetti Olkku
Siinähän se vastaus jo olikin. Arvaappas paljonko näitä kuspäitä on, kun näkee rekan taustapeilistään, niin alkaa kiusanteko.
Mäenalle vähän hidastetaan, ettei rekkakuski saa vauhtia ja jos tule hyvä suora tai alamäki, niin saatanasti kaasua, ettei rekka mene ohi, sitten voikin taas hiljentaa sinne 75 km/h, kunnes taas tulis seuraava ohituspaikka...oravanpyörä valmis ja pian rekkakuskin hermot, että ei kannata siitä edestä kyseisen sorsakuskinkaan poiketa kahveelle, voi saada seuraa.

Espanjassa ja Ranskassa rekkakuskit kostavat, nimittäin siellä rekat ohittelevat toisiaan, varsinkin pitkissä ylämäissä. Ja siihen malliin, että ohittavan nopeus on noin 3 km/h kovempi kuin ohitettavan. Tämä tapahtui kesäkuisella matkallamme lukemattomia kertoja.
 

Hamraan

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ottawa Senators, Edmonton
Tänään se tapahtui, tuli painettua tööttiä. Tosi hölmö tapa omasta mielestäni, mut spontaani reaktio. Ajelin kehä ykköstä itäänpäin ja olin kivikkoon kääntymistä ajatellen vasemmalla kaistalla (ajoin mittarin mukaan 85-88km/h), olin kivikon risteyksestä alle puolen kilometrin päässä kun takaani ajava lakupekka ohittaa minut oikean kaistan kautta ja tulee takaisin vasemmalle kaistalle kääntyäkseen kivikkoon. Päässä napsahti ja oli ihan pakko painaa tööttiä ja liikennevaloissa katsoin vihaisesti sen taustapeiliin. Jotain tyydytystä tilanteeseen antoi kun afrikan poika katsoi peiliinsä peloissaan aina välillä. Toivottavasti ei samaa temppua toista enään kenellekkään. Todella hölmö tapa.

Hölmö olin itsekkin.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Menipä perseelleen kotimatka työpaikalta. Ensin ohitin edelläajavan auton oikeaoppisesti vasenta kaistaa käyttäen, mutta ajoin kaistan urissa valuneeseen vesilammikkoon ja auton etupää alkoi hienovaraisista kääntely-yrityksistä huolimatta ohjautua turhan aikaisin takaisin ohitettavan kaistalle - meinasin siis kiilata tuon kanssa-autoilija-paran ihan tahtomattani. Hölläsin kaasua ja sain kuitenkin tilanteen paikattua kunnialla.

Ohittamani autoilija ajoi lähes koko matkan vain auton tai pari perässäni, joten en hyötynyt ohituksesta kuin reilun sekunnin, ehkä pari. Tämä se jos mikä saa kiireisen ohittajan tuntemaan itsensä aika hölmöksi - mutta mistä minä alkumatkasta voin tietää että kuljettaja kiristää vauhtiaan heti kun ohitan tämän?

Ajaessani vasenta kaistaa pitkin (tiesin että tietyön vuoksi oikea kaista on suljettu) koko jono hidasti kaikkien ahtautuessa samalle kaistalle. Olin oman kaistani jonon loppupäässä ja toisella kaistalla oli joku vanha japanilainen ja linja-auto lähestyi taustalta. Suma purkautui melko nopeasti, eikä tuo väärällä kaistalla ollut reppana päässyt mukaan ollenkaan. Minä sitten omasta mielestäni kohteliaana poikana pysäytin kokonaan, että tuo väärällä kaistalla olijakin pääsee taas matkaan. Autoilija huomasikin heti aikeeni ja tuli edelleni jonossa ja kiihdytin heti itsekin liikkeelle tämän perässä. Linja-autoilijalla ilmeisesti syttyi kojetaulussa "joku rikkoi sääntöjä!" -varoitusvalo, ja tämä iskeytyi perääni välkyttelemään valojaan. Anteeksi, minähän se rikoin sääntöjä, kun päästin toisen jonossa edelleni. Tämähän oli hyvänen aika väärällä kaistalla ja olisi ansainnut kärsiä virheestään vaikka tuntitolkulla! Hyvä bussikuski, olet oikeassa - käytöstavat eivät kuulu liikenteeseen ja jos havaitset sellaisia, huomauta äkkiä asiasta.

Aina se ei vaan onnistu.
 

Barnaby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ari Gold
Viestin lähetti Hamraan
Ajelin kehä ykköstä itäänpäin ja olin kivikkoon kääntymistä ajatellen vasemmalla kaistalla (ajoin mittarin mukaan 85-88km/h), olin kivikon risteyksestä alle puolen kilometrin päässä kun takaani ajava lakupekka ohittaa minut oikean kaistan kautta ja tulee takaisin vasemmalle kaistalle kääntyäkseen kivikkoon. Päässä napsahti ja oli ihan pakko painaa tööttiä ja liikennevaloissa katsoin vihaisesti sen taustapeiliin. Jotain tyydytystä tilanteeseen antoi kun afrikan poika katsoi peiliinsä peloissaan aina välillä. Toivottavasti ei samaa temppua toista enään kenellekkään. Todella hölmö tapa.
Siis mitkäs temput se Afrikan poika sinulle oikein teki? Jos tööttäsit siitä, että koukkasi eteesi turhan lähelle tms. niin ok, mutta jos töötöttelit pelkästään oikealta ohittamisen takia, niin ehkä autokoulun vihkosia selaamaan. Kehä ei ole moottoritie, joten ajokaistan saa valita vapaasti, eikä oikealta ohittaminen ole kiellettyä.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Uncle Becker
Joku kyseli tuolla ylempänä, että miksi pyöräilijät ajavat ajoradalla. Minä ainakin ajan tietyissä paikoissa sen takia, että ajoradalla on voimassa liikennesäännöt. Pyörä-rullasuksiluistelu-sauvakävely-turistibussipysäkki-lastenvaunu-lainelauta -tiellä (eli niin sanottu kevyen liikenteen väylä) homma on täyttä kaaosta. Kaikki poukkoilevat mihin satttuu ja koska vain eteen tai kylkeen voi tulla mitä vain lastenvaunusta sinivalaaseen. Tämä siis kaupunkialueella. Vähän sivummalla on tietty mukavampi ohitella rullasauvakävelijöitä "kevyen" liikenteen väylällä...

Itse huomasin ollessani viime viikolla pyöräilemässä, että fillari on usein liian nopea väline kevyenliikenteenväylille (onko edes yhdyssana?). Ensinäkin tien kunto on usein niin huono, että maantiepyörällä on täysin mahdotonta ajaa rikkomatta mitään. Asvaltissa on halkeamia, ja liittymiä on sadan metrin välein. Koko ajan pitäisi jarrutella, ja jos on varta vasten ajamassa "kovaa", niin hommasta katoaa idea.

Toisekseen keskinopeus on usein 30 paikkeilla, joten nopeus alamäissä ja tasaisella saattaa olla paikoin jopa yli 40. Harva kauppareissupyöräilyjä tai sauvakävelijä liikkuu lähellekään niin kovaa. Sen sijaan nopeusrajoitus ajoradalla on vain hiukan tätä nopeampi (eri asia onkin noudattaako kukaan näitä nopeuksia).

Ollessani reilun tunnin lenkillä jouduin ajamaan osan matkaa kevyenliikenteenväylällä, koska ei ollut mahdollisuutta mennä ajorataa pitkin. Tänä aikana meinasin törmätä mm. yhteen rullaluistelijaan. Toinen tilanne tapahtui Granissa, kun kaksi naista tukki pyörillään koko väylän. Soitin ensin torvea, mutta ilmeisesti he eivät kuulleet. Sitten ajoin keulan melkein pyöräilijöiden väliin ja soitin uudelleen. Vasta sitten tuli tietä.

Kaikenkaikkiaan on usein paljon helpompaa ajaa siellä, missä on oikeasti liikennesäännöt, eli ajoradalla. Että näin..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös