Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 980 082
  • 12 217

scholl

Jäsen
Täytyy pääsääntöisesti kehua suomalaisia rekkakuskeja. Nytkin kun ajoin pimeässä puolen yön jälkeen Lappeenrannasta Helsinkiin niin hyvin antoivat merkkiä, kun on turvallista ohittaa ja eivät ajaneet liian lähellä toisiaan, jolloin voi mennä hetkeksi rekkojen väliin, eikä tarvitse ohittaa koko jonoa kerrallaan. Sen sijaan venäläiset mm autonkuljetusrekat ajavat usein usean rekan kolonnana ihan toistensa puskurissa "kiinni", joten heidän ohittaminen on huomattavasti vaikeampaa.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Siis vtu. Mikä siinä on että vesisateella pelätään ajaa kaupungissa sitä 30-40 km/h? Jos taivaalla on harmaata ja sattuu jotain nestettä vähän ropisemaan sieltä harmaan suunnalta, niin Helsinki on aivan tukossa! Turtsan päässä jonot Lepuskiin asti. "Vettä! Nyt varovasti, se on pahempaa ku jää!"

No, teiden pelimies luonnollisesti selviytyy moisesta helposti, mutta reeniohjelmaan tulee nyt välipäivä, eli huomenna junalla.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti Cosmo
Mikä siinä on että vesisateella pelätään ajaa kaupungissa sitä 30-40 km/h?
Jos sateella ei ymmärrä kasvattaa turvaväliä siitä pääkaupunkiseudun normaalista kuudesta metristä yhtään, niin tuulilasi on aika harmaa. Eli mitään ei näy. Silloin nopeudet putoavat, joko vapaaehtoisesti tai jonkun perään/kylkeen.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Cosmo
Siis vtu.. Jos taivaalla on harmaata ja sattuu jotain nestettä vähän ropisemaan sieltä harmaan suunnalta.."Vettä! Nyt varovasti, se on pahempaa ku jää!"

Sama homma isoimmilla teillä. Satasen alueella ei uskalleta ajaa edes kahdeksaakymppiä koska muuten sitä voi joutua vesiliirtoon. Varmuuden vuoksi mennään vielä ajamaan ohituskaistalle ettei vaan kukaan muukaan pääsisi ajamaan normaalia nopeutta. Ja jos ohituksen jälkeen palataan omalle kaistalle niin se pitää tehdä heti toisen eteen ruiskuttamaan vettä lasiin.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Ei ole autoilijalla helppoa, jos lasket nopeutta olosuhteiden takia niin haukutaan ja jos sitten ajat aina kuin kesällä ja kolaroit niin haukutaan.

Monessa paikassa pk-seudulla teiden välityskyky on jo alunperin liian pieni ja vähäinenkin muutos keskinopeudessa kertautuu monikertaisesti.

Kaupungissa taitaa olla nopeusrajoituskin max 40 km/h?
Ettehän ole niitä vatipäämulkkuja, jotka oikaisevat asuinalueeni läpi 60 km/h mittarissa rajoituksen ollessa 30 km/h?
 

Anton

Jäsen
Eipäs niitä kaikkia rekkakuskeja voi kehua. Miksi norjalaiset kuskit ajavat aina vasen rengas keskiviivan päällä, metsästävät vastaantulijoiden sivupeilejä, jotta saavat maalata "tiputuksen" kuskinoveen? En ole myöskään kertaakaan nähnyt heidän antavan minkääänlaisia valosingnaaleja.

Pitääkö norjalaiskuskien käydä nykyisin hakemassa tie-etikettinsä venäläisessä autokoulussa jossain perhanan Slobovorskissa?

Onneksi raskasliikenne kulkee sentään pääosin suomalaisvoimin. (Lue: ob redneck!)
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Poikkeuksellista käytöstä Volvo-kuskeilta

Ajelin eilen moottoritietä Tampereelta Riihimäelle ja takaisin. Matkan varrella ohitin pari Volvoa, kostoksi pari Volvo-kuskia ohitti minut. Kyseessä ei käsittääkseni ollut samat autot. Olin melkoisen hämmästynyt, kun minut ohittaneet Volvot eivät koukanneetkaan märällä tiellä suoraan nenän eteen, vaan ottivat ihan reilun etäisyyden ennen oikealle kaistalle paluuta. Ohitettavat Volvot eivät myöskään koukanneet eteeni, vaikka joutuivat itse hieman hidastamaan pari kertaa edessä olevan raskaan liikenteen takia ennen omaa ohitusvuoroaan. Voiko tässä maailmassa luottaa enää mihinkään?

Muutenkin liikenteessä oli harvinaisen asiallista toimintaa. Ei puskurissa roikkujia, ei koukkijoita, ei vasemmalla kaistalla asuvia. Onneksi sentään illalla oli liikkeellä keskustassa sympaattinen Opel-kuski, jota ei saanut ohittaa. Toivottavasti sait mielihyvää rajusta kiihdytyksestäsi Viinikan ympyrästä, kun se väärälle kaistalle eksynyt halusi tuloksetta päästä kanssasi suoraan jatkavalle kaistalle. Ihan oiken sille pellelle, että joutui jarruttamaan kaistan loppuessa kesken. Itse sain suunnatonta mielihyvää seuraavassa risteyksessä, kun olin ottavinani kisaa kanssasi, mutta käännyinkin heti seuraavasta risteyksestä vasemmalle sinun jatkaessasi suoraan tolkutonta ylinopeutta 40 km/h alueella (oma nopeuteni ei ehtinyt nousta yli sallitun). Toivottavasti sinulla oli tutka vastassasi.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Viestin lähetti Designer
Jos sateella ei ymmärrä kasvattaa turvaväliä siitä pääkaupunkiseudun normaalista kuudesta metristä yhtään, niin tuulilasi on aika harmaa. Eli mitään ei näy. Silloin nopeudet putoavat, joko vapaaehtoisesti tai jonkun perään/kylkeen.

Ei kai se vesi tollasissa ruuhka-/taajamanopeuksissa lentele juuri nilkkaa korkeammalle. Tietysti jos ostaa 20 k€ autoon 2 € sulat kerran kahdessa vuodessa, niin kannattaa muutenkin ajella vain aurinkoisella säällä.

Mun mielestä pitäisi myös pitää jotain sulkaratsioita, kuten on renkaidenkin kanssa. Ja kesärenkaidenkin 1,6 mm on lähinnä läppä ja peruja varmaan jostain soratieaikakaudelta kun ajeltiin max 60 km/h jollain Anglialla ja tie imi kaiken veden.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti Cosmo
Ei kai se vesi tollasissa ruuhka-/taajamanopeuksissa lentele juuri nilkkaa korkeammalle. Tietysti jos ostaa 20 k€ autoon 2 € sulat kerran kahdessa vuodessa, niin kannattaa muutenkin ajella vain aurinkoisella säällä.
Kyllä se lentelee, nimittäin se sumupilvi. Ja se jos mikä on tehokas näkyvyyden estäjä. Autoni maksaa vähemmän kuin 20k€, ja autoni pyyhkijänsulat enemmän kuin 2€, mutta silti tuo näkyvyyden poisto on toteutettavissa sadesäällä turvavälin pois jättämällä.

Ja jotta ei jäisi epäselväksi: tuo sumupilvi sumentaa tuulilasin hetkessä. Vaikka pyyhkijät ovat päällä, ehtii sumu tehdä tehtävänsä pyyhkäisyjen välillä. Ainoa keino on siis pysyä pois siitä sumupilvestä, ja keinon tähän olenkin jo kertonut.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Viestin lähetti Designer
Kyllä se lentelee, nimittäin se sumupilvi. Ja se jos mikä on tehokas näkyvyyden estäjä. Autoni maksaa vähemmän kuin 20k€, ja autoni pyyhkijänsulat enemmän kuin 2€, mutta silti tuo näkyvyyden poisto on toteutettavissa sadesäällä turvavälin pois jättämällä.

Joo, ei se sulle ollutkaan suoraan tuo kommentti. Mutta jos ruuhkassa ajellaan, niin pitääkö sitä muuta katsella kuin edessä ajavan jarruvaloja ja vihollisten ohitusyrityksiä peileistä? No ihan vakavissaan, ainakaan itseäni ei moiset sumut koskaan erityisemmin häiritse. Ehkä ne tulevat erilailla sitten ikkunalle autosta riippuen.
 

Castillo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki jotka Sport kaudella 2015-2016 voittaa.
Itse ajelen maantiellä vähintään 200 kilometriä päivässä. Oma nopeus on mittarin mukaan aina 10 kilometriä yli sen mitä laatassa lukee. Tällöin esim. nopeusmittarin näyttäessä 200km/h pätkällä 110km/h tiepalvelun torni näyttää nopeudeksi 106km/h. Ei ystävät jaksa sakottaa sellaisesta. On muuten meikäläisen reitillä aika ratkaiseva merkitys tällä pienellä pätkällä, nimittäin kotiinpäin ajaessa saatan olla 100km matkalla nopeammin kotona joskus jopa 30min. aikaisemmin. Aivan tuurista kiinni ja siitä kuinka paljon tulee rekkoja vastaan. Aamulla ajelen sen verran aikaisin, että ei radion aamutiimitkään ole vielä heränneet ja liikenteessä ei hirviä lukuunottamatta ole ketään. Silloin voi päästellä reilua ylinopeutta. Pääseepä vetämään nopeammin orjan asun päälle.

Jos tulee hitaampia vastaan, niin sitten ohitan. Ei se sen kummempaa ole. Eniten liikenteessä v*tuttaa ne mummelit, joiden kortit olisi pitänyt ottaa pois jo 60-luvulla. Meinaan niitä tulee vastaan aika mukavasti. Perjantaina joku mummeli tuli maantielle suoraan mun eteen 80 alueella STOP-merkin takaa ja päästeli ensin kilometrin siinä edessä 40km/h. ja sen jälkeen ryhmittyi kapeassa risteyksessä niin, että auto meni keskellä sulkuviivaa eikä kummaltakaan puolelta päässyt ohi. Kaiken lisäksi vilkkuahan ei silloin ollut keksitty kun tämä kaura-automaatti oli kortin ajanut, joten sellaista ei tietenkään käytetty. Hengenvaarallinen kuski siinä. Meikäläisen auton jarrut ja kuskin aivot ylikuumenivat ihan pikkuisen, kun mummeli siitä STOP-merkin takaa eteen tuli.

Minkälaisia autoja teillä muuten on?
Itse satsasin juuri uuteen autoon joka on 2001 vuosimallin Passat Variant 1,9 TDI. Todella mukava auto ajaa muuten eikä vie juuri mitään tankistakaan.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Poikkeanpa linjasta ja luettelen kohtia joissa koen parantamisen varaa omassa autoilussani. En puutu sääntörikkomuksiini (esim. jatkuva ylinopeus) vaan seikkoihin jotka haittaavat kanssaliikkujiani, eli siis teitä muita.

Huonoimmuusjärjestyksessä:

1) Risteyksen tukkiminen.
Tulee välillä ajettua keskelle risteystä vaikka edellä olevat autot ovat sinne jo pysähtyneet, luottaen siihen että ehdin yli ennenkuin valot vaihtuvat. Enpä sitten ehdikään ja edessä seisoo liikenne. Harmittaa kun siinä autoineni tukin muiden menoa täysin turhaan, kun ennakoimalla olisin tilanteen välttänyt. Joka kertaa päätän parantaa tapani ja lupaan että en aja risteykseen ennenkuin olen varma että pääsen myös yli asti.

2) Suojatien kunnioittaminen.
Juuri koskaan en pysähdy ja päästä ihmisiä suojatietä pitkin tien yli. Koen toimivani kuten kaikki muutkin, mutta ei se valtavasti omatuntoa rauhoita.

3) Liikennevalot.
Vanhoilla vihreillä tulee ajettua. En allekirjoittanut "Pysähdy ajoissa" kamppanjaa enkä hankkinut tarraa koska tiesin että ei tuota tule noudatettua. Taitaapa kampanja olla unohtunut niiltä pyhästi vannoneiltakin kun liikennettä seuraa.

4) Vilkun käyttö.
Kaistaa vaihtaessa ei tule käytettyä vilkkua, etenkin moottoritieajossa. Peilejä kyllä vilkuilen ahkerasti enkä koe vaaratilanteita aiheuttavani mutta hieman tuo vaivaa koska tiedän että toisin tulisi toimia.
 

sivurauta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat ylipäätään tamperelaiselle jääkie
Viikon "älä rupee mulle" - palkinto menee ehdottomasti tälle tamperelaiselle bussikuskille, joka näytti mummoille kaapin paikan. Jotka eivät ole asiasta perillä, niin tämä ko. bussikuski joutui ns äkkijarrutuksella pysähtymään punaisiin valoihin ja etupenkin mummot toruivat kuskia. Kuski huuteli hetken takaisin, jonka jälkeen kiihdytti päin punaisia ja veti seuraavalle pysäkille lukkojarrutuksen. Osa seisaallaan olleista ihmisistä kaatui lattialle ja osalle tuli jotain käden murtumia jne. Ammattiautoilija näytti taas muille esimerkkiä....
 

massimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils, FC United of Manchester
Viestin lähetti sivurauta
Viikon "älä rupee mulle" - palkinto menee ehdottomasti tälle tamperelaiselle bussikuskille, joka näytti mummoille kaapin paikan. Jotka eivät ole asiasta perillä, niin tämä ko. bussikuski joutui ns äkkijarrutuksella pysähtymään punaisiin valoihin ja etupenkin mummot toruivat kuskia. Kuski huuteli hetken takaisin, jonka jälkeen kiihdytti päin punaisia ja veti seuraavalle pysäkille lukkojarrutuksen. Osa seisaallaan olleista ihmisistä kaatui lattialle ja osalle tuli jotain käden murtumia jne. Ammattiautoilija näytti taas muille esimerkkiä....

Jep on kyllä kuskilla ollut hermot kireellä , ei ilmeisesti kestänyt mummojen valitusta. Jollain keskutelupalstalla on kuulemma enempi juttua asiasta....jos joku tietää millä niin kertokoon. Tampereella asuvat teiden ritarit tietävät tapauksesta varmasti enempi.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Dougie KillMore

Mitä mieltä jengi Hngin uusista nopeusrajoituksista? Tiukkaa, tiukkaa...!

Ruuhka-aikoinahan tuo ei vaikuta juuri ollenkaan sillä eihän liikenne etene muutenkaan. Iltaisin ja aamuisin voi tietysti hieman vituttaa ajaessasi 50 km/h tutkaan 30km/h alueella. Onneksi ei tarvitse ajella keskustassa juuri ollenkaan. Enemmän vituttaisi jos isoilta teiltä alettaisiin tiputtamaan rajoituksia alaspäin.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Viestin lähetti massimo
Jep on kyllä kuskilla ollut hermot kireellä , ei ilmeisesti kestänyt mummojen valitusta. Jollain keskutelupalstalla on kuulemma enempi juttua asiasta....jos joku tietää millä niin kertokoon. Tampereella asuvat teiden ritarit tietävät tapauksesta varmasti enempi.

Aamulehdessähän tuosta oli juttua. Nuorehko mieskuljettaja hermostui mummojen valitukseen ja näytti niille kaapin paikan joka johti siihen, että mummoja ja muita matkustajia paikkailtiin terveysasemalla.

Ei liene yllätys, että poliisi vei kaverilta välittömästi kortin.

-ipa rules
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Sarjassamme "nyt on tämäkin nähty". Ajelin tuossa aamulla töihin Tampereen kehätietä pitkin lännen suuntaan. Aika pian Karkuvuoren tunnelin jälkeen alkaa jarruvalot vilkkua ohituskaistalla olevissa autoissa. Syy tähän selviää pian. Siellähän ajelee Fiat Uno, noin 50km/h, puoliksi ohituskaistalla ja puoliksi ohituskaistan ja keskikaiteen välisellä pientareella. Todennäköisesti autossa oli jotain vikaa, kun vauhti oli mitä oli, mutta voiko tuolle matelulle enää tyhmempää paikkaa valita?
 
Vituttaa joka kerta....

...kun säätiedotus lupaa "liukasta" keliä; kartalla näkyy keltaisen/punaisen kolmion sisällä liukasteleva auto. Tämä tarkoittaa aina sitä että AINAKIN minun koulu/työmatkallani ajaminen on suoraan sanottuna vittumaista.

60km/h rajoitusalueella ajetaan korkeintaan 50km/h ja painellaan jarrua jatkuvalla syötöllä. Vastaavasti kahdella 80km/h alueella vauhti juuri koskaan nouse yli 60km/h.

Ymmärrän kyllä että ajonopeus tulee suhteuttaa omiin taitoihin ja vallitsevaan säähän sekä tien kuntoon mutta rajansa kaikella. Suomessa on ollut ja tulee aina olemaan lunta talvella. Ja ajoreittini, johon viittaan, on huollettu hyvin; aurausta ja sitä (perkeleen) suolaa.... Olen ehdottomasti sitä mieltä että jos on epävarma olo liikenteeseen lähtiessä ja tietää ajavansa mummovauhtia niin olisi ehken parempi jättää se auto kotiin ja käyttää julkisia kulkuneuvoja. Nimittäin epävarma ja/tai taidoton kuski aiheuttaa arvaamattomalla käytöksellään liian paljon vaarallisia tilanteita, usein sellaisia joihin muiden autoilijoiden on melkin mahdoton varautua.

Itse olen naiskuski, kortti ollut kymmenen vuotta ja autossa hyvät kitkarenkaat. Hyvin olen pärjännyt. Joka säällä olen pystynyt ajamaan nopeusrajoitusten mukaisesti, ei ole tarvinut alinopeuksia ajella.
 
Viimeksi muokattu:

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Vaikka sitä lunta vähän tupruttaa ja tie on liukas niin silti 100 km / h alueella ei ohituskaistalla voi ajaa 90 km / h. Jos jännittää ajaminen niin sitten körötellään siinä toisella kaistalla.

Helvetin naiset.
 

dee_snyder

Jäsen
Suosikkijoukkue
JJK
Viestin lähetti Tommy
Helvetin naiset.

Juuri näin. Tänäänkin kupoli punaisena huudatin torvea, kun fiksu nainen ajaa risteykseen vaikka se on jo ennestään täynnä autoja. Mikä ihmeen vimma on ajaa siihen toisen auton perään ja tukkia risteys varmasti, ettei kukaan (minä) pääse risteävältä kadulta ohi?

Naisilta pitäis ottaa kortti pois.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Viestin lähetti dee_snyder
Naisilta pitäis ottaa kortti pois.

Samaa mieltä.
Ilman naisia ja julkista liikennettä OIKEA liikenne sujuisi niin mallikkaasti. Naiset + julkinen liikenne aiheuttaa suurimman osan kaikista ongelmatilanteista.

Mutta yritetään ymmärtää, naisilta puuttuu joku autoilu-logiikka aivoistaan. Autoilua jännitetään ja liikenteessä pelätään. Ja sitten on nämä "kyllä mä ajan paremmin kun puolet miehistä" -naisia jotka tekevät näitä päättömiä ratkaisuja, juuri tuo edellämainittu.
 

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
Viestin lähetti dee_snyder
fiksu nainen ajaa risteykseen vaikka se on jo ennestään täynnä autoja. Mikä ihmeen vimma on ajaa siihen toisen auton perään ja tukkia risteys varmasti, ettei kukaan (minä) pääse risteävältä kadulta ohi?

Naisilta pitäis ottaa kortti pois.

Tuota viimeistä lausetta en niin allekirjoita, mutta tänään askel sitä kohti taas otettiin. Eli vähän vastaavanlainen tilanne, kun olin menossa pyörällä töihin. Oli sitten liikenneympyrässä paljon liikennettä ja minun oli tarkoitus mennä sitten pyörätietä yli siitä liikenneympyrän "reunalta"(vaikee selittää), noh, kyllä te tiedätte miten liikenneympyrässä ollaan polkupyörällä.

Noh, naisen edessä oleva auto jäi odottamaan vuoroaan, että pääsisi ympyrään ja minä sitten ajattelin, että menen heidän välistään pyörälläni, mutta ei. Tämä nainen kiihdyttää suoraan siihen suojatielle ja ihan sen toisen auton perään kiinni. Minä siinä sitten ihmettelen jarrut pohjassa tuota tilannetta ja tuijotan naista sivuprofiiliin suoraan sivuikkunasta. Hieman hän vilkaisi takaisin, mutta ei sitten kehdannut katsoa pidempään. Kiltisti jatkoi matkaansa n. 10sek kuluttua ympyrään.

Eipä tuo nyt niin omituinen tilanne ollut, mutta jäi vaan mieleen, kun tapahtui n. tunti sitten. Outoja ovat jotkut autokuskit...Laput silmillä on kiva varmaan ajella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös