Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 974 833
  • 12 192

pancor

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, New Orleans Saints, Україна
Meinasin äsken sitten joutua kolariin. Ajoin Hämeenlinnan Rautaruukkia lähellä olevassa liikenneympyrässä täysin normaalisti mutta juuri ennen, kuin olin kääntymässä pois niin oikealta suoraan eteen kiilaa joku vanha yli 60 vuotias äijänkäppänä. Mitäs siinä muuta, kun jarrut lukkoon ja toivoa parasta, Senteistä oli kiinni, että en vetänyt kyljestä sisään. Saatanan mulkku vielä tööttää perään jä heristää nyrkkiään! VITTU!!!
 
Viimeksi muokattu:

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti heavy
Ja se tiehallinnon suunnittelija joka on keksinyt että ohituskaistat pitää sijoittaa ylämäkiin pitäisi potkia töistään ulos välittömästi... Olen joskus joutunut ajamaan Helsingin ja Salon väliä (joka on Suomen v-mäisin tieosuus kaikenlisäksi) autolla joka ei ollut kovin nopea kiihtymään. Siinä kiihtyi kuski nopeammin, kun ohituskaista alkoi ja piti yrittää nostaa vauhti nopeasti rekan ohittamiseksi seitsemästäkympistä sataseen ja samalla kivuta 30 asteen mäkeä ylös...

Luulisin näiden ohituskaistojen sijoittelun pointtina olleen sen, että raskaan kaluston vauhti hyytyy ylämäessä sen verran, että kevyempi liikenne pääsee niistä helpommin ohi. Suunnittelija itse ei tosin taida jaa micralla joka on varustettu 1.0 koneella.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Viestin lähetti pancor
Senteistä oli kiinni, että en vetänyt kyljestä sisään. Saatanan mulkku vielä tööttää perään jä heristää nyrkkiään! VITTU!!!
Tuli tästä mieleen vanhat hyvät ajat, kun itse olin juuri saanut ajokortin ja terrorisoin lapsuudenkotini lähiympäristöä kasikympin lätkällä varustetulla Escortillani.

Lähitienoot olivat tuttuja liikennejärjestelyjenkin osalta jo ennen ajokortin saamista, eikä sääntöjen tulkinta yleisesti ottaenkaan tuottanut vaikeuksia.
Usein tuli ajeltua erästä pitkää, suoraa asvalttitietä, jonka varrelle tulee oikealta kolmion takaa useampia pienempiä hiekkateitä pientaloalueelta, yksi asvalttipäällysteinenkin.

Erään kerran kyseistä tietä ajellessani oli auto täynnä porukkaa, ns. puolituttuja, joita olin jonnekin kuskaamassa. Lähestyin tuota risteävää asvalttipäällysteistä pikkutietä suunnilleen 60km/h, kun huomasin, että sieltähän meinaa joku sunnuntaikuski hissukseen valutella suoraan eteen. Protestiksi päätin pitää vauhtini yllä, töötti pohjassa, keskisormi pystyssä ja kaikki tuntemani kirosanat ladellen. Pitihän sitä puusilmää hieman opettaa, ettei kolmion takaa noin vain ajella eteen, vaikka hiljainen tie muuten olisikin. Äijä vetäisikin lukkojarrutuksen huomattuaan, että alle jää muuten. Kehtasi vielä vihaisen näköisenä, suu käyden, tuijottaa pystyssä sojottavaa keskisormeani. Vittu mikä ääliö. Kyydissäni istuvista kukaan ei lausunut sanaakaan, ihailivat varmaan kovaluontoisuuttani.

Seuraavan kerran ajelin yksinäni samaa tietä ja tapaus tietenkin muistui mieleen. Ohittaessani saman asvalttipäällysteisen risteyksen terästin katseeni äärimmilleen ja huomasin, että vitut sen tien kohdalla mitään kolmiota ollut.
 

Hordi24

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers
Tänään aamulla Tampereelta kotiinpäin (etelämpään) saapuessani ihmettelin että mikä vitun pelle tossa tulee takana kuorma-autolla noin kymmenen sentin päässä! Ohihan se sitten meni ja ajo varmaan 85 km/h keskusta-alueella! Siinä mietin että mikä vittu tolla on!
Sitten päästiin isommalle tielle (siinä paskalammen esson kohdalla), mutta jouduttiin jäämään valoihin, hän vasemmalla kaistalla toisena autona ja minä oikella kaistalla toisena autona.
Vihreiden syttyessä hänen edestään auto lähtee ohittamaan mun edessä ajanutta ja mua samalla, taas tämä kuorma-auto on noin kymmenen sentin päässä siitä ohittajasta.
Henkilöauton tehtyä ohituksen ja käännyttyä "alas" shellin ramppiin, (tässä vaiheessa tulee nopeurajoituksen muutos 60-->80 km/h) jatkaa tää kuormuri edelleen ohituskaistalla, ajaen edelleen sitä noin 80km/h, itsehän lisäsin tietenkin heti 80 lasiin ja ajoin oikealla kaistalla! Sitten muuttuu taas rajoitus, 80--->100 km/h, mutta tämä pelle se ajelee edelleen ohituskaistalla kahdeksaakymppiä...Alko sen verran vituttaan että töötti pariks sekunniks pohjaan ja sen verran hiljensin että pääsin sen taakse ohituskaistalle, nyt kun edessä ei ollut ketään niin ei sentäs tääkään pelle jatkanut ohituskaistalla! Sitten nopeesti ohi ettei toi saatanan äijä enää pääse sekottaan koko perkeleen liikennettä!
Ei varmaan kukaan taas tajua sanaakaan kun taitaa olla aika sekalaista tekstiä, mutta pointti on se, että otsikon mukaisesti: haista sinä idiootti paska, joka tänään ajelit jumalauta samaa vauhtia ydinkeskustassa ja moottoritiellä!

Ps. Shayne, eihän yhtään nolottanu:-)
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti hanu
Mutta luulisin, että tuo B1:n tarkoittama risteys on Teiskontiellä siinä valtion virastotalon nurkalla kun Kekkosentieltä lännestä tullessa noustaan ylös Teiskontielle.

Eli nykyäänkin, kolmiosta huolimatta, siitä saa ajaa vapaasti, jos mahtuu pysymään sillä omalla kaistalla.

Tästä oli juuri talvella Aamulehdessä kysymys, johon polliisisetä vastasi yksiselitteisesti että rampilta tulevan kuuluu väistää Teiskontieltä tulevaa liikennettä, siis esim. nysseä joka änkeää takuuvarmasti sille reunimmaiselle kaistalle heti kun pystyy. Eli kansanperinne ja lain koura ovat tästä nimenomaisesta risteyksestä jatkuvasti eri mieltä. Toki siitä saa mennä, mutta kun pelti rypistyy, niin rampilta tullut kaivaa kuvettaan.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
No nimenomaan Pusterin tarkoittamaa risteystä minäkin tarkoitin.
Uskomatonta mitä penailua siinäkin risteyksessä saadaan aikaiseksi. Linja on vapaa, niin eiku katellaan vaan että koska vasemmalta ei tule enä.
Eli kääntyvillä siis on kolmio, mutta kuitenkin oma kaista mihin mennä.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Yläpesä
Tästä oli juuri talvella Aamulehdessä kysymys, johon polliisisetä vastasi yksiselitteisesti että rampilta tulevan kuuluu väistää Teiskontieltä tulevaa liikennettä, siis esim. nysseä joka änkeää takuuvarmasti sille reunimmaiselle kaistalle heti kun pystyy. Eli kansanperinne ja lain koura ovat tästä nimenomaisesta risteyksestä jatkuvasti eri mieltä. Toki siitä saa mennä, mutta kun pelti rypistyy, niin rampilta tullut kaivaa kuvettaan.

Ja minun ymmärtääkseni tässä kohdassa on nouseville autoilla kolmio myös siksi, tältä reunimmaiselta kaistalta alkaa myös ramppi alas eikä tuo pätkä ole järin pitkä eli sinne pitää päästä aika nopeasti.

Muuten ihmettelen sitä miksi Tamperetalolta asti ohjataan liikenne pääteille teiskontien kautta? Attilan risteys on joskus melkoisen tukossa neljän aikaan eikä asiaa auta yhtään ko. kohdan liikennevalojärjestelyt (Jalankulkijoilla pisimmät vihreät ja ne päällekkäin ensin Tamperetalolta tulevien kanssa ja sitten Tammelantorilta tulevien kanssa ja silti pitää rynnätä vielä toisinaan punaisia päin)
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti Gentleman
Muuten ihmettelen sitä miksi Tamperetalolta asti ohjataan liikenne pääteille teiskontien kautta?
No tietysti siksi, että paikkakuntalaiset pääsisivät etenemään niitä parempia reittejä sujuvasti. Antaa turistien ja muiden turhien jonottaa keskenään ;)

Oli muuten kiva kokemus ajaa autolla parina päivänä Vaasassa. Siellä liikennevalot olivat lähinnä ohjeelliset.
 

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nainen ratissa

Yhdet elämäni parhaista nauruista sain, kun kuuntelin taannoin Kissin aamutiimiä. Teemana oli, käytätkö vilkkua autoillessasi.

Joku nainen sitten soitti linjalle ja kertoi ettei käytä vilkkua. Tähän juontajat alkoivat tivaamaan syytä. Vastaus olikin nokkelalla naisella valmiina. Hänen mielestään on täysin itsestään selvää, että jalankulkijoiden ja muiden autoilijoiden tulee tietää, minne hän kääntyy!!! Hän perusteli tätä oivasti sillä, että hän ajaa aamuisin töihin ja iltapäivisin kotiin samaan aikaan ja samaa reittiä, joten ihmisten täytyy tietää, mistä risteyksestä hän minnekin kääntyy, ilman että näyttää vilkkua. Juontajat putosivat ihan kympillä, ja hieman toivuttuaan kysyivät, mitä jos joku jalankulkija ei yksinkertaisesti tiedä reittiäsi ja kävelee esim. ensimmäistä kertaa alueella. Vastaus oli, "no kyllä se pitää tietää!".

Ei tollaista voi odottaa muilta kuin naisilta...ja kylläpäs yleistän!
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
KORJAAN

Viestin lähetti Gentleman
Ja minun ymmärtääkseni tässä kohdassa on nouseville autoilla kolmio myös siksi, tältä reunimmaiselta kaistalta alkaa myös ramppi alas eikä tuo pätkä ole järin pitkä eli sinne pitää päästä aika nopeasti.


Nyt oli Gentlemanni saanut liikaa PHP:tä, vitut siellä mitään ramppia ole, ainakaan sellaista, johon saisi reunimmaiselta kaistalta kääntyä.
 

Jindebyne

Jäsen
Re: Nainen ratissa

Viestin lähetti Kuvernööri
i.

Joku nainen sitten soitti linjalle ja kertoi ettei käytä vilkkua. Tähän juontajat alkoivat tivaamaan syytä. Vastaus olikin nokkelalla naisella valmiina. Hänen mielestään on täysin itsestään selvää, että jalankulkijoiden ja muiden autoilijoiden tulee tietää, minne hän kääntyy!!! Hän perusteli tätä oivasti sillä, että hän ajaa aamuisin töihin ja iltapäivisin kotiin samaan aikaan ja samaa reittiä, joten ihmisten täytyy tietää, mistä risteyksestä hän minnekin kääntyy, ilman että näyttää vilkkua. Juontajat putosivat ihan kympillä, ja hieman toivuttuaan kysyivät, mitä jos joku jalankulkija ei yksinkertaisesti tiedä reittiäsi ja kävelee esim. ensimmäistä kertaa alueella. Vastaus oli, "no kyllä se pitää tietää!".


Jos tuo nainen on tosissaan ollut, niin on pakko sanoa, että tuo on jotain aivan uskomatonta. Ei tuollaiselle pitäisi antaa korttia ikinä.

Tänään näin itse kun ajelin Kehä 1:llä kun liittymästä tuleva joutui tekemään lukkojarrutuksen kaistan loppuessa kun KUKAAN ei päästänyt häntä liittymään motarille. Sanoisin, että helvetin törkeää toimintaa.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Re: Re: Nainen ratissa

Viestin lähetti Trancezz


Tänään näin itse kun ajelin Kehä 1:llä kun liittymästä tuleva joutui tekemään lukkojarrutuksen kaistan loppuessa kun KUKAAN ei päästänyt häntä liittymään motarille. Sanoisin, että helvetin törkeää toimintaa.

Niin tai kun moottoritielle johtavalla rampilla on rajoitus 50 km/t rampin korjaustöiden takia - sama rajoitus on näkyvissä hyvissä ajoin moottoritietä ajaville, niin kappas vaan, suurin osa sitä moottoritietä ajavia ei ole huomaavinaan tuota rajua nopeusrajoituksen pudotusta - rampin ohi paahdetaan sellainen 120 - 140 km/t. Miten ihmeessä tuollaiseen liikennevirtaan voi sitten ramppia 50 km/t ajava päästä mukaan? Näissä jos missä olisi poliisille oiva tutkan paikka - kun päästelee moottoritiellä tutkaan viidenkympin rajoitusalueella mittarin näyttäessä esim. 130 km/t, niin tuosta aiheutuvan pikku rapsun kuski muistaa jo hieman pitempäänkin...
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Re: Nainen ratissa

Viestin lähetti Kuvernööri
Ei tollaista voi odottaa muilta kuin naisilta...ja kylläpäs yleistän!
Vaikka en ole seksistinen ihminen, niin usein kun näkee jonkun täys idiootin töppäilevän liikenteessä, kyseessä on "reikä ratissa". Tai vanhus.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Re: Re: Nainen ratissa

Viestin lähetti Trancezz
Jos tuo nainen on tosissaan ollut, niin on pakko sanoa, että tuo on jotain aivan uskomatonta. Ei tuollaiselle pitäisi antaa korttia ikinä.


Kyllä tuon kaltaisia idiootteja löytyy. Pari vuotta sitten umpipimeenä syysyönä tihkusateessa ystäväni oli liikkeellä autollaan eräässä Helsingin taajamassa. Yhtäkkiä, yllättäen eräässä risteyksessä kaverini kääntyessä oikealle suojatien yli (vauhtia oli huikeat n. 20 km/t) pamahti oikeanpuoleiseen oveen pilkkopimeästä ilman valoja hurjaa vauhtia porhaltanut pyöräilijä.
Auton ja fillaristin matka pysähtyi siihen. Pyöräilijä (nuorehko mies musta pipo päässään, musta huppari ja mustat lökäpöksyt) aloitti kamalan huutamisen - "vitun sokee natsi" jne. Kaverini sitten ihmetteli, että miten tuo fillaristi ajaa pilkkopimeässä ilman valoja?
Vastaus tuli:
- vittu mä olen ajanut tätä samaa reittiä jo seitsemän vuotta, en mä mitään valoja tarvitse, mä osaan tän kulkee vaikka unissani.

Sillä lailla. MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Re: Re: Nainen ratissa

Viestin lähetti BigRedBob
Vaikka en ole seksistinen ihminen, niin usein kun näkee jonkun täys idiootin töppäilevän liikenteessä, kyseessä on "reikä ratissa". Tai vanhus.
Lisäisin tähän sen verran, että nämä kaksi edellä mainittua ryhmää saavat onneksi melko pientä vahinkoa aikaan. Sen sijaan kun parikymppinen amisviiksi töppää liikenteessä, on joku yleensä sairaalassa se jälkeen. Ja usein se on joku muu, kuin kuski itse.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Re: Re: Re: Nainen ratissa

Viestin lähetti Predator

- vittu mä olen ajanut tätä samaa reittiä jo seitsemän vuotta, en mä mitään valoja tarvitse, mä osaan tän kulkee vaikka unissani.

Sillä lailla. MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ.

Siis olenko minä todella ainoa tämän palstan autoilija, jota vituttaa pimeässä pimeenä pyöräilevät besserwisserit? Ei tässä ketjussa kukaan ainakaan minun lisäkseni ole tullut tästä asiasta avautumaan. Ihmettelen?

Onx kivaa tappaa autolla joku pimeästä pimeenä auton eteen syöksyvä jonkin perheen tulevaisuudentoivo? Hä?
 

Pate 00

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsingfors
R.I.P.

Tänään luotamme poistui viaton suojatietä käyttänyt jalankulkija. Paikalle sattui peräti yksi teiden ritari, joka pysähtyi ennen suojatietä antaakseen tilaa tien ylittämiseen. Takaa tullut autoilija tosin painoi kaasua kiihdyttäen vapaalle kaistalle ja painoi täyttä vauhtia yli. Kumpi voitti?

Olisitte nyt kilttejä ja huolehtisitte avuttomista jalankulkijoista. Raukat kulkevat omia jalkojaan käyttäen, mutta porukka vaan huristelee päälle moottorisoiduilla lepotuoleillaan. Mitään pahaa ei varmasti tapahdu vaikka pysäyttäisikin status-symbolinsa muutamaksi sekunniksi auttaakseen jalankulkijan hetkistä nopeammin kotiinsa.

Tai reiluimmillaan joku yrittää kadun yli ehtiäkseen ratikkaan tai kohti tulevaan bussiin, mutta yksikään 140 ensimmäisestä autoilijasta ei edes koske jarruun. Voi sitä riemua kun neljän minuutin odottelun jälkeen kohdalle sattuu kylän ainut järkevä kuski päästäen ylittämään, ja saat lukea aikataulusta että seuraava bussi tulee heti 16 minuutin päästä. EIHÄN SE PALJOA OLIS VAATINUT!

Mistä tulee parempi mieli, hymyillen kiittävästä jalankulkijasta (ei pitäisi edes vaatia kiitollisuutta) vaiko tuulilasista sisään lentävästä ruumiista?

Tieliikennelaki §32: Kuljettajan suojatiesäännöt

Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.


Lopuksi kevyempi käytännön vinkki: vetoketju.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Viestin lähetti Yläpesä
Tästä oli juuri talvella Aamulehdessä kysymys, johon polliisisetä vastasi yksiselitteisesti että rampilta tulevan kuuluu väistää Teiskontieltä tulevaa liikennettä, siis esim. nysseä joka änkeää takuuvarmasti sille reunimmaiselle kaistalle heti kun pystyy. Eli kansanperinne ja lain koura ovat tästä nimenomaisesta risteyksestä jatkuvasti eri mieltä. Toki siitä saa mennä, mutta kun pelti rypistyy, niin rampilta tullut kaivaa kuvettaan.

Se sinipukuinen lain koura voi sitten olla tuota mieltä, mutta Tampereen RO oli kylläkin sitä mieltä, että kaistan vaihtaja on se maksumies. Nimen omaan tästä risteyksestä oli juttu oikein piirrosten kanssa joko Autoliiton Moottorissa tai sitten Tuulilasissa. Työterveyden odotushuoneessa juttua lueskelin, niissä oikeuden perusteluissa sanottiin jotenkin niin, että sulkuviivan päättymisen jälkeen on selkeästi kysymys erillisillä ajokaistoilla olevista ajoneuvoista. Sulkuviivaahan ei saa ylitää kumpaankaan suuntaan.

En siltikään suosittele koittamaan 16:n haitarionnikan kanssa.

t. Hanu
 

Siniviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, sympatiat JYP
Viestin lähetti Pate 00
Olisitte nyt kilttejä ja huolehtisitte avuttomista jalankulkijoista. Raukat kulkevat omia jalkojaan käyttäen, mutta porukka vaan huristelee päälle moottorisoiduilla lepotuoleillaan. Mitään pahaa ei varmasti tapahdu vaikka pysäyttäisikin status-symbolinsa muutamaksi sekunniksi auttaakseen jalankulkijan hetkistä nopeammin kotiinsa..
Ajelin (ja kävelin) lomalla mm Sveitsissä. Siellä tuntui olevan ihan oma suojatiepolitiikka. Jos suurinpiirtein näytin jalankulkijana siltä, että mahdollisesti aion ylittää kadun suojatietä, niin jopa lähestyvä moottoripyörä pysähtyi. Yleensäkään ei ollut mitään epäselvää, kumpi siinä jatkaa matkaa, se oli suvereenisti jalankulkija. Sveitsissä opiskeleva tyttäreni vahvistikin, ettei sielää tarvitse lainkaan katsoa, onko muuta liikennettä, sen kuuluu ottaa huomioon, että jalankulkija voi käpytellä suojatielle.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Viestin lähetti Siniviiva
Ajelin (ja kävelin) lomalla mm Sveitsissä. Siellä tuntui olevan ihan oma suojatiepolitiikka. Jos suurinpiirtein näytin jalankulkijana siltä, että mahdollisesti aion ylittää kadun suojatietä, niin jopa lähestyvä moottoripyörä pysähtyi. Yleensäkään ei ollut mitään epäselvää, kumpi siinä jatkaa matkaa, se oli suvereenisti jalankulkija. Sveitsissä opiskeleva tyttäreni vahvistikin, ettei sielää tarvitse lainkaan katsoa, onko muuta liikennettä, sen kuuluu ottaa huomioon, että jalankulkija voi käpytellä suojatielle.

Muistan myös Norjassa Hamarissa kiekkokisoissa olessamme saman omituisen ilmiön. Pari kuukautta siellä ja sitten Tampereelle jalkamieheksi, niin voisi olla hengenlähtö lähellä.

Eihän muuten se sääntö, että pysäkiltä lähtevää onnikkaa on väistettävä, jos rajoitus on 60 tai alle, ole muuttunut? Siis lähinnä tuon nopeusrajoituksen osalta. Jos on, niin olen ollut pois Suomesta silloin. Meinaan ainakin Hervannan Valtaväylällä nysset tulevat täysin etuajo-oikeuteen luottaen pysäkiltä vaikka rajoitus on 70.

Ei muuten, mielelläni bussille tilaa annan vielä tuossakin nopeudessa, mutta siinä Hervannasta tullessa, kun käännytään konetielle Jyskälään päin, niin se ramppi alkaa ikään kuin linja-autopysäkin jatkeena ja joskus on meinannut olla vähän ahdasta kun nivelbussi lähtee ensin-kaasu-ja-sitten-vasta-vilkku -periaatteella.

t. Hanu
 

Pate 00

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsingfors
Viestin lähetti Siniviiva
Ajelin (ja kävelin) lomalla mm Sveitsissä. Siellä tuntui olevan ihan oma suojatiepolitiikka. Jos suurinpiirtein näytin jalankulkijana siltä, että mahdollisesti aion ylittää kadun suojatietä, niin jopa lähestyvä moottoripyörä pysähtyi. Yleensäkään ei ollut mitään epäselvää, kumpi siinä jatkaa matkaa, se oli suvereenisti jalankulkija. Sveitsissä opiskeleva tyttäreni vahvistikin, ettei sielää tarvitse lainkaan katsoa, onko muuta liikennettä, sen kuuluu ottaa huomioon, että jalankulkija voi käpytellä suojatielle.

Jep, näin homma tuntuu pyörivän Keski-Euroopassa. Ollessamme Frankfurtissa jäätiin vähän liian lähelle risteystä ihmettelemään Stadiakin suuremman kaupungin vilskettä. Puolen minuutin jälkeen ihmeteltiin miksi liikenne oli niin hiljaista, kunnes huomasimme että kaikki autot risteyksessä olivat pysähtyneet odottamaan meitä - seistessämme epähuomiossa kengänkärjet suojatietä kohti.

Toki myös Maarianhaminasta löytyy huomaavaisia kuljettajia, yks äijä ei huomannut jarruttaa ajoissa vaan auto pysähtyi vasta suojatien päälle. No siitähän sitten PERUUTTAMALLA pois ja tilaa jalankulkijalle.
 

Stars99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät,Dallas Stars ja Uku
Mua ainakin tympii nämä kuskit jotka ei voi katsoa kaupungilla tilannetta eteenpäin vaan vaan ängetään risteykset tukkoon.Siinä sitä sitten ollaan risteyksissä pitkin ja poikin ja liikenne jumittuu.Voisivat vähäsen edes katsoa tilannetta ettei tukittais koko risteystä.Siinä sitä sitten seisotaan ja vihreät palaa mutta kun ei läpikään pääse....pitänee hommata semmoinen monster truck niin vois ajella ylitse:)
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Minua ihmetyttää ja vituttaa aina suuresti, kun pyöräilijät tykittävät autojen seassa (pahimpina liikenneympyrät), vaikka vieressä kulkee samaan suuntaan kevyeen liikenteen väylä. Onko ego niin suuri, että kävelijöiden sekaan ei parane mennä, vaan pitää osoittaa suuruuteensa autojen seassa?

Venäläiset rekat: viimeksi talvella yhden tälläisen kuomun päältä lenteli pitkin 3-tietä komeita jääpalasia. Eikä ollut kovin pienistä lohkareista kysymys. Turvallisuusväli varmasti oli riittävä, tosin hieman epäilyttävistä syistä.

Kahta kaistaa rinnakkain täysin samaa vauhtia ajavat autot. Jostain syystä vasemman puoleisella kaistalla kuskina on valitettavan usein nainen. Paljon on hyviä naiskuskeja liikenteessä, mutta tämä pienehkö ääriliike mustaa heidänkin mainettaan.

Ja lopuksi kehuja: rampilta tultaessa päätielle on viimeisen viiden vuoden aikana tilaa antavien autoilijoiden määrä kasvanut henkilökohtaisten kokemusten perusteella ilahduttavasti. Vaihto tyhjälle vasemmalle kaistalle parantaa liikenteen sujuvuutta huomattavasti...
 

Sparrow

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Skeletor
Ja lopuksi kehuja: rampilta tultaessa päätielle on viimeisen viiden vuoden aikana tilaa antavien autoilijoiden määrä kasvanut henkilökohtaisten kokemusten perusteella ilahduttavasti. Vaihto tyhjälle vasemmalle kaistalle parantaa liikenteen sujuvuutta huomattavasti...

Paitsi että tämä on helvetin vaarallinen tapa. Rampilta tulevilla on kärkikolmio, joten HE ovat väistämisvelvollisia. Asia on tietysti niin, että vain osalla rampeista saa vauhdin kiihdytettyä niin, että päästään saumattomasti mukaan liikenteen rytmiin. Liityttävällä tiellä olevilla on taas se velvollisuus, että turvavälit ovat kunnossa, jotta saadaan lisää pelivaraa.

Tämä asia on kohtuullisen vaikea, sillä joskus on toisaalta puhtaasti fiksua antaa esim. rampilta tulevalle rekalle tilaa. Perussääntö on kuitenkin se, että rampilta tulevat väistävät ja perusoletuksena HEIDÄN on saatava vauhtinsa sopimaan liikenteen rytmiin.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Viestin lähetti Sparrow
Paitsi että tämä on helvetin vaarallinen tapa. Rampilta tulevilla on kärkikolmio, joten HE ovat väistämisvelvollisia. Asia on tietysti niin, että vain osalla rampeista saa vauhdin kiihdytettyä niin, että päästään saumattomasti mukaan liikenteen rytmiin. Liityttävällä tiellä olevilla on taas se velvollisuus, että turvavälit ovat kunnossa, jotta saadaan lisää pelivaraa.

Mitä vaarallista siinä on, jos vasen kaista vain on vapaa ja vaihto onnistuu turvallisesti? Hirmuisessa ruuhkassa tuskin kukaan lähtee sompailemaan. Valitettava tilannehan se on, jossa autot odottavat jonossa kiihdytyskaistalla ja päätiellä olevat tykittävät letkassa oikean puoleista kaistaa. Ja yleisin syy tähän on varmasti juuri sääntöjen tarkka tulkinta. Kun heillä on kolmio ja mun ei tarvitse väistää, niin en varmasti väistä. Sama tilanne on myös alinopeudessa. Mikään sääntö ei tarkasti kiellä nyssyttelemästä ja hidastamasta liikennettä, jossei se tapahdu äärimmäisen räikeästi. Siksi välillä bussipysäkille koukkaaminen ja kilometrien jonon päästäminen ohi on niin vaikeaa...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös