Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 976 502
  • 12 212

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
rampilta baanalle

huomio veteraanikuljettajalta:

jos oikealla kaistalla on ahdasta, kiihdytä niin, että tuikkaat mahdollisimman lähelle jonkun taakse - älä yritä koukata juuri jonkun eteen

Enpä ole joutunut 25 ajovuoden aikana rampille pysähtymään kuin 3-4 kertaa - silloinkin vain todella lyhyille sellaisille.

Tosin kiihdytyskaistalla on muistettava kiihdyttää..
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Huomioita jalankulkijana: Tampereella jalankulkijan on helppo päästä hengestään, ja yllätyksekseni tämä Helsingin liikennekulttuuri onkin täysin omaa luokkaansa. Kesti nimittäin pari kuukautta tottua siihen, että autoilijat OIKEASTI pysähtyvät suojatien eteen.
 

Sparrow

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Skeletor
Mitä vaarallista siinä on, jos vasen kaista vain on vapaa ja vaihto onnistuu turvallisesti?

Kuten sanoin, helvetin vaarallinen tapa. Kun tuo väistöliike muodostuu tavaksi, jää joku kerta ohituskaistaa tuleva auto huomaamatta ja seuraukset voi kukin arvata itse. Kärkikolmio on liikennemerkki, jonka arvovaltaa ei kyseenalaisteta. Noita rampin ruuhkautumisia ei pitäisi syntyä, jos ramppi on kiihdyttämiseen tarpeeksi pitkä, turvavälit ovat (moottori)tiellä ajavilla kunnossa ja tielle liittyvä tekee finnjewelin mainitsemalla tavalla. Kiihdytyskaistalla on tosiaankin muistettava kiihdyttää eikä ihmetellä liikaa, mihin väliin sitä oikein tyrkkäisi itsensä.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Kyllä vaarallisempi tapa taitaa olla kiihdyttää väkisin rampilta oikealle kaistalle pieniin väleihin. Jos vain vasemmalla on tilaa ja näin ollen rampilta tuleville on mahdollisuus antaa vapaa kaistanvaihto, on se hyvä liikennekäyttäytymisen mukaista. Moottoriteiden rampeissa kiihdytyksestä on parempi mahdollisuus tuikata väliin, koska turvavälejä noudatetaan siellä jostain syystä paremmin kuin kaupunkien sisällä, joissa sivurampitkin ovat yleensä hyvin lyhyitä.

Typerimpiähän ovat tapaukset, jota pysäyttävät autonsa kokonaan rampille, pistävät vilkun päälle ja alkavat vasta sitten katsomaan näkyykö edes autoja...
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Viestin lähetti Skeletor
Kyllä vaarallisempi tapa taitaa olla kiihdyttää väkisin rampilta oikealle kaistalle pieniin väleihin. Jos vain vasemmalla on tilaa ja näin ollen rampilta tuleville on mahdollisuus antaa vapaa kaistanvaihto, on se hyvä liikennekäyttäytymisen mukaista. Moottoriteiden rampeissa kiihdytyksestä on parempi mahdollisuus tuikata väliin, koska turvavälejä noudatetaan siellä jostain syystä paremmin kuin kaupunkien sisällä, joissa sivurampitkin ovat yleensä hyvin lyhyitä.

Typerimpiähän ovat tapaukset, jota pysäyttävät autonsa kokonaan rampille, pistävät vilkun päälle ja alkavat vasta sitten katsomaan näkyykö edes autoja...

Hyvän liikennekäyttäytymisen mukaista kyllä, mutta moottoritiellä laitonta. Ei se silti minuakaan estä kaistaa vaihtamasta...
 

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bajen, NY Rangers, Arsenal
Viestin lähetti Pate 00
Jep, näin homma tuntuu pyörivän Keski-Euroopassa. Ollessamme Frankfurtissa jäätiin vähän liian lähelle risteystä ihmettelemään Stadiakin suuremman kaupungin vilskettä. Puolen minuutin jälkeen ihmeteltiin miksi liikenne oli niin hiljaista, kunnes huomasimme että kaikki autot risteyksessä olivat pysähtyneet odottamaan meitä - seistessämme epähuomiossa kengänkärjet suojatietä kohti.

Tähän pakko mainita, että en tarkkaan tiedä Saksan säännöistä, mutta ainakin muissa Pohjoismaissa tämä on ihan lailla säädetty. Eli jos et autolla pysähdy kun jonkun kengän kärjet osoittaa suojatiellepäin, niin sakko rapsahtaa. Veikkaisin että et vain sattumalta huomannut niitä keskisormia niistä frankfurtilaisista autoista;)

Kaksipiippuinen juttu, mutta myönnän kyllä itsekin Ruotsissa ajaneena muutaman ärräpään heittäneeni tuon säännön takia. Ja toisaalta sitten jalakulkijana yrittää muina naisina hiippailla sennäköisenä että enhän minä tässä yli ole menossa, ettei tarvitsisi pysäyttää ruuhka-aikana kilometrin pituista autojonoa, on kyllä kieltämättä aika typerää.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Viestin lähetti Mikke73
Hyvän liikennekäyttäytymisen mukaista kyllä, mutta moottoritiellä laitonta. Ei se silti minuakaan estä kaistaa vaihtamasta...

Ei estä, ei. Porsaanreikiä löytyy totutusti joka asiasta, eikä liikennesäännöt tee poikkeusta. Yksi älytön sääntö on se, että rullasuksihiihtäjien pitää lain mukaan hiihtää tien vasenta puolta. Mutkan takaa vastaan tulevat kuorma-autot tuottavat lajia harrastaville "pienoisia" ongelmia, eikä rekkamiehetkään kovin iloissaan asiasta ole. Yksi tuttu oli asiasta soittanut poliisille, joka oli neuvonut kulkemaan tien oikeata puolta. Näin kaikilla on turvallisempaa laista piittaamatta.

Jos haluaa ajella vapaasti, ottaa leikkuupuimurin alle. Ei tarvitse vakuutuksia, eikä juuri mitään muutakaan, rattiin vain. Kännissä ajelua kannattaa kuitenkin välttää...
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Viestin lähetti Skeletor
Yksi älytön sääntö on se, että rullasuksihiihtäjien pitää lain mukaan hiihtää tien vasenta puolta. Mutkan takaa vastaan tulevat kuorma-autot tuottavat lajia harrastaville "pienoisia" ongelmia, eikä rekkamiehetkään kovin iloissaan asiasta ole. Yksi tuttu oli asiasta soittanut poliisille, joka oli neuvonut kulkemaan tien oikeata puolta. Näin kaikilla on turvallisempaa laista piittaamatta.

Pakko kysyä, että miksi mutkan ja selän takaa lähestyvä kuorma-auto tuottaa tien oikeaa laitaa hiihtävälle vähemmän ongelmia tai miksi autoilija olisi yhtään iloisempi ko. tilanteessa? Itse kyllä pyöräilisinkin mieluiten tien vasemmalla puolella (koska en täysin luota autoilijoihin).
 
Suosikkijoukkue
KärppäKerho, Leafs, Slovensko
Viestin lähetti kristian

Liikennevalojen synkronoinnit ovat Helsingissä aivan uskomattomat. Albertinkatu (Viiskulmaan päin) on Helsingin AINOA katu jossa on vihreä aalto.

Eikä ole, ainakin Fredalla ja Lönkalla on myös.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Viestin lähetti Dougie KillMore
Eikä ole, ainakin Fredalla ja Lönkalla on myös.

Ja taitaapa olla Mäkelänkadulla ,Pohjolankadun risteyksestä Koskelantien risteykseen´.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Viestin lähetti finnjewel
Pakko kysyä, että miksi mutkan ja selän takaa lähestyvä kuorma-auto tuottaa tien oikeaa laitaa hiihtävälle vähemmän ongelmia tai miksi autoilija olisi yhtään iloisempi ko. tilanteessa? Itse kyllä pyöräilisinkin mieluiten tien vasemmalla puolella (koska en täysin luota autoilijoihin).

No sun varmaan sitten kannattaa alkaa pyöräilemään vasenta puolta ja tulla sitten kertomaan kokemuksista. Samaan suuntaan eteneminen ja vastaan tuleminen on hieman eri asia. Koita, jos et usko...
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Sparrow
Kuten sanoin, helvetin vaarallinen tapa. Kun tuo väistöliike muodostuu tavaksi, jää joku kerta ohituskaistaa tuleva auto huomaamatta ja seuraukset voi kukin arvata itse.

Onpa loistava perustelu... Samalla logiikalla tulisi ohittaminen kieltää, koska joku kerta vastaan tuleva auto jää huomaamatta. Oikeastaan kaistanvaihtokin pitäisi kieltää kaikissa tapauksissa, koska kyllähän se takaa tuleva auto voi jäädä huomaamatta muuallakin kuin ramppien kohdalla.

Mutta siinä olen kuitenkin samaa mieltä, että periaatteessa kiihdytyskaistalta tulevalle tilaa antaminen pitäisi olla turhaa, mikäli turvavälit kunnossa. Mutta kun näin ei ole. Toisaalta ne kuskit, jotka ajavat edelläolevan takapuskurissa kiinni, eivät varmastikaan ole niitä, jotka voivat tarpeen tullen antaa tilaa rampilta tulevalle.

Se kuitenkin tässä ihmetyttää, miksi joustavaa liikennekäyttäytymistä pitää vieroksua kaikenlaisella pilkunviilaamisella ja joka pykälän pikkutarkalla tulkinnalla?
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Viestin lähetti Sparrow
Kuten sanoin, helvetin vaarallinen tapa. Kun tuo väistöliike muodostuu tavaksi, jää joku kerta ohituskaistaa tuleva auto huomaamatta ja seuraukset voi kukin arvata itse.

Tai jos siitä tulee ihan yleinen tapa ja ramppia laskettelevat vain tuudittautuvat aina siihen, että tilaa tulee aina. Itsehän posottelen aina vasenta kaistaa motarilla, joten teen tämän itselleni helpoksi. Noen.

Prätkäkorttia ajellessani sorruin tällaiseen väistöliikkeeseen kerran, ja kuulin siitä sitten koko loppusession ajan kuulokkeissani, että kenen siinä tilanteessa sitten piti oikeasti väistää. Eikä äänensävy ollut mitään mallia "Joulupukki".
 

Sparrow

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Jermu
Se kuitenkin tässä ihmetyttää, miksi joustavaa liikennekäyttäytymistä pitää vieroksua kaikenlaisella pilkunviilaamisella ja joka pykälän pikkutarkalla tulkinnalla?

En tiedä luitko ensimmäistä viestiäni, mutta vitut minä tässä mitään pilkuntarkkaa linjaa ota. Kuten ekassa viestissäni sanoin, joissain tilanteissa väistäminen vasemmalle kaistalle voi olla fiksuakin. Näin esimerkiksi rekan (joka ei nyt niin kauhean nopeasti kiihdy) tullessa rampilta. Minä en ainakaan joustavaa liikennekäyttäytymistä vieroksu, mutta pohjimmiltaan säännöt ovat sääntöjä.

Ilmeisesti sanoma ei vieläkään mennyt perille. Väistäminen tällaisissa tilanteissa voi aiheuttaa pahoja vaaratilanteita, jos siitä tulee jokapäiväinen tapa ja esim. kärkikolmion merkitys unohtuu.
 
Viimeksi muokattu:

Vesku

Jäsen
Viestin lähetti Yläpesä
Puhdas veikkaus: Oli sateinen päivä ja edellä ajavasta kastuu tuulilasi. On "helpompi" ajaa edestä tyhjää kaistaa kunnes välimatka edellä ajavaan on riittävästi -> paluu oikealle.

Tämä on järkeenkäypä selitys. Oli sateinen päivä, mutta toisaalta niillä main ei kyllä ollut kovinkaan märkä tie eikä vettä enää satanut.

Tulipa mieleen pari pihastalähtökommellusta omakotialueelta.

Olin kerran lähtemässä puskalla aidatusta pihasta päin, kun vasemmalta vanhahko mies tuli pyörällä kulman takaa salaman lailla tuhatta ja sataa. Oli onni, että auton käynnistettyäni tsekkasin vielä kännykkääni tms., sillä muutoin olisin lähtenyt tielle päin ja äijä olisi saattanut tömäyttää päin auton nokkaa. Autoahan olisi pitänyt ajaa tielle päin sen verran, että näkee, tuleeko sivuilta ketään.

Samalla tiellä ajoin hieman yli sallitun 30 km:n tuntivauhdin, kun yhdestä pihasta peruutti oikein reipasta vauhtia tielle auto katsomatta sen huolellisemmin tielle. Autohan ilmestyi melkein tyhjästä eteeni ja ehdin onneksi ajoissa lyödä jarrun pohjaan. Moottorinikin sammui, kun en kerinnyt vaihtaa vaihdettakaan kolmoselta ykköselle. Pihalta peruuttanut muija vain ajoi takaisin pihalle.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
KärppäKerho, Leafs, Slovensko
Viestin lähetti Skeletor
Minua ihmetyttää ja vituttaa aina suuresti, kun pyöräilijät tykittävät autojen seassa (pahimpina liikenneympyrät), vaikka vieressä kulkee samaan suuntaan kevyeen liikenteen väylä. Onko ego niin suuri, että kävelijöiden sekaan ei parane mennä, vaan pitää osoittaa suuruuteensa autojen seassa?

En oikein ymmärrä, miten egon koolla on ton asian kanssa tekemistä. Monesti ajoväylällä on helpompi ajaa, mikäli vauhtia sattuu olemaan hieman enemmän.

Paljon on hyviä naiskuskeja liikenteessä, mutta tämä pienehkö ääriliike mustaa heidänkin mainettaan.

Saman voisi varmaan sanoa toisesta sukupuolesta.
 
Suosikkijoukkue
KärppäKerho, Leafs, Slovensko
Edelliseen viestiini löyhästi liittyen, minua jaksaa kummastuttaa miten jotkut autoilijat polttavat TÄYDELLISESTI päreensä, jos autojen seassa puikkelehtiva pyöräilijä ohittelee. Se on jopa hupaisaa...mille he suuttuvat? Olisi oikeasti hauska tietää, koska takuuvarmaa on se, että jos esim. Hämeentiellä bussia peesatessani kaadun ja takaa tuleva HKL-kuski törmää minuun, kärsijäksi EI joudu bussin matkustajisto. Tällainen episodi sattui juuri tänään, keski-ikäinen mies menetti mielenmalttinsa aika totaalisesti muutaman kaistanvaihdon ja ohituksen vuoksi. Mitä se oli häneltä pois että minä ehdin valoista joihin hän joutui pysähtymään tms? Ja mies todellakin oli sekaisin, jahtasi mua ja vielä Rautatientorilla uhitteli Toyotallaan, huvitti aika paljon kun läheinen kyttis puuttui äijän roikkumiseen ja huutamiseen etuovi puoliksi auki. Loppukaneettina voisin sanoa, että jos yksi asia liikenteessä vituttaa vuodesta toiseen, se on IHMISTEN JOUSTAMATTOMUUS.
 

Jindebyne

Jäsen
Re: Re: Re: Nainen ratissa

Viestin lähetti Predator
Kyllä tuon kaltaisia idiootteja löytyy. Pari vuotta sitten umpipimeenä syysyönä tihkusateessa ystäväni oli liikkeellä autollaan eräässä Helsingin taajamassa. Yhtäkkiä, yllättäen eräässä risteyksessä kaverini kääntyessä oikealle suojatien yli (vauhtia oli huikeat n. 20 km/t) pamahti oikeanpuoleiseen oveen pilkkopimeästä ilman valoja hurjaa vauhtia porhaltanut pyöräilijä.
Auton ja fillaristin matka pysähtyi siihen. Pyöräilijä (nuorehko mies musta pipo päässään, musta huppari ja mustat lökäpöksyt) aloitti kamalan huutamisen - "vitun sokee natsi" jne. Kaverini sitten ihmetteli, että miten tuo fillaristi ajaa pilkkopimeässä ilman valoja?
Vastaus tuli:
- vittu mä olen ajanut tätä samaa reittiä jo seitsemän vuotta, en mä mitään valoja tarvitse, mä osaan tän kulkee vaikka unissani.

Sillä lailla. MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ.

Juu joskus olen auton kyydissä ollut kun kuljettaja on päässyt ihmettelemään näitä ns. pimeitä fillaristeja. Kyllä niihin pyöriin kannattaa valo tai heijastin laittaa jos sellaista ei ole ja ei se pimeällä pahaksi ole laittaa vaatteeseensakin roikkumaan heijastinta vaikka vaan sen pyöräilymatkan ajaksi. Muutenkin joskus näkee liikenteessä niitä pyöräilijöitä joita ei koske oikein mitään liikennesäännöt.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Viestin lähetti Dougie KillMore
..minua jaksaa kummastuttaa miten jotkut autoilijat polttavat TÄYDELLISESTI päreensä, jos autojen seassa puikkelehtiva pyöräilijä ohittelee. Se on jopa hupaisaa...mille he suuttuvat?

Päreitään ei luonnollisestikaan pitäisi polttaa mistään, mutta ärsyttävää on autoilijan kannalta esimerkiksi se, että autoja hitaammin etenevä pyöräilijä tai mopoilija pujottelee ohi liikennevaloihin pysähtyneen autojonon - tulee valojen vaihduttua saman autojonon vaivalla ohittamaksi, uusii temppunsa seuraavissa punaisissa jne.

Mutta, enpä alentuisi moisesta mieltä osoittamaan.

Laajempi ja vaikeampi kysymys onkin sitten tuo joustamattomuus;
tuntuu nimittäin olevan aina sen toisen osapuolen syy.

Onko joustamaton se, joka ei anna tilaa kaistanvaihtoon vai se, joka vaihtaa kaistaa väkisin? Jalankulkija, joka astuu suojatielle, vaikka täytyisi odottaa sekunti pari vain yhtä autoa, vai autoilija, joka em. tapauksessa koukkaa vastaantulijan puolelta ettei tarvitsisi pysähtyä? Se, joka ruuhkasta huolimatta tahtoo ajaa muita nopeammin vai se, joka tahallaan pitää pientä turvaväliä estääkseen etuilun?

Pieni provo vielä lopuksi: Oletteko koskaan kohdanneet pyöräilijää, joka pysähtyisi suojatietä ylittävän jalankulkijan takia? Minä en ole. Enpä kyllä itsekään pyöräillessäni moiseen "syyllisty".
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti Skeletor
Jos haluaa ajella vapaasti, ottaa leikkuupuimurin alle. Ei tarvitse vakuutuksia, eikä juuri mitään muutakaan, rattiin vain. Kännissä ajelua kannattaa kuitenkin välttää...
Saakos noita kovinkin edullisesti jostain? Entä mitenkä on niiden maantieajo-ominaisuuksien kanssa? Ja onko helppo pysäköidä keskustassa?

Onhan se niin, että päävastuu onnistuneessa moottoritieliikenteeseen liittymisessä on sillä liittyjällä. Hänen tulisi saada kiihdytettyä autonsa sellaiseen vauhtiin, että liittyminen voi tapahtua turvallisesti, ja vielä katsoa sopiva väli, mihin pujahtaa. Parasta, mitä moottoritiellä jo ajavat voivat tehdä auttaakseen, on pitää tasainen nopeus ja kunnon välit edellä ajaviin. Teoriassa siis yksillä on vastuu ja toisilla keinot avittaa. Käytäntöhän on vähän toinen.

Eilen ajelin moottoritiellä pohjoiseen, kun Hyvinkään liittymästä harvajäseniseen autojonoomme tuli mukaan eräs auto. Edessäni ollut autoilija teki tälle tilaa siirtymällä vasemmalle kaistalle, ja liittyjä otti tilan tyytyväisenä vastaan siirtymällä tämän väistäneen auton viereen. Siinä sitten ajelivat kiltisti rinta rinnan useita kilometrejä, kunnes Hyvinkäältä tullut auto löysi jostain lisätehoja ja kiihdytti tiehensä.

Terveiset muuten sille viininpunaisen Camryn kuljettajalle, joka oli aamulla liikkeellä Tampereella Hatanpään valtatiellä. Kiitos, että sain pitää autoni etupuskurin, vaikka sen mukaasi taisit halutakin. Ensi kerralla katso, onko vieressä tilaa ennen kuin vaihdat kaistaa. Terveisin nimimerkki "Ainakin on jarrut kunnossa",
 

Sparrow

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ah, one should never try to explain himself while pissed off. Täsmennän eilen suht' väsyneessä mielentilassa kirjoittamaani vastausta Jermulle.

Minä en siis liikenteessä pilkuntarkasti ja jokaista pykälää noudattaen pidä kiinni säännöistä, vaan joustoa kyllä löytyy. Rupesin pohtimaan tuossa aamulla tätä rampilta motarille/muulle tielle -kuviota enemmän ja totesin, että vaikeahan tuo kuvio on. Painotin viesteissäni sitä, että tilan antaminen siirtymällä vasemmalle voi helposti muodostua automaattiseksi tavaksi. Tällöin rampilta tulevatkin helposti alkavat tuudittautua siihen, että tilaa tulee kun antaa mennä vaan. Esimerkiksi kuljettaja, joka itse usein antaa liian avokätisesti tilaa, voi ruveta olettamaan että hänelle tehdään samoin.

Kyse on siis yhteisistä pelisäännöistä, jotka on kuitenkin laadittu yhteistä turvallisuutta silmällä pitäen. Poikkeuksetta ei voi sanoa, että rampilta tulevat joutuvat vaikka väkisin odottamaan vuoroaan liittyäkseen muun liikenteen sekaan. Jo mainituille hitaasti kiihtyville ajoneuvoille, kuten kuorma-autoille ja rekoille on pelkästään fiksua antaa tilaa, jos tilanne sen sallii. Tilanne muuttuu tietysti aina vain paskamaisemmaksi, jos rampilta tulevilla ei ole kiihdytyskaistaa, vaan ramppi päättyy lähes välittömästi. Vaikeita juttuja.
 
Suosikkijoukkue
Mikkelin Kittaajat
Viestin lähetti Dougie KillMore
En oikein ymmärrä, miten egon koolla on ton asian kanssa tekemistä. Monesti ajoväylällä on helpompi ajaa, mikäli vauhtia sattuu olemaan hieman enemmän.

Joo, aika hyvänä esimerkkinä tästä käy varmaan Tampereen Lukonmäen lasku öiseen aikaan, kun liikennettä ei ole paljoo. Siitä mäestähän saa aika kohtuulliset vauhdit pyörällä, ja siitä kun itse ajelen oikealle Kaukajärvelle päin, niin autotietä laskien ei tarvitse yhtään jarruttaa, ja pääsee niillä vauhdeilla aika pitkälle, kun taas pyörätietä pitkin, tulee siinä ihan alhaalla 90 asteen risteys, missä vauhti on pakko pysäyttää kokonaan.
 

Uncle Becker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Україна
Viestin lähetti finnjewel
Pieni provo vielä lopuksi: Oletteko koskaan kohdanneet pyöräilijää, joka pysähtyisi suojatietä ylittävän jalankulkijan takia? Minä en ole. Enpä kyllä itsekään pyöräillessäni moiseen "syyllisty".

Kannattaa kokeilla esim. Helsingin Mannerheimintien keskustan kohtaa. Ajele siinä pyörätilellä (Lasipalatsista Erottajalle) pysähtymättä suojatien kohdalla. Ruuhka-ajan ulkopuolella saatat selvitä alle kymmenellä törmäyksellä. Ja provoon vastatakseni, että itse kyllä pysähdyn, väistän tai hiljennän vauhtia pyörällä, ihan niinkuin autollakin, jos tilanne sen vaatii.

Ja GillMoren pyöräilytavan tuntien en yhtään ihmettele, että joku kuumempi tyyppi saattaa hikeentyä. Vaaratilanteita syntyy kyllä pujottelulla muillekin kuin pyöräilijälle. Autoilijat saattavat katsos jopa jarruttaa äkisti, kun kuolleesta kulmasta suhahtaa ihmisraketti keulan edestä. Siinä sitten ketjussa kolaroimaan. Ja se kypärä päähän, Dougie, se kypärä päähän!!!

Eniten pelkään tien päällä motoristeja. Suurin osa ajaa kyllä hyvinkin varovasti, mutta silti olen aina extratarkkana, kun semmonen lähttyvillä pörisee. Autolle ei pieni kolhu teetä muuta kun peltiremontin, mutta pyörästä ei jää mitään jäljelle. Ja niin kallitakin ovat... Oma lukunsa ovat pujottelijat moottoriteillä (vrt. Dougie Stadin liikenteessä). Ehkä luonnonvalinta tekee tehtävänsä ajan kuluessa. Viime viikonloppuna yks prätkä veti Mansen motarilla (vai mikä KerHo-väylä se on) mun ohi oikeelta (ajoin siis oikeanpuoleista kaistaa) ja sitten edessä olevan ohittajan vasemmalta reippaalla vauhdilla. Elinikäennuste lienee aika matala.
 

Castillo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki jotka Sport kaudella 2015-2016 voittaa.
Tänään joku tööttäsi minulle, kun ohitin kolme autoa keltaisella viivalla. Uskomatonta porukkaa..
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Viestin lähetti Jaska85
Tänään joku tööttäsi minulle, kun ohitin kolme autoa keltaisella viivalla. Uskomatonta porukkaa..

Pyydä jotain autokuskia, joka on vähemmän lahopäinen kuin sinä, kertomaan miksi se keltainen viiva maalataan siihen tien keskivaiheen tuntumaan niin ei enää tunnu niin uskomattomalta.

muaddib
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös