Olen samaa mieltä ajatuksesi kanssa että sujuvana vetoketjuna molempia kaistoja mahdollisimman pitkälle yhdessä käyttäen saataisiin paras mahdollinen lopputulos. Yksi asia mikä kiinnittää huomioni on tuo turvavälin pitäminen ja sen peräänkuuluttaminen, millaisen turvavälin ajattelit olevan paras matelevassa/jatkuvasti pysähtelevässä jonossa? Turvavälihän on se jolla matkalla kerkeää käytetyllä nopeudella reagoimaan ja pysäyttämään autonsa jos edessä sattuu jotain odottamatonta - jos jono etenee 5-10km/h ja pysähtelee säännöllisen epäsäännöllisesti niin kuinka pitkä turvaväli siinä edellä olevaan autoon mielestäsi pitäisi olla?
Ruuhkassa asenteen tosin pitäisi olla ennen kaikkea joustava, sillä tavalla homma sujuisi kaikkien kannalta parhaiten.
Siinä vaiheessa kun jono on mateleva/pysähtelevä, on jo myöhäistä, virhe(et) on tehty jo paljon ennen sitä. Eli jo siinä vaiheessa, kun jono on ollut vielä vetävä, on ajettu liian lähellä toisia ja sitten vauhdin hidastuessa on ajauduttu liian pienille väleille. Ja varsinkin, kun siitä päättyvältä kaistalta on tullut niitä autoja sinne väleihin, on jouduttu jarruttelemaan ja se saa aikaan jonon pysähtelyä taaempana jonossa.
Tässä yhteydessä turvaväli terminä voi olla huono, sillä oleellisintahan olisi se, että se väli olisi riittävän suuri siihen, että päättyvältä kaistalta voi väliin tulla auto niin, että kukaan ei joudu jarruttamaan sen takia. Kuten Sako totesi, on välityskyvyn ennallaan pitäminen mahdotonta. Mutta välityskyvyn maksimoimiseksi tarvittaisiin sitä asennetta, että homma sujuisi kokonaisuutena sujuvammin sen sijaan että jokainen ajattelisi vain oman matkantekonsa nopeutta. Joskus yhteisen hyvän saavuttamiseksi pitää tinkiä hieman omista eduistaan. Tähän voisi päästä sillä, että jätetään siihen edellä ajavaan myös matelunopeudessa semmoinen väli, että siihen turvallisesti voi yksi auto tulla niin, ettei itse kuitenkaan joudu jarruttamaan. Jos sitten sinne tunkee joku kusipäinen mulkkukin, niin antaa sen tulla eikä siitä pidä itse hermostua eikä varsinkaan pyrkiä "kouluttamaan" mitenkään. Ei niitä tuolla liikenteessä kuitenkaan hirmuisen montaa ole ja ei ne kaikki tällä(kään) kertaa ole siihen eteen kiilaamassa.
Mitä enemmän niitä kusipäisiä mulkkuja tuolla liikenteessä tuntuu olevan, niin sitä enemmän suosittelisin jokaisen meistä tutkailemaan myös sitä omaa asennoitumistaan liikenteessä olemiseen.
Tuosta "aja päättyvää kaistaa mahdollisimman pitkälle -mallista" pitäisi järjestää tietoiskuja / koulutusta tms. niin, että ihmiset ymmärtäisivät sen toimivan parhaiten. Siihen liittyen juurikin se, että jo ajallaan ne välit ovat riittävän suuret, on oleellista. Jos on koko ajan motarinopeuksissakin ajettu niin, että välit ovat auttamatta liian pienet, johtaa se nopeammin tuohon jonoutumiseen ja pysähtelyyn jne. Ja tiedän, vaikka tätä kuinka jankattaisiin, ei läheskään kaikki sitä ymmärtäisi, kun se oma perstuntuma kertoo jotain ihan muuta ja harva meistä osaa liikenteessä(kään) toimia niin, että katsoisi enemmän sitä kokonaisuutta kuin omaa etuaan. Minä olen yksi niistä. Siis semmoinen, joka ei sitä kokonaisuutta yleensä osaa katsoa vaan se oma napa on tärkein.