Mikä siinä on moottoritielle liittymisessä voi olla niin vaikeaa, mä vaan en tajua. Yksinkertainen tapa liittyä moottoritien liikennevirtaan on jo rampilla kiihdyttäessään ottaa "kohdepiste" liikennevirrassa olevan auton taakse. Päivittäin näkee autoilijoita, jotka pyrkivät moottoritiellä ajavan eteen, vaikka liittyminen virtaan pitäisi "tähdätä" nimenomaan taakse.
Toinen asia, mitä en ymmärrä, on auton ryömittäminen punaisiin liikennevaloihin. Todella vittumaista ajaa autolla kävelyvauhtia viimeiset sata metriä ennen valoja.
En vaan ymmärrä.
Minä nykyään sompailen täällä periferiassa, joten aina isoolla kirkolla, sen kehillä pyöriessä joutuu skarppaamaan. Teen sen vanhasta muistista tuolla tähtäämisellä, kohteen taakse. Vaikka kohde olisi täysperävaunu, peräkärryssään risuja siirtävä Micra tai muuten vaan karavaanari niin tyydyn myös peesipaikkaan, ei siinä kauan joudu vanhenemaan. Valitaan paikka, osoitetaan vilkulla ja myös päätä kääntämällä ja sitten mennään. Tuolla pään kääntämisellä voi fiksumpi varmistaa sen vasemmankin kaistan liikkeen, väylän dynamiikan.
@Lert tuossa mainitsi Audit. Minä skannaan aina automerkkejä, myös autojen ikiä, arvioin kuljettajaprofiilia, teen riskianalyysia koko ajan. Kuormavaunut, pakut, perävaunulliset tietysti itsestään selvyyksiä.
Minoon pikkupaikkakunnalla, ainakin työkavereiden parissa tunnettu siitä etten moikkaa, nosta kättä vastaantulijalle: noteeraan vastaantulevan auton, arvioin sen menevän ohi normaalisti: katseeni keskittyy seuraavan suojatiehen, risteykseen, liittymään. En minä pysty katsomaan kuka vastaantulevaa ajoneuvoa kuljettaa. Ehkä en liikenteessä ole kuin kotonani, en ole yhtä hyvä moniprosessoija kuin toiset, mutta tällä tyylillä etenen. Tervehdin sitten kun auton ulkopuolella nähdään.