Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 978 216
  • 12 216

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Toinen asia, mitä en ymmärrä, on auton ryömittäminen punaisiin liikennevaloihin. Todella vittumaista ajaa autolla kävelyvauhtia viimeiset sata metriä ennen valoja.
En vaan ymmärrä.
Oho, en olekaan tän kanssa yksin. Matelemalla ajaminen, aivan kauheata paskaa ikinä. Miksei voi mennä suoraan valoihin odottamaan? Ei vaan ymmärrä.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Olet oikeassa. Mutta, sen sijaan, että pyritään estämään niiden "kiilaajien" meno, eikö olisi järkevämpää pyrkiä siihe, että se yksi kaista vetäisi paremmin? Se lähtee siitä, että jokainen meistä alkaa jättämään riittävän turvavälin jne.

Jos kaksi kaistaa vetää 2000/h, niin eikö yhden kaistan pitäisi silloin vetää 1000/h. Meidän idioottiautoilijoiden typerän yksilökeskeisen tekemisen takia se yksi kaista vetää vain sen 600/h, kun se helpohkosti voisi vetää sen lähes 1000. Vaatisi vain vähemmän omaan napaan tuijottavaa asennetta kaikilta.

Olen samaa mieltä ajatuksesi kanssa että sujuvana vetoketjuna molempia kaistoja mahdollisimman pitkälle yhdessä käyttäen saataisiin paras mahdollinen lopputulos. Yksi asia mikä kiinnittää huomioni on tuo turvavälin pitäminen ja sen peräänkuuluttaminen, millaisen turvavälin ajattelit olevan paras matelevassa/jatkuvasti pysähtelevässä jonossa? Turvavälihän on se jolla matkalla kerkeää käytetyllä nopeudella reagoimaan ja pysäyttämään autonsa jos edessä sattuu jotain odottamatonta - jos jono etenee 5-10km/h ja pysähtelee säännöllisen epäsäännöllisesti niin kuinka pitkä turvaväli siinä edellä olevaan autoon mielestäsi pitäisi olla?

Ruuhkassa asenteen tosin pitäisi olla ennen kaikkea joustava, sillä tavalla homma sujuisi kaikkien kannalta parhaiten.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Motarille liittyvällehän nimenomaisesti EI SAA "antaa tietä" menemällä ohituskaistalle, vaan se vasen kaista on nimenomaan ohittamista varten. Polliisisetä kun näkee, rapsahtaa sakko.

Tässä on muuten sellainen sääntö jonka olemassaoloa en ole koskaan ymmärtänyt. Liikenteen sujuvuuden kannaltahan olisi ihan ylivoimaisesti parasta kun kaikki vaan aina "väistäisivät" ohituskaistalle silloin kun on mahdollisuus ja se ei aiheuta sitten mitään jarruttelua ohituskaistalla. Eli silloin kun ohituskaistalle mennään niin silloin pitäisi minun mielestäni ajaa rajoituksen mukaan eikä yhtään alle. Vaatii tietysti vähän pelisilmää autoilijoilta joten kai se siksi on kiellettykin, niin isolla osalla autoilijoista kun pelisilmänä näyttää toimivan se silmä minne aurinko ei paista.

Minulla on tapana muutenkin vähän "joustaa" liikennesäännöissä tai luopua omista etuoikeuksista sillä tavalla että liikenne sujuisi mahdollisimman jouhevasti ja sujuvasti, varsinkin silloin jos kyseessä on raskas liikenne. On minun mielestäni ekologistakin (ainakin ekologisempaa kuin ostaa ekologisuuden nimissä päästöhuijattuja autoja...) kun pyrkii ajamaan sillä tavalla että liikenteeseen (ja erityisesti raskaaseen liikenteeseen) ei tule turhia pysähdyksiä ja jarrutuksia. Minähän esim. harrastan tätäkin kiellettyä manööveriä että jos olen kääntymässä vasemmalle sellaisella tiellä jossa ei ole levennystä risteyksen kohdalla, ja takana on autoja mutta vastaan ei tule ketään, niin ryhmityn ihan suosiolla siihen vastaantulijoiden kaistalle että takanatulijat pääsevät helposti ja ilman jarruttelua ohittamaan.

Tai jos esim. huomaan että kiertoliittymään on tulossa rekka niin minä saatan hidastaa reilusti ja tehdä rekkakuskille mahdollisimman selväksi että voi mennä ennen minua enkä työnny sinne väliin väkisellä siten että rekka joutuu pysäyttämään kokonaan. Sama juttu jalankulkijana/pyöräillessä, että vaikka siinä suojatiellä periaatteessa olisi oikeus mennä ensin niin monesti pysähdyn ja huidon selkeästi rekkakuskille että "antaa mennä vaan" niin ei tarvitse pysäytellä. Minä en siinä monta sekuntia menetä mutta helpottaa edes vähän rekkakuskin työtä kun ei tarvitse kokonaan pysähtyä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Olen samaa mieltä ajatuksesi kanssa että sujuvana vetoketjuna molempia kaistoja mahdollisimman pitkälle yhdessä käyttäen saataisiin paras mahdollinen lopputulos. Yksi asia mikä kiinnittää huomioni on tuo turvavälin pitäminen ja sen peräänkuuluttaminen, millaisen turvavälin ajattelit olevan paras matelevassa/jatkuvasti pysähtelevässä jonossa? Turvavälihän on se jolla matkalla kerkeää käytetyllä nopeudella reagoimaan ja pysäyttämään autonsa jos edessä sattuu jotain odottamatonta - jos jono etenee 5-10km/h ja pysähtelee säännöllisen epäsäännöllisesti niin kuinka pitkä turvaväli siinä edellä olevaan autoon mielestäsi pitäisi olla?

Ruuhkassa asenteen tosin pitäisi olla ennen kaikkea joustava, sillä tavalla homma sujuisi kaikkien kannalta parhaiten.

Siinä vaiheessa kun jono on mateleva/pysähtelevä, on jo myöhäistä, virhe(et) on tehty jo paljon ennen sitä. Eli jo siinä vaiheessa, kun jono on ollut vielä vetävä, on ajettu liian lähellä toisia ja sitten vauhdin hidastuessa on ajauduttu liian pienille väleille. Ja varsinkin, kun siitä päättyvältä kaistalta on tullut niitä autoja sinne väleihin, on jouduttu jarruttelemaan ja se saa aikaan jonon pysähtelyä taaempana jonossa.

Tässä yhteydessä turvaväli terminä voi olla huono, sillä oleellisintahan olisi se, että se väli olisi riittävän suuri siihen, että päättyvältä kaistalta voi väliin tulla auto niin, että kukaan ei joudu jarruttamaan sen takia. Kuten Sako totesi, on välityskyvyn ennallaan pitäminen mahdotonta. Mutta välityskyvyn maksimoimiseksi tarvittaisiin sitä asennetta, että homma sujuisi kokonaisuutena sujuvammin sen sijaan että jokainen ajattelisi vain oman matkantekonsa nopeutta. Joskus yhteisen hyvän saavuttamiseksi pitää tinkiä hieman omista eduistaan. Tähän voisi päästä sillä, että jätetään siihen edellä ajavaan myös matelunopeudessa semmoinen väli, että siihen turvallisesti voi yksi auto tulla niin, ettei itse kuitenkaan joudu jarruttamaan. Jos sitten sinne tunkee joku kusipäinen mulkkukin, niin antaa sen tulla eikä siitä pidä itse hermostua eikä varsinkaan pyrkiä "kouluttamaan" mitenkään. Ei niitä tuolla liikenteessä kuitenkaan hirmuisen montaa ole ja ei ne kaikki tällä(kään) kertaa ole siihen eteen kiilaamassa.

Mitä enemmän niitä kusipäisiä mulkkuja tuolla liikenteessä tuntuu olevan, niin sitä enemmän suosittelisin jokaisen meistä tutkailemaan myös sitä omaa asennoitumistaan liikenteessä olemiseen.

Tuosta "aja päättyvää kaistaa mahdollisimman pitkälle -mallista" pitäisi järjestää tietoiskuja / koulutusta tms. niin, että ihmiset ymmärtäisivät sen toimivan parhaiten. Siihen liittyen juurikin se, että jo ajallaan ne välit ovat riittävän suuret, on oleellista. Jos on koko ajan motarinopeuksissakin ajettu niin, että välit ovat auttamatta liian pienet, johtaa se nopeammin tuohon jonoutumiseen ja pysähtelyyn jne. Ja tiedän, vaikka tätä kuinka jankattaisiin, ei läheskään kaikki sitä ymmärtäisi, kun se oma perstuntuma kertoo jotain ihan muuta ja harva meistä osaa liikenteessä(kään) toimia niin, että katsoisi enemmän sitä kokonaisuutta kuin omaa etuaan. Minä olen yksi niistä. Siis semmoinen, joka ei sitä kokonaisuutta yleensä osaa katsoa vaan se oma napa on tärkein.
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ihmiset tekee sitä, koska taloudellisen ajon kursseilla siihen kannustetaan. Ennakoidaan valon vsihtuminen ja vältetään pysähtymistä.

Voin tunnustaa harrastavani tätä valoihin matelemista. Kun huomaa jo pitkän matkan päästä, että valot on punaisella niin hidastan vauhdin niin että parhaassa tapauksessa ei tarvitse pysähtyä. Sen verran tosin huomioin muita autoilijoita, että jos joku on aivan takanani niin en hidastele. Toinen tapaus, jolloin en hidastele on siinä tapauksessa, että valot vaihtuvat juuri keltaisten kautta punaisiksi ja on selvää, että joudun lopulta pysähtymään. Siinä kun ei mitään säästä että kytkin pohjassa etenee 5kmh vs paikoillaan oleminen tyhjäkäynnillä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllä suuresti ihmettelen jos saan sakon esimerkiksi kun raskas ajoneuvo tulee rampilta alinopeutta ja siirryn vasemmalle kaistalle koska joka tapauksessa ohitan tuon hitaamman ajoneuvon. Eli jos minun pitäisi pysyä oikealla kaistalla, hidastaa (todennäköisesti jarruttaa), odottaa että rekka tulee eteeni ja sitten vasta lähteä ohi niin haistakaa paska valtiovalta ja kyttä on natsisika.
En ole kyllä tätä koskaan kokenut ongelmaksi enkä ole osannut sakkoa pelätä. Eli siis siirryn oikealle kaistalle jos näyttää siltä että joutuisin muuten selvästi hidastamaan, eli käytännössä teen normaalin ohituksen. Jos näyttää että rampilta tullaan niin kuin kuuluu, eli minua suuremmin häiritsemättä (selviän kaasun nostamisella), niin en tietenkään mitenkään automaattisesti valmiiksi siirry vasemmalla kaistalle, vaan jään taakse, palautan aikaisemman nopeuteni ja teen ohituspäätöksen kun eteen tulleen matkanopeus on selvinnyt.
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tietysti moottorijarrutuksella lähestyminen ja annat stop start toiminnon hoidella valoissa olemisen.

Moottorijarrutuksella toki voi säästää polttoainetta, mutta tarkoitin nyt niitä viimeisiä kymmeniä metrejä. Moottorijarrutusta kun ei voi ihan pysähtymiseen asti käyttää.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos ei tarvitse pysähtyä valoissa, kuluttaa vähemmän polttoainetta.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Jos ei tarvitse pysähtyä valoissa, kuluttaa vähemmän polttoainetta.

Onko ihan näinkään? Vahvasti kyseenalaistan, jos käynnissäolevaa liikkuvaa autoa pitää jarrulla vastustaa kuitenkaan pysähtymättä. Taloudellisin tapa lienee ajaa valoihin normaalisti ja vihreän vaihtuessa reipas kiihdyttäminen sallittuun nopeuteen. Ja reipas kiihdyttäminen ei tarkoita sitä, että lyödään lämä pohjaan. Valistunut arvaus ryömittämisilmiöstä liittyy ihmisen psykologiseen käyttäytymiseen. Ihmismieli kun ei pidä pysähtymisestä vaan haluaisi jatkaa vallitsevaa vauhtia. Taloudellisen ajotavan opetuksessakaan ei käsittääkseni suosita ryömittämistä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko ihan näinkään? Vahvasti kyseenalaistan, jos käynnissäolevaa liikkuvaa autoa pitää jarrulla vastustaa kuitenkaan pysähtymättä. Taloudellisin tapa lienee ajaa valoihin normaalisti ja vihreän vaihtuessa reipas kiihdyttäminen sallittuun nopeuteen. Ja reipas kiihdyttäminen ei tarkoita sitä, että lyödään lämä pohjaan. Valistunut arvaus ryömittämisilmiöstä liittyy ihmisen psykologiseen käyttäytymiseen. Ihmismieli kun ei pidä pysähtymisestä vaan haluaisi jatkaa vallitsevaa vauhtia. Taloudellisen ajotavan opetuksessakaan ei käsittääkseni suosita ryömittämistä.
En minä ole mistään jarruttamisesta kirjoittanut. Vaan siitä, että jos näkee edessä olevien valojen olevan punaiset, niin alan moottorijarruttamaan ja mahdollisesti matalilla vaihteilla etenen hitaasti vähän matkaa jos valot ovat kohta vaihtumassa. Näin pääsee pysähtymättä jatkamaan matkaa. Toki jos vaikka edessä olevassa risteyksessä alkaa kääntyville oma kaista ja takaa tulee kääntyviä autoja, niin ajan risteykseen, jotta takaa tulevat pääsevät ohi omalle kaistalleen ja mahdollisesti risteyksen läpi.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
En minä ole mistään jarruttamisesta kirjoittanut. Vaan siitä, että jos näkee edessä olevien valojen olevan punaiset, niin alan moottorijarruttamaan ja mahdollisesti matalilla vaihteilla etenen hitaasti vähän matkaa jos valot ovat kohta vaihtumassa. Näin pääsee pysähtymättä jatkamaan matkaa. Toki jos vaikka edessä olevassa risteyksessä alkaa kääntyville oma kaista ja takaa tulee kääntyviä autoja, niin ajan risteykseen, jotta takaa tulevat pääsevät ohi omalle kaistalleen ja mahdollisesti risteyksen läpi.

Juu, en nyt teikäläisen ajotapaa henkilökohtaisesti tarkoittanut vaan ilmiötä. Nykyään kun merkittävä osa uudehkosta autokannasta on automaattimaihteisia eikä jarruvalot valehtele. Usein näkee sitä, että viimeiset 150m palavat jarruvalot. Johan siinä kuluvat jarrupalatkin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mihin pykälään perustuu tuo että saa sakon kun vaihtaa moottoritiellä kaistaa silloin kun hitaampi tulee rampilta eteen?

Eihän tuota voi todistaa mitenkään, motaria ajavalla voi olla jokin muu syy siirtyä ohituskaistalle esim kauempana edessä oleva jne. Itsekin vaihdan kaistaa jos tilanne on paljon ennakoitavissa ja vapaa tie vasemmalla. Monesti näkee tälläistä kun pikkutien rampilta liitytään motarille, viisi autoa kiihdyttää vauhtiaan 60kmh 80kmh. Jos tuolloin olet vapaalla motarilla tulossa siihen 100kmh ja peileissä ei näy ketään niin miksi ei siirtyisi vasemmalle. Tuntuisi aika tyhmältä asemoida itsensä siihen viiden auton väliin ja joutuu laskemaan nopeutta jne.

Veikkaan että tuo sakotusuhka tulee siitä mitä myös valitettavan paljon näkee että kun rampilta pusketaan vilkkaassa liikenteessä kaistalle ja "alle jäävä" panikoi ja väistää vasemmalle katsomatta peileihin. Tuolloin kolarin sattuessa saattaa olla oikalta kaistalta vasemmalle siirtyvä maksumies. Tuollaisessa tilanteessa mieluummin sitten vaikka torvi pohjaan että rampilta tuleva tajuaa tulevansa kolmion takaa.

_
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuo kohteliaisuus liittymistä tulevia kohtaan on saanut jotkut urpot luulemaan sitä oikeudeksi. Mikä taas aiheuttaa vaaratilanteita. Itse rikon lakia tässä asiassa raskaan liikenteen kohdalla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuo kohteliaisuus liittymistä tulevia kohtaan on saanut jotkut urpot luulemaan sitä oikeudeksi. Mikä taas aiheuttaa vaaratilanteita. Itse rikon lakia tässä asiassa raskaan liikenteen kohdalla.
Jotkut urpot vaihtavat myös kaistaa nopeamman eteen/kylkeen kun eivät osaa seurata takana olevaa liikennettä.

Samaa mieltä raskaasta liikenteestä.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Tuo kohteliaisuus liittymistä tulevia kohtaan on saanut jotkut urpot luulemaan sitä oikeudeksi. Mikä taas aiheuttaa vaaratilanteita. Itse rikon lakia tässä asiassa raskaan liikenteen kohdalla.

Tähän muuten törmäsin (en onneksi kirjaimellisesti) Oulun motarilla mennessä ja tullessa. Ihmiset olettavat, että annetaan motarilla tilaa kiihdytyskaistalta tuleville. Kun tilaa ei tulekaan, niin jo alkaa valojen vilkuttelu.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Onko kukaan koskaan kohdannut tilannetta, että kiihdytyskaistalta tuleva jämähtääkin kaistan päähän hoo moilasena, koska ei osaa liittyä mukaan meininkiin?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko kukaan koskaan kohdannut tilannetta, että kiihdytyskaistalta tuleva jämähtääkin kaistan päähän hoo moilasena, koska ei osaa liittyä mukaan meininkiin?
Joo. Painoin itse autoni liikenteen sekaan kyseisestä papasta välittämättä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mihin pykälään perustuu tuo että saa sakon kun vaihtaa moottoritiellä kaistaa silloin kun hitaampi tulee rampilta eteen?
_

Tieliikennelaki 9 § ja tarpeeton kaistanvaihto. Myös tieliikenneasetus 5 § siltä osin, että siinä säädetään asia täysin liittyjän vastuulle.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tieliikennelaki 9 § ja tarpeeton kaistanvaihto. Myös tieliikenneasetus 5 § siltä osin, että siinä säädetään asia täysin liittyjän vastuulle.
Tarpeeton kaistanvaihto, niinpä. Mä haluan nähdä sen sakon missä lukee se kun toimii tavalla jonka kirjoitin. :)

Ja piti sitä myös sanoman että kyseessähän ei ole ainakaan mun mielestä tarpeeton kaistanvaihto vaan ohitus jos epäilet että se rampilta tuleva ehtii siihen sinun eteen pienemmällä nopeudella kun autot kohtaa.
Tämä on todella veteen piirretty viiva mistä mielestäni on aika turha vääntää. Pykälä on mitä on mutta sakkoja ei varmasti tule jos tiellä on tilaa ja kaistanvaihdolla ohitat tielle tulevan auton. Se luo omasta mielestä enemmän vaaratilanteita jos ajat 100kmh sen 60-80kmh rampilta tulevan puskuriin ja vaihdat sitten vasta vasemmalle. Kyse on mun mielestä pelisilmästä eli vaihdetaan ennen kun se tulee jos et ehdi alta pois sitä oikeaa kaistaa pitkin.

_
 
Viimeksi muokattu:

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tämä on todella veteen piirretty viiva mistä mielestäni on aika turha vääntää. Pykälä on mitä on mutta sakkoja ei varmasti tule jos tiellä on tilaa ja kaistanvaihdolla ohitat tielle tulevan auton.

Tuo pykälä on laissa sitä varten, että autokoulunopettajat voivat sukupolvesta toiseen jokaiselle oppilaalle vuorollaan sanoa, että tuosta olisi tullut sakot tarpeettomasta kaistanvaihdosta.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Onko kukaan koskaan kohdannut tilannetta, että kiihdytyskaistalta tuleva jämähtääkin kaistan päähän hoo moilasena, koska ei osaa liittyä mukaan meininkiin?
Et varmaan ole asunut Porissa?

Tuo ilmiö on tuttu, joka viikko noita näkee. Osittain voi syyttää kanssaliikkujia, jotka perusporilaiseen tapaan ajavat kiihdytyskaistojen kohdalla tyhjät välit "umpeen", kun "mun eteen ei ainakaan tuu perkele". Perusongelma on kuitenkin jämähtäneen auton ratin takana. Liikenteessä on jumalattoman paljon autoilijoita, jotka aloittavat havainnoinnin vasta kiihdytyskaistalla ajaessaan. Vauhti putoaa ja liittyminen liikenteeseen vaikeutuu entisestään.

Kortti pois noiltakin pässeiltä, jotka pysäyttää autonsa kiihdytyskaistalle. Pari kertaa päässyt itse soittamaan torvea, kun joku prkl vajakki ryömii 10 km/h kiihdytyskaistan alussa, eli siinä vaiheessa, kun pitäisi hakea se liikenteen mukainen nopeus ja samalla tiirailla takaviistossa aukeavaa tyhjää väliä, johon liittyä.

Kyllä voisi pikkaisen harmittaa, jos tuollaisen perään joskus ajaisin.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tähän muuten törmäsin (en onneksi kirjaimellisesti) Oulun motarilla mennessä ja tullessa. Ihmiset olettavat, että annetaan motarilla tilaa kiihdytyskaistalta tuleville. Kun tilaa ei tulekaan, niin jo alkaa valojen vilkuttelu.

Valoja voi rampilta tuleva vilkuttaa myös siksi, jos idiootit ajaa toistensa puskurissa kiinni, mikä tekee normaalin liittymisen mahdottomaksi. Tätä näkee todella usein. Mutta varovaisenkin arvion mukaan puolella kuskeista ei ole juuri minkäänlaista pelisilmää liikenteessä, miten liikenne saataisiin joustavammaksi, joten näitä tilanteita vaan tulee jatkuvasti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös