Motarille liittyvällehän nimenomaisesti EI SAA "antaa tietä" menemällä ohituskaistalle, vaan se vasen kaista on nimenomaan ohittamista varten. Polliisisetä kun näkee, rapsahtaa sakko.
Tässä on muuten sellainen sääntö jonka olemassaoloa en ole koskaan ymmärtänyt. Liikenteen sujuvuuden kannaltahan olisi ihan ylivoimaisesti parasta kun kaikki vaan aina "väistäisivät" ohituskaistalle silloin kun on mahdollisuus ja se ei aiheuta sitten mitään jarruttelua ohituskaistalla. Eli silloin kun ohituskaistalle mennään niin silloin pitäisi minun mielestäni ajaa rajoituksen mukaan eikä yhtään alle. Vaatii tietysti vähän pelisilmää autoilijoilta joten kai se siksi on kiellettykin, niin isolla osalla autoilijoista kun pelisilmänä näyttää toimivan se silmä minne aurinko ei paista.
Minulla on tapana muutenkin vähän "joustaa" liikennesäännöissä tai luopua omista etuoikeuksista sillä tavalla että liikenne sujuisi mahdollisimman jouhevasti ja sujuvasti, varsinkin silloin jos kyseessä on raskas liikenne. On minun mielestäni ekologistakin (ainakin ekologisempaa kuin ostaa ekologisuuden nimissä päästöhuijattuja autoja...) kun pyrkii ajamaan sillä tavalla että liikenteeseen (ja erityisesti raskaaseen liikenteeseen) ei tule turhia pysähdyksiä ja jarrutuksia. Minähän esim. harrastan tätäkin kiellettyä manööveriä että jos olen kääntymässä vasemmalle sellaisella tiellä jossa ei ole levennystä risteyksen kohdalla, ja takana on autoja mutta vastaan ei tule ketään, niin ryhmityn ihan suosiolla siihen vastaantulijoiden kaistalle että takanatulijat pääsevät helposti ja ilman jarruttelua ohittamaan.
Tai jos esim. huomaan että kiertoliittymään on tulossa rekka niin minä saatan hidastaa reilusti ja tehdä rekkakuskille mahdollisimman selväksi että voi mennä ennen minua enkä työnny sinne väliin väkisellä siten että rekka joutuu pysäyttämään kokonaan. Sama juttu jalankulkijana/pyöräillessä, että vaikka siinä suojatiellä periaatteessa olisi oikeus mennä ensin niin monesti pysähdyn ja huidon selkeästi rekkakuskille että "antaa mennä vaan" niin ei tarvitse pysäytellä. Minä en siinä monta sekuntia menetä mutta helpottaa edes vähän rekkakuskin työtä kun ei tarvitse kokonaan pysähtyä.