Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 985 935
  • 12 228

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Pakko kommentoida muutaman kuukauden Lahdessa asumisen jälkeen, että tän kaupungin liikennekulttuuri on kyllä kaikista paskin verrattuna aikaisempiin asuinkaupunkeihini (Helsinki, Espoo, Lohja ja Joensuu). Jalankulkijana käytännössä kukaan ei anna tietä kun olet astumassa suojatielle, ja 50 % autoilijoista painaa vaan kovempaa kaasujalkaa viestittääksen, että minä menen ensin.

Kävin Lahdessa töissä aikanaan ja tämän voi kyllä allekirjoittaa täysin. Autolla liikkuessa en niin suurta eroa huomannut, mutta tuo jalankulkijan asema kaupungissa on jotain järkyttävää. Ero esim. juuri Pk-seutuun on aivan huima. Suojateitä ei kunnioiteta mitenkään, ajetaan vanhoilla vihreillä ja muuta aivan älytöntä. Ehkä varmin paikka jäädä auton alle Lahessa on Karjalankadun ja Oikokadun risteys, tai oikeammin Karjalankadun ylittävä suojatie, jossa en koskaan ole nähnyt auton pysähtyvän antamaan tietä suojatien ylittäjälle.
 

Liitteet

  • IMG_0816.JPG
    IMG_0816.JPG
    147,7 KB · kertaa luettu: 471
Viimeksi muokattu:

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Onko täällä yhtään lahelaisia? Pakko kommentoida muutaman kuukauden Lahdessa asumisen jälkeen, että tän kaupungin liikennekulttuuri on kyllä kaikista paskin verrattuna aikaisempiin asuinkaupunkeihini (Helsinki, Espoo, Lohja ja Joensuu). Jalankulkijana käytännössä kukaan ei anna tietä kun olet astumassa suojatielle, ja 50 % autoilijoista painaa vaan kovempaa kaasujalkaa viestittääksen, että minä menen ensin. Naisystävän kanssa oltiin ylittämässä suojatietä Lahden keskustassa kun auto, joka joutui meitä väistämään, painoi lisää kaasua ohittaakseen meidät ehkä 20 - 40 sentin päästä takapuolelta todella kovaa vauhtia..

En tiedä olenko lahelainen vasta 20 vuotta asunut, mutta kommentoin silti. Lahen keskustahan on ensinnäkin pääsääntöisesti liikennevalo-ohjattu.

Yksittäisiä urpoja liikenteessä riittää joka kaupunkeihin yhtään puolustelematta Lahtea. Monissa kaupungeissa on tullut paljonkin ajettua enkä nyt Lahtea erityisenä mörkönä ole noteerannut.

Jalankulkijoita voisi noin yleisesti kunnioittaa enemmän.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Työmatkalla olen ihmetellyt jo jonkun tovin että mikä ihme tuon yhden tienpätkän autoilijoita vaivaa? 100 rajoitus ja lähes joka päivä siellä saa ohitella autoja kun köröttelevät sen 10-15km/h alinopeutta. Vai fuskaako mun mittari...
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuli tuossa alkuillasta mieleen, kun olin bussin kyydissä seuraavanlaisessa tilanteessa. Ei siinä ollut kolari lähellä tai edes torvet soineet, mutta meni jokseenkin näin.

Bussi oli tulossa tasa-arvoiseen risteykseen ja jatkamassa suoraan. Oikealta oli tulossa taksi - tälle bussin ajamalle kadulle. Siinä taksin edessä oli suojatie, jolle oli juuri astumassa kaksi hölkkääjää. No, bussi veti reteästi vaan eteenpäin kenties luottaen, että taksi antaa hölkkääjille tietä. Taksi toki ajoi suoraan suojatien päälle hölkkääjien eteen. Jos siinä olisi rytissyt, kumpi olisi tulkittu syylliseksi? Olisiko se, että taksi rikkoi hölkkääjien oikeuksia riittänyt kumoamaan sen. että bussi rikkoi taksin etuajo-oikeutta? Ainakin todistajalausuntoja olisi varmaan tarvittu.

Tosin, ammattiautoilijoiden yleinen asenne huomioonottaen on rohkeaa olettaa, että bussi olisi olettanut taksin väistävän hölkkääjiä. Todennäköisemmin kuskien pään sisällä tapahtui tälläista:

Bussikuski: "Mä oon menossa suoraan, toi tulee sivukadulta ja mulla on isompi auto. Toi saa luvan väistää."
Taksikuski: "Vitun mulkku! Mulla oli etuajo-oikeus , vaikka itse olisin toki päinvastaistaisessa tilanteessa tehnyt samalla lailla".
30 sekuntia tilanteen jälkeen, jos olisi kummalta tahansa kysynyt: "Mitkä vitun hölkkääjät?"
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Oliko täällä keskustelua polkupyöräilijöistä, nyt en muista enkä löydä muuta kuin polkupyörää ostamassa -ketjun.

Joka tapauksessa ihmettelen suuresti kun nämä tuhannet keltaiset alepa-tsygät ilmestyi stadin katukuvaan niin samalla ilmeisesti sallittiin kävelytiellä ajaminen. Oletteko huomanneet saman? Ihan järjestäen kaikkialla missä ei ole pyörätietä ajetaan jalkakäytävällä aikuiset ihmiset ihan reilua vauhtiakin suoraan kivijalkaliikkeiden edestä jne.
Jos jotain logiikkaa tästä hakee niin ilmeisesti kun näillä ajetaan ilman kypärää niin eivät ajakaan enää autojen seassa vaan mieluummin siellä jalkakäytävällä.

Vaikka itsekin pyöräilen aktiivisesti ja en ole mikään pro-autoilija ja anti-fillaristi niin täytyy ihmetellä kuinka vaaralliseksi on lähivuosina muuttunut pyöräily ja nimenomaan niin että siitä kärsii muut kuin pyöräilijät, anteeksi vaan pro-pyöräilijät. Kaiken lisäksi nykyään on todella paljon kiukkuisia fillaristeja jotka ajaa 20-30kmh pitäen tiukasti kiinni omista oikeuksistaan vaikka mikä vaaratilanne olisi edessä. Ei ole mun mielestä mennyt ihan putkeen tämä stadin fillarisoituminen ja sen pönkittäminen eteenpäin. Kärjistäen omat fillarikaistat on erinomainen juttu mutta cityfillaroinnin lisääntyminen ja missä sattuu ajaminen on lisääntynyt myös ihan helvetisti.

_
 
Viimeksi muokattu:
Olkoon tämä jatkona ylinopeusketjun keskustelulle.

Kyllä taas sai päätään pyöritellä itsekkäiden ja ylimielisten kusipäiden takia. 3-tiellä, moottoritiellä, oli asfaltointi menossa ja tie muuttui yksikaistaiseksi. Olisi hauska joskus jutella niiden muutamien persereikien kanssa, jotka ohittavat sitä päättyvää kaistaa pitkin jo oikealle muodostuneen letkan. Pari vanhempaa volkkaria, uudempaa Audia ja yksi Citroën sen tällä kertaa sen teki. Pieniä ihmisiä, rassukat.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kyllä taas sai päätään pyöritellä itsekkäiden ja ylimielisten kusipäiden takia. 3-tiellä, moottoritiellä, oli asfaltointi menossa ja tie muuttui yksikaistaiseksi. Olisi hauska joskus jutella niiden muutamien persereikien kanssa, jotka ohittavat sitä päättyvää kaistaa pitkin jo oikealle muodostuneen letkan. Pari vanhempaa volkkaria, uudempaa Audia ja yksi Citroën sen tällä kertaa sen teki. Pieniä ihmisiä, rassukat.

Itse asiassa, ruuhkautumisen välttämiseksi oikea tapa ajaa on juurikin tuo, että ajetaan kahdella kaistalla niin pitkään kuin mahdollista ja vasta siellä toisen kaistan loppuessa liitytään ainoalle jäljellä olevalle kaistalle. Tämä toimii hyvin, jos jonossa on riittävät turvavälit ja liittyminen onnistuu ilman, että siinä liityttäessä "kiilataan" toisen eteen niin, että siinä jonossa jo valmiiksi oleva joutuisi jarruttamaan.

Turvavälin puute on taas perisuomalainen (taitaa päteä kaikkialla maailmassa) ongelma ja kun sitä ei ole, ei edellä mainitun kaltainen päättyvältä kaistalta liittyminen "kiilaamatta" onnistu. Tähän kun vielä lisätään suomalainen kateus, että et perkele ohita minua ja tule eteeni, kun sinun kaista päättyy -mentaliteetillä, niin ei tuo ruuhkautumisen välttäminen järkevällä tavalla vaan voi toimia. Sen sijaan meillä tungetaan autot yhdelle kaistalle mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja sitten kirotaan niitä, jotka yrittävät ajaa järkevämmällä tavalla, kun ne nyt vaan ohittavat minut.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse asiassa, ruuhkautumisen välttämiseksi oikea tapa ajaa on juurikin tuo, että ajetaan kahdella kaistalla niin pitkään kuin mahdollista ja vasta siellä toisen kaistan loppuessa liitytään ainoalle jäljellä olevalle kaistalle. Tämä toimii hyvin, jos jonossa on riittävät turvavälit ja liittyminen onnistuu ilman, että siinä liityttäessä "kiilataan" toisen eteen niin, että siinä jonossa jo valmiiksi oleva joutuisi jarruttamaan.

Turvavälin puute on taas perisuomalainen (taitaa päteä kaikkialla maailmassa) ongelma ja kun sitä ei ole, ei edellä mainitun kaltainen päättyvältä kaistalta liittyminen "kiilaamatta" onnistu. Tähän kun vielä lisätään suomalainen kateus, että et perkele ohita minua ja tule eteeni, kun sinun kaista päättyy -mentaliteetillä, niin ei tuo ruuhkautumisen välttäminen järkevällä tavalla vaan voi toimia. Sen sijaan meillä tungetaan autot yhdelle kaistalle mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja sitten kirotaan niitä, jotka yrittävät ajaa järkevämmällä tavalla, kun ne nyt vaan ohittavat minut.

Eikä ainoastaan kirota niitä, jotka haluaisivat ajaa kaistat loppuun, vaan myös jäädään vilkku päällä päättyvälle kaistalle monien satojen metrien päähän ennen kaistan loppumista, joskus jopa vielä kauemmas, samalla tukkien todella pitkältä matkalta se tulevaisuudessa päättyvä kaista. Kaikkein koomisinta tämä on silloin, kun siltä päättyvältä kaistalta pääsisi vielä jonnekin muuallekin kuin vain viereiselle kaistalle, mutta yksittäiset mahdollisimman aikaisin kaistaa vaihtavat "toisia huomioivat" tukkii koko kaistan. Toinen vaihtoehto on vetää täysin yllättäen hätäjarrutuksia päättyvällä kaistalla monta sataa metriä ennen kuin kaista päättyy, tyypillisesti heti kun itse huomaa kaistan päättyvän siellä kilometrin päässä ja paniikki iskee.

Tämän sukulainen on ruuhkassa moottoritielle liittyminen yksi auto kerrallaan kiihdytyskaistan alusta niin, että kiihdytyskaista seisoo monta sataa metriä taaksepäin, pahimmillaan ruuhkauttaen risteävän tien kokonaan. Kerran ihmettelin kun kehä II vasen kaista oli jumissa melkein Länsiväylälle asti itään ajettaessa, mutta syyksi paljastui se, että ykköstielle (tai oikeastaan ykköstielle johtavalle kaistalle) liityttiin yksi auto kerrallaan kiihdytyskaistaa käyttämättä ja jono oli jo melkein koko kehä II pituinen.

edit: länteen -> itään
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tänäänkin tuli tuosta ajettua (pohjoseen päin, tiistaina oli etelän suuntaan) ja melko perikansallisessa jonossa oltiin jo noin 1.5km ennen kaistan loppumista, itse taisin mennä 750m kohdalla oikealle kaistalle ja viimeisin jonka huomasin, 500m kohdalla.

Olisihan tuo mennyt pirusti sujuvammin, jos jonoon oltaisiin menty jossain 300m nurkilla vetoketjuna mutta jotenkin se ei vaan meinaa luonnistua. Jonottaminen on vaan ohjelmoituna melko vahvasti selkärankaan, toinen ongelma on sitten @Väsyneet Kädet tyylinen jupina "että perkele minun ritmoa ei saatana ohitella kun olen tähän jonoon kerran tullu".

Huomenna jos tietöitä vielä on, niin voisi mennä vasenta kaistaa loppuun asti.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse asiassa, ruuhkautumisen välttämiseksi oikea tapa ajaa on juurikin tuo, että ajetaan kahdella kaistalla niin pitkään kuin mahdollista ja vasta siellä toisen kaistan loppuessa liitytään ainoalle jäljellä olevalle kaistalle. Tämä toimii hyvin, jos jonossa on riittävät turvavälit ja liittyminen onnistuu ilman, että siinä liityttäessä "kiilataan" toisen eteen niin, että siinä jonossa jo valmiiksi oleva joutuisi jarruttamaan.
Paitsi että maantiellä hommaei toimi noin, sillä turvavälit puuttuu ja sieltä sivusta törkeästi kiilaavat saavat varsinaisen kaistan matelemaan ja pysähtelemään. Ja jos on niin kiire, että pitää vetää 100 ohi seisovan jonon, niin mä en anna tilaa autoille, mopot saa kyllä, kun ne ei hidasta muita.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Paitsi että maantiellä hommaei toimi noin, sillä turvavälit puuttuu ja sieltä sivusta törkeästi kiilaavat saavat varsinaisen kaistan matelemaan ja pysähtelemään.

Juuri tuostahan kirjoitinkin. Ongelma on se, että siinä varsinaisessa jonossa jatkuvalla kaistalla olevat eivät osaa pitää turvaväliä, jolloin homma ei toimi.
Ja jos on niin kiire, että pitää vetää 100 ohi seisovan jonon, niin mä en anna tilaa autoille, mopot saa kyllä, kun ne ei hidasta muita.
Ja juuri tämä asenne saa aikaan tuota yllä olevankin ongelmaa. Ne ohittajat koetaan jonain vastapuolina tai vihollisina, keitä ei saa päästää hyötymään mitenkään ja kaikin keinoin estetään se ohitus. Sorrun tähän itsekin, joten en yritä esittää olevani parempi. Kuitenkin tiedostan, miten homman oikeasti pitäisi mennä, mutta toteutus on vaikeaa. Lähes kaikilla meillä olisi aika paljon petrattavaa asenteessa tuolla liikenteessä ollessa. Liikenteen pitäisi olla yhteispeliä, ei yksilölaji, mutta useimmat meistä toimii siellä yksilöinä.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ongelma on se, että siinä varsinaisessa jonossa jatkuvalla kaistalla olevat eivät osaa pitää turvaväliä, jolloin homma ei toimi.
Ne ei pidä turvaväliä edes ruuhkattomaan aikaan, joten sen pyytäminen on melkoista haihattelua.
Ja juuri tämä asenne saa aikaan tuota yllä olevankin ongelmaa.
Kiilaavat kusipäät ei tilaa saa, ne näkee ohittavansa satoja metrejä matelevaa jonoa ja tahtotila on vain etuilla.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Ne ei pidä turvaväliä edes ruuhkattomaan aikaan, joten sen pyytäminen on melkoista haihattelua.

Kiilaavat kusipäät ei tilaa saa, ne näkee ohittavansa satoja metrejä matelevaa jonoa ja tahtotila on vain etuilla.
Turvavälihän katoaa siinäkohtaa, kun palataan sille ohitettavalle kaistalle, mikä synnyttää aina haitaria, lopulta päättyen koko liikenteen pysähtymiseen. Ehkä paras esimerkki tästä on vitostie, js lusin suora juhannuksena. Motari päättyy ko. suoraan, ja liikenne täysin jumissa. Vaikka oikeanlainen kaista seisoo täysin, on porukan pakko painaa ohituskaistaa päähän asti, mikä sumputtaa paikkaa entuudestaan.

Nykyään varsinkin raskas liikenne blokkaakin ohittavan kaistan, että liikenne vetäisi edes jollain tavalla. Tämä toki aiheuttaa närää näissä ohittavan kaistan sankareissa, ja sentteriä tulee aika herkästi. Tuo suora kun on varalaskeutukiskenttä, niin aina välillä näkee jonkun ohittavan näitä rekkoja sieltä keskikaistan kautta.

Huvittavaa on myös suoraa seuraavien ohituskaistojen toiminta; vaikka jonoa on silmänkantamattomiin, niin pakko on runtata sinne ohittamaan, jos vaikka minuutin voittaisi ajassa.
 

Nadchal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Turvavälihän katoaa siinäkohtaa, kun palataan sille ohitettavalle kaistalle, mikä synnyttää aina haitaria, lopulta päättyen koko liikenteen pysähtymiseen. Ehkä paras esimerkki tästä on vitostie, js lusin suora juhannuksena. Motari päättyy ko. suoraan, ja liikenne täysin jumissa. Vaikka oikeanlainen kaista seisoo täysin, on porukan pakko painaa ohituskaistaa päähän asti, mikä sumputtaa paikkaa entuudestaan.
Jos autoilijat rupeisivat ruuhkassa ryhmittäytymään oikealle kaistalle saavutettuaan jonon pään niin eikös silloin vain tuota sumppua siirrettäisi kilometrejä poispäin vasemman kaistan päättymis kohdasta? Karrikoidusta oikean kaistan jonon pää Lahden kohdalla ja kymmeniä kilometrejä vasenta kaistaa tyhjillään. Kuten MacRef totesi, tehokkainta tien käyttöä olisi jos molempia kaistoja käytettäisiin tasapuolisesti loppuun saakka jossa sitten vetoketju periaatteella yhdelle kaistalle. Nykyinen tilanne jossa suurempi osa autoilijoista ryhmittäytyy oikealle jonon pään kohdalla ja vähemmistö käyttää kaistan loppuun (joita oikealle ryhmittäytyjät pitivät etuilijoina) on ehkä pahin ruuhkan aiheuttaja. Tätä samaa ilmiötä näkee Helsingin kehien liittymien kiihdytyskaistoilla ulosmenoteiltä/ulosmenoteille.

Aikanaan Porvoon motarilla kun jatkoin vasenta kaistaa "kaista loppuu 700m" liikennemerkin jälkeen kun oikealla oli lähes seisovaa jonoa ennen liikennemerkkiä niin joku yritti oikealta kaistalta blokata eteeni. Haluan uskoa että kuskin huomio oli jossain muualla kuin ajamisessa ja auto ohjautui tuolla tavalla epähuomiossa eikä tarkoitus ollut kiilata minua keskipientareelle.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuten MacRef totesi, tehokkainta tien käyttöä olisi jos molempia kaistoja käytettäisiin tasapuolisesti loppuun saakka jossa sitten vetoketju periaatteella yhdelle kaistalle.
Vain jos se läpimenevä kaista vetää ja on turvavälit. Kun ei vedä, niin kiilarit hidastaa liilkennevirtaa lisää. Ja onhan tuo selvä juttu: Jos kaksi kaistaa vetää 2000 autoa tunnissa yhteensä ja sumpusta pääsee läpi vain 600/h, niin kyllähän siinä ei enää mitkään vetoketjut toimi. On se nähty monta kertaa. (Luvut hatusta, mutta idea selviää kyllä.)
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Vain jos se läpimenevä kaista vetää ja on turvavälit. Kun ei vedä, niin kiilarit hidastaa liilkennevirtaa lisää. Ja onhan tuo selvä juttu: Jos kaksi kaistaa vetää 2000 autoa tunnissa yhteensä ja sumpusta pääsee läpi vain 600/h, niin kyllähän siinä ei enää mitkään vetoketjut toimi. On se nähty monta kertaa. (Luvut hatusta, mutta idea selviää kyllä.)
Olet oikeassa. Mutta, sen sijaan, että pyritään estämään niiden "kiilaajien" meno, eikö olisi järkevämpää pyrkiä siihe, että se yksi kaista vetäisi paremmin? Se lähtee siitä, että jokainen meistä alkaa jättämään riittävän turvavälin jne.

Jos kaksi kaistaa vetää 2000/h, niin eikö yhden kaistan pitäisi silloin vetää 1000/h. Meidän idioottiautoilijoiden typerän yksilökeskeisen tekemisen takia se yksi kaista vetää vain sen 600/h, kun se helpohkosti voisi vetää sen lähes 1000. Vaatisi vain vähemmän omaan napaan tuijottavaa asennetta kaikilta.
 

Ziggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olkoon tämä jatkona ylinopeusketjun keskustelulle.

Kyllä taas sai päätään pyöritellä itsekkäiden ja ylimielisten kusipäiden takia. 3-tiellä, moottoritiellä, oli asfaltointi menossa ja tie muuttui yksikaistaiseksi. Olisi hauska joskus jutella niiden muutamien persereikien kanssa, jotka ohittavat sitä päättyvää kaistaa pitkin jo oikealle muodostuneen letkan. Pari vanhempaa volkkaria, uudempaa Audia ja yksi Citroën sen tällä kertaa sen teki. Pieniä ihmisiä, rassukat.
Joo, itse tulin juhannuksen jälkeen Tampere Helsinki moottoritietä Hki suuntaan. Riihimäen kohdalla oli joku onnettomuus ja molemmat jonot välillä seisoivat ja välillä liikkuivat kävelyvauhtia. Kyllähän tuossa ainakin 45min aikaa tuhraantui. Mutta joillain oli niin kova kiire että ohittivat jonot pientareen puolelta. Ymmärrän kyllä jos on oikeasti kiire mutta tuskin niin monessa autossa oli synnyttävää naista tai sydänkohtauspotilasta. Tosin melkein puolissa autoista oli Viron kilvet.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tosin melkein puolissa autoista oli Viron kilvet.
Jottei mieliä pahoiteta kovin pahasti, totean, etteivät kaikki virolaiset ole ylinopeutta kaahaavia tms. säännöistä piittaamattomia kusipäitä, mutta aika usein tuossa ykköstien/kehä 3:n tietyöalueilla nimenomaan etelänaapurin pojat vetelevät reiluhkoa ylinopeutta. On siellä suomalaisia suurin osa juu, mutta suhteessa määrään huomattavasti enemmän virolaisia. Mulla ei Virosta ajokokemusta ole yli kymmeneen vuoteen, mutta aikoinaan kun siellä tuli oltua kyydissä ja ajettua jonkin verran, ei rajoitukset vaikuttaneet aivan niin sitovilta kuin meillä ja muutenkin ajokulttuuri oli, no, liberaalimpaa.
---

Tänään yritti joku tulla ruskealla Volvolla väkisin järjestää kolarin Heinolan jälkeen Helsinkiin päin ajettaessa motarilla. Ajelin siis oikeaa kaistaa ja valmistauduin siirtymään vasemmalle ohitusta varten, kun en muista nyt mistä liittymästä liekään yritti joku sinänsä ihan reippaasti kiihdyttää edellä ajavan peesiin, mutta ei vain huomannut mua. Vaikea sanoa, oliko kiinni 10 vai 30 sentistä, kun jarrutin ja väistin, mutta lähellä joka tapauksessa. Onneksi kaista oli tyhjä vierelläni, sen verran reaktiona tuo väistöliike tuli. Siitä sitten pitkä tuuttaus, ohitus ja tuijotus. Jotain se kättään heilutteli kasvojensa edessä, tiedä sitten yrittikö pyytää anteeksi vai vittuilla takaisin.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
625 kilometriä tänään ja jouduin jarruttamaan viisi (5) kertaa, ettei ohittava ajoneuvo törmää vastaantulijaan. Yksi näistä ohittajista oli virolainen puoliperävaunu, kun taas muut neljä olivat suomalaisia henkilöautoja. Eikä tämä ollut mitenkään poikkeuksellinen työpäivä. Suomalainen rekkapena näkee varmasti viikon aikana enemmän idiootteja kuin keskivertotradenoni elämänsä aikana.

Suomalaiset ovat keskimäärin tyhmiä kuljettajia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Silloin tällöin näkee rekkojen ohituksia toisista raskaan liikenteen kulkuneuvoista, tänään viimeksi. Hiukan siinä motari tukkeutui, kun rekka hinkutti toisesta ohitse. Ymmärrän toki, että vituttaahan se ajella 90km/h kollegan perässä jos voisi satastakin mennä, mutta kun ei kovin joutuisaa ole tuo ohipuikkaus, ja jonoa tuossa ennen Lohjaa alkoi olla jo kohtaisesti. Itse pääsin onneksi kääntymään kotiin tilanteen tajuttuani normaalia aiemmasta rampista.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Ymmärrän toki, että vituttaahan se ajella 90km/h kollegan perässä jos voisi satastakin mennä

Kannattaa varmaan sitten Seatin mittaria käydä kalibroimassa, jos tuollaisia lukuja näytti näille mainitsemillesi kulkuneuvoille. Tai no entisen Neuvostoliiton alueelta tulevat saattavat kulkeakin, mutta ne nyt ovat ajavia ydinpommeja muutenkin.

Lohjalaisilla nyt on aikaa muutenkin körötellä perässä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kannattaa varmaan sitten Seatin mittaria käydä kalibroimassa, jos tuollaisia lukuja näytti näille mainitsemillesi kulkuneuvoille. Tai no entisen Neuvostoliiton alueelta tulevat saattavat kulkeakin, mutta ne nyt ovat ajavia ydinpommeja muutenkin.

Lohjalaisilla nyt on aikaa muutenkin körötellä perässä.
Oli toki aikaa ja sikäli tuuria, että tapahtui ennen tätä mainitsemaani liittymää, joka pelasti mut pidemmältä köröttelyltä. Vauhdista en osaa sanoa enkä rehellisesti sanottuna tiedä sallituista nopeuksista. Lähinnä oletin noin, kun motarilla ajelivat, mutta voi olla, paljon vähemmän oli mittarissa. Painotetaan nyt, että tienraivoa tämä ei mulla aiheuttanut, vaan lähinnä tässä ohessa pohdiskelin, kun tuli puheeksi.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Lähinnä oletin noin, kun motarilla ajelivat, mutta voi olla, paljon vähemmän oli mittarissa.

Moottoritiehän ei ole kuorma-autoilta tai rekoilta kielletty, vaikka näiden suurin sallittu ajonopeus onkin 80km/h ja rajoitin tulee suomalaisilla vastaan pääsääntöisesti viimeistään 90 kilometrin tuntinopeudessa. Toki ruuhka-aikana tuo toisen ison ohittaminen on vähintäänkin kyseenalaista juuri mainitsemastasi syystä, mutta valitettavasti joidenkin aikataulut vaativat tietoista ylinopeutta eli käytännössä rajoitinta vastaan ajamista. Sitten, kun kuljetusyrittäjä alkaa miettiä polttoainelaskua, niin ajonopeudet yleensä putoavat. Nyrkkisääntönä esimerkiksi puuautolla vauhdin noustessa kilometrillä tunnissa, polttoaineen keskikulutus nousee litralla.

Hyvä, etteivät aiheuttaneet tieraivoa, sitä näkee valitettavan paljon. Kai se maantie on sitten ihmisille hyvä paikka purkaa paineita.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Mikä on palstan mielipide sitten tien antamisesta sitä tarvitsevalle? Esim. motarille liittyvälle (yksi kaista kumpaankin suuntaan) tai pienessä ruuhkanpoikasessa kaistaa vaihtavalle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös