Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 121 061
  • 13 185

Kouhia

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tähän muuten törmäsin (en onneksi kirjaimellisesti) Oulun motarilla mennessä ja tullessa. Ihmiset olettavat, että annetaan motarilla tilaa kiihdytyskaistalta tuleville. Kun tilaa ei tulekaan, niin jo alkaa valojen vilkuttelu.
Heh, samalla tiellä saanut kokea itsekin liikenneraivoa. Ajoin tasaisesti, vakionopeudensäädin päällä 107km/h. Tupoksen liittymältä perheenisä ei saanutkaan Corollaa semmoiseen vauhtiin, että olisi päässyt liittymään eteeni. Näin itse tilanteen, ettei tule kyllä ehtimään ennen kiihdytyskaistan päättymistä, mutta sinnikkäästi hän yritti aivan loppuun asti. Vasta viime metreillä Corollamies jarruttaa voimakkaasti, samaan aikaan toki torvea soittaen ja valoja vilkutten tyytyi liittymään perääni moottoritielle. Aivan perkeleen turvallista menoa.

Ihme urpo. Ihan perusasioita, että kiihdytyskaistalta tähdätään jonkun perään, ei eteen. Varsinkaan jos oma kippo ei kiihdy sataseen edes lentokentällä.
 

godspeed

Jäsen
Koska nykyään tätä positiivista feedbackia harrastetaan, niin annetaan sitä nyt kun on siihen aihetta. Viimeisimmän Suomen vierailuni aikana huomasin, että autoilijat olivat aika herkkiä pysähtymään tielle jos joku oli suojatien laidassa valmistautumassa tien ylittämiseen. Tällainen on ainakin minulle uutta, koska muistoni ovat pääosin jostain 1980-luvulta.

Jos ei ole aiemmin näin ollut, niin tuo on ihan liikennelaissa, että suojatielle aikovaa pitää väistää. Kaikki toki eivät niin tee, mutta he ovatkin aika pihalla säännöistä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Noin 30tkm vuodessa tulee ajettua joka vuosi työn vuoksi ja kaksi asiaa tulee mieleen.
Traktorit, maatalousvehkeet sun muut. Niin paskassa kunnossa noin pääasiassa että vilkut ei toimi, niin paskaiset ettei näy, tai peräkärry vedossa ja siinä riikki. Pari kertaa käyny niin että olen lähdössä ohittamaan ja traktori sitten onkin kääntymässä vasemmalle, ilman vilkkua tai rikki. Liinat kiinni kun trakori onkin kohta poikittain edessä.

Toinen suurempi jokapäiväinen vtutus on kännykän räplääjät ja siihen puhuvat. Autot seilaa miten sattuu, nopeus on mitä sattuu. Pari päivää viimeksi tuli omalla kaistallani auto vastaan 100 rajoituksessa ja kuski tekstailee tms. Räikkää ja valojen vilkutusta ja oma auto pientareelle. Tajusi sentään ja huomasi missä mennään. Sama juttu kaupungissa, vtu. Keskittykää siihen ajamiseen eikä surffailuun.
Tästä pitäisi mielestäni antaa 500€ sakko saman tien, kolmannesta kerrasta kortti hyllylle. Poliisit valvomaan tätä tarkemmin. Enemmän vaaraa kännykät aiheuttavat kuin pieni 10km ylinopeus maantiellä.

Liikenneympyrät ja kiertoliittymät. Ainakin Vaasassa poliisi saisi päivässä täyteen kuukauden "sakotuskiintiön" jos parkkeeraisivat ulosliittymiin ja rikesakko jokaiselle joka ei vilkuta ulos lähtiessä. Näiden tarkoitus on nopeuttaa ja tehdä liikenteestä sujuvaa, ei päin vastoin. Odotat ja yrität liittyä sisään, helppo juttu kun auto auton perään ajaa ulos ilman vilkkua.
 

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
Liikenneympyrät ja kiertoliittymät. Ainakin Vaasassa poliisi saisi päivässä täyteen kuukauden "sakotuskiintiön" jos parkkeeraisivat ulosliittymiin ja rikesakko jokaiselle joka ei vilkuta ulos lähtiessä. Näiden tarkoitus on nopeuttaa ja tehdä liikenteestä sujuvaa, ei päin vastoin. Odotat ja yrität liittyä sisään, helppo juttu kun auto auton perään ajaa ulos ilman vilkkua.
Mä olen tullut siihen johtopäätökseen, että se vilkun vipu tulee varmaan postissa kun on viimeinen osamaksuerä maksettu pankille. Niin paljon niitä vilkkuvikaisia autoja on liikenteessä. Ja jalankulkijalle nyt varsinkaan tarvitse vilkkua käyttää. Näkeehän se että olen kääntymässä.
 

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
Tuo liikenneympyrässä ajo on kyllä käsittämätöntä. Itellä se vilkku tulee ihan automaattisesti, en ymmärrä miksi niin moni jättää käyttämättä.

Täältäkin taatusti löytyy joku audikuski joka ei vilkkua näytä. Onko sinulla joku syy siihen?
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Toinen suurempi jokapäiväinen vtutus on kännykän räplääjät ja siihen puhuvat. Autot seilaa miten sattuu, nopeus on mitä sattuu. Pari päivää viimeksi tuli omalla kaistallani auto vastaan 100 rajoituksessa ja kuski tekstailee tms. Räikkää ja valojen vilkutusta ja oma auto pientareelle. Tajusi sentään ja huomasi missä mennään. Sama juttu kaupungissa, vtu. Keskittykää siihen ajamiseen eikä surffailuun.
Tästä pitäisi mielestäni antaa 500€ sakko saman tien, kolmannesta kerrasta kortti hyllylle. Poliisit valvomaan tätä tarkemmin. Enemmän vaaraa kännykät aiheuttavat kuin pieni 10km ylinopeus maantiellä.
Itse köröttelen työn puolesta pääkaupunkiseudulla plus omaakin ajoa tulee vuodessa se vajaa neljäkymppiä ja kännykän käyttö liikenteessä on kyllä itselleni suurin kauhu. Todellisia hengenvaarallisia tilanteita näkee päivittäin ja pienempänä harmina se hidastaa ja hankaloittaa liikennettä esim. ihan kaikissa liikennevaloissa. On ihme juttu, että käsittääkseni kuta kuinkin kaikki autoilijat ymmärtävät vaaran, mutta silti kännyköitä räplätään ihan ilman mitään estoja. Ja tämä koskee kyllä valitettavan usein myös ammatikseen isoja autoja kuljettavia. En ole vielä ikinä kuullut kenenkään saaneen kännykänkäytöstä sakkoja, joten ei niitä ihan kauheasti varmaankaan jaeta. Pitäisi todellakin jakaa ja on helppo yhtyä lainattuun kirjoitukseen myös sakkojen ja ajokiellon osalta.

Vittu että alkoikin vituttaa, kun miettii tätä asiaa.

edit: Liikenneympyröissä en uskalla luottaa kenenkään vilkutuksiin vaan lähden itse liikkeelle vasta silloin, kun varmaksi näen omin silmin, että auto poistuu ympyrästä ja sinne on turvallista mennä. Tämä siksi, että monenlaista moneen suuntaan vilkuttajaa siellä näkee ja varmempi näin vaikka hidastaakin liikenteen sujumista.
 
Viimeksi muokattu:

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuo liikenneympyrässä ajo on kyllä käsittämätöntä. Itellä se vilkku tulee ihan automaattisesti, en ymmärrä miksi niin moni jättää käyttämättä.
Minun on kuitenkin tavallaan helpompaa ymmärtää (mutta ei toki hyväksyä) niiden toimintaa, tai siis toimimatta jättämistä, jotka eivät vilkkua käytä. Sillä he ovat mitä todennäköisemmin juuri niitä samoja itsekkäitä ja piittaamattomia kuskeja, jotka eivät vilkkua käytä muissakaan tilanteissa. Sen sijaan surullisempia tapauksia ovat nämä liikenneympyrässä vasemmalle vilkuttavat, jotka oletettavasti haluaisivat toimia oikein, mutta osaaminen ei vain riitä. Tiedä sitten, mikä tuohon jälkimmäiseen voisi auttaa. Uudet Enska ja Hanski liikenneohjelmaa juontamaan ja valistamaan ihmisiä? Edellisiin sen sijaan tepsisi suurimmalta osin varmasi tehokkaampi valvonta. Luulisi ainakin vilkun vivun löytyvän paremmin, jos on saanut muutamaan kertaan maksaa sen käyttämättä jättämisestä.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toinen suurempi jokapäiväinen vtutus on kännykän räplääjät ja siihen puhuvat.
Noi puhuvat vielä menettelee, jos jättävät vain vastaamiseen. Mutta tekstaaminen tai netissä surfaaminen on ihan käsittämätöntä piittaamattomuutta. Eikä ne opi ennen kuin kolahtaa kunnolla, jos silloinkaan. Kyse on kuitenkin eräänlaisesta addiktiosta. Rangaistuksen pitäisi olla sama kuin jos ottaisi aseen ja alkaisi silmät ummessa ampumaan ympäri kaupunkia. Auto on yli 1000kg painava projektiili, kun kuski tuijottaa vaan kämmentään.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sen sijaan surullisempia tapauksia ovat nämä liikenneympyrässä vasemmalle vilkuttavat, jotka oletettavasti haluaisivat toimia oikein, mutta osaaminen ei vain riitä.

Nämä herättävät kyllä minussa poikkeuksetta huvittuneisuuden lisäksi turhautumista. Tavallaan ymmärrän niitä (vaikken toimintaansa hyväksykään), jotka eivät vilkkua käytä poistuessaan ympyrästä, mutta tuo vasemmalle vilkuttamisen logiikka ei ole mulle koskaan auennut. Nooh, mulla ei ole edes ajokorttia, joten tuskinpa mielipiteellänikään näissä asioissa on niin väliä.

Olen kuullut monelta, että toimivat kuten Rontti tuossa ylempänä kuvaili. Kun niin moni käyttää vilkkua ympyrässä kuitenkin päin persettä, niin ei sinne uskalla oman auton keulaa työntää ennen kuin on täysin varma, että se tulossa oleva auto tosiaan kääntyy eikä täräytä kylkeen.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toinen suurempi jokapäiväinen vtutus on kännykän räplääjät ja siihen puhuvat. Autot seilaa miten sattuu, nopeus on mitä sattuu.
Jo pelkkä kännykkään puhuminen sotkee monen ajamisen, räpläämisestä puhumattakaan. Jatkuvasti liikenteessä näkee näitä sankareita ja kun pääsee ohi ja miettii, onko kuski kännissä vai mikä on ongelma, näkee sillä kännykän. Poliisia ei tietenkään Pastersteinin johdolla kiinnostaa näitä kytkeä pois, kun ei niit´ä kiinnostaa muu kuin rahastaminen ja Pastersteinin poliittisen uran pönkittäminen.
Sen sijaan surullisempia tapauksia ovat nämä liikenneympyrässä vasemmalle vilkuttavat, jotka oletettavasti haluaisivat toimia oikein, mutta osaaminen ei vain riitä. Tiedä sitten, mikä tuohon jälkimmäiseen voisi auttaa.
Nämä herättävät kyllä minussa poikkeuksetta huvittuneisuuden lisäksi turhautumista. Tavallaan ymmärrän niitä (vaikken toimintaansa hyväksykään), jotka eivät vilkkua käytä poistuessaan ympyrästä, mutta tuo vasemmalle vilkuttamisen logiikka ei ole mulle koskaan auennut.
Itse en jaksa turhautua tällaisista, jotka sentään yrittävät huomioida muut ja viestiä aikeensa. Varmasti vanhasta tottumuksesta vetävät risteykset kuten ennenkin. Lisäksi jos laittavat vilkun vasemmalle, on varsin loogista, että kääntyvät myös tulosuuntaan nähden vasemmalle, joten näiden liikkeet selviä. En oikein tiedä, miten tämä olisi jotenkin pahempi kuin ne mulkut, jotka eivät laita vilkkua ollenkaan tai laittavat sen päälle vasta käännyttyään. Näiden takia liikenne seisoo aivan turhaan.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse en jaksa turhautua tällaisista, jotka sentään yrittävät huomioida muut ja viestiä aikeensa. Varmasti vanhasta tottumuksesta vetävät risteykset kuten ennenkin. Lisäksi jos laittavat vilkun vasemmalle, on varsin loogista, että kääntyvät myös tulosuuntaan nähden vasemmalle, joten näiden liikkeet selviä. En oikein tiedä, miten tämä olisi jotenkin pahempi kuin ne mulkut, jotka eivät laita vilkkua ollenkaan tai laittavat sen päälle vasta käännyttyään. Näiden takia liikenne seisoo aivan turhaan.

On varsin loogista joo, että kun ympyrään tullessaan laittavat vilkun vasemmalle, niin myös kääntyvät vasemmalle. Toisaalta eipä siitä muuhun suuntaan pääsekään (tai saa mennä), joten ihan yhtä tyhjän kanssa tuo vasemmalle vilkuttaminen on.

Ilmaisin ehkä itseäni vähän epäselvästi, mutta eivät nämä siis missään tapauksessa pahempia ole kuin ne jotka eivät käytä vilkkua ollenkaan/käyttävät vasta käännyttyään. Tuo jälkimmäinen kuitenkin on sellaista perseilyä jonka voin jotenkin ymmärtää, vaikken sitä hyväksykään. Vasemmalle vilkuttamista en sen sijaan ymmärrä, kun eihän siinä muuhun suuntaan saa ajaa.

Mutta se on joka tapauksessa ihan totta, että vasemmalle vilkuttamisessa ei oikeastaan ole mitään vaarallista, kun taas noiden toisten perseilijöiden takia porukka ei uskalla ajaa eteen ennen kuin näkee, että se tulossa oleva varmasti kääntyy ja näin ne jonot tosiaan pitenevät ja liikenne seisoo.

*e* Alla olevaan benicion viestiin sen verran, että noitakin näkyy tosiaan jonkun verran. En minäkään tiedä mitä laki tuosta sanoo, mutta jos ei kiellä, niin ainakin pitäisi kieltää.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vasemmalle vilkuttamista en sen sijaan ymmärrä, kun eihän siinä muuhun suuntaan saa ajaa.
Kyllähän moni vilkuttaa esim motarin erkaantumisrampilla koko ajan oikealle, ja vilkku myös pysyy koko ajan oikealla kunnes sitten seuraavalle tiellä kiihdytyskaistalta liityttäessä vilkku käännetään yht'äkkiä suoraa vasemmalle. En tiedä mitä laki sanoo, mutta ei tuossakaan kovin paljon järkeä ole.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Liikenneympyrästä ja vilkuttamisesta tuli mieleen viimeviikkoinen tapaus, kun ajelin erään ranskalaista laatua edustavan henkilöauton takana. Siinä autossa vilkut tuntuivat vilkkuvan miten sattuu, eli vähän väliä 1-3 vilkautusta jommalle kummalle puolelle ja täysin randomisti. Reitille osui Kolmenkulman ABC:n vieressä oleva liikenneympyrä, ja se on hyvinkin vilkas liikennemäärältään. Pienimuotoinen sirkus siinä muodostui, kun kukaan ei tiennyt, minne tuo oikein on menossa. Osumia ei tullut.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joissain maissa liikenneympyrässä vilkutetaan keskelle kunnes poistuttaessa laitetaan poispäin. Se voi joihinkin tapauksiin vaikuttaa mutta toki tuskin on se merkittävin syy taustalla. Toki ympyrästä poistumista voi ennakoida myös renkaista.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Tuo liikenneympyrässä ajo on kyllä käsittämätöntä. Itellä se vilkku tulee ihan automaattisesti, en ymmärrä miksi niin moni jättää käyttämättä.

Täältäkin taatusti löytyy joku audikuski joka ei vilkkua näytä. Onko sinulla joku syy siihen?
Tästä oli esimerkki tässä samaisessa ketjussa vuosi, pari sitten, kun joku palstatovereista ihmetteli, mitä haittaa vilkuttamatta jättämisestä takana ajaville on. Kaikki eivät vaan kykene/halua ajatella omaa penkkiään pidemmälle liikenteessä.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Työmatkat saa Turussa polkea henkensä kaupalla - Paikalliset - Turun Sanomat

Turun Sanomien toimittaja ajoi kolmen viikon ajan työmatkat videokamera kypärässään. Läheltä piti -tilanteita sattui joka päivä.

En tiedä oikein mitä sanoa. Itsekin aikoinaan useamman vuoden asuin keskustan nurkilla jokirannassa ja liikuin fillarilla paljon. Onhan se totta, että osa autoilijoista ei kiinnitä riittävää huomiota pyörällä liikkuviin. Vaan kyllä tästä koosteesta väkisinkin tulee mieleen, että hakemalla haetaan mm. liian suurella tilannenopeudella sellaisia tilanteita, joista saa raflaavaa videokuvaa. Ihan joka paikassa ei itsekään muista liikennesääntöjä noudattaa.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Työmatkat saa Turussa polkea henkensä kaupalla - Paikalliset - Turun Sanomat

Turun Sanomien toimittaja ajoi kolmen viikon ajan työmatkat videokamera kypärässään. Läheltä piti -tilanteita sattui joka päivä.

En tiedä oikein mitä sanoa. Itsekin aikoinaan useamman vuoden asuin keskustan nurkilla jokirannassa ja liikuin fillarilla paljon. Onhan se totta, että osa autoilijoista ei kiinnitä riittävää huomiota pyörällä liikkuviin. Vaan kyllä tästä koosteesta väkisinkin tulee mieleen, että hakemalla haetaan mm. liian suurella tilannenopeudella sellaisia tilanteita, joista saa raflaavaa videokuvaa. Ihan joka paikassa ei itsekään muista liikennesääntöjä noudattaa.
Jestas, että olikin rasittavan oloinen pyöräilijä. Siinä kun esimerkiksi ohitti sen pyöräilevän äidin ja lapset, niin olisi ihan itse voinut katsoa peiliin niiden vaaratilanteiden osalta. Ja muutenkin ainakin videosta jäi sellainen kuva, että ajoi aivan liian isolla tilannenopeudella lähes jatkuvasti. Toki siellä autoilijatkin tekivät virheitä, mutta aika hakemalla haetun oloista tosiaan. Ja sitten vielä näytellään käsimerkkejä perään. Juuri tuollaisen käyttäytymisen takia pyöräilijät eivät ole kovin hyvässä maineessa... vaikka tietenkään ei pitäisi koskaan yleistää.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ja muutenkin ainakin videosta jäi sellainen kuva, että ajoi aivan liian isolla tilannenopeudella lähes jatkuvasti. Toki siellä autoilijatkin tekivät virheitä, mutta aika hakemalla haetun oloista tosiaan.

Melkeinpä sitä toivoisi, että oli hakemalla haettua, kuten varmasti olikin. En kyllä siltikään osaa päätellä perimmäistä syytä tuolle hakemiselle. Tai no, jos tarkoitus oli osoittaa, että reikä päässä fillarilla ajellessa tulee eteen vaaratilanteita liukuhihnalta, niin siinä onnistui hyvin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
että ajoi aivan liian isolla tilannenopeudella lähes jatkuvasti.
Nimenomaan tässä yksi suurin ongelma kaupunkipyöräilijöissä. Tilannenopeuden taju ihan hukassa. Ohitetaan riskitilanteita tuplanopeudella järkevään nopeuteen nähden, fillari ei pysähdy kovinkaan nopeasti kun tilanne tulee eteen ja siihen kun yhdistää sen ettei moni oman elämänsä tour de france -etenijä jaksa pysähtyä vaan mieluummin lisätään vauhtia kun ohitetaan tiukkoja tilanteita.

Taisin jo tännekin avautua, mutta keltaiset Alepa-fillarit stadissa on kyllä iso vitsi. Nyt mennään fillareilla ilman kypärää ihan missä vaan, lisääntynyt monta sataa prosenttia kävelytiellä ajo ja kaiken maailman sooloilut läpiristeyksien autotieltä kevyenliikenteenväylälle jne. Tämä on ilmeisesti sitä vihreiden fantasioimaa euroopan fillarikaupunkien kaupunkipyöräilyä. Onneksi lähtevät kohta maisemista vähäksi aikaa pois, saisi lähteä ne täysin ulalla olevat vihreätkin.

_
 
Viimeksi muokattu:

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Melkoinen ämmä. Esimerkiksi kuorma-auto on jo puolittain kääntynyt, mutta sattuu nyt vielä olemaan suojatien päällä, kun tämä tulee miljoonaa vastakkaisesta suunnasta suojatielle, niin tämä on kuorma-auto aiheuttama vaaratilanne?

Kyllä nuo pyörät pitäisi taajamista ensimmäisenä kieltää.
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Työmatkat saa Turussa polkea henkensä kaupalla - Paikalliset - Turun Sanomat

Turun Sanomien toimittaja ajoi kolmen viikon ajan työmatkat videokamera kypärässään. Läheltä piti -tilanteita sattui joka päivä.

En tiedä oikein mitä sanoa. Itsekin aikoinaan useamman vuoden asuin keskustan nurkilla jokirannassa ja liikuin fillarilla paljon. Onhan se totta, että osa autoilijoista ei kiinnitä riittävää huomiota pyörällä liikkuviin. Vaan kyllä tästä koosteesta väkisinkin tulee mieleen, että hakemalla haetaan mm. liian suurella tilannenopeudella sellaisia tilanteita, joista saa raflaavaa videokuvaa. Ihan joka paikassa ei itsekään muista liikennesääntöjä noudattaa.

Aika bennyhilltouhua pyöräilijältä. Kaveri valinnut oman vauhtinsa ihan liian kovaksi muuhun liikenteeseen nähden, eikä kirveelläkään suostu vaihtamaan vauhtiaan ja sitten ihmettelee, kun meinaa tulla läheltä piti tilanteita. Tilannenopeus kunniaan ja niin pois päin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Siis vilahtiko siellä keskari pari kertaa? Kun joutui jopa hidastamaan? Eihän siellä nyt edes mitään erikoisia tilanteita ollut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös