Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 981 567
  • 12 219

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Just tänään aiheutin mielipahaa takana ajavalle, kun pidin vähän reilumpaa turvaväliä 60 alueella. Jotain 50m luokkaa. Rupes ajamaan ihan puskurissa. Ei jaksanut provosoitua.

Mukavalla turvavälillä ajaminen on vaan helpompaa eikä se syö matka-aikaa. Tappituntumalla saa muuta kuin stressiarvot korkealle...
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Tarkoitin siis yleisesti noita olemattomia turvavälejä.
Tämä on valitettavan totta. Joskus Tampereen Paasikiventien aamuruuhkissa vilkautin jarruvaloja hannulle, joka ajoi niin perseessä ettei ajovaloja enää peilistä näkynyt. Kun oli näköjään muijakin vielä kyydissä, moista signalointia omasta arviointikyvystä ei miehinen haba kestä, joten tämä hannu vaihtoi kaistaa, ajoi rinnalle ja esitti lapsellisen oraaliseksigesturen. Hienoa.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
"Tuohan"? Siehän nyt sälli oot. Nopeus ja turvaväli olivat olosuhteisiinkin nähden täysin buenot kunnes mainitsemani hitaampi ajoneuvo kiilasi eteen.

Miksi niitä turvavälejä sitten pidetään, jos ei yllättäviä tilanteita varten? Jos hitaamman ajoneuvon kiilaaminen aiheutti ongelman, eikö silloin automaattisesti turvaväli nimenomaan ollut liian lyhyt?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Työmatkalla tulee huristeltua tuommoinen 25 kilometriä suuntaansa melkoista villin lännen tietä. Joka päivä lähes tulkoon tulee jotain tilannetta.
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Miksi niitä turvavälejä sitten pidetään, jos ei yllättäviä tilanteita varten? Jos hitaamman ajoneuvon kiilaaminen aiheutti ongelman, eikö silloin automaattisesti turvaväli nimenomaan ollut liian lyhyt?

No ei tietenkään. Jos rampilta tulee uusi auto geimeihin, et todellakaan voi tehdä tuollaista oletusta.
 

Masentaja

Jäsen
Tuusulantie (ei)

Menee. Jos etelästä päin tulee niin valimotie-junkersintie-vanha tuusulantie-maisalantie-ruotsinkyläntie-pähkinämäentie niin pääsee ohittaa motarin kokonaan. Ja pääseepä sieltä pikkuteitä aika pitkälle vielä eteläänkin päin ilman moottoritietä.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Miksi niitä turvavälejä sitten pidetään, jos ei yllättäviä tilanteita varten? Jos hitaamman ajoneuvon kiilaaminen aiheutti ongelman, eikö silloin automaattisesti turvaväli nimenomaan ollut liian lyhyt?
Mistä lähtien kiihdytyskaistaa ajavalla on ollut etuajo-oikeus?

Jos ajaa tyhjää tietä ja alaston hirvi hyppää puskasta eteen, silta romahtaa alta tai Boeing 747 syöksyy zeniitistä päälle, onko silloinkin automaattisesti syynä liian lyhyt turvaväli edessä kulkevaan autoon?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Turvaväli on myös sitä varten, että siihen voi ajaa kiihdytyskaistalta. Tällöin takana ajava höllentää kaasua ja jättää uuden turvavälin.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Turvaväli on myös sitä varten, että siihen voi ajaa kiihdytyskaistalta. Tällöin takana ajava höllentää kaasua ja jättää uuden turvavälin.
Juuri näin. Ja itsellä tähän sisältyy se optimistinen oletus, että kiihdytyskaistalta liittyjä saisi sen oman vauhtinsa sovitettua heti siihen liikennevirtaan. Näin liikenne olisi sujuvaa ja turvallista.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Juuri näin. Ja itsellä tähän sisältyy se optimistinen oletus, että kiihdytyskaistalta liittyjä saisi sen oman vauhtinsa sovitettua heti siihen liikennevirtaan. Näin liikenne olisi sujuvaa ja turvallista.
Juuri näin. Kuten lähes aina liikenteessä, tilanne vaatii molemmilta kuljettajilta järkeä. Useasti tämä on toki liikaa vaadittu.

Tätä ei ollut siis suunnattu ketään tämän palstan kirjoittajaa vastaan. Ei tietenkään ole OK tunkea kiihdytyskaistalta nopeammin ajavan konepellin eteen.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Turvaväli on myös sitä varten, että siihen voi ajaa kiihdytyskaistalta. Tällöin takana ajava höllentää kaasua ja jättää uuden turvavälin.
Tässä tapauksessahan turvaväli ei ollut se ongelma, vaan yleistä kiihdytyskaistalta liikennevirtaan surutta reilusti hitaammin (n.100km/h vs. n.70kmh) suikkaava auto, joka vastoin kaikkea ennakointikykyä ja järjellistä oletusta kiilasi suoraan autoni eteeni, jolloin jouduin tekemään lukkojarrutuksen. Moottoritiellä. Millä helvetillä sinä sellaiseen varautuisit? Pudottamalla nopeutesi viiteenkymppiin jokaisen rampin kohdalla, vai?
 

Kaukalonreuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuo kiihdytyskaistalta hitaassa vauhdissa moottoritielle liittyminen on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, ainakin täällä turun seudulla. Ilmeisesti kiihdytyskaistaa pitkin tulevat olettaa että kyllä ne autot väistää sitten toiselle kaistalle.

En myöskään ymmärrä lainkaan näitä jotka kiihdytyskaistoilla ajavat niin saatanan hitaasti ja sitten vasta lyö kaasun pohjaan kun on vaivalloisesti päästy liittymään moottoritien liikenteen sekaan. Eivät ilmeisesti ymmärrä mitä tarkoittaa KIIHDYTYSkaista?

Minulle on monen monta kertaa käynyt moottoritiellä ajaessa niin että kiihdytyskaistalla oleva jurraa vieressä olettaen minun väistävän.
Esimerkkinä tuossa yksi päivä kyseisen tilanteen lopputulos oli se että kiihdytyskaistalla ollut veti jarrut kiinni koska kaista loppui, mihin minä siitä katoaisin kun ohituskaistallakin menee autoja ohitse? Eikö viitsisi vaikka hiukan tiputtaa vauhtia ja liittyä taakse? Ei. Nopeuteni on se tasainen 103km/h oikeaa nopeutta.
 

Nick Neim

Jäsen
Pääasiallisestihan kiihdytyskaistat ovat hyviä ja riittävän pitkiä, mutta esimerkiksi Riihimäen ja Hyvinkään välillä oleva Sahanmäen(?) liittymä on aivan käsittämättömän paska, erityisesti talvella. Suht tiukka kaarre liukkaalla estää kovan vauhdin ennen liittymistä, koska itse kiihdytyskaista tuon kaarteen jälkeen on niin naurettavan lyhyt, että mun rutkulla vauhtia ei millään saa sinne sataseen. Tulee siis ihan tahattomasti tehtyä välillä tuollainen kusipäinen temppu, kun ei oikein ole ollut vaihtoehtojakaan.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pääasiallisestihan kiihdytyskaistat ovat hyviä ja riittävän pitkiä, mutta esimerkiksi Riihimäen ja Hyvinkään välillä oleva Sahanmäen(?) liittymä on aivan käsittämättömän paska, erityisesti talvella. Suht tiukka kaarre liukkaalla estää kovan vauhdin ennen liittymistä, koska itse kiihdytyskaista tuon kaarteen jälkeen on niin naurettavan lyhyt, että mun rutkulla vauhtia ei millään saa sinne sataseen. Tulee siis ihan tahattomasti tehtyä välillä tuollainen kusipäinen temppu, kun ei oikein ole ollut vaihtoehtojakaan.
Tuokin on ihan totta, että on parempi yrittää siihen jonoon sitä seitsemääkymppiä kuin pysähtyä ja yrittää nollavauhdista. Siinä ollaan todellisen jännän äärellä, jos muut liikkujat eivät ole täysin hereillä.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miksi niitä turvavälejä sitten pidetään, jos ei yllättäviä tilanteita varten? Jos hitaamman ajoneuvon kiilaaminen aiheutti ongelman, eikö silloin automaattisesti turvaväli nimenomaan ollut liian lyhyt?
Oletko koskaan ajanut autolla tai moottoripyörällä?
 

Mr. Penguin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins, Blues, Kärpät, Leksand
Minulle on monen monta kertaa käynyt moottoritiellä ajaessa niin että kiihdytyskaistalla oleva jurraa vieressä olettaen minun väistävän.
Esimerkkinä tuossa yksi päivä kyseisen tilanteen lopputulos oli se että kiihdytyskaistalla ollut veti jarrut kiinni koska kaista loppui, mihin minä siitä katoaisin kun ohituskaistallakin menee autoja ohitse? Eikö viitsisi vaikka hiukan tiputtaa vauhtia ja liittyä taakse? Ei. Nopeuteni on se tasainen 103km/h oikeaa nopeutta.
Tämä sama on tullut todistettua itsekin liian usein. Ajan aina tasaista nopeutta ja reilu turvaväli edellä olevaan kun olen kiihdytyskaistojen kohdalla. Silti aina löytyy joku urpo, joka tulee siihen vierelle jurnaamaan samaa vauhtia. Ja sitten kun kiihdytyskaista loppuu niin joko pistetään liinat kiinni tai sitten ängetään väkisin päälle. Ei se helvetti ole moottoritietä ajavan tehtävä antaa liittyjälle tietä, vaan moottoritielle liittyvän on itse sovitettava se autonromunsa sopivaan väliin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä tapauksessahan turvaväli ei ollut se ongelma, vaan yleistä kiihdytyskaistalta liikennevirtaan surutta reilusti hitaammin (n.100km/h vs. n.70kmh) suikkaava auto, joka vastoin kaikkea ennakointikykyä ja järjellistä oletusta kiilasi suoraan autoni eteeni, jolloin jouduin tekemään lukkojarrutuksen. Moottoritiellä. Millä helvetillä sinä sellaiseen varautuisit? Pudottamalla nopeutesi viiteenkymppiin jokaisen rampin kohdalla, vai?
Kerkesin jo vastaamaan viestiisi ennen kuin kirjoitit sen.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei se helvetti ole moottoritietä ajavan tehtävä antaa liittyjälle tietä, vaan moottoritielle liittyvän on itse sovitettava se autonromunsa sopivaan väliin.
Ei ole ei, mutta ikävä kyllä jotkut "kohteliaat" muuttelevat siltikin nopeuttaan. Mikäpä olisi mukavampaa kuin jos on katsonut, että on hyvä liittyä jonkun taakse ja sovittanut nopeutensa siihen, ja tämä päättääkin sitten "auttaa" hidastamalla omaa nopeuttaan. Toisaalta onhan se vähän tylsää pitää nopeutensa vakiona, koska se poistaa kaiken yllätyksellisyyden.
 

Mälkiä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmoitetaan lähiviikkoina
Jokainen kaupungissa pyöräilevä on varmasti joskus "törmännyt" takaraivo menosuuntaan etenevään vastaantulijaan. Törmään tähän ilmiöön jatkuvasti, ja otan siitä sitten kierroksia tarpeettoman paljon. Eilisellä työmatkalla todistin minuutin sisään kolmesti tilannetta, jossa selvästi merkitylle pyöräkaistalle lonnii joku onneton, tietenkin katse lähes päinvastaisessa suunnassa menosuuntaan nähden.

Ensimmäinen oli ehkä seitsemänvuotias poika, joka ryntäsi auton takaa suoraan eteeni takaraivo minuun päin. Tämän nyt voi vielä antaa anteeksi. Toinen oli elämää suurempi katumaasturi, joka lipui hiljalleen pyöräkaistan päälle. Kuskin katse oli tietenkin täysin päinvastaiseen suuntaan, eikä tämä ilmeisesti huomannut minua, vaikka hiljensin kävelyvauhtiin auton vieressä ja huidoin käsilläni, että mene helvettiin siitä. Kolmas tapaus minuutin sisään oli koiraa ulkoiluttava täti, joka hiippaili pyöräkaistalle suoraan eteeni takaraivo minua kohti.

Miten tällaiset ihmiset ovat selvinneet hengissä tähän päivään asti, kysynpähän vaan. Tuossa ei minusta ole edes kyse siitä, ettei olisi tottunut pyöräkaistoihin, vaan siitä, että on täydellisen pihalla tilanteissa, joissa pitäisi vähintääkin katseen kohdistamisella pystyä viestittämään muille liikkujille omat aikeet. Sujuvasta kommunikaatiosta seuraa sujuva liikenne, ja takaraivo edellä kulkeminen tuhoaa sujuvuuden täysin.

Ehkä tämä sitten joskus helpottaa, kun pyöräkaistat ovat vallanneet koko Helsingin. Hähää.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viikonloppuna kolisi pelti jälleen kerran lähiristeyksessäni. Päätinpä sitten etsiä netistä, että onko useinkin kolarit päätyneet lehtiin asti. Sieltä sitten löytyi jo vuodelta 2006 uutinen, missä pelastuslaitoksen henkilö kertoo tämän risteyksen olevan kaupungin pahimpia. Pelottavaa tästä tekee se, että risteyksen yhdessä kulmassa on myös koulu. Ihmettelen miten helvetissä se on vaikeaa tulla kolmion takaa niin hitaasti, jotta ehdit jarruttamaan auton tullessa. Moneen muuhun paikkaan ja mielestäni jopa älyttömiin paikkoihin on kyllä tungettu kaikenmaailman hidasteita, mutta miksi tuohon yhteen risteykseen ei voi sellaista laittaa. Tarviiko joku kuolla ensiksi ennen kuin päättäjät tekevät jotain.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Jokainen kaupungissa pyöräilevä on varmasti joskus "törmännyt" takaraivo menosuuntaan etenevään vastaantulijaan. Törmään tähän ilmiöön jatkuvasti, ja otan siitä sitten kierroksia tarpeettoman paljon. Eilisellä työmatkalla todistin minuutin sisään kolmesti tilannetta, jossa selvästi merkitylle pyöräkaistalle lonnii joku onneton, tietenkin katse lähes päinvastaisessa suunnassa menosuuntaan nähden.

Ensimmäinen oli ehkä seitsemänvuotias poika, joka ryntäsi auton takaa suoraan eteeni takaraivo minuun päin. Tämän nyt voi vielä antaa anteeksi. Toinen oli elämää suurempi katumaasturi, joka lipui hiljalleen pyöräkaistan päälle. Kuskin katse oli tietenkin täysin päinvastaiseen suuntaan, eikä tämä ilmeisesti huomannut minua, vaikka hiljensin kävelyvauhtiin auton vieressä ja huidoin käsilläni, että mene helvettiin siitä. Kolmas tapaus minuutin sisään oli koiraa ulkoiluttava täti, joka hiippaili pyöräkaistalle suoraan eteeni takaraivo minua kohti.

Miten tällaiset ihmiset ovat selvinneet hengissä tähän päivään asti, kysynpähän vaan. Tuossa ei minusta ole edes kyse siitä, ettei olisi tottunut pyöräkaistoihin, vaan siitä, että on täydellisen pihalla tilanteissa, joissa pitäisi vähintääkin katseen kohdistamisella pystyä viestittämään muille liikkujille omat aikeet. Sujuvasta kommunikaatiosta seuraa sujuva liikenne, ja takaraivo edellä kulkeminen tuhoaa sujuvuuden täysin.

Ehkä tämä sitten joskus helpottaa, kun pyöräkaistat ovat vallanneet koko Helsingin. Hähää.

Juurikin toisella somefoorumilla sivusin tätä. Helsinki on ihan hirveän paljon liian täynnä ihmisiä, kun joka paikassa pitää olla hemmetin skarppina. Itse kyllä toimin sielläkin juuri kuten huvittaa, eli ajelen fillarilla alinopeutta ja pysähtelen varmuuden vuoksi sekä autolla pidän ihan samaa turvaväliä kuin maakunnissakin (en usko kitkassa ja omissa reflekseissäni olevan mitään eroja vilkkaassa tai vähemmän vilkkaassa liikenteessä) mutta eiväthän kaikki voi niin toimia. Ottakoon riskejä ne kenen autossa on kasko ja joille säännöt ovat tärkeämpiä kuin vahinkojen välttäminen.

Toki mainitsemaasi ongelmaa näkee ihan samalla prosentilla täälläkin. Se vaan ei ole kovin usein se.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Suomessa fillarikulttuuri varsinkin sellainen että ajetaan korkeita keskinopeuksia kevyenliikenteen väylillä on todella varhaisessa vaiheessa, kasvavassa toki mutta yllä mainittuja tilanteita tulee todella paljon eteen ympäri pk-seutua ja osittain ihan vahingostakin.
Moni kevyenliikenteen käyttäjä elää vieläkin siinä ajatuksessa että fillarillla ajetaan hiljaa kruisaillen muiden seassa.
Mun mielestä syyllistämistä tärkeämpää on laskea nopeus alhaiseksi kaikissa tilanteissa mitkä pystyy ennakoimaan ja kellon soittelu, sanallinenkin ohjeistus voi olla paikallaan.
Pahimmat tilanteet mitä lähipiirissä on sattunut missä tajukin lähtenyt on niitä kun kovalla vauhdilla ohitetaan fillarilla jalankulkija joka vaihtaakin suuntaa viime tingassa. Omista oikeuksista kiinnipitäminen ei ole aina suotavaa jos on kolaririski olemassa.

_
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko täällä yhtään lahelaisia? Pakko kommentoida muutaman kuukauden Lahdessa asumisen jälkeen, että tän kaupungin liikennekulttuuri on kyllä kaikista paskin verrattuna aikaisempiin asuinkaupunkeihini (Helsinki, Espoo, Lohja ja Joensuu). Jalankulkijana käytännössä kukaan ei anna tietä kun olet astumassa suojatielle, ja 50 % autoilijoista painaa vaan kovempaa kaasujalkaa viestittääksen, että minä menen ensin. Naisystävän kanssa oltiin ylittämässä suojatietä Lahden keskustassa kun auto, joka joutui meitä väistämään, painoi lisää kaasua ohittaakseen meidät ehkä 20 - 40 sentin päästä takapuolelta todella kovaa vauhtia. Kai se otti itsetunnolle kun joutui antamaan tietä. Nainen meni melkein paniikkiin ja itseäni enimmäkseen vaan vitutti. Autoillessa taasen koko ajan joku roikkuu ihan perseessä kiinni ilman turvaväliä, ja autoilijat kiihdyttelevät ja jarruttelevat risteysten välillä ihan päättömästi. Ennakoivasta ajotavasta ei ole tietoakaan. Kaikissa kaupungeissa näitä juttuja tosin tulee vastaan, mutta Lahdessa huomattavasti enemmän kuin muualla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös