Tällaisen spontaanin pelastuskujan "rakentuminen" onnettomuuspaikalle on hyvää kehitystä.
Viimeksi muokattu:
Tekisi mieleni kysyä, ja kysynkin - jos kerran keli oli kehno, niin onko silloin turvallista ajella suurinta sallittua nopeutta?Torstaina aamulla, kun keli oli mitä kehnoin, Tampereen läntisellä moottoritiellä ajettiin kahdessa jonossa noin 100km/h. Nokian rampista tuli auto arviolta jotain 70km/h ja kiilasi muina maunoina suoraan eteeni. Oli melkoisen vaikuttava fiilis vetää noilla nopeuksilla ja keleillä lukkojarrutus.
Ihan perusteltu kysymys. Liikenteen mukana menin ja nopeus oli se mikä oli - karvan alle satasen, mikä oli suoralla motarilla olosuhteisiinkin nähden ihan ookoo nopeus. Vasta way, way hitaamman ajoneuvon yllätyshyökkäys suoraan eteeni aiheutti nopeus-olosuhderelaation akuutin huononemisen.Tekisi mieleni kysyä, ja kysynkin - jos kerran keli oli kehno, niin onko silloin turvallista ajella suurinta sallittua nopeutta?
Olen tätä varmaan aiemminkin ihmetellyt, mutta kun se on aina ajankohtainen ongelma, etteivät ihmiset osaa ajaa parkkipaikoilla.
Ihan perusteltu kysymys. Liikenteen mukana menin ja nopeus oli se mikä oli - karvan alle satasen, mikä oli suoralla motarilla olosuhteisiinkin nähden ihan ookoo nopeus. Vasta way, way hitaamman ajoneuvon yllätyshyökkäys suoraan eteeni aiheutti nopeus-olosuhderelaation akuutin huononemisen.
Ja tuostapa heräsikin kysymys, voiko alinopeudesta sakottaa?
Uudessa tieliikennelakiesityksessä oli muistaakseni maininta juuri tästä, eli olisi tulossa alin sallittu nopeus, olikohan ihan omalla liikennemerkillä ja arvatekin se tulisi juuri sinne missä nopeuserot voisi kasvaa liian suuriksi turvallisuuden kannalta.Tuolla nimikkeellä ei. Liikenteen vaarantaminen lienee tuossa tilanteessa se mistä sakko tulee.
Joo, tuota itsekin muistelin että kyseinen pykälä olisi tulossa - tarkemmin en tiedä. Hyvä jos näin on.Uudessa tieliikennelakiesityksessä oli muistaakseni maininta juuri tästä, eli olisi tulossa alin sallittu nopeus, olikohan ihan omalla liikennemerkillä ja arvatekin se tulisi juuri sinne missä nopeuserot voisi kasvaa liian suuriksi turvallisuuden kannalta.
Meneekö järjestäen kaikkien stadiin tulevien pääväylien rinnalla vanha tie? Voi olla tyhmä kysymys, mutta eipä ole tullut ajeltua aikoihin. Pointtina se että kun kasarilla mentiin mökille tuonne porvoon taakse niin vaari ajoi kuplallaan aina vanhaa tietä ja körötteli sitä noin 70-80kmh, näitä pitäisi mainostaa henkilöille jotka eivät uskalla moottoritievauhteja ajella.
_
Vihdistä tulee tie 120, eli Porista tulevat maalaiset pystyvät välttämään eksoottisen moottoritien, jos eivät halua jättää omaa autoaan Forssaan.Joo, tuota itsekin muistelin että kyseinen pykälä olisi tulossa - tarkemmin en tiedä. Hyvä jos näin on.
Täytyy ihan pääväylien kohdalla miettiä: Länsiväylä (ei), Turuntie (menee), Vihdintie (ei), Tampere (menee), Lahdentie (menee), Tuusulantie (ei), Kotka/Kouvola yms (mennee). Nämä siis pikaisesti mietittynä Kehä III:sta eteenpäin. Saa toki korjata jos ja kun olen jälleen väärässä. Lahti ja Turku on noista joita tulee ajoittain ajettua, niin mitään varmaa en tietenkään osaa sanoa.
Tietenkin. Tarkoitinkin Vihdintiellä mainitsemaasi tietä 120, jolle ei ole muuta vaihtoehtoa kuin Turun motari (ja vanha Turuntie).Vihdistä tulee tie 120, eli Porista tulevat maalaiset pystyvät välttämään eksoottisen moottoritien, jos eivät halua jättää omaa autoaan Forssaan.
Vihdintie ei taida olla pääväylä vaan nimenomaan se vanha tie, joka kulkee kakkostien rinnalla.Tietenkin. Tarkoitinkin Vihdintiellä mainitsemaasi tietä 120, jolle ei ole muuta vaihtoehtoa kuin Turun motari (ja vanha Turuntie).
Ei nyt saivarrella, mulle Vihdintie on se vanha tie - se Varistosta Askiston ja Luukin jne ohi eteenpäin. Vanha olen itsekin. Samasta tiestä kuitenkin puhumme. Voi olla tietenkin että teiden numerointi mennyt itseltäni sekaisin, mutta kun tosiaan en paria tietä lukuunottamatta ajele maakuntiin.Vihdintie ei taida olla pääväylä vaan nimenomaan se vanha tie, joka kulkee kakkostien rinnalla.
Ja Kotkantie yhtyy Lahdenväylään ennen Kehä ykköstä. Itse lasken pääväyliksi tiet numero 1, 3, 4, 45 ja 51.Turun motari on pääväylä, jolla on alkumatkasta (siis Helsingistä pois päin) kaksi rinnakkaisväylää. Tai siis vanhaa tietä. Turkuun päin se on vanha Turuntie ja sitten on Vihdintie. Turun motarihan eroaa siinä vähän ennen Nummelaa Turkuun päin jatkavaksi ja sitten Porintieksi.
Kyllä Hankoonkin päin pääsee pienempiä teitä pitkin, mutta silloin mennään todellakin taajamien ja pikkukylien kautta. Tuo siis vaihtoehtona Länsiväylälle. Niin ja onhan siellä Kehä kolmonen, jota voi pitää Länsiväylään nähden "rinnakkaistienä".
... Vaikkakaan sillä ei oikeudessa ole todistusarvoa, mutta poliisi voi epäillylle näyttää videon ja väärintekijä saattaa myöntää virheensä.
Miksi videokuva ei kelpaa todisteeksi jostain mitä siinä kuvassa tapahtuu?
Missä näin ja kuka sanoo? Väitteesi siis sellaisenaan sisältää skenaarion, että joku ammutaan autosi edessä, ampuja näkyy selkeästi kuvassa, mutta häntä ei tuomita, koska ei kelpaa todisteeksi? Vaikea uskoa todeksi.Sitä en tiedä. Näin ne viisaammat väittävät.
Missä näin ja kuka sanoo? Väitteesi siis sellaisenaan sisältää skenaarion, että joku ammutaan autosi edessä, ampuja näkyy selkeästi kuvassa, mutta häntä ei tuomita, koska ei kelpaa todisteeksi? Vaikea uskoa todeksi.
No tämä selittää. Virheesi oli se, että sanoit "viisaampi" ja tarkoitit hauskasti poliisia, vieläpä ihan kenttätyöstä. Veikkaanpa, että takana on joku poliisien keksimä kampanja dashcameja vastaan tai muuta vastaavaa höpöhöpöä. Tottakai noi kelpaa todisteeksi, mutta mitään ylinopeussakkoja niistä ei voi kirjoittaa, koska auton sisätilat ovat kotirauhan piirissä ja tolppakamerat on laissa poikkeuksia tämän suhteen. On poliisi kuitenkin tainnut ihan julkisestikin sanoa näiden joidenkin videoiden perusteella, että ryhtyvät toimenpiteisiin asian suhteen.Poliisi sanoi näin. Kai se on uskottava. Ei se minustakin kovin loogiselta tunnu.
"Tuohan"? Siehän nyt sälli oot. Nopeus ja turvaväli olivat olosuhteisiinkin nähden täysin buenot kunnes mainitsemani hitaampi ajoneuvo kiilasi eteen.Tuohan on ihan normaalia täällä motarilla. Jos rajoitus on sata, niin sataa ajetaan, oli keli mitä tahansa. Ja siis sataa vähintään. Ja turvavälihän on vaan neitejä varten.
"Tuohan"? Siehän nyt sälli oot. Nopeus ja turvaväli olivat olosuhteisiinkin nähden täysin buenot kunnes mainitsemani hitaampi ajoneuvo kiilasi eteen.