Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 113 058
  • 13 150

Memotuss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Messin joukkue.
Varmasti nostaa pulssia etenkin, jos tätä tapahtuu useasti. Tyhmää kysyä, mutta olethan sinä tehnyt omat alkeet selväksi myös vilkun avulla?
En ja noi keskarin näytöt menny sellasille jotka saannut jo torvesta koska kännyssä naama kiinni ja sit tölläävät ihmeissään kun torvea soittaa. Pitäis saada rangaistukset tosta luurin tölläämisestä kovemmaksi.
Ja kyllä selvennetään hieman eli siis:
-Käytän vilkkua koska en omista bmw:tä.(hehe.)
-Ajan rajoitusten mukaan
-Myöskin lirutan mutta en silloin jos se haittaa muuta liikenettä tai ylipäätänsä joku on takana.
Lähinnä miksi tuo kyrpii niin paljon on että asun tuon risteyksen lähellä ja kuljen siitä päivisin pari kertaa. Eka jumitat 60km/h alueella sen ihmisen perässä kun se ajaa 50km/h. No sit lähestytään risteystä ja se näkee suoraan meneville punaiset, pam alampa moottorijarruttamaan ajoissa.
Tämä tapahtuu keskiverrosti kerran kaksi viikossa joten se syö miestä :D varsinkin jos pitkähkä työpäivä takana.
En vain pidä siitä jos ajetaa ylinopeuksia, MUTTA en pidä alinopeuksistakaan. Poislukien kelistä johtuvat.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Kas, tulipa tosiaan luettua huonosti. Tai lähinnä keskityttyä myöhempään vääntöön. Tosin odotus on silti loppupeleissä todella vähäinen. Usein jos heittää vilkun päälle, huomataan halu kääntyä ja tehdään tilaa. Mutta minne kaikilla on "kiire"? Tämä kun ei oikein aukea kun puhutaan silti oikeasti vähäisestä ajasta.

Suosittelen julkisia jos hermo ei kestä autoilua. Kun ei tarvitse keskittyä ajamiseen, voi tehdä jotain muuta. Ja jos ei siedä julkisia niin taxi on keksitty.

Ei minulla ole hermojen kanssa mitään ongelmia. Keskustelen ketjun aiheesta mikä lienee foorumin agenda. Jos sinulla ei kestä hermo eriäviä mielipiteitä suosittelen olemaan lukematta.

Oma työni on sellainen että julkisten käyttö on mahdotonta. Toki käytän etätyömahdollisuutta aina kun kalenterissa sille on tilaa.

Ne nuolivalot risteyksissä on siellä ihan tarkoituksella. Niillä halutaan päästää kääntyvä liikenne jatkamaan matkaansa. Se ihan oikeasti sujuvoittaa liikennettä, se porukka on pois sieltä suoraan jatkavien jonosta. Ei ole kysymys pelkästään jonkun yksittäisen ihmisen kiireestä tai hermoista.

Mutta tämä tästä osaltani, aiheetta enempään.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse luulen, että automaattilootien yleistyminen on kasvattanut tätä ryömittelyilmiötä .Sillä se kun on niin vaivatonta. Wanhaan aikaan juuri kukaan ei valutellut pitkiä matkoja, vaan jonon perää lähestyttiin "normaalisti" ja sitten pysäytettiin vauhti siinä kolmen-neljän autonmitan matkalla.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei minulla ole hermojen kanssa mitään ongelmia. Keskustelen ketjun aiheesta mikä lienee foorumin agenda. Jos sinulla ei kestä hermo eriäviä mielipiteitä suosittelen olemaan lukematta.

Oma työni on sellainen että julkisten käyttö on mahdotonta. Toki käytän etätyömahdollisuutta aina kun kalenterissa sille on tilaa.

Ne nuolivalot risteyksissä on siellä ihan tarkoituksella. Niillä halutaan päästää kääntyvä liikenne jatkamaan matkaansa. Se ihan oikeasti sujuvoittaa liikennettä, se porukka on pois sieltä suoraan jatkavien jonosta. Ei ole kysymys pelkästään jonkun yksittäisen ihmisen kiireestä tai hermoista.

Mutta tämä tästä osaltani, aiheetta enempään.
Eriävät mielipiteet ei ole ongelma, ei hätää. Taisi mennä toisin päin tämä asia....

Kunhan totean että osa ihmisistä ei selvästi kestä autoilua mutta usein ovat vankimmin sitä harrastavaa jengiä. Suosittelen näille ihmisille muita vaihtoehtoja.

E. @Aurinkotuuli olen asunut koko elämäni pk-seudulla.
 
Viimeksi muokattu:

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
......Kunhan totean että osa ihmisistä ei selvästi kestä autoilua mutta usein ovat vankimmin sitä harrastavaa jengiä. Suosittelen näille ihmisille muita vaihtoehtoja.

@Huppu; Lappeenrannan valtavista ruuhkista on vallan verratonta tulla opastamaan pääkaupunkiseudun autoilussa. Tosin kun jo 1970-luvulla Suomessa käyneeltä brittiasiantuntijalta kysyttiin, mitä Suomen liikenteelle pitäisi tehdä, niin ohjeeksi saatiin: kaksi kertaa enemmän autoja, niin ihmiset oppivat ottamaan toisensa huomioon liikenteessä. Tämän huomaa Brittein saarilla; kun haluaa vaihtaa kaistaa ummessa olevassa ruuhkassa, tarvitsee vain panna vilkku päälle, niin pääsee sinne, minne on pyrkimässä.

Kaikki nämä ryömijät, kännykkään sidotut mobilootit ja tukossa olevien risteysten täyttäjät unohtavat juuri tämän yhden opetuksen: toisten huomioon ottamisen liikenteessä. Oikeastaan muita liikennesääntöjä sen lisäksi ei tarvittaisi, mikäli se saataisiin menemään kaaliin kaikille.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kuljen Helsingissä päivittäin. Tiedän ne ruuhkat. Oikeasti "paha" ruuhka kestää hyvin lyhyen ajan ja kiire tulee vain jos ei osaa huomioida tätä. Ja ainakin täytyy sanoa että en ikinä vertaisi Helsingin "ruuhkaa" esimerkiksi Lontoon 15 km tunnissa -ruuhkaan. Helsinkiin pääsee hyvin sekä autolla että julkisilla. Toki jos menee keskustaan, voi olla ihan pelattava vaihtoehto vaihtaa metroon tai junaan jossain koska ne yleensä kulkevat ruuhkaa nopeammin.

Helsingin ruuhka on usein hitaampikin kuin 15 km/h, kun puhutaan siitä ruuhka-ajasta, joka kestää noin aamuisin klo 8-9 ja iltapäivisin 16-17. Kumpanakaan aikana et pääse välttämättä Kehä I:n sisäpuolelle (eli käytännössä Helsinkiin) pysähtymättä ja matamatta sen jälkeen. Lisäksi sisääntuloreitit ovat sellaiset, etteivät kestä minkäänlaista häiriötä, eikä liioin Suomen liikennöidyin maantie, Kehä I jumimatta täysin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Helsingin ruuhka on usein hitaampikin kuin 15 km/h, kun puhutaan siitä ruuhka-ajasta, joka kestää noin aamuisin klo 8-9 ja iltapäivisin 16-17. Kumpanakaan aikana et pääse välttämättä Kehä I:n sisäpuolelle (eli käytännössä Helsinkiin) pysähtymättä ja matamatta sen jälkeen. Lisäksi sisääntuloreitit ovat sellaiset, etteivät kestä minkäänlaista häiriötä, eikä liioin Suomen liikennöidyin maantie, Kehä I jumimatta täysin.
Onneksi kohta sisääntuloväylät muutetaan kaupunkibulevardeiksi, jolloin matalammat nopeudet eivät enää tunnukaan niin matalilta.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ainakin vuonna 1999 autokoulun kakkosvaiheessa vielä erikseen opetettiin tämä moottorijarrutuksella liruttelu. Tämä toteutettiin jopa niin, että ensin ajettiin lenkki omaan tyyliin, jonka jälkeen sama lenkki ajettiin opettajan ohjeilla niin, että jokaiseen risteykseen/valoihin liruteltiin mahdollisimman paljon ja jokaiseen risteykseen valittiin lyhyemmän jonon kaista, vaikka oltaisiin oltu kääntymässä toiseen suuntaan parinkymmenen metrin päässä risteyksen jälkeen. Lopuksi verrattiin ajotietokoneesta kulutuslukemat molemmilla tyyleillä ja olihan sitä bensaa tosiaan opettajan tyylillä vähemmän kulunut. Sen sijaan esimerkiksi isäni ei todennäköisesti edes tiedä mitä moottorijarruttaminen tarkoittaa, eikä siitä kyllä 80-luvun ja vanhemmilla autoilla mitään hyötyä ollutkaan. Uskon tämän olevan suurin yksittäinen syy tämän toiminnan yleistymiseen, en usko ihmisten itse tätä mistään keksineen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ihan samalla tavalla @marse tehtiin kakkosvaiheessa vielä muutama vuosi myöhemminkin ainakin Raumalla. Jälkikäteen olen ajatellut että ehkä siinä ajatus oli paremminkin osoittaa paljonko ajotapa vaikuttaa kulutukseen, eikä niinkään opettaa oikeaa ajotapaa. Eli sieltä olisi pitänyt poimia ne olennaiset tekijät ja hyödyntää niitä sitten kun aika, paikka ja olosuhteet on sopivat. Mutta moni varmaan harrastaa tuota liruttelua laput silmillä aina, koska autokoulussa opetettiin.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Helsingin ruuhka on usein hitaampikin kuin 15 km/h, kun puhutaan siitä ruuhka-ajasta, joka kestää noin aamuisin klo 8-9 ja iltapäivisin 16-17. Kumpanakaan aikana et pääse välttämättä Kehä I:n sisäpuolelle (eli käytännössä Helsinkiin) pysähtymättä ja matamatta sen jälkeen. Lisäksi sisääntuloreitit ovat sellaiset, etteivät kestä minkäänlaista häiriötä, eikä liioin Suomen liikennöidyin maantie, Kehä I jumimatta täysin.
No harvoin on saanut todeta että on tunnin aikana liikkunut 15km. Joskus toki sopivat onnettomuudet tai muut poikkeustilanteet sitä aiheuttavat. Yksittäisenä hetkenä jonon nopeus toki voi olla todella alhainen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
No harvoin on saanut todeta että on tunnin aikana liikkunut 15km. Joskus toki sopivat onnettomuudet tai muut poikkeustilanteet sitä aiheuttavat. Yksittäisenä hetkenä jonon nopeus toki voi olla todella alhainen.

Viimeksi viime perjantaina aamuruuhkassa taisi kestää Kustaankartanon kohdalta Rautatientorin luo 45 minuuttia. Matkaa näyttäisi olevan 7,5 kilsaa, joten selvästi allekin 15 km/h mentiin. Normaalina aamuna helposti puolen tunnin pieti.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Mielenkiintoista nähdä, miten nuo suunnitellut ja periaatteessa aika pitkälle päätetytkin bulevardit sisääntulo- väylillä vaikuttavat ruuhkiin. Periaatteessa voisin bulevardeja kannattaakin, mutta kun tietää jo etukäteen, ettei niiden varsille mitään kivijalkaliikkeitä tai kahvilakulttuuria tule, niin en sitten kuitenkaan. Lopputulema luultavasti pahemmat ruuhkat autoilijoille ja epämukava asuinkatu asukkaillle.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Oltiin Losissa muutama vuosi takaperin...

Puhumattakaan Dominikaanisen tasavallan autoilusta...
Kummassakaan en ole käynyt. Mutta Mumbain ruuhkat olivat ainakin ihan kokemisen arvoisia. 16 miljoonaa ihmistä puolen Helsingin pinta-alalla ja ei maanalaista liikennettä laisinkaan. Toki usea paikallinen ei kulje päivittäin minnekään ja moni nukkuukin työpaikallaan. Mutta silti. Ensikosketus liikenteessä oli, että kuoleeko tänne. Lentoasemalta gepsin mukaan Colaballe meni taksilla yli 2 tuntia 20 minuuttia. Matkaa noin 25 kilometriä. Se tosin oli pahimpaan ruuhka-aikaan. Mutta myös aivan keskellä yötä siellä oli aika rankka liikenne.

Joskin ehdottomasti hitain eteneminen kokemukseni mukaan tapahtui Varanasissa. Se kyllä tapahtui polkuriksalla, mutta sillä nyt ei ole merkitystä, koska jollain nopeammalla välineellä ei kuitenkaan olisi päässyt yhtään kovempaa. En osaa arvioida matkaa enää, enkä nopeutta, mutta keskinopeus joelta hotellille ei taatusti ollut sen ehkä noin kolmen - neljän kilometrin matkalla yli 5km/h. Välillä seisottiin siinä kaaoksessa paikallaan muutama minuutti ja taas edettiin parisataa metriä, jonka jälkeen taas pysähdyttiin. Kyllä, kävellen olisit miltei aiemmin perillä, jos vain tietäisit, mistä kävellä. Oli helpompaa vain istua takana ja päivitellä sitä ihmismassaa.

Kuukauden reissaamisen jälkeen kun saapui Helsinkiin, ensimmäinen hämmennyksen tunne oli se, että missä ovat kaikki ihmiset.

Itse kuljen mielelläni pk-seudulla julkisilla tätä nykyä, koska se on vain niin helppoa ja voi vaikka kännykällä lukea uutisia tai mitä ikinä. Ei ole mitään hinkua autolla ajeluun. Toki ymmärrän kauempaa töihin tulevien tarpeen yksityisautoille. Ja monilla on lapsia ja tällöin auto on miltei välttämättömyys. Silti olen varma, että moni ei omaa autoa tarvitsisi. Jostain syystä se vain on oltava. Ja kyllä, aina joku haisee mennenille tai paskalle bussissa, mutta nuo ovat melko yksittäistapauksia. Itse arvostan omia hermojani ja annan muiden ajaa.
 

teppana

Jäsen
Kummassakaan en ole käynyt. Mutta Mumbain ruuhkat olivat ainakin ihan kokemisen arvoisia. 16 miljoonaa ihmistä puolen Helsingin pinta-alalla ja ei maanalaista liikennettä laisinkaan. Toki usea paikallinen ei kulje päivittäin minnekään ja moni nukkuukin työpaikallaan. Mutta silti. Ensikosketus liikenteessä oli, että kuoleeko tänne. Lentoasemalta gepsin mukaan Colaballe meni taksilla yli 2 tuntia 20 minuuttia. Matkaa noin 25 kilometriä. Se tosin oli pahimpaan ruuhka-aikaan. Mutta myös aivan keskellä yötä siellä oli aika rankka liikenne.

Joskin ehdottomasti hitain eteneminen kokemukseni mukaan tapahtui Varanasissa. Se kyllä tapahtui polkuriksalla, mutta sillä nyt ei ole merkitystä, koska jollain nopeammalla välineellä ei kuitenkaan olisi päässyt yhtään kovempaa. En osaa arvioida matkaa enää, enkä nopeutta, mutta keskinopeus joelta hotellille ei taatusti ollut sen ehkä noin kolmen - neljän kilometrin matkalla yli 5km/h. Välillä seisottiin siinä kaaoksessa paikallaan muutama minuutti ja taas edettiin parisataa metriä, jonka jälkeen taas pysähdyttiin. Kyllä, kävellen olisit miltei aiemmin perillä, jos vain tietäisit, mistä kävellä. Oli helpompaa vain istua takana ja päivitellä sitä ihmismassaa.

Kuukauden reissaamisen jälkeen kun saapui Helsinkiin, ensimmäinen hämmennyksen tunne oli se, että missä ovat kaikki ihmiset.

Itse kuljen mielelläni pk-seudulla julkisilla tätä nykyä, koska se on vain niin helppoa ja voi vaikka kännykällä lukea uutisia tai mitä ikinä. Ei ole mitään hinkua autolla ajeluun. Toki ymmärrän kauempaa töihin tulevien tarpeen yksityisautoille. Ja monilla on lapsia ja tällöin auto on miltei välttämättömyys. Silti olen varma, että moni ei omaa autoa tarvitsisi. Jostain syystä se vain on oltava. Ja kyllä, aina joku haisee mennenille tai paskalle bussissa, mutta nuo ovat melko yksittäistapauksia. Itse arvostan omia hermojani ja annan muiden ajaa.

Los Angeles, vaikkakin kuuluisa isoista ruuhkistaan ei yllä kyllä lähellekään Mumbain kaltaisia keskuksia. Puhutaan kuitenkin länsimaalaisesta modernista kaupungista. Ero infrassa on niin massiivinen. Losin tiet on kuitenkin kohtuullisesti hoidettu ja väylät vetää kuutta kaistaa suuntaansa. Voi kuvitella että Mumbain liikenne ei ole sitä "hallittua kaaosta" vaan ihan silkkaa kaaosta. Dominikaanisessa oltiin Santo Domingossa jossa on 3 miljoonaa ihmistä. Siellä oli autoja ruuhkaksi asti mutta ei kuitenkaan mitään aivan hervotonta. Itseasiassa väittäisin että Losin ruuhkat oli paljon kovemmat. Se mikä Dominikaanisessa pelotti oli se totaalinen liikennesääntöjen puute. Tai niiden noudattamatta jättäminen. Vedettiin saaren läpi paikallisilla bussilinjoilla ja meno oli aivan älytöntä. Bussit oli kyllä hyviä. Melko uusia ja oli jopa WiFi yhdessä (joskaan se ei toiminut mutta kyllä sitä mainostettiin). Mutta kun päästiin pienemmille teille niin bussi ohitteli autoja mutkaisella tiellä jossa ei tahtonut mahtua kahta autoa rinnakkain. Siinä 300 kilometrin matkalla oli ainakin tusina sellaista tilannetta missä olisi rysähtänyt jos vastaan olisi tullut auto. Eikä siis mitään parin sekunnin juttuja vaan varmasti puolta minuuttia junnattiin vastaantulevien kaistalla. Aivan uskomatonta.

Olis kyllä mahtava päästä vertailemaan jotain Mumbain kaltaista kompleksia länsimaisen suurkaupungin infraan ja liikennekulttuuriin.

Ja tuosta autolla ajamisesta. Meitäkin on taloudessa vain kaksi. Minä ja puoliso. Itse kuljen 90% matkoista pyörällä ja sen lopun bussilla. Auto on puolisolla kun työmatkat hänellä huitelee siellä +100 kilometriä sivu. Ei käy kateeksi. Päivittäin kiitän hyvää onneani siitä että saan ajaa tuon parin kilsan matkan keskustaan pyörällä eikä tarvi hypätä puoli seitsemältä rattiin ja paahtaa 120 kilometriä töihin. Meillä on vain yksi auto ja niin kauan kuin vain on mahdollista toista ei tule.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mielenkiintoista nähdä, miten nuo suunnitellut ja periaatteessa aika pitkälle päätetytkin bulevardit sisääntulo- väylillä vaikuttavat ruuhkiin. Periaatteessa voisin bulevardeja kannattaakin, mutta kun tietää jo etukäteen, ettei niiden varsille mitään kivijalkaliikkeitä tai kahvilakulttuuria tule, niin en sitten kuitenkaan. Lopputulema luultavasti pahemmat ruuhkat autoilijoille ja epämukava asuinkatu asukkaillle.
Tätä on tullut pohdittua ja aluksi vastustin näitä selkeästi mutta kun nyt miettii vaikka kolmostietä ruuhka-aikana välillä kehä I - Ruskeasuo niin ei siinä enää hirveän kovaa mennä. Ja ruskeasuon liittymä varsinkin on aivan tukossa. Joten voi pitää paikkaansa että ei vaikuta ruuhkaan ollenkaan mutta ruskeasuolla on vähemmän jonoa.

Mutta jotta se on järkevää, pitää siitä olla hyötyäkin. Kuten saada selkeästi lisää asuntoja siihen tai jotain. Mutta periaatteessa tuntuisi luonnolliselta kaupunkikehitykseltä kun tila lähempänä keskustaa alkaa loppua. Mitään kahvialakulttuuria nyt on turha odottaa. Ei Suomessa sellaista ole muuallakaan. Kauppojen paistopiste ja R-kioskin kahvit on täällä ihmisille se juttu....

E. Lisätääs vielä:
Viimeksi viime perjantaina aamuruuhkassa taisi kestää Kustaankartanon kohdalta Rautatientorin luo 45 minuuttia. Matkaa näyttäisi olevan 7,5 kilsaa, joten selvästi allekin 15 km/h mentiin. Normaalina aamuna helposti puolen tunnin pieti.
Nämä on tietysti valintoja. Käytännössä vieressä on pari juna-asemaa, joilta steissille menee alle kymmenen minuuttia.

Myönnän Lontoon ruuhkatapauksen olleen huono esimerkki. Tämä tapahtuma oli siis matkalla Notting Hilliltä kohti Gatwickin kenttää tilausbussilla. Sunnuntaina. Matkalle sattui myös 15 minuutin pätkä jonka aikana liikuimme sata metriä, erään baarin edessä ja siinä olisikin hyvin ehtinyt oluelle kun olisi tiennyt, mutta Thamesin ylityksen jälkeen kun alkoi matka kulkea paremmin, Koin kuitenkin rehellisempänä todeta tunnin matka kuin sen hetkellisen vartin. Helsinki ei oikeastaan ole edes tarpeeksi suuri tällaiseen tilanteeseen. Ja sitä sunnuntairuuhkaa odotan kyllä. Se vain olisi pitänyt mainita ensimmäisessä viestissä.
 
Viimeksi muokattu:

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Mikä näitä toimittajia vaivaa? Toisaalta, onko tyhmyys vaiva?

Miksi poliisi kertoo suojatieonnettomuuksista aivan kuin ne olisivat yliajettujen omaa syytä? | Yle Uutiset | yle.fi

Lähes yhtä yleinen tapa on kertoa, kuinka auto törmäsi jalankulkijaan. Näin jalankulkijaa ei saada kuulostamaan syylliseltä, mutta tapahtumista kerrotaan edelleen kuin autoilijaa ei olisi olemassakaan.

Toimittajan pyynnöstä siis: Auto, jota ajoi kuski joka on olemassa, törmäsi jalankulkijaan. Olisko näin hyvä?
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Mikä näitä toimittajia vaivaa? Toisaalta, onko tyhmyys vaiva?

Miksi poliisi kertoo suojatieonnettomuuksista aivan kuin ne olisivat yliajettujen omaa syytä? | Yle Uutiset | yle.fi

Lähes yhtä yleinen tapa on kertoa, kuinka auto törmäsi jalankulkijaan. Näin jalankulkijaa ei saada kuulostamaan syylliseltä, mutta tapahtumista kerrotaan edelleen kuin autoilijaa ei olisi olemassakaan.

Toimittajan pyynnöstä siis: Auto, jota ajoi kuski joka on olemassa, törmäsi jalankulkijaan. Olisko näin hyvä?

Ko. toimittajan tuottamaan "laatujournalismiin" joku öyhöttäjä voisi väittää vaikuttavan poliittinen vakaumus, mutta onneksi täältä on muutamasta eri ketjusta saanut lukea ettei yleläiset tällaiseen sorru...
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
ja jokaiseen risteykseen valittiin lyhyemmän jonon kaista, vaikka oltaisiin oltu kääntymässä toiseen suuntaan parinkymmenen metrin päässä risteyksen jälkeen.

Mahdatko muistaa miten tällaista taktiikkaa perusteltiin; taitaa tosin olla niin, että pikkukaupungissa kaistan vaihto tuollaisessa tilanteessa vain vilkkua näyttämällä on mahdollista - sitähän se ei pääkaupunkiseudulla läheskään aina ole vaan varmempaa on valita kaista oikein vielä kun ehtii.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mahdatko muistaa miten tällaista taktiikkaa perusteltiin; taitaa tosin olla niin, että pikkukaupungissa kaistan vaihto tuollaisessa tilanteessa vain vilkkua näyttämällä on mahdollista - sitähän se ei pääkaupunkiseudulla läheskään aina ole vaan varmempaa on valita kaista oikein vielä kun ehtii.

Kyllä sitä perusteltiin kahdella tavalla, ensinnäkin lyhyemmän kaistan valitsemalla ehtii itse moottorijarruttelemaan ja liruttelemaan hiljalleen kohti risteystä kauemmin kuin menemällä pitkään jonoon. Pääasiallinen tavoite oli välttää risteykseen pysähtymistä, koska liikkellelähtöjä pyrittiin välttämään.

Toinen syy, joka onkin järkevämpi, oli se, että siten autoja pääsee risteyksestä läpi enemmän per vihreä valo, mikä taas on sitten taloudellisempaa kokonaisuudessaan. Muistan miten itse jäin sitten jumiin väärälle kaistalle Turussa vilkku päällä keskellä siltaa. Vaan se ei opettajaa tuntunut haittaavan.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä sitä perusteltiin kahdella tavalla, ensinnäkin lyhyemmän kaistan valitsemalla ehtii itse moottorijarruttelemaan ja liruttelemaan hiljalleen kohti risteystä kauemmin kuin menemällä pitkään jonoon. Pääasiallinen tavoite oli välttää risteykseen pysähtymistä, koska liikkellelähtöjä pyrittiin välttämään.

Toinen syy, joka onkin järkevämpi, oli se, että siten autoja pääsee risteyksestä läpi enemmän per vihreä valo, mikä taas on sitten taloudellisempaa kokonaisuudessaan. Muistan miten itse jäin sitten jumiin väärälle kaistalle Turussa vilkku päällä keskellä siltaa. Vaan se ei opettajaa tuntunut haittaavan.
Johan mennään metsään. Toki taloudellinen ajo on OK, mutta sen ei todellakaan pitäisi olla nro 1 vaan alisteinen sujuvalle ajamiselle ja kanssa autoilijoiden huomioimiselle. Lisäksi yksi missattu risteys tietää helposti sellaista lenkkiä, että sen "korvaamiseksi" saa pihistellä pitkään...
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Mitään kahvialakulttuuria nyt on turha odottaa. Ei Suomessa sellaista ole muuallakaan. Kauppojen paistopiste ja R-kioskin kahvit on täällä ihmisille se juttu....
Juu, me suomalaiset ollaan niin junttia väkeä, että räkä poskella kasketaan metsää pelloksi ja korkeintaan vähän kossua naukataan tuskaan lauantaisaunassa. Ei me mistään fiineistä kahviloista mitään ymmärretä, niin kuin siellä kaukana isossa ja hienossa maailmassa. Persettä täällä vaan raavitaan omppuverkkarien läpi ja nenästä kaivetaan herkkuja kuunnellessamme putkiradiosta STT:n uutisia.

Itse maailman eri kolkissa molemminpuolisessa liikenteessä autoa ajaneena voin sanoa, että ruuhka on ruuhkaa kesti se sitten kolme varttia tai kolme tuntia. Piruako niitä vertailemaan. Jos Tampereen jäähallilta Särkanniemeen ajaminen kestää 50 minuuttia, se on ruuhka, vaikka ajaminen Notting Hillistä Four Weddings & A Funeraliin kestäisi kolme vuotta.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kas, tulipa tosiaan luettua huonosti. Tai lähinnä keskityttyä myöhempään vääntöön. Tosin odotus on silti loppupeleissä todella vähäinen. Usein jos heittää vilkun päälle, huomataan halu kääntyä ja tehdään tilaa. Mutta minne kaikilla on "kiire"? Tämä kun ei oikein aukea kun puhutaan silti oikeasti vähäisestä ajasta.

Suosittelen julkisia jos hermo ei kestä autoilua. Kun ei tarvitse keskittyä ajamiseen, voi tehdä jotain muuta. Ja jos ei siedä julkisia niin taxi on keksitty.

@Jari66

Itsehän harrastan tätä "taloudellista ajamista" jossa pysähtymistä vältetään. Toki seuraan peilistä tilannetta ja pyrin ennakoimaan tilannetta. Jos takana tuleva ei vilkuta, oletan ettei ole kääntymässä. Jos takana on pitkä jono, en voi tietää noin kahta autoa taaemmas mikä tilanne siellä on.

Kuvittelisin, että Jari66 puhuu esimerkiksi Mytäjäisten risteyksestä. Lahden liikenneolosuhteissa ei montaa paikkaa ole, jossa tämänkaltaisia tilanteita tulee ja siinäkin vain 8:n ja 16:n aikoihin.

Taloudellinen ajotapa tarkoittaa sellaista, mikä ei pakota muitakaan pysähtymään. Kyse ei ole edes rahallisesta taloudellisuudesta tai ilmaston lämpenemisestä. Vastuullinen autoilu (heh) pyrkii vähentämään pienhiukkaspäästöjä ja ehkä ylläpitämään hyvää yhteisöllistä fiilistä myös.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Joo jossain Pihtiputaalla toimii kivasti, mutta ruuhkaisilla teillä tuolla liruttamisella saadaan aikaiseksi vain ruuhkan lisäytyminen.

Joku viisaampi voi vielä kommentoida mikä on oikea tapa nykyisillä start&stop autoilla?

Jos liikkeelle ei lähdetä sähköllä, pysähtymisen välttäminen on erittäin perusteltua.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ainakin vuonna 1999 autokoulun kakkosvaiheessa vielä erikseen opetettiin tämä moottorijarrutuksella liruttelu. Tämä toteutettiin jopa niin, että ensin ajettiin lenkki omaan tyyliin, jonka jälkeen sama lenkki ajettiin opettajan ohjeilla niin, että jokaiseen risteykseen/valoihin liruteltiin mahdollisimman paljon ja jokaiseen risteykseen valittiin lyhyemmän jonon kaista, vaikka oltaisiin oltu kääntymässä toiseen suuntaan parinkymmenen metrin päässä risteyksen jälkeen. Lopuksi verrattiin ajotietokoneesta kulutuslukemat molemmilla tyyleillä ja olihan sitä bensaa tosiaan opettajan tyylillä vähemmän kulunut. Sen sijaan esimerkiksi isäni ei todennäköisesti edes tiedä mitä moottorijarruttaminen tarkoittaa, eikä siitä kyllä 80-luvun ja vanhemmilla autoilla mitään hyötyä ollutkaan. Uskon tämän olevan suurin yksittäinen syy tämän toiminnan yleistymiseen, en usko ihmisten itse tätä mistään keksineen.

Itselläni tämä lirutellen ajettu vertailulenkki myös sujui yli minuutin nopeammin.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
@Jari66

Kuvittelisin, että Jari66 puhuu esimerkiksi Mytäjäisten risteyksestä. Lahden liikenneolosuhteissa ei montaa paikkaa ole, jossa tämänkaltaisia tilanteita tulee ja siinäkin vain 8:n ja 16:n aikoihin.

Taloudellinen ajotapa tarkoittaa sellaista, mikä ei pakota muitakaan pysähtymään. .

Viittasin osin myös Mytäjäisten risteykseen mutta pääosin työmatkani varrella olevaan Pekanmäen risteykseen suunnasta Nastola-Lahti. Rekatkin ammattikuskeina ymmärtävät olla jäämättä jurnuttamaan esteeksi kääntyvälle liikenteelle. Siellä on vain seassa näitä minnihiiriä jotka ovat peltilaatikkonsa sisällä keskenään epävälittämättä muun liikenteen sujuvuudesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös