Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 979 977
  • 12 217

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
"Vuoden aikana Helsingin ja Tampereen välisessä viikonloppuliikenteessä silmiin osui monenlaisia törttöjä. Bongaus tapahtui yleensä silloin, kun jonkun muun kuin törtön jarruvalot paloivat punaisina."

Tässä joutuu vähän mielessään arvailemaan minkälaisissa liikennetilanteissa ne jarruvalot törttöilijöiden takia vilkkuvat.

Sellainen huomio tähän kohtaan, että olen jo liikennettä käsittelevien internet-keskustelun alusta lähtien - ml uutisryhmät - yrittänyt aina välillä kysyä: kumpi on kiilaaja, se joka vaihtaa väkisin kaistaa vai se, joka yrittää estää vaihtamasta väkisin kaistaa?

Itse olen sitä mieltä, että jos joutuu törmäyksen kaistaa vaihtavaan välttääkseen jarruttamaan voimakkaasti, on eteen tullut autoilija se kiilaaja.
Jos taas selkeä autonmentävä väli kiihdytetään tahallisesti umpeen, on kiihdyttävä autoilija se kiilaaja.

Pyrin joka tapauksessa itse vaihtamaan kaistaa niin, että kukaan ei tarvitse jarrupoljinta pikku hipaisua enempää. Myönnän auliisti, että pidän joskus tarkoituksella niin pientä välimatkaa edelliseen autoon, että siihen ei toinen auto kiilaamatta mahdu. Jos se väli on auton mentävä, en estä ketään siihen tulemasta.
Ja muuten olen sitä mieltä, että vetoketjuperiaatteen pitäisi olla itsestään selvä kaikille.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Myönnän auliisti, että pidän joskus tarkoituksella niin pientä välimatkaa edelliseen autoon, että siihen ei toinen auto kiilaamatta mahdu.

Miksi? Siis välimatka, ei myöntö.
 

hcp27

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM-Liiga
Olkoon sitten vaikka kateellisuutta tai vastaavaa mutta ainakin minulle moottoripyöräilijät nousevat liikenteessä esiin yhteisönä, jotka kokevat etteivät perusliikennesäännöt koske heitä.

Esimerkkitapauksia olisi vaikka hurumycket mutta parikolme viimeiseltä kuukaudelta.

- ajan jonossa valo-ohjattuun risteykseen josta erkanee kaista vasemalle suoraan menevien lisäksi. Jonon perällä olevat kolme motoristia valitsevat suoraan menevien kaistan. Valojen vaihtuessa yhtäaikaa molempiin suuntaan motoristit kääntyvätkin vasemmalle ja oikein ryhmittynyt autojono joutuu vetämään jarrut pohjaan.

- ajan kyltein osoitetulla ohituskieltoalueella. Yhtäkkiä ohi pärähtää kaksi moottoripyörää noin kuuden auton ohi vastaantulevien kaistalla. Vauhtia varmaan noin 200 km/h.

- odotan valojen vaihtumista kaksiväyläiselle moottoritielle. Takaa tuleva moottoripyöräilijä ei jaksa odottaa vuoroaan vaan tunkee kahden autojonon väliin jonojen eteen. Varmaan noin metri kokonaisuudessaan oli väylänsä leveys.

Ja viittamani kuskit olivat havaintojeni ihan keski-ikäisiä, ei mitään teinejä. Ja ei, tämä ei poista sitä faktaa että fiksujakin motoristeja on. Mutta helvetin suuressa määrin näitä törkeitä perseilyjä kykenevät tekemään.

Tuo eka ja vika malliesimerkkisihän on sama mutta siinä ekassa ei oikealla kaistalla ilmeisesti ollut ketään. Näin kaksipyöräisten kuuluisikin menetellä, kulkea sinne väliin eikä pidentää sitä letkaa, varsinkaan ruuhka-aikana. Jokaisen autoilijan pitää sen verta olla liikenteessä hereillä että huomaa sen oikealla tai vasemmalla seisovan moottoripyörän. Kun se ei kuitenkaan seiso siinä kuin sen viisi - 30sekuntia mitä ne valot nyt punaisella ovat.

Joudun joka päivä ajamaan tuon Mansen suurimman työmaan läpi ja siinä pistää merkille se kuinka ihmiset ajavat ylinopeutta työmailla ja aika saatanan lujaa. 80% tapauksista kyseessä on naiset ja loput on miehiä isoilla autoilla joita ei ihan halvalla kaupasta alleen saa. Audit, BMW, Mersut yms ns.paremmat merkit edustaa miehillä tätä. Mutta suurena yllätyksenä kesän aikana on tullut kun tossa 50km/h alueella naiset tulevat toista kaistaa pitkin ohitse ja katoavat horisonttiin.
Tosin eihän se mikään yllätys ollut että reikä ei osaa ajaa.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Lakia pitäisi muuttaa niin, että tuollaisilta otettaisiin kortti pois. Ei mitään asiaa liikenteeseen.

Tästä kyllä täysin samaa mieltä mutta kortteja tuon kaltaiset ihmiset eivät ajamiseen tarvitse. Toki joihinkin vähän lievempiin tapauksiin jotka oikeasti esimerkiksi työnsä takia sitä tarvitsevat sillä voisi olla haluttu vaikutus. Toisaalta ilmeisesti tällaisissa tapauksissa edellä mainittua on joskus katsottu lieventävänä osatekijänä.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos satasen alueella autoletka menee noin 105 km/h, miksi vitussa pitää ohittaa? Seurasin katseella yhtä sankaria, joka ohitteli vilkkaassa vastaantulevassa liikenteessä riskillä minun takanani autoja, jossain vaiheessa minut ja muutaman edelläkulkevan. 20-30 kilometrin jälkeen tieltä poistuessani tämä sankari oli vain muutaman auton edelläni. Ajakoon itsensä vaikka puuta päin, jos siltä tuntuu, mutta helvettiäkö sitä muiden hengillä leikkii. Kortti pois lopullisesti tuollaisilta, sano. Eikä ikinä takaisin.
 

Beergenheim20

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Jokerit, OJ
Jos satasen alueella autoletka menee noin 105 km/h, miksi vitussa pitää ohittaa? Seurasin katseella yhtä sankaria, joka ohitteli vilkkaassa vastaantulevassa liikenteessä riskillä minun takanani autoja, jossain vaiheessa minut ja muutaman edelläkulkevan. 20-30 kilometrin jälkeen tieltä poistuessani tämä sankari oli vain muutaman auton edelläni. Ajakoon itsensä vaikka puuta päin, jos siltä tuntuu, mutta helvettiäkö sitä muiden hengillä leikkii. Kortti pois lopullisesti tuollaisilta, sano. Eikä ikinä takaisin.
Joillain ei ole käsitystä kuinka vähäisestä ajansäästöstä on kyse, kun ohitetaan muutaman kmh nopeampi auto. Ja riskiohituksena varsinkaan, ei mitään järkeä. Mut jos on vapaa tie niin tulee itsekin ohiteltua porukkaa, joka ajaa vaihtelevalla nopeudella tms. Ei sitä vakkaria jaksa olla aina säätelemässä
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mut jos on vapaa tie niin tulee itsekin ohiteltua porukkaa, joka ajaa vaihtelevalla nopeudella tms. Ei sitä vakkaria jaksa olla aina säätelemässä

Tämä. Todella ärsyttävää ajaa jonkun manuaalipolkijan perässä kun vauhti vaihtelee kokoajan. Harva varmaan edes tajuaa sitä todellisuudessa aika pientä vaihtelua, joka kuitenkin tekee vakkarin käytön vaikeaksi.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Nyt olen kesällä huvikseni seurannut autoilijoiden käyttäytymistä liikenteessä taajamassa ja olen pistänyt merkille, että nuoret ajavat kyllä oikein mutta sitten nämä keski-ikäiset sankarit ovat sellaisia kuskeja että huh huh. Lähes poikkeuksetta he pysähtyvät suojatien päälleristeysalueella. Eilen tympäännyin tälläiseen kuskiin täysin, nousin pyörältäni maahan ja levittelin käsiäni suur-eleisesti ympärilleni ja pudistelin päätäni. Näytti kuski aika hätääntyneeltä siinä vaiheessa.

Pelisilmää kannattaa käyttää liikenteessä. Joskus tilanne on poikkeuksellinen mutta ei se nyt piru vieköön tarkoita aina sitä, että vauhti on pudotettava johonkin kahteenkymppiin, näin vissiin ennen opetettu autokoulussa. No niin, olin autolla ajamassa tietä jonka nopeusrajoitus oli 80 km/h. Minua vastaan tulee lähes koko minun kaistani valtaava rullaluistelija. Sitten jonkin matkaa Kauempana vastaan tulee auto. Tilannehan olisi hyvin yksinkertaisesti selvinnyt sillä, että vastaantuleva auto olisi vain ohittanut minut ja rullaluistelijan ehkä vähän nopeuttaan laskien ja minun olisi tarvinnut vain vähän hiastaa, että olisin päässyt rullaluistelijan ohitse tuolta toiselta autolta vapautuvalta kaistalta. No mitä vielä. Hätipäissään tämä ukkeli lyö jarrut pohjaan siten, että nopeus on rullaluistelijan kanssa sama. Ja mitä ihmettä minä voin tehdä tilanteessa, jossa molemmat kaistat ovat vallattuja ja molemmat valtaajat lähestyvät minua. No jarru pohjaan ja odotottaa paikallani, että rullalauistelija puikkaa ohitseni.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nyt olen kesällä huvikseni seurannut autoilijoiden käyttäytymistä liikenteessä taajamassa ja olen pistänyt merkille, että nuoret ajavat kyllä oikein mutta sitten nämä keski-ikäiset sankarit ovat sellaisia kuskeja että huh huh. Lähes poikkeuksetta he pysähtyvät suojatien päälleristeysalueella. Eilen tympäännyin tälläiseen kuskiin täysin, nousin pyörältäni maahan ja levittelin käsiäni suur-eleisesti ympärilleni ja pudistelin päätäni. Näytti kuski aika hätääntyneeltä siinä vaiheessa...

Mikäli kyseessä oli tosiaan suojatie, sinun pitääkin nousta satulasta ja taluttaa pyörä suojatietä pitkin. Aika usein näkee näitä käsien levittelijöitä tai oikeastaan sormen suoristajia, jotka pyöräilevät suojatietä pitkin.
 

Zikako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Nyt olen kesällä huvikseni seurannut autoilijoiden käyttäytymistä liikenteessä taajamassa ja olen pistänyt merkille, että nuoret ajavat kyllä oikein mutta sitten nämä keski-ikäiset sankarit ovat sellaisia kuskeja että huh huh. Lähes poikkeuksetta he pysähtyvät suojatien päälleristeysalueella. Eilen tympäännyin tälläiseen kuskiin täysin, nousin pyörältäni maahan ja levittelin käsiäni suur-eleisesti ympärilleni ja pudistelin päätäni. Näytti kuski aika hätääntyneeltä siinä vaiheessa.

Minulla oli joskus polkupyörä ja siinä oli sellainen ohjaustanko jota kääntämällä pääsin väistämään esteet. Eihän tuo suojatien päälle pysähtyminen voi aina (jos milloinkaan) olla sellaista etteikö siitä ohi pääse? Näkyvyyden takia pysähdyn usein suojatien päälle ja jos minulle huitoisit niin joutuisin kyllä kysymään, että onko nyt kaikki kortit pakassa.

Oiskohan meidän kaikkien syytä sopeutua vallitsevaan tilanteeseen ja hyväksyä, että kaikki ei aina mene niin kuin itse haluaa? Suomessa on hyvä ja turvallista ajella, mutta villeimmistä maista olisi syytä ottaa oppia joustavuuden suhteen.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Mikäli kyseessä oli tosiaan suojatie, sinun pitääkin nousta satulasta ja taluttaa pyörä suojatietä pitkin. Aika usein näkee näitä käsien levittelijöitä tai oikeastaan sormen suoristajia, jotka pyöräilevät suojatietä pitkin.

Kyllä minulla oli kahdestakin syystä oikeus mennä ensin. Ensinnäkin nousin satulasta ja toisekseen autolla oli kolmio edessään.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Oiskohan meidän kaikkien syytä sopeutua vallitsevaan tilanteeseen ja hyväksyä, että kaikki ei aina mene niin kuin itse haluaa? Suomessa on hyvä ja turvallista ajella, mutta villeimmistä maista olisi syytä ottaa oppia joustavuuden suhteen.

Kyseessä nyt ei sattunut olemaan tilanne, jossa olisi näköesteen vuoksi tarvinnut pysähtyä suojatielle. On paljon autoilijoita, joita ei kiinnosta pätkääkään mihin he pysähtyvät. Toki tilanteen voisi kiertää mutta kovin mielelläni en ota liikenteessä riskejä siten, että lähden pyörällä pujottelemaan autojen välistä, jolloin en osuman sattuessa itse noudata liikennesääntöjä vain jonkun itsekkään kuskin vuoksi.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tässä kiteytyy mielestäni Suomalaisen ajattelun perusongelma. Jos joku toinen saa etua, ajatellaan että se on itseltä jotenkin pois. Splittaava mottoripyörä tuskin jää viivästyttämään muun jonon etenemistä mitenkään valojen vaihduttua. Miksi on niin ensiarvoisen tärkeää, että moottoripyörien pitäisi jäädä autojen väliin venyttämään jonoa, kun on mahdollisuus mennä jonon välistä ja näin mahdollistaa useamman auton pääseminen risteyksestä läpi samoilla vihreillä. Vain siksikö, ettei kukaan saa saada ylimääräistä etua missään tilanteessa?

Juuri näin. Itsekin splittailen prätkällä jos vain mahdollista. Jonossa seisova prätkä (tai useampi) vie aina auton verran tilaa. Esimerkiksi jos kyseessä risteys, johon erkanee juuri ennen liikennevaloja n. 50m pituinen kaista vasemmalle kääntyville nuolivalolla, joka laskee vain n. 3-5 autoa kerrallaan riippuen miten hanakasti autot liikahtavat valon syttyessä. Voi vaan kuvitella sitä turhautumista jos jonossa prätkä on juuri tuon erkanevan kaistan kohdalla, mutta on menossa suoraan. Takana auto haluaa kääntyä vasemmalle, mutta jonossa seisova prätkä estää sen koska jono ei hänen edellä liiku. Vasemmalle kääntyvillä nuolivalo virheällä mutta ketään ei ole kääntyvien kaistalla. Joten kääntyvä auto joutuu odottamaan suoraan meneville vihreät ja sitten pääsee kääntyvälle kaistalle, jossa on tietenkin pitkään vielä punaiset päällä. Jos prätkä olisi splitannut jononsa keulille, olisi kääntyvä autoilija mennyt jo risteyksen läpi ja splitannut prätkä hävinnyt horisonttiin kun omat valot olisi vaihtuneet. Kukaan ei olisi menettänyt mitään ja moni olisi hyötynyt. Pasilassa aseman kohdalla on usein juuri tällainen tilanne, tosin siinä on auto prätkän tilalla "tukkimassa" kääntyvien pääsyn kaistalleen koska pyöriä menee niin vähän.

Ulkomailla splittauksen hyödyn huomaa autoilijatkin, koska prätkiä ja skoottereita on enemmän. Ja esimerkiksi Lontoossa prätkän inssiajo on hylätty, jos ei splittaa. Suomessa se vain nostaa teiden ritarin vitutusta kun joku pääsee nopeammin eteenpäin ruuhkassa eikä älyä että itsekin siinä voi voittaa.
 

Zikako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kyseessä nyt ei sattunut olemaan tilanne, jossa olisi näköesteen vuoksi tarvinnut pysähtyä suojatielle. On paljon autoilijoita, joita ei kiinnosta pätkääkään mihin he pysähtyvät. Toki tilanteen voisi kiertää mutta kovin mielelläni en ota liikenteessä riskejä siten, että lähden pyörällä pujottelemaan autojen välistä, jolloin en osuman sattuessa itse noudata liikennesääntöjä vain jonkun itsekkään kuskin vuoksi.
Niin eli liikennesäännöt ajaa oman pelisilmän ja joustavuuden ohi kuten kovin usein Suomessa.
Ilmeisesti tässä nyt puhutaan pysähdyksissä olevista autoista edelleen? Mikään sääntö ei anna myöden ajaa jonkun päälle koska ko. tilanteessa olet varmasti havaittavissa. Ymmärrän kyllä että pyörällä ei viitti hirveesti kikkailla kun jää kakkoseksi kuitenkin, mutta vaatisin sitä joustavuutta myös autoilijalta
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Niin eli liikennesäännöt ajaa oman pelisilmän ja joustavuuden ohi kuten kovin usein Suomessa.
Ilmeisesti tässä nyt puhutaan pysähdyksissä olevista autoista edelleen? Mikään sääntö ei anna myöden ajaa jonkun päälle koska ko. tilanteessa olet varmasti havaittavissa. Ymmärrän kyllä että pyörällä ei viitti hirveesti kikkailla kun jää kakkoseksi kuitenkin, mutta vaatisin sitä joustavuutta myös autoilijalta

Kyllä minä mieluummin noudatan liikennesääntöjä kuin rupean ottamaan riskejä autolijoiden piittaamattomuuden vuoksi.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Työmatkalla (Helsingissä, Töölössä) on "tasa-arvoinen" T-risteys (ei liikennevaloja tai ryhmitysmerkkejä, molemmat kadut 2-suuntaisia), josta minä ja yli 95% autoilijoista ja pyöräilijöistä kääntyy aina vasemmalle.
Suuri osa pyöräilijöistä kääntyy vasemmalle siten, että vähän ennen kääntymistä singahtavat kadun oikeasta laidasta vasempaan reunaan ja risteävälle kadulle päästessään taas singahtavat keskiviivan vierestä kadun oikeaan reunaan. Nopeat pyöräilijät eivät juuri aiheuta ongelmia ja he näyttävät ajavan tuolla tavalla vain koska haluavat mennä lyhintä tietä, sensijaan hitaasti ajavat tuntuvat olevan sitä mieltä, että näin juuri kuuluu liikennesääntöjen mukaan ajaakin ja heidän takiaan risteys välillä puuroutuu.
Jos itse ajaisin samassa paikassa polkupyörällä, pysyisin kadun/kaistan oikeassa reunassa vasemmalle kääntymisen ajan ja välttyisin siis leikkaamasta kahdesti autojen edestä. Ja oikealle ei siis ko. kohdassa käännytä juuri lainkaan ja vasemmalta tulevat joutuvat tietysti odottamaan sekä autoja että polkupyöriä.
Miten on, sääntöjen tulkitsijat, miten pyöräilijän pitäisi lain mukaan ryhmittyä?
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
"Korkein oikeus on ennakkopäätöksessään (1996:125) todennut, että suojatietä voi pitää aina pyörätien jatkeena, jos pyöräilijä saapuu pyörätieltä suojatielle. "
Lähde: Liikennesäännöt – Polkupyöräwiki
Mainittakoon tärkeänä huomautuksena se, että suojatien yli ajaessaan väistämisvelvollisuus on melkein aina pyöräilijällä, taluttamalla taas pyöräilijä on aina "etuajo-oikeutettu". Käytännössähän tuo ei toimi juuri missään. Ei ainakaan täällä Raumalla.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Jep, satulasta ei välttämättä tarvitse nousta. Autoilijaa kohtaan pyöräilijä on väistämisvelvollinen, mikäli auto ei tule kolmiontakaa tai ole kääntymässä tielle, jota pyöräilijä tulee suoraan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
"Korkein oikeus on ennakkopäätöksessään (1996:125) todennut, että suojatietä voi pitää aina pyörätien jatkeena, jos pyöräilijä saapuu pyörätieltä suojatielle. "
Lähde: Liikennesäännöt – Polkupyöräwiki

Ok, seison korjattuna. Katsoin taannoin tuota samaa sivustoa, mutta luin vain kuvatekstin. Voitin itseasiassa yhden vedon noiden kuvien perusteella, ollaan ihan hiljaa tästä...
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
"Korkein oikeus on ennakkopäätöksessään (1996:125) todennut, että suojatietä voi pitää aina pyörätien jatkeena, jos pyöräilijä saapuu pyörätieltä suojatielle. "
Lähde: Liikennesäännöt – Polkupyöräwiki

Tämä on mielenkiintoinen väistämissääntö tuolta Pyöräilywikistä
  • Pyöräilijä väistää aina jalankulkijoita, liikuttiin sitten ajoradalla (pientareella) tai pyörätiellä.
Mitäs tämä tarkoittaa käytännössä? Poikkeavaa jalankulkuliikennettä vai ihan kaikkia pyörätielläkin hortoilevia jalankulkijoita jotka eivät katso olan yli kun siirtyvät laidasta laitaan. TIetenkään kenelläkään ei ole lupa ajaa kenenkään yli mutta sääntö kuulostaa mielenkiintoiselta jos puhutaan varsinkin pyörätiestä.

_
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös