Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 000 487
  • 12 282

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Ajan aina nopeutta, josta saan auton pysähtymään tien näkyvällä osalla.

Täyttä paskapuhetta tuollaiset "ajan AINA nopeutta...". Jos ajat kuudenkympin alueella yhdeksääkymppiä, niin ei ole mitään takeita, että saat koslasi pysähtymään tarpeeksi nopeasti. Se kuudenkympin lätkä on siinä sen vuoksi, että kyseisellä pätkällä voi tapahtua jotain yllättävää, jonka takia on syytä ajaa sitä kuuttakymppiä.

Valitettavan moni urpo ei reagoi noihin tietyön takia alennettuihin nopeusrajoituksiin, koska näillä tietä korjaavilla tahoilla on ikävä tapa jättää alennetut nopeusrajoitukset voimaan pitkäksi aikaa, vaikka tarvetta ei enää olisikaan. Ilmeisesti se on niin coolia, kun saa luvan kanssa vaikuttaa muiden ajonopeuksiin, mutta valitettavasti tuolla tavalla vain saadaan nämä tietyt urpot täysin välinpitämättömiksi alennettuja nopeusrajoituksia kohtaan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Valitettavan moni urpo ei reagoi noihin tietyön takia alennettuihin nopeusrajoituksiin, koska näillä tietä korjaavilla tahoilla on ikävä tapa jättää alennetut nopeusrajoitukset voimaan pitkäksi aikaa, vaikka tarvetta ei enää olisikaan. Ilmeisesti se on niin coolia, kun saa luvan kanssa vaikuttaa muiden ajonopeuksiin, mutta valitettavasti tuolla tavalla vain saadaan nämä tietyt urpot täysin välinpitämättömiksi alennettuja nopeusrajoituksia kohtaan.

Pori - Vaasa välillä oli jätetty 50 nopeusrajoitus viikonlopuksi ja juhannukseksi voimaan. Jaan tunteesi.

edit: Siis päällystystyömaiden kohdalla, ei koko välillä...
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Pori - Vaasa välillä oli jätetty 50 nopeusrajoitus viikonlopuksi ja juhannukseksi voimaan. Jaan tunteesi.

edit: Siis päällystystyömaiden kohdalla, ei koko välillä...

Oliko työmailla työmiehiä? Mikä oli tien kunto työmaiden kohdilla? Jospa olikin niin, että rajoitukset olivat juurikin oikeat.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Oliko työmailla työmiehiä? Mikä oli tien kunto työmaiden kohdilla? Jospa olikin niin, että rajoitukset olivat juurikin oikeat.

Sunnuntaina 7.6. työntekijöitä ei näkynyt missään Långåminnen taajaman jälkeisellä tieosuudella, mutta 50 nopeusrajoitus oli voimassa Jurvan tiehaaraan asti. Päällyste oli jyrsitty kaistan sivusta päällystystä varten valmiiksi, mutta niin se oli Jurvan tienhaaran jälkeenkin. Vastaava toistui juhannustorstaina 18.6. toisesta suunnasta eli Pirttikylän jälkeen oli jälleen 50 nopeusrajoitus, vaikka koneet olivat jo juhannusparkissa.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Sunnuntaina 7.6. työntekijöitä ei näkynyt missään Långåminnen taajaman jälkeisellä tieosuudella, mutta 50 nopeusrajoitus oli voimassa Jurvan tiehaaraan asti. Päällyste oli jyrsitty kaistan sivusta päällystystä varten valmiiksi, mutta niin se oli Jurvan tienhaaran jälkeenkin. Vastaava toistui juhannustorstaina 18.6. toisesta suunnasta eli Pirttikylän jälkeen oli jälleen 50 nopeusrajoitus, vaikka koneet olivat jo juhannusparkissa.

Ok. Eli näyttää, että alennetut rajoitukset olivat turhia. Onko tietoa mitä säädökset sanovat näistä väliaikaisista rajoituksista?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Onko tietoa mitä säädökset sanovat näistä väliaikaisista rajoituksista?

Tietysti autoilijoiden pitää niitä noudattaa, mitään omia vapauksia ei voi lain mukaan ottaa, vaikka nuo rajoitukset turhia olisivatkin. Tiehallinnon nopeusrajoituspäätös tosin määrää milloin nuo rajoitukset tulisi poistaa eli lähinnä yöaikana, viikonloppuisin ja töiden keskeytymisen aikana.

Esimerkiksi Kokkolassa oli taannoin viemäriputken vetoa Lohtajan suunnalta ja kasitiellä oli pitkiä matkoja kuudenkympin lätkät (myös yö- ja viikonloppuaikaan), vaikka virolaiset eivät edes työskennelleet kyseisellä tiellä, vaan ojan toisella puolella metsässä, jonne kyseinen viemäröinti asennettiin. Voi vain kuvitella kuinka moni tuossa loppujen lopuksi noudatti noita kuudenkympin rajoituksia. Ei ainakaan yksikään paikallinen, joka tiesi missä mennään.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Raisio-Nousiainen välillä on 8-tien parannus käynnissä ja viikonloput samat viidenkympin rajoitukset, vaikka huoletta voisi 80km/h ajella työaikojen ulkopuolella.
Tuttava tuolla menetti korttinsa juhannus viikonloppuna, 50 alueelle 85 ja maija vastaan. Nillä kun on nykyisin aina tutka päällä autossa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos tässä mentäisiin kaikkien lakien ja säädösten mukaan vailla omaa järjenkäyttöä niin järki menisi. Ainakin mulla.

Raisio-Nousiainen välillä on 8-tien parannus käynnissä ja viikonloput samat viidenkympin rajoitukset, vaikka huoletta voisi 80km/h ajella työaikojen ulkopuolella.
Tuttava tuolla menetti korttinsa juhannus viikonloppuna, 50 alueelle 85 ja maija vastaan. Nillä kun on nykyisin aina tutka päällä autossa.

Olisin voinut turvallisesti ajaa sen 80 km/h, mutta en viitsi ottaa muutaman kilometrin takia riskiä, että käy kuten TF-79 kaverille.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Raisio-Nousiainen välillä on 8-tien parannus käynnissä ja viikonloput samat viidenkympin rajoitukset, vaikka huoletta voisi 80km/h ajella työaikojen ulkopuolella.

Tästä tuli mieleen, että kun tuota väliä käytännössä joka viikko ajellaan, niin me olemme hylänneet kasitiellä ajamisen ruuhka-aikoina lähes kokonaan. Pikkuteitä pitkin saa ajaa normaaleilla nopeuksilla, siellä on huomattavasti vähemmän liikennettä ja bonuksena maisematkin ovat paremmat. Tästä meiltä Turun Länsinummesta kun lähtee vaikkapa Nousiaisiin, niin lähes saman ajan se ottaa, menee sitten suoraan kasitietä tai pikkuteitä Ruskon ja Vahdon kautta Nousiaisten Valpperiin ja sitä kautta keskustaan.

Niin ja muuten muistakaahan täällä päin autoilevat, että Haunisten risteyssilta Raisiossa on suljettuna huomisesta syyskuun alkuun saakka.

Haunisten risteyssilta suljetaan Raisiossa - Lähialue - Turun Sanomat
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos tässä mentäisiin kaikkien lakien ja säädösten mukaan vailla omaa järjenkäyttöä niin järki menisi. Ainakin mulla.
Jos jokainen saisi päättää milloin liikennesääntöjä noudattaa, tulisi onnettomuuksia paljon enemmän. Toisille vähemmän kuin toisille toki.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Yksi rasittava piirre suomalaisessa moottoritieliikenteessä on "lane hogging", eli vasemmalla kaistalla jumittaminen. Viimeksi eilen tuli prätkällä ohitettua pari nutaajaa Porvoon motarilla oikealta puolelta. Ilmeisesti riittävä syy ohituskaistalla mittarin mukaan 120km/h (todellinen nopeus n. 110km/h) pysymiseen on puolen kilometrin päässä siintävä kuorma-auto. Viime kesän road trip Euroopassa avasi silmäni tämän suhteen. Saksan autobaanoilla homma ns. roudaa, eli vasemmalta tykitetään ohi ja palataan heti oikealle kun tilanne sen sallii. Suomessa sen sijaan varataan se kaista pitkäksi aikaa, mistä aiheutuu se että muutkin tekevät samaa ettei joku toinen omija pääse valtaamaan kaistaa.

Porvoon motarilla näkyy myös noita täysin typeriä työmaarajoituksia. Hidastusosuus on hyvin hoidettu, mutta normaalinopeuteen palaamisen ilmoittava merkki onkin vasta seuraavan rampin yhteydessä. Ei kai niitä sinne jaksa laittaa kun tuleehan siellä se seuraava lätkä jossain Sipoon kohdalla... siinä sitten körötellään epätietoisena ,ja osa kiihdyttää jo normaalinopeuteen. Eipä ihme että tietyörajoituksia rikotaan surutta. Ja välillähän tietyörajoituksiin on syynä yksi romu kaivuri jossain ojanpohjalla.
 

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
.

Porvoon motarilla näkyy myös noita täysin typeriä työmaarajoituksia. Hidastusosuus on hyvin hoidettu, mutta normaalinopeuteen palaamisen ilmoittava merkki onkin vasta seuraavan rampin yhteydessä. Ei kai niitä sinne jaksa laittaa kun tuleehan siellä se seuraava lätkä jossain Sipoon kohdalla... siinä sitten körötellään epätietoisena ,ja osa kiihdyttää jo normaalinopeuteen. Eipä ihme että tietyörajoituksia rikotaan surutta. Ja välillähän tietyörajoituksiin on syynä yksi romu kaivuri jossain ojanpohjalla.
Itse rakennustyömaalla työskentelevänä pidän täytenä idioottimaisuutena tietysti niitä, jotka rajoituksia rikkovat ja vaarantavat työntekijät tuolla tavoin, mutta myös työmaanjohtoa joka jättää lätkät viikonlopuksi paikalleen jos ei ole mitään tarvetta nillle tai niin että rajoitukset säilyvät liian pitkään. Esim. Kuopion motarilla oli pari vuotta sitten päällystystyöt käynnissä ja kaikki oli muuten tehty, ainoastaan tiemerkinnät puuttuivat. Silti koko n. 20-30 km pätkällä oli koko matka 80 km/h rajoitus eikä koneita tai henkilöstöä mailla eikä halmeilla. En yhtään ihmettele että ihmiset jo melko nopeasti painoivat sen 100 km/h, joka on siis normaalinopeus tuolla tieosuudella, etenkin jos joka päivä tuota ajat.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Esim. Kuopion motarilla oli pari vuotta sitten päällystystyöt käynnissä ja kaikki oli muuten tehty, ainoastaan tiemerkinnät puuttuivat. Silti koko n. 20-30 km pätkällä oli koko matka 80 km/h rajoitus eikä koneita tai henkilöstöä mailla eikä halmeilla. En yhtään ihmettele että ihmiset jo melko nopeasti painoivat sen 100 km/h, joka on siis normaalinopeus tuolla tieosuudella, etenkin jos joka päivä tuota ajat.

Jos tiemerkinnät puuttuvat, nopeus on aina 80 km/h.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Raisio-Nousiainen välillä on 8-tien parannus käynnissä ja viikonloput samat viidenkympin rajoitukset, vaikka huoletta voisi 80km/h ajella työaikojen ulkopuolella.

Työaikojen ulkopuolella. Onko se yö.
Eilen ainakin Länsiväylän työmailla ja monesti muillakin on porukkaa hommissa sunnuntaisinkin. Silti porukka vetää edellä mainittua 80kmh läpi koko alueen, nopeampaakin. Tästä voisi heittää läppää maailmantappiin, joka päivä ajan näitä paria läntistä sisääntuloväyää ja aina sama juttu, menen monista ohi heittämällä satasen alueella kun mittarissa mittarin mukaan se 100-110kmh ja työmaa-alueella kun ajan mittarin mukaan noin 5kmh yli rajoituksien niin väkeä menee heittämällä mulkoillen ohi kuin olisin vittuillakseni jarruttanut heidän tulpaksi. Onneksi on sheriffejä tutkineen ollut tuolla muutamia kertoja ja poiminut pahimmat mulkerot veks sieltä liikenteestä.

_
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Työaikojen ulkopuolella. Onko se yö.
Eilen ainakin Länsiväylän työmailla ja monesti muillakin on porukkaa hommissa sunnuntaisinkin. Silti porukka vetää edellä mainittua 80kmh läpi koko alueen, nopeampaakin. Tästä voisi heittää läppää maailmantappiin, joka päivä ajan näitä paria läntistä sisääntuloväyää ja aina sama juttu, menen monista ohi heittämällä satasen alueella kun mittarissa mittarin mukaan se 100-110kmh ja työmaa-alueella kun ajan mittarin mukaan noin 5kmh yli rajoituksien niin väkeä menee heittämällä mulkoillen ohi kuin olisin vittuillakseni jarruttanut heidän tulpaksi. Onneksi on sheriffejä tutkineen ollut tuolla muutamia kertoja ja poiminut pahimmat mulkerot veks sieltä liikenteestä.

_

Onpa päivä, yö, arki vai pyhä, niin näkeehän sen onko työmaa aktiivinen vai ei. Sen näkee jo satojen metrien päästä, noin yleensä.

Josta tulikin mieleeni... Varoituskolmion käyttö. Kun se auto pysähtyy tien laitaan, varoituskolmio pitäisi jaksaa kiikuttaa niin kauas, että sillä olisi jonkinlainen varoittava vaikutus. Monesti se paikka on yli sadan metrin päässä, jos sattuu bussipysäkkiä tms. siihen väliin. Tämä on asia, jossa autoilijan turvallisuuskäsitystä ja kommunikaatiotaitoja mitataan.

Keväällä osallistuin tilanteeseen, jossa yksi autoilija oli ilmeisesti auringosta häikäistyneenä osunut vasempaa kaistaa ajaessaan korkeaan reunakiveen. Rengas paskaksi, auto ei suostunut enää käynnistymään, ruuhka-aika jne... Äärimmäisen vaarallinen tilanne (paikka Tampereella ohitustietä Ylöjärvelle päin vajaa kilometri ennen Nokian risteystä) etenkin kun se sama aurinko häikäisi kaikkia muitakin.

Henkilön ratkaisu ilman meidän ulkopuolisten puuttumista oli soitto omaiselle että tulisi hinaamaan. Koira oli autossa sisällä...

Käskin ottaa koiran heti pois autosta ja turvaan keskikaiteiden väliin. Vein varoituskolmion edeltäneen risteyksen ohi (vasemman kaistan tukkeesta on muuten hankala viestiä, varsinkin tässä nimenomaisessa paikassa). Samalla toinen kansalainen puhui järkeä että tilanne vaatii hinausauton.

Uskomattominta jutussa oli se, että tällä autoilijalla oli RUK:n verkkarit. En haluaisi olla hänen alaisensa sodassa. Tilannearvio oli kaikilta osin väärin tehty ja ihmis-, koira- sekä materiaalivahinkojen todennäköisyys enemmän kuin 50%.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onpa päivä, yö, arki vai pyhä, niin näkeehän sen onko työmaa aktiivinen vai ei. Sen näkee jo satojen metrien päästä, noin yleensä.
Eikä näy ja aika vaarallista olettaa näin. Eli siis vahva eriävä mielipide. Vähän siitä ajatuksesta tänne kirjoittelinkin kun tuli yllätyksenä eilisetkin huomioliivimiehet jotka työmaan kohdalla nousi tien sivuun sieltä ojan pohjalta ja oli sunnuntai. Kohtaamiskohdassa ukkojen ja autojen väli oli se 1-2metriä.

_
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Eikä näy ja aika vaarallista olettaa näin. Eli siis vahva eriävä mielipide. Vähän siitä ajatuksesta tänne kirjoittelinkin kun tuli yllätyksenä eilisetkin huomioliivimiehet jotka työmaan kohdalla nousi tien sivuun sieltä ojan pohjalta ja oli sunnuntai. Kohtaamiskohdassa ukkojen ja autojen väli oli se 1-2metriä.

_

No, korjataan nyt sen verran, että ajoradalle ulottuva aktiivisuus, olipa kyseessä ihmiset tai kalusto, näkyy kyllä kauas. Tuskinpa ne sokkona tielle säntäsivät ne huomioliivimiehet sieltä ojasta kuitenkaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Raisio-Nousiainen välillä on 8-tien parannus käynnissä ja viikonloput samat viidenkympin rajoitukset, vaikka huoletta voisi 80km/h ajella työaikojen ulkopuolella.
Tuttava tuolla menetti korttinsa juhannus viikonloppuna, 50 alueelle 85 ja maija vastaan. Nillä kun on nykyisin aina tutka päällä autossa.

Tänään ajoin tuosta enkä voisi olla enemmän eri mieltä. Helvetinmoinen remppa, shikaania toisen perään ja välillä jengillä vaikeuksia ymmärtää omaa kaistaa. Ehdottoman tärkeä viidenkympin alue.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Ärsyttää se piirre autoilijoissa, jotka väkisin tunkevat risteyksestä eteen ja sen jälkeen taaperretaan vitullista alinopeutta. Miksi siihen väliin pitää tunkea jos ei auto kulje sallittua nopeutta? Olisiko mahdotonta odottaa sen 15 sekuntia, että tie olisi vapaa?? Autoista toyota kuskit ovat niitä pahimpia junnaajia, joiden on vaikeaa saada autojaan kulkemaan sallittua nopeutta tai sitten niiden mittarit heittävät reilusti.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ärsyttää se piirre autoilijoissa, jotka väkisin tunkevat risteyksestä eteen ja sen jälkeen taaperretaan vitullista alinopeutta. Miksi siihen väliin pitää tunkea jos ei auto kulje sallittua nopeutta? Olisiko mahdotonta odottaa sen 15 sekuntia, että tie olisi vapaa?? Autoista toyota kuskit ovat niitä pahimpia junnaajia, joiden on vaikeaa saada autojaan kulkemaan sallittua nopeutta tai sitten niiden mittarit heittävät reilusti.
Toyotassa taitaa olla vieläkin suurin mittariheitto ja kyseisen merkin omistajat taitavat olla niitä säntillisempiä mittariintuijottelijoita.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Yksi asia, mikä ihmisiltä usein unohtuu näiden tietöiden suhteen on irtokivet ja muu roska ajoradalla. Tietöiden kohdalla on yksi motiivi alennetuille nopeusrajoituksille myös mahdolliset irtokivet, jotka lähtevät 80 km/h kulkevista renkaista helpommin sinne ojan pohjalta kurkistavan liivimiehen otsalohkoon. Tällainen on myös mahdollista silloin, kun alue noin muuten näyttää tyhjältä. Lisäksi vieressä voi kulkea vaikka pyörätie. Tai noh, näin radiossa kerran joku asiaa selitti.

Melko yleistä toki lienee, että a) tietyö ei aiheuta tielle mitään ylimääräistä b) se alue on ihan tyhjä ja c) ei siellä vieressäkään kukaan liiku, kaasu pohjaan shaatana!
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Väitän että noita noudatettaisiin jos merkit olisivat silloin paikallaan kun niille on tarve. Ennenhän oli hirvi-merkkejäkin melkein jonossa tien vieressä, niissähän todettiin heikentynyt vaikutus kun oli liian usein niitä. Itselläkin oli joskus tietyöalue työmatkalla, ennen kuutta olin liikenteessä ja kertaakaan en nähnyt työmiehiä tuolla aamuisin tai viikonloppu iltapäivinä. Kyllähän se merkin tehoa pakostakin syö jos niitä turhaan pidetään pystyssä. En tiedä miksi se on työnjohdolle niin vaikeaa käskeä jotain käydä kaatamassa niitä merkkejä kun työpäivä on ohi ja sitten aamulla nostaa pystyyn. Taikka oikeaoppisesti huputtamasta ja poistamassa hupun. En oikeasti ihmettele yhtään miksi noita noudatetaan niin vähän, mutta ymmärrän myös asfalttimiesten (ja naisten) vitutuksen asian suhteen. Tarkempi valvonta noille alueille ylinopeuksien varalta ja firmojen sakottaminen jos merkit ovat turhaan pystyssä?
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Yksi toimiva kikka huomion herättämiseen tietyöalueilla on nopeusnäytöt. Niitähän käytetään paljon ainakin siltatyömailla. Miksei samanlaista taulua voisi kiinnittää asfalttikoneisiin, jolloin ainakin autoilijoiden huomio saadaan kiinnitettyä siihen nopeuteen?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onhan se nyt selvä että työmaanopeusrajoitukset on mitä on sen takia että SIELLÄ ON TYÖMÄÄ, ei sitä "työmaata" kerätä yöksi pois ja siellä vähintään pientareet pois käytöstä, mahdollisesti niitä kiviä enemmän tiellä, jopa pari shikaania, bonuksena pari kuoppaa. Ja nyt ei edes vielä puhuta niistä työkoneista minkä perse saattaa olla siinä heti sulkuviivan ulkopuolella tai työmiehistä. Ihmettelen tätä välinpitämättömyyttä paljon enemmän kuin ikuista itkua siitä kun joku bemari ajaa motarilla 15kmh yli, se on marginaaliongelma jos sitäkään näiden luupäiden rinnalla jotka vetävät 30kmh yli työmaarajoitusten näillä kapeilla kohdilla ja hyvä muistaa että tie ei ole silloin normaalilevyinen jos piennar on pois käytöstä. Noh, jokaisella tapansa saada elämäänsä jännitystä ja kaikkia mulkkuja tuolta liikenteestä on vaikea karsia mutta eniten ihmetyttää porukka jotka olettavat etteivät tee juuri mitään väärää.

_
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös