Ei, kyllä se minä olin. Saanko sinulta luvan kirjoittaa aiheesta jatkossakin tähän ketjuun?
Jos sellaisen erityisesti minulta tarvitset. Totesin vain että olisi ollut ihan hyvä uusi keskustelunaihe, toki sitä voi pohtia ihan itsekseenkin.
Ei, kyllä se minä olin. Saanko sinulta luvan kirjoittaa aiheesta jatkossakin tähän ketjuun?
Jep, enhän mä ole kuin koko ajan korostanut että nautin ajamisesta ja autoilu on mulle hauskanpitoa.
Himassa jotkut asiat saattavat vituttaa paljonkin, esimerkkeinä nyt vaikkapa peltipoliisit ja enemmistö Jatkoajan porilaisista, mutta ratin takana nuo unohtuvat; peltipoliisit ja hidastetöyssytkin tuntuvat lähinnä ärsyttäviltä. Muutenhan koen ne loukkaavina ja rajoittavina. Mutta en mä lätkämatsissakaan mieti pää punaisena jotain porilaista nettihirviötä.
Siltähän se tuntuu, kun autolla ajaa. Hiljainen asfalttitie, silloin tällöin tulee vastaan joku. 80 km/h tuntuu sietämättömän tiukalta rajoitukselta etenkin jos tietä ajaa päivittäin.
Mutta auta armias, kun samaa tietä rupeaa polkemaan maantiepyörällä (ei, maaseudulla ei ole vaihtoehtoja), niin autot tuntuvat menevän ohi senttien päästä, ilmavirta huojuttaa ja koko ajan on kytättävä, ettei satu kohdalle kahden auton kohdatessa. Mieleen nousevat kauhukuvat pyöräilyn vaarallisuudesta ja yleisimmistä kuolemaan johtavista onnettomuustyypeistä (joiden joukossa auton osuminen pyörään maantien laidassa ajaessa).
Autoilija on suojakuorensa sisällä. Vaikka kolahtaisi, se ei ole vielä välttämättä kuolemaksi. On kuitenkin huomioitava, että tiellä on muitakin käyttäjiä, joskus jopa alakoululaisia.
Vaikka autot paranevat ja apuvälineiden määrä kasvaa, niin psykologiset lainalaisuudet ovat ennallaan. Tien laidassa kulkevan jalankulkijan, pyöräilijän tai skootteristin telomiseen ei vaadita kuin sekunnin herpaannus.
Jari66 kirjoitti:Kuten totesin, kun kokee omat ajotaidot riittämättömiksi ajaa liikenteessä nopeusrajoitusten mukaisesti kannattaa ja on ehkä velvollisuuskin ajaa alhaisempaa nopeutta.
Hidastetöyssyt taas sijoittuvat yleensä päiväkotien ja koulujen lähistölle ja lasten kulkureitelle. Näitäkin on jouduttu laittamaan, koska ihmiset eivät kunnoita nopeusrajoituksia.
Kuten totesin, kun kokee omat ajotaidot riittämättömiksi ajaa liikenteessä nopeusrajoitusten mukaisesti kannattaa ja on ehkä velvollisuuskin ajaa alhaisempaa nopeutta.
No hyvä, taas löytyi uusi puunhalaamisaspekti
Pakko vielä vähän ihmetellä tätä ilmiötä, jossa ylinopeutta ajavat tulevat nettiin valittamaan siitä, kun muut ihmiset ajavat lakien ja rajoitusten mukaan. Jokainen tekee itse päätöksensä, että rikkooko lakia vai ei, mutta voiko sitä oikeasti kyrpiintyä noin paljon siitä, että toiset eivät niin haluakaan tehdä?
Leveäkaistaosuuksilla homma toimi mallilkkaasti: huomioitiin toiset tielläliikkujat ja annettiin tilaa vaikka sitten vastaantulijoiden kaistaa käyttämällä, mutta kun tie muuttuu "normaaliksi" ihmisten aivokapasiteetti taantuu lähelle kilpikonnan tasoa. Turvavälit katoavat, nopeus seilaa, jarrutellaan kameroihin jne. Järjettömiä ohituksia ei sentään näkynyt. Jos ajotaidot eivät riitä näin yksinkertaisten asioiden huomioimiseen, voisi kortin palauttaa lähimmälle poliisiasemalle tai sitten kulkea bussilla.
Pari kertaa ihan lähiaikoina on käynyt niin, että meidän autokunta on pysähtynyt suojatien eteen, koska suojatie on ollut käytössä tietä ylittävän jalankulkijan toimesta, kun toista kaistaa on puhaltanut auto ohi. Ensimmäisellä kerralla jalankulkija ei ollut vielä edes lähellä jäädä alle, mutta toisella kerralla oli muutamasta sentistä kiinni, että pappa olisi siirtynyt taivaalliseksi jalankulkijaksi.
Tämmöisiäkin voi käydä, tuli vain mieleen tuosta lainatusta kommentista.
Eikös tällöin pyöräilijällä ole ollut punainen valo, jolloin tekohan olisi rinnastettavissa siihen, että joku ajaa autolla punaista päin ja kylkeen? Toki voin olla myös väärässä, niinkin on joskus käynyt, mutta käsittääkseni liikennevalo on poliisin jälkeen suurin totuus.Periaatteessa siis vaikka minulla vihreä olikin, niin olisi pitänyt pysätä, koska jalankulkija / kevyenliikenteen käyttäjä oli suojatiellä ja auto oli suojatien eteen pysähtynyt, mutta en tuota tilannetta nähnyt saati tajunnut, että oikeanpuoleisella kaistalla kääntymässä ollut auto hidastikin alunperin varmasti juuri tuon pyöräilijän havaittuaan. Tämmöisiäkin voi käydä, tuli vain mieleen tuosta lainatusta kommentista.
Mulla kävi viime viikolla seuraavasti: Olin ajamassa keskustassa ja kolme kaistaa meni yhteen suuntaan, olin keskimmäisellä kaistalla eli jatkamassa suoraan. Edessä oli liikennevalot vihreinä ja oikeanpuoleisella kaistalla henkilöauto kääntymässä oikealle. Vilkku oli päällä ja hän hidasti normaalisti vauhtia. No kun tulin kohdalle tämä kaveri yllättäen pysähtyi ja pyöräilijä oli siinä vaiheessa tuon kaverin nokan edessä. Huomasin siis pyöräilijän vasta tuossa vaiheessa ja kaveri ajoi melkein täysillä mun autoa kylkeen.
Eikös tällöin pyöräilojällä ole ollut punainen valo, jolloin tekohan olosi rinnastettavissa siihen, että joku ajaa autolla punaista päin ja kylkeen? Toki voin ollamyös väärässä, niinkin on joskus käynyt, mutta käsittääkseni liikennevalo on poliisin jälkeen suurin totuus.
Lisäksi lain mukaanhan pyörä pitää taluttaa suojatien yli (vai olenko aivan väärässä?)
Mutta tuo mitä Trenchtown kertoi on kyllä todellinen ongelma ainakin Turussa. Monesti se ensimmäisen kaistan auto pysähtyy kiltisti suojatien eteen, mutta toista kaistaa paahtaa joku elämänsä sankari suojatien yli ja sitten joutuukin hiljentämään seuraaviin valoihin/risteyksiin.
Josko pelkäävät olevansa pyöräilijöiden tiellä, esim tällaisessa tapauksessa? En tiedä onko näin kun en taajamassa poistu autostani yli 100dm etäisyydelle kuin poikkeustapauksessa.Ihmetyttää miksi joidenkin ihmisten pitää jalan liikennevaloissa seisoessaan, tunkea itsensä aivan siihen suojatien reunaan? Pahimmat tapaukset selvästi ajoradan puolelle. Luuleeko ne pässit, että he eivät ehdi ylittää tietä valojen vaihtuessa vihreäksi, jos siinä odottelee vaikka metrinpäässä siitä suojatien reunasta.
Josko pelkäävät olevansa pyöräilijöiden tiellä, esim tällaisessa tapauksessa? En tiedä onko näin kun en taajamassa poistu autostani yli 100dm etäisyydelle kuin poikkeustapauksessa.
Periaatteessa siis vaikka minulla vihreä olikin, niin olisi pitänyt pysätä, koska jalankulkija / kevyenliikenteen käyttäjä oli suojatiellä ja auto oli suojatien eteen pysähtynyt, mutta en tuota tilannetta nähnyt saati tajunnut, että oikeanpuoleisella kaistalla kääntymässä ollut auto hidastikin alunperin varmasti juuri tuon pyöräilijän havaittuaan.