Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 993 975
  • 12 250

Śmierć

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Islanders & Frans Nielsen + Karhu HT
Lisäksi nimimerkki kahden suunnan sentterinkin on syytä muistaa, että suomalainen kuorma-auto ei pääse rajoittimen vuoksi yli 88 km/h, oli se sitten pelkkänä kuorma-autona tai ihan rekkana. Tuota rajoittimen toimintaa vieläpä valvotaan katsastusten yhteydessä. Nykyään aika useissa kuljetusliikkeissä rajoitin on asetettu arvoon 82 km/h, mutta se on joskus erityisesti idioottien skodamiesten pelleilleissä aika arvaamatonta, kun hätäohitus ei onnistukaan niin helposti.

Mikäs tämä myyttinen 88km/h on? Meillä on järjestäen jokaisessa tuo rajoitin 89km/h ja noissa Mersun romuissa taitaa antaa jopa 90km/h vakkariin.

Ja sitten selvennänkin heti tähän perään, että meillä on päällikön kanssa sellainen herrasmiessopimus, että vaikka rajoittimia ei ollakaan lyöty idioottimaisesti siihen 82-84km/h paikkeille, niin ajellaan silti rauhallisesti. Itsellänihän tuo nopeus on 82,5-83km/h auton oman mittariston mukaan, joka sitten on vaihtelevasti todellista nopeutta 81-82km/h.

Noihin rajoittimiin vielä sen verran, että jos nuo olisi tosiaan lyöty tyyliin 82-84km/h, niin talvella täytyy ihan helvetisti ennakoida ja yksikin virhe on jo menoa. Mielestäni tuollainen ylirajoittaminen ja pelivaran poistaminen on turvallisuusriski.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Noihin rajoittimiin vielä sen verran, että jos nuo olisi tosiaan lyöty tyyliin 82-84km/h, niin talvella täytyy ihan helvetisti ennakoida ja yksikin virhe on jo menoa. Mielestäni tuollainen ylirajoittaminen ja pelivaran poistaminen on turvallisuusriski.

En tiedä raskaalla kalustolla liikkumisesta mitään, joten voitko kertoa joitain esimerkinomaisia tilanteita, joissa tuo ylirajoittaminen on noin suuri turvallisuusriski? Maallikosta tuntuu äkkiseltään että tuo n 6km/h pienempi huippunopeus ei juuri aiheuttaisi ylimääräistä ohjelmaa. Miten nopeasti joku keskimääräinen kuorma-auto edes kiihtyy 82 -> 88km/h?
 

Śmierć

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Islanders & Frans Nielsen + Karhu HT
En tiedä raskaalla kalustolla liikkumisesta mitään, joten voitko kertoa joitain esimerkinomaisia tilanteita, joissa tuo ylirajoittaminen on noin suuri turvallisuusriski? Maallikosta tuntuu äkkiseltään että tuo n 6km/h pienempi huippunopeus ei juuri aiheuttaisi ylimääräistä ohjelmaa. Miten nopeasti joku keskimääräinen kuorma-auto edes kiihtyy 82 -> 88km/h?

Siis tämähän tulee esiin erityisesti talvikeleillä, kesällä sillä ei ole sellaista radikaalia eroa.

Tarkoitin siis erityisesti alamäissä, joissa painavan yhdistelmän vauhti kiihtyy muutenkin. Tokihan osaava kuljettaja hiljentää tällaisissa tilanteissa jo mäen päällä vauhdin sinne 60km/h paikkeilla, jotta on sitten sitä pelivaraa.

Sanotaanko näin, että kun yhdistelmän vauhti kiihtyy alamäessä vaikka lähelle sitä rajoitettua 82km/h ja kärry alkaa heilumaan perässä, niin sulla ei olekaan enää sitä pelivaraa painaa kaasua, jotta saisit kärryn suoraan. Tässä kohtaa muutamakin km/h plussaa on aika helvetisti kotiinpäin. Sen takia pidänkin sitä 6-7km/h viemistä turvallisuusriskinä. Ymmärrän kyllä myös, miksi moni firma näitä rajoitinlukuja laskee tuonne alemmas, sillä alalla on koko ajan näitä "pakkopainaarajaavasten"-idiootteja ja se syö ihan oikeasti firmalta isoa siivua polttoainelaskuissa. Osittain voisin siis todeta, että itse ovat tämän itselleen aiheuttaneet.

Ikävänä esimerkkinä heittäisin sulle vaikka tämän Konginkankaan. Siinähän rekkakuski teki pienen jarrutuksen, jonka seurauksena kärry lähti vastaantulijoiden kaistalle ja lopputulos on ikävä luku suomalaisessa liikennehistoriassa.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En tiedä raskaalla kalustolla liikkumisesta mitään, joten voitko kertoa joitain esimerkinomaisia tilanteita, joissa tuo ylirajoittaminen on noin suuri turvallisuusriski? Maallikosta tuntuu äkkiseltään että tuo n 6km/h pienempi huippunopeus ei juuri aiheuttaisi ylimääräistä ohjelmaa. Miten nopeasti joku keskimääräinen kuorma-auto edes kiihtyy 82 -> 88km/h?

En minäkään tiedä, mutta käsittääkseni jos vaunu lähtee heittelemään niin sitä pitäisi pystyä korjaamaan vauhtia lisäämällä. Siinä on nyt yksi turvallisuusriski.

Höh. Olin hidas, mutta oikeassa. Hyvä minä.
 

Śmierć

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Islanders & Frans Nielsen + Karhu HT
En minäkään tiedä, mutta käsittääkseni jos vaunu lähtee heittelemään niin sitä pitäisi pystyä korjaamaan vauhtia lisäämällä. Siinä on nyt yksi turvallisuusriski.

Höh. Olin hidas, mutta oikeassa. Hyvä minä.

Siinähän se juu oli tiivistettynä ja täysin oikein.

Selvennetään vielä sen verran lisää, että jo sellaisissa kohtalaisissa alamäissä yhdistelmän vauhti kiihtyy yli rajoittimen, ellei jarruta alamäkeen/hiljennä jo ajoissa ennen mäkeä vauhtia alhaiseksi. Kesällä tämä ei luo suuria ongelmia, mutta talvella luminen ja jäinen tie voi saada kärryn heittelehtimään, jolloin tarvittaisiin sitä pelivaraa. Talvella tarvitaan ihan oikeasti sitä aitoa pelisilmää ja välillä sekään ei riitä, kun tiet ovat todella paskassa ja yllätyksellisessä kunnossa.

Tällöin pieni pelivara on parempi vaihtoehto kuin uutisotsikko: "Yhdistelmä suistui alamäessä vastaantulijoiden kaistalle".
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ihan en ymmärtänyt että mikä tämä pelivara nyt sitten lopulta on. Eikö voisi vaan lähteä mäen päältä sen muutaman km/h hiljempaa (kun kuitenkin joutuu hidastamaan) ja saavuttaa saman pelivaran? Pahoittelen jos kymysys on tyhmä.
 

Śmierć

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Islanders & Frans Nielsen + Karhu HT
Ihan en ymmärtänyt että mikä tämä pelivara nyt sitten lopulta on. Eikö voisi vaan lähteä mäen päältä sen muutaman km/h hiljempaa (kun kuitenkin joutuu hidastamaan) ja saavuttaa saman pelivaran? Pahoittelen jos kymysys on tyhmä.

Periaatteessa kyllä, mutta tämäkään ei onnistu aina.

Suomi on siitä hieno maa, että täällä on paljon sellaisiakin mäkiä, että vaikka lähtisi lähes kävelyvauhdista laskemaan alaspäin, niin vauhti kiihtyy silti kymppitonnien painon takia yli rajojen. Ja kuinka turvalliselta sellainen sitten kuulostaisi, että rekka tulee sinua vastaan alamäessä 120km/h?

Meidän täytyy siis välillä talvisinkin jarruttaa pakosti alamäkeen ja vaikka suurimmalla osalla firmoista kärryistä kaikki hienot kirjainyhdistelmät löytyykin, niin aina on riski olemassa, kun alamäkeen jäisellä/lumisella pinnalla jarrutetaan.

Vielä viimeisenä kohtana heitän tähän, että kuinka usein olet nähnyt rekan/yhdistelmän hiljentävän huomattavasti vauhtia ennen suurehkoa alamäkeä? Nimittäin valitettavasti se on erittäin pieni osa tätä ammattikuntaa, joka osaa ajatella ja toimia varman päälle (vaikkei sekään nyt ole täysin 100% varmaa, mutta lähellä sitä).

Ja älä murehdi, että onko kysymys tyhmä vai ei. Parempi aina kysyä, kuin jäädä epätietoisuuteen. Sitä paitsi, mielestäni on mukavaa, että näistä keskustellaan ja otetaan asioita esiin, niin saadaan aina molemmat jotain uutta mukaan omaan näkemykseen.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Tässä touko- kesäkuun aikana olen nyt useaan otteeseen törmännyt Tampere-Helsinki motarilla itselleni uudehkoon ilmiöön, eli näihin "valmistaudunpa ohittamaan" - puupäihin.

Eli siis tilanne on joka kerta kutakuinkin identtinen. Oikeaa kaistaa ajaa henkilöauto 20-30 km/h alle rajoituksen ja sitten horisontissa edessäpäin näkyy joku samaa vauhtia etenevä kiertolaisvaunu, säiliöauto tms. Ja siinä välissä sitten päästelee menemään joku noheva liikennekeisari upouudella autollaan millimetrin tarkasti 119 km/h ettei vaan tule rikottua lakia.

No ei siinä mitään, kukin tyylillään ja vapaasti omaa vauhtia. Se vaan, että sitten kun tämä liikennekeisari huomaa peilistään vasenta kaistaa 130-135 km/h ensimmäistä henkilöautoa ohittavan usean auton letkan, niin tottahan toki liikennekeisari vaihtaa siihen vasemmalle kaistalle jo 600m ennen kiertolaisvaunua ja tukkii kaistan ajelemalla sitä 119 km/h muiden edessä seuraavat neljä ja puoli minuuttia. Ihan vaan sen takia, että minähän jumalauta ohitan ekana koska olen päättänyt niin.

Näitä on sitten pakko ohittaa oikean kaistan kautta tai vaihtoehtoisesti pysähtyä ja ruveta ryyppäämään, ettei hermo mene.

Harva asia vituttaa meikäläistä liikenteessä, mutta nämä kyllä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
No ei siinä mitään, kukin tyylillään ja vapaasti omaa vauhtia. Se vaan, että sitten kun tämä liikennekeisari huomaa peilistään vasenta kaistaa 130-135 km/h ensimmäistä henkilöautoa ohittavan usean auton letkan, niin tottahan toki liikennekeisari vaihtaa siihen vasemmalle kaistalle jo 600m ennen kiertolaisvaunua ja tukkii kaistan ajelemalla sitä 119 km/h muiden edessä seuraavat neljä ja puoli minuuttia. Ihan vaan sen takia, että minähän jumalauta ohitan ekana koska olen päättänyt niin.

Näitä on sitten pakko ohittaa oikean kaistan kautta tai vaihtoehtoisesti pysähtyä ja ruveta ryyppäämään, ettei hermo mene.

Harva asia vituttaa meikäläistä liikenteessä, mutta nämä kyllä.

Harvassa tilanteessa niin moni henkilö rikkoo lakia ja asetusta kuin tuossa. Tarpeeton vasemmalla kaistalla ajaminen on kiellettyä, koska moottoritiellä on on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla kaistalla ja toisaalta oikealle kaistalle koukkaaminen oikealta ohittaakseen on kielletty (molemmat tieliikenneasetuksen 7 §). Ja toki se jono, joka ajaa 130-135 km/h ei voi suomalaisella tiellä ajaa tuota vauhtia laillisesti.
 

Nautakorpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colonel Klink and his band
Harvassa tilanteessa niin moni henkilö rikkoo lakia ja asetusta kuin tuossa.Ja toki se jono, joka ajaa 130-135 km/h ei voi suomalaisella tiellä ajaa tuota vauhtia laillisesti.

Kerro epätietoiselle, että minkälaista on elämä virkamiehenä? Rakkaalta isäukoltani olen yrittänyt samaa kysyä, mutta vastaus on aina ollut luokkaa "kun maksavat puolet käyvästä palkasta, niin hoidan puolet ajasta virkaa".
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Joo ja ne mulkut vituttaa jotka ensin köröttelee kilometri tolkulla satasen alueella jotain 85km/h, mutta sen jälkeen iskee tallan pohjaan kun lähdet itse ohittamaan näitä kusipäitä. Ohituksen jälkeen, siis jos pääsee ohi nämä köröttelijät jäävät roikkumaan auton takapuskuriin kiini loppumatkaksi. Motiiveja voi vain arvailla tälläiselle käytökselle.

Katsos, samasta asiasta olin tulossa avautumaan. Vaikkakin jouduin itse syyllistymään tuohon kiihdyttämiseen, kun toinen yritti ohi.

Tuossa viikko sitten torstaina kävin morjenstamassa vanhaa kaveria muutaman ajotunnin päässä. Arvoin hetken että lähdenkö omalla rotiskolla, vai haenko isännältä auton lainaan. Onneksi päädyin lainamaan autoa isännältä.

Ajelin samalle illalle vielä kotia, ja satasen aluella vakionopeudensäätimessä oli vauhtia 111 km/h. Edelläni ajeli Audi, joka veti reilusti alinopeutta. Ensimmäinen ohitus kyrvähti, kun en tajunnut että se Audi rupesi tosissaan kiihdyttämään kun huomasi että menen ohi. Toisella kerralla työnsin ohi kevyesti, ja tämä ritari roikkuu aivan perseessä kiinni, kunnes ohittaa meikäläiset, ja jää jälleen kerran matelemaan alinopeutta eteeni.

Tuossa vaiheessa tosiaan olin hyvin kiitollinen että lainasin tuota isän autoa, sen verta hyvin tuollainen piristetty Aero Saab liikkuu, että ei tarvinut jäädä vartomaan ohituspaikkaa uudestaan, vaan painelin ohi, ja muutaman kerran ku tuo idiootti yritti ohittaa, painoin kaasua.

Lapsellista minunkin osalta, mutta en ymmärrä että mikä helvetti voi ahdistaa noin paljon. En roikkunut perseessä kiinni, en välkytellyt valoja tai tööttäillyt, vaan yksinkertaisesti ohitin kaverin. Ehkä sitä ahdisti kun vähän vanhempi auto ohitti uuden.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Harvassa tilanteessa niin moni henkilö rikkoo lakia ja asetusta kuin tuossa. Tarpeeton vasemmalla kaistalla ajaminen on kiellettyä, koska moottoritiellä on on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla kaistalla ja toisaalta oikealle kaistalle koukkaaminen oikealta ohittaakseen on kielletty (molemmat tieliikenneasetuksen 7 §). Ja toki se jono, joka ajaa 130-135 km/h ei voi suomalaisella tiellä ajaa tuota vauhtia laillisesti.

Sun pitäisi DAF käydä vaikka Indonesiassa tutustumassa paikalliseen liikennekulttuuriin, ehkä sitä kautta saisit hieman rentoutta ja jouhevuutta rattiin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kerro epätietoiselle, että minkälaista on elämä virkamiehenä? Rakkaalta isäukoltani olen yrittänyt samaa kysyä, mutta vastaus on aina ollut luokkaa "kun maksavat puolet käyvästä palkasta, niin hoidan puolet ajasta virkaa".

Vaikea sanoa, 2002 tein virkamääräyksellä muutaman kuukauden duunia. Silloin ainakin oli kiireinen kesä. Tuoreempaa kokemusta ei valitettavasti ole.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Sun pitäisi DAF käydä vaikka Indonesiassa tutustumassa paikalliseen liikennekulttuuriin, ehkä sitä kautta saisit hieman rentoutta ja jouhevuutta rattiin.

Veikkaisin, ettei ole paljon millään indikaattorilla annettavaa Suomelle. Samalla sosiaaliturvaankin opit?

Se on jännä paradoksi, miten lainkuuliaisempaa ja esivaltaan uskovampaa ihmistä ei maailmassa tutkitustikaan juuri ole kuin suomalainen peruskansalainen. Silti kun se sama kansalainen pääsee autoineen liikenteeseen (ehkä muillakin välineillä, mutta erityisesti autolla), esimerkiksi erilaiset nopeusrajoitukset, joiden merkittävän vaikutuksen myötä sivumennen sanoen liikennekuolemat ja -onnettomuudet per kilsa ovat pudonneet olemattomiin niiden käyttöönotosta, ovat vain tämän saman kansalaisen kiusaksi ja sitä on ihan pakko rikkoa, koska se rikkominen on ÄIJJÄÄ. Mahdotonta ymmärtää.
 
Mahdotonta ymmärtää.
Ei ole. Kyse on siitä mitä sillä kuljettajalla on vaakakupeissaan ja millaisen painoarvon hän niille itse asettaa. Voi olla että ei tykkää elämästään/terveydestään, voi olla että tykkää muttei arvosta muiden sellaisia, voi olla ettei tajua kuinka lähellä se katastrofi on, voi olla että luottaa tyystin teknisiin turvallisuustekijöihin tai omiin taitoihinsa yms. yms. Jokaisella ihmisellä on tietenkin omissa vaakakupeissaan omat punnukset joiden koostumukseen vaikuttaa ihmisen oma näkemys ja kokemus maailmasta ja tieliikenteestä. Mutta ei ole mahdotonta ymmärtää.

Tarvitaan kasvatuksessa lisää paukkuja kanssakansalaisten huomioimiseen, lisää liikenneturvallisuusvalistusta, lisää peltipoliiseja, jne. Eli poliitikot ja virkamiehet laittaa ÄIJJJÄT kuriin :)
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
lisää peltipoliiseja

No voi nyt helvetti! Jos joku vielä tässä vaiheessa 2000-lukua kuvittelee, että peltipoliiseilla parannetaan liikenneturvallisuutta, niin voi hyvä ihme. Mikään ei ole vaarallisempaa liikenteessä kuin se, että kuski ei keskity tien tapahtumiin, eli käytännössä ajamiseen. Se pakollinen hötkyily, joka syntyy ratin takana, kun joutuu miettimään peltipoliiseja ja nopeusrajoitusta, on suuri riski. Mittarin pakonomainen vilkuileminen on jotenkin todella vastenmielistä. Lyhyesti ilmaistuna peltipoliisit ovat silkkaa vittuilua ja aivan sieltä itsestään.

Lisäksi on mainittava, että niiden sijoittelu vasta onkin törkyistä. Tiellä, jonka nopeusrajoitus vaihtelee säännöllisesti 80 km/h:n ja 60 km/h:n välillä, peltipoliisit ovat aina asetettuina heti 60-lätkän perään ja juuri ennen 80-lätkää. PERKELE, että pistää vihaksi! Liikenteestä tehdään helvetin moista äkkijarruttelun ja suomalaisen autoilijan perisynnin, eli hitaasti kiihdyttämisen sekaista jojoilua.

En yksinkertaisesti näe mitään mahdollisuutta sallia autoiluoikeutta ihmiselle, jonka mielestä peltipoliisit olisivat mitään muita kuin huutava vääryys.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Jaa. Minusta peltipoliisit ovat erittäin hieno asia ja esimerkiksi Urjala-Aura välillä näkeekin hyvin vähän nopeusrajoituksista piittaamattomia idiootteja. Niiden sijoittelu kieltämättä on perseestä, koska itse en tykkää kuluttaa jarrupoljinta, vaan annan vauhdin pudota itsekseen. Kerran on peltipoliisi välähtänytkin, kun aurinko paistoi vasten ja huomasin nopeuden muuttumisen hieman myöhässä, eikä vauhti ehtinytkään hidastua riittävästi. Sakkoa ei kuitenkaan tullut, vaan huomautuksella selvittiin. Yksi asia pitäisi kuitenkin muuttua. Niistä peltipoliiseista ei saisi minusta olla minkäänlaista ennakkovaroitusta. Saisivat idiootit maksella niitä sakkoja hieman useammin. Ymmärrän toki sen nopeudenhuomiointielementin, mutta toisaalta kun muutaman kerran väläyttää, niin sitten ei välttämättä puoleen vuoteen tarvitse idioottia liikenteessä katsella. Ennaltaehkäiseväähän sekin on. Ja valtio saisi lisää fyffeä. Win-win siis. Ehkä autoilijakin oppisi paremmaksi ihmiseksi, kun polkisi fillarilla puoli vuotta.

En ymmärrä mitään järkevää syytä siihen, että sitä nopeutta tulisi pitää selvästi yli rajoituksen. Mihinkään ei maailmassa voi olla niin kiire, tai jos on, niin pitäisi olla ambulanssin kyydissä. Eniten liikenteessä ärsyttää epätasaisella nopeudella ajavat ja ohituskaistan alkaessa kiihdyttävät, sekä ne, jotka eivät ohita hitaampaa ajoneuvoa (kenties rekkaa tms.) vain sen takia, että ovat kääntymässä kymmenen kilometrin päässä tieltä. Sitten ruuhkauttavat tietä, koska sen rekan ohi on takanatulevien kohdalla taas huomattavasti vaikeampi ehtiä.
 
Eniten liikenteessä ärsyttää epätasaisella nopeudella ajavat ja ohituskaistan alkaessa kiihdyttävät, sekä ne, jotka eivät ohita hitaampaa ajoneuvoa (kenties rekkaa tms.) vain sen takia, että ovat kääntymässä kymmenen kilometrin päässä tieltä. Sitten ruuhkauttavat tietä, koska sen rekan ohi on takanatulevien kohdalla taas huomattavasti vaikeampi ehtiä.
Jos rekan peesaaja jättää asianmukaisen turvavälin, vaikkapa 100m, niin kyllähän siitä ohi pääsee. Ruuhkautuminen syntyy juuri siitä, kun ihmiset ajavat liian pienillä väleillä, ja jonossa pienet hidastelut kertautuvat ja johtavat jopa jarrutteluun tai ainakin koko jonon nopeuden alenemiseen turvallisuudesta ja mukavuudesta puhumattakaan. Jos liikennevirrassa olisi asianmukaiset turvavälit, niin kaikki voisivat ajaa haluamaansa nopeutta (oli se sitten vaikka ali tai yli nopeusrajoituksen tai epätasaista jos ei taidot riitä) ja ohitukset onnistuisivat silti jouheasti.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Jos rekan peesaaja jättää asianmukaisen turvavälin, vaikkapa 100m, niin kyllähän siitä ohi pääsee. Ruuhkautuminen syntyy juuri siitä, kun ihmiset ajavat liian pienillä väleillä, ja jonossa pienet hidastelut kertautuvat ja johtavat jopa jarrutteluun tai ainakin koko jonon nopeuden alenemiseen turvallisuudesta ja mukavuudesta puhumattakaan. Jos liikennevirrassa olisi asianmukaiset turvavälit, niin kaikki voisivat ajaa haluamaansa nopeutta (oli se sitten vaikka ali tai yli nopeusrajoituksen tai epätasaista jos ei taidot riitä) ja ohitukset onnistuisivat silti jouheasti.

Juuri näin. Unohtui mainita. Useasti siinä pidetään parinkymmenen metrin rako, ja silloin on pakko ohittaa molemmat jos meinaa pysyä hengissä.

Sitten vielä yksi positiivinen asia, jota toivoisi näkevän enemmän. Keskiviikkona kun ajelin jälleen Jyväskylästä Turkuun tuolla mainitsemallani välillä, niin tapahtui taas se arvostamani asia rekkakuskeissa. Näytti siis turvallisen ohituspaikan tultua vilkulla merkin, että kaista vapaa. Useimmiten sitä näkee karavaanareilta, mutta myös rekkakuskeilta jonkin verran. Se saa aina hymyyn suun. Pieni vaiva ja edesauttaa huomattavasti liikenteen sujumista. Arvostan henkilökohtaisesti hyvin suuresti jokainen kerta tuon pienen vaivannäön korkealle.
 

Samila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Sitten vielä yksi positiivinen asia, jota toivoisi näkevän enemmän. Keskiviikkona kun ajelin jälleen Jyväskylästä Turkuun tuolla mainitsemallani välillä, niin tapahtui taas se arvostamani asia rekkakuskeissa. Näytti siis turvallisen ohituspaikan tultua vilkulla merkin, että kaista vapaa. .

Näihin ei tule enää itellä kyllä luotettua. Suunnilleen kortin saaneena, pimeellä isolla tiellä rekka näytti vilkulla että mene ohi vain. About heti tuli sitten auto vastaan. Siinä se vasta oli hieno rekkapena, kun tarkoituksella yrittää ottaa toiselta nirrin pois! Onneksi ei tullut lähettyä siihen väliin. Kyllä se vain itse pitää nähdä, että väylä on vapaa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Mikäs tämä myyttinen 88km/h on? Meillä on järjestäen jokaisessa tuo rajoitin 89km/h ja noissa Mersun romuissa taitaa antaa jopa 90km/h vakkariin.

Meillä on ollut tasan 88 km/h niin kauan, kun rajoittimet ovat olleet pakolliset. Voi olla merkki- tai aluekohtaista, en tiedä. Luulin, että on yleisempää, mutta jospa se tosiaan johtuu ihan merkistä. Lakikirjaa en ole lukenut, että mikä on absoluuttinen totuus.

vaikka rajoittimia ei ollakaan lyöty idioottimaisesti siihen 82-84km/h paikkeille, niin ajellaan silti rauhallisesti.

Se vain, kun kansallinen meijeriyhtiö sanoo, että rajoitin on 82 km/h, eikä yhtään yli, niin parin keruuauton yrittäjä joutuu taipumaan ja laittamaan rajoittimen tasan kahdeksaankahteen. Sama tietysti maamme suurimman yhtiön öljyautoilla. Ei herroja hirveästi kiinnosta maalaisjärki tällaisissa asioissa.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Veikkaisin, ettei ole paljon millään indikaattorilla annettavaa Suomelle. Samalla sosiaaliturvaankin opit

Paljon suuremmista liikennemääristä ja näennäisestä kaaoksesta huolimatta onnettomuuksia siellä sattuu tosi harvoin, toisin kuin meillä täällä miljoonan säännön ja pykälän maassa, jossa ajoneuvomäärätkin ihan säälittävät. Ei se ole mitään äijäilyä, jos ajattelee muita tielläliikkujia sen verran, että ajaa 100 alueella noin 105 km/h sen 95 km/h sijaan. Nopeus määräytyy totta kai kulloisenkin tilanteen mukaan, mutta pääperiaatteena kaikilla tulisi olla ajaa rajoituksen sallimaa maksiminopeutta; sakkoa et tule parin kilometrin nopeusylityksestä saamaan, menee jo virherajan piikkiin.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Sitten vielä yksi positiivinen asia, jota toivoisi näkevän enemmän. Keskiviikkona kun ajelin jälleen Jyväskylästä Turkuun tuolla mainitsemallani välillä, niin tapahtui taas se arvostamani asia rekkakuskeissa. Näytti siis turvallisen ohituspaikan tultua vilkulla merkin, että kaista vapaa.
Aavistuksen vastaava homma - mutta täysin toisinpäin - kävi mulla tänä iltana.

Ajelin Eura-Säkylä-Turku -tietä pitkin melko rauhassa - liikennettä ei ollut kumpaankaan suuntaa liiemmälti. Satasen alueella nopeusmittarini neula huitoi jossain 105-107km/h paikkeilla eli todellinen nopeus oli siellä hieman alle satasessa. Aikoinaan paljonkin tuota tietä tahkonneena tiedän juuri kyseisellä alueella liikkuvan erittäin runsaasti sekä hirviä että peuroja. Itse asiassa siellä on jopa hirvivaaramerkkejä sekä sinisiä 80km/h suositusnopeustauluja.

Jossain vaiheessa takapuskuriini tulikin roikkumaan toinen henkilöauto. Mulla oli tässä vaiheessa enää pari-kolme kilometriä matkaa ennen kuin olin kääntymässä vasemmalle. Kyseinen kohta on vielä suurimmaksi osaksi ohituskieltoaluetta sekä joka tapauksessa erittäin mutkaista ja mäkistä reittiä. Olisin tietysti voinut hieman nostaa omaa nopeuttani, mutta jatkoin omaan rauhalliseen tahtiini. Aiheuttamani haitta oli kuitenkin aivan näennäinen, ohi en voinut päästää ja olin joka tapauksessa kääntymässä parin kilometrin päästä vasemmalle. Tiesin myös, että kyseisestä (pikku-) risteyksestä on aivan hetken kuluttua myös tienviitta ehkä noin kilometriä ennen risteystä.

Päästyämme tuon kyltin kohdalle vilautin pari kertaa autoni vilkkua vasemmalle - ennakkovaroitus takana tulijalle, että tuonne olen kääntymässä. Tämä kuski jättikin välittömästi enemmän etäisyyttä autooni. Risteyksen tultua parin mutkan takaa näkyville heitin vilkun vasemmalle ja heilutin kättäni kiitokseksi takanatulijalle. Taustapeilistä ainakin vaikutti siltä, että sieltä vastattiin kättä heiluttamalla.

Pikkuasia, mutta ainakin mun mielestäni juuri näiden pikkuasioiden summasta muodostuu tuo liikenteen sujuvuus ja yhteispeli. Mä tosin ajankin erittäin vähän, mutta mun mielestäni tuollainen ennakkovaroittaminen on äärimmäisen harvinaista. Kustavintie (Turku-Kustavi) on tähän erittäin piristävä poikkeus. Siellä on enemmänkin "sääntö" kuin "poikkeus", että edellä ajava pian kääntyvä ajoneuvo ilmoittaa takanatulijalle aikeistaan jo ensimmäisen mahdollisen kyltin kohdalla. Eli ei sielläkään ajella kilometritolkulla vilkku päällä, vaan vilautetaan pari kertaa ko. kyltin kohdalla.

"Turhaan kyttäät ohituspaikkaa - mä häivyn aivan kohta tästä sun tieltäsi"
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Ei se ole mitään äijäilyä, jos ajattelee muita tielläliikkujia sen verran, että ajaa 100 alueella noin 105 km/h sen 95 km/h sijaan. Nopeus määräytyy totta kai kulloisenkin tilanteen mukaan, mutta pääperiaatteena kaikilla tulisi olla ajaa rajoituksen sallimaa maksiminopeutta; sakkoa et tule parin kilometrin nopeusylityksestä saamaan, menee jo virherajan piikkiin.
Tästä täysin samaa mieltä!

Edellisessä viestissäni tosin juuri kerroin kuinka ajoin tänään satasen alueella ehkä juuri tuota 95km/h. Normaalisti mulla mittari huitelisi tuolla lähempänä 115km/h, mutta kolmestakin syystä tänään ei.

1) orastava iltahämärä
2) paikka on tunnettu runsaasta hirvi- ja peurakannastaan
3) olin kääntymässä aivan muutaman kilometrin päästä
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös