Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 992 738
  • 12 249

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Näkisin kommenttisi sellaisena, että se paljastaa oman käytöksesi olevan hitusen riskialtista.

Yleensä ei. Sanoisin että olen aika varman päälle ajelija ja mitä enemmän ikää on tullut niin sen enemmän varman päälle otan ohitukset. Mutta kun noita kilometrejä on jo ehtinyt kertyä niin kyllä jokunen virhearviointi on minullekin liikenteessä tullut. Ja sanoisin melkein että joka väittää että itse ei ole koskaan tehnyt liikenteessä arviointivirhettä niin joko valehtelee tai ei ole montaa kilometriä koskaan ajanut.

En puolustele millään tavalla tuota Skoda-miehen virhettä, se oli paha arviointivirhe ja muutenkin aikamoista perseilyä tuo ohituksen jälkeinen poukkoilu/jarruttelu, mutta kyllä tuon voi minusta lieventäväksi asianhaaraksi katsoa että tuo pyörä tuli vastaan valoitta. Tuollaisessa tilanteessa sitä voi katsoa että tie on vapaa ja voi lähteä huoletta ohittamaan, kunnes se pimeä pyörä tuleekin ihan yllättäen näkyviin juuri kun olet ehtinyt lähteä ohitettavan rinnalle. Sen takiahan niitä valoja velvoitetaan käyttämään myös valoisan aikaan että havainnoiminen helpottuu. Moottoripyörällä tämä on minun mielestäni erityisen tärkeää koska pinta-ala on niin paljon pienempi kuin autolla että se jää helposti huomaamatta.
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Eihän se ole tuo virhearvio mikä tässä porukkaa närästää, vaan tuo uskomaton spedeily ja suoranainen vittuilu rekkakuskille, yhdistettynä vielä paria pykälää säälittävämpiin selityksiin. "Yritin katsoa miten motoristille kävi." Turha pyristellä kun paska on jo housussa ja kaikki sen haistaa.

Itseäni pisti taas vituttamaan sama mihin törmää joka kerta kun vähänkin pidemmän matkan ajaa maantietä. Edellä ajaa auto lievää alinopeutta (satasen alueella ~85 ja 80 -alueella 70-80), mutta annahan olla kun tulee ohituskaista ja huomataan, että joku lähtee ohittamaan. Kummasti löytyy se kaasupoljin, sen ohituskaistan ajaksi. Parhaimmillaan työntänyt isommalla autolla vastaavan urpon rinnalla 140 lasissa pääsemättä ohi ja välittömästi kun ohituskaista päättyi tippui edellä ajavan speden vauhti takaisin sinne 85 nurkille. Toisessa tapauksessa satut pääsemään ohi tästä teiden ritarista, mieltään osoittaen tämä spede ajaa aivan puskurissa kiinni seuraavat 2km, ennen kuin tajuaa, että tuleehan sieltä takaa varmasti muitakin ketä voi kiusata.
Monta kertaa käynyt mielessä, että pitäisi olla aina apparin jalkatilassa jokin heittoväline (vanha jakari tms.) näitä urpoja varten. Välillä kun aiheuttavat oikeasti hengen vaarallisia tilanteita omalla spedeilyllään.
 

TDM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät Oulu
Itseäni pisti taas vituttamaan sama mihin törmää joka kerta kun vähänkin pidemmän matkan ajaa maantietä. Edellä ajaa auto lievää alinopeutta (satasen alueella ~85 ja 80 -alueella 70-80), mutta annahan olla kun tulee ohituskaista ja huomataan, että joku lähtee ohittamaan. Kummasti löytyy se kaasupoljin, sen ohituskaistan ajaksi. Parhaimmillaan työntänyt isommalla autolla vastaavan urpon rinnalla 140 lasissa pääsemättä ohi ja välittömästi kun ohituskaista päättyi tippui edellä ajavan speden vauhti takaisin sinne 85 nurkille. Toisessa tapauksessa satut pääsemään ohi tästä teiden ritarista, mieltään osoittaen tämä spede ajaa aivan puskurissa kiinni seuraavat 2km, ennen kuin tajuaa, että tuleehan sieltä takaa varmasti muitakin ketä voi kiusata.
Monta kertaa käynyt mielessä, että pitäisi olla aina apparin jalkatilassa jokin heittoväline (vanha jakari tms.) näitä urpoja varten. Välillä kun aiheuttavat oikeasti hengen vaarallisia tilanteita omalla spedeilyllään.

Olen itsekin ottanut ihan asiakseni tarkkailla tätä jakoittanut miettiä mistä tämä ohituskaistalla kiihdyttäminen johtuu, luulen että se voisi johtua siitä että jonon väleistä häipyy kiireisimmät ohi ja tie vapautuu edessä. Nopeus nousee puolivahingossa ja kuski hoksaa että pikkuisen vauhdikkaammin ajamalla ehtisi vielä ohitusetäisyydelle seuraavasta, ehkä jopa ohikin. Sitten kun ei ehdikään niin paluu jonon nopeuteen ja turvaväliä päälle, sakkaa ja kertautuu jonossa. Muta en keksi paitsi tahallisen vittuilun, jota en usko kuitenkaan kovin monen harrastavan.

Onko muita teorioita?
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Tuo toiminta ohituksen jälkeen vaikuttaa myös enemmän säikähtäneen ihmisen ajattelemattomalta hätiköinniltä kuin tahalliselta protestilta rekkakuskia kohtaan, ei kai kukaan niin helvetin tollo ole että haluaa vapaaehtoisesti rekan konttiinsa?

Samoin näkisin, että todennäköisemmin jarrutus oli hätiköintiä kuin kiusantekoa. Joten ennen kuin massahysteriassa poltetaan mies elävältä vedetään hetki happea. Toki muakin kiinnostaisi nähdä miltä ihminen näyttää kun se poltetaan elävältä, mutta joskus pitää vaan hillitä itsensä.
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Tuo nyt on ihan täyttä paskaa ettei olisi ollut kiusan tekoa. Jarrutus menisi vielä paniikin piikkiin, ehkäpä tuo ensimmäinen keskemmälle ottaminenkin, mutta kun toista kertaa vedät auton keskemmälle blokaten samalla molemmat kaistat täysin on tuo ihan puhdasta vittuilua rekkakuskille.

Sen sanoisin tuohon ohituskaista-alueella käyttäytymiseen, että ymmärrän kyllä tuon vauhdin kiihtymisen silloin kun tiellä on paljon liikennettä. Silloin taas kun tämän yhden kiihdyttävän speden lisäksi näköpiirissä on vain minä (yrittämässä ohitusta) ja maksimissaan toinen joka on ajanut tämän orastavan letkan (ensimmäisenä ajava spede+minä) kiinni, koen tällaisen käytöksen vittuiluna ja tahallisena vaaratilanteen aiheuttamisena. Joku kerta saatan vielä ottaa itseeni siinä määrin, että lähden kyselemään mistä moinen käytös johtuu (Kerran olen tämän tehnytkin, tosin vähän erilaisen tilanteen jälkeen, en saanut kuin hyvin vaisua muminaa vastaukseksi.).
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Rekkakuskina olisin rutannut tuon runkkarin leasing Skodan paskaksi pientareelle. Siinähän miettii seuraavan kerran kannattaako olla mulkku ja kerjää uutta natsikulkinetta firmalta. Toisten hengen vaarantaminen liikenteessä on sellainen teko, ettei paljon sääliä kaivata.
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Onko muita teorioita?

On tainnut tälläkin palstalla jo aiemmin tulla esille, mutta pitäisin todennäköisimpänä syytä sitä, että jotkut ajavat sitä kovempaa mitä leveämpi tie on (liekö syy sitten turvallisuuden tunteessa vai vauhtisokeudessa, ken tietää). Tähän päätelmään olen tullut omien kokemusten perusteella, sillä nämä sankarit painavat tallan pohjaan myös ohituskaistan ollessa vastaantulevalle liikenteelle. Tätä ei oikein voi kiusanteolla tai tien tyhjenemisellä selittää.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Rekkakuskina olisin rutannut tuon runkkarin leasing Skodan paskaksi pientareelle. Siinähän miettii seuraavan kerran kannattaako olla mulkku ja kerjää uutta natsikulkinetta firmalta. Toisten hengen vaarantaminen liikenteessä on sellainen teko, ettei paljon sääliä kaivata.

Eli kun kaveri tekee suutuspäissään virheen ja rekka joutuu jarruttamaan, niin sinä tulet ammattikuskina ja viikon harkinta-ajan jälkeen siihen tulokseen että olisit yrittänyt kaverin tappoa rekallasi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Skoda-kuskina olisin kiusannut tuota runkkarirekkapenaa äkkijarrutuksella ja kiilauksella. Siinähän miettiin seuraavan kerran kannattaako olla mulkku ja estellä minun ohituksia. Toisten hengen vaarantaminen liikenteessä on sellainen teko, ettei paljon sääliä kaivata.
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Kyllähän suomalaisten ongelma on se, että täällä on rytmitajuttomia ihmisiä, jotka kuuntelevat jotain teräsbetonia, smurffeja, iskelmää ja stratovariusta. Et sä noin opi ikinä ajamaan. Sujuvaan liikenteeseen tarvitaan groovia. (Commodores - Nightshift - YouTube, Marvin Gaye - Sexual Healing - YouTube, Isaac Hayes: Shaft (High Quality) - YouTube) Mobykin luultavasti rakastelee thaimaalaisia naisystäviään töksäytellen, sen sijaan että antaisi lantion tehdä sulavaa liikettä edestä taakse, edestä taakse, ehkä välillä myös hiukan sivulle. Liikenteessä kun joutuu ottamaan paljon, on tärkeää muistaa myös antaa. Benicion kanssakin kun pantiin ja vaikka välineet ei olleetkaan niin huippuluokkaa niin yhteispeli ja vartaloiden liike oli taidetta, vaikka itse sanonkin.
 

Outsider

Jäsen
Toivottavasti mahdollisimman moni ammattikuski näkee ton videon ja ennen kaikkea osaa lukea siitä kuvauksesta paljonko se oma auto parhaimmillaan painaa. Yllättävän usein nimittäin erityisesti 60 alueella vedetään niin lähellä, että taustapeilistä voi laskea rekan keulaan kuolleiden hyttysten määrän. Ei sillä, että se perseenhaistelu olis vain rekkapenojen harrastus. Tästä päästään siihen toiseen ärsyttävään asiaan, eli siihen, että on pakko vetää tyhjällä moottoritielläkin ohitukset formulatyyliin ihan niin kuin se ohituskaista loppuisi juuri samalla hetkellä kun on päästy ohi.

Skodakuskin olis kyllä kannattanut jättää selittelyt väliin, jos ei parempaa keksinyt.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Lehdet ja netit on täynnänsä negatiivisiä juttuja ihmisistä kuvilla ja nimillä; koko ajan julkaistaan valvontakamerakuvia rikollisista ja törttöilijöistä; poliitikkojen tekemisiä uutisoidaan varsin kriittisestikin; jne. Yleensä niitten juttujen yhteydessä asioita lähes aina kommentoidaan. Minkä takia siis just tämä tapaus on joidenkin mielestä julkinen lynkkaus. Miksi, miksi? Oma lehmäkö ojasta huutelee?

Noin öbaut vuosi sitten Tampereen ohitustiellä joku elämänsä sankari ajeli 80-90 km/h motarin vasenta kaistaa, vaikka oikea kaista oli aivan tyhjä. Määhän siitä tietenkin oikeeta kaistaa vetelin meneen ja sehän sai Hero of the Day'n aivan tolaltaan. Lämmäsi kaasun pohjaan, kiilasi eteeni ja painoi jarrua. Mää hiljensin tietty ja tämä dude hiljensi lisää, vilkutteli kaikkia vilkkujaan ja huitoi käsillään jotain. (Jälkeenpäin funtsin, että oliskohan hänen halunsa ollut nyrkkihipassa tienpientareella, tiedä sitten). Kun minä en siinä provosoitunut, gubbe otti itselleen seuraavan uhrin, jolle teki samat.

Olikohan muija säästellyt värkkiään liian pitkään vai mikä miestä niin sieppasi kauniina kesäaamuna.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
(Jälkeenpäin funtsin, että oliskohan hänen halunsa ollut nyrkkihipassa tienpientareella, tiedä sitten)
Tämä on kyllä yksi varsinainen Teiden Ritareiden "alalaji".

Olisiko ollut viime alkusyksystä kun mä olin menossa lähikauppaani autolla. Parkkipaikalle saavuttuani käännyin reunimmaiseen (eli kauimpana kaupan seinästä olevaan) parkkiruutuun. Samalla syvemmältä parkkipaikalta poistuva auto joutui hidastamaan - ei edes pysähtymään - pari sekuntia pysäköintiäni. Jompi kumpi meistä olisi joutunut tuon hidastuksen tekemään - todennäköisesti mä olisin joutunut jopa pysähtymään päästääkseni hänet menemään kokonaan editseni ja kääntymään ulosmenotielle. Mä kuitenkin oletin olevani tilanteessa sen verran "edellä", että katsoin olevani oikeuttu tekemään oman liikkeeni ensin. Voi olla, että olin väärässäkin! Kummallekaan tästä ei kuitenkaan syntynyt mitään äkkijarrutusta tai käytännössä edes minkäänlaista hidastusta.

Vastapuolen auton ei siis olisi tarvinnut edes pysähtyä, mutta kuski pysäköi autonsa mun taakseni. Sitten sieltä alkoi Tuomiopäivän torvikonsertti ja huitominen. Mä nousin autostani normaalisti ulos ja aloin ihmetellä, että mikäköhän sillä on ongelmana. Laitoin auton oven lukkoon ja avaimet taskuun, mutta jäin seisomaan siihen autoni viereen. Levitin käsiäni, kallistin hieman päätäni ja tuijotin äijän huitomista sekä torvikonserttia siellä auton sisällä. En siis todellakaan esittänyt mitään tanssiinkutsua, mutta näytin kyllä siltä, että olen valmis keskustelemaan, jos hänellä jotain asiaa on. Mä tiedän, että mä en ole mitään pienintä kaliiberia - mulla oli myös päälläni sellainen baseball-takki, joka saa mut näyttämään vielä todellista suuremmalta. Lisäksi osaan tarvittaessa ottaa sellaisen hullunkiillon silmiini, että keilaradallakin puolet patterista kaatuu jo pelkällä tuijotuksella.

Keski-ikäinen äijä heristi nyrkkiä ja pää paukkui kuin papupata - turvallisesti siellä peltilaatikossaan. Siinä se vielä jonkun aikaa huitoi ja huusi, kunnes lähti paikalta oikein mielenosoituksellisesti vingutellen Avensiksensa kumeja. Mä lähdin siitä kanssa iloisesti vihellellen sisälle kauppaan, mutta jäin piruuttani muutamaksi minuutiksi tarkkailemaan kaupan ikkunoiden läpi autoani. Mulla oli nimittäin vahva aavistus, että sama äijä saattaisi tulla parkkipaikan ympäriajettuaan takaisin paikalle potkimaan peilejäni tai vetämään avaimilla naarmut kylkeen. Onneksi olin kuitenkin väärässä tuossa asiassa. Voin kuitenkin hyvin kuvitella, että se huuto ja huitominen ei todellakaan olisi jäänyt sinne auton sisälle, jos olisin ollut joku 60kg tuulennussima vinkuheinä insinöörilasit päässä.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
1200 kilometriä Juhannusliikennettä nelostiellä takana ja tänään se 600 kilometriä.

Ymmärrän kyllä rekkaliikenteen rajoitteet ja jossain määriin karavaanareidenkin epäkyvyn ylläpitää tasaista liikkennemerkkien opastamaa ohjenopeutta alitehoisilla vetovehkeillään.

Mutta sitä minä en stna ymmärrä eräiden henkilöautoautoilijoiden taipumusta provosoida ohituksia ajamalla jatkuvasti alle ohjenopeuden. Satasen alueella ajetaan 80-90 km/h ja kahdeksankympin alueella 60-70 km/h. Mikä vittu siinä on. Näitä Urpoja siis riittää siinä määrin ettei laskemaan edes ehdi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mutta sitä minä en stna ymmärrä eräiden henkilöautoautoilijoiden taipumusta provosoida ohituksia ajamalla jatkuvasti alle ohjenopeuden. Satasen alueella ajetaan 80-90 km/h ja kahdeksankympin alueella 60-70 km/h.

Itse en muista nähneeni ohjenopeuskylttiä (suositusnopeus kai sellainen lähinnä olisi) yli 60 km/h missään. Jos tarkoitat nopeusrajoitusta, se ei ole mikään "ohjenopeus".
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Hienosti tartuit olennaiseen.

Ilmeisesti sohaisin osaltasi muutoinkin kipupisteeseen. Joten kerrotko nyt meille kaikille miksi ajat tai vaimokkeesi ajaa alle suositusnopeuksien.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Hienosti tartuit olennaiseen.

Ilmeisesti sohaisin osaltasi muutoinkin kipupisteeseen. Joten kerrotko nyt meille kaikille miksi ajat tai vaimokkeesi ajaa alle suositusnopeuksien.

Ajan itse asiassa aika usein yli suositusnopeuden. Harvoin on tarvetta hidastaa siihen 60 km:iin tunnissa, mitä ne yleensä ovat. Joskus toki niinkin.
 

Śmierć

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Islanders & Frans Nielsen + Karhu HT
Itse en muista nähneeni ohjenopeuskylttiä (suositusnopeus kai sellainen lähinnä olisi) yli 60 km/h missään. Jos tarkoitat nopeusrajoitusta, se ei ole mikään "ohjenopeus".

Tällöin tosin ainakin itse olettaisin, että kun ajetaan valtavirtaa huomattavasti hiljempaa, niin oltaisiin myös valmiita antamaan tietä väistymällä levikkeelle/pysäkille.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ajeltiin lauantaiaamuna eli juhannuspäivänä maantiepyörillä kaverin kanssa lenkkiä ja matkan varrella ei juuri autoja näkynyt. Yksi teiden ritari kuitenkin tavattiin ja ei taas voi ymmärtää, mitä kuskin päässä liikkui. Mentiin jossain Klaukkalan takana Yli-Lepsämäntietä, mikä ei ole mikään highway varsinkaan kyseisenä päivänä. Taisi olla ainoa auto, joka ohitti meidät tuolla tieosuudella. Ajettiin rinnakkain ja auton tullessa takaa ryhmityttiin peräkkäin. Vähän ennen kuin auto oli kohdalla soi torvi ja sen jälkeen kuski veti niin läheltä kuin vain autolla pääsee. Helvetin epämukava tunne, kun tien vieressä on vielä pieni kallioleikkaus.

Rekkari nähtiin ja auton omistajan tiedotkin löytyivät helposti. Mielessä on käynyt tilata Fincyclingin tarra (https://www.facebook.com/pyorailynousuun/photos/a.100477733368966.693.100181443398595/649235991826468/?type=1) ja lähettää se autonomistajalle ystävällisellä saatekirjeellä. Nyt olisi ehkä syytä herätä ja tehdä asennemuutos, ennen kuin mitään sattuu.
 
1200 kilometriä Juhannusliikennettä nelostiellä takana ja tänään se 600 kilometriä.

Mutta sitä minä en stna ymmärrä eräiden henkilöautoautoilijoiden taipumusta provosoida ohituksia ajamalla jatkuvasti alle ohjenopeuden. Satasen alueella ajetaan 80-90 km/h ja kahdeksankympin alueella 60-70 km/h. Mikä vittu siinä on. Näitä Urpoja siis riittää siinä määrin ettei laskemaan edes ehdi.
900 kilometriä juhannusliikennettä Etelä-Suomen teillä 80-100 alueella 75-85 km/h.

En ymmärrä mikä tarve on ohitella liikenteessä silloin kun kaikki tietävät että tien päällä on niin paljon autoja ettei ohittamisesta ole hevon vitun hyötyä. Mun intressi on päästä vaan perille helposti ja turvallisesti, ja molemmat kohdathan toteutuu kivasti kun vähät välittää nopeusrajoituksista ja ajaa vaan sellaista vauhtia mihin tällä kertaa alla ollut täyteen lastiin lastattu 1.5 Nissani mukavasti kykenee.

Varsinkin paluumatkalla meitä ohiteltiin reippaasti, ehkä kymmenisen kertaa 2-3 auton porukka pääsi ohi. Ja noin kahdeksan kertaahan se sama porukka löytyi sitten muutaman kymmenen kilometrin päästä jarruttelemassa toistensa takapuskureissa jonkun seuraavan "hidastelijan" perässä, tai viereisestä parkkiruudusta seuraavalla huoltsikalla.

Loppuun mahtui vielä peruskohtaaminen ammattiautoilijan kanssa. GPS näytti 100 alueella nopeudeksi 92, eikä tämä hämärällä sadekelillä perässäni ajanut niin ja niin monen tonnin yhdistelmää kuljettava sankari jättänyt tarpeeksi turvaväliä, niin pudotin sitten nopeuden 85 kilsaan tunnissa. Eihän sekään meidän matkantekoa sillä parinkymmenen kilsan pätkällä juuri montaakaan minuuttia viivästyttänyt, mutta toivottavasti edes vitutti sitä amista joka meidän henkeä taas vaaransi.

Yhden asiallisenkin kanssa-autoilijan kohtasin, joka ymmärsi pelin hengen ja peesaili meitä asiallisen turvavälin päässä. Jos kaikki toimisivat kuten me, niin tällainen juhannusliikennekin olisi jouhevaa ja turvallista.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minua ainakin rasittavat hidastelijat moottoriteillä - tai ylipäätänsä yhtään missään. Jos nopeusrajoitus on vaikkapa 80 km/h, niin silloin on järkevää ajaa 80-90 km/h (mittarinopeus), jottei ole jatkuvasti ohiteltavana. En ymmärrä, miksi pitäisi himmailla ajamalla esim. 85 km/h satasen alueella. Huonot sääolot tai ruuhka muuttavat toki tilannetta.

Välillä tulee myös ihmeteltyä, miksi ihmiset ostavat uudenkarheita audeja ja bemareita, mutta ajavat silti moottoritielläkin selvästi alle rajoitusten. Sitten kuitenkin tietyöt jäävät usein huomioimatta, eikä esim. kaupunkiajossa ymmärretä olla varovaisia, vaan kiihdytellään menemään ahtailla kaduilla.
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Loppuun mahtui vielä peruskohtaaminen ammattiautoilijan kanssa. GPS näytti 100 alueella nopeudeksi 92, eikä tämä hämärällä sadekelillä perässäni ajanut niin ja niin monen tonnin yhdistelmää kuljettava sankari jättänyt tarpeeksi turvaväliä, niin pudotin sitten nopeuden 85 kilsaan tunnissa. Eihän sekään meidän matkantekoa sillä parinkymmenen kilsan pätkällä juuri montaakaan minuuttia viivästyttänyt, mutta toivottavasti edes vitutti sitä amista joka meidän henkeä taas vaaransi.

Yhden asiallisenkin kanssa-autoilijan kohtasin, joka ymmärsi pelin hengen ja peesaili meitä asiallisen turvavälin päässä. Jos kaikki toimisivat kuten me, niin tällainen juhannusliikennekin olisi jouhevaa ja turvallista.

Toisaalta jos te muiden matkan tekoa hidastavat spedetkin ymmärtäisitte antaa tilaa kun huomaatte olevanne selkeästi muita hitaampia, ettekä omalla toiminnallanne (juuri tämä pudotanpa nopeutta vielä muutaman kilometrin ihan vaan vittuillakseni perässä ajaville) provosoisi muita, myös se paljon puhuttu juhannusliikenne olisi turvallista ja jouhevaa. Ikävää vaan kun yleisiin tapoihin tien päällä tuntuu kuuluvan tuo "kiusa se on pienikin kiusa" -ajattelutapa.
 
Toisaalta jos te muiden matkan tekoa hidastavat spedetkin ymmärtäisitte antaa tilaa kun huomaatte olevanne selkeästi muita hitaampia, ettekä omalla toiminnallanne (juuri tämä pudotanpa nopeutta vielä muutaman kilometrin ihan vaan vittuillakseni perässä ajaville) provosoisi muita, myös se paljon puhuttu juhannusliikenne olisi turvallista ja jouhevaa. Ikävää vaan kun yleisiin tapoihin tien päällä tuntuu kuuluvan tuo "kiusa se on pienikin kiusa" -ajattelutapa.
Mä ajan aina kaistallani niin, ettei valkoisen viivan ja renkaiden välissä montaa kymmentä senttiä ole. Käsittääkseni tämän enempää ei lain eikä kirjoittamattomien sääntöjen mukaan tarvitse liikenteessä alkaa väistelemään.

Jokainen on vastuussa omasta nopeudestaan ja omasta turvavälistään. Jos ei edellä ajavan nopeus kelpaa, niin mene sitten ohi. En mä sitä paheksu, sitä vartenhan siinä kusisessa duunissasi pitkiä päiviä teit jotta sen munanjatkeen saisit sillä suuremmalla koneella. Mitä nopeammin menet siitä perseestä roikkumasta niin sitä turvallisempaahan se meille molemmille on. Jos et syystä tai toisesta mene, niin jätä sitten turvaväli (80 alueella suositus 80 metriä, referenssiksi yksi valkoisten tolppien väli on 50 metriä), jotta takanasi tulevat ohittamisestamme haaveilevat voivat sen tehdä.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
En tiedä kuuluuko tänne vai itsestäänselvyyshuumoria-ketjuun, ehkä molempiin.
Ei se ensimmäinen jonoa tee, vaan se toinen joka jää siihen perään roikkumaan.

Nih.
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Mä ajan aina kaistallani niin, ettei valkoisen viivan ja renkaiden välissä montaa kymmentä senttiä ole. Käsittääkseni tämän enempää ei lain eikä kirjoittamattomien sääntöjen mukaan tarvitse liikenteessä alkaa väistelemään.

Jokainen on vastuussa omasta nopeudestaan ja omasta turvavälistään. Jos ei edellä ajavan nopeus kelpaa, niin mene sitten ohi. En mä sitä paheksu, sitä vartenhan siinä kusisessa duunissasi pitkiä päiviä teit jotta sen munanjatkeen saisit sillä suuremmalla koneella. Mitä nopeammin menet siitä perseestä roikkumasta niin sitä turvallisempaahan se meille molemmille on. Jos et syystä tai toisesta mene, niin jätä sitten turvaväli (80 alueella suositus 80 metriä, referenssiksi yksi valkoisten tolppien väli on 50 metriä), jotta takanasi tulevat ohittamisestamme haaveilevat voivat sen tehdä.

Henkilöautojen keskuudessa tämä toimiikin oikein sujuvasti (muulloin kuin pahimpiin ruuhka-aikoihin) noin kuin sanoit. Jos takana kovempaa tuleva kuitenkin sattuu olemaan yhdistelmä, kuten tuossa sinun esimerkissäsi, se ohittaminen nyt vaan sattuu olemaan mahdottomuus ilman edellä ajavan auttavaa pelisilmää.

Et paheksu, mutta helvetin katkera tunnut olevan vähänkin uudemman ja tehokkaamman auton omistajalle, varsinkin jos tämä vielä sattuu sinua kovempaa ajamaan.
Boldaus meikäläisen näppikseltä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös