Luulen, että tunne siitä että taksit kaahaavat tulee siitä kun taksinkuljettajat ovat niin tottuneita ajeluun että ajelevat reippaammin kuin keskivertoautoilija. (Vrt. jos nyt kokeilisit tehdä kuperkeikan niin varmaan aika varovaisesti tekisit, mutta jos tapanasi olisi tehdä kuperkeikkoja tuntikausia päivittäin niin tuskinpa paljoa tulisi mietittyä mihin asentoon itsesi asettelet ja miten ponnistat, vaan tekisit vaan reippaasti.) Eivät siis oikeasti mitenkään kaahaa, mutta esim. lähestyvät suojateitä satunnaisia autoilijoita kovemmalla vauhdilla ja jarruttavat myöhemmin, koska tekevät sitä niin useasti että tietävät missä kohtaa kannattaa jarruttaa. Meistä suojatietä ylittävistä se sitten näyttää siltä, että sieltä tulee auto kovempaa kuin yleensä, ja aiheuttaa pohdintaa että tuleekohan tuo tuosta päälle vai ei. Ja sitten kun siellä katolla tosiaan on se keltainen huutomerkki, niin on helppo todeta "vitun taksikuskit, taas".
Oulussa taksit ovat pahimpia mulkkuja liikenteessä. Eivät käytä vilkkua, roikkuvat perseessä kiinni, eivät kunnioita jalankulkijoita, ajavat ylinopeutta ja muuta mukavaa. Ei tietenkään kaikki, mutta iso osa. Tai sitten samat suharit kiusaa mua vuodesta toiseen. On nimittäin useampaan kertaan jännittänyt suojatiellä, että pysähtyykö tuo vai ei.
Ja luulisi juurikin ammattiautoilijan ymmärtävän sujuvuuden päälle liikenteessä, eli jarruttavan hyvissä ajoin ennen suojatietä, jotta jalankulkija uskaltaa mennä yli.
Meikäläinen on ottanut nykyään sellaisen itsemurha-asenteen suojatien ylittämiseen. Jos siihen pyörätielle jää odottelemaan, että josko sieltä joku ystävällinen hiljentäisi ja päästäisi yli, niin sitä saa odotella iltaan asti. Sen sijaan lompsii suoraan tielle, niin kyllä ne autot hiljentää. Muutama viikko takaperin taksi tiesi jälleen missä kohdin kannattaa jarruttaa, kun meikäläinen oli suojatiellä. Hyvinhän se taksi pysähtyi, vaikka näyttikin mun näkökulmasta aika pelottavalta. Harmi että mulla aukes molemmat kengännauhat just sillä hetkellä, ja unohdin miten ne solmitaan uudelleen.