Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 992 649
  • 12 249
Ööö, kyllä sitä nyt autolla ajaessa huomaa varsin selvästi, että takseilla on hyvin usein tilannenopeus muita autoilijoita suurempi.
Niinhän juuri kirjoitin, jos luet vielä uudestaan. Ja suurempi tilannenopeus johtuu siitä, että autoilusta on tullut taksinkuljettajille niin rutiinia. Samahan pätee kaupunkiliikenteen bussikuskeihin. Ja kaiken maailman pakupettereihin. Se mikä monesta bussikuskista on normaali jarrutus monesti vituttaa vauhtiin ja rynkytykseen tottumattomia. Eivät pitkän matkan bussikuskit tai meikäläinen samalla tavalla käyttäydy kaupungin liikenteessä, koska asiaan tottumattomat aivot prosessoivat asiaa eri tavalla.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Niinhän juuri kirjoitin, jos luet vielä uudestaan. Ja suurempi tilannenopeus johtuu siitä, että autoilusta on tullut taksinkuljettajille niin rutiinia.

Eli, kun ajetaan rutiinilla, niin silloin on täysin sallittua ajaa myös ylinopeutta? Sitähän sinä tarkoitit? :D Kyllä minäkin rutiinilla ajelen ja ei minulla ole ainakaan kaupungissa mitään tarvetta ajella ylinopeutta.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Luulen, että tunne siitä että taksit kaahaavat tulee siitä kun taksinkuljettajat ovat niin tottuneita ajeluun että ajelevat reippaammin kuin keskivertoautoilija. (Vrt. jos nyt kokeilisit tehdä kuperkeikan niin varmaan aika varovaisesti tekisit, mutta jos tapanasi olisi tehdä kuperkeikkoja tuntikausia päivittäin niin tuskinpa paljoa tulisi mietittyä mihin asentoon itsesi asettelet ja miten ponnistat, vaan tekisit vaan reippaasti.) Eivät siis oikeasti mitenkään kaahaa, mutta esim. lähestyvät suojateitä satunnaisia autoilijoita kovemmalla vauhdilla ja jarruttavat myöhemmin, koska tekevät sitä niin useasti että tietävät missä kohtaa kannattaa jarruttaa. Meistä suojatietä ylittävistä se sitten näyttää siltä, että sieltä tulee auto kovempaa kuin yleensä, ja aiheuttaa pohdintaa että tuleekohan tuo tuosta päälle vai ei. Ja sitten kun siellä katolla tosiaan on se keltainen huutomerkki, niin on helppo todeta "vitun taksikuskit, taas".

Oulussa taksit ovat pahimpia mulkkuja liikenteessä. Eivät käytä vilkkua, roikkuvat perseessä kiinni, eivät kunnioita jalankulkijoita, ajavat ylinopeutta ja muuta mukavaa. Ei tietenkään kaikki, mutta iso osa. Tai sitten samat suharit kiusaa mua vuodesta toiseen. On nimittäin useampaan kertaan jännittänyt suojatiellä, että pysähtyykö tuo vai ei.

Ja luulisi juurikin ammattiautoilijan ymmärtävän sujuvuuden päälle liikenteessä, eli jarruttavan hyvissä ajoin ennen suojatietä, jotta jalankulkija uskaltaa mennä yli.

Meikäläinen on ottanut nykyään sellaisen itsemurha-asenteen suojatien ylittämiseen. Jos siihen pyörätielle jää odottelemaan, että josko sieltä joku ystävällinen hiljentäisi ja päästäisi yli, niin sitä saa odotella iltaan asti. Sen sijaan lompsii suoraan tielle, niin kyllä ne autot hiljentää. Muutama viikko takaperin taksi tiesi jälleen missä kohdin kannattaa jarruttaa, kun meikäläinen oli suojatiellä. Hyvinhän se taksi pysähtyi, vaikka näyttikin mun näkökulmasta aika pelottavalta. Harmi että mulla aukes molemmat kengännauhat just sillä hetkellä, ja unohdin miten ne solmitaan uudelleen.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ihmettelen miksi joidenkin jalankulkijoiden on odoteltava tien yli pääsyä ihan siinä ajotien reunassa. Pahimmat tapaukset 20 senttiä ajoradan puolella suojatiellä. Tietenkin tarkoitan nyt liikennevalollista suojatietä, ja tilannetta jossa jalankulkijoille palaa punainen. Eikö se nyt olisi paljon turvallisempaa ja mukavampaa odotella siinä vähän reilumman välimatkan päässä?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
EDIT: Olen ensimmäisenä valmis myöntämään että joukostamme löytyy myös järkyttäviä höyrypäitä jotka ajattelevat menettävänsä euroja jos eivät kaahaa, kiilaa tms. ja näin saa seuraavaa asiakasta pian kyytiin. Prosentti voi olla jopa 4-8 mutulla. Mutta tämä ammattikunta pistää silmään koska katolla on keltainen huutomerkki. En silti puolustele

Luulen, että tunne siitä että taksit kaahaavat tulee siitä kun taksinkuljettajat ovat niin tottuneita ajeluun että ajelevat reippaammin kuin keskivertoautoilija.
Taksikuskeja on esimerkiksi pääkaupunkiseudulla niin paljon, että tähän joukkoon mahtuu jo tilastollisten lainalaisuuksien nojalla jos jonkinlaista ratinvääntäjää. Ilmestyskirjanpitäjän arvio höyrypääkuskien osuudesta voi hyvin pitää kutinsa, sillä joskus harvakseltaan tuon suuntaisia tapauksia osuu kohdalle.

Epäilemättä valtaosa pk-seudun taksinkuljettajista on liikenteessä fiksusti toimivia kuskeja, joille kaikkinainen kohelointi on harvinaisempaa kuin autokuskeille keskimäärin. Mielikuvani mukaan taksikuskit ajavat nykyään paljon harvemmin selkeitä ylinopeuksia verrattuna esimerkiksi 90-lukuun. Lisäksi hermojen hallintaa vaativa joustaminen on lisääntynyt tavattomasti, jos verrataan takavuosiin. Aika usein taksikuskit antavat tarvittaessa tilaa, väistävät ja ottavat muutkin liikkujat huomioon.

Suojatien eteen viereiselle kaistalle pysähtyneen auton ohittaminen pysähtymättä - tämänkin ketjun ikuisuusteema - unohtuu valitettavan helposti. Tähän syyllistyvät toisinaan myös ammattiautoilijat. Alkuvuoden aikana olen nähnyt läheltä kahden taksin ja yhden bussin vetäisevän surutta ohi. Varsinkin tuo bussin suoritus oli pelottava (Mannerheimintiellä, vaaleatukkainen naiskuljettaja, 3-numeroinen paikallisliikenteen bussi puoli yhdeksän maissa huhtikuisena arkiaamuna). Bussi vetäisi hiljentämättä suojatien yli, onneksi jalankulkija oli hereillä. Bussin tietysti näkee suojatien eteen pysähtyneen henkilöauton yläpuolelta jotenkin, kun taas pysähtyneen bussin takaa ei näy paljon paskaakaan ennen kuin on myöhäistä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ööö, kyllä sitä nyt autolla ajaessa huomaa varsin selvästi, että takseilla on hyvin usein tilannenopeus muita autoilijoita suurempi.

Minun mielestäni osa taksareista pyrkii tällä kokeilemaan, että tuleeko tilaa vai ei. Jos "vastapuoli" eli oikealta tai päätieltä tuleva tai jalankulkija osoittaa heikkouden tai väistämisen merkkejä, niin tämä käytetään hyväksi. Ollaan silti valmiita ajamaan sääntöjen mukaan jos pelottelu ei tehoa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, LA Kings, Raiders, Concordia Stingers
Lisäksi hermojen hallintaa vaativa joustaminen on lisääntynyt tavattomasti, jos verrataan takavuosiin. Aika usein taksikuskit antavat tarvittaessa tilaa, väistävät ja ottavat muutkin liikkujat huomioon.

Itse pyrin ainakin joustamaan ja antamaan tilaa aina kun mahdollista (sillä mittarikin raksuttaa ylimääräisen euron hehe) sillä kymmenen-kahdentoista tunnin vuoron aikana joustaminen ja hätäilemisen pois jättäminen säästää hermoja ja verenpainetta aika paljon. Osa taksareista ei tätä ymmärrä mutta stressaatkoon itsensä sairaseläkkeelle. Näitä hermoheikkoja näkee joille jokainen jalankulkija ja kanssa-autoilija on vain ohitettava este ja jotka seisovat joko kaasun tai jarrun päällä.

Ylinopeudesta vielä: Kyllä, sitä tulee ajettua, ehkä n. 10-15 km/h yli rajoituksien suht usein, yöllä varsinkin, mutta ei joka paikassa. Keskustassa en edes harkitse koska siellä sen pään pitää pyöriä normaalia enemmän muutenkin. Ja lentokentällä katsokaa muuten että ajatte rajoituksien mukaan. Lentokenttäpoliisi tykkää sakottaa todella herkästi jos ajetaan yli 30/40km/h
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Vaaleanvihertävän farkku-Primeran ZBI-3** kuski onnistui yltämään diplomi-aasinhattutasolle tänään noin tunti sitten Helsingin ydinkeskustassa.

Primeramies ruuhkautti Forumin risteyksen pysähtymällä punaisiin liikennevaloihin suojatien eteen, ajettuaan jo lähestulkoon risteyksen läpi. Takana oli useita autoja keskellä risteystä, koska takana tulleet olivat arvioineet pääsevänsä risteyksestä läpi. Olisivat päässeetkin, jos Primerakuski ei olisi jostakin tuntemattomasta syystä jäänyt tumpeloimaan keskelle risteystä. Risteystä ei tietenkään kannata tukkia menemällä härkäpäisesti sekaan, jos ei ole varmuutta että edessä oleva autojono liikkuu riittävästi eteenpäin ennen valojen vaihtumista. Eipä tuossa mitään, takanaolijat ovat tällaisissa tapauksissa yleensä suurempia syypäitä, mutta tässä tapauksessa homma oli täysin Primeran kuljettajasta kiinni.

Suojatie Primeran edessä oli käytännössä tyhjä jalankulkijoista! Primeramies ei välittänyt vähääkään Suomen oloissa harvinaisesta torvisoittomellakasta, johon yhtyivät eri kaistoilta risteykseen pyrkivät autoilijat, ynnä raitiovaunu. Sankarimme Primerassa vain huitoi käsillään ja viittilöi suojatien vihreää valoa jalankulkijoille. Lopulta joku jalankulkija riensi takomaan Primeran sivulasia kunnon rähinän säestyksellä, saaden kuskin vihdoin siirtymään yli tyhjän suojatien.
 

lihaani

Jäsen
Ihmetyttää aina joka kevät, kuinka väistämissäännöt vesillä ovat ihan luonnollinen tapa liikkua. Kun järvellä veneet/laivat kohtaavat, niin tuttavallinen moikkaaminen on itsestään selvyys. Tämä vain on oma kokemukseni. Syynä voi olla, että veneilijät jostain kumman syystä osaavat väistämissäännöt.

Maantiellä taas saa olla valppaana, ettei joku kolmion takaa rysähdä kylkeen.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tänään oli aika uhkaavan oloinen tilanne päällä Vihdintiellä. Kaksi henkilöautoa olivat jo jonkin aikaa nokitelleet jostain kumman syystä, ja bussipysäkin kohdalla toinen autoilijoista oli ilmeisesti niin tulistunut, että yritti tönäistä toista autoa. Onneksi tuo tuuppaisuyritys ei osunut, vaan toinen auto ehti väistää sopivasti. Lopulta tilanne raukesi, kun jompi kumpi autoilijoista tuli järkiinsä. Ihmettelen, että kyseisessä tilanteessa selvittiin ilman peltivaurioita.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Tämä ei ole vielä varsinaista valittamista, mutta joskus tuo autoilijoiden kiirehtiminen valoja kohti pistää ihmetyttään. Kävin aikuisiällä toistamiseen autokoulussa kortin korottamisen vuoksi ja toisin kuin ihan juniorina, opettajat (ammattikuljettajat) kiinnittivät hyvin runsaasti huomiota päästöihin ja sitä kautta myös polttoaineenkulutukseen sekä liikenteen sujuvuuteen. Osansa sai myös autojen käyttöikää pidentävä ajaminen, sen näkyminen lähinnä toki pidemmällä aikavälillä. Tietysti nyt on enempi kiinnostunut kiinnittämään huomiota itsekin siihen, miten kannattaa ajaa, jos vituttaa ainainen odottelu.

Kuvitellunkin kiireen kohdalla jotenkin ymmärtää mielensisäisen tarpeen, että vähän kurvaillaan tiukemmin ja posotetaan suoraan valoihin ja niistä toisiin, vaan harva kuski tuntuu ymmärtävän sen turhuutta. Vähän kuin aivot olisi ohjelmoitu siten, että mitä nopeammin niin sitä nopeammin ja kuten intissä, yleensä saat odottaa. Taitava kuski tosin osaa arvioida matka-ajat ja posottaa sen mukaan, vähän pakonkin sanelemana riippuen onko työtehtäviä vai ei. Litkuun kuluvasta rahasta se ei toki osalla kuskeista ole kiinni, jos on kaupunkimaasturi alla, mutta henkilökohtaisesti liikun mielummin jouhevasti kuin pysähtelen jatkuvasti, mikäli kyse ei ole aivan ydinkeskustan liikenteestä. Katsovatko ihmiset suoraan konepellin alle ajaessaan, vai eikö liikennettä voi ennakoida, lukea valojen vaihtumisjärjestystä (varsinkaan tuttujen sellaisten) vai onko persoona sitten vain niin lyhytjännitteinen.

Se varsinainen turhanpäiväinen valitusosuus: puskurissa roikkuu melkoisen usein joku, joka taustapeiliinkään katsottaessa ei tunnu välittävän sekunttiakaan missä sen auto menee tai miksi. Jos raybanit eivät peittäisi silmiä, niin takana näkyisi tyhjyyttä. Eivät ne sentään tööttäile, varsinkaan siinä vaiheessa kun sitten pääseekin perässä läpi kaukana näkyvistä punaisista. Ehkä tässä ärsyttää eniten se perässä roikkuminen, mikä on tilanteesta riippumatta totaalisen perseestä. Joko ne luulee, että hidastelee tai sitten se perinteinen, että ei oikein kiinnosta mitä tapahtuu.

Ainakin itse sitä mieluummin liikkuisi aaltona sen sijaan, ettei kiinnostaisi. Onhan maailmassa toki aina aikaa.
 

Sohjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kun tällainen ketju nyt sattui silmiin niin tämähän voisi olla oikea paikka tunnustaa omat vajavaisuuteni.

Eli tässäpä liikennesyntini jotka itse tunnistan:
-Ajan ylinopeutta lähes aina (jos edessä ei ole ketään). Työmatkat on tunti+ luokkaa ja kun aina tulee lähdettyä viimetipassa, niin väkisillä se kaasujalka kutiaa. Keskimäärin sen 10-20km/h.
-Em. johtuen joskus roikun ihmisten perässä. Sitten välillä havahdun että tämä ei varmaan ole kivaa edessä ajavasta ja otan etäisyyttä.
-Em. taas johtuu siitä että ohittelen paljon. Tässähän ei sinänsä ole mitään väärää oikein tehtynä, mutta hölmöähän se on jollain tunnin ajomatkalla. Säästät ohittelemalla 4 minuuttia, helvetin fiksua. Ja silti...
-Kunnioitan huonosti suojateitä. Onhan mulla aina joku selitys/logiikka takana, että "no jos mä pysähdyn tähän, niin toi ylimenevä kuitenkin arpoo jopa pitempään sitä ylittämistä kuin mulla menis tästä ohi kaasutellessa" mutta kyllähän se fakta on että jalankulkija pitäis päästää ensin.
-Jos joku muu on kyydissä, niin liikenne tuppaa välillä unohtumaan. Selitän jotain juttua ja sitten putkiaivot ei kykene rekisteröimään muuta tapahtuvaa.
-Kännykän käyttö ajaessa. Soitan, joskus jopa tekstaan ajaessa. Ei oikeastaan mitään puolustusta tähän. Kovin dorkaa.
-Ajan väsyneenä. Tämä lienee synneistäni vaarallisin, ainakin omalle terveydelleni (kun ajan suurimmaksi osaksi vähän liikennöityjä teitä). Univaikeuksia välillä ja sitten aamulla ja illalla ajossa iskee kova väsy. Valitettavasti töissä pitää olla aikana xyz, ja "mua väsytti" on huono syy olla myöhässä.

Asiat joissa olen petrannut:
-Joskus ruuhkassa pistelin kyrpäotsassa ns. vanhoilla vihreillä läpi. Sain sakot. Paransin tapani ja nyt hiljennän keltaisilla. Sakoilla siis positiivinen vaikutus liikennekäyttäytymiseen?
-En enää ohittele hazardi paikoissa kuten ennen, vaan odotan turvallista mahdollisuutta tai jätän ohittamatta kokonaan.

Asiat joissa olen hyvä:
-Vilkkua käytän ajoissa ja asiallisesti.
-Jos ajan jostain syystä ajatuksissani hiljaa ja tulee ohituskaista ja joku lähtee ohittamaan, niin en kiihdytä vaan myönnän mielessäni virheeni ja hiljennän päästääkseni takaa tulevan ohi.

Ehdotus tulevaisuuden autonvalmistajille: autossa vois olla kaksi torvea, sellainen "herää jo, pahvi" torvi mikä meillä on jo nyt ja sen lisäksi "sori, mun moka!" torvi. Ehkä ne sarvet eivät kasvaisi päähän niin helposti jos autot pyytelisivät toisiltaan anteeksi.

Semmosta. Tuli parempi mieli.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pakko avautua, koska sen verran tapahtunut herätti mussa ihmetystä. Autokuntamme joutui pysähtymään suojatielle tai mikä pyörätien jatke se nyt onkaan. Virhe oli yksiselitteisesti meidän (no oikeastaan ratin takana olleen vaimoni), siitä ei kahta sanaa. Tuon virheen seurauksena joku pappa fillarinsa kanssa joutui kiertämään auton etupuolelta ja kuittasi jotain, että "ei siihen saa ajaa". Avasin ikkunan, huusin äijälle sori sorit ja nostin kättä pystyyn virheen merkiksi. Hänen reaktionsa tähän oli kysellä, että haluanko turpaani, tarkka sanamuoto oli "haluuksä nokkaas". Siis mitä vittua, miten voi pahoittelu ja samalla virheen myöntäminen saada aikaiseksi noin vihamielisen reaktion?

Myönnän provosoituneeni hänen kysymyksestään ja taisin siinä sitten molemminpuolisen huutelun yhteydessä luvata taputtelevani äijän siihen paikkaan, jos kerran noin kova hinku fyysiseen yhteenottoon on. Typerää uhoamistani helpotti se seikka, että tämä vanha jarru painoi polkupyöränsä kanssa yhdessä nopean arvioni mukaan sellaiset kuusikymmentä kiloa. Noh, ei siitä mitään tilannetta onneksi syntynyt, äijä vaan lisäsi vauhtia ja huusi olkansa yli aikuismaisesti, että "tuu tänne sanomaan". Joskus villeinä nuoruusvuosina olisin saattanut mennäkin, mutta juuri sinne mielestäni tuollainen typerä käyttäytyminen kuuluukin, siis villeihin nuoruusvuosiin, jos sen nyt jonnekin tarvitsee yleensäkään kuulua.

Eli tilanteeseen johtanut ryhmittyminen oli yksiselitteisesti vaimoni virhe, josta pappa ihan aiheestakin päätti ojentaa. Tähän (ehkä vähän ylimalkainen) pahoitteluni tapahtuneesta, jota seurasi äijän tanssiinkutsu. Kaikella kunnioituksella ko. pappaa kohtaan, mutta ihme että on noinkin vanhaksi elänyt, jos riidanhaastaminen on aina ollut tuota luokkaa.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Täällä Porissa ajellessa saa kyllä päivittäin ihmetellä, mikseivät ihmiset ymmärrä käyttää vilkkua. Kaistaa vaihdetaan miten sattuu, eikä vahingossakaan käytetä vilkkua. Ihmiset eivät myöskään osaa kiihdyttää kiihdytyskaistoilla, vaan ajellaan rauhassa kaistan loppuun ja sitten yritetään väkisin johonkin väliin. Ohituskaistoilla lähes päivittäin joku urpo ajaa vasempaa kaistaa 90km/h satasen alueella ja tukkii liikennettä. Oikeaa kaistaa ei saisi ohittaa, mutta väkisinkin ihmiset lähtevät noissa tilanteissa ohi ja siitähän soppa syntyy.

Usko on kyllä ihmiskuntaan välillä koetuksella, kun täällä yrittää ajaa niin kuin kuuluisi. Sitten on myös näitä, jotka matelevat liikennevaloissa, mutta kun vihreä valo vaihtuu keltaiseksi, niin sitten kiihdytetään hulluna valojen läpi, että juuri itse keretään. Ja silloinkin ajetaan jo puoliksi päin punaisia.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Liikennevaloissa todellakin tulee esille joka päivä se sama kirottu ilmiö: ei olla hereillä eikä valmiina lähtemään liikkeelle silloin kun valot vaihtuu vihreille, vaan silloin aletaan vasta etsiä ykköstä, sen jälkeen kokeillaan missä kohdin se kytkin alkaa tarttua ja lopulta ihmetellään missä se kaasupoljin on ja vaikka se löydetään lopulta niin ei sitäkään sitten osata painaa kunnolla!
Kaikki em. toiminta johtaa siihen että valoista pääsee laillisesti läpi 1-3 autoa ja seuraavat 1-3 laittomasti. Jos se 1-vaihde olisi valmiiksi päällä ja kytkin pohjassa myös niin siitä valojen vaihtuessa ripeästi kaasua painamalla ehtisi jopa lähes 10 autoa ihan niillä vihreillä. Mutta tällainen on valitettavasti erittäin harvinaista eikä yhtään mitään opita koetusta, vaan jo seuraavissa valoissa toistuu sama näytelmä. Vaikka en mitenkään ylistä omaa ajamistani, niin silti useimmiten kun vaan pääsen etummaisena valoista lähtemään liikkeelle, syntyy saman tien takanani tulevaan valehtelematta tuollainen ainakin 50 metrin väli, vaikken kiihdyttäessäni mene lainkaan ylinopeuden puolelle.

Toinen mikä vituttaa suunnattomasti on parkkipaikkarosvot, jotka ajavat autonsa siten että vievät kahden auton paikan. Jos ei jätettäisi vieressä olevaan sellaista melkein auton mentävää tilaa niin olisi ahtaillakin parkkiksilla tilaa useammille. Mutta monelle on ihan liian vaikeaa ymmärtää että pitäisi huomioida muutkin. Kunhan se oma kottero saadaan parkkiin vaikka poikittain niin näille yksinkertaisille pökkelöille on kaikki hyvin.
 

Benny

Jäsen
Suosikkijoukkue
Byllistys
Paljon PK-seudun pyöräteitä käyttävänä ei-urheilijana (300+ km/viikko) ei voi kuin ihmetellä sitä mihin nykyiset liikennetavat vielä johtavatkaan. Alustuksena vielä sen verran, että en aja käytännössä ollenkaan kaupunkien ns. ydinkeskustojen alueella vaan pitkittäis- ja poikittaissuunnissa pyöräteitä pitkin, toki välillä joutuu piipahtamaan esim. jossain radan varren keskittymässä.

- Ihmisillä tuntuu olevan vaikeuksia erottaa yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää sekä sellaista väylää missä pyörätie ja jalkakäytävä kulkevat rinnakkain.
Linkki merkkeihin

- Pyöräteillä ohitetaan toisia pyöräilijöitä miltä tahansa puolelta eikä näytetä suuntamerkkiä risteyksissä. Joku päivä vielä kolahtaa omallekin kohdalle, merkit on ilimassa. Toivottavasti ei käy pahasti kun kolisee.

- Muutaman kerran olen noin niinkuin kuvaannollisesti törmännyt pyöräilijään joka ajaa vastaan väylän vasenta laitaa. Eräs herra ryhtyi elehtimään hiukan kauempaa jatkavansa kohdattaessa myös tätä vasenta laitaa. Kohdattaessa hidastin sitten omaa vauhtiani lähes pysähdyksiin ja menin aivan oikeaan laitaan. Tämä herra sitten ihmetteli käyttäytymistäni kun hän oli näyttänyt, että voin kyllä kohdata hänet "väärältä puolelta". Mitä vittua?! Pitääkö nyt jokaisen liikkujan kanssa sopia omat säännöt miltä puolelta kohdataan. Sanoinkin hänelle, että huomattavasti helpompaa kun ajettaisiin vaan sitä väylän oikeaa reunaa.

- Kellon soittohan ei tarkoita "Olet mielestäni kusipää ja sinun onkin parasta jatkaa elämää Norjassa tai noutaja tulee." Itselläni on usein tapana kilauttaa vaikkapa seurueelle tai rinnakkain pyöräileville, että olen kohta ohittamassa.

Tänä vuonna tien päällä on näkynyt pyöräilijöitä mielestäni enemmän kuin aikaisemmin tai sitten itse on tulossa vanhaksi ja se vaan tuntuu siltä. Monet kuitenkin satsaavat pyöriin ja varusteisiin paljon, asenne vaan tuntuu olevan välillä hukassa. Aika pienillä jutuilla voisi vaikuttaa kaikkien viihtyvyyteen ja turvallisuuteen. On se kuitenkin mahtava tapa liikkua.
 
Itellä flippaa päässä liian pahasti jos joku jää tyrimään eteen kun ei ymmärrä liikennesääntöjä. Lähinnä väistämisvelvollisuuksia. Nuorempana kun duunissa liikuttiin autolla niin kieltäydyin järjestelmällisesti ajamasta oman mielenrauhani vuoksi.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Pyöräilijöiden suuntamerkkien näyttäminen on kyllä ihan hukassa suurimmalta osalta.

Itseäni vituttaa suunnattomasti ns. köröttely. Eli satasen alueella ajetaan juuri ja juuri 80km/h, varsinkin aamu- ja iltaruuhkissa perässä saattaa olla useita kymmeniä autoja. Koskee varsinkin vanhoja ihmisiä, jos olet eläkkeellä eikä kiirettä ole, niin saat sitten hidastella niiden edessä ketkä vielä käyvät töissä? Jos sitä kiirettä ei ole ja on pakko körötellä, niin mene sitten bussipysäkeille ja päästä muut ohi. Muutenkin kääntyessä hidastaminen kävelyvauhtiin ja auton käsittely tavalla jonka rinnalla ensimmäistä kertaa autokoulussa ajavakin näyttää Räikköseltä, viittaa mielestäni siihen että ajo-oikeutta ei pitäisi enää olla. Varsinkin jos hidastaminen pitää aloittaa vähintään kilometriä ennen kääntymiskohtaa.

On se kumma kuinka yksittäiset ihmiset voivat aiheuttaa helvetisti harmaita hiuksia niin monelle. Tänään aamusti näin yhden uhkarohkean ja typerän ohituksen. Joku oli kauan jo kytännyt ohituspaikkaa tästä köröttelijästä, sitten jossain kohtaa ilmeisesti tuli oikosulku ja lähti ohittamaan, vastaantuleva auto joutui väistämään pientareen puolella kun tämä eräs lähti väkisin ohi.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Vaikka en mitenkään ylistä omaa ajamistani, niin silti useimmiten kun vaan pääsen etummaisena valoista lähtemään liikkeelle, syntyy saman tien takanani tulevaan valehtelematta tuollainen ainakin 50 metrin väli, vaikken kiihdyttäessäni mene lainkaan ylinopeuden puolelle. .

Saman olen huomannut. En ole mikään Schumacher ja autokaan ei ole aivan Ferrari, vaan taitaisi hävitä kiihdytysajoissa n. 80 % tiellä liikkuville henkilöautoille. Valoista pyrin silti lähtemään mahdollisimman vikkelään ja takana tuleviin tulee yleensä aika reippaasti eroa. Paitsi että kun ajan rajoitusten mukaan, niin yleensä ottavat pienellä ylinopeudella ajaen minuutissa parissa minut kiinni. Jos taas valoissa on edessä joku, niin useimmiten joutuu kiihdytysvaiheessa vähän himmailemaan, mutta sitten kun ajonopeus on saavutettu, niin edellä ajava karkaa hiljalleen horisonttiin. GPS:stä olen tarkistanut omat nopeuteni, niin aika tarkalleen pitäisi olla oikealla tasolla.

Ylinopeuden ajo on kyllä sellainen asia, mitä ei jaksa ymmärtää, edes sen 5 km/h. Ajallinen hyöty on minimaalinen, jos ei jotain Suomen ympäriajoa harrasta. Ja kun kaikki ei kuitenkaan aja "ihan vähän ylinopeutta" saman verran, niin sitten joutuu joko säätelemään vauhtia tai tekemään turhia ohituksia. Ymmärrystä ei kyllä löydy myöskään alinopeuden ajajille. Jos keli ja liikenne antavat mahdollisuuden, niin siellä tiellä ajetaan sitä vauhtia, mitä lätkässä lukee! Jos ei uskalla tai rassi pysty, niin parempi ajella muilla teillä.

Eli eli, kaikki vaan pyrkimään parhaimpansa mukaan rajoituksen mukaan ajamaan, ja kaikilla on helpompaa.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itseäni vituttaa suunnattomasti ns. köröttely. Eli satasen alueella ajetaan juuri ja juuri 80km/h, varsinkin aamu- ja iltaruuhkissa perässä saattaa olla useita kymmeniä autoja.

Tästä sain eilen omakohtaisen kokemuksen, kun Paraisilta tultiin Turkuun päin. Saaristotiellä on suurimmaksi osaksi 80 km/h rajoitus, mutta siellä jonon keulalla joku körötteli ihan rauhassa koko matkan Kaarinaan saakka tasan kuuttakymppiä. Onhan se kätevää jos ei ole kiire, ei tarvitse erikseen laskea nopeutta niissä kohdissa, joissa rajoitus muuttuu hetkeksi kuuteenkymppiin. Jono oli varmasti kilometrin pitkä, ainakin, koska tuolta saaristosta on jokunen muukin kotiinpäin tulija noin sunnuntaina.

Kyllähän siellä nähdäkseni ohiteltiin, soitettiin torvea ja näytettiin käsimerkkejä tälle köröttelijälle, mutta eipä hän siitä jaksanut välittää. En nähnyt kuskia, mutta jos pitäisi veikata, niin kyseessä oli joku vanhus, joka aina ennenkin on siinä ajanut vain kuuttakymppiä ja ajaa tulevaisuudessakin. Vitut niistä miljoonasta muusta, jotka haluaisivat ajaa rajoituksen mukaan.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Luulen, että tuo valoista hitaasti lähteminen juontaa monella juurensa jonkunlaisesta kuvitellusta bensapihistelystä. Tai sitten ikääntyneestä autokoulun opettajasta, jotka usein edustavat Enska&Hanski-koulukuntaa. Ripeähkö kiihdytys haluttuun nopeuteen taitaa kuluttaa jopa vähemmän polttoainetta kuin hidas kiihdytys.

Oma ajotapa on viime vuosina korjaantunut mm. suojatiekäyttäytymisen osalta sekä hiillostamisen vähentämisenä.

Bussikaistaa tai vastoin ryhmitysmerkkejä ajavia etuilijoita kiusaan kyllä edelleen kaikin keinoin.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Linkki vie facebookissa olevaan videoon.

Tällä hetkellä 21 296 jakoa. On sosiaalisesta mediasta ja sen kautta leviävistä asioista ja niiden vaikutuksista mitä mieltä tahansa, niin on saattanut Markoa ihan pikkuisen ottaa pannuun kun on hoksannut esiintyvänsä videolla pääperseilijänä. En jaksanut KiiltoCleanin sivuilla käydä, mutta oletettavasti tämän avainasiakaspäällikön työnantajakin on saanut osansa palautteesta, kun firman autolla ja sitä kautta ainakin välillisesti firman nimissä tuolla lailla tössitään. Tuolla esiintyvä äijän selitys ajotyylilleen on aika huippuluokkaa, luultavasti tämä myyntimies Mynttinen ihan tosissaan uskoo omaan selitykseensä ollen näin ainut, joka niin tekee. "Kun vilkutit pitkiä niin häikäistyin... Joopa joo.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös