Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 082 354
  • 12 893

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juuei. Minun mielestäni nykyinen sääntö on harvinaisen selkeä, jos sitä vain noudatettaisiin.. .
Mutta tuskin keksit mitään haittaakaan tuosta brittien ja irkkujen säännöstä? Sehän vain selkiyttää tilannetta, sujuva liikenne kuitenkin perustuu siihen että ymmärtää mitä kanssaliikkujat seuraavaksi tekevät..
 

Edustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, CFC, Bayern, BVB
Tyydyn vain toteamaan, että vähäisistä liikennemääristä ja poliisin/autokoulujen tapakasvatuksesta johtuen Suomeen on pesiytynyt ehkä koko maailman pahin kuppailemisen kulttuuri.

Ero Saksan ja USA:n liikennekulttuureihin on pöyristyttävän suuri. Esim. Los Angelesin metropolialueella 70km x 100km on 8,5 miljoonaa henkilöautoa, kun koko Suomessa on alle 2,5 miljoonaa henkilöautoa. Silti autoilu on LA:ssa ruuhka-aikaankin sujuvampaa kuin Helsingissä tai jopa Tampereella.

Parin kuukauden päästä pääsen taas katsastamaan tuon eron konkreettisesti ja tiedän että kotimaahan palatessani Helsinki-Vantaalta kehä kolmoselle, alkaa vitutuskäyrä nousemaan logaritmisesti.
 

Puster

Jäsen
Mutta tuskin keksit mitään haittaakaan tuosta brittien ja irkkujen säännöstä? Sehän vain selkiyttää tilannetta, sujuva liikenne kuitenkin perustuu siihen että ymmärtää mitä kanssaliikkujat seuraavaksi tekevät..
Tuota samaa kyselin tällä palstalla jokunen aika sitten ja totesin vastaanoton aika huonoksi. Tyydyn sitten Suomessa vilkuttelemaan vain liikenneympyröistä/kiertoliittymistä poistuessani ja muualla toimimaan muita liikkujia informatiivisemmin.

Tässä vielä havaintokuvaa giffinä siitä, miten muualla ympyröissä ajamista ja vilkuttamista opetetaan. Seuratkaa nyt vaikka vasemmalta tulevaa keltaista autoa ja sen vilkutusta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta tuskin keksit mitään haittaakaan tuosta brittien ja irkkujen säännöstä? Sehän vain selkiyttää tilannetta, sujuva liikenne kuitenkin perustuu siihen että ymmärtää mitä kanssaliikkujat seuraavaksi tekevät..
Mielestäni on selkeämpää, kun vilkkua käytetään vain ympyrästä poistuttaessa. Menee aika yltiöpäiseksi vilkutteluksi, jos pitää lennossa molempiin suuntiin näyttää kääntymissignaalia. Ihan vain siksi, että jo se yhteen suuntaan vilkuttaminen on niin monille kuskeille täysin ylivoimainen rasti. Varsinkin silloin, kun on ruuhka-aika ja ympyrän liepeillä parveilee useita autoja, on selkeämpää laittaa vilkku päälle vain silloin, kun ollaan kääntymässä pois ympyrästä. Se vasemmalle vilkuttaminen ympyrässä ajettaessa on häiritsevää.

Sitä paitsi sehän se vilkun tehtävä on muutenkin; ilmaista hyvissä ajoin kanssa-autoilijoille (ja muulle liikenteelle), että aikoo kääntyä. Ympyrässä ajaminen kun ei ole varsinaisesti kääntymistä, ellei sitten jokaista mutkaa lasketa kääntymiseksi ja vilkun arvoiseksi paikaksi.
 

Nick Neim

Jäsen
Mutta tuskin keksit mitään haittaakaan tuosta brittien ja irkkujen säännöstä? Sehän vain selkiyttää tilannetta, sujuva liikenne kuitenkin perustuu siihen että ymmärtää mitä kanssaliikkujat seuraavaksi tekevät..

Mikäli suomalaiset osaisivat alkuunsa edes tämän ympyrästä poistuttaessa vilkuttamisen, niin tuota voitaisiin jopa harkita. Se olisikin hieno näky kun ruuhka-aikana jengi vilkuttaa miten sattuu, osa vasemmalle kun poistuu ympyrästä ja osa oikealle kun liitytään liikenneympyrään.

Menisi 100% varmasti liikenneympyrät vain entistä sekavammaksi.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
... Se olisikin hieno näky kun ruuhka-aikana jengi vilkuttaa miten sattuu, osa vasemmalle kun poistuu ympyrästä ja osa oikealle kun liitytään liikenneympyrään..
No jos urpot britit osaavat vilkuttaa oikein niin toki suomalaisetkin sen oppisivat.. Täytyy sanoa että siihen nähden miten paljon tässä ketjussa moititaan kansalaistemme liikenneympyrässä ajamista, aika harvoin oikeassa elämässä väärin vilkuttajiin törmään. Ehkä ongelma on suurempi kehätien ulkopuolella..
 

oxymoron

Jäsen
Niin, ajattelutapa on ehkä tyhmä ja jonkun mielestä lapsellinenkin, mutta ainakin minä olen menettänyt uskoni siihen, että tämä asia jotenkin muuttuisi.

Se muuttuu kyllä, mutta vain siihen suuntaan mihin oma käytöksesikin on muuttunut.

Joku on sinua ennen ajatellut noin ja koska hän ei nykyään jaksa välittää, niin se on (muiden välinpitämättömyyden kanssa yhdessä tietenkin) johtanut siihen, että sinuakaan ei enää kiinnosta toimia liikenteessä (tässä kyseisessä asiassa) niin kuin siellä kuuluisi.

Tämän takia tämä tapa on myös minun mielestä tyhmä ja lapsellinen.

Ei siinä, en itsekään usko että tästä ikinä lopullisesti päästään niin kauan kun ihmiset itse ajavat autojansa.

Joo, pointti ymmärretty. On vain paskoja esimerkkejä. Ei, en myöskään murhaa ihmisiä jos joku toinen niin tekee.

Vilkuttamatta jättämisestä taitaa seurauksena olla vain harmaita hiuksia ja menetettyjä hermoja.

No parempana esimerkkinä voisi olla vanhemmalle ihmiselle paikan antaminen (tai tilan tekeminen) julkisissa kulkuneivoissa. Ei sitä kaikki tee edes pyydettäessä. Jätätkö paikkasi antamatta vanhukselle, vain koska olet menettänyt uskosi siihen, että tämä asia jotenkin muuttuisi?

Molemmissa tapauksissa eleen tekemättä jättäminen aiheuttaa toisille niitä harmaita hiuksia, mutta jälkimmäisessä tilanteessa se konkretisoituu inhimillisemmällä tavalla joka sen aiheuttamien tunteiden johdosta vaikuttaa merkityksellisemmältä.

Molemmissa tapauksissa olet mulkku.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Ero Saksan ja USA:n liikennekulttuureihin on pöyristyttävän suuri. Esim. Los Angelesin metropolialueella 70km x 100km on 8,5 miljoonaa henkilöautoa, kun koko Suomessa on alle 2,5 miljoonaa henkilöautoa. Silti autoilu on LA:ssa ruuhka-aikaankin sujuvampaa kuin Helsingissä tai jopa Tampereella.

Pitää tohon LA:han tarttua, kun juuri keskustelin ihmisen kanssa joka tuolla vuosia oli töissä. Sanoi, että normaaliin puolentunnin matkaan meni äkkiä pari tuntia kun jono ei yksinkertaisesti liikkunut mihinkään. Itse olen istunut paikoillani Philadelphian ruuhkassa ja kyllä siinä oli ikävä vaikkapa sitä Kehä kolmosen tai Kekkosen tien ruuhkaa.

Muutenkin Suomen ajokulttuuri saa mielestäni ihan turhaan kuraa niskaansa. Suomen (ylihinnoiteltu) autokoulusysteemi varmistaa sen, että jokainen tietää säännöt tasan tarkkaan ja suomalaiset tunnetusti seuraavat sääntöjä loppuun asti.

Liikenneympyrässä vilkuttamisesta (ja liikenteessä muutenkin) olen silti samaa mieltä. Vituttaa ihmiset, jotka ei voi sitä vilkkua käyttää. En oikein edes ymmärrä, että mikä siinä on niin rasittavaa ettei voi muille kertoa jos meinaa kääntyä? Itsekin käytän refleksinomaisesti vilkkua joka tilanteessa vaikka ketään ei olisi mailla halmeilla. Ei sitä tule edes ajateltua, kun sen on aina tehnyt.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muutenkin Suomen ajokulttuuri saa mielestäni ihan turhaan kuraa niskaansa. Suomen (ylihinnoiteltu) autokoulusysteemi varmistaa sen, että jokainen tietää säännöt tasan tarkkaan ja suomalaiset tunnetusti seuraavat sääntöjä loppuun asti.

Jokainen ei todellakaan tunne liikennesääntöjä. Ja vaikka osaisikin, niin sujuva liikkuminen vaatii aika paljon muutakin kuin liikennesääntöjen osaamista. Liikennesääntöjen osaaminen ja kaikenlainen joustavuus liiikenteessä eivät ole mitään rakettitiedettä, mutta varsin merkittävällä osalla tielläliikkujista ei ole minkäänlaista pelisilmää, mikä tekisi liikenteestä paljon sujuvamman. Toki osa on yksinkertaisesti niin tyhmiä, ettei loogisimmatkaan liikennesäännöt ole hallussa, vaikka olisi kuinka autokoulu käytynä. Ja tämä ei ole toki pelkästään suomalainen ilmiö.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Liikennesääntöjen osaaminen ja kaikenlainen joustavuus liiikenteessä eivät ole mitään rakettitiedettä, mutta varsin merkittävällä osalla tielläliikkujista ei ole minkäänlaista pelisilmää, mikä tekisi liikenteestä paljon sujuvamman.

Liikennesääntöjen osaaminen ja pelisilmä/joustavuus, harvalta löytyy nämä kaikki ja kun puhutaan ruuhka-aikaan ajamisesta niin tarvitsee olla vain yksi auto kahdestakymmenestä jolla on pahasti hukassa jokin osa-alue näistä niin liikenne jumiutuu.

Vaikea lähteä tästä ketään syyttelemään, monia autoilijoita kiinnostaa puutarhanhoito enemmän kuin autot ja liikenne. Kyllä he liikennesäännöt osaavat mutta vetävät varman päälle hissukseen ettei pääse sattumaan mitään yllättävää.
Tänäänkin yks mamma ajoi ihan liikennesääntöjen mukaisesti mutta ei kovin sujuvasti kun yhtään liiottelematta joka kerta kun lähti liikennevaloista antoi edessä olevan ottaa ensiksi 30 metriä etumatkaa ja sitten lähti itse liikkeelle, ruuhkassa ei hyvä juttu.

_
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Ja vaikka osaisikin, niin sujuva liikkuminen vaatii aika paljon muutakin kuin liikennesääntöjen osaamista. Liikennesääntöjen osaaminen ja kaikenlainen joustavuus liiikenteessä eivät ole mitään rakettitiedettä, mutta varsin merkittävällä osalla tielläliikkujista ei ole minkäänlaista pelisilmää, mikä tekisi liikenteestä paljon sujuvamman.

Tää on kyllä ihan totta. Toki nimenomaan liikennesäännöt isolta osalta vaikuttaa siihen, että liikenne on sujuvaa. Eli jos kaikki seuraa sääntöjä, niin se liikennekin sujuu kohtuu mutkattomasti. Ongelmia taitaa usein tulla siinä kohtaa, kun ei ole mitään tiettyä sääntöä ohjaamassa toimintaa vaan pitäisi käyttää sitä pelisilmää. Ja valitettavan harvalta se löytyy.

Toki osa on yksinkertaisesti niin tyhmiä, ettei loogisimmatkaan liikennesäännöt ole hallussa, vaikka olisi kuinka autokoulu käytynä. Ja tämä ei ole toki pelkästään suomalainen ilmiö.

Pysyn silti väitteessäni, että suomalaiset tuntevat liikennesäännöt varsin hyvin. "tarkalleen" oli ehkä vähän liioittelua viime viestissä, mutta kuitenkin. Esim. New Yorkissa ihmisen pitää käydä 5 tunnin teoriasessio, jossa käsitellään asiat huomattavasti heikommin kuin Suomessa. Sen päälle on teoriakoe, jossa on 10 kysymystä jotka ovat varsin simppeleitä. Ajokoe on muutaman minuutin korttelin ympäri.

Meillä koko prosessi on niin pitkä, että siitä saa lukiossa opintoviikkoja.. Kyllä siinä väkisinkin yleistietämys on kovemmalla tasolla. Toki on kai aiheellista kysyä, että kannattaako tällaiseen maahan verrata, mutta kun se tossa ylempänä otettiin esille hyvänä esimerkkinä.
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Pysyn silti väitteessäni, että suomalaiset tuntevat liikennesäännöt varsin hyvin. "tarkalleen" oli ehkä vähän liioittelua viime viestissä, mutta kuitenkin. Esim. New Yorkissa ihmisen pitää käydä 5 tunnin teoriasessio, jossa käsitellään asiat huomattavasti heikommin kuin Suomessa. Sen päälle on teoriakoe, jossa on 10 kysymystä jotka ovat varsin simppeleitä. Ajokoe on muutaman minuutin korttelin ympäri.

Meillä koko prosessi on niin pitkä, että siitä saa lukiossa opintoviikkoja.. Kyllä siinä väkisinkin yleistietämys on kovemmalla tasolla. Toki on kai aiheellista kysyä, että kannattaako tällaiseen maahan verrata, mutta kun se tossa ylempänä otettiin esille hyvänä esimerkkinä.

Tuokin vähän riippuu miten täällä suorittaa autokoulun. Opetusluvilla vetäsee pariin otteeseen tuon harjoituskokeen minkä jälkeen pääsee lähes varmasti teoriakokeen läpi ja inssissä käy rykäisemässä vartin lenkin. Toki tähänkin on tänäpäivänä tuotu autokoulujen rahastus mukaan, eikä ajokortin ajaminen ole enää vissiin ihan näin mutkatonta, toista se oli vielä muutama vuosi takaperin. Tuosta toki samaamieltä, että yleisellä tasolla suomalaiset tuntevat liikennesäännöt hyvin. Ps. Lukiossa ei ole opintoviikkoja, kurssin tuosta autokoulusta voi toki saada hyväksiluettua.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Tapahtui seuraavaa:

Ajoin tuttua kameravalvottua tietä kohti kotiani työpäivän päätteeksi bemarin perässä asiallisella turvavälillä nopeutena oman autoni mittari mukaan noin 105 km/h eli asiallista etenemistä. Yhtäkkiä edellä ajava kuski tipauttaa nopeutensa jarruvalot vilkkuen 75 kilometriin tunnissa noin 500 metriä ennen kameranvalvontatolppaa. Navigaattorinsa ilmeisesti ilmoitti lähestyvästä nopeusvalvonnasta.

Minä en voi ymmärtää tätä käyttäytymismallia. Ehkä pitäisi näille hermoheikoille asettaa navigaattorikielto. Ei saatana se voi olla näin vaikeaa.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Terveisiä pääsiäisliikenteestä. Muutama metri tuli ajettua.

Eihän ihmisellä pitäisi tietenkään kiire minnekään olla, mutta ihmetytttää jossain määrin kun pääteidemme nopeusrajoitukset on jo valmiiksi alimioitettu miksi silti ei haluta/uskalleta ajaa satasen alueella satasta vaan körötellään 80 km/h ja kun autoja tulee vastaan tipautetaan vielä siitäkin.

Tämä käytösmalli altistaa turhille ohituksille, jotka ovat suurin syy liikennekuolemille.

Ja kyllä köröttelin tänään ihan riittävästi edellä maintun kaltaisen perässä, että avautua piti.
 

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Terveisiä pääsiäisliikenteestä. Muutama metri tuli ajettua.

Eihän ihmisellä pitäisi tietenkään kiire minnekään olla, mutta ihmetytttää jossain määrin kun pääteidemme nopeusrajoitukset on jo valmiiksi alimioitettu miksi silti ei haluta/uskalleta ajaa satasen alueella satasta vaan körötellään 80 km/h ja kun autoja tulee vastaan tipautetaan vielä siitäkin.

Tämä käytösmalli altistaa turhille ohituksille, jotka ovat suurin syy liikennekuolemille.

Ja kyllä köröttelin tänään ihan riittävästi edellä maintun kaltaisen perässä, että avautua piti.

Aivan samaa asiaa ihmettelin tänään, kun tuolla liikenteessä myös olin. Hyvä keli, hyvä tie, ei paljoa liikennettä, mutta silti pitää ajella 100:n alueella karvan yli 80km/h. Jos haluaa ajella alle nopeusrajoitusen, niin sitten sopivin väliajoin tiensivuun päästämään muut ohi, kiitos.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pyöräilin tuossa eilen töistä kotiin Sörnäisten rantatiellä kun Vilhovuorenkadulta (vasemmalta mäestä) tuli pyöräilijä aivan järkyttävän lujaa rantatien pyörätielle nurkan takaa. Vauhtia oli ainakin 30 km/h ja pyöräilijä tuli siis talon nurkan takaa, eikä voinut nähdä yhtään mitään mitä rantatiellä on tulossa vastaan. Itse vielä ajoin oikeaa laitaa ja hänen oli pakko ohittaa minut minusta katsottuna oikealta, hänen suunnasta katsottuna vasemmalta, ilmeisesti koska vauhti oli niin kova eikä hän uskaltanut kääntyä pyörätien oikeaan reunaan.

Vaikea selittää tilannetta, mutta kyllä kauhistutti ajatus, että nurkan takana olisikin ollut pyöräilijä lähempänä tai esimerkiksi lastenvaunut. Aivan saatanan vastuutonta ajaa kaupungissa pyörä-/kävelytiellä noin lujaa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Moottoriteihin liittyen ihmettelen suuresti autoilijoita jotka ajaa alinopeutta tai max 95kmh 100-alueella ja sitten kun tulee moottoritien tietyö 80mkh ja 60kmh rajoitus niin painetaan samaa vauhtia läpi kavennettujen kaistojen ja kaiken lisäksi duunarit tekee töitä siinä metrin päässä. Näitä teiden ritareita on todella paljon , ei yksi ei kaksi vaan lukuisia näkyy yhdellä ajokerralla kun itse on vastaavissa paikoissa liikenteessä.

Mikä niitä ihmisiä vaivaa? Tutka voisi rauhoittaa tilannetta, parhaimmillaan ajavat noin 40kmh ylinopeutta läpi tietyöalueen. Sairasta. Nämä vajaaälyiset aiheuttavat lukuisia onnettomuuksia kun jo muutenkin tietyömaa-alueiden poikkeusjärjestelyt ovat kaventaneet kaistoja, kaistat mutkittelevat ja tämän lisäksi nopeuserot autojen välillä kasvavat tuonne liki 40kmh.

edit. tuo alinopeuden ajaminen on pientä mainitsemani tietyö-alueiden ylinopeuksien kanssa.

_
 
Viimeksi muokattu:

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mikä niitä ihmisiä vaivaa? Tutka voisi rauhoittaa tilannetta, parhaimmillaan ajavat noin 40kmh ylinopeutta läpi tietyöalueen. Sairasta. Nämä vajaaälyiset aiheuttavat lukuisia onnettomuuksia kun jo muutenkin tietyömaa-alueiden poikkeusjärjestelyt ovat kaventaneet kaistoja, kaistat mutkittelevat ja tämän lisäksi nopeuserot autojen välillä kasvavat tuonne liki 40kmh.

Turunväylällä on tuota saanut ihmetellä, Helsingin suuntaan kun mennään, niin Kehä II ja Kehä I välissä on tietyöt jossa nopeus tippuu satasesta ensin 80km/h ja sitten 60km/h. Siinä menee autoa oikealta ja vasemmalta satasta tai lujempaakin ohi, eikä hommassa ole oikein mitään järkeä. Yhtä pakettiautoa oikein ihailin, ohitteli milloin vasemmalta, milloin oikealta hirveällä vauhdilla autoja ja pääsi lopulta sata metriä ennen mua Kehä I liittymästä ylös. Poliiseille voisi olla hyvää sakkorysää siinä, kun audit ja volvot posottavat huomattavilla ylinopeuksilla.
 

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Poliiseille voisi olla hyvää sakkorysää siinä, kun audit ja volvot posottavat huomattavilla ylinopeuksilla.
Tämän aamun ja iltapäivän kokemuksella ainoat kutakuinkin rajoitusten mukaan ajaneet ohjastivat näitä kahta merkkiä. Kameravalvonta paikalle, niin 90 % saa sakon ja puolet lopuista huomautuksen. Erikoista tuossa paikassa on, että ukkoja näkyy töissä pyhäpäivinäkin.

Viime viikolla jollekin ammattiautoilijalle tuli yllätyksenä, kun kiihdytin sataseen kyseisen merkin kohdalla ja hän ei nopeuttaan muuttamatta päässytkään vaihtamaan haluamaansa kohtaan käyttämälleni kaistalle. Tilaa oli edessä ja takana, mutta silti hän näke tarpeelliseksi tervehtiä kanssa-autoilijaa kansainvälisin käsimerkein. Kaveri veti reilua satasta koko pätkän läpi.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, LA Kings, Raiders, Concordia Stingers
Taksinkuljettajan näkökulmasta (Hki), mittavan kolmen kuukauden kokemuksen perusteella:

-Vuosia P-Ameriikassa asuneena; kyllä liikenne täällä toimii, aivan oikeasti
-That said, ytimessä missä suurin osa valottomista on tasa-arvoisia, kurkin aina sekä oikealle ETTÄ vasemmalle, koska sieltä oikeasti tullaan sen kummemmin miettimättä, oli se sitten auto, pyöräilijä tai mikä vain. Olisi kiva jos sääntöjä noudatettaisiin mutta itse en viitsi riskeerata asiakkaitani, itseäni, muita enkä kalustoa sen sekunnin takia minkä vilkaisu toiseen suuntaan vie.
-Viiskulma, fuck you! Kohtaa tuntemattomalle vaikea ajettava minkä ymmärrän
-Pysykää nyt poissa niiltä joukkarikaistoilta jos ette oikeasti ole heti kääntymässä oikealle. Ja pakut, ajakaa niillä silloin kun se sallitaan!
-Vittu se vilkku päälle!!!!!!!
-Suomessa Tamperelaisen ja maailmalla Montrealilaisen suht aggressiivisen ajokulttuurin omaksuneena (joka on rajusti lieventynyt taksin rattiin hypättyäni koska henkiä kyydissä), stadilaiset antaa oikeasti hyvin jouheasti tietä kun lyö sen vilkun päälle (joskus olen, varsinkin kun tänne muutin, saattanut tätä nössöilyksi kutsua). Usein heilahtaa jopa käsi kiitokseksi ja itsen kiitän myös aina kun suinkin muista, ehkä 87% ajasta. Seassa on totaalisia vittupäitä mutta ajoneuvojen määrää miettiessä niitä tulee aina olemaankin joku pieni prosentti. Vettä hanhen selästä tai sitten ovatkin yhtäkkiä jumissa bussin takana länsiväylän erkanevilla taksikaistoilla. Siinähän kiehut.
-Suomessa noin yleensäkin jalankulkijoiden oikeudet eivät ole parhaat mahdolliset.
-Ymmärrän nyt kehien ja vilkkaimpien ulosmenoväylien päivittäiset kolarit. Ajoneuvojen välejä ei välillä ole, siksi ne kuusi autoa ovat aina nipussa ja jos eivät niin Otaniemen hätäjarrutukset näkyvät pian Tuusulanväylän risteyksessä asti. Kaikki pääsevät kotiin, mitään ei voiteta roikkuessa, päinvastoin.

Kaikki maalaisjärkeä ja parannettavaa on mutta kyllä tämä pääpiirteissään toimii. Alypuhelimet kyllä tekisi välillä tyhjänä ajaessa mieli repiä käsistä pois ja vaikka seurata kotiin missä antaisin sen takaisin.

Ai niin, ja ainakin omasta mielestäni taksin ajaminen on oikeasti hauskaa puuhaa, sopivaa asiakaspalvelua joka ainakin itselleni on kuin nakutettua. Nautin työstäni joka päivä ja koen onnistumisen tunteita. Rauhallista ja joustavaa ajelua kaikille!!

EDIT: Olen ensimmäisenä valmis myöntämään että joukostamme löytyy myös järkyttäviä höyrypäitä jotka ajattelevat menettävänsä euroja jos eivät kaahaa, kiilaa tms. ja näin saa seuraavaa asiakasta pian kyytiin. Prosentti voi olla jopa 4-8 mutulla. Mutta tämä ammattikunta pistää silmään koska katolla on keltainen huutomerkki. En silti puolustele
 
Viimeksi muokattu:
EDIT: Olen ensimmäisenä valmis myöntämään että joukostamme löytyy myös järkyttäviä höyrypäitä jotka ajattelevat menettävänsä euroja jos eivät kaahaa, kiilaa tms. ja näin saa seuraavaa asiakasta pian kyytiin. Prosentti voi olla jopa 4-8 mutulla. Mutta tämä ammattikunta pistää silmään koska katolla on keltainen huutomerkki. En silti puolustele
Luulen, että tunne siitä että taksit kaahaavat tulee siitä kun taksinkuljettajat ovat niin tottuneita ajeluun että ajelevat reippaammin kuin keskivertoautoilija. (Vrt. jos nyt kokeilisit tehdä kuperkeikan niin varmaan aika varovaisesti tekisit, mutta jos tapanasi olisi tehdä kuperkeikkoja tuntikausia päivittäin niin tuskinpa paljoa tulisi mietittyä mihin asentoon itsesi asettelet ja miten ponnistat, vaan tekisit vaan reippaasti.) Eivät siis oikeasti mitenkään kaahaa, mutta esim. lähestyvät suojateitä satunnaisia autoilijoita kovemmalla vauhdilla ja jarruttavat myöhemmin, koska tekevät sitä niin useasti että tietävät missä kohtaa kannattaa jarruttaa. Meistä suojatietä ylittävistä se sitten näyttää siltä, että sieltä tulee auto kovempaa kuin yleensä, ja aiheuttaa pohdintaa että tuleekohan tuo tuosta päälle vai ei. Ja sitten kun siellä katolla tosiaan on se keltainen huutomerkki, niin on helppo todeta "vitun taksikuskit, taas".
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Luulen, että tunne siitä että taksit kaahaavat tulee siitä kun taksinkuljettajat ovat niin tottuneita ajeluun että ajelevat reippaammin kuin keskivertoautoilija.
Tuo nyt ei varsinaisesti ole mikään lieventävä asianhaara, itse asiassa jopa päinvastoin. Kun on niin sanottu ammattiautoilija, pitäisi tietää ja osata paremmin.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Eivät siis oikeasti mitenkään kaahaa, mutta esim. lähestyvät suojateitä satunnaisia autoilijoita kovemmalla vauhdilla ja jarruttavat myöhemmin, koska tekevät sitä niin useasti että tietävät missä kohtaa kannattaa jarruttaa. Meistä suojatietä ylittävistä se sitten näyttää siltä, että sieltä tulee auto kovempaa kuin yleensä, ja aiheuttaa pohdintaa että tuleekohan tuo tuosta päälle vai ei.

Ööö, kyllä sitä nyt autolla ajaessa huomaa varsin selvästi, että takseilla on hyvin usein tilannenopeus muita autoilijoita suurempi. Valoista lähdetään horisonttiin ja jos ajat 40 km/h tunnissa (rajoituksen mukaan), niin taksi helposti suhahtaa vain ohi. Varsinkin Helsingin keskusta-alueella, taksit ajavat yli rajoitusten todella usein.

Tuo jarruttaminen johtuu kyllä siitä, että nopeutta on oikeasti enemmän kuin tavallisella autoilijalla ja tästä syystä näyttää jalankulkijasta hurjemmalta. Kyllähän sitä nyt silmällä erottaa, onko lähestyvän ajoneuvon nopeus normaalia suurempi. Ei se mistään lyheämmästä harrutusmatkasta ole riippuvainen tai kyllähän sitäkin taksit harrastavat, eli tehdään tiukkoja jarrutuksia suuren tilannenopeuden takia. Itseäni vituttaa olla sellaisen taksin kyydissä, jolla ei ole kuin kaksi asentoa kaasujalassa, se kun on varsin epämukavaa matkantekoa.

Suomalainen liikennekulttuuri on kyllä mennyt huonompaan suuntaan kokoajan. Tässä muutama ranskalainen:

-vilkun käyttäminen yleisesti (kaistanvaihto, liikenneympyrä, kääntyminen risteyksessä)
-turvaväli
-liikenneympyrässä ajaminen
-itse ajamiseen keskittyminen, ohjaamossa tehdään kyllä kaikkea muuta
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös