Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 137 770
  • 13 235

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Soitappa poliisille, voivat tulla partioinnin ohella joskus valvomaan.

Hauskempaa leikkiä itse poliisia.

Kyllä siellä poliiseja aina välillä pyörii ja varmasti muutkin ovat tuon asian huomanneet.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet

Tähän lisäyksenä kuulokkeet päässä kävelijät. Auta armias sitä tunnetta, kun edessä kävelee kuuro niskavammainen joka valtaa koko tien, etkä pääse ohi vaikka rimputtaisit kelloa kuinka läheltä tai kaukaa.

Toinen mikä ihmetyttää on se, että miksi joka kerta pyörätiellä pyöräilessäni siellä on aina joku neljän ihmisen rivi kävelemässä pyörätiellä? Se valkoinen katkoviiva on sitä varten, että kävelijät ja pyöräilijät kulkisivat omalla kaistallaan. Tähän yhtälöön kun lisätään vielä koira, flexi-panta ja napit korviin niin ei saatana että menee hermot. Itse ulkoilutan koiraa päivittäin, joten pystyn samaistumaan myös koiranulkoiluttajan rooliin.

Toki suurin osa pyöräiöijöistä on kusipäitä, jotka rikkovat sääntöjä tavalla tai toisella. Itsekin näen joka päivä ihmisiä, jotka ajavat kuulokkeet korvilla ja esim. niitä, jotka eivät näytä kädellä suuntaa minne ovat kääntymässä autotiellä ajaessaan.

Silti autoilijoistakin löytyy näitä, joilla on asennevamma pyöräilijöitä kohtaan. Tasa-arvoisissa risteyksissä ei anneta pyöräilijän tulla, samalla kun edellä ajava auto päästetään läpi. Itse olen mm. saanut töötistä, kun ajoin tänä talvena autotiellä (valaistukset kunnossa eikä vieressä ollut pyörätietä). Osan mielestä autotiellä ei saisi ajaa missään tilanteessa, ja kävelijöiden mielestä ei saisi ajaa kävelijöiden seassa...
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Toinen mikä ihmetyttää on se, että miksi joka kerta pyörätiellä pyöräilessäni siellä on aina joku neljän ihmisen rivi kävelemässä pyörätiellä?

Vähintäänkin yhtä mukavaa on tavata maantieltä rivi ihmisiä. No yleensä vain kaksi, mutta rivi se on sekin. Eräs iltapäivä töistä tullessa tapasin yhden pariskunnan. Tien vieressä käveli nainen koiraansa ulkoiluttamassa. Naisen vieressä, reippaasti tien puolella käveli naisen sikaniskamies. Oikean käden nakkisormet metrin verran ajokaistalla. Auto tuli vastaan, joten pysähtyä siinä sitten täytyi sikaniskan eteen. Kädet pystyyn ihmetyksen merkiksi, notta mitäs hlelelevettiä herra niska kävelee siinä maantiellä? Vastauksena keskari pystyyn.
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Katos, minulla meni juuri kuppi nurin. Totta munassa autoliikenne on jalankulkijoita tärkeämpää. Siellä se kansantalous liikkuu, ja siellä ei pysty ottamaan nopeusrajoitusten takia kiinni sitä kohtuutonta haittaa minkä pällit jalankulkijat aiheuttavat, vrt jalankulkijan ottamat pari juoksuaskelta. Käyttäkää sitä oikeutta, köyhät.

No, ehdottaisin, että niin kauan kuin laki on kuin on kaikki TosiFani mukaanlukien noudattavat sitä, mutta halukkaat voivat ruveta vaatimaan lainmuutosta ja/tai valoja ko. porilaiselle suojatielle, ja seuraavan kerran kävelemässä ollessaan benicio ajattelee kevään kauneutta tai illan välieräottelua ja Ylärima kansantaloutta.
 

Jääkaappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga
Jokin aika sitten eräs nimimerkki muistutti, että englanniksi vilkku on indicator, joka viittaa vilkkua paremmin tuon valon käyttämisen alkuperäiseen tarkoitukseen. Mikäli meilläkin vilkkua kutsuttaisiinkin vaikka suunnannäyttäjäksi tai osoittajaksi, voisi junteille mennä vilkun tarkoitus paremmin perille.

Mielestäni poliisit voisivat alkaa sakottamaan, jos ei käytä vilkkua.

Vituttaa ja nykyään jätän itsekin vilkuttamatta juurikin esim. liikenneympyrässä aina kun mahdollista. Jos ei muut, niin en minäkään.

Sen verran toki käytän pelisilmää, että jalankulkijoille ei aiheudu vaaraa.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Tulipa oltua Roomassa ja lainattiin autoa. Suomessa liikenteessä käyttäydytään ihan hyvin! Tuli ikävä Suomen "mulkkuja" ajoteillä, koska ne ovat nöösejä Rooman kusipäisiin verrattuna. Kahden kaistan keskeltä yritetään tuontuosta ohittaa ja ylinopeutta vähintään tuplat aina. Tai ainakin tuntui siltä.
 

axe

Jäsen
Näin keväisin lumien sulettua huomaa taas aina Tampereen Kissanmaankadun hienouden. Tää kun toimii hyvänä reittinä esim. keskussairaalan ja parinkin koulun välin väellä. Jotta itsekin kovana pyöräilijänä vaan aina sylettää tuo käytös, kun parhaina hetkinä saattaa nähdä esimerkiksi neljä pyöräilijää kaikki menossa samaan suuntaan - yksi oikean reunan jalkakäytävällä, toinen oikean autokaistan laidassa (jee hyvä, oikein meni!) yksi vastaantulevan autokaistan laidassa ja yksi vasemman puolen jalkakäytävällä. Siihen sitten vielä toiseen suuntaan fillaroivia sekaan. Plus tietty autot ja jalankulkijat. Villi meininki!
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Vituttaa ja nykyään jätän itsekin vilkuttamatta juurikin esim. liikenneympyrässä aina kun mahdollista. Jos ei muut, niin en minäkään.

Hieno asenne.

Liikenneympyröissä tuo vilkun käyttämättä jättäminen vituttaa ehkä eniten. Liikenne nopeutuis pirusti, jos jokainen käyttäisi ulos tullessaan vilkkua, eikä tarvisi turhaan venailla sitä tyhjää kohtaa siinä. Kai siitä sormen liikuttamisesta on vaan niin pirun paljon vaivaa.
 

oxymoron

Jäsen
Hieno asenne.
...
Kai siitä sormen liikuttamisesta on vaan niin pirun paljon vaivaa.

Tähän täytyy tarttua. Ymmärrän tuon "jos ei muut niin en minäkään"-asenteen kun oikein vituttaa, mutta suuntavilkun käyttäminen on niitä asioita joissa en tuota selitystä niele.

Hyvinkin pienellä, oikealla eleellä pidät omalta osaltasi liikenteen ehkä hieman jouhevampana.

Tämän monille tuntemattoman säätimen, joka tekee jotain sille oranssille valolle, käyttämättä jättäminen taas saattaa hidastaa liikennettä kokonaisuudessaan ja esimerkiksi liikenneympyrässä välittömän vaikutuksen kohteena (seuraavassa liittymäkohdassa vuoroaan odottava) oleva esimerkillinen autoilija saa harmaita hiuksia vain koska sinä et viitsinyt sitä yhtä säätövipua naksauttaa ala-asentoon.

Pistetään paha kiertämään. Joku muu aiheutti vitutusta minulle, joten minun on aivan pakko aiheuttaa sitä jollekin muulle, joka sitä ei välttämättä edes ansaitse.
 

Jääkaappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga
Tähän täytyy tarttua. Ymmärrän tuon "jos ei muut niin en minäkään"-asenteen kun oikein vituttaa, mutta suuntavilkun käyttäminen on niitä asioita joissa en tuota selitystä niele.

Niin, ajattelutapa on ehkä tyhmä ja jonkun mielestä lapsellinenkin, mutta ainakin minä olen menettänyt uskoni siihen, että tämä asia jotenkin muuttuisi.

Viikosta, vuodesta ja kaupungista toiseen saa vittuuntua aina kun liikenneympyrässä odottelee vuoroaan. Väitän, että selvä enemmistö sitä vilkkua:

A) Ei käytä ollenkaan
B) Vilauttaa kerran kun auto on jo puoliksi poistunut ympyrästä

Joskus vielä jaksoin yrittää olla esimerkillinen, mutta tällä hetkellä kirves makaa syvällä kaivossa.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Niin, ajattelutapa on ehkä tyhmä ja jonkun mielestä lapsellinenkin, mutta ainakin minä olen menettänyt uskoni siihen, että tämä asia jotenkin muuttuisi.

No ei vittu nyt taas.

Ai jonkun mielestä (ei sen imurin) lapsellinen? Eihän yksikään aikuinen voi perustella omaa käyttäytymistään, "no kun muutkin " -kommentilla. Heitätkö roskatkin luontoon, koska muutkin tekevät niin tai varastatko kaupasta, kun muutkin tekevät niin? En viitsi jatkaa pidemmälle, koska tajusit varmaan pointin?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Haunted shores ja Jermu jo väänsivätkin puolestani rautalangasta, joten TosiFani on nyt hyvä ja vie kiltisti lupauksensa mukaisesti korttinsa Porin poliisilaitoksen kansliaan ja siirtyy arvioimaan asiaa jalankulkijan näkökulmasta...?

Mikäli tuossa risteyksessä noudatettaisiin sinun vaatimustasi, autoilijat eivät voisi ohittaa suojatietä koskaan, sillä aamuruuhkassa ihmisiä on aina odottamassa tien ylitystä. Onneksi suurin osa autoilijoista osaa ajatella, eivätkä pysähdy tien ylitystä odottavien takia. Ja onneksi Porissa on fiksuja ihmisiä, kävelijöistä suurin osa ymmärtää vihreän aallon idean.
 

Jääkaappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga
No ei vittu nyt taas.

Ai jonkun mielestä (ei sen imurin) lapsellinen? Eihän yksikään aikuinen voi perustella omaa käyttäytymistään, "no kun muutkin " -kommentilla. Heitätkö roskatkin luontoon, koska muutkin tekevät niin tai varastatko kaupasta, kun muutkin tekevät niin? En viitsi jatkaa pidemmälle, koska tajusit varmaan pointin?

Joo, pointti ymmärretty. On vain paskoja esimerkkejä. Ei, en myöskään murhaa ihmisiä jos joku toinen niin tekee.

Vilkuttamatta jättämisestä taitaa seurauksena olla vain harmaita hiuksia ja menetettyjä hermoja.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Liikenneympyröissä tuo vilkun käyttämättä jättäminen vituttaa ehkä eniten.
Toisaalta sekin vituttaa, kun sitä käytetään väärin. Tänään todistin kahdesti, kun liikenneympyrässä vilkutettiin innokkaasti vasemmalle, molemmilla kerroilla naiskuski (ja kyllä, olisin maininnut sukupuolen myös siinä tapauksessa, että kuljettajat olisivat olleet miehiä). Ympyrästä poistuessaan eivät tietenkään vilkkua käyttäneet.

En minäkään käytä vilkkua liikenneympyrästä poistuessani. Siis silloin, kun muuta liikennettä ei ole mailla eikä halmeilla.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Minä taas käytän aina, vaikka olisin yksin neliökilometrin alueella. Se on automaatio ja muista tienkäyttäjistä riippumaton.

Tämä on hyvä asenne.
Helpompaa on käyttää vilkkua aina kuin käyttää aikaansa toteamiseen ettei kukaan ole lähistöllä ja vilkkua ei tarvitsisi käyttää.
Vilkun käyttäminen pitää olla automatio kuten muidenkin liikennesääntöjen noudattaminen.
Toisten virheistä provosoituminen ja niiden kostaminen muille on perseestä.
 

Apmp-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, TPS
Viikosta, vuodesta ja kaupungista toiseen saa vittuuntua aina kun liikenneympyrässä odottelee vuoroaan. Väitän, että selvä enemmistö sitä vilkkua:

A) Ei käytä ollenkaan
B) Vilauttaa kerran kun auto on jo puoliksi poistunut ympyrästä

Turku on tietysti Turku, mutta täällä en ainakaan itse uskalla edes luottaa siihen kun porukka vilkuttaa liikenneympyröissä. Porukka vilkuttaa jatkuvasti ihan päin helvettiä. Yleisin tuntuu olevan se, että lyödään vilkku oikealle kun ajetaan sisään ympyrään ja otetaan se pois kun käännytään sieltä pois. En vittu oliskaan tiennyt, että aiot ajaa sitä ympyrää oikealle.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Yleisin tuntuu olevan se, että lyödään vilkku oikealle kun ajetaan sisään ympyrään ja otetaan se pois kun käännytään sieltä pois. En vittu oliskaan tiennyt, että aiot ajaa sitä ympyrää oikealle.
Turku on toki aina Turku, mutta Britanniassa yms. nämä ympyrässä oikealle vilkuttajat ja samaan suuntaan rattia veivaavat.
 

godspeed

Jäsen
Yleisin tuntuu olevan se, että lyödään vilkku oikealle kun ajetaan sisään ympyrään ja otetaan se pois kun käännytään sieltä pois. En vittu oliskaan tiennyt, että aiot ajaa sitä ympyrää oikealle.

Jos tällaisessa tilanteessa on kyse siitä, että meinataan kääntyä oikealle heti ensimmäistä liittymästä ja ympyrässä vietetään todella vähän aikaa, niin sehän tekee liikenteen sujumiselle vain hyvää laittaa jo ympyrään mennessä kilkatin päälle. Eri asia sitten jos ajetaan vilkku päällä yli puolet ympyrästä, jolloin kukaan kanssakulkija ei voi tietää enää mitään mistään. Näitä en tosin ole kertaakaan tavannut.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Turku on toki aina Turku, mutta Britanniassa yms. nämä ympyrässä oikealle vilkuttajat ja samaan suuntaan rattia veivaavat.

Tästä tulikin mieleen että olisi hienoa saada Suomeenkin sama liikenneympyröiden vilkutussääntö kuin Briteissä. Eli täällä voisi vilkuttaa vasemmalle kunnes poistuessa sitten oikealle. Helpottaisi lisää muiden liikkujien arviointia milloin liittymään voisi ajaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli täällä voisi vilkuttaa vasemmalle kunnes poistuessa sitten oikealle. Helpottaisi lisää muiden liikkujien arviointia milloin liittymään voisi ajaa.
Juuei. Minun mielestäni nykyinen sääntö on harvinaisen selkeä, jos sitä vain noudatettaisiin. Eli vilkku päälle vain, kun ollaan poistumassa ympyrästä. Ja vilkku päälle nimenomaan riittävän ajoissa, eli heti, kun auto on ohittanut ympyrän edellisen poistumisväylän.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juuei. Minun mielestäni nykyinen sääntö on harvinaisen selkeä, jos sitä vain noudatettaisiin.. .
Mutta tuskin keksit mitään haittaakaan tuosta brittien ja irkkujen säännöstä? Sehän vain selkiyttää tilannetta, sujuva liikenne kuitenkin perustuu siihen että ymmärtää mitä kanssaliikkujat seuraavaksi tekevät..
 

Edustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, CFC, Bayern, BVB
Tyydyn vain toteamaan, että vähäisistä liikennemääristä ja poliisin/autokoulujen tapakasvatuksesta johtuen Suomeen on pesiytynyt ehkä koko maailman pahin kuppailemisen kulttuuri.

Ero Saksan ja USA:n liikennekulttuureihin on pöyristyttävän suuri. Esim. Los Angelesin metropolialueella 70km x 100km on 8,5 miljoonaa henkilöautoa, kun koko Suomessa on alle 2,5 miljoonaa henkilöautoa. Silti autoilu on LA:ssa ruuhka-aikaankin sujuvampaa kuin Helsingissä tai jopa Tampereella.

Parin kuukauden päästä pääsen taas katsastamaan tuon eron konkreettisesti ja tiedän että kotimaahan palatessani Helsinki-Vantaalta kehä kolmoselle, alkaa vitutuskäyrä nousemaan logaritmisesti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös