Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 122 937
  • 13 196

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Tieliikennelaki määrää ajoneuvon kuljettajan antamaan esteettömän kulun jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille. En nyt rehellisesti sanoen usko, että kukaan aikuinen työntää niitä rattaita suojatielle ennen kuin varmistuu, että suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettaja on havainnoinut hänet. Ongelman ydin on se, että turhan monia se ei kiinnosta pätkääkään. Ei edes silloin kun suojatietä ylittää vaahtosammuttimen kokoisia koululaisia.

En nyt väitäkkään, että asia on aina näin, mutta kyllä niitäkin näkee, että sukelletaan sinne liikenteen sekaan rattaiden kanssa eikä edes katsota sivuille. Parhaassa tapauksessa on kännykkä korvalla ja sitten tulee pahaa silmää, kun auto tekeekin normaalia rivakamman jarrutuksen. Näitä urpoja on ihan oikeasti liikkeellä.

Toinen asia on sitten nämä, jotka pysähtyvät ihan oikein päästämään sen lastenrattaita työntävän äipän/iskän kadun yli ja kaksi kaistaa menee samaan suunaan, niin se viereisellä kaistalla oleva ei ole oppinut, että jos toisella kaistalla ollut auto pysähtyy suojatien eteen /risteyksessä, niin silloin pitää itsekin pysähtyä. Sitten suhataan kauheeta vauhtia rattaita hipoen siitä ohi tai tehdään äkkijarrutus ja ihmetellään.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Polkupyöräilijöistä sen verran, että moni heistä ei tosiaan ole perillä liikennesäännöistä, koska heillä ei ole ajokorttia eikä itsesuojeluvaistoa. Mielestäni autokoulun teoriaosuus tulisi sisällyttää perusopetukseen. Luultavasti pitkässä juoksussa se vähentäisi onnettomuuksia niiltä osin kuin ne johtuvat jalankulkijoista ja pyöräilijöistä. Siihen aikaan kun minä kävin koulussa niin lasten liikennekasvatus oli vanhempien vastuulla. Päiväkodissa käytiin joskus liikennepuistossa, mutta sinnehän mentiin ajelemaan polkuautoilla eikä suinkaan opettelemaan sääntöjä. Liikennekasvatuksen olen aloittanut omatoimisesti lapsille jo hyvin pienenä. Itsekin olen sisäistänyt sen siinä määrin hyvin, että en jalankulkijana (tai autolla) lähde ylittämään tietä punaisilla vaikka tietäisin, että riskitilannetta siitä ei syntyisi. Kaverit joskus naureskelevat kun jään liikennevaloihin patsastelemaan.
 

moxey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Paljon on polkupyöräilijöissä liikennesääntöjä tuntemattomia ihmisiä, mutta ihan yhtälailla niitä on autoilijoissakin.

Itse kuljen päivittäin töihin polkupyörällä.

Päivittäin törmään tilanteisiin, joissa auto poistuu liikenneympyrästä ilman vilkkua, välittämättä pätkääkään ajaako pyörätien jatkeella joku / käveleekö sillä suojatiellä joku. Siitä vaan päälle jos ei heikommat tajua väistää autoilijaa.

Toinen on liikenneympyrään tulo. Siinä on kolmio ennen suojatietä/pyörätien jatketta. Mikä ihmeen hinku sinne on tulla kaasu pohjassa pyöräilijöiden/jalankulkijoiden päälle asenteella "kyllä noi mulle antaa tilaa kun tossa nyt on sopiva rako mulle ympyrässäkin".

Kääntyvät autot. Käännyt risteävän tien yli. Siellä sattuu joku fillaristi ajamaan pyörätien jatketta. Mikä ihme tarve on ajaa melkein päälle ja antaa pahaa silmää sille fillaristille. Mahdollisesti puida nyrkkiä ja tööttäillä mielenosotuksena.

Ihan yhtälailla kun nuo pyöräilijöiden oikeudet ja velvollisuudet on hukassa osalla fillaristeilta niin on ne kyllä hukassa autoilijoiltakin. Ei ole ihan yhdessä kädessä ne autoilijat, joilta kuulee "EI SUOJATIELLÄ SAA AJAA". Käsittämättä ollenkaan, että jos se suojatie jatkuu pyörätien jatkeena niin kyllä siitä saa ajaa. Vaikkakin fillaristina joutuu sen suoraan menevän liikenteen väistämäänkin.

Monelle keski-ikäselle tuo on jotenkin vaan niin iskostunut päähän, että polkupyörällä ei saa ajaa suojatiellä. Jollonka suojateille ajetaan pätkääkään siitä fillarista välittämättä, koska "sehän on sen oma vika ku ei se saa sieltä tulla".
 

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Silti tulee kauhealla vauhdilla ja pienen lapsen kanssa "sokkona" ja olettaa ettei kukaan aja päälle.
Itse koin hieman vastaavan tilanteen, kun päiväkodille suunnannut äiti pienen lapsensa kanssa juoksi vastaantulevan pakettiauton ja toisen kulkineen välistä ajoväylälle eteeni. Alueella on 40 km/h rajoitus ja olin ehtinyt kiihdyttää vasta kolmeenkymppiin, mutta silti ehdin monta kertaa miettiä, että pysähtyykö auto siinä sohjossa vai ei.

Lapsi tuskin tajusikaan koko tilannetta, mutta uskon äidin säikähtäneen tilannetta vielä itseänikin enemmän ja käyttäneen seuraavilla kerroilla sitä 50 metrin päässä olevaa suojatietä.

Kiire saa ihmiset tekemään huonoja ratkaisuja.
 
Mutta eilen, joku siiderivalas tulee sieltä polkupyörällä suhtkoht kovalla vauhdilla suojatien yli...

Kun käytät termiä siiderivalas niin voisin äkkiä kuvitella että pyöräilijä oli huonokuntoinen, laiska ja läski eikä häntä siksi huvittanut hidastaa hyvää liukua. Silloinhan olisi joutunut polkemaan enemmän kuin painovoimaa hyödyntämällä ja sekös vasta olisi ollut inhottavaa rehkimistä ja hikoilua.

Syksyllä törmäsin artikkeliin jossa kerrottiin että suurin osa pyöräilijöille sattuvista onnettomuuksista johtuu pyöräilijöiden liian suurista tilannenopeuksista. Aina ei ajatella että suojateiden ja risteyksien kohdalla pitäisi hidastaa vauhtia, sama on hyvä tehdä myös jalankulkijoiden ja koirankusettajien kohdalla.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Syksyllä törmäsin artikkeliin jossa kerrottiin että suurin osa pyöräilijöille sattuvista onnettomuuksista johtuu pyöräilijöiden liian suurista tilannenopeuksista. Aina ei ajatella että suojateiden ja risteyksien kohdalla pitäisi hidastaa vauhtia, sama on hyvä tehdä myös jalankulkijoiden ja koirankusettajien kohdalla.

En ihmettele tuota artikkelia yhtään. Tottakai pahin onnettomuus sattuu kun nopeusero on kohtaamishetkellä suuri ja kevyenliikenteen väylillä on koko ajan tilanteita kun fillaristi ajaa 25kmh sen koirankusettajan tai jalankulkijan ohi jotka kävelee ehkä 3-5kmh, puhumattakaan pyöräteiden jatkeista mihin tullaan aivan sairasta vauhtia esim kehä1 varrella ja risteävään autoon nopeusero on vieläkin kovempi. Itsekin kun pyöräilen noin puolet vuodesta niin tuolla kevyenliikenteen väylillä näkee kyllä ihan uskomattomia vatipäitä, suoraan sanottuna täysiä mulkkuja. Älytön kiire toihin mikä tietysti estää hidastamasta edellämainituissa kohdissa. Kaikissa tienkäyttäjissä on tietty vikaa mutta kyllä sormella osoitan eniten siihen suuntaan jotka ajelevat näiden suurien nopeusero kohtaamisien ohi hiljentämättä. Aina jos ohittaa koirankusettajan/jalankulkijan niin vauhti pitää olla sellainen että pyörä pysähtyy JOS edellä näkyvä kulkija tekee jotain odottamatonta. Harvalla on silmät takaraivossa mutta takaalta lähestyvä pyöräilijä on se joka näkee aina koko tilanteen.

Yksi hyvä ohje on myös pyöräilijöille ja muillekin tienkäyttäjille vaikka olisi kuinka etuajo-oikeus niin hidastakaa näissä kohdissa missä on potentiaalinen kolahtamisvaara. Ei ne autoilijatkaan tahalleen käännyt siihen eteen, en usko että moni haluaa ottaa pyöräilijää kylkeensä vaikka olisi kuinka oikeassa liikkennesääntöjen suhteen ja todella monesta autosta näkyvyys oikealle takaviistoon on ihan helvetin huono ja itsellä vielä siellä suunnalla lastenistuin. Jos sieltä tullaan 25kmh risteyksen päälle niin kyllä on paljon vikaa fillaristissakin.

Olen myös huomannut että tilannenopeuksiaan eivät pudota pyöräilevät ikäihmisetkään mutta ehkä heidän ajama noin 10kmh hiljaisempi vauhti ei aiheuta niin paljoa onnettomuuksia kuin työmatkapyöräilijöiden lähivuosina koko ajan kasvanut vauhti täällä taajama-alueilla missä riski osumille on hyvin suuri.

_
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Harvalla on silmät takaraivossa mutta takaalta lähestyvä pyöräilijä on se joka näkee aina koko tilanteen.

Tästä palautuikin mieleeni viimekesäinen tapahtuma eräällä raumalaisella pyörätiellä.

Olin menossa kaverini luo keskustaan pyöräillen. Pyöräilin Eteläkatua alaspäin kohti Nortamonkatua (pitkä, suora tieosuus) ja havaitsin jo kaukaa, että noin sadan metrin päässä edessä oli nuorisojoukko istuskelemassa pyörätien laidassa nojaten talon seinään suunnilleen näillä nurkilla.

Lähestyin sitten nuorisojoukkoa suhteellisen hiljaisella vauhdilla. Yksi nuorista palloili siinä keskellä pyörätietä, mutta oli menossa talon seinustalle, kun lähestyin heitä. Ajattelin sitten lisätä vauhtia, että pääsen sujuvasti jatkamaan matkaa. Sitten tämä yksi sälli palasikin takaisin keskelle pyörätietä tuulettamaan jotain urheiluvarusteitaan. Tein äkkijarrutuksen. Nuorisolaiset tuijottivat minua ja yksi totesi lakonisen ylimielisesti, että "siinä pyörässä on hei kello!"

Joopa joo, ja tieliikennelaissa lukee, että pyörätie on kansalaisten olohuone. Perkeleen nulikat.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
1) Yksi ärsyttävä piirre on ruuhka-aikoina viimeisillä keltaisilla ja vähän päin punaista ajavat. Heille käy sitten niin, että jäävät tukkimaan risteystä kun letka edellä ei etenekään, joten risteävästä ajosuunnasta tulevat joutuvat kiertämään ihme koukkauksilla tai eivät ollenkaan pääse etenemään kun päin punaisia ajaneet seisovat siinä edessä. Tai sitten jumittavat tällä tavalla esim. ratikan paikoilleen, joka taas tukkii muun liikenteen.

2) Toinen ärsyttävä piirre on kun itse hyvällä pelisilmällä jätät noissa tilanteissa risteysalueen tyhjäksi vaikka itselle palaa vihreät. Eli vihreät palaa mutta kauempana on punaiset, joiden takia letka seisoo. Sitten viereiseltä kaistalta vedetään tähän jättämääsi rakoon tukkien lopulta liikenteen ykköskeissin mukaisesti. VMP.

Muutenkin päin punaista ajavat alkavat välillä sapettamaan. Harvoin nautin kyttien liikenneratsioista mutta oli hienoa kun kerran väijyttivät Ruoholahden/Länsiväylän risteystä ja sakottivat porukkaa oikein jonoksi asti.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Tieliikennelaki määrää ajoneuvon kuljettajan antamaan esteettömän kulun jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille. En nyt rehellisesti sanoen usko, että kukaan aikuinen työntää niitä rattaita suojatielle ennen kuin varmistuu, että suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettaja on havainnoinut hänet. Ongelman ydin on se, että turhan monia se ei kiinnosta pätkääkään. Ei edes silloin kun suojatietä ylittää vaahtosammuttimen kokoisia koululaisia.

Kun jälkikasvuni oli vielä siinä iässä, että kaupungilla kuljettiin rattaita työntäen, niin meinasin jäädä vaunujen kanssa auton alle Tampereen pääpostirakennuksen edessä olevalla suojatiellä. Autoilija selvästi havaitsi meidät, mutta vitut välitti suojatielle kävelevästä ihmisestä ja lastenrattaista, joita tuo ihminen työnsi. Viime hetkellä ehdin kiskaista rattaat alta pois. Tuo kokovartalokyrpä joutui pysähtymään aika lähelle, jolloin vierelläni kävellyt nuorimies tarjosi apua, mikäli haluaisin mennä tempomaan sitä saatanan mulkkua turpiin. Kiitin tarjouksesta mutta jätin operaation suorittamatta, koska tuomioni olisi helposti ollut kovempi kuin mitä tuon maailman parhaan autoilijan, jos se olisi meihin suojatiellä autoineen osunut.

Viestistäni saattaa huomata, että vieläkin alkaa vituttaa, kun tuon tapauksen muistan.
 
Kiitin tarjouksesta mutta jätin operaation suorittamatta, koska tuomioni olisi helposti ollut kovempi kuin mitä tuon maailman parhaan autoilijan, jos se olisi meihin suojatiellä autoineen osunut.

Mutuilua, Suomessa saa naurettavan pienet tuomiot väkivaltarikoksista, jopa raiskaajat selviävät ehdollisella.

Jos jonkun naama vituttaa niin anna paukkua vaan, pahimmassa tapauksessa voi tulla pienet sakot ja korvaukset jostain Mehiläisen lääkärikäynnistä mutta se on pieni hinta siitä mielihyvästä minkä saa jonkun idiootin kouluttamisesta. Plussaa tietty siitä että luupää alkaa kunnioittamaan suurella todennäköisyydellä suojateitä tulevaisuudessa, saatat jopa säästää jonkun viattoman hengen.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Onko kellään muulla kokemusta tällaisesta?

Ajelet valtatietä kaikessa rauhassa, sen minkä nopeusrajoitukset sallii. Liikenne on hiljaista, edessäsi ei näy välittömässä läheisyydessä ketään eikä myöskään takana. Huomaat edessäpäin risteyksen, jota lähestyy sivutietä pitkin auto. Risteyksessä on tälle autolle kärkikolmio. Kyseinen auto saavuttaa risteyksen juuri ja juuri sen verran ennen sinua, että ehtii kääntymään eteesi valtatielle. Joudut hidastamaan selvästi omaa nopeuttasi, ettet ajaisi auton puskuriin kiinni. Eteesi tullut auto kiihdyttää sitten sallittuun nopeuteen sen minkä kaarasta lähtee. Jatkat matkaasi tämän auton perässä.

Ainakin minulle on käynyt näin ei nyt usein mutta useamman kerran kuitenkin. Mikä ihme siinä on, että toisen auton eteen on pakko ängetä jos siihen vaan suinkin kolmion takaa ehtii? Miksei voi odottaa että toinen pääsee risteyksestä ohi hidastamatta? Prkl!
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Onko kellään muulla kokemusta tällaisesta?

Ajelet valtatietä kaikessa rauhassa, sen minkä nopeusrajoitukset sallii. Liikenne on hiljaista, edessäsi ei näy välittömässä läheisyydessä ketään eikä myöskään takana. Huomaat edessäpäin risteyksen, jota lähestyy sivutietä pitkin auto. Risteyksessä on tälle autolle kärkikolmio. Kyseinen auto saavuttaa risteyksen juuri ja juuri sen verran ennen sinua, että ehtii kääntymään eteesi valtatielle. Joudut hidastamaan selvästi omaa nopeuttasi, ettet ajaisi auton puskuriin kiinni. Eteesi tullut auto kiihdyttää sitten sallittuun nopeuteen sen minkä kaarasta lähtee. Jatkat matkaasi tämän auton perässä.

Ainakin minulle on käynyt näin ei nyt usein mutta useamman kerran kuitenkin. Mikä ihme siinä on, että toisen auton eteen on pakko ängetä jos siihen vaan suinkin kolmion takaa ehtii? Miksei voi odottaa että toinen pääsee risteyksestä ohi hidastamatta? Prkl!

Valitettavasti on runsaasti kyseisenlaisia kokemuksia. Itseänikin ihmetyttää että mikä hemmetin hätä sieltä kolmion takaa on tunkea eteen?
Useilla se kiire valitettavasti sitten loppuukin samantien siihen kun sieltä on eteen tultu, eikä sitä kaasupoljinta löydy kuten ei hetkeä aiemmin löytynyt jarrupoljintakaan. Jos on paikka niin survaisen kyllä samantien ohitse mutta joskus on käynyt niinkin että sitä eteen tulleen matelua saa seurata hyvinkin pitkään. Tieliikennelain mukaan tuollainen on myös rikkomus, sillä ei riitä se että "ehtii" eteen osumatta etuajo-oikeutettuun ajoneuvoon vaan siitä eteen tulemisesta ei myöskään saa aiheutua tilannetta jossa etuajo-oikeutettu joutuisi hidastamaan/jarruttamaan.
Näihin vatipäihin pitää vielä laskea mukaan myös ne, jotka eivät väistämisvelvollisina näytä selvällä vauhdin hidastamisella ennen risteystä kunnioittavansa toisen etuajo-oikeutta, vaan tullaan todella kovalla vauhdilla ja ihan viime tingassa sitten lyödään jarrut pohjaan.
Ihme talikoita, yhteispeli ja pelisilmä muutenkin ihan hukassa.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Kaksi kaistaa suuntaansa, kuudenkympin rajoitus. Ajelen vasemmanpuoleista kaistaa ja hiljalleen ohitan oikeanpuoleista kaistaa ajavaa sinistä Fiatia. Liittymärampista on tulossa auto, ja se näyttää ehtivän vallan hienosti Fiatin eteen. Vaan mitä tekee Fiat-kuski? Pistää tallan pohjaan. Reippaasta kiihdytyksestä huolimatta ei onnistunut blokkaamaan liittyjää. Rampilta tullut otti hajurakoa aika ripeään tahtiin, ja Fiat-kuski palasi entiseen nopeuteensa.

Mitähän hittoa tuossa oikein tapahtui. Kuski oli sellainen kahdeksankymppinen pappa, joten olisiko vaan tullut isommanpuoleinen arviointivirhe.
 

Da-Capo

Jäsen
Onko kellään muulla kokemusta tällaisesta?

Ainakin minulle on käynyt näin ei nyt usein mutta useamman kerran kuitenkin. Mikä ihme siinä on, että toisen auton eteen on pakko ängetä jos siihen vaan suinkin kolmion takaa ehtii? Miksei voi odottaa että toinen pääsee risteyksestä ohi hidastamatta? Prkl!

Täälläkin kyllä kokemuksia vastaavista tilanteista ja onhan se helvetin ärsyttävää. Muistissa kuitenkin myös yksittäinen oma virhearvio, jossa oletin ehtiväni kiihdyttää riittävään nopeuteen ennen takana tulevaa. No lähellä se olikin, mutta tälle kaverille pieni kaasun löysääminenkin sai sellaiset herneet nenään, että ajelinkin seuraavat kymmenen kilometriä kaverin etupuskuri omassa takapuskurissani kiinni kuunnellen tööttäilyä ja katsellen pitkien valojen välkkymistä. Eipä tehnyt mieli jäädä aiheesta juttelemaan ja vetäisin sitten kohdalle sattuneesta rampista ylös ajatellen, josko kaverille riittäisi. No ei riittänyt, vaan hiillostus jatkui. Ajeltiin sitten vastakkaiseen suuntaan jonkin matkaa samat 10km, jonka jälkeen ilmeisesti suurimmat höyryt olivat karisseet ja punaniska luovutti.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
KÄNNYKÄT

Oikeesti. Voiko olla noin vaikeeta. Tuo alkaa olla suurin syy verenpaineen kohoamiseen meikäläisen auton ratin takana.

Loppuviikolla oli hyvä esimerkki tästä. Iltapäiväruuhkan aikaan oli tullut jo tunnin verran vähäsen lunta/räntää taivaalta, tie ei ollut yhtään liukas. Näkyvyys oli hieman heikentynyt, siksi jotenkuten olin ymmärtäväni sen, miksi valtatiellä joku ryömi reilua viittäkymppiä. Eipä tuolla torveakaan kehdannut soittaa, jos asialla olisi vaikka joku vanha rouva.

Rouvahan siellä oli, kun ohi pääsin. KÄNNYKKÄ KORVALLA. Perkele. Meni hermot. Teki mieli kiilata ämmä ojaan. Eikö näitä nyt saatana saisi alkaa jo sakottamaan? Ajan minäkin kyllä joskus luuri korvalla, ja maksan kyllä sitten sakon ihan mielelläni, jos nämä törpöt sillä pois saadaan. En kyllä puhuisi, jos puhuminen vaikuttaisi noin paljon ajamiseen.

Samalla viikolla ohitin ihan samanlaisen tapauksen, tuo ajoi tosin nelikaistalla satasen aluella kahdeksaakymppiä. Luuri korvalla. NIIIN, ja samalla viikolla apteekin pihasta yksi nuori neiti tuli suoraan vastaantulevan kaistalla vastaan, tekstaria varmaan luki, kun katse oli kännykässä ja känny sylissä.

Antakaa mun kaikki kestää.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Liikenteen sujuvuuden nimissä voisi ihan hyvässä hengessä listata asioita jotka sitä voisivat parantaa. Aloitan itse muutamalla huomioimallani.

1. Kun käännyt oikealle ja väistät suojatiellä olevia älä väistä siten että estät suoraan jatkavien etenemistä. Suojateiden edessä on yleensä tilaa tehdä väistäminen siten, että sekä suojatietä ylittävien että suoraan jatkavien autoilijoiden eteneminen tapahtuu turvallisesti ja sujuvasti.

2. Älä liruttele suoraan ajaessasi valojen vaihtumista odotellen sellaisella kaistalla josta erkanee kaista oikealle kääntymistä varten. Vaikka suoraan menijöille palaa punainen kääntyvälle liikenteelle saattaa palaa vihreä (yleensä palaa).

3. Lähde liikennevaloista liikkeelle reippaasti virhreän vaihtuessa varsinkin jos olet jonon ensimmäinen. Ei tarkoita mitään formulakiihdytystä vaan asiallista reagointia valojen vaihtumiseen. Tarkoittaa sitä, että kuski ei hyödynnä punavalopysähdystään epäolennaiseen raplaukseen kuten ulkoilmeen korjailuun taustapeilin avustuksella.

4. Molemmat kädet pitää olla vain ja ainoastaan varattuna auton hallintalaitteita varten jos olet auton kuljettaja. Kännykkä ei ole auton hallintalaite. Soita ennen ajosuoritusta tai sen jälkeen tai käytä teknologiaa joka on kehitetty puhumisentarpeen tyydyttämiseen ajon aikana ilman käsiä.

5. Jos omistat asuntovaunun ja alitehoisen jo ilmankin vetovastuuta mustaa savua tupruttavan Ladaattorin jätä vaunu kotiin ja jää itsekin kotiin.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
1. Kun käännyt oikealle ja väistät suojatiellä olevia älä väistä siten että estät suoraan jatkavien etenemistä. Suojateiden edessä on yleensä tilaa tehdä väistäminen siten, että sekä suojatietä ylittävien että suoraan jatkavien autoilijoiden eteneminen tapahtuu turvallisesti ja sujuvasti.

En lähtisi suosittelemaan tätä kohtaa. Perusteluna ihan sama juttu kuin vasemalle kääntymisen odottelu vastaantulevan liikenteen johdosta. Eli kannattaa varautua mahdolliseen peräänajoon sillä tavalla, ettei oma auto singahda suojatiellä olijoiden päälle tai tuossa toisessa tapauksessa vastaantulijoiden kaistalle.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
En lähtisi suosittelemaan tätä kohtaa. Perusteluna ihan sama juttu kuin vasemalle kääntymisen odottelu vastaantulevan liikenteen johdosta. Eli kannattaa varautua mahdolliseen peräänajoon sillä tavalla, ettei oma auto singahda suojatiellä olijoiden päälle tai tuossa toisessa tapauksessa vastaantulijoiden kaistalle.

Tämä on niin totta. Itsekin jätän liikennevalo-ohjatussa risteyksessä aina 30 metriä väliä suojatiehen ettei autoni sinkoa vihreällä kulkevien jalankulkijoiden päälle mahdollisen peräänajon seurauksena. Koskaan ei voi olla liian varovainen.

6. Älä pelkää ja/tai nöyristele kameravalvontatolppia. Poliisi ei lähetä sinulle mitalia vaikka kuinka hiljentäisit alinopeuteen tolpan kohdalla.

7. Anna reilusti tietä vilkkuaan käyttävälle kaistanvaihtajalle. Kohtuullisen usein saat tästä hyvästä käden heilautuksen kiitokseksi. Siitä voi tulla jopa hyvä mieli.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
7. Anna reilusti tietä vilkkuaan käyttävälle kaistanvaihtajalle. Kohtuullisen usein saat tästä hyvästä käden heilautuksen kiitokseksi. Siitä voi tulla jopa hyvä mieli.

Tähän voisi lisätä, että kun vaihdat kaistaa, laita se vilkku päälle vasta kun oikeasti aiot vaihtaa kaistaa.

Silloin tällöin on sattunut että ajaa vasenta kaistaa ja oikealla (tai kiihdytyskaistalla) joku hitaampaa ajava laittaa vaikka 50metriä edessä vilkun vasemmalle. Mutta ei sitten vaihda kaistaa koska katsoo että tulet kovempaa takaa. Tämä on ihan sinänsä ihan fiksua tilanteen lukemista, mutta takaa tuleva ei voi tietää että meinaako se nyt laittaa siihen eteen. Ja kun edessä menevällä on vilkku päällä, niin ei viitsi painaa kaasua jos se nyt tuleekin eteen. Toisaalta jos nostaa kaasulta, niin toinen auto ei silti välttämättä tajua mennä siihen, jos on päättänyt jo että "odotanpa että tuo tulee ensin ohi".

Sama pätee jos henkilöauto on vaikka kehällä jostain syystä pysähtynyt bussipysäkille ja on sitten siitä lähdössä. Vilkku vasemmalle ja sitten jäädään odottelemaan siihen että tulee sopiva väli. Kyllä mua ainakin vähän jännittää ajaa siitä 70km/h ohi, että milloin se puikkaa eteen. Mielummin odottelisi rauhassa ja sitten kun on sopiva väli, laittaisi vilkun niin kauempaa tulevat osaavat ennakoida että nyt se siirtyy kaistalle.

Ruuhka-aikaan tai hitaasti etenevässä liikenteessä tämä on ihan ok, koska sillä viestitetään muille, että antakaa tilaa. Mutta jos kaistojen nopeuserot on isot, ja aikomuksena on odottaa parempaa väliä, niin sitten ei minusta sitä vilkkuakaan tarvitse laittaa ennakkoon.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Mikä ihme siinä on, että toisen auton eteen on pakko ängetä jos siihen vaan suinkin kolmion takaa ehtii? Miksei voi odottaa että toinen pääsee risteyksestä ohi hidastamatta? Prkl!

Mulla on näitä välillä tuossa kotimatkalla, jossa on 50km/h nopeusrajoitus. Lähes poikkeuksetta kun joku änkeää eteen niin, että joudun jarruttamaan, niin ne kääntyy sitten seuraavasta risteyksestä pois pääväylältä. Ajavat siis vain sen yhden risteysvälin. Onko nämä niitä samoja, jotka haluaisivat kaupassa etuilla, kun "mulla on vain nämä" (joku vähäinen määrä tavaraa). Noista jälkimmäisistä olen tosin vain kuullut, liekö noita edes olemassa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Onko kellään muulla kokemusta tällaisesta?

Ajelet valtatietä kaikessa rauhassa, sen minkä nopeusrajoitukset sallii. Liikenne on hiljaista, edessäsi ei näy välittömässä läheisyydessä ketään eikä myöskään takana. Huomaat edessäpäin risteyksen, jota lähestyy sivutietä pitkin auto. Risteyksessä on tälle autolle kärkikolmio. Kyseinen auto saavuttaa risteyksen juuri ja juuri sen verran ennen sinua, että ehtii kääntymään eteesi valtatielle. Joudut hidastamaan selvästi omaa nopeuttasi, ettet ajaisi auton puskuriin kiinni. Eteesi tullut auto kiihdyttää sitten sallittuun nopeuteen sen minkä kaarasta lähtee. Jatkat matkaasi tämän auton perässä.

Ainakin minulle on käynyt näin ei nyt usein mutta useamman kerran kuitenkin. Mikä ihme siinä on, että toisen auton eteen on pakko ängetä jos siihen vaan suinkin kolmion takaa ehtii? Miksei voi odottaa että toinen pääsee risteyksestä ohi hidastamatta? Prkl!

Tällaista on käynyt. Sekin on ärsyttävää, että risteysalueella on 60 km/h rajoitus (muuten 80 km/h) juuri siksi, että kolmion takaa olisi helpompi tulla päätielle varsinkin ruuhka-aikana. Kukaan ei kuitenkaan hiljennä, vaan jengi painaa rikesakkorajalla 95 km/h läpi risteysalueen, jolloin sekaan ei todellakaan helposti ehdi, varsinkaan vasemmalle kääntyessä. Tätä koen päivittäin Hanko-Hyvinkää-tiellä.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Tämä on niin totta. Itsekin jätän liikennevalo-ohjatussa risteyksessä aina 30 metriä väliä suojatiehen ettei autoni sinkoa vihreällä kulkevien jalankulkijoiden päälle mahdollisen peräänajon seurauksena. Koskaan ei voi olla liian varovainen.

Heh heh. Jopas oli fiksu vastine. Juuri tuotahan minä tarkoitin.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tähän voisi lisätä, että kun vaihdat kaistaa, laita se vilkku päälle vasta kun oikeasti aiot vaihtaa kaistaa.

Tämäkin on vähän kaksipiippuinen juttu. Tavallaan ottaisin kyllä mieluummin sen kaverin liikenteeseen, joka lyö vilkun päälle heti, kun tietää olevansa vaihtamassa kaistaa. Ärsyttävän usein liikenteessä siellä on jo vasemman puolen pyörät vaihtaneet kaistaa, ennen kuin vilkku välähtää. JOS välähtää.

Tätä pitää vuodesta toiseen ihmetellä. Miksi sitä vilkkua sitten edes sohaistaan, jos ajoitus on noin pahasti pielessä? Sama juttu kääntyessä, jos edellä menevä ehtii jo jarruttamaan tieliikennenopeudesta reippaasti alaspäin ennen risteystä, jää tuo vilkun käyttö vähän omakivajutuksi. Sitähän se monella tuntuu olevankin.

Kääntyvillä kaistoilla yksi myös jaksaa ihmetyttää. Sinne kääntyvälle kaistalle hypitään ilman vilkkua, ainakin Satakunnassa tuntuu vähintään joka toinen kuski tekevän näin. Sitten kääntyvän kaistan lopussa laitetaan se vilkku päälle. Kohdassa, mistä ei enää voi enää muuta tehdäkään, kuin kääntyä. Ja takaatulevat ovat taatusti menossa samaan suuntaan.

Huoh. Taas varmaan hetken jaksaa...
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mikä muuten itse kullakin on yleisin syy vaihtaa kaistaa? Kaupunkiajossa siis, ohitukset maanteillä poisluettuna. Minulla ne ovat nämä:

- päästä mahdollisimman pian kaistalle, joka vie määränpäähän ilman, että enää tarvitsee uudelleen vaihtaa kaistaa
- päästä kiertämään kokonaan pysähtynyt yksittäinen kulkuneuvo tai muu este
- vieraassa kaupungissa tai kaupunginosassa eksyminen

Pakko myöntää, että joskus myös halu päästä paremmin vetävälle kaistalle, koska on olevinaan kiire. Tästä tulee usein epäilleeksi kanssa-autoilijoita.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Moottoritiellä ajelet vakionopeudensäädin päällä 110 km/h. Vauhti on siis tasaista koko ajan kun se vakkari on päällä. Ohitat hitaampia autoja sillä tasaisella nopeudella. Mutta kuinka ollakkaan, monesti joudut ohittamaan saman auton monta kertaa sillä 50 kilometrin matkalla.

Yleensä se tapahtuu niin, että kun ohitat sen auton, niin ohitettu auto kiihdyttää siihen minun nopeuteeni ja roikkuu aikansa perseessä kiinni kunnes lopulta ohittaa minut. Ohituksen jälkeen painaa kaasua niin perkeleesti ja ottaa sellaisen 100-200 metrin hajuraon. Tämän jälkeen vauhti tyssää ja otan hänet kiinni minuutin-kahden päästä, sillä samalla tasaisella nopeudella. Ei muuta kun jälleen ohittamaan. Ohituksen jälkeen ohitettu kuski mulkoilee ja kyttää. Tämän jälkeen sama kaava toistuu hetken päästä uudelleen.

En voi käsittää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös