Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 996 028
  • 12 254

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mikä muuten itse kullakin on yleisin syy vaihtaa kaistaa? Kaupunkiajossa siis, ohitukset maanteillä poisluettuna. Minulla ne ovat nämä:

- päästä mahdollisimman pian kaistalle, joka vie määränpäähän ilman, että enää tarvitsee uudelleen vaihtaa kaistaa
- päästä kiertämään kokonaan pysähtynyt yksittäinen kulkuneuvo tai muu este
- vieraassa kaupungissa tai kaupunginosassa eksyminen

Pakko myöntää, että joskus myös halu päästä paremmin vetävälle kaistalle, koska on olevinaan kiire. Tästä tulee usein epäilleeksi kanssa-autoilijoita.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Moottoritiellä ajelet vakionopeudensäädin päällä 110 km/h. Vauhti on siis tasaista koko ajan kun se vakkari on päällä. Ohitat hitaampia autoja sillä tasaisella nopeudella. Mutta kuinka ollakkaan, monesti joudut ohittamaan saman auton monta kertaa sillä 50 kilometrin matkalla.

Yleensä se tapahtuu niin, että kun ohitat sen auton, niin ohitettu auto kiihdyttää siihen minun nopeuteeni ja roikkuu aikansa perseessä kiinni kunnes lopulta ohittaa minut. Ohituksen jälkeen painaa kaasua niin perkeleesti ja ottaa sellaisen 100-200 metrin hajuraon. Tämän jälkeen vauhti tyssää ja otan hänet kiinni minuutin-kahden päästä, sillä samalla tasaisella nopeudella. Ei muuta kun jälleen ohittamaan. Ohituksen jälkeen ohitettu kuski mulkoilee ja kyttää. Tämän jälkeen sama kaava toistuu hetken päästä uudelleen.

En voi käsittää.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Vilkun käyttäminen tuntuu olevan joillekin todellinen haaste. Tai kyllähän sitä käytetään, mutta väärissä kohtaa.

Eilenkin kävi kaksi kertaa tilanne, jossa odotan kolmion takana sopivaa rakoa risteävässä liikenteessä. Enää yksi auto, jonka jälkeen löytyy sopiva väli. Tämä autoilija sitten yhtäkkiä hidastaakin vauhtiaan ja jään ihmettelemään mitäpä tuo oikein meinaa. Siinähän tuo sitten laittaa vilkun päälle, kun on jo renkaansa osittain kääntänyt ja vauhtinsa hidastanut kääntyäkseen. Se tuntuu olevan ihan uskomattoman kova haaste laittaa vilkku päälle sopivan matkan päässä siitä kääntymisestä. Sama juttu liikenneympyröissä. Vilkkua käytetään sen lyhyen ajan samalla, kun auto on jo suurimmaksi osaksi kääntynyt haluttuun suuntaan.

Kunnon kansalaiset! Täyttävät vilkkusäännön!
 

kalitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jets, Ässät
Ei nyt varmaan sovi ihan ylläolevaan kuvaukseen, mutta jotain pohdintaa aiheesta: Pitkää matkaa moottoritiellä ajellessa ennemmin tai myöhemmin tulee vastaan se kanssa-autoilija joka ajaa pikkuisen liian hitaasti omaan makuun, jolloin joudutaan valintatilanteeseen nostaako vai laskeako nopeuttaan hieman. Varsinki sakkorajalla ajellessa näitä erittäin pienillä nopeuseroilla ajavia kanssa-autoilijoita tulee nopeasti vastaan useampikin, jolloin pieni nopeuden pudotus voi kertautua nopeastikin 10 km/h hiljaisempaan vauhtiin. Noh eihän sitä nyt voi kolmea minuuttia enempää myöhästyä, kun lähtökin oli niin viime tipassa ja pikkuisen on taas kiire. Syntyy jonkin verran mukavaa jojoilua, mutta pysyypähän matka mielenkiintoisena.

Mun havainnointikyky ei ole koskaan riittänyt seuraamaan joitakin tiettyjä autoja pidemmillä matkoilla, joten en osaa sanoa olenko yo. kirjoittajan kuvailema jojoilija. Kyttäyskuvaus ei ainakaan sovi, kun en oikeastaan jaksa ikinä katsoa minkänäköinen henkilö ja millaisella autolla siitä ohi menee. Onneksi minua paremman havainnointikyvyn omaavia kuskeja löytyy ja he voivat asiasta kirjoittaa muodin mukaisesti someen, esim. tänne. Saadaan keskustelua aikaiseksi ja sitähän tämä meidän liikennekulttuurimme kaipaa, sen verran junttia touhua välillä liikenteessä näkyy.

Tämä kirjoitus ei yo. kanssakirjoittajaan (Aamuetana) henkilökohtaisesti sen enempää viitannut, pidättäydyin tästä syystä käyttämästä nimimerkkejä
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Yleensä se tapahtuu niin, että kun ohitat sen auton, niin ohitettu auto kiihdyttää siihen minun nopeuteeni ja roikkuu aikansa perseessä kiinni kunnes lopulta ohittaa minut.
Johtuu siitä, että olet aamuetana...

Vilkun käytön vaikeus on todellakin ikiaikainen mysteeri, joka ei varmaan ratkea koskaan. On helvetisti kuskeja, jotka eivät vaivaudu vilkkuun koskemaan lainkaan, mutta sitten on niitäkin, jotka tosiaankin lämäävät vilkun päälle samalla hetkellä kun ovat kääntymässä. Vilkku on englanniksi indicator, joka jo vihjaakin siihen suuntaan, että se on tarkoitettu osoittamaan/näyttämään/viittaamaan muille autoilijoille, että ajoneuvo aikoo kääntyä. Vittuako se vilkuttelu enää ketään hyödyttää siinä vaiheessa, kun kääntyminen on jo käynnissä. Pösilöt.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Moottoritiellä ajelet vakionopeudensäädin päällä 110 km/h. Vauhti on siis tasaista koko ajan kun se vakkari on päällä. Ohitat hitaampia autoja sillä tasaisella nopeudella. Mutta kuinka ollakkaan, monesti joudut ohittamaan saman auton monta kertaa sillä 50 kilometrin matkalla.

Ihan tuttu ilmiö. Varmaan aikana ennen vakionopeudensäädintä saatoin tehdä tuota itsekin, nyt tulee sitten spotattua usein näitä kuskeja, jotka eivät osaa ylläpitää tasaista matkavauhtia. Varsinkin aamuliikenteessä jollakin kuskilla saattaa yhtäkkiä olla perkeleellinen kiire päästä ohi, mutta kymmenen kilometrin päästä samaa tasaista nopeutta ajaen se sama auto tulee ajettua kiinni.

Sitten on taas niitä kuskeja, jotka selkeästi provosoituvat ohittamisesta. Joidenkin kohdalla saattaa olla alitajuista, mutta varsinkin keski-ikäisten kuskien kohdalla tuo vaikuttaa ihan tietoiselta toiminnalta. Jos satasen alueella ensin ajaa 90km/h, painelet siitä tasaista 110km/h vauhtia ohi, niin eiköhän se kohta paina 130 lasissa ohi, tehden mikahäkkismäisen hyökkäyksen "imusta" ohi.

Ihminen on mielenkiintoinen eläin. Jos ei ota liian vakavissaan, saattaa ympärilleen katsomalla jopa joskus oppia jotakin.

Tämä on kyllä hauska ketju. Jos täällä hetkeksi aktivoituu, jää koukkuun ja tuntuu, että avautumista olisi koko ajan. Pakko vetää nyt linja tähän ja todeta, että odotetaan seuraavaa viimeistä pisaraa. Avaudutaan sitten lisää.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ei ole varmastikaan mikään erityisen uusi avautuminen tällä foorumilla, mutta jumalauta että alkoi tänään taas vituttamaan kun joku teiden ritari tuli siihen takapuskuriin kiinni kun olin ajelemassa kohti Kuopiota. Tarkemmin sanottuna Suonenjoen jälkeen siinä ysitiellä joku oli oikein ahnaasti kiinni takapuskurissa etenkin silloin ku ohittaminen olisi ollut mahdotonta, mutta sitten kun ohittamiseen olisi ollut mahdollisuuksia niin jäätiin sinne kauemmas.

Vauhtia itsellä oli ihan nopeusrajoitusten mukaan, itse asiassa vähän yli 80 km/h. Saa sieltä ohi tulla ihan vapaasti jos tuntuu että haluaa ajaa kovempaa, mutta tuo puskurissa kiinni oleminen on kyllä vittumaista.
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Vauhtia itsellä oli ihan nopeusrajoitusten mukaan, itse asiassa vähän yli 80 km/h. Saa sieltä ohi tulla ihan vapaasti jos tuntuu että haluaa ajaa kovempaa, mutta tuo puskurissa kiinni oleminen on kyllä vittumaista.

Vauhtia vaan alemmas, niin kyllä se maanteiden kuningas ymmärtää yskän ja tekee tilaa taakse tai menee ohitse. Myös jarruvalojen vilkuttelu saa yleensä tyhmemmänkin yksilön tajuamaan oman tyhmyytensä.
 

jkm

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata ja Pool
Olin tänä aamuna mulkku tai ainakin toisten asioihin nokkansa tunkeva kusipää.

Istuskelin taas kerran stadin suunnalla aamuruuhkassa kuin tatti paskassa, kun toimintaperiaatteisiini ei kuulu bussikaistan kautta tapahtuva ohittelu. Myönnän, että välillä korpeaa oikein kunnolla, kun kiireiset ja tärkeämmät kansalaiset painelevat sitä kautta ohi minkä ehtivät.

No parkkipaikalle kurvatessani huomasin, että siinähän sai juuri parkkeerattua autonsa yksi vähän vanhempi naisihminen, joka hetki sitten oli juuri näitä bussikaistaa pitkin posottelevia kansalaisia. Pysähdyin kohdalle, laskin ikkunan alas ja heitin toteavan kyssärin, että "et sitten tainnut bussikaista-ajelullasi kauhean paljoa voittaa aikaa, kun tässä ollaan ihan peräkkäin parkkeeraamassa?". Täti pysähtyi ja heitti takaisin, että "Mikä bussikaista? Siis mitä?" ja sen jälkeen jatkoi matkaa, mutta kun sieltä tuli vielä jotain epämääräistä muminaa perään niin hihkaisin, että "oli ihan simppeli kysymys".

Tätillä paloi hihat, se rynni minun auton luo ja kun raotin ovea niin se alkoi repimään sitä auki. Siitä eteenpäin keskustelu meni ulkomuistista muistellen jotensakin näin:
täti: Siis mikä vittu sulla on?
minä: Näpit irti vittu siitä ovesta tai soitan poliisit.
täti (irroittaa otteen ovesta): Siis mikä vittu sulla on? Mulla oli hyvä aamu ja ajelin töihin ja sä alat vittu jotain.
minä: Niin kysyin vaan siitä bussikaistalla ajamisesta.

En nyt muista, että vieläkö kertaalleen jankattiin tuota "Mikä vittu sulla on? tai vastaavaa, mutta sitten täti päätti irtautua pelistä pois.

täti: Mä en vittu seuraa tuolla muita autoja. Sä oot sen näköinen kundi ettei paljon kiinnosta sua katsella. Eikä toi sun autosikaan ole mikään kovin häävi.
minä: No jos sulta ottaisi 25 vuotta pois niin sitten voisin ehkä harkita perään katsomista.

Myönnän olleeni tyhmä ja provosoituneeni ulkonäkööni (ja autooni) kohdistuneesta arvostelusta, joten tuon viimeisen tokaisun olisi ilman muuta voinut jättää pois. Hyi minua, olen huono ihminen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Myönnän olleeni tyhmä ja provosoituneeni ulkonäkööni (ja autooni) kohdistuneesta arvostelusta, joten tuon viimeisen tokaisun olisi ilman muuta voinut jättää pois. Hyi minua, olen huono ihminen.

Mielestäni teit hyvän työn, saman mistä itsekin välillä liikenteessä fantasioin, mutta en koskaan saa aikaiseksi.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна

Tyylikästä. Nostan hattua. Moneen kertaan on tehnyt mieli toimia samalla tavalla, muttei ole vaan ollut pokkaa.

Ja sitten lisää aiheeseen. Eilen Raumalla bongattu liikenneympyrään liittymässä ollut ja samaan aikaan vasemmalle vilkuttanut auto. Joku vanhempi rouva taisi puikoissa olla.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
En ymmärrä autoilijoita, jotka eivät osaa käyttää moottorijarrutusta. Esimerkiksi nopeusrajoituksen vaihtuessa moni jarruttaa äkillisesti liikennemerkin kohdalla, kun voisi hieman aikaisemmin ennakoida moottorijarrutuksella. Bensaakin jopa voi säästyä....
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Olin tänä aamuna mulkku tai ainakin toisten asioihin nokkansa tunkeva kusipää...

Ihan oikein toimittu. Se tekee kusipäille hyvää, että heitäkin kohtaan välillä käyttäydytään kusipäisesti.

Tuosta naisen "mikä bussikaista" tokaisusta tuli mieleen, että ei varmaankaan olisi pahitteeksi, jos jokainen ajokortin omaaava henkilö joutuisi viiden tai kymmenen vuoden välein käymään osoittamaan inssin kyydissä, että tiedot ovat tallella ja homma toimii. Päälle voisi vielä pistää ihan teoriakokeenkin. Siitä saataisiin valtion kassaankin lisää hynää ja pommit pois liikenteestä mahdollisesti.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Eilen Raumalla bongattu liikenneympyrään liittymässä ollut ja samaan aikaan vasemmalle vilkuttanut auto.

Olikohan porilainen? Meidän suunnalla näitä kyllä näkee aika usein. Ehkä se johtuu niistä "muistitko vilkuttaa?" -kylteistä. Kun ovat ensin pari vuotta heilutelleet käsillään sille kyltille, ehkäpä nyt sitten viesti on mennyt jo melkein perille. Enää vilkun suunta ja ajoitus on pielessä.

Kyllä se vielä joskus.

Jokin aika sitten eräs nimimerkki muistutti, että englanniksi vilkku on indicator, joka viittaa vilkkua paremmin tuon valon käyttämisen alkuperäiseen tarkoitukseen. Mikäli meilläkin vilkkua kutsuttaisiinkin vaikka suunnannäyttäjäksi tai osoittajaksi, voisi junteille mennä vilkun tarkoitus paremmin perille.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vilkku on Satakunnassa nimeltään Kääntymisen muistomerkki. Ja paskaakos se muille kuuluukaan mihin minä kurvaan.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
En ymmärrä autoilijoita, jotka eivät osaa käyttää moottorijarrutusta. Esimerkiksi nopeusrajoituksen vaihtuessa moni jarruttaa äkillisesti liikennemerkin kohdalla, kun voisi hieman aikaisemmin ennakoida moottorijarrutuksella. Bensaakin jopa voi säästyä....

Sama jengi on täysin kujalla koko termin "ennakointi" kanssa. Sama jengi lähtee ohittamaan autoletkaa vain poistuakseen puolessa välissä rampista ahtaasta välistä läpi puikkelehtien. Sama jengi ajaa aamuruuhkassa sun ohi ja sekunteja myöhemmin tekee voimakkaan jarrutuksen ymmärtäessään, että olikin osana pitkää autojonoa, josta hän ei ohi pääse. Sitä toki varmasti yrittää loputkin matkastaan, polttamalla kolme kertaa enemmän polttoainetta teräviin kiihdytyksiin, jotta pääsee parista autosta ohi näin ollen ainakin 50 metriä ennen paria muuta autoa perillä.

Onneksi nämä urpot eivät ole siitä ärsyttävimmästä päästä. Enemmän kai se omassa lompakossa tuntuu. Varmaan nämä samat kaiffarit kuitenkin töihin päästessään kiroilevat, miten maitolitran hinta on noussut Siwassa kolme senttiä eikä kohta varmaan mihinkään ole varaa.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minua on aina vituttanut eräs keski-suomalaisten (Jyväskylä-Tampere akseli) autoilijoiden erityispiirre. Tuolla seudulla kun on paljon ohituskaistoja normaalisti kaksikaistaisella tiellä. Nämä sankarit ajavat niin että normaalilla tien pätkällä ajetaan millilleen rajoitusten mutta auta armias kun se ohituskaista alkaa ja taaempana olevat aikovat mennä ohi niin jonon keulilla lyödään talla pohjaan ettei varmasti kukaan ohita. Sitten taas ohituskaistan loputtua pyyhitään hikeä otsalta ja puhallellaan itsekseen että tulipa taas ajettua kovaa ja jatketaan tulppana oloa.

Ja ettei pelkästään muita haukuttaisi niin täällä maantieteellisessä keski-Suomessa, Oulussa taas liikennevaloissa käyttäytymiseen on ihan omat sääntönsä. Joku tuttu sen osuvasti aikanaan lohkaisi että Oulussa kun valo vaihtuu keltaiselta takaisin punaiseksi niin sen jälkeen saa vielä kolme autoa mennä ja jos neljäs sattuu olemaan taksi niin vielä sekin. Tämän kun muistaa niin pärjää oikein mainiosti täällä punaista päin ajavien luvatussa valtakunnassa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kaksi kaistaa suuntaansa, kuudenkympin rajoitus. Ajelen vasemmanpuoleista kaistaa ja hiljalleen ohitan oikeanpuoleista kaistaa ajavaa sinistä Fiatia. Liittymärampista on tulossa auto, ja se näyttää ehtivän vallan hienosti Fiatin eteen. Vaan mitä tekee Fiat-kuski? Pistää tallan pohjaan. Reippaasta kiihdytyksestä huolimatta ei onnistunut blokkaamaan liittyjää. Rampilta tullut otti hajurakoa aika ripeään tahtiin, ja Fiat-kuski palasi entiseen nopeuteensa.

Mitähän hittoa tuossa oikein tapahtui. Kuski oli sellainen kahdeksankymppinen pappa, joten olisiko vaan tullut isommanpuoleinen arviointivirhe.

Törmään tähän ilmiöön viikottain. Nousen usein Raumantieltä Vaasantielle, jossa on tuollainen liittymäramppi ja kiihdyttelen muiden autojen vauhtiin. Ei ole kerta, eikä kaksi kun kaistalla ajava auto kiihdyttää edellä ajavan perään ja minä joudun jarruttelemaan kiihdytyskaistan päässä.
 

Pausima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Wild
Minua on aina vituttanut eräs keski-suomalaisten (Jyväskylä-Tampere akseli) autoilijoiden erityispiirre. Tuolla seudulla kun on paljon ohituskaistoja normaalisti kaksikaistaisella tiellä. Nämä sankarit ajavat niin että normaalilla tien pätkällä ajetaan millilleen rajoitusten mutta auta armias kun se ohituskaista alkaa ja taaempana olevat aikovat mennä ohi niin jonon keulilla lyödään talla pohjaan ettei varmasti kukaan ohita. Sitten taas ohituskaistan loputtua pyyhitään hikeä otsalta ja puhallellaan itsekseen että tulipa taas ajettua kovaa ja jatketaan tulppana oloa.

Tuolla välillä tuli viime vuonna itsekkin ajeltua paljon ja kiinnitin huomiota siihen, että varsinkin talvella tällä pätkällä on todella tärkeitä satasen pätkiä. Eli lähes jokaisella ohituskaistalla on satasen rajoitus ja muutoin tiellä on joka paikassa 80. Eli ainakin meikäläisellä tää tarkoitti sitä, että sille ohituskaistapätkälle joutui kiihdyttämään ja heti sen jälkeen jarruttamaan takaisin kahdeksaankymppiin. Toki itse en sillä ohituskaistalla ajanut kuin sitä vähän päälle sataa, jotta jos jollain oli kiireempi niin ohi pääsi helposti.

Tästä samasta tiepätkästä tuli mieleen tapaus, jossa eräs auto ajoi koko Tampere-Jyväskylä -välin n.95 km/h, mikä tarkoitti tietenkin sitä, että satasen alueella menin kaverista ohi ja kahdeksankympin alueilla hän otti minut kiinni ja yleensä ohitti, ja taas hetken päästä kun rajoitus vaihtui sataseksi niin tämä sama auto tulee siellä perä edellä vastaan. Ja sitten seuraavalla ohituskaistalla meikäläinen ohittaa jne. Tätä sykliä tapahtui jonkun kolme-neljä kertaa tuon pätkän aikana.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Hälytysajoneuvot

Aikaisemminkin tullut aiheesta avauduttua, mutta eilisillan kokemuksen perään taas. Takana villkuvat siniset valot eivät määrää hiljentämään tai pysähtymään siihen kaistalle, vaan väistämään ja antamaan tietä. Maantiellä se tarkoittaa sitä, että väistetään reilusti pientareelle, jos tilaa on tai sitten painellaan reilusti kaasua vaikka seuraavalle bussipysäkille ja väistetään sinne. Eilen meinasi taas vaihteeksi tulla tilanne päälle, kun edellä ajava auto hiljensi yhtäkkiä melkein kävelyvauhtiin kapealla ja mutkaisella tiellä keskellä mutkaa. Meikäläinen perässä täydessä lastissa olevalla säiliöautolla, jolla ei todellakaan mihinkään ihme väistelyihin ole mahdollisuuksia.

Tehtävälle päästessä nähtiinkin sitten todellinen järjen riemuvoitto. Pari juippia oli mielenkiinnosta keksineet seurata sammutusyksikköä perille asti. Paikka oli kapean metsätien varressa oleva umpiperä. Kohteeseen päästessä katselin, että mukavasti on asiaankuulumaton henkilöauto siinä välissä. Niiltä osin ei mitään ongelmaa, letkua riittää. Samoin tein vedet säiliöstä sammutusyksikköön, jolloin henkilöauton äijät tulee nurisemaan, etten voi jättää autoa siihen, koska heidän täytyy päästä pois. Totesin, ettei tölkki liiku mihinkään, ennen kuin vedet on loppu tai tehtävä valmis. Siinä oli mulkeroilla mukava kolmetuntinen odotella homman valmistumista.
 

Sekera

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, prosessit ja yrittäminen
Tamperelainen suojatie, Sekera ja kiiltävä Mersu on perkeleen huono yhdistelmä suomalaisessa liikenteessä. Tällä kertaa Sekeran ja kiiltävän Mersun väliseksi kanssakäymiseksi riitti kiiltävän Mersun töötti ja Sekeran suojatietä kuvaavia valkoisia viivoja kohti viittova käsi. Sekera on joskus kuullut juttua jalankulkijan "etuajo-oikeudesta" suojatiellä, mutta kiiltävä Mersu oli tästä eri mieltä ja ilmaisi tämän erimielisyytensä töötillä.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tamperelainen suojatie, Sekera ja kiiltävä Mersu on perkeleen huono yhdistelmä suomalaisessa liikenteessä. Tällä kertaa Sekeran ja kiiltävän Mersun väliseksi kanssakäymiseksi riitti kiiltävän Mersun töötti ja Sekeran suojatietä kuvaavia valkoisia viivoja kohti viittova käsi. Sekera on joskus kuullut juttua jalankulkijan "etuajo-oikeudesta" suojatiellä, mutta kiiltävä Mersu oli tästä eri mieltä ja ilmaisi tämän erimielisyytensä töötillä.
Tästä tulikin mieleeni että jos Venäjällä jokin asia on hyvin niin ainakin se että siellä liikenteessä kunnioitetaan jalankulkijaa. Minulla tosin ei ole kokemusta muualta kuin Pietarista mutta siellä ainakin autot pysähtyvät takuulla kun edes vähän jalkakäytävällä näytät sellaisia elkeitä että ehkä olet menossa tien yli. Yllätyin oikein kun tämän aikanaan ensimmäisen kerran hoksasin, Pietarin liikenne kun ei ihan kaikilta muilta osin vastaa ihan eurooppalaisia standardeja.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Yllätyin oikein kun tämän aikanaan ensimmäisen kerran hoksasin, Pietarin liikenne kun ei ihan kaikilta muilta osin vastaa ihan eurooppalaisia standardeja.

Sitten taas satakuntalainen liikenne ei vastaa miltään osin eurooppalaisia standardeja, ellei kansainvälisiä käsimerkkejä lasketa.

Toisaalta satakunnassa on itseään ruokkiva kierre, moni kuski muuttuu täällä itsepäiseksi mulkuksi, kun vähän aikaa katsoo menoa täällä niin rupeaa vituttamaan ja ajotapakin muuttuu. Tosin jalankulkijoiden kohdalla pysähdyn jos ovat astumassa tielle, tämän takia on tässä parin viikon sisällä meinannut sattua pari peräänajoa. Eräs mamma ohitti sitten minut kun pysähdyin suojatien eteen, räpläsi kännykkäänsä samalla. Toisaalta ellei olisi mennyt ohitseni, niin ei olisi auto varmaan pysähtynyt ennen omaa autoani.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tästä tulikin mieleeni että jos Venäjällä jokin asia on hyvin niin ainakin se että siellä liikenteessä kunnioitetaan jalankulkijaa. Minulla tosin ei ole kokemusta muualta kuin Pietarista mutta siellä ainakin autot pysähtyvät takuulla kun edes vähän jalkakäytävällä näytät sellaisia elkeitä että ehkä olet menossa tien yli. Yllätyin oikein kun tämän aikanaan ensimmäisen kerran hoksasin, Pietarin liikenne kun ei ihan kaikilta muilta osin vastaa ihan eurooppalaisia standardeja.
Pietarissa saattaa paikoitellen törmätä kuvailemaasi ilmiöön, mutta ei tuota yleistää voi. Vielä vähemmän koskien koko Venäjää.

Varsinkin Moskovassa jalankulkijan on parasta asennoitua niin, että hän on yksinään vastuussa omasta hengestään joka askeleella. Toki Moskovassakin voidaan päästää jalankulkija suojatielle, mutta monikaistaisten katujen autovyöryn tempo on nähtävästi totuttanut jengin ajamaan jalankulkijoista ihmeemmin piittaamatta. Homma on kuitenkin ihan OK jos tiedostaa olosuhteet ja pysyttelee hereillä.

Suomessa jalankulkijat saisivat nykyistä aktiivisemmin työntyä suojatielle, niin autoilijat oppisivat huomioimaan paremmin suojatiet. Tämä siis noin yleisesti ottaen, ihan kuolemaa halveksien ei tietysti kannata toimia. Viime talvena yllätyin pari kertaa ilta-aikaan Helsingin Mannerheimintiellä, kun tummiin vaatteisiin pukeutunut ja heijastimia käyttämätön hahmo tunki eteeni suojatiellä, muodostaen jonkinlaisen läheltä piti -tilanteen. Parissa kohden Mannerheimintien valaistus on mielestäni yllättävän huono noin vilkkaalle katuosuudelle.

Kuvailemassani tilanteessa vastuu on tietenkin autoilijalla, se on selvää. Janlankulkijoiden penteleet saisivat silti käyttää edes jotain heijastimen tapaisia, tai mieluiten varovaisuutta. Talvikeleillä ei jalankulkijan kannata muutenkaan kokeilla, kuinka hyvä pito suojatielle pysähtyvän autoilijan renkaissa onkaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös