Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 996 127
  • 12 254

kalitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jets, Ässät
Siis maailman kamalintahan on joutua alentamaan omaa nopeuttaan jonkun muun takia.

Juurikin joku pujottelija on hyvä esimerkki mitä yritin sanoa aikaisemmin. En mä koe mitään mielihyvää tai ylemmyyden tunnetta siitä, että pujottelija on 30 kilometrin pujottelun jälkeen niissä kuuluisissa samoissa liikennevaloissa kaksi autoa edellä. Jotkut ilmeisesti kokevat, kun se aina pitää mainita tällaisessa esimerkissä. Tai vastaavasti päättyvää kaistaa loppuun asti paahtava luupää, joka sitten "kiilaa" jonon kärkeen. Omaan ajamiseensa ja sen stressaavuuteen voi vaikuttaa omilla ratkaisuilla todella paljon. Joskus kannattaa omista oikeuksistaankin tinkiä, vaikka se kanssa-autoilija vähän jotain sääntöjä rikkoisikin.

Tarkennetaan sen verran, etten viittaa nyt ja aikaisemmassakaan viestissäni mihinkään vanhoilla vihreillä menemiseen tai vastaavaan. Toivottavasti ilmaisin itseäni tällä kertaa paremmin, ettei tule yhtä tyhmää vastausta, jossa rinnastetaan oikealta ohittaminen punaisia päin ajamiseen.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kehä kolmosella oikealta ja moottoritiellä oikealta ohittaminenhan ovat yksi ja sama? Tai se että joku tulee rampista.

Mutta ok, ilmeisesti kuuluun sitten siihen vähemmistöön (?) jota närästää se kun toiset autot kiilaavat liikenteessä. Minä en tosiaan siitä pidä niinkuin en jos joku kiilaa esim. kaupan kassalla.

Ja mitä tulee voimakkaaseen jarrutukseen (vaihtoehto 2) niin kyllä siinä yleensä jalka käy jarrulla kun joku pamauttaa 140-150 kmh ohi (oman kaistan vauhti 120-130) ja änkee kiilaten eteen..Väli edessä olevaan on normaali ruuhkaväli mutta parhainten kiilausten jälkeen 1-2m.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ja mitä tulee voimakkaaseen jarrutukseen (vaihtoehto 2) niin kyllä siinä yleensä jalka käy jarrulla kun joku pamauttaa 140-150 kmh ohi (oman kaistan vauhti 120-130) ja änkee kiilaten eteen..Väli edessä olevaan on normaali ruuhkaväli mutta parhainten kiilausten jälkeen 1-2m.
Sen, joka vetää 120-130 km/h -nopeutta 15-20 metrin välillä edellämenevään ja väittää, ettei ole turvallisempaa vaihtoehtoa, kannattaisi jättää auto kotiin.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Sen, joka vetää 120-130 km/h -nopeutta 15-20 metrin välillä edellämenevään ja väittää, ettei ole turvallisempaa vaihtoehtoa, kannattaisi jättää auto kotiin.

No tarkkaa ruuhkaväliä en ole mitannut, mutta ehkä se jotain tuota luokkaa on. Voi toki olla snadisti pidempikin.

Sähän voit käydä vaikka katsomassa Täältä (linkki tiehallinnon kameroihin) parin tunnin päästä millaisella väleillä ihmiset esim. stadista neljän jälkeen ajavat. Ota vaikka Klaukkalan kamera tai joku vastaava nelostieltä.

Eivät tosin aja nyt 120-130km/h, mutta kesärajoituksilla ajavat.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
2. Antaa mennä vaan / En ole "idiootti"-ajattelu. Eli annetaan kaverin kiilata. Joudutaan tekemään mahdollisesti voimakas jarrutus ettei itse ajeta kiilaajan perään ja täten jarruttaa 20 autoa myös minun takana.

Jos elämässäsi on kaksi tilannetta. Vaarallinen ja vaarallisempi. Kumman valitset? Aina ei ole vaihtoehtona turvallista tilannetta.

Minä en ymmärrä, miksi tälläisessa tilanteessa tulee mahdollisesti voimakas jarrutus, kun sitä niin korostat? Tokihan jotkut tälläiset tilanteet voivat senkin aiheuttaa, mutta enpä muista nyt äkkiseltään itse törmänneeni vastaavaan jos minut on oikealta ohitettu.

Jo autokoulussa opetetaan, että ennakointi on kaiken A ja O. Jos näet tälläisen mahdollisen kiilaajan, niin miksi et sen kiihdyttämisen sijaan hidasta, ettei tarvitse tehdä sitä voimakasta jarrutusta? Ennakoida selvästi osaat, kun osaat oikea aikaisesti kiihdyttää. Valitsen vaihtoehdon kaksi niin, että nostan vähäksi aikaa jalan pois kaasulta niin, että turvaväli edessä ajavaan pitenee sen 5-10s.

Mutta ok, ilmeisesti kuuluun sitten siihen vähemmistöön (?) jota närästää se kun toiset autot kiilaavat liikenteessä. Minä en tosiaan siitä pidä niinkuin en jos joku kiilaa esim. kaupan kassalla.

Kyllä varmaan kaikkia närästää se kiilaaminen, mutta kiilaaminen on aika voimakas sana, enkä muista sitäkään, milloin minua olisi kiilattu liikenteessä. Eteeni on toki ajettu, mutta se taas ei ole kiilaamista. Jos joudut useasti oikean kiilaamisen kohteeksi, niin ehkä vikaa on sinussakin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Miksi pitäisi? Odottaa, että pääsee ylinopeutta oikealta eteen ajaman kiilaamaksi ja mahdollisesti saa tehdä kovan jarrutuksen kun se änkeää väliin? Edelleenkin, turvallisempaa on mielestäni ajaa lähemmäksi omalla kaistallani ajavaa ja tehdä kiilaaminen mahdottomaksi. Ei siinä perässä ole tuntitolkulla tarkoitus ajaa. Joskus riittää 5-10s.
Siksi pitäisi, että ajamalla kiinni edessä ajavan puskuriin, rikot itse liikennesääntöjä. Joku voisi luulla, että olen kaikenlaisia sääntöjä vastaan, jos on hiukan seurannut odysseijaani tämän palstan sääntötulkinnoista. Mutta jos sääntö on hyvä, sitä kannattaa myös noudattaa. Turvavälin pitäminen on yksi tärkeimmistä säännöistä autolla liikkujille. Vain idiootti rikkoo tuota sääntöä vain siksi, että jonkun toisen kuskin käytös ärsyttää. Kuten sinulle on jo oikaistu, jarrutuksen tekeminen tuossa tilanteessa tarkoittaa sitä, että sinulla ei ole riittävää turvaväliä edellä ajavaan. Minkä ihmeen takia sinun täytyy tehdä itsestäsi idiootti myös täällä Jatkoajassa? Eikö se riitä, että olet sitä jo liikenteessä?

Mä en oikein ymmärrä tuota edellistä ripitystä. Jos mä lähden stadista ajamaan kohti Hämeenlinnaa, vaikkapa klo 16 jolloin molemmilla kaistoilla on paljon liikennettä ja välit muutenkin suht pienet ja ajan vasempaa kaistaa 120-130km/h liikennevirran mukana niin olenko minä se suuri saatana jos ajan välin pieneksi Nurmijärven vai Hyvinkään välillä, jotta blokkaan sen idiootin joka on pujotellut viimeiset 20km oikean ja vasemman kautta voittaen ehkä 2min.
Jos molemmat kaistat ovat ruuhkahuipun tms. muun syyn takia täynnä, kumpikin kaista saa ajaa juuri sitä omaa nopeuttaan (sallituissa rajoissa tietenkin O:-) ) Jos tämä käsitykseni ei pidä paikkaansa, korjatkaa.

Et tainnut olla ensimmäisenä jonossa (kaistasta riippumatta), kun pelisilmää jaettiin.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Siksi pitäisi, että ajamalla kiinni edessä ajavan puskuriin, rikot itse liikennesääntöjä.

Olenko kirjoittanut ajavani jonkun puskuriin kiinni vai kenties ottavani välin sellaiseksi ettei oikealta siihen mahdu tulla.

Jos molemmat kaistat ovat ruuhkahuipun tms. muun syyn takia täynnä, kumpikin kaista saa ajaa juuri sitä omaa nopeuttaan (sallituissa rajoissa tietenkin O:-) ) Jos tämä käsitykseni ei pidä paikkaansa, korjatkaa.

Tietysti. Mutta se, että pujottelee eri kaistojen välillä on kai kiellettyä?

Et tainnut olla ensimmäisenä jonossa (kaistasta riippumatta), kun pelisilmää jaettiin.

Vaikea sanoa, ehkä kannattaa ottaa selvää. Näillä näkymin olen tulossa 4.3 HPK-Jyp peliin (ei valitettavasti pääse aikaisemmin), Kaverilla kausikortti sikakatsomoon, joten siinä seisomassa ollaan. Jos olet tulossa matsiin niin tule jutulle (laita vaikka yv:tä) niin näet millainen idiootti on kyseessä. Minäkin ihan mielelläni näkisin millainen kaveri dumaa idiootiksi useampaan kertaan. Varmasti joku tosi hyvät käytöstavat omaava.

Mutta ei tästä tämän enempää. Tiedostan kyllä hyvät turvavälit, ja käytän pääsääntöisesti niitä itsekin, mutta valitettavasti noin 0% noudattaa sitä ruuhka-aikana Helsingin sisään- sekä ulostuloväylillä.

EDIT: Ihan loppuun vielä kysymys: Mikä mielestäsi on sopiva turvaväli esim. linkin kuvassa? Entä ajatteko itse n.100m turvaväleillä ko. tilanteissa. Kiitos rehellisistä vastauksista. Oma esimerkkini koski juuri kuvan mukaisia tilanteita.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
EDIT: Ihan loppuun vielä kysymys: Mikä mielestäsi on sopiva turvaväli esim. linkin kuvassa? Entä ajatteko itse n.100m turvaväleillä ko. tilanteissa. Kiitos rehellisistä vastauksista. Oma esimerkkini koski juuri kuvan mukaisia tilanteita.

Jos vauhtia on 100 km/h, sopiva turvaväli olisi 100 metriä.

Nyt vastaat, että joku TUNKEE siihen väliin.

Minä vastaan siihen, että silloin otetaan jalka pois kaasulta ja jätetään uudestaan turvaväli. Simple as that.

Ikävä kyllä en itsekään toimi aina näin, mutta tämä olisi oikea tapa toimia ja liikenne olisi näin sujuvaa.
 
Mietitään vaikka tilannetta jossa tulen moottoritietä pitkin tietyöalueelle, joka on ilmoitettu merkein jo 1-2km aikaisemmin. Merkit kertovat, että 1 kaista käytössä ja porukka rupeaa änkemään oikealle.

AINA löytyy niitä, jotka ajavat sitä vasenta kaistaa merkeistä huolimatta muut ohittaen lähes täyttä vauhtia niin kauan kun se ensimmäinen työkone tulee kaistalla vastaan ja kun se kaista oikeasti loppuu. Pitäisikö täydellisen kuskin aina antaa tilaa niille luupäille. Tai jos ei kaikille niin kuinka monelle? Viidelle? Kymmenelle?

Ongelma on se porukka joka alkaa heti änkemään oikealle hidastaen oikean kaistan vauhdin lähes nollaan. Kaikki voisivat sovittaa ajonopeuden ja turvavälit tietyönopeuden mukaiseksi jonka jälkeen vasemmalla kaistalla olijat ajavat kaistan ihan loppuun asti ja siirtyvät vetoketjumallin mukaisesti oikealle kaistalle. Eli vastaus kysymykseesi on yhdelle jos molemmilla kaistoilla on yhtä paljon autoja.

Muutenkin ihmetyttää nämä pitkien vilkuttelijat ja toisten kyttääjät liikenteessä, kyttäättekö myös roskiksissa naapureiden jätteidenlajittelua ja pysäytättekö pyöräilijöitä vain ohjeistaaksenne heitä kypärän käytössä? Ketä se haittaa jos joku ajaa 5km/h yli rajoituksen varsinkaan kun kyseessä ei ole edes rangaistava rike? Onhan 0,2 promillea alkoholiakin veressä rattijuopumus joka ei ole rangaistava teko mutta suurin osa Suomen kansasta ei näe mitään ongelmaa yhden oluen juomisessa jos ollaan autolla liikkeellä.

Muiden huomioiminen liikenteessä ei tarkoita kanssa-autoilijoiden jokaisen virheen kyttäystä vaan sitä että liikenne on sujuvaa ja ne nopeammat saavat mennä nopeasti jaloista pois ja vähän verkkaisemmin liikkuvat ajelevat vaikka sitten siellä rekkojen välissä motarilla. Mikä tästä tekee niin pirun hankalaa?
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ongelma on se porukka joka alkaa heti änkemään oikealle hidastaen oikean kaistan vauhdin lähes nollaan. Kaikki voisivat sovittaa ajonopeuden ja turvavälit tietyönopeuden mukaiseksi jonka jälkeen vasemmalla kaistalla olijat ajavat kaistan ihan loppuun asti ja siirtyvät vetoketjumallin mukaisesti oikealle kaistalle. Eli vastaus kysymykseesi on yhdelle jos molemmilla kaistoilla on yhtä paljon autoja.

Näinhän tämän kuuluisi mennä ja meneekin monessa maassa. Eli ajetaan sitä päättyvää kaistaa esteeseen asti ja sen jälkeen vetoketjuperiaatteella. Valitettavasti tässä Tombejen luvatussa maassa liian moni kokee, että siltä päättyvältä kaistalta tulija on "kiilaamassa eteen", eikä anna kirveelläkään tietä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Pitäisikö täydellisen kuskin aina antaa tilaa niille luupäille.
Juttujesi perusteella sinun on turha murehtia tätä.

Se oli vitsi! Älä suutu!

Tässä keskustelussa on hiukan tällaista liikenteelle ominaista tahallista väärinymmärrystä, äärimmäistä subjektiivisuutta ja induktiivista päättelyä. Ei se ole ihan niin yksinkertaista mitä tässä kukin antaa ymmärtää, puolin ja toisin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Olenko kirjoittanut ajavani jonkun puskuriin kiinni vai kenties ottavani välin sellaiseksi ettei oikealta siihen mahdu tulla.
Olet muistaakseni maininnut jostain äkillisistä jarrutuksista, kun joku kiilaa eteesi. En nyt ihan keksi muuta syytä tuohon kuin se, että ajat aivan liian lähellä edellä ajavaa.

Tietysti. Mutta se, että pujottelee eri kaistojen välillä on kai kiellettyä?
Ja se pitää estää keinolla millä hyvänsä? Minun ehdotukseni taas on, että ei reagoi eikä provosoidu. Saattaisin toki avautua Teiden ritarit -ketjuun, mutten ikinä myöntäisi tehneeni mitään yhtä typerää estääkseni pujottelua.

Vaikea sanoa, ehkä kannattaa ottaa selvää. Näillä näkymin olen tulossa 4.3 HPK-Jyp peliin (ei valitettavasti pääse aikaisemmin), Kaverilla kausikortti sikakatsomoon, joten siinä seisomassa ollaan. Jos olet tulossa matsiin niin tule jutulle (laita vaikka yv:tä) niin näet millainen idiootti on kyseessä. Minäkin ihan mielelläni näkisin millainen kaveri dumaa idiootiksi useampaan kertaan. Varmasti joku tosi hyvät käytöstavat omaava.
En pysty lupaamaan läsnäoloani tuossa pelissä. Itse asiassa tiedän varmasti, etten tule paikalle. Mutta minut tapaa vaikka seuraavassa seniorimiitissä. Saatan osoittautua siviilissä yhtä mukavaksi ja leppoisaksi kaveriksi kuin sinäkin. Tarjoan ainakin kaljat, jos tulet. Jos olet huomattavasti minua kookkampi, ehkä jopa kaksi.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Näinhän tämän kuuluisi mennä ja meneekin monessa maassa. Eli ajetaan sitä päättyvää kaistaa esteeseen asti ja sen jälkeen vetoketjuperiaatteella. Valitettavasti tässä Tombejen luvatussa maassa liian moni kokee, että siltä päättyvältä kaistalta tulija on "kiilaamassa eteen", eikä anna kirveelläkään tietä.

Onko ne kaistan päättymismerkit laitettu sinne huvikseen? Ne kun yleensä osoittavat kaistan päättyvän reilusti (useampi sata metriä) ennen työmaata/estettä.

Sekin kai on sallittua mitä näkee esim. Keimolan kohdalla Helsinkiin aamulla mennessä. Jonon seistessä kiihdytetään ylös ramppia pitkin huoltoasemalle ja heti perään takaisin tielle. Voitetaan ramppien verran matkaa ja kaikkien kai pitäisi olla näiden nokkelien kuskien puolesta iloisia? Antaa hymyillen tietä, kun kerran keksivät.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olet muistaakseni maininnut jostain äkillisistä jarrutuksista, kun joku kiilaa eteesi. En nyt ihan keksi muuta syytä tuohon kuin se, että ajat aivan liian lähellä edellä ajavaa.

Aika useasti sitä ajaa liian lähellä jos joku kiilaa eteen. Yleensä joutuu jarruttamaan. Harvemmin kukaan on kiilannut eteen niin että etäisyys on heti kiilaamisen jälkeen valmiiksi 100m.

Sääli ettei osu tuo mainitsemani peli. Joku toinen kerta sitten. Itsekin väitän olevani suht lupsakka kaveri. Vaikka idioottimaisen liikennekäyttäytymisen lisäksi jätän koiran paskat aina korjaamatta. Pääsääntöisesti taajaman ulkopuolella. Joskus saatan vääntää myös turhan pitkään netissä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko ne kaistan päättymismerkit laitettu sinne huvikseen? Ne kun yleensä osoittavat kaistan päättyvän reilusti (useampi sata metriä) ennen työmaata/estettä.

Sekin kai on sallittua mitä näkee esim. Keimolan kohdalla Helsinkiin aamulla mennessä. Jonon seistessä kiihdytetään ylös ramppia pitkin huoltoasemalle ja heti perään takaisin tielle. Voitetaan ramppien verran matkaa ja kaikkien kai pitäisi olla näiden nokkelien kuskien puolesta iloisia? Antaa hymyillen tietä, kun kerran keksivät.

Kaistan päättymismerkit antavat tietenkin ennakkoinfoa kaistan päättymisestä. Kaistan päättyessä esim. tietyön johdosta, ja jos molemmilla kaistoilla on jatkuva liikennevirta, on yksinkertaisesti ylivoimaisesti sujuvinta, jos päättyvällä kaistalla olevat ajavat kaistan loppuun ja sitten liitytään vetoketjuperiaatteella. Jos et ole tämän toimivuuteen törmännyt, olet tuskin Suomen ulkopuolella ajanut autoa.

Tällä ei ole mitään tekemistä antamasi Keimola-esimerkin kanssa, joka on silkkaa itsekästä kusipäisyyttä, enkä oikein ymmärrä, miten voit rinnastaa nämä tapaukset toisiinsa. Ehkä sen takia, että koet muut tielläliikkujat aina itsekkäiksi kiilailijoiksi? Olisiko omassa asenteessasi hieman tarkistamisen varaa?
 

Carlos

Jäsen
Kaistan päättymismerkit antavat tietenkin ennakkoinfoa kaistan päättymisestä. Kaistan päättyessä esim. tietyön johdosta, ja jos molemmilla kaistoilla on jatkuva liikennevirta, on yksinkertaisesti ylivoimaisesti sujuvinta, jos päättyvällä kaistalla olevat ajavat kaistan loppuun ja sitten liitytään vetoketjuperiaatteella. Jos et ole tämän toimivuuteen törmännyt, olet tuskin Suomen ulkopuolella ajanut autoa.

Ja se on juuri näin. Tyhmiä on juuri NE kuljettajat jotka 1km ennen kaistan päättymistä änkeävät sinne oikealle kaistalle, saaden aikaan sen että vasen kaista on tyhjä ja oikea kaista pysähtyy. Ja sitten kun joku joka osaa ajaa ko. tilanteessa OIKEIN, eli sen päättyvän kaistan loppuun asti, ja sitten siirtyy oikealle kaistalle, niin hän saa niiden jonottajien vihat niskaansa? Great.

Tosiaan, kaikkein sujuvinta on se että kaikki ajavat ihan siten kuin ajoivat ennen sitä tietyötäkin, ja sitten vaan kaistan päättyessä vetävät vetoketjulla yhdelle kaistalle. Näin kukaan ei pääse "kiilailemaan" eikä ohittelemaan, vaan kaikki pitävät about oman paikkansa.

Eipä sillä, kyllä Suomen ulkopuolellakin löytyy näitä sankareita jotka eivät tätä tajua. Mutta pääosin muualla osataan tämä homma.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aika useasti sitä ajaa liian lähellä jos joku kiilaa eteen. Yleensä joutuu jarruttamaan. Harvemmin kukaan on kiilannut eteen niin että etäisyys on heti kiilaamisen jälkeen valmiiksi 100m.
Edelleenkin sä olet ainoa joka joutuu säännöllisesti (ilmeisesti joka kerta) jarruttamaan sen jälkeen kuin sut ohitetaan.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ehkä sen takia, että koet muut tielläliikkujat aina itsekkäiksi kiilailijoiksi? Olisiko omassa asenteessasi hieman tarkistamisen varaa?

Edelleenkin sä olet ainoa joka joutuu säännöllisesti (ilmeisesti joka kerta) jarruttamaan sen jälkeen kuin sut ohitetaan.

Joo, kiitos ojennuksesta (boldaukset omia). Mun asenteessa on tarkastamisen varaa, kun koen AINA MUUT tieliikkujat itsekkäiksi kiilailijoiksi ja AINA joudun säännöllisesti jarruttamaan sen jälkeen kun mut ohitetaan.

Koitan parantaa tapani.

Löytyikö täältä muuten niitä kuskeja jotka ajavat linkin kuvan mukaisessa ruuhkaletkassa 100m:n turvavälillä. Jermu kenties? Entä Tadu?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo, kiitos ojennuksesta (boldaukset omia). Mun asenteessa on tarkastamisen varaa, kun koen AINA MUUT tieliikkujat itsekkäiksi kiilailijoiksi ja AINA joudun säännöllisesti jarruttamaan sen jälkeen kun mut ohitetaan.

Koitan parantaa tapani.

Löytyikö täältä muuten niitä kuskeja jotka ajavat linkin kuvan mukaisessa ruuhkaletkassa 100m:n turvavälillä. Jermu kenties? Entä Tadu?
Aikaisemmin kirjoitit, että on kaksi vaihtoehtoa: Ajaa toisen perseessä kiinni, jotta sinun ohi ei pääse, tai jarruttaa kun sinut ohitetaan aiheuttaen 20 takana olevan auton jarrutuksen.

Minä olen jo sanonut, etten aina ole pitänyt turvaväliä, mutta tiedostan asian ja kiinnitän siihen huomiota. Sinä jonossa jarrutteleva Tombe76 olet niitä, jotka aiheuttavat haitariliikettä ja ruuhkia. Pidä etäisyyttä niin ei tarvitse jarrutella koko ajan ja liikenne rullaa mukavasti.

Minä en myöskään estä toisia tielläliikkujia vaihtamasta kaistaa enkä puolustele omaa idioottimaisuuttani muiden idioottimaisuudella kuten sinä.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Löytyikö täältä muuten niitä kuskeja jotka ajavat linkin kuvan mukaisessa ruuhkaletkassa 100m:n turvavälillä.

Ajan tällaisessa tilanteessa joka päivä, sillä työmatkani on 60 km moottoritietä Helsinkiin. En kuitenkaan osaa arvioida turvaväliäni, mutta sanotaan nyt kuitenkin, että pyrin pitämään sen mahdollisimman pitkänä. Toki tilanne on se, että aamuruuhkassa Helsinkiin ei 100 km/h juuri ajella.

Tuli sellainen asia mieleen, että tässä nyt ehkä (niin kuin joku muukin jo huomasi) sekoitetaan ohittaminen ja ohi ajaminen. Nythän on niin, että jos ruuhkassa molempien kaistojen ollessa "täynnä" oikea kaista kulkee nopeammin, oikealla kaistalla kyllä saa ajaa vasemman kaistan autojen ohi. Kyseessä ei varsinaisesti ole ohittaminen, koska kaistaakaan ei vaihdeta. On sitten eri asia, mikäli tosiaan kyse on pujottelijoista, mutta ei niitä nyt niin kovin usein voi esiintyä, että sen vuoksi pitäisi turvaväli pitää lyhyenä? Kun oikean kaistan ajoneuvo on ajautunut joidenkin vasemman kaistan ajoneuvojen ohi, kyllä sellaisessa tilanteessa kuljettaja halutessaan mielestäni saa vaihtaa vasemmalle kaistalle ajelemaan vasempaan jonoon, jos siltä tuntuu. Korostan, että en tässä nyt tarkoita pujottelijoita. Mutta kirjoittelustasi nyt sai kuitenkin kuvan, että ohi ajautuja vaihtaessaan kerran kaistaa ajautumisen jälkeen on pujottelija.

Toinen asia on tämä kaistojen yhdistyminen, tästä jo moni kirjoittikin ansiokkaasti. En lisää aiheeseen muuta kuin kommentin, että seuraan usein huvittuneena, miten ne ovat juurikin ne kaikkein kiireisimmät kuskit, jotka jättävät loppuvan kaistan loppuosan käyttämättä ja siirtyvät hyvissä ajoin jonoon kiroilemaan.

Sama pätee ruuhkassa moottoritielle liittymiseen. Nyt tarkoitan juurikin vaikka Helsingin aamuruuhkia, jossa moottoritien liikenne etenee esim. 40 km/h tai jopa hitaammin. On huvittavaa seurata, miten liittymästä moottoritielle pyrkivät ajoneuvot eivät missään olosuhteissa jatka kiihdytyskaistaa loppuun asti, vaan alkavat tunkea kiihdytyskaistan etuosasta jonottavien autojen kylkiin. Itselläni harvoin seuraa tästä ongelmaa, koska minulla on se turvaväli kunnossa. Tästä käytöksestä seuraa kuitenkin kahdenlaisia ongelmia. Ensinnäkin moottoritielle pääsee siitä kiihdytyskaistan etuosasta vain 1-2 autoa kerrallaan. Toiseksi kiihdytyskaistat ovat usein myös poistumiskaistoja busseille, joiden näen usein aamuisin jopa äkkijarruttelevan kiihdytyskaistojen alkupäähän pysähtyvien autojen takana. Jostain syystä suomalaiset tuntuvat kokevan, että kaistojen loppuun käyttäminen on kiilaamista ja tätä he eivät kehtaa tehdä, aiheuttaen muualle kumuloituvia ongelmia. Se on kerrassaan erikoista.

Saman huomion voi tehdä tilanteissa, jossa monikaistainen osuus nyt vain ihan muuten vain muuttuu esim. kaksikaistaiseksi. Esimerkiksi Tuusulanväylällä Helsingistä poispäin ajettaessa on tilanne, jossa kolmikaistainen osuus muuttuu kaksikaistaiseksi (suunnilleen Tuomarinkylän kohdalla). Ruuhka-aikana kyseistä kolmatta kaistaa ei käytä kukaan, vaan kaikki kehä I:ltä tulevat kuskitkin liittyvät jonoon mahdollisimman nopeasti. Nähtävästi kaikki haluavat olla tässä asiassa todella kohteliaita, vaikka muissa asioissa eivät niinkään. Lopulta kaikilla kestää perille pääseminen kauemmin ja ihan käyttöön tarkoitetut kaistat seisovat tyhjinä. No, eipä niitä sitten juuri auraillakaan lumesta ym. Jos olisi järkevää jättää kaistojen loppuosa aina käyttämättä, miksi ne kaistat siellä ylipäänsä olisivat?

Moottoritielle liittymisestä voisi kirjoittaa muutenkin vaikka kuinka paljon, mutta ehkä ei kannata lähteä sille tielle. Siinä tilanteessa se kiilaaminen tuntuu olevan maan tapa ja pääsääntöisesti kaikkien mielestä sallittua. Ihan vaan, vaikka moottoritietä etenevän auton taakse liittyminen olisi lähes aina paljon helpompaa ja järkevämpää, eikä kenenkään tarvitsisi väistellä vasemmalle kaistalle. Mutta tämäkin liittynee myös tuohon ongelmaan, että sitä kiihdytyskaistaa ei kuulu käyttää loppuun asti.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Löytyikö täältä muuten niitä kuskeja jotka ajavat linkin kuvan mukaisessa ruuhkaletkassa 100m:n turvavälillä. Jermu kenties? Entä Tadu?

Sanoisin, että 10 m ja 100 m väliltä löytyy myös välimuotoja. Monilla on valitettavasti juhannus- ja viikonloppuruuhkissa taipumuksena ajaa edellä ajavan puskurissa kiinni, max. 10 m "turva"välillä, ja tämä kyllä tapahtuu aika usein myös ruuhka-aikojen ulkopuolella. Aika usein tulee törmättyä tällaisiin ajoneuvoryhmittymiin, jossa kaikki ajavat sumpussa, vaikka muuten liikennettä ei olisi nimeksikään. Kai se joillekin tuo jotain turvallisuudentunnetta, tai sitten muuten vaan tykätään olla tappituntumalla kaverin perässä. Ja voin vain kuvitella, kuinka siellä kiroillaan jos joku "kiilaaja" haluaa ajaa koko ryhmästä ohi (ohitus vaatii usein pari "kiilaamista" ryhmän keskivaiheilla vastaantulevan liikenteen / heikon näkyvyyden takia) ja jatkaa matkaansa.

marselta muuten ansiokas kirjoitus yllä, kannattaa sinunkin lukaista.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
marselta muuten ansiokas kirjoitus yllä, kannattaa sinunkin lukaista.

Joo kiitti vinkistä. Ehdin kyllä lukaista. Muuten mun on varmaan ihan turha enää kommentoida, koska jotenkin tuntuu, että olen aika huonosti ilmaissut omia tilanteitani, koska en tunnista niitä enää noista kommenteista mistä meikäläistä ripitetään.

Ja voin vain kuvitella, kuinka siellä kiroillaan jos joku "kiilaaja" haluaa ajaa koko ryhmästä ohi (ohitus vaatii usein pari "kiilaamista" ryhmän keskivaiheilla vastaantulevan liikenteen / heikon näkyvyyden takia) ja jatkaa matkaansa.

Esim. tämä tilanne ei sovi mitenkään omaan tilanteeseen, koska ilmeisesti tässä on kyse kaksikaistaisesta perusmaantiestä. Mulla ei ole mitään sitä vastaan, että joku menee ohi koko letkasta eikä oikeastaan sekään häiritse että joku punkee siihen minun jättämään normaaliin turvaväliini. Sen sijaan moottoritiellä pujotteleminen välillä oikealta ja vasemmalta (josta olen koko ajan kirjoittanut) närästää. Ensinnäkin se on helvetin vaarallista ja myös tieliikennelain vastaista. Kusipäistä touhua. (enkä tarkoita tässä sitä tilannetta kun KOKO LETKA menee nopeampaa). Varsinkin kun en ole mikään vasemmalla kaistalla makaaja. Ehkä se minunkin turvavälin hetkittäinen kaventaminen on idioottimaista. Veikkaan kyllä, että jos mulla olisi esittää ko. tilanteista videomateriaalia, niin valtaosa tämänkin palstan porukasta toimisi täysin samoin.

Eiköhän tämä ollut jo tässä?
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Ajoittain kuulee tai lukee juttuja siitä, kuinka suojatietä ei kunnioiteta ja suojatien eteen pysähtynyt auto ohitetaan reippaasti pysähtymättä rinnalle. Olen aina luullut, että tuota tapahtuu vain silloin, kun yhteen suuntaan menee vähintään kaksi kaistaa.

Eilen tuollainen tapaus sattui tässä. Yksi kaista kumpaankin suuntaan, tosin kaistat ovat niin leveitä, että siinä mahtuisi ajamaan kaksi autoa rinnakkain per kaista.

Olin siis itse pysähtynyt aika lailla tuon K-Supermarketin puoleisen kaistan oikeaan reunaan suojatien eteen, muutaman metrin päähän suojatiestä. Jalankulkija odotteli niin ikään Supermarketin puolella. Hidastin hyvissä ajoin, jotta jalankulkija näkisi, että aion päästää hänet yli. Vastakkaisesta suunnasta tullut liikenne ei tehnyt elettäkään pysähtyäkseen. No, sitten vastakkaisesta suunnasta ei enää tullut autoja, joten jalankulkija lähti ylittämään tietä. Samaan aikaan takaani tuli joku perheenäiti farmarillaan ja veti ronskisti ohitseni, mutta huomasi onneksi jarruttaa juuri ennen suojatietä. Eipä ole ennen tuollaistakaan sattunut, että tuollaisessa tilanteessa oltaisiin alettu ohittaa.

Onneksi mitään ei sattunut, mutta huomasinpahan taas, että jalankulkijoita tässä maassa ei kunnioiteta tipan vertaa. Tai no, sen verran, ettei tieten tahtoen niiden päälle ajeta.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
En ole jaksanut koko ketjua lukea eikä täällä tietenkään ole tällaisia autoilijoita, mutta kysymykseni.

Miten vitussa teillä on pokkaa ajaa suojatien yli vaikka näette, että sen eteen on pysähtynyt lapsia? Se nyt vaan on niin, että lapset eivät osaa arvioida auton nopeuden ja etäisyyden suhdetta joten mieluummin odottavat auton pysähtymistä. Ilmeisesti monella autoilijalla ei ole aikaa odottaa, että lapsi ylittäisi sen suojatien turvallisesti. Tekisi mieli vähän koputtaa nenään näitä juhakankkusia.

EDIT: Eräs autoilija aikanaan pokkana selitti, että hän ei pysähdy siksi ettei voi mennä takuuseen toisen kaistan liikenteestä. Eli sanoi pysähtyvänsä vain punaisiin valoihin. Tämä mies muistutti fyysisesti aikuista.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kävi tuossa erään päiväkodin lähettyvillä mielenkiintoinen tapaus. Päiväkodille menevä tie lähtee oikealle "pääväylältä", siitä menee sitten suojatie tämän "pääväylän" yli. Tietenkin tuonne päiväkodille päin ei näe yhtään mitään, kiitos puskien ja pensaiden. Noh hidastan vaistonomaisesti aina siinä, ei koskaan tiedä koska joku mukula juoksee sieltä tielle. Mutta eilen, joku siiderivalas tulee sieltä polkupyörällä suhtkoht kovalla vauhdilla suojatien yli (eli suojatie joka menee ajoradan yli, eli kohta missä pyöräilijä on väistämisvelvollinen). No eipä tuossa vielä mitään, tuota näkee monilta pyöräilijöiltä joita luonnonvalinta ei ole ehtinyt vielä poistamaan, mutta sillä oli joku 3-5v muksu istuimessa pyörän takana. Tiedän että suunnasta mistä tuo tuli, ei näe toiseen suuntaan yhtään mitään ja toiseenkin heikosti. Silti tulee kauhealla vauhdilla ja pienen lapsen kanssa "sokkona" ja olettaa ettei kukaan aja päälle. Jos olisin ajanut normaalilla sallitulla nopeudella, olisi törmäys ollut lähes varma. Mietin että pitääkö käydä päiväkodista kysymässä että kukas se mahtoi olla ja tehdä ilmoitus lastensuojeluun.

Muutenkin näkee tuota että polkupyörällä mennään tuollaisista kohdista vauhdilla yli ja välillä juurikin lapsi kyydissä tai aikuinen ja lapsi kummatkin pyörällä. Jos törmään johonkin aikuiseen joka ei osaa liikennesääntöjä, niin en menetä yöuniani sen takia. Mutta kyllä sitä varmasti tulisi mietittyä jos jonkun nuoren lapsen liiskaisi tuollaisessa tilanteessa, vaikka ei olisikaan oma vika.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös