Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 996 232
  • 12 254

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ilman mitään näsäviisasteluja, mutta sanotaanko tosiaan liikennesäännöissä, että edelläajavan ajoneuvon saa ohittaa ajamalla suurempaa nopettua mitä suurin sallittu nopeus alueella on ja ohitus tapahtuu oikean kaistan kautta?
Ei sanota liikennesäännöissä. Mutta tarinan kertoja itsekin kertoi ajaneensa ylinopeutta, joten omituista on kritisoida muita liiallisesta nopeudesta. Ja oikealta ohittamisessa ei ole tuossa tilanteessa mitään liikennesääntöjen vastaista, mikäli niin luulit, niin äkkiä opiskelemaan sääntöjä uudelleen.
 

100A

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto, Lukko, Jokerit
Saattaa olla omaa kuvitelmaakin, mutta jotenkin olen kokenut että pakukuskeilla on normaalia enemmän taipumusta ajella takaluukussa kiinni. Onko se mahdollisesti pakun ohjaamosta "korkealta" avutuva näkymä joka vääristää kuskin ymmärrystä asiallisesta turvavälistä.

Ainakin Kehä III:lla on juuri näin. Koko ajan joku jartsa takapuskurissa kiinni vaikka ajaisi pientä ylinopeutta. Ärsyttävää.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Mutta tarinan kertoja itsekin kertoi ajaneensa ylinopeutta, joten omituista on kritisoida muita liiallisesta nopeudesta.

Niin, tämä on varmasti myös hiertänyt monta tähän ketjuun vastannutta. En oikein pysty itseäni tässä puolustelemaan. Mielestäni on vain omituista, että jos ajan lievää ylinopeutta, minut ohitetaan. Tekopyhää se on, varmasti. Ihmettelin vain, että mitäköhän tuolla ohituksella saavutettiin, varsinkin kun tosiaan ohittajan piti autoletkan perään seuraavissa valoissa jarruttaa.

Olen tähän ketjuun joskus aiemminkin kirjoittanut ja saanut vastaukseksi "opettele homo ajamaan äläkä tänne tule vinkumaan" -tyyppisiä viestejä. Ehkä on parempi vaihtaa JA:n keskustelupalsta autokoulun kirjaan ja tulevaisuudessa jättää ihmettelyt oman pääkopan sisään.
 
Viimeksi muokattu:

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmettelin vain, että mitäköhän tuolla ohituksella saavutettiin, varsinkin kun tosiaan ohittajan piti autoletkan perään seuraavissa valoissa jarruttaa.

Ja mitäköhän sillä ohituksella menetettiin? Tai edelleen jatkuvasta vuodatuksestasi päätellen ohitetuksi tullut menetti siinä Audi-kuskin ohituksessa yllättävän paljonkin.

Mitä muuten saavutit sillä lievällä ylinopeudellasi, kun kerran jouduit itsekin jarruttamaan autoletkan perään seuraavissa valoissa?

Olen sen sanonut aiemminkin, mutta tämä liikennekeskusteluissa aina esille tuleva argumentti "seuraavissa liikennevaloissa oltiin peräkkäin" on kyllä maailmankaikkeuden typerin ja todellista älyllistä epärehellisyyttä.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Niin, tämä on varmasti myös hiertänyt monta tähän ketjuun vastannutta. En oikein pysty itseäni tässä puolustelemaan. Mielestäni on vain omituista, että jos ajan lievää ylinopeutta, minut ohitetaan. Tekopyhää se on, varmasti. Ihmettelin vain, että mitäköhän tuolla ohituksella saavutettiin, varsinkin kun tosiaan ohittajan piti autoletkan perään seuraavissa valoissa jarruttaa.

Olen tähän ketjuun joskus aiemminkin kirjoittanut ja saanut vastaukseksi "opettele homo ajamaan äläkä tänne tule vinkumaan" -tyyppisiä viestejä. Ehkä on parempi vaihtaa JA:n keskustelupalsta autokoulun kirjaan ja tulevaisuudessa jättää ihmettelyt oman pääkopan sisään.
Onko missään vaiheessa käynyt mielessä, joku saattaa vaikka hakuta ajaa hiukan suurempaa ylinopeutta kuin sinä? Oliko se sinun ajamasi lievä ylinopeus juuri optimaalinen nopeus tuohon tilanteeseen vai ainoastaan nopeus jota juuri sinä syystä tai toisesta halusit ajella. Epäselväksi on myös jäänyt miksi sinä roikuit siinä vasemmalla kaistalla, kun oikealla kaistalla tuntui olevan tilaa.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Mitä muuten saavutit sillä lievällä ylinopeudellasi, kun kerran jouduit itsekin jarruttamaan autoletkan perään seuraavissa valoissa?

En joutunut jarruttamaan autoletkan perään, käännyin valoista oikealle. Audi jatkoi suoraan ja se joutui jarruttamaan. Oikeallekääntyville oli oma kaista.

Epäselväksi on myös jäänyt miksi sinä roikuit siinä vasemmalla kaistalla, kun oikealla kaistalla tuntui olevan tilaa.

Vasen kaista jatkoi suoraan, oikea kaista kääntyi pikatien rampille Poriin.

Tässä on tuo pätkä, jolla minut ohitettiin ja tässä on syy siihen, miksi ajoin vasenta kaistaa. Valot, joihin Audin piti pysähtyä, näkyvät jälkimmäisessä kuvassa kaukana taustalla. Paikalliset tietävät paikan.

Vastataan vielä tähän:
Onko missään vaiheessa käynyt mielessä, joku saattaa vaikka hakuta ajaa hiukan suurempaa ylinopeutta kuin sinä?

On. Tuo on varmasti se suurin syy. Tekopyhyyttäni ja omaa erinomaisuuttani silti ihmettelen, miksi kukaan haluaa ajaa yli 70km/h kuudenkympin alueella. Toisaalta, kyseisillä kuskeilla on varmasti varaa maksaa mahdolliset ylinopeussakot.
 
Viimeksi muokattu:

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
On. Tuo on varmasti se suurin syy. Tekopyhyyttäni ja omaa erinomaisuuttani silti ihmettelen, miksi kukaan haluaa ajaa yli 70km/h kuudenkympin alueella. Toisaalta, kyseisillä kuskeilla on varmasti varaa maksaa mahdolliset ylinopeussakot.

Mä olen joskus ajanut yli 10km/h ylinopeutta. Kerran tai pari, kun kuitenkin ajokortti ollut kohta 20v taskussa. Yleensä syynä ollut kiire. Nuorempana varsinkin tuntui olevan kiire koko ajan. Nykyään en paljon ylinopeutta ajele mutta puhelinta käytän ehkä 90% ajomatkoistani. Varmaan aika yleistä suomalaisessa liikennekäyttäytymisessä, vaikka onkin laitonta. Mun mielestä tuo pykälä pitäisi ollakin niin, että kaikki ajoa häiritsevä toimenpide pitäisi olla laitonta ja sellainen mikä ei vaikuta ajoon sallittua. Ja että tulkinnan vara jätettäisiin viranomaiselle. Nimimerkillä ikinä en ole hands freetä käyttänyt... enkä käytä.

Mitä tulee oikealta ohittamiseen, niin pyrin olla ohittamatta oikealta, mutta joskus liikennevirta tai muiden kuskien käyttäytyminen pakottaa ohittamaan sieltä. Ja laillistahan se on myös pääsääntöisesti. Moottoritiellä en ohita oikealta paitsi todella erikoisista syistä. Tyhjä tie ja edessä oleva rutkuttaa vasemmalla alinopeutta. Näitäkin on ollut. Tai ruuhka jossa toinen kaista vetää välillä paremmin ja välillä huonommin.

Oikealta ohittavat motarilla ärsyttävät kyllä. Se on ihan varma, että oma turvaväli edellä olevaan pienenee merkittävästi, jos vaikka ruuhka aikana näkee jonkun sinkoilevan takana edes takas kaistojen välillä. Yleensä noihin liittyy myös törkeät kiilaukset.
 

kalitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jets, Ässät
Se on ihan varma, että oma turvaväli edellä olevaan pienenee merkittävästi, jos vaikka ruuhka aikana näkee jonkun sinkoilevan takana edes takas kaistojen välillä. Yleensä noihin liittyy myös törkeät kiilaukset.

Ollaan jälleen kerran asian ytimessä, kun mietitään mikä suomalaisessa liikennekäyttäytymisessä on perseestä! Samoin kuin tässä aikaisemmassa keskustelussa. Miten se on teiltä jotenkin pois, jos joku ajelee vähän miten sattuu eikä pilkulleen sääntöjen mukaan? Miksi se on niin kamala asia, jos joku menee ohi? Antakaa sen Audi-kuskin ohittaa oikealta tai pujotella ruuhkassa, jos se niin haluaa tehdä.

Suomalaiset rakastavat sääntöjä ja vihaavat niiden rikkojia, sen takia kai tämä on juristien ja byrokraattien luvattu maa. Jotenkin liikenteessä ja liikennekeskustelussa tämä korostuu.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Samoin kuin tässä aikaisemmassa keskustelussa. Miten se on teiltä jotenkin pois, jos joku ajelee vähän miten sattuu eikä pilkulleen sääntöjen mukaan? Miksi se on niin kamala asia, jos joku menee ohi?.

Lapsikin osais vastata tähän kysymykseen. Jos se on ihan ok eikä haittaa niin kaikki autoilijat siellä ruuhkassa ohittelee huvikseen, ajaa ylinopeuttaa, kiilaa ja heittää loskat tuulilasiin, kaikki ohittaa oikealta ja roikkuu takapuskurissa. Jos ihmiset ei noudata niitä liikennesääntöjä niin voidaan täällä meilläkin vaihtaa Audit ja Mersut riksaan ja skootteriin. Tai mitä väliä jos nyt ajaa "vähän" vanhoilla vihreillä tai kävelee punasia päin. Ihan ok :) Kävelkää kaikki 20 jalankulkijaa punasia päin, ei tartte välittää säännöistä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Lapsikin osais vastata tähän kysymykseen. Jos se on ihan ok eikä haittaa niin kaikki autoilijat siellä ruuhkassa ohittelee huvikseen, ajaa ylinopeuttaa, kiilaa ja heittää loskat tuulilasiin, kaikki ohittaa oikealta ja roikkuu takapuskurissa. Jos ihmiset ei noudata niitä liikennesääntöjä niin voidaan täällä meilläkin vaihtaa Audit ja Mersut riksaan ja skootteriin. Tai mitä väliä jos nyt ajaa "vähän" vanhoilla vihreillä tai kävelee punasia päin. Ihan ok :) Kävelkää kaikki 20 jalankulkijaa punasia päin, ei tartte välittää säännöistä.

Joo, mutta ei se ole kanssa-autoilijan tehtävä provoisoitua, estellä, tai jopa alkaa kouluttaa kuskia joka törttöilee. Poliisit voi soittaa jos näkee tarpeelliseksi, kaikenlainen muu interventio vain vähentää liikenneturvallisuutta. Poislukien tietysti jotkut rattijuoppojen avainten takavarikoinnit ym ääritapaukset.

Eilen kun kurvasin työpaikan pihaan niin joku keski-ikäinen mersukuski oli käymässä käsiksi erääseen työntekijäämme. Oli kuulemma ajanut pitkään perässä kiinni ja vilkutellut valoja. Tt ei tiennyt mistä oli suuttunut, ilmeisesti jotain tahattoman provosoivaa hän oli sitten tehnyt, vaikka mistä näistä tietää. Liikenneraivo on rajatonta.
Pari tapausta tiedän, missä on ajettu jopa kymmeniä kilometrejä toisen auton perseessä kiinni aggressiivisesti ja pyritty pysäyttämään. Lopulta on seurattu jopa kotipihalle, ja alettu raivota siellä. Toisessa tapauksessa syy oli se, että mukamas takavalot oli pimeänä ja siksi oli tämä raivoaja meinannut ajaa perään. No sitten oli oikein kädestä pitäen näytetty että kyllä ne kaikki palaa, ja raivoaja oli luikkinut tiehensä.
Nämä on tietysti mielensäpahoittamisen ääritapauksia, mutta kaikenlainen toisesta autoilijasta suuttuminen tai vittuuntuminen on pois siitä omasta ajosuorituksesta ja havainnoinnista, joihin jokaisen olisi syytä keskittyä. En ole heittämässä ensimmäistä kiveä, koska itsekin tulee tähän syyllistyttyä, ja olen täälläkin avautunut ainakin siitä yhdestä bemarikuskista jonka törttöilyjä olen pari erillistä kertaa todistanut, ja kävin kyllä kuumana.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Ollaan jälleen kerran asian ytimessä, kun mietitään mikä suomalaisessa liikennekäyttäytymisessä on perseestä!

Se on täällä aivan perseestä, että kuvitellaan siellä liikenteessä olevan sallittua ihan kaikki. Kyllä mua ainakin vituttaa suunnattomasti ne säännöistä piittamattomat kusipäät. Siis ne, jotka eivät edes yritä. Koen myötätuntoa nuorta kuljettajaa kohtaan, joka vahingossa tasa-arvoisessa ei olekaan valmiina väistämään. Sen sijaan vituttaa kokenut kuljettaja, joka kuvittelee olevansa luontoa vahvempi ja vaarantaa joka vitun tienkäyttäjän ja viereisen pellon lehmät samalla. Haistakaa vittu!

(toivottavasti viestisi oli vahvasti sarkastinen ja oikeasti myötäilet ajatustani)

Edit. Ja itse en siis ole kouluttaja liikenteessä, josta arvoisa benicio totesi. Valoja vilkutan, jos joku ei ole huomannut laittaa ajovaloja päälle.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joo, mutta ei se ole kanssa-autoilijan tehtävä provoisoitua, estellä, tai jopa alkaa kouluttaa kuskia joka törttöilee. Poliisit voi soittaa jos näkee tarpeelliseksi, kaikenlainen muu interventio vain vähentää liikenneturvallisuutta.

Kanssa-autoilijan tehtävä on huolehtia niin omasta kuin muidenkin turvallisuudesta. Liikennesääntöjen noudattamatta jättäminen on edesvastuutonta. Ja mun mielestä suomalaisissa ei ole mitään vikaa jos täällä odotetaan liikenteessä liikkuvilta sääntöjen noudattamista, se ei ole mitään nihilististä kyttäystä tai byrokraattien salajuoni.

Provosoituminen ja liikenneraivarit kuuluu myös siihen kuljettajan vastuuseen.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kun tuo oma turvavälin kaventaminen estääkseni oikealta ohituksen moottoritiellä aiheutti keskustelua niin mun mielestä on helvetin paljon turvallisempaa ajaa tasavauhtisesti 120km/h 10m päässä toisesta kuin odottaa vähän isommalla välillä että joku idiootti kiilaa siihen oikealta väliin ja aiheuttaa minulle sekä takanatuleville voimakkaat jarrutukset.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kun tuo oma turvavälin kaventaminen estääkseni oikealta ohituksen moottoritiellä aiheutti keskustelua niin mun mielestä on helvetin paljon turvallisempaa ajaa tasavauhtisesti 120km/h 10m päässä toisesta kuin odottaa vähän isommalla välillä että joku idiootti kiilaa siihen oikealta väliin ja aiheuttaa minulle sekä takanatuleville voimakkaat jarrutukset.
Kuinka monta prosenttia tapauksista jolloin sinun ja edellä ajavan väliin on joku ajanut, on johtanut sinulla ja takanatuleville voimakkaaseen jarrutukseen? Itselläni tämä prosentti on varmasti alle 1. Normaalitilanteessa kun joku ajaa eteesi, sinulla on velvollisuus tiputtaa hetkellisesti nopeutta, jotta edellä ajavaan syntyy turvaväli.

Aivan uskomattoman tyhmä perustelu olla pitämättä turvaväliä. Kai trollaat?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kun tuo oma turvavälin kaventaminen estääkseni oikealta ohituksen moottoritiellä aiheutti keskustelua niin mun mielestä on helvetin paljon turvallisempaa ajaa tasavauhtisesti 120km/h 10m päässä toisesta kuin odottaa vähän isommalla välillä että joku idiootti kiilaa siihen oikealta väliin ja aiheuttaa minulle sekä takanatuleville voimakkaat jarrutukset.
Sulla ei ole mitään mahdollisuuksia reagoida yllättäviin tilanteisiin noilla marginaaleilla. Onnea vaan loppuelämällesi, joka voi seuraavalla reissulla lyhentyä oleellisesti. Ja mikä pahinta, joku muu voi tehdä seuraa. Jos joku toinen on idiootti, onko pakko pistää vielä paremmaksi?
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Kun tuo oma turvavälin kaventaminen estääkseni oikealta ohituksen moottoritiellä aiheutti keskustelua niin mun mielestä on helvetin paljon turvallisempaa ajaa tasavauhtisesti 120km/h 10m päässä toisesta kuin odottaa vähän isommalla välillä että joku idiootti kiilaa siihen oikealta väliin ja aiheuttaa minulle sekä takanatuleville voimakkaat jarrutukset.

Juuri sinunkaltaisesi perseessäroikkujat niitä vaaratilanteita ja äkkijarrutuksia jonossa ajettaessa eniten aiheuttavat.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Juuri sinunkaltaisesi perseessäroikkujat niitä vaaratilanteita ja äkkijarrutuksia jonossa ajettaessa eniten aiheuttavat.

Sitten palstaveljet voivat myös miettiä (ennen syytöksiä) kuinka useasti sitä tulee ajettua kiinni toisen perään ja jättää se turvaväli pieneksi.

Niin kysehän oli siitä tilanteesta kun näen peileistä jonkun pujottelevan ylinopeutta oikealta ja vasemmalta letkaa ohitse.

Viimeksi ehkä n. puoli vuotta sitten kun suht harvoin enää pääkaupunkiseudulla ajelen. Ei ole enää 50t/v työmatkoja. Eikö täällä jengi lue muuta kuin sen viimeisen viestin?
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mikset antanut mennä?

Miksi pitäisi? Odottaa, että pääsee ylinopeutta oikealta eteen ajaman kiilaamaksi ja mahdollisesti saa tehdä kovan jarrutuksen kun se änkeää väliin? Edelleenkin, turvallisempaa on mielestäni ajaa lähemmäksi omalla kaistallani ajavaa ja tehdä kiilaaminen mahdottomaksi. Ei siinä perässä ole tuntitolkulla tarkoitus ajaa. Joskus riittää 5-10s.

Mä en oikein ymmärrä tuota edellistä ripitystä. Jos mä lähden stadista ajamaan kohti Hämeenlinnaa, vaikkapa klo 16 jolloin molemmilla kaistoilla on paljon liikennettä ja välit muutenkin suht pienet ja ajan vasempaa kaistaa 120-130km/h liikennevirran mukana niin olenko minä se suuri saatana jos ajan välin pieneksi Nurmijärven vai Hyvinkään välillä, jotta blokkaan sen idiootin joka on pujotellut viimeiset 20km oikean ja vasemman kautta voittaen ehkä 2min.

Tietenkin voisi soittaa poliisille tai antaa mennä, mutta oma henkilökohtainen ratkaisu näissä tilanteissa on se ettei mene oikealta ohi.

Eipä ne kanssakuskit kyllä oikealta mene moottoritiellä ohi silloinkaan kun on väljää. Tämä johtuu siitä, että minä olen oikealla kaistalla, kun peileistä näen että joku tulee takaa kovempaa. Poislukien jos tulee 180km/h ja satun itse ohittamaan vaikka 130km/h jotain rekkaa. Tosin joskus kiihdytän itsekin ohittaessa, että se helvetin kovaa takaa tuleva ei joudu pahemmin jarruttelemaan. Tuo peiliin katsominen kun on moottoritiellä melkein yhtä tärkeää kuin eteen katsominen. Väitän oppineeni 5v 140km/pv moottoritietä työmatkoina ajaneena aika hyvin huomioimaan myös muut tien käyttäjät. Myös nuo mulkut kiilaajat edellä mainitsemalla tavalla.
 
Viimeksi muokattu:

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Mikset antanut mennä?

Samaa mietin itsekin, mutta varmaan ainoa kerta kun on itsellä kunnolla naksahtanut päässä oli juuri tuollaisen pujottelijan kanssa. Peippailin sitä sitten siinä kilsan, puoltoista takanani ja tämä nuori äiti vilkutteli pitkiä takanani pikkulapsi etupenkillä vieressään. Myöhemmin vasta mietin, että kotimatkani kulkee sairaalan ohi ja että jollakin saattaa olla oikeasti kiire. Tämä kyseinen sankari ei onneksi ollut menossa ensiapuun pelastamaan tukehtumaisillaan olevaa 2 vuotiasta. Mikähän minuun oikein meni?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mä en oikein ymmärrä tuota edellistä ripitystä. Jos mä lähden stadista ajamaan kohti Hämeenlinnaa, vaikkapa klo 16 jolloin molemmilla kaistoilla on paljon liikennettä ja välit muutenkin suht pienet ja ajan vasempaa kaistaa 120-130km/h liikennevirran mukana niin olenko minä se suuri saatana jos ajan välin pieneksi Nurmijärven vai Hyvinkään välillä, jotta blokkaan sen idiootin joka on pujotellut viimeiset 20km oikean ja vasemman kautta voittaen ehkä 2min.
En ymmärrä minkä takia nähtyäsi idiootin sinäkin haluat idiootiksi. Ihan mielenkiinnosta, onko tämä vain liikenteessä vai samaistutko idiootteihin muuallakin?

Se, että joku toinen on "suuri saatana", ei tarkoita, että sinunkin pitäisi tai edes kannattaisi olla.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Miksi pitäisi? Odottaa, että pääsee ylinopeutta oikealta eteen ajaman kiilaamaksi ja mahdollisesti saa tehdä kovan jarrutuksen kun se änkeää väliin? Edelleenkin, turvallisempaa on mielestäni ajaa lähemmäksi omalla kaistallani ajavaa ja tehdä kiilaaminen mahdottomaksi. Ei siinä perässä ole tuntitolkulla tarkoitus ajaa. Joskus riittää 5-10s.

Vielä turvallisempaa voisi olla se, että hidastatkin hieman omaa vauhtiasi ja jätät turvavälin isommaksi, jotta se v...upääkiilaaja pääsee turvallisesti siihen eteesi (ja jatkaa kohta pois siitä jatkessaan tyhmiä ohituksiaan). Nyt kun toimit enemmän tai vähemmän tyypilliseen suomalaiseen tapaan, toimit samoin kuin tuo kiilaajaohittelija. Tai et täysin samoin, mutta periaate on sama: minä ja minun oikeudet ovat ne tärkeimmät!
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
En ymmärrä minkä takia nähtyäsi idiootin sinäkin haluat idiootiksi. Ihan mielenkiinnosta, onko tämä vain liikenteessä vai samaistutko idiootteihin muuallakin?

Se, että joku toinen on "suuri saatana", ei tarkoita, että sinunkin pitäisi tai edes kannattaisi olla.

En samaistu idiootteihin muualla.

Nyt kun vastasin sinulle niin vastaappa myös minulle. Kumpi sinusta on vaarallisempaa? Muutkin saavat vastata.

1. Ajat ruuhkassa 15-20m edellä olevasta ja ajat välin hetkellisesti ilman suuria kiihdyttelyja/jarrutteluja pienemmäksi, jotta kenelläkään ei kävisi mielessäkään ängetä (=kiilata) siihen väliin. Osoitat samalla mahdolliselle kiilaajalle ettei siinä ole tilaa, ettet ole sitä antamassa, ettei siihen väliin kannata ängetä.

2. Antaa mennä vaan / En ole "idiootti"-ajattelu. Eli annetaan kaverin kiilata. Joudutaan tekemään mahdollisesti voimakas jarrutus ettei itse ajeta kiilaajan perään ja täten jarruttaa 20 autoa myös minun takana.

Jos elämässäsi on kaksi tilannetta. Vaarallinen ja vaarallisempi. Kumman valitset? Aina ei ole vaihtoehtona turvallista tilannetta.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Vielä turvallisempaa voisi olla se, että hidastatkin hieman omaa vauhtiasi ja jätät turvavälin isommaksi, jotta se v...upääkiilaaja pääsee turvallisesti siihen eteesi (ja jatkaa kohta pois siitä jatkessaan tyhmiä ohituksiaan). Nyt kun toimit enemmän tai vähemmän tyypilliseen suomalaiseen tapaan, toimit samoin kuin tuo kiilaajaohittelija. Tai et täysin samoin, mutta periaate on sama: minä ja minun oikeudet ovat ne tärkeimmät!

Eikös minun oikeuteni ole ajaa sitä kaistaa minkä olen valinnut ilman, että joku kiilaa takaa väliin? Eikös se edessä ajava saa valita kaistansa? Mutta voisi se jossain tilanteissa varmaan ollakin turvallisempaa. Ei välttämättä aina. Ja jos mietitään tilan antamista niin pitääkö täydellisen kuskin antaa aina tilaa.

Mietitään vaikka tilannetta jossa tulen moottoritietä pitkin tietyöalueelle, joka on ilmoitettu merkein jo 1-2km aikaisemmin. Merkit kertovat, että 1 kaista käytössä ja porukka rupeaa änkemään oikealle.

AINA löytyy niitä, jotka ajavat sitä vasenta kaistaa merkeistä huolimatta muut ohittaen lähes täyttä vauhtia niin kauan kun se ensimmäinen työkone tulee kaistalla vastaan ja kun se kaista oikeasti loppuu. Pitäisikö täydellisen kuskin aina antaa tilaa niille luupäille. Tai jos ei kaikille niin kuinka monelle? Viidelle? Kymmenelle?

Kyllä joskus pitää mielestäni osoittaa ettei nyt tähän enää mahdu. Että sitten vaikka hetken odottaa. Muuten kyllä yleensä annan tilaa yhdelle kahdelle tulijalle. Oli sitten kyseessä Rinkelinmäen parkkipaikka pelin jälkeen tai moottoritie. Siis noissa tilanteissa kun äkillisesti täytyy ottaa kahden kaistan autot yhdelle kaistalle. Niitä esimerkin mukaisia luupäitä en mielelläni päästä yhtäkään.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
2. Antaa mennä vaan / En ole "idiootti"-ajattelu. Eli annetaan kaverin kiilata. Joudutaan tekemään mahdollisesti voimakas jarrutus ettei itse ajeta kiilaajan perään ja täten jarruttaa 20 autoa myös minun takana.

Millaista väliä pidät edellä ajavaan, jos pitää tehdä voimakas jarrutus, jos joku tulee sinun ja edellä ajavan eteen? Sisäistän täysin, ettei ruuhkantuneessa liikenteessä voi pitää aina optimaalisia turvavälejä, mutta jos en ymmärrä kaistapujottelijoita, niin vielä vähemmän ymmärrän takapuskurirakastajia. Todella raivostuttava ja iso ryhmä liikenteessä.

Kerran yksi pässi veti Kehällä herneet nenään, kun yritin liittyä ruuhka-aikaan normaalisti, liikennevirran mukaisella vauhdilla, rampilta kehälle, ja hänen mielestään en olisi saanut ajaa hänen ja edellä ajavan väliin. Näytin toki kaikin mahdollisin merkein, mitä mieltä olen hänestä, muttei idiootti varmaan vieläkään tajua, mitä teki väärin, ja varmasti ajaa jatkossakin edellä ajavan takapuskurissa kiinni. Sama tilanne tietysti ohittaessa autoletkaa, aikamoisia vaaratilanteita nämä pässit saavat aikaan, kun omalle kaistalle palaaminen on hankalaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös