Löytyikö täältä muuten niitä kuskeja jotka ajavat
linkin kuvan mukaisessa ruuhkaletkassa 100m:n turvavälillä.
Ajan tällaisessa tilanteessa joka päivä, sillä työmatkani on 60 km moottoritietä Helsinkiin. En kuitenkaan osaa arvioida turvaväliäni, mutta sanotaan nyt kuitenkin, että pyrin pitämään sen mahdollisimman pitkänä. Toki tilanne on se, että aamuruuhkassa Helsinkiin ei 100 km/h juuri ajella.
Tuli sellainen asia mieleen, että tässä nyt ehkä (niin kuin joku muukin jo huomasi) sekoitetaan ohittaminen ja ohi ajaminen. Nythän on niin, että jos ruuhkassa molempien kaistojen ollessa "täynnä" oikea kaista kulkee nopeammin, oikealla kaistalla kyllä saa ajaa vasemman kaistan autojen ohi. Kyseessä ei varsinaisesti ole ohittaminen, koska kaistaakaan ei vaihdeta. On sitten eri asia, mikäli tosiaan kyse on pujottelijoista, mutta ei niitä nyt niin kovin usein voi esiintyä, että sen vuoksi pitäisi turvaväli pitää lyhyenä? Kun oikean kaistan ajoneuvo on ajautunut joidenkin vasemman kaistan ajoneuvojen ohi, kyllä sellaisessa tilanteessa kuljettaja halutessaan mielestäni saa vaihtaa vasemmalle kaistalle ajelemaan vasempaan jonoon, jos siltä tuntuu. Korostan, että en tässä nyt tarkoita pujottelijoita. Mutta kirjoittelustasi nyt sai kuitenkin kuvan, että ohi ajautuja vaihtaessaan kerran kaistaa ajautumisen jälkeen on pujottelija.
Toinen asia on tämä kaistojen yhdistyminen, tästä jo moni kirjoittikin ansiokkaasti. En lisää aiheeseen muuta kuin kommentin, että seuraan usein huvittuneena, miten ne ovat juurikin ne kaikkein kiireisimmät kuskit, jotka jättävät loppuvan kaistan loppuosan käyttämättä ja siirtyvät hyvissä ajoin jonoon kiroilemaan.
Sama pätee ruuhkassa moottoritielle liittymiseen. Nyt tarkoitan juurikin vaikka Helsingin aamuruuhkia, jossa moottoritien liikenne etenee esim. 40 km/h tai jopa hitaammin. On huvittavaa seurata, miten liittymästä moottoritielle pyrkivät ajoneuvot eivät missään olosuhteissa jatka kiihdytyskaistaa loppuun asti, vaan alkavat tunkea kiihdytyskaistan etuosasta jonottavien autojen kylkiin. Itselläni harvoin seuraa tästä ongelmaa, koska minulla on se turvaväli kunnossa. Tästä käytöksestä seuraa kuitenkin kahdenlaisia ongelmia. Ensinnäkin moottoritielle pääsee siitä kiihdytyskaistan etuosasta vain 1-2 autoa kerrallaan. Toiseksi kiihdytyskaistat ovat usein myös poistumiskaistoja busseille, joiden näen usein aamuisin jopa äkkijarruttelevan kiihdytyskaistojen alkupäähän pysähtyvien autojen takana. Jostain syystä suomalaiset tuntuvat kokevan, että kaistojen loppuun käyttäminen on kiilaamista ja tätä he eivät kehtaa tehdä, aiheuttaen muualle kumuloituvia ongelmia. Se on kerrassaan erikoista.
Saman huomion voi tehdä tilanteissa, jossa monikaistainen osuus nyt vain ihan muuten vain muuttuu esim. kaksikaistaiseksi. Esimerkiksi Tuusulanväylällä Helsingistä poispäin ajettaessa on tilanne, jossa kolmikaistainen osuus muuttuu kaksikaistaiseksi (suunnilleen Tuomarinkylän kohdalla). Ruuhka-aikana kyseistä kolmatta kaistaa ei käytä kukaan, vaan kaikki kehä I:ltä tulevat kuskitkin liittyvät jonoon mahdollisimman nopeasti. Nähtävästi kaikki haluavat olla tässä asiassa todella kohteliaita, vaikka muissa asioissa eivät niinkään. Lopulta kaikilla kestää perille pääseminen kauemmin ja ihan käyttöön tarkoitetut kaistat seisovat tyhjinä. No, eipä niitä sitten juuri auraillakaan lumesta ym. Jos olisi järkevää jättää kaistojen loppuosa aina käyttämättä, miksi ne kaistat siellä ylipäänsä olisivat?
Moottoritielle liittymisestä voisi kirjoittaa muutenkin vaikka kuinka paljon, mutta ehkä ei kannata lähteä sille tielle. Siinä tilanteessa se kiilaaminen tuntuu olevan maan tapa ja pääsääntöisesti kaikkien mielestä sallittua. Ihan vaan, vaikka moottoritietä etenevän auton taakse liittyminen olisi lähes aina paljon helpompaa ja järkevämpää, eikä kenenkään tarvitsisi väistellä vasemmalle kaistalle. Mutta tämäkin liittynee myös tuohon ongelmaan, että sitä kiihdytyskaistaa ei kuulu käyttää loppuun asti.