Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 990 518
  • 12 246

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tähän on helppo antaa selitys. Niistä kaahaajista suurin osa vituttaa huolella.

Puhuit edellisessä viestissä näistä +10% -kuskeista. Tulkitsinko oikein, että jos ajaa kuivalla kesäkelillä motarilla 132 km/h, on kyseessä vastuuton kaahaaja?

Ja jos jotkut ÄMMMÄT ottavat esiin ylinopeuden oletetumman vaarallisuuden, tuntuu näissä unohtuvan aina, että jos todetaan x% onnettomuuksissa olleen ylinopeutta mukana, menee se tilastoihin (myös) ylinopeutena, vaikka onnettomuuden olisi aiheuttanut osaltaan myös viina, huumeet, ajoneuvon huono kunto, itsetuhoisuus ym.

Ei ole tarkoitus puolustella ylinopeutta, mutta aika vahvasti saa sen käsityksen, että monilla alinopeutta ajavilla teiden ritareilla on pipo hieman kireällä ja jokainen itseään nopeammin etenevä pistää otsasuonet pullottamaan. Liiemmin yleistämättä, tämä on usein myös sitä samaa jengiä joka ajaa turvallisesti jonossa minimaalisen turvavälein, kun jotenkin se muiden autojen läheisyys tuntuu lisäävän turvallisuudentunnetta.

Lisäksi, jokainen ajatteleva ihminen näkee jokapäiväisessä liikenteessä kymmenittäin suurempia epäkohtia kuin lievän +10% ylinopeuden.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Toki mulla on peilit siinä, eli tiedän mitä siinä vasemmalla kaistalla tapahtuu. Mutta ohitan kyllä, vaikka tiedän, että se 500m taaempana tuleva luultavasti joutuu hiljentämään hetkeksi mun takiani. Se ohitus ei muuten nopeudu yhtään, vaikka niitä pitkiä siellä takana vilkuttelisi kuinka. Tämä vilkuttelu on jostain syystä sitä yleisempää, mitä lähempänä Helsinkiä ollaan.
...
Tuolla nopeuserolla kun rekan ohitus hetken kestää ja usein vielä niitä rekkoja on siinä pari kolme peräkkäin. Väistän toki sinne rekkojen väliinkin, jos ne sitä rakoa tarpeeksi pitävät. Mullakin voi olla kokonaispainoa yli 3Mg, joten ihan ahtaaseen rakoon ei viitsi jarruttaa, sieltä välistä on myös vaikeampaa kelata vauhtia seuraavaan ohitukseen.
Hanu juuri kertoi oikein perinteiseen suomalaiskansalliseen tapaan, että nopeamman eteen meneminen vasemmanpuoleiselle kaistalle ei harmita vaikka näkeekin auton tulevan, mutta itse ei viitsi mennä rekkojen väliin, kun joutuisi jarruttamaan. Hienosti tunnustettu ja sitten vielä ihmetellään miksi on niitä kuumottajia, kun tälläisiäkin oman elämänsä sankareita on liikenteessä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Joskus tuntuu siltä. että netissä liikennekeskustelua käyvien keskuudessa kolme tärkeintä liikennesääntöä ovat 1. Takaa tulevan liikenteen väistäminen 2. Takaa tulevan liikenteen väistäminen 3. Takaa tulevan liikenteen väistäminen

Pienen hajuraon päässä sitten rattijuoppous. Muitakin rikkomuksia liikenteessä ilmeisesti tehdään kuten punaisia päin ajamista, ryhmitysvirheitä, suojatien eteen pysähtyneiden ohittamista itse pysähtymättä, vilkun käyttämättömyyttä jne., mutta niiden kanssa voi elää.

Tosin itsekin nuorempana olin kova ahdistamaan turhaan vasemmalla kaistalla hitaammin ajavia, mutta nykyään saatan sietää näitä jopa minuutin tai pari. Sitten oikealta ohi. Itse useimmiten kyllä kiihdytän pois alta, jos edessä vain on tyhjää. Aamuruuhkassa Turunväylällä tilaa kuitenkaan ei ole, vaan edessä on 10-50 auton jono ja oikea kaista ajaa vielä hitaammin. Joukkoon mahtuu silti aina näitä pujottelevia opportunisteja.
 

Masentaja

Jäsen
Tänään meinasi ihan alkaa pelottamaan, kun moottoritien alkupäässä liikennevaloista lähdettiin kiihdyttämään moottoritielle. Olin oikealla kaistalla, ja aloin ihmettelemään että mikä on kun ei homma etene. Mentiin viittäkymppiä, vaikka satasen alue alkoi jo aikapäivää sitten. No, Irmeli 68v 15v vanhalla mondeollahan se siellä oli. Hiukka pelotti lähteä jäisellä tiellä ohittamaan, kiihdyttää viidestäkympistä sinne sataseen, onneksi ei ihan järkyttävä liikenne ollut... Jos pelottaa, niin miks vittu ei valkata sitä viereistä tietä, jossa on alempi rajoitus. Tuo on kaikille hengenvaarallista jos nopeuserot alkaa olemaan siellä 50-60km/h ilman että edes ylinopeutta ajetaan. Saattaa tilanteet tulla melko vauhdilla...
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Tänään meinasi ihan alkaa pelottamaan, kun moottoritien alkupäässä liikennevaloista lähdettiin kiihdyttämään moottoritielle. Olin oikealla kaistalla, ja aloin ihmettelemään että mikä on kun ei homma etene. Mentiin viittäkymppiä, vaikka satasen alue alkoi jo aikapäivää sitten. No, Irmeli 68v 15v vanhalla mondeollahan se siellä oli. Hiukka pelotti lähteä jäisellä tiellä ohittamaan, kiihdyttää viidestäkympistä sinne sataseen, onneksi ei ihan järkyttävä liikenne ollut... Jos pelottaa, niin miks vittu ei valkata sitä viereistä tietä, jossa on alempi rajoitus. Tuo on kaikille hengenvaarallista jos nopeuserot alkaa olemaan siellä 50-60km/h ilman että edes ylinopeutta ajetaan. Saattaa tilanteet tulla melko vauhdilla...

Se mikä näissä vanhuksissa on pelottavinta liikenteessä, niin nämä ei monesti edes tunnu huomioivan ympärillä tapahtuvaa menoa. Istutaan naama kiinni tuulilasissa, kädet tukevasti ratissa ja tuijotetaan vain eteenpäin. Tälle talvelle olen jo ainakin kolme kertaa joutunut liikenneympyrässä seisomaan jarrun päällä, kun 100-vuotias Irmeli posottaa ympyrään ilman mitään hajuakaan että minä olen jo siellä, ja mulla on etuajo-oikeus.

Erään kerran sain papan poistumaan autostaan, kun tämä ajoi suoraan liikenneympyrässä eteen, ja painoin sitten tööttiä tälle aasille. Kauhea möykkääminen miten MINÄ kiihdytin, tai ainakin ajoin ylinopeutta. Hän tuntee poliisipääliköt ja kohta on sakot kun ajellaan noin ylinopeutta liikenneympyrässä, ja kehdataan vielä kiihdyttää hänen eteen. Yritin ihan rauhallisesti selittää että vika on hänen, minä en ajanut ylinopeutta enkä todellakaan kiihdyttänyt, vaan paappa tuli ihan omaehtoisesti sieltä, ja jos en olisi (onnekseni) ollut noin hereillä, niin peltiä olisi mennyt ruttuun. Vaan ei. Sain kierrettyä papan ja hänen autonsa, jolloin pappa lähti seuraamaan meikäläistä. Pihalle asti tuli puimaan nyrkkiään. Hieno mies.
 

Soilworker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Preds
Minä en myöskään ymmärrä mikä järki on ajella sitä +10%-vauhtia. Joskus tuli vielä itsekin sitä harrastettua, kun ajatteli pitkillä työmatkoilla säästävän aikaa selvästi. No, matkalla Turusta Uuteenkaupunkiin säästettävä aika suhteessa nopeusrajoituksien mukaiseen ajamiseen on kolmesta viiteen minuuttia. Olen huomannut ajamisen olevan huomattavasti miellyttävämpää, kun ajaa täsmälleen suurinta sallittua nopeutta. Ei tarvitse juurikaan ohitella, joka on joillakin tienpätkillä äärimmäisen vaikeaa. Toisaalta turvallisuudentunne kasvaa, auto on miellyttävämpi ajaa, eikä sitä aikaakaan ihan aikuisten oikeasti menetä. Ohituskaistoilla voi nopeuden nostaa noin viisi km/h yli, mikäli edessä on selvästi hitaampi autoilija ja ohittavia on paljon.

Huikea veto nostaa ohittelua vastaan esimerkkinä yksi Suomen karmeimmista valtatien pullonkauloista, eli Turku-Laitila -väli, tuo asfalttipinnoitettu helvetti ja suomalaisen pikatiekulttuurin sulatusuuni. Alun lyhyt pätkä moottoritietä varmistaa, että kaikki Turusta pohjoiseen matkaavat ovat varmasti samalla tiellä. Vaikka jo tyhjän baanan kiiltäessä silmissä katselisi oikealle taittuvaa mutkaa pitkän suoran päässä, on erittäin todennäköistä, että Kustavin suunnasta tai viereiseltä ABC:ltä eteesi kurvaa vähintään yksi Micra, Corolla perävaunulla, putkifirman pakettiauto ja paikallisliikenteen linja-auto. Unelmien murskauduttua sitten vaihdetaan yhdessä vähemmän sujuvasti yksikaistaiseen pikatiehen, vain koetakseen vauhdin hiljenevän Micraa kuljettavan vanhuksen pelätessä vauhtisokeutta - kuitenkin ramppia tultiin alas aika kovaa. Kirsikkana kakun päälle ensimmäinen auto edessä on joko linja-auto tai paku, jolloin tieto edessä tapahtuvista asioista on jatkuvan hidastelun ja näkökentän blokkaavan pyörällisen suorakaiteen ansiosta olematonta.

Muutaman sadan metrin kuluttua vauhti hiljenee entisestään, välillä jopa pysähtyy, sillä onhan siellä nyt piru vie Maskun risteys. Seuraava kilometri ryömitellään porukalla, sillä onhan liikennevalojen katselu aivan turhaa, koska ainahan voi lähteä liikkeelle edellä olevan auton esimerkistä. Näin saadaan myös oikeaoppinen turvaväli aikaan ensimetreillä! Eikä kiihdyttämisessä tietenkään ole kiire, pian siellä taas on liikennevalot. Etenavauhdilla edetessä ja edessä olevan peltikuution mainostarraa tuijotellessa meneekin seuraava vartti, kunnes liikennevalot ovat vihdoin takanapäin. Noh, seuraavan suoran päässä onkin sitten seuraava letka liikennevaloissa siinä toisessa maskun risteyksessä. Siihenkin insinöörit ovat kehittäneet niin taivaallisen upean liittymän, että ainoalta kaistalta, jolta 80% tietä ajavista menee suoraan käännytään myös oikealle. Kymmenen minuutin rullailun jälkeen liikennevalot ovat vihdoin iskuetäisyydellä ja voitto on jo lähettyvillä. Valot vaihtuvat keltaisiksi, mutta ei hätää, kyllä siitä vielä ehtii. Mutta... Jumalauta! Edessä oleva linja-auto päättääkin pistää vilkun oikealle viisi metriä ennen risteystä ja valuu hitaasti oikealle, todistaen samalla keltaisen valon himmenemistä punaisen tieltä.

Oikeaoppisen liikennevalostartin esittelyn jälkeen luvassa on pieni pätkä vapaata baanaa, kunnes masentava näky korjaa viimeisetkin ilon rippeet. Perävaloja perävalojen jälkeen, joka viidennen kuuluessa rekalle. Heti liikennevalojen jälkeen saavutettu Micra kutenkin päättää hidastaa jo hyvissä ajoin ennen valoja, palaahan siellä jossain punainen. Piinaavan moottorijarruttelun jälkeen viimeiset liikennevalot on hyvä juhlistaa tätä toivonkipinää köröttelemällä pitkä suora loppuun kuuttakymppiä, sillä eihän letkan edessä oleva kuljettaja millään voinut huomata nopeuden vaihtumista kahdeksaankymppiin. Fokus oli edelleen Nesteen ysivitosen hinnan päivittelyssä. Markka-aikaan oli halvempaa, eikä tuolta saa edes Äs-boonusta!

Lupauksia letkan loppumisesta herättää pian tuleva ohituskaista. Turhaan. Tuplakaistan luoma illuusio turvallisuudesta saa kärkiauton kaasujalan painamaan, ja pian onkin mahdollisuus todistaa kaukana edessä siintävää letkan kolmosauton mönkimistä oikealla kaistalla noin kaksi kilometriä tunnissa ohitettavaa nopeammin. Mikäli tuosta jännitysnäytelmästä vielä aikaa jää, änkeää siitä ohitse vihainen hollantilainen rekkakuski, pitäen huolen että letka on ja pysyy.

Jyrkkien ylä- ja alamäkien, seka lukuisien risteysten tuoman keltasävytteisen viivan pää on vihdoin Mynämäen motellin kohdilla päättymässä. Hekumoiden tulevaa ohitusta jäljellä olevista kolmesta letkan vetäjästä, arkkivihollinen Micra edelleen edessä alkaa tarkkailemaan horisonttia toivoen ettei sieltä yhdetkään ajovalot pilkahda. Jalan valuessa kaasulle on aika vilkaista viimeisen kerran sivupeiliin... Perkele! Vielä keltaisten viivojen aikana kaksi autoa taaempana ollut V70 farmari syöksyy koko letkan ohitukseen perässään koliseva Yaris. Ohitusmahdollisuus meni siinä samalla.

Ja aivan kuten kokemus ei olisi valmiiksi riittävän hirveä, hieman edessä, tavallisen pikatiepätkän varressa linja-auto vilkuttaa vasemmalle. Pysäkillä on koululaisia, joten pieni hidastaminen voi olla paikallaan. Tämän ymmärtää myös Micra. Mutta mitä v... Edessä olevat jarruvalot eivät sammu millään ja pakon edessä on jarrutettava pohje hapoille. Vain sentit erottavat etupuskurin Micrasta. Mitä juuri tapahtui? Kuskina ollut citymamma ei ymmärtänytkään, että bussille tilaa kuuluu antaa vain maksimissaan kuudenkympin alueella.

Pian edessä siintää loistelias väkijoukon tehokkaasti jakava Laitilan liikennevaloristeys. Kuitenkin jälkiviisaana ajattelee "Kaikki nämä kaameudet olisi voinut välttää ajamalla nopeusrajoituksen mukaan. Siitä olisi tullut turvallinen ja miellyttävä olokin." - vai onko Turku-Laitila -välillä sittenkään paskaakaan väliä miten ajat? Ei ole. Se on aina ihan yhtä perseestä.
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Minä taas olen huomannut että kaikista sujuvimmiten ajo menee kun mittarissa on kympin yli rajoituksen. Suurin osa tuntuu noudattavan tätä periaatetta, joten edellä olevaan pysyy hyvä väli, samoin takana ajava ei hiillosta puskurissa. Toki aina löytyy valopäitä jotka ajavat sitä 130 km/h, mutta nämä yleensä menevät ohi heti paikan saatuaan.

Mutta kyllä alinopeutta ajavat saavat meikäläisen verenpaineen nousemaan. Ja tarkoitan oikeasti alinopeutta ajavia. Tappokelit erikseen, mutta ei voi ymmärtää miten joku ei osaa hyvällä kelillä ajaa oikeaa nopeutta. Jos 80 alueella ajetaan 60, niin vituttaahan se. Varsinkin iäkkäille ihmisille tämä on enemmän sääntö kuin poikkeus, ja olen ollut jo pidempään sitä mieltä että eläkeläisille pitäisi järjestää vuosittain joku testi, jossa selvitetään että onko ne enää turvallisia liikenteessä. Välillä tulee semmoista soutajaa vastaan, että olisi kaikille parempi jos kortti olisi otettu pois.

Tässäpä ne ovat aikalailla omatkin ajatukset tiivistettynä. Sellainen lisäys vielä, että jos tämä matelija huomaa ohituskaistan koittaessa jonkun lähtevän ohittamaan, niin useimmiten se kaasupedaali löydetään samalla hetkellä ja ohi pääseminen vaatiikin jo reilua ylinopeutta. Kun ohituskaista loppuu roikutaan kilometri-pari sen ohittaneen takapuskurissa ennenkuin tajutaan, että onhan tuolla takana vielä se loppu letka minkä eteen on kiva jäädä kökkimään ja kas nopeus tippui taas sieltä sadasta-sadastakymmenestä sinne 65-75 välille, vain jotta seuraavan ohituskaistan kohdalla päästään toistamaan sama uudestaan.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hanu juuri kertoi oikein perinteiseen suomalaiskansalliseen tapaan, että nopeamman eteen meneminen vasemmanpuoleiselle kaistalle ei harmita vaikka näkeekin auton tulevan, mutta itse ei viitsi mennä rekkojen väliin, kun joutuisi jarruttamaan. Hienosti tunnustettu ja sitten vielä ihmetellään miksi on niitä kuumottajia, kun tälläisiäkin oman elämänsä sankareita on liikenteessä.

Tämä. Ja yleensä nämä hanut vaihtavat ohituskaistalle kohdassa, jossa ohituskaistaa ajava joutuu jopa jarruttamaan estääksen kolarin tämän hanun kanssa. Ja sitten ihmetellään miksi hanuille räpsytellään valoja ja joku voi näyttää hanuille jopa keskisormea, kun on päässyt muutaman kilometrin jälkeen tällaisesta vaaratilanteen aiheuttaneesta hanusta ohitse.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
...Toki mulla on peilit siinä, eli tiedän mitä siinä vasemmalla kaistalla tapahtuu. Mutta ohitan kyllä, vaikka tiedän, että se 500m taaempana tuleva luultavasti joutuu hiljentämään hetkeksi mun takiani...

...Väistän toki sinne rekkojen väliinkin, jos ne sitä rakoa tarpeeksi pitävät. Mullakin voi olla kokonaispainoa yli 3Mg, joten ihan ahtaaseen rakoon ei viitsi jarruttaa, sieltä välistä on myös vaikeampaa kelata vauhtia seuraavaan ohitukseen...

...Varsinkin kun on kuormaa autossa, sitä yrittää pitää sen verran turvaväliä...

...Se ohitus ei muuten nopeudu yhtään, vaikka niitä pitkiä siellä takana vilkuttelisi kuinka...

t. hanu

Hanu juuri kertoi oikein perinteiseen suomalaiskansalliseen tapaan, että nopeamman eteen meneminen vasemmanpuoleiselle kaistalle ei harmita vaikka näkeekin auton tulevan, mutta itse ei viitsi mennä rekkojen väliin, kun joutuisi jarruttamaan. Hienosti tunnustettu ja sitten vielä ihmetellään miksi on niitä kuumottajia, kun tälläisiäkin oman elämänsä sankareita on liikenteessä.

Tämä. Ja yleensä nämä hanut vaihtavat ohituskaistalle kohdassa, jossa ohituskaistaa ajava joutuu jopa jarruttamaan estääksen kolarin tämän hanun kanssa. Ja sitten ihmetellään miksi hanuille räpsytellään valoja ja joku voi näyttää hanuille jopa keskisormea, kun on päässyt muutaman kilometrin jälkeen tällaisesta vaaratilanteen aiheuttaneesta hanusta ohitse.

Jos hanu lähtee satasen vauhdilla ohittamaan rekkaa tai rekkajonoa ja takana on puolen kilometrin päässä auto, niin ei kai tuossa pitäisi olla mitään ongelmaa. Tai jos on, niin se on sen takaa tulevan autoilijan päässä se ongelma.

Hanu myös kertoi, että hän kyllä väistää rekkojenkin väliin, jos siellä vaan on tilaa. Täällä joku mielensäpahoittaja sitten avautuu, että miksi kuitenkin sitten tunkee sinne ohituskaistalle, jos takaa tulee (puolen kilometrin päässä) auto. Kyllähän rekat ajavat usein motarilla niin, että sitä rakoa on hädin tuskin 30-50 m ja siihen väliin ei oikein mielellään jarruttele satasen vauhdista. Joko halutaan ymmärtää toisen kirjoitus täysin väärin tai sitten ei vaan tajuta.

Jos hanu tai joku muu taas tulee ohituskaistalle satasen vauhdilla ja se ohituskaistalla jo valmiiksi (noin puolen kilometrin päässä) ollut auto joutuu sen takia jarruttamaan, lienee ylinopeutta ollut sen verran, että voi olla hyväkin hetken aikaa jarrutella sitä nopeutta.

Kerros Ramchester, että miten esim. se valojen vilkuttelu helpottaa ja nopeuttaa elämää tai edes tilannetta siinä kohtaa, kun toisen takapuskurissa roikkuu ja sillä toisella ei vaan esim. ole tilaa palata sinne "ryömintäkaistalle". Yleensä sillä vaan lisää toisen stressiä ja stressi liikenteessä ei liene hyväksi, lisännee onnettomuusriskiä.

edit: typo, hanu oli 1. lauseessa vaihtunut haluksi.
 
Viimeksi muokattu:

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Hanu juuri kertoi oikein perinteiseen suomalaiskansalliseen tapaan, että nopeamman eteen meneminen vasemmanpuoleiselle kaistalle ei harmita vaikka näkeekin auton tulevan, mutta itse ei viitsi mennä rekkojen väliin, kun joutuisi jarruttamaan. Hienosti tunnustettu ja sitten vielä ihmetellään miksi on niitä kuumottajia, kun tälläisiäkin oman elämänsä sankareita on liikenteessä.

Kiitos palautteesta. Yritin tuolla tekstilläni sanoa, että siellä motarilla on aina ajoneuvoja, joilla on eri ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus. Me voitaisiin vaikka tehdä koe: minä laitan kuormaan puolitoista tonnia romuakkuja ja sinä ajat sen auton vaikkapa Keimolan Nesteeltä Riksun ABC:lle, aikaa vaikkapa 40min. Ajatko sen koko välin kiltisti sen rekan perässä vai ohitatko, kun paikka siihen turvallisesti tulee, vaikka tiedät, että jokunen henkilöautoilija joutuukin vähän himmaamaan takanasi ohituskaistalla.

t. hanu
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Huikea veto nostaa ohittelua vastaan esimerkkinä yksi Suomen karmeimmista valtatien pullonkauloista, eli Turku-Laitila -väli, tuo asfalttipinnoitettu helvetti ja suomalaisen pikatiekulttuurin sulatusuuni.
---
Pian edessä siintää loistelias väkijoukon tehokkaasti jakava Laitilan liikennevaloristeys. Kuitenkin jälkiviisaana ajattelee "Kaikki nämä kaameudet olisi voinut välttää ajamalla nopeusrajoituksen mukaan. Siitä olisi tullut turvallinen ja miellyttävä olokin." - vai onko Turku-Laitila -välillä sittenkään paskaakaan väliä miten ajat? Ei ole. Se on aina ihan yhtä perseestä.

Uskallan profiloida penkinlämmittäjää sen verran, että veikkaan hänen ajavan Ukiin Y-tietä pitkin. En itse ainakaan viitsisi kasitietä pitkin Ukiin pendelöidä, kun on olemassa lyhempi ja parempikin reitti. Y-tie on melkeinpä terapeuttinen kokemus kasitiehen verrattuna.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Uskallan profiloida penkinlämmittäjää sen verran, että veikkaan hänen ajavan Ukiin Y-tietä pitkin. En itse ainakaan viitsisi kasitietä pitkin Ukiin pendelöidä, kun on olemassa lyhempi ja parempikin reitti. Y-tie on melkeinpä terapeuttinen kokemus kasitiehen verrattuna.

Mikäli Y-tie kulkee Kustaviin päin ja Vehmaalla kääntyy Lokalahteen, niin osuit oikeaan. Maaseudun rauhassa on mukava ajella. Yksi huikeimmista hetkistä oli viime talvena, kun aamuaurinko loi kohtuullisen suuren varjon peltoon Vehmaalla. Se on elämäni ainoa hetki, kun olen nähnyt luonnossa maakotkan. Se oli äärimmäisen hieno aloitus päivälle ja hymyilytti pitkään. Autolla ajaminen on parhaimmillaan silloin, kun on mahdollisuus oikeasti tarkkailla ympäristöäkin. Siksi välttelen yleensä isoja teitä, mikäli ne eivät ole selvästi nopein reitti kohteeseen. En toki väitä etteikö siellä pullonkaulatielläkin olisi mahdollisuus nähdä maakotkan tapaisia harvinaisuuksia. Todennäköisyydet sille vaan ovat hyvin pienet. Lisäksi esimerkiksi aamuaurigossa hymyilevä ja tervehtivä vastaantuleva lenkkeilijä tmv. on isommilla teillä harvinaisempi näky.

Mitä tulee niihin aiemmin mainitsemiini kaahareihin, niin en profiloi +10%-autoilijoita niihin, mutta 20-25 prosenttia yli ajaviin jo osuu ehdottomasti. Sekään ei vaadi kuin 50-alueella 60 km/h ajavan. Tai 80 alueella 96 ajavan. Niitä on valitettavan paljon, oli keli kuinka hyvä tahansa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tänä aamuna näin Helsingissä peräti kaksi tapausta, joissa liikennevalot näyttivät autoille vihreää, mutta yksi kaista seisoi suojatien kohdalla - ja vetävää kaistaa ajanut autoilija pysähtyi suojatien eteen (jalankulkijoita, siis punaisia päin aikoviakaan, ei mailla halmeilla). Pikkaisen hässäkkää syntyi turhaan pysähtyneiden takana. Näkeehän näitä silloin tällöin, mutta toivottavasti ei ole yleistymässä.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
90 %:lta suomalaisista ajokortinhaltijoista pitäisi ottaa ajokortti välittömästi pois ja sitten vielä 9 %:lta lisenssin pysyvyys vakavaan harkintaan. Ehkä 1 prosentti kortin haltijoista osaa liikennesäännöt riittävän hyvin ja hallitsee vielä ajoneuvonsa erilaisissa olosuhteissa ja yllättävissä tilanteissa.

Yllä oleva arvio perustuu täysin empiiriseen kokemukseen ja havainnointiin. Onhan se nyt aivan käsittämätöntä kuinka paljon Suomen kokoisessa takapajulassa ajetaan vuosittain kolareita, vaikka liikennetiheys on todella väljää verrattuna muihin eurooppalaisiin valtioihin. Toinen käsittämättömyys on suojatiesäännöt, jotka ei vain millään mene tuon 99 prosentin tajuntaan.


Vanhahko viesti, mutta oletko koskaan ajanut autoa tai muuta kulkupeliä Suomen rajojen ulkopuolella?

Suomessa ajetaan autoa pääsääntöisesti erittäin hyvin ja liikennesääntöjäkin noudatetaan varsin mallikkaasti. Itselläni kokemusta on sen verran, että ainakin Virossa, Saksassa, Italiassa, Itävallassa, Ranskassa sekä Koreassa ja Kiinassa liikenne on Suomeen verrattuna erittäin villiä. Liikennesääntöjä ei noudateta ja liikenteessä saa olla todella skarppina.

Suomessa on syytä ollakin tarkkana liikennesääntöjen kanssa sillä täällä liikenteessä on edellämainittuihin maihin verrattuna muutamia erityispiirteitä kuten pimeys, liukkaus, vanha autokanta, huonokuntoinen tieverkosto sekä ammattilaisrattijuoppoja.
 

Thoke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Masokistien ja pessimistien suosikki=SaiPa
Nimimerkki Ahar ei ole ilmeisesti koskaan käynyt itärajan nurjemmalla puolella. No, itse olen, useammankin kerran, muistettavimpana kokemuksena tilanne jossa meikäläisen rinnalla neljä autoa vierekkäin, yksi niistä rekka, ja vielä talviliukkaat kyseessä. Suomi on paratiisi siihen verrattuna.

Kaakkois-Suomessa ajavat kuin hiirulaiset, pahimmillaan jopa parikymmentä kilometriä alinopeutta, mutta odotas kun päästään oman maan puolelle...
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Taajama-alue. 60:n nopeusrajoitus. Nelikaistainen tie. Meikäläisellä nopeutta mittarin mukaan n. 68km/h, joka meinaa todelliseksi nopeudeksi n. 63km/h. Ajan vasenta kaistaa. Takaani tulee auto oikealta kaistalta ohi ja siirtyy eteeni.

Miksi, oi miksi, minut täytyy ohittaa oikealta?

Vastaus:
ohittajalla on Audi.
 

Olli Tampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kekkonen
Vastaus:
ohittajalla on Audi.

Ja sinulla ilmeisesti japanialainen autonkorvike tai joku muu karvalakkirassi?

Eilen Hämeenlinnanväylällä, lievää lumisadetta, nopeusrajoitus 80km/h, vasemmalla kaistalla kyrvännielleen näköinen akka ajamassa Mersulla noin 65km/h. Ohitin oikealta. Teinkö väärin?

Vastaus:
Tein, minulla on Audi.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
..Miksi, oi miksi, minut täytyy ohittaa oikealta?
..
öö.. sinusta ohitus olisi pitänyt tehdä vastaantulevien puolelta? vai mikä juttu tässä nyt oli? itse en näe tilanteessa muuta ongelmaa kuin kanssa-autoilijan huono automaku..
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Andjii ei sinänsä ole väärillä jäljillä. Ainakin Satakunnassa ylivoimainen sinut ohittava automerkki on Audi. Ihan sama mikä oma nopeus on, useimmiten pieni ylinopeus, tai ihan sama vaikka olisi reipas ylinopeus, Audin on silti kuskeineen päästävä ohi!

En mä tiedä mikä siinä on mutta ainakin työmatkoilla aina huomaa, että joku tulee perseeseen kiinni ja odottaa sitä 3sec. väliä, että pääsee ohi ja niistä autoista 99,9% on uudemman mallin Audeja ja Mersuja. Kyl se vaan, niin tuppaa olemaan, että maantiepenis nousee kun varallisuus nousee.

Minulla on itselläni aiemmin ollut Audi, joten turha mennä mihinkään "oot kade"-osastolle.
 

Olli Tampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kekkonen
Kyl se vaan, niin tuppaa olemaan, että maantiepenis nousee kun varallisuus nousee.

Minulla on itselläni aiemmin ollut Audi, joten turha mennä mihinkään "oot kade"-osastolle.

Onko sinulla sitten varallisuus laskenut kun olet Audista luopunut?

En sinänsä väitä vastaan etteikö ns premium merkkien omistajat enemmän ohittelisi kuin vaikka tojotan omistajat, mutta lieneekö siihen joku ihan muukin syy kuin omistajiensa kusipäisyys? Jokainen voi tahollaan tätä pähkäillä. Nimimerkillä "seniilillä äipällä Corolla".
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Onko sinulla sitten varallisuus laskenut kun olet Audista luopunut?

Mun Audissa meni mittaristosta kaikki paskaksi ja ajonestolaite siinä sivussa. Ei huvittanut korjauttaa 4 500e arvosta autoa kolmella tonnilla. Joku onnekas senkin silti halusi ostaa. Rauha hänen sielulleen.

Eipä silti. Ei se itselle ole mikään verenpaineen nostatin, jos joku premiumkosla haluaa ohi. Menkööt. Siinä vaiheessa tosin pulssi nousee, kun vaarannetaan kanssaliikkujia sillä ohittelulla ja siinä voitetaan n. 15 sekuntia ja lopulta ollaan samassa risteyksessä peräkanaa odottelemassa liikennevalojen vaihtumista.
 

Olli Tampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kekkonen
Mun Audissa meni mittaristosta kaikki paskaksi ja ajonestolaite siinä sivussa. Ei huvittanut korjauttaa 4 500e arvosta autoa kolmella tonnilla.

Luitko itsesi tällä 4500€ maantiekiitäjällä niihin varallisuuden nostajiin vai mistä tuli tämä tarve todeta ettet suinkaan ole kateellinen kun sinullakin on ollut Audi? Vai menikö se niin, että valtavirta-audisteista poiketen juuri sinulla pysyi järki päässä liikenteessä?

Nettiautosta muuten löytyisi 8900€ Maserati. Vittu minkä egobuusterin siinä saisi pienellä rahalla: Maserati 222 2.2 TC Cabriolet Avoauto 1989 - Vaihtoauto - Nettiauto
Linkki Nettiauton myynti-ilmoitukseen.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Luitko itsesi tällä 4500€ maantiekiitäjällä niihin varallisuuden nostajiin vai mistä tuli tämä tarve todeta ettet suinkaan ole kateellinen kun sinullakin on ollut Audi? Vai menikö se niin, että valtavirta-audisteista poiketen juuri sinulla pysyi järki päässä liikenteessä?

Tokihan tuolla mun Audilla maisema vahtui, kun polkasi neljästäkympistä kakkosen silmään ja kaasun pohjaan. Eipä vaan ollut tarvetta silti ohittaa jokaista edessä köröttelevää, vaan tollakin autolla pystyi ihan sujuvasti ajamaan liikenteessä muiden mukana ilman kaasupohjassa-kaikkienohi-nytheti-vitturaakaavoimaa-asenteella.

Totesin vain tuon siksi, että yleensä siihen vedotaan ensimmäisenä, kun uskaltaa Audia tai muuta autoa / sen ajajaa arvostella :) Peilasin nyt vain henkilökohtaiseen kokemukseen, että Audin ja Mersun kuljettajat ovat ne yleisimmät, jotka ohittaa kaikki ja ihan vain sen takia, että auton moottorissa on niin paljon tehoa.

Olen minäkin usein täysi mulkku, (ainakin töissä, piripetterien mielestä) mutta en mä tiedä vaikuttaako Audin ex-omistajuus siihen sen enempää.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Ja sinulla ilmeisesti japanialainen autonkorvike tai joku muu karvalakkirassi?

Totta. Japanilainen autonkorvike, jonka 60km/h ei riitä saksalaisille tosiautoille.

Eilen Hämeenlinnanväylällä, lievää lumisadetta, nopeusrajoitus 80km/h, vasemmalla kaistalla kyrvännielleen näköinen akka ajamassa Mersulla noin 65km/h. Ohitin oikealta. Teinkö väärin?

Vastaus:
Tein, minulla on Audi.

Menitkö ohituksen jälkeen tämän Mersun eteen? Et tainnut? Lisäksi Mersu ajoi alinopeutta. Mielestäni et tehnyt väärin.

öö.. sinusta ohitus olisi pitänyt tehdä vastaantulevien puolelta? vai mikä juttu tässä nyt oli? itse en näe tilanteessa muuta ongelmaa kuin kanssa-autoilijan huono automaku..

Ja siellä pointti meni lujaa ohi tai sitten oli vaan ihan pakko päästä hassuttelemaan.

Jos kyseessä on ensimmäinen vaihtoehto, niin selvennän: ihmettelin miksi minusta piti päästä ohi, kun en ajanut alle suurimman sallitun nopeuden, vaan jopa hieman ylinopeutta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös