Ei nyt suoranaisesti tähän ketjuun liittyvää kamaa, vaikka autoiluaiheista onkin!
Sain tänään (10.01.2014) kirjeen Neste Oililta. Mä olin hieman, että mitä hemmettiä. Kyseessä ei ole edes mikään joukkokirje, sillä nimeni ja osoitteeni olivat oikein käsinkirjoitettuina - katuosoitteessa oli jopa kirjoitusvirhekin. C4-kokoinen kirjekuori eikä sisällä tuntunut olevan oikeastaan yhtään mitään. Hieman jännityksensekaisin aatoksin avasin kuoren, josta tupsahti ulos yksi A5-kokoinen lomake:
"Arvoisa autoilija!
Pysäköintinne vaikeuttaa
[x] Säiliöauton polttoaineen pudotusta
[x] Tontin kunnossapitoa
[x] Asiakasliikennettä
Toivomme, että ystävällisesti huomioitte asian jatkossa"
Lisäksi lapussa on päiväys, jolloin viesti on jätetty sekä Neste Oilin logo. Tähän logon viereen on vielä käsin kirjoitettu eräs helsinkiläinen osoite, jonka oletin automaattisesti olevan Neste Oilin osoite. Lapussa ei ole minkäänlaisia yhteystietoja tms. Lisäksi lapussa on jotain käsinkirjoitettua tekstiä. Mä tosin jätin aikoinaan hieroglyfien tulkintakurssit koulussa kesken, mutta siinä saattaisi lukea seuraavaa: "Voitteko siirtää autonne pois vanhan korjaamon pihalla".
Kotioloissa käytän kyllä kadunvarsipaikoitusta, mutta merkityillä paikoilla. Tiedän myös vastuuni asiallisesta pysäköinnistä, sillä saatanhan olla toisinaan reissun päällä parista viikosta muutamaan kuukauteen käytännössä yhtäjaksoisesti. Kun auton mittariin tulee vuodessa reilusti alle 5.000km, niin se on huomattavasti useammin parkissa kuin liikenteessä.
Seuraava ajatukseni olikin sitten, että kirje on lähetetty väärälle henkilölle. Tutkin uudelleen kirjekuorta ja huomasin vasemmassa alakulmassa lisää hieroglyfejä. Tällä kertaa mä tulkitsin ne auton rekisterinumeroksi - selkeästi kuoren kulmaa ollaan käytetty muistilappuna. Auton rekisterinumero on sikäli tuttu, kunhan viimeisen hieroglyfin tulkitsee kuutoseksi. Hieroglyfi tosin muistuttaa enemmän ykköstä kuin kuutosta.
Eli mä kyllä olen tuollaisen auton laillinen omistaja - ajoneuvon haltija on vastaavasti aivan toinen henkilö. Mä en ole koko autoa nähnytkään 2-3 vuoteen ja olin jo käytännössä unohtanut koko asian - mä toimin tapauksessa alunperin vain kaverini autokaupan rahoittajana. Mun käsittääkseni mun ei pitäisi joutua tuosta minkäänlaisiin vaikeuksiin ollessani auton omistajana, vaan haltija on vastuussa kaikesta. Jos tuolla autolla täräytetään kahtasataa peltipoliisin valokuvattavaksi tai jäädään kiinni rattijuopumuksesta tai jätetään katsastamatta/ajoneuvoverot maksamatta, niin haltijanhan pitäisi mun käsittääkseni olla vastuussa kaikesta. Eikö saman pitäisi siis koskea myös väärinpysäköintiä?
Joo, mä ymmärrän kyllä, että Nesteen säiliöautokuski on vittupäissään naputellut tuon töitä haittaavan ajoneuvon rekisterinumeron AKE:n kyselyyn. Sieltähän ne ajoneuvon tiedot tulevat, mutta miksi vitussa tuo paperinrepale on lähetetty ajoneuvon omistajalle, kun ajoneuvolla on myös haltija. Jos ajoneuvo olisi rahoitettu "normaaleja" reittejä pitkin, niin olisiko tuo pysäköintihuomautus lähetetty vaikkapa Herra Danske Bankille osoitteeseen Autorahoitusos.? Normaalistihan rahoitusyhtiö on ajoneuvon omistajana ja tuleva omistaja ajoneuvon haltijana.