Väsyneet Kädet
Jäsen
Ei. Navigaattorin ja tienvarsien mittauspisteiden kautta tarkistettu. Eli mittarissa 6km/h yli rajoituksen.Mittarista katsottuna?
...
Ei. Navigaattorin ja tienvarsien mittauspisteiden kautta tarkistettu. Eli mittarissa 6km/h yli rajoituksen.Mittarista katsottuna?
...
Ei tosin yhtä mulkkua kuin tuo ylinopeus - ilmeisesti lainattu kirjoittaja kuuluu näihin.
Pitää paikkansa. Toki kannattaa muistaa, ettei siinä jonossa aloita mitään kauheaa kuhinaa, vaikka näkeekin peilistä hälytysajoneuvon lähestyvän. Esim. valoissa punaisia odotellessa vastaantulijoiden kaista on yleensä tyhjä ja siitä pääsee risteyksen ylittämään. Jonossa hätääntyneenä sahailevat väistämistä yrittävät ajoneuvot vain aiheuttavat helposti lisää ennakoimattomia vaaratilanteita. Varsinkin vesilastissa oleva sammutusyksikkö on varsin pirullinen kampe erilaisia väistämismanööverejä suoritettaessa. Tehoa siinä on ja lujaa pääsee, mutta mikään ketterä kampe se ei ole.Lisäksi väliä kuulemma pitää jättää edessä seisovaan senkin takia, että mikäli valoissa seisova autojono on väljempi, pystyvät autot paremmin poistumaan ajoradalta pientareelle/pyörätielle/kuka minnekin siinä vaiheessa jos hälytysajoneuvo tulee pillit päällä jonon perälle. Toki tämä riippunee vähän asiasta jos toisestakin.
Jos on liikennevaloissa pysähtyneenä, niin ei ole korvausvastuullinen, jos joku ajaa perään ja oma auto eteenpäin liikahtaessa kolhii edellä olevaa autoa.Itse jätän miltein auton mitan edellä ajavaan valoissa. Kokemusta pääkaupunkiseudulla peräänajosta, jossa takaa tuli kolme autoa kontista sisään ja itse en niihin seitsemään edessä osunut = kaikki takana tulleet maksavat edessä olevalleen, itse et törmännyt ja et joudu korvaamaan. Jep, liikennevakuutus on hieno asia - peräänajanut korvaa, ei siis se kaikkein viimeisin vaan jokainen siinä välissä vaikka syy onkin sen viimeisen "mällääjän"...
Nimimerkillä bonarinsa säilyttänyt
Todennäköisesti. Toinen ääripää on sitten nämä, jotka eivät ilmeisesti saa sitä päälle, kun ihan matka-ajossakin vaikka satasen alueella nopeus sahaa 80-110km/h. Ja luonnollisesti ohituskaistan aikana 140 lasiin, vaikka ketään ei olisi edessäkään.Yleisintä uunoilua Suomessa on se, kun ajetaan 80 km/h-alueella 75km/h. Kun tämän auton ohittaa ja tulee kuudenkympin alue, niin on sama auto takakontissa, koska ajaa edelleen sen 75 km/h. Onkohan vakionopeudensäätimen käyttöohjeet ja liikennesäännöt jääneet lukematta?
Joskus sitä vaan ei etukäteen voi tietää missä risteyksessä ja missä vaiheessa liikenne kääntyessä pysähtyy. Joskus voi joutua väistämään vastaantulevaa liikennettä, joskus vielä sen jälkeen risteävän tien jalkakäytävällä olevia jalankulkijoita. Ainakin pienemmissä kaupungeissa autoja ja jalankulkijoita ei ole ruuhkaksi asti, ja liikennevalojen viive on yleensä todella ylimitoitettu. Vaikka auton sammuttaisit, niin ehdit sen käynnistää uudelleen ja ajaa ulos, ennenkuin toisesta suunnasta vihreät vaihtuu.Ihmetyttää edelleen ilmiö, johon törmää varsinkin ruuhka-aikana (yllättäen, kun on enemmän autoja). Risteyksissä tungetaan vihreillä keskelle risteystä, vaikka se on nähtävissä, ettei risteyksestä pääse ylitse ennen kuin valot vaihtuvat. Tänään todistin bussista tilannetta, jossa jengi änkee risteykseen, valot vaihtuvat ja koko liikenne spåria myöten seisoo.
Onko se niin vaikeaa jää ekaksi niihin valoihin odottamaan seuraavia vihreitä? Valojen vaihtuminen mitataan minuuteissa, ei viikoissa.
Olen huomannut erityisesti pappaosaston toimivan joskus tähän tapaan. Jos ikämiehelle semmoiset 60-70 km/h tuntuu hyvältä vauhdilta, niin se on sitä yhtä lailla taajamassa kuin pikatiellä.Yleisintä uunoilua Suomessa on se, kun ajetaan 80 km/h-alueella 75km/h. Kun tämän auton ohittaa ja tulee kuudenkympin alue, niin on sama auto takakontissa, koska ajaa edelleen sen 75 km/h. Onkohan vakionopeudensäätimen käyttöohjeet ja liikennesäännöt jääneet lukematta?
Toinen ääripää risteyksen tukkijoille on ne, jotka eivät aja risteykseen sisään ollenkaan. Siis omalla vihreälläänkään, vaan odottavat kiltisti tolpan/viivan takana, että vastaantuleva tm liikenne on mennyt ja sitten vasta alkavat miettiä kääntymistä. Ja usein valo ehtii sitten jo vaihtua, ja tämä odottelija ei sitten päässyt niistä valoista. Eikä kukaan muukaan sen takana.En ole Helsingissä niin paljoa ajanut, että olisin tällaiseen ruuhkaan joutunut. Mutta muualla ruuhkan saa aikaan seuraavat tapaukset:
1) Ihmiset, jotka eri suunnasta tullessa vihreällä ajavat risteykseen, antamatta jo risteyksessä olevien ajaa ensin pois
2) Ihmiset, jotka eivät tiedä sääntöjä, eivätkä aja itse pois risteyksestä. Jos olet ohittanut risteyksen ensimmäisen valopylvään, silloin sen jälkeen sinulla on velvollisuus ja oikeus ajaa pois risteyksestä ennen muita. Ei, et joudu odottelemaan sinun jälkeen vihreät valot saanutta autoilijaa.
Jep. Vielä kun kaikki tajuaisivat kääntää sille oikean puolimmaiselle kaistalle, mutta aina löytyy joku joka paukauttaa suoraan vasemmalle kaistalle. Enkä puolustele tällä kritisoimaasi käytöstä jäädä odottamaan, se on idioottimaista.Myös se tuntuu usein olevan vaikea ymmärtää, että vastaantulevien ojanpuoleisin kaista on kääntyville, eli niitä ei tarvitse odottaa kun kaistoja on useampi. Malliesimerkkinä kääntyminen vasemmalle tässä. Siellä on kaksi kaitaa hei! Kuvassakin taitavat autot olla yhdessä jonossa menossa kohti Aurasiltaa (oikea kaista tyhjänä).
Kyllähän kaikkein ihmeellisimpiä tapauksia olette te munapääkuskit, jotka ette nopeusrajoituksia ymmärrä. Millä järjellä tarvitsee ajaa 80-90km/h seitsemänkympin alueella? Onko se sitä vauhdin hurmaa sitten? Ja luonnollisesti aina pitää olla vähintään se kymppi ylinopeutta rajoituksista riippumatta, mieluummin 20km/h yli. Urpot, stna.
Myös se tuntuu usein olevan vaikea ymmärtää, että vastaantulevien ojanpuoleisin kaista on kääntyville, eli niitä ei tarvitse odottaa kun kaistoja on useampi. Malliesimerkkinä kääntyminen vasemmalle tässä. Siellä on kaksi kaitaa hei! Kuvassakin taitavat autot olla yhdessä jonossa menossa kohti Aurasiltaa (oikea kaista tyhjänä).
Linkit google mapsin katunäkymään.
Ihmetyttää edelleen ilmiö, johon törmää varsinkin ruuhka-aikana (yllättäen, kun on enemmän autoja). Risteyksissä tungetaan vihreillä keskelle risteystä, vaikka se on nähtävissä, ettei risteyksestä pääse ylitse ennen kuin valot vaihtuvat. Tänään todistin bussista tilannetta, jossa jengi änkee risteykseen, valot vaihtuvat ja koko liikenne spåria myöten seisoo.
Onko se niin vaikeaa jää ekaksi niihin valoihin odottamaan seuraavia vihreitä? Valojen vaihtuminen mitataan minuuteissa, ei viikoissa.
Joskus sitä vaan ei etukäteen voi tietää missä risteyksessä ja missä vaiheessa liikenne kääntyessä pysähtyy. Joskus voi joutua väistämään vastaantulevaa liikennettä, joskus vielä sen jälkeen risteävän tien jalkakäytävällä olevia jalankulkijoita.
2) Ihmiset, jotka eivät tiedä sääntöjä, eivätkä aja itse pois risteyksestä. Jos olet ohittanut risteyksen ensimmäisen valopylvään, silloin sen jälkeen sinulla on velvollisuus ja oikeus ajaa pois risteyksestä ennen muita. Ei, et joudu odottelemaan sinun jälkeen vihreät valot saanutta autoilijaa.
Eniten nykyään itseäni ärsyttää kuitenkin se, etteivät ihmiset käytä vilkkua poistuessaan (valo-ohjaamattomasta) liikenneympyrästä. Sujuvoittaisi kummasti hommaa jos näkisi ajoissa mitä kenelläkin on suunnitelmissa.
...
Venäjällä homma toimii ja valoista lähdetään rivakasti. Lähdön jälkeenkin kiihdytetään vielä normi kaupunkivauhtiin eli seitsemään-kahdeksaankymppiin niin kovaa kuin autosta lähtee.
Pietarissa olen ajellut viimeksi vuosi sitten siellä asuessani. Vaikka taitava kuski olenkin, niin en kyllä minäkään sääntöjä ja sujuvuutta arvostavana persoonana vaihtaisi paikallista liikennettä (enkä itseasiassa kovin montaa muutakaan paikallista asiaa) päikseen Suomen kanssa, mutta valoista lähtemiskulttuurin kopioisin heti!Milloinkahan ja missä lienet käynyt, kun tommoisia kirjoittelet? Itse Pietarissa liian monessa aamuruuhkassa istuneena tiedän kyllä tasan, mitä venäläinen liikennekulttuuri on. Sekasorto lienee ainoa kuvaava ilmaus moiselle.
Valoista kyllä voidaan lähteä tosi rivakasti, jopa niin rivakasti, ettei muisteta katsoa, mikähän valo siellä milloinkin palaa. Tosin nuo valotkin ovat useassa risteyksessä haalistuneet kaikki sellaiseksi kusenkeltaiseksi, mutta järjestys sentään on säilynyt.
Yleisintä uunoilua Suomessa on se, kun ajetaan 80 km/h-alueella 75km/h. Kun tämän auton ohittaa ja tulee kuudenkympin alue, niin on sama auto takakontissa, koska ajaa edelleen sen 75 km/h.
Kyllähän kaikkein ihmeellisimpiä tapauksia olette te vittupääkuskit, jotka ette nopeusrajoituksia ymmärrä. Millä järjellä tarvitsee ajaa 60-70km/h kahdeksankympin alueella?
Kyllähän kaikkein ihmeellisimpiä tapauksia olette te munapääkuskit, jotka ette nopeusrajoituksia ymmärrä. Millä järjellä tarvitsee ajaa 80-90km/h seitsemänkympin alueella?
Nykyään ei aina jaksa kiinnostaa onko 80 alueella taulussa 70 vai 95, kunhan vauhti on tasainen
Pointti oli yksinkertaisesti se, että kun oman ajonopeutensa ja nopeusrajoituksen välisen suhteen sijaan kiinnittää huomion turvaväliin, on ajaminen sekä mukavampaa että turvallisempaa. Tokihan se sahaavaan liikkeeseen johtaa jos edellä olevan vauhti sahaa, eikä ohittaminen ole mahdollista tai satu juuri sillä hetkellä kiinnostamaan (niin kuin ei nykyään usein kiinnosta). Minulla ei kuitenkaan ole mitään sahausta vastaan, esimerkiksi juhannuksen paluuliikenteessä sahasin punaisella hatchbackilla huomattavasti sahaavan naiskuljettajan perässä satoja kilsoja satasen alueella vauhdilla 85-110, pyrkien ainoastaan pitämään autojen välin 100 - 300 metrissä. Matkanteko oli erittäin sujuvaa, turvallista, ja ennen kaikkea niin mukavaa kun kolmen päivän dokailun jälkeen vaan voi olla.Etkö näe mitään ristiriitaa tässä statementissä? Jos sinulla oli jokin pointti kirjoituksessa, meni se minulta täysin ohi. Yritit ilmeisesti sanoa, että ajat sahaavaa nopeutta sen mukaan, mitä edellä oleva ajaa, välillä ylinopeutta ja välillä kirkkaasti alle suurimman sallitun nopeuden, vähät välittäen nopeusrajoituksista.
Nykyään ei aina jaksa kiinnostaa onko 80 alueella taulussa 70 vai 95, kunhan vauhti on tasainen ja turvaväli edellä ajavaan kunnossa. Ei se ole muiden määriteltävissä mitä nopeutta minun tulee ajaa, eikä myöskään minua hetkauta pätkääkään jos joku ajaa edessäni suurinta sallittua nopeutta hitaammin tai pyyhkäisee Volvolla keskisormi pystyssä läheltä ohi. Kun liikenteeseen lähtee sillä asenteella, että todennäköisesti siellä joku hidastelee ja perseilee, ja suhtautuu siihen liikenteen ominaisuutena, tulee elämästä taas astetta leppoisampaa.