Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 992 156
  • 12 249

Mr. Penguin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins, Blues, Kärpät, Leksand
Ihan oikein että väärinpysäköivät urpot saavat sakkoja. Sakot vaan voisivat olla vielä suurempiakin että menisi viesti perille. Miksi helevetissä sinne keskustaan esim täytyy tunkea sillä omalla kotterollaan kun joukkoliikenne pelaa kuitenkin sillä alueella varsin hyvin? Juuri tällaiset "minäminä"-autoilijat saavat oman vereni kiehumaan. Pitäisi saada pysäköidä ja ajaa miten haluaa, huhhuh.

Pysäköinninvalvojat tekevät hyvää ja arvokasta työtä. Minä nostan heille hattua että jaksavat jaella sakkolappuja kaikista valittavista ja uhkaavasti käyttäytyvistä uunoista huolimatta.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Oletetaan parkkipaikka, joka ei ole läheskään täynnä, ts siellä on vapaata tilaa. Parkkipaikka on suunniteltu nimenomaan autojen parkkeeraamista varten. Jos pysäköit ruutuun etkä maksa pysäköintimaksua, tämä pysäköinti itsessään ei taatusti

- Aiheuta kenellekään muulle mitään haittaa
- Aiheuta mitään vaaraa
- Ei ole hälytysajoneuvojen tiellä

Tuossahan on kyse puhtaasta rahastuksesta.
Vedätätkö nyt kaikkia vai oletko tosissasi sitä mieltä, että maksulliset pysäköintipaikat ovat puhdasta rahastusta ja pitäisi olla oikeus ilmaiseksi pysäköidä sellaisille, mikäli ne eivät ole "läheskään täynnä". Olisiko mitenkään mahdollista, että ne eivät ole "läheskään täynnä" juuri sen vuoksi, että pysäköinti on maksullista?

Pitäisikö lätkäjoukkueidenkin päästää halliin ilmaiseksi, jos ne eivät ole läheskään täynnä? Uskaltavat mulkut vielä tyhjien paikkojen käyttämisestä rahastaa sellaisinakin päivinä, kun ei ole kovin kiinnostava matsi..

Hra Pingviinin kanssa tismalleen samaa mieltä. Kun olen pysäköintisakot saanut on sille aina ollut joku validi syy ja olen kiltisti virheestäni maksanut.

Ja mitä sitten vaikka pysäköinninvalvoja saa nautintoa sakkojen kirjoittamisesta? Eivätkö he saa pitää työstään? (Kyllä, tämä oli hirvittävän hauska loppukevennys)
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Suoritin eilen ajoa Oulussa isolla tiellä ja kolmion takaa kurkki aggressivisesti toinen auto eli se tuli eteen. Olin käyttää sekä keskisormea että tööttiä, mutta en käyttänyt. Se oli hyvempi homma, sillä auto olikin täynnä suorahousuisia nuoria miehiä.
 

Number 11

Jäsen
Pysäköintisakkoja on tosiaan tullut kerättyä tässä puolen vuoden aikana lähemmäs 10 kpl. Tiedostan kyllä pysäköineeni väärin, mutta osa sakoista vaikuttaa silti lähinnä vittuilulta. Pari esimerkkiä:

1) Olin Jyväskylässä Omenahotellissa yötä ja jätin auton siihen läheiselle pysäköintialueelle (Giggling Marlinin rakennuksen taakse). Olin ostanut noin viidellä eurolla pysäköntiaikaa aamukahdeksasta muistaakseni 12.08 asti. Kun tulin 12.10 paikalle niin sakkolappu odotti. Maksetun pysäköintiajan ylitys, lapussa aika 12.09 ja maininnat valokuvauksista jne. Valvojaa ei tosin näkynyt missään. Tekstiä kyseisessä lapussa oli sen verran paljon, että varmasti aloitettu kirjoittamaan jo ennen pysäköintiajan umpeutumista.

2) Jokereiden peliin mennessä ilmaiset vakiopysäköintipaikat olivat ensimmäistä kertaa täynnä, mutta yksi 2h kiekkopaikka löytyi jostain sieltä Ylen talon läheisyydestä. Jätin kiekon aikaan 18.30 ja kun klo 20.40 palasin autolle niin siinäkin välissä oli laputettu. Tässä en usko sattumaan, vaan lappuliisat todennäköisesti tietävät ihmisten jättävän pelin ajaksi auton siihen ja ihan rahastuksen vuoksi "sattuvat" käymään katsomassa kyseiset autot juuri puoli yhdeksän jälkeen. Kokeilemalla oppii.

3) Espoossa kerran jätin tiensivuun auton ja oli siinä jotkut rajatkin maalattu asfalttiin, mutta ne olivat lähes kuluneet jo poiskin. Auton takaosa oli varmaan vajaan metrin verran yli sen rajan, mutta näköjään riitti. Sakkoa kehiin.

Viimeisimmät sakot tulivat Kuopiossa tuon viidennen puolivälierän jälkeen. Syynä taisi olla pysäköintikieltomerkin noudattamatta jättäminen. Auton olin jättänyt muiden kanssa samaan riviin siihen keilahallin (?) taakse pysäköintialueen keskelle. Keilahallin seinustassa oli maininta, että siihen saa jättää ainoastaan jonkin tunnuksen kanssa, mutta muuten pysäköintialueella olevat paikat olivat nopealla vilkaisulla normaaleita 3h paikkoja. Palstan KalPa-fanit ehkä osaavat kertoa, että eikö siihen pysäköintialueen keskelle "keskirivin" muodostaen saa pysäköidä ollenkaan? Idioottimaista jättää niin iso alue hyödyntämättä kun parkkipaikat muutenkin ovat tiukassa siinä alueella.

Tuo Kuopion sakko oli kaupungin asettama, joten sen joutunee maksamaan. Yksityisten firmojen sakkolapuilla pyyhin persettä. Maksetaan siinä vaiheessa kun poliisi tulee hakemaan. Eipä ole paljon perään kyselty edes firmojen puolesta, vaikka joku niiden sakottamista puoltava päätös oli KKO:ssa asti tehty.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
3) Espoossa kerran jätin tiensivuun auton ja oli siinä jotkut rajatkin maalattu asfalttiin, mutta ne olivat lähes kuluneet jo poiskin. Auton takaosa oli varmaan vajaan metrin verran yli sen rajan, mutta näköjään riitti. Sakkoa kehiin.
Mulla oli kerran Espoossa vastaavanlainen tilanne, eli tien varressa oli P-merkki ja voimassa 30 metriä eteenpäin. Tiehen oli maalattu varmaan joskus 10 vuotta sitten lähes pos kulunut viiva joka näytti sitä 30 metrin etäisyyttä ja P-alueen päättymistä. En huomannut tätä viivaa ja auto oli n. 2m viivan yli väärällä puolella. Sakko tuli.

Laitoin tästä reklamaation kaupungille, kävin ottamssa kuvan lähes näkymättömästä viivasta tiessä, ja selittelin ettei ollut juuri 30 metrin mittaa mukana ja perstuntumalta olin mielestäni 30 metrin sisään parkkeerannut. Ihme ja kumma, valitukseni meni läpi ja rahat tulivat takaisin. Parin viikon sisällä viiva oli käyty piirtämässä uusiksi selvemmin.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Tuossakin tapauksessa voi kysyä, oliko autosta mitään haittaa kenellekään ja poistiko se laputus sen ongelman mitä pysäköity auto mahdollisesti aiheutti. Veikkaan ensimmäiseen vastauksen olevan ei ja toiseen se aika varmasti on ei.

Vastataan, että autosta tuskin oli haittaa kenellekään, vaikkakin tuo paikka oli varattu ystävääni vastapäätä asuvalle Volvo-kuskille (jonka auto ei siinä minun pysäköimiseni aikaan ollut). Jos Volvo-kuski olisi halunnut tulla käymään silloin kotona, niin siitä olisi ollut haittaa. Laputus ei poistanut sen kerran ongelmaa, mutta se poisti sen, etten enää tule tuohon paikkaan autoani jättämään. Ennaltaehkäisyä, katsos.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
150 km/h Pakilassa, LOL ei vittu ole todellista! Taitaa olla 30 rajoitus tuossa.

Linkki, vie iltapaskalehden juttuun rusinaksi muuttuneesta Porschesta.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
150 km/h Pakilassa, LOL ei vittu ole todellista! Taitaa olla 30 rajoitus tuossa.

Linkki, vie iltapaskalehden juttuun rusinaksi muuttuneesta Porschesta.

Ennen kahdeksaa illalla, tuolla seudulla tuota vauhtia. Onneksi eivät kenenkään päälle ajaneet. Sakkoahan tuosta tulee varmaan reilusti ja hetkeen ei ajella. En noista vakuutuksista tiedä, mutta melko hintava tapaus varmaan, kun talotkin kärsivät vaurioita auton lisäksi. Toivottavasti saisi omasta pussistaan maksaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ennen kahdeksaa illalla, tuolla seudulla tuota vauhtia. Onneksi eivät kenenkään päälle ajaneet. Sakkoahan tuosta tulee varmaan reilusti ja hetkeen ei ajella. En noista vakuutuksista tiedä, mutta melko hintava tapaus varmaan, kun talotkin kärsivät vaurioita auton lisäksi. Toivottavasti saisi omasta pussistaan maksaa.

Luultavasti nimimerkki Nurmisaha oli ajelemassa ja vähän venytti liikennesääntöjä, jotta liikenne olisi jouhevampaa.
 
1) Olin Jyväskylässä Omenahotellissa yötä ja jätin auton siihen läheiselle pysäköintialueelle (Giggling Marlinin rakennuksen taakse). Olin ostanut noin viidellä eurolla pysäköntiaikaa aamukahdeksasta muistaakseni 12.08 asti. Kun tulin 12.10 paikalle niin sakkolappu odotti. Maksetun pysäköintiajan ylitys, lapussa aika 12.09 ja maininnat valokuvauksista jne. Valvojaa ei tosin näkynyt missään. Tekstiä kyseisessä lapussa oli sen verran paljon, että varmasti aloitettu kirjoittamaan jo ennen pysäköintiajan umpeutumista.

Ei edes hämmästytä. Taitaa tuolla parkkiksella olla päivystämässä varta vasten oma parkkipirkko, siltä välillä tuntuu.

Erään kerran löin autoni samaisen talon taakse parkkiin, käpytin n. 50 metrin päähän tunkemaan kolikkoja parkkiautomaattiin, ja palatessani noin minuutin päästä oli parkkipirkko tiiraamassa tuulilasiani ja katselemassa, olinko minä auton omistaja. Nätisti hymyillen vein sitten lapun asiaankuuluvasti auton ikkunaan ja parkkipirkko siirtyi raapustamaan tositteitaan viereisen auton ikkunaan.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Ennen kahdeksaa illalla, tuolla seudulla tuota vauhtia. Onneksi eivät kenenkään päälle ajaneet. Sakkoahan tuosta tulee varmaan reilusti ja hetkeen ei ajella. En noista vakuutuksista tiedä, mutta melko hintava tapaus varmaan, kun talotkin kärsivät vaurioita auton lisäksi. Toivottavasti saisi omasta pussistaan maksaa.

Tietoa asiasta ei ole, mutta vahva perstuntuma on. Kun vahingot on aiheutettu tuolla tavoin törppöilemällä, niin vakuutusyhtiö todennäköisesti ilmoittaa, ettei ole mukana kustannusten hoidossa.
 

Obloquy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bluesit, ManUtd, Jets
Nyt on kyllä pakko hehkuttaa erästä jalkakäytävien sankaria. Olin tänään n. puolen päivän aikoihin kuorma-autolla liikenteessä Espoon Kivenlahdessa. Työkeikan tultua suoritetuksi, piti kuorma-auto peruuttaa rivitaloyhtiön pihalta takaisin liikenteeseen varsin vilkkaasti liikennöidylle tielle. Nämä tilanteethan yleensä menevät niin että laitetaan hätävilkut päälle ja sukkasilteen ujutellaan sinne sekaan toivoen henkilöautojen älyävän olla ajamatta alle, kun eihän sinne tielle näe mitenkään hytistä. Jalkakäytävällä kävellyt n. keski-ikäinen herrasmies sitten otti ja toimi "liikennepoliisina" ja ajattajana meikäläisen peruutellessa takaisin liikenteeseen. Siellä oli sitten kiltisti kymmenkunta autoa yhteensä odottelemassa miehen ohjausta kun lopulta tielle sain itseni vängättyä.

Harvoin työn parissa moista ystävällistä elettä pääsee todistamaan ja kyllä lämmitti sydäntä todella paljon sillä hetkellä, että löytyy vielä näitä liikenteen herrasmiehiä. Omalla tavallaan tilanne oli myös hieman huvittava, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että teolla oli selkeä positiviinen vaikutus minun työntekooni ja yleiseen liikenneturvallisuuteen.

Jos kyseinen herrasmies sattuu lukemaan tämän niin ei muuta kuin "Kiitos ja keep up the good work!"
 

Jääkaappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga
Hei urvelot, ei se kolmio turhaan ole siellä moottoritien kiihdytyskaistalla. Ei tarvitse suuttua, jos joku ei tee tilaa. :) Kyseessä tosin oli taksikuski, joka saattoi vaikuttaa reaktioon, sillä suurin osahan tästä kansanryhmästä on työhönsä vittuuntuneita mulkkuja.
 

pleijjeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suosikkijoukkue
Viimeisimmät sakot tulivat Kuopiossa tuon viidennen puolivälierän jälkeen. Syynä taisi olla pysäköintikieltomerkin noudattamatta jättäminen. Auton olin jättänyt muiden kanssa samaan riviin siihen keilahallin (?) taakse pysäköintialueen keskelle. Keilahallin seinustassa oli maininta, että siihen saa jättää ainoastaan jonkin tunnuksen kanssa, mutta muuten pysäköintialueella olevat paikat olivat nopealla vilkaisulla normaaleita 3h paikkoja. Palstan KalPa-fanit ehkä osaavat kertoa, että eikö siihen pysäköintialueen keskelle "keskirivin" muodostaen saa pysäköidä ollenkaan? Idioottimaista jättää niin iso alue hyödyntämättä kun parkkipaikat muutenkin ovat tiukassa siinä alueella.

Tuo Kuopion sakko oli kaupungin asettama, joten sen joutunee maksamaan. Yksityisten firmojen sakkolapuilla pyyhin persettä. Maksetaan siinä vaiheessa kun poliisi tulee hakemaan. Eipä ole paljon perään kyselty edes firmojen puolesta, vaikka joku niiden sakottamista puoltava päätös oli KKO:ssa asti tehty.

Taitaapa olla nykyään niin, että sitä keskiriviä siinä ei virallisesti ole, mutta muistelen, että joitain vuosia sitten siinä sellainenkin kyllä oli. Ainoastaan KalPan pelien aikaan siihen sellainen muodostuu jonkun maksukykyisen aloitteesta, mutta virallisesti siinä ei paikkoja ole kuin ainoastaa alueen reunoilla (linkki ilmakuvaan parkkipaikasta). Olisiko tuo keskirivi poistettu siksi, että se vaikeutti keilahallilla asioineita poistumaan parkkipaikalta kun keilauksen aikana lätkäfanit oli sumputtaneet parkkipaikan niin ettei sieltä välttämättä päässyt enää pois.

Kaupungin lisäksi tuota parkkipaikkaa+hesen pihaa partioi myös yksityinen parkkipirkko, joka laputtaa henkilökunnan paikoille pysäköityjä autoja ennen peliä ja erätauoilla, kukapa sitä nyt kesken pelin lappuja lähtee väsäämään. PS. en ole itse parkkipirkko tai -pate.

Hei urvelot, ei se kolmio turhaan ole siellä moottoritien kiihdytyskaistalla. Ei tarvitse suuttua, jos joku ei tee tilaa. :) Kyseessä tosin oli taksikuski, joka saattoi vaikuttaa reaktioon, sillä suurin osahan tästä kansanryhmästä on työhönsä vittuuntuneita mulkkuja.
Olen aina luullut, että taksikuskit ovat niitä todellisia ammattiautoilijoita, joten heitä pitää tien päällä kunnioittaa oli niillä kolmio tai mikä muu merkki vaan edessään.

Taksi aiheeseen kun päästiin, niin tässäkin hommassa taitaa olla paikkakuntakohtaisia eroja. Nimittäin kun Kuopioon saapuu lähikunnan taksi (esim. Suonenjoki, Siilinjärvi, Maaninka tms.) ei se pääse edes motarilla yli 80km/h, mutta kun Kuopion taksi tulee vaikkapa Tasavallankatua, ei yks 80km/h tunnu missään (tiellä 50km/h rajoitus).
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
- - -
Olen aina luullut, että taksikuskit ovat niitä todellisia ammattiautoilijoita, joten heitä pitää tien päällä kunnioittaa oli niillä kolmio tai mikä muu merkki vaan edessään.
- - -

Ja vitut. Kusipäisimpiä autoilijoita stadin suunnalla kaikki tyynni. Käyttävät omia oikeuksiaan joka välissä, tötöilevät risteyksissä, oikovat jalkakäytävien kautta, vaihtavat kaistaa miten sattuu ja lopuksi vielä vittuilevat asiakkaille. Stadilaisten taksikuskien ego on isompi kuin Hank Pikkaraisella. Landella voi olla toisin; en ole käynyt.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Ja vitut. Kusipäisimpiä autoilijoita stadin suunnalla kaikki tyynni. Käyttävät omia oikeuksiaan joka välissä, tötöilevät risteyksissä, oikovat jalkakäytävien kautta, vaihtavat kaistaa miten sattuu ja lopuksi vielä vittuilevat asiakkaille. Stadilaisten taksikuskien ego on isompi kuin Hank Pikkaraisella. Landella voi olla toisin; en ole käynyt.
Stadilaisten mittapuun mukaan landella olen asunut lähes koko ikäni. Vertailukohtaa pääkaupungin taksikuskeihin on puolisentoista vuotta ja ainakin Lappeenrantaan verrattuna ero on valtaisa. En sano, etteikö synnyinkaupungistanikin löytyisi niitä egoilevia taksikuskeja mutta Helsingissä taksit tuntuvat olevan järjestään ihan käsittämättömiä kusipäitä.

Jos itse yrität ajaa keskustan alueella suht järkevästi liikennesääntöjä noudattaen löytyy viikoittain ainakin yksi tilanne, jossa taksikuski tulee vauhdilla ohi vittuunnuttuaan tavalliseen sääntöjä noudattavaan autonkuljettajaan.

Palaan myös tässä samalla parkkisakkoihin, sillä Helsingissä pysäköintivirhemaksut nousivat maanantaina roimasti. Ydinkeskustan alueella maksoit virheellisestä pysäköinnistä ennen 50 euroa mutta nyt maksu on 80 euroa. Muualla Helsingin alueella nousu oli 40 -> 60e.

Tervehdin tätä muutosta ilolla. Viimeisin pysäköinnin mestarisuoritus tuli todistettua Kalliossa Läntisellä Brahenkadulla, jossa joku bemarikuski oli jättänyt autonsa ajokaistalle toimittaessaan jotain ilmeisen tärkeää asiaa läheisessä liikkeessä. Kadunvarren kaikki pysäköintipaikat olivat siis käytössä, joten auto oli pysäköity kadunvarteen pysäköityjen autojen viereen. En nähnyt kuskin poistuvan autostaan, enkä siihen saapuvan sinä aikana kun tuota katua ajelin. En toki ohi mentyäni jatkuvasti peileihin tuijottanut.
 
Viimeksi muokattu:

Ziggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En tiedä oliko kyseessä teiden ritari vai -moderaattori, mutta hieman erikoinen tapaus sattui kohdalle kun tuossa ajelin töistä kotiin.
Pysähdyin liikennevaloihin ja samalla alkoi puhelin soimaan, vastasin puhelimeen (ilman handsfree systeemeitä) ja samaan aikaan takana oleva pakettiauto alkoi tööttäilemään, ja lopulta piti torvea koko ajan pohjassa.
Hetken jo luulin että minulla on vihreät valot, mutta kyllä siinä kaikki valot paloi punaisella, enkä ollut edes ensimmäisenä jonossa.
Seuraavissa liikennevaloissa pakettiauto ajoi rinnalle ja kuski elehti näyttävin käsimerkein että ei saa puhua puhelimeen ajaessa, samalla vielä tehostaen sanomaansa tööttäilemällä. Itselläni oli jo puhelu tuolloin loppunut eikä se mun puhelu muutenkaan kestänyt kuin ehkä puoli minuuttia.
En nyt tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, mutta väittäisin että enemmän tuon pakettiautonkuljettajan keskittyminen herpaantui minun puhelusta. Onneks ei sentään kolaria ajanut ja toivottavasti en pilannut kyseisen herrasmiehen päivää pahemmin.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En tiedä oliko kyseessä teiden ritari vai -moderaattori, mutta hieman erikoinen tapaus sattui kohdalle kun tuossa ajelin töistä kotiin.
Pysähdyin liikennevaloihin ja samalla alkoi puhelin soimaan, vastasin puhelimeen (ilman handsfree systeemeitä) ja samaan aikaan takana oleva pakettiauto alkoi tööttäilemään, ja lopulta piti torvea koko ajan pohjassa.
Hetken jo luulin että minulla on vihreät valot, mutta kyllä siinä kaikki valot paloi punaisella, enkä ollut edes ensimmäisenä jonossa.
Seuraavissa liikennevaloissa pakettiauto ajoi rinnalle ja kuski elehti näyttävin käsimerkein että ei saa puhua puhelimeen ajaessa, samalla vielä tehostaen sanomaansa tööttäilemällä. Itselläni oli jo puhelu tuolloin loppunut eikä se mun puhelu muutenkaan kestänyt kuin ehkä puoli minuuttia.
En nyt tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, mutta väittäisin että enemmän tuon pakettiautonkuljettajan keskittyminen herpaantui minun puhelusta. Onneks ei sentään kolaria ajanut ja toivottavasti en pilannut kyseisen herrasmiehen päivää pahemmin.
Työkaverilla kävi lähes samalla tavalla. Puhui puhelimessa liikennevaloissa ja takanaoleva auto tööttäsi. Kaveri meni siitä sen verran hämilleen, että lähti ajamaan ja veti päin punaisia. Tämä tapahtui 200 metrin päässä poliisilaitoksesta eli alueella, jossa liikkuu poliisiautoja keskimääräistä enemmän. Ja kuten arvata saattaa, samoissa valoissa oli myös poliisit ja sakot tuli. Taisi kuitenkin käydä niin, etteivät poliisit olleet huomanneet puhelimeenpuhumista ja sakot tuli vain punaisiapäin ajosta.
 

12961

Jäsen
En nyt tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, mutta väittäisin että enemmän tuon pakettiautonkuljettajan keskittyminen herpaantui minun puhelusta. Onneks ei sentään kolaria ajanut ja toivottavasti en pilannut kyseisen herrasmiehen päivää pahemmin.

Ettei ollut siviilipoliisi/virkapuvuton toimistopoliisi yksin autossa tietäen, että ilman todistajaa näyttö ei riitä sakon kirjoittamiseen?

Mulle on jälkeenpäin siviilipoliisiautoksi osoittautuneen henkilöauton kuljettaja tehnyt täsmälleen saman muutama vuosi sitten. Ei jaksanut pysäyttää, vaikka puhuin puhelimeen poliisin ollessa rinnalla ja viittoen pelkääjän ikkunasta. Lisäksi vielä nauroin tälle huitovalle kaverille, todennäköisesti niin, että nauru oli melko selkeästi nähtävissä.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ettei ollut siviilipoliisi/virkapuvuton toimistopoliisi yksin autossa tietäen, että ilman todistajaa näyttö ei riitä sakon kirjoittamiseen?

Tää on taas tämä urbaani legenda... Ei pidä paikkaansa. Poliisi todistaa sen minkä näkee eikä siihen kaveria tarvita.
 

12961

Jäsen
Tää on taas tämä urbaani legenda... Ei pidä paikkaansa. Poliisi todistaa sen minkä näkee eikä siihen kaveria tarvita.

Jos itse kiellät teon, ja poliisi on ollut yksin autossa ilman kättä pitempää (videomateriaalia tms.) ei asia kyllä etene yhtään mihinkään.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Tää on taas tämä urbaani legenda... Ei pidä paikkaansa. Poliisi todistaa sen minkä näkee eikä siihen kaveria tarvita.

Juu, kun ei ole. Kuten jo 12961 totesikin.

Jokunen vuosi sitten Länsi-Pasilassa ylivirkaintoinen poliisi pysäytti minut kun olin hänen mielestään vaihtanut kaistaa ilman vilkkua. Vieressäni istui kaveri, joka kertoi minun käyttäneen vilkkua ja poliisi joutui puhisten poistumaan paikalta.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juu, kun ei ole. Kuten jo 12961 totesikin.

Tästä olen jutellut poliisin kanssa ja minä pidän edelleen oman kantani. Poliisi kirjoittaa sakon ja sinulla on mahdollisuus kiistää teko jolloin asia tarvittaessa viedään oikeuteen. Jos oikeuteen mennään niin poliisi todistaa sen minkä näkee ja ei siihen mitään lisä todistuksia tarvita. Oikeuden tehtävä on sitten määritellä se että kumpi on oikeassa(aika usein poliisin eduksi kuten muistaakseni jossain toipikissa tälläkin palstalta on saatu lukea...). Toki poliisin todistusta auttaa se toinen poliisi tai video mutta ei se mikään ehdoton vaatimus ole. Missän ei ole sellaista lakia että poliisilla pitää olla oman todistuksensa lisäksi jotain "kättä pidempää". Se että poliisi ei ole lähtenyt asiaa viemään eteen päin on johtunut jostain muusta syystä, esim. rikkeen pienuudesta tms. jolloin poliisi on valinnut pienemmän vaivan tien ja jättänyt asian sikseen.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Tästä olen jutellut poliisin kanssa ja minä pidän edelleen oman kantani.
- - -
Se että poliisi ei ole lähtenyt asiaa viemään eteen päin on johtunut jostain muusta syystä, esim. rikkeen pienuudesta tms. jolloin poliisi on valinnut pienemmän vaivan tien ja jättänyt asian sikseen.

Olen myös keskustellut tästä kahdenkin poliisin kanssa. Eri kerroilla toki. Ensin isävainaani kanssa, joka oli liikkuvassa poliisissa. Ja toisen kerran naapurin miehen kanssa, joka on moottoripyöräpoliisi. Mp-poliisi juuri kertoi, että jotain kättä pidempää pitää heillä aina olla, yleensähän heillä on videot yms pelit ja rensselit, mutta jos faktaa ei ole ja oikeuteen mennään sana sanaa vastaan, niin tänä päivänä aika usein juttu raukeaa. Törkeät jutut ovat sitten luku sinänsä, mutta siitähän ei nyt ollutkaan kysymys.

Pidän siis kantani.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös