Mutuilisin tämän mutuilun olevan vahvasti päin persettä.
Helsingin keskustan alueella on väkimäärään nähden vähän pysäköintitilaa ja ajoittain joutuu 18-20 aikaan kun töistä yleensä tulen etsimään vapaata paikkaa 10-15 minuuttia kämpän lähialueiden teitä ajellen. Toki sitä voisi etsiä kauempaakin paikkaa mutta eihän sitä tietysti jaksa.
Tämän vuoksi ymmärrän, että monille tulee kiusaus laittaa auto paikalle, jonne ei saa pysäköidä ja on sitä monenlaista nähnytkin. Varsinkin kun tuossa jokin aika sitten vielä oli reilusti lunta ja tiet olivat entistä kapeampia oli parkkeeraaminen melkoista villiä länttä.
Jos aletaan katsomaan kaikkia laputuksia eikä pelkästään "keskustassa ruuhka-aikana kun parkkipaikoista on pulaa", mutuilisin edelleen suurimman osan olevan rahastusta/kiusaamista. Noita lappuja ei taideta keskustassa pahimpana ruuhka-aikana jaella kovinkaan suuria määriä kokonaisuuteen nähden.
On myös hauska huomata, kuinka tavalliset autoilijat monesti tietävät, ettei jonnekin pysäköinnistä ole mitään haittaa. Tällöin kuitenkin esim tapahtumien osalta unohdetaan, että tilaa tarvitsee olla mm. hälytysajoneuvoille ja tämä on varmasti yksi sellainen asia, josta pysäköintipaikkojen vähyydestä kitisevä Pentti Perusjanari ei tajua mitään.
En oikein tajua sitä, että ensin parkkeerataan kielletylle paikalle ja sen jälkeen valitetaan, että pysäköinninvalvoja kirjoittelee vittuillakseen sakkoa. Pysäköintisakoilta välttyy todella helposti ja anann tässä kaikille ilmaisen vinkin. Älkää pysäköikö virheellisesti, vaikka se kuinka tuntuisi siltä, että kyllähän tähän voi. Näin välttyy tarpeelta valittaa työtään tekevien ihmisten toimien virheelliseltä mutuilulta.
Oletetaan parkkipaikka, joka ei ole läheskään täynnä, ts siellä on vapaata tilaa. Parkkipaikka on suunniteltu nimenomaan autojen parkkeeraamista varten. Jos pysäköit ruutuun etkä maksa pysäköintimaksua, tämä pysäköinti itsessään ei taatusti
- Aiheuta kenellekään muulle mitään haittaa
- Aiheuta mitään vaaraa
- Ei ole hälytysajoneuvojen tiellä
Tuossahan on kyse puhtaasta rahastuksesta. Toinen vakiotapaus on esim. pysäköintikieltomerkin siirtäminen hieman toiseen paikkaan, jotta "vanhasta tottumuksesta" pysäköivät menisivät ansaan. Usein ei ole tehty mitään muutoksia liikennejärjestelyihin tai mihinkään joka vaikuttaisi pysäköintiin aikaisemmin sallituille paikoille. Ainoastaan paikkojen määrää on vähennetty ja siten luotu kätevä ansa. Tuossa ei ole kyse mistään muusta kuin kiusanteosta.
Se on tietysti totta että JOS kaikki pysäköisivät miten sattuu, hommasta ei tulisi mitään. Ei muuta rahastus/kiusanteko hommaa miksikään.
Se mikä eniten tuossa hommassa häiritsee, on ongelman poistamisen vaikeus. Väärin pysäköity (pysäköintikiekko puuttuu tms) auto pysäköintiin tarkoitetulla alueella vie yhden pysäköintipaikan. Laputuksen jälkeen sitä autoa ei taatusti ole kiirettä siirtää pois. Uuden lapunhan saa antaa vasta seuraavana päivänä? Tässä tapauksessa laputus ei poista ongelmaa vaan pahentaa sitä.
Vielä parempaa esimerkkiä löytyy Helsinkin keskustasta. Kuulemma raitiovaunukiskoille pysäköidyt autot aiheuttavat pahoja ongelmia raitiovaunuliikenteelle. Autojen siirto kestää usein melko kauan. Ongelmia voisi oikeasti ratkoa siirtämällä pikavauhtia liikennettä haittaavat autot muualle. Se ei ole kovin tuottoisaa, enemmän tuottaa lappujen jakeleminen.
Jep, tämä minultakin menee vähän yli ja ohi. Olen saanut kerran pysäköintivirhemaksun, kun olen pysäköinyt ilman paikkaan oikeuttavaa tunnusta (ei inva-paikka) erään kadun varteen, jossa tuollainen tunnus vaadittaisiin. Kaverini, joka asui sillä kadulla, sanoi, että "jätä tohon vaan, kaikki muutkin jättää, ei siitä mitään lappua saa." No, lappu kuitenkin tuli, mutta en kyllä parkkipirkkoa tuosta tapauksesta ole syyttänyt. Oma valinta ja vikahan se oli parkkeerata siihen. Säännöt on tehty kaikille noudatettaviksi. Ja sääntöjen rikkomisesta tulee penalttia.
Säännöt on tehty noudatettaviksi kyllä. Silti sääntöjen tarkoitus lienee saada asiat sujumaan. Laputuksissa väitän suurimman motiivin olevan rahastus eikä tarkoitus saada asiat sujumaan hyvin, kuten aiemmin perustelinkin.
Tuossakin tapauksessa voi kysyä, oliko autosta mitään haittaa kenellekään ja poistiko se laputus sen ongelman mitä pysäköity auto mahdollisesti aiheutti. Veikkaan ensimmäiseen vastauksen olevan ei ja toiseen se aika varmasti on ei.