Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 009 584
  • 12 352

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pitää toivoa, että kuski oli se jolta lähti nirri, ettei kukaan kyydissä olevista kuollut. Saatanan idiootit, ei voi muuta sanoa. Alkoholilla osuutta asiaan, kuinkas muuten. Maikkarin uutinen

No jaa, en tiedä onko nuo kännisen idiootin kyytiin lähtevät tyypit sitten yhtään sen fiksumpia. Monesti kun nuo känniset kyydissä olijat ovat vieläpä niitä jotka oikein yllyttävät kuljettajaa vieläkin huimempiin suorituksiin. Että periaatteessa siis aivan sama oliko se henkensä heittänyt kuljettaja vai takapenkkiläinen.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
No jaa, en tiedä onko nuo kännisen idiootin kyytiin lähtevät tyypit sitten yhtään sen fiksumpia.

No eivät ole, siinä olet oikeassa. Mutta kuski on vastuussa kyydissä olijoista. Ja siinäkin olet oikeassa, että joukossa tyhmyys tiivistyy ja yllyttäminen ei varmaan ole poissuljettua tässä asiassa, varsinkin kun poliisi oli jo näyttänyt pysähtymismerkkiä. Eivät olleet kuitenkaan lähtenee seuraamaan, joten sen puolesta syyttävä sormi osoittaa enemmän kuskia.
 

Fordél

Jäsen
Ihmettelen kuinka liikenneympyrät tuottavat niinkin monelle nykyautoilijalle ongelmia. Väliin pusketaan vaikka on väistämisvelvollisuus. Monesti sisään ajateen katsomatta yhtään mikä on liikenneympyrässä tilanne. En tiedä onko kyse siitä, että liikenneympyrät ovat taas alkaneet lisääntyä, jolloin niihin ei ole vielä kaikki oppineet ajamaan oikein.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Sellainen liikenneympyrä on aivan katastrofi osalla autoilijista, missä on kaksi kaistaa. Tällainen löytyy mm. Hyrylästä ja se on ollut siinä paikalla jo 15 vuotta ainakin. Tässä ympyrässä ongelman aiheuttaa se, että sisemmältä kaistalta lähdetään ympyrästä ulos oikeanpuoleiselle kaistalle. Eli, vedetään toisen kaista yli surutta. Ei ole kerta eikä toinenkaan, kun joku idiootti on yrittänyt pyyhkäistä keulan pois omasta autosta tällaisella ahaa-elämyksellä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No eivät ole, siinä olet oikeassa. Mutta kuski on vastuussa kyydissä olijoista.

No tavallaan kuljettajalla tietysti on päävastuu touhusta, mutta minulla on kyllä näihin tapauksiin sikäli aika kylmä ja tyly suhtautuminen että jos ihminen vapaaehtoisesti lähtee rattijuopon kyytiin niin ei hirveästi itketä eikä ole väliä olipa se henkensä heittänyt sitten kuski tai matkustaja.
 
Suosikkijoukkue
B&B&B&B
Sellainen liikenneympyrä on aivan katastrofi osalla autoilijista, missä on kaksi kaistaa. Tällainen löytyy mm. Hyrylästä ja se on ollut siinä paikalla jo 15 vuotta ainakin. Tässä ympyrässä ongelman aiheuttaa se, että sisemmältä kaistalta lähdetään ympyrästä ulos oikeanpuoleiselle kaistalle. Eli, vedetään toisen kaista yli surutta. Ei ole kerta eikä toinenkaan, kun joku idiootti on yrittänyt pyyhkäistä keulan pois omasta autosta tällaisella ahaa-elämyksellä.

Tämä on kyllä hieno paikka, Haagan ympyrästä puhumattakaan...
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
No tavallaan kuljettajalla tietysti on päävastuu touhusta, mutta minulla on kyllä näihin tapauksiin sikäli aika kylmä ja tyly suhtautuminen että jos ihminen vapaaehtoisesti lähtee rattijuopon kyytiin niin ei hirveästi itketä eikä ole väliä olipa se henkensä heittänyt sitten kuski tai matkustaja.

Sama ajatusmaailma mulla. Rattijuopon kyytiin lähtijä on lähes yhtä idiootti itsekin, joten samapa se. Todennäköisesti promilleja on lähes saman verran ja siinä vieressä juuri yllyttää kuskia tekemään ties mitä peliliikkeitä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
No tavallaan kuljettajalla tietysti on päävastuu touhusta, mutta minulla on kyllä näihin tapauksiin sikäli aika kylmä ja tyly suhtautuminen että jos ihminen vapaaehtoisesti lähtee rattijuopon kyytiin niin ei hirveästi itketä eikä ole väliä olipa se henkensä heittänyt sitten kuski tai matkustaja.

Sen takia toivoin lähinnä tämän rattijuopon olevan se henkilö, joka kuoli, koska oppipahan kerrasta, ettei kannata kännissä ajaa. Mutta ei nuo mitään järjenjättiläisi ole muutkaan olleet. Onneksi ei sentään sivulliset ole joutuneet kärsimään, silloin olisi pistänyt vihaksi.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Viime yönä Espoon Olarissa on ollut joku Tommi Mäkinen liikenteessä, neljän nuoren joukko oli lähtenyt autollaan karkuun poliiseja ja lopputuloksena yksi kuollut. Pitää toivoa, että kuski oli se jolta lähti nirri, ettei kukaan kyydissä olevista kuollut. Saatanan idiootit, ei voi muuta sanoa. Alkoholilla osuutta asiaan, kuinkas muuten. Maikkarin uutinen
En tiedä onko uutista myöhemmin muutettu mutta siellähän seisoo, että kuskia epäillään kuolemantuottamuksesta. Ei siis ollut kuski, jolta nirri lähti.

Muutoin aika lailla samaa mieltä tässä jo ollaan oltu. Ei pienintäkään sympatiaa löydy yhdellekään tässä autossa olleelle. En usko, että yksikään on lähtenyt kyytiin pakotettuna, vaan kaikill kyseessä on ollut oma valinta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jaahas. Hieman ohi aiheen, mutta laitanpa tänne.

Torstai-iltana olin pysäköinyt auton tienvarteen kuten normaalistikin enkä ollut huomannut mitään erikoista. Tänään sunnuntaina menin autolle ja huomasin, että tuulilasissa oli sakko. Olin hemmetin ihmeissäni. Sen jälkeen tajusin, että liikennemerkki, joka on kyseiseen paikkaan mahdollistanut pysäköinnin ainakin edelliset 3 vuotta oli jostain syystä peitetty jätesäkillä. Eli tienvarsipaikat oli poistettu sillä aikaa kun itse olin pari päivää ulkomailla.

Valituksen tästä aion tehdä, mutta osaako joku sanoa minkälaiset mahdollisuudet valituksella on mennä läpi? En koe rikkoneeni mitään lakia, joten hieman vituttaa.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Valituksen tästä aion tehdä, mutta osaako joku sanoa minkälaiset mahdollisuudet valituksella on mennä läpi? En koe rikkoneeni mitään lakia, joten hieman vituttaa.
Jos sulla on tallessa jotain dokumenttia osoittaa ulkomaille lähtöpäivästä ja silloin ei vielä ollut pysäköinti kielletty, niin pitäis mennä läpi valituksen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
HAH! Helsingin Sanomien uutisen mukaan nyt on tutkimuksella todistettu se, että maalaiset ne Helsingissä kolaroivat. No olihan tämä tiedossa, mutta jotkut tälläkin palstalla halusivat väkisin väittää vastaan ;)

Ei tää voi mennä näin, ei tää voi. E voi.

Ensinnäkin nuo ympäryskuntien maalaiset ovat niitä helsinkiläisiä jotka ovat päässeet leivänpäällisiin käsiksi jä päässeet muuttamaan muualle. Toisekseen nuo kauemmas maaseudulle rekisteröidyt autot ovat tosiasiallisesti nuorten kaupunkilaisten ajamia, isien omistamia autoja.

Kolmanneksi, kaikki helsinkiläisethän ovat joko raumalaisia tai ulvilalaisia yms alunperin, joten voidaan todeta, että maalaiset ajavat 100% Helsingin kolareista (pl ulkomaalaiset, mitäköhän ne muuten meistä ajattelee).

Yksi huomio vielä: "Peräti viisi prosenttia Taivalkoskelle rekisteröidyistä autoista joutui onnettomuuteen Helsingissä". Oikeesti? En olisi uskonut, että viisi prosenttia Taivalkosken autoista edes ylipäätään joutuu onnettomuuteen, saatika sitten yhdellä ja samalla paikkakunnalla. Vai täh?
 

Ostrich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ei nyt varsinaisesti liity liikenteen idiootteihin, mutta tänään vitutti, kun oli yhdellä melko kapealla sivutiellä joidenkin ojatöiden takia laitettu tie poikki. Ei siinä mitään, mutta mitään kylttiä tästä tiesulusta ei ollut yhtään missään. Ajoin siihen tietyötilanteeseen siinä, minkä jälkeen pian joku nuori kloppi tuli kädet paskasena ilmottamaan, että et pääse tästä eteenpäin, kun tie on poikki. Jouduin sitten kääntämään siinä auton, mikä ei tosiaan ollut kovin helppo homma sellaisella kapealla tieosuudella. Ennen sitä erittäin kapeaa tieosuutta oli vielä hieman leveämpi tie, niin siihen olisivat voineet laittaa kyltin, notta tie poikki, mutta kun ei niin ei.
 

Cjyyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei nyt varsinaisesti liity liikenteen idiootteihin, mutta tänään vitutti, kun oli yhdellä melko kapealla sivutiellä joidenkin ojatöiden takia laitettu tie poikki. Ei siinä mitään, mutta mitään kylttiä tästä tiesulusta ei ollut yhtään missään. Ajoin siihen tietyötilanteeseen siinä, minkä jälkeen pian joku nuori kloppi tuli kädet paskasena ilmottamaan, että et pääse tästä eteenpäin, kun tie on poikki. Jouduin sitten kääntämään siinä auton, mikä ei tosiaan ollut kovin helppo homma sellaisella kapealla tieosuudella. Ennen sitä erittäin kapeaa tieosuutta oli vielä hieman leveämpi tie, niin siihen olisivat voineet laittaa kyltin, notta tie poikki, mutta kun ei niin ei.

Juu minulle on käynyt hieman samallalailla. Tosin tie ei ollut mikään pikkutie, vaan Helsinki-Turku moottoritien Lohjan Roution liittymä. Siltä motariltahan löytyy hienot elektroniset infotaulut, mutta mitään niihin ei oltu viitsitty kyseisestä esteestä laittaa. No, ei muuta kun Sammatin liittymään kääntymään (kierrosta tulee yhteensä n. 20-30km) ja takaisin (liittymä oli Turun suunnasta tuleville auki). Vähän pisti vituttamaan, mutta onneksi olin sen verran ajoissa, ettei vartin viivästys haitannut. Jotain asvalttia ne siihen kai laitto, perkele!
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yksi huomio vielä: "Peräti viisi prosenttia Taivalkoskelle rekisteröidyistä autoista joutui onnettomuuteen Helsingissä". Oikeesti? En olisi uskonut, että viisi prosenttia Taivalkosken autoista edes ylipäätään joutuu onnettomuuteen, saatika sitten yhdellä ja samalla paikkakunnalla. Vai täh?
Samaa ihmettelin itsekin. Lisäksi on varsin yllättävää jos 5 % Taivalkosken autoista on edes käynyt Helsingissä. Taivalkosken asukkaista ehkä tuo maaginen viiden prosentin raja saattaa ylittyä.

Eilen taas ihmettelin iltauutisia katsellessa Tampereen kolarisumaa. Mikä sellainen tapahtuma siellä mansessa on ollut, että helsinkiläiset ovat sinne päätyneet ajamaan kolareita? Eihän kolarisuma ole millään muulla selitettävissä kuin helsinkiläisillä autoilijoilla, jotka eivät osaa ajaa kelin mukaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Sellainen liikenneympyrä on aivan katastrofi osalla autoilijista, missä on kaksi kaistaa. Tällainen löytyy mm. Hyrylästä ja se on ollut siinä paikalla jo 15 vuotta ainakin. Tässä ympyrässä ongelman aiheuttaa se, että sisemmältä kaistalta lähdetään ympyrästä ulos oikeanpuoleiselle kaistalle. Eli, vedetään toisen kaista yli surutta. Ei ole kerta eikä toinenkaan, kun joku idiootti on yrittänyt pyyhkäistä keulan pois omasta autosta tällaisella ahaa-elämyksellä.

Yksi tälläinen monelle haasteellinen on Espoon Suomenojan ympyrä mikä on osittain kaksikaistainen ja huomattavasti pienempi kuin esim Haagan ympyrä. Pienemmässä ympyrässä tulee liittymät nopeasti toisensa jälkeen ja siihen kun liitetään sisimmältä kaistalta hyökkäävät ja joillekin tulee vielä yllätyksenä ympyrän kohta missä tosiaan vain yksi kaista.
Ruuhka-aikana kun tuo ympyrä on täynnä teiden ritareita niin varovainen saa olla.

_
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Sellainen liikenneympyrä on aivan katastrofi osalla autoilijista, missä on kaksi kaistaa. Tällainen löytyy mm. Hyrylästä ja se on ollut siinä paikalla jo 15 vuotta ainakin. Tässä ympyrässä ongelman aiheuttaa se, että sisemmältä kaistalta lähdetään ympyrästä ulos oikeanpuoleiselle kaistalle. Eli, vedetään toisen kaista yli surutta. Ei ole kerta eikä toinenkaan, kun joku idiootti on yrittänyt pyyhkäistä keulan pois omasta autosta tällaisella ahaa-elämyksellä.

Vaimo kolaroi siinä Macin kulmalla olevassa ympyrässä jakeluauton kanssa. Molemmat tulivat Hyvinkään suunnasta, vaimo vasemman puoleisella kaistalla ja jakeluauto oikealla. Siitä sitten jälkimmäinen leikkasi suoraan sisäkaistalle ja vaimon autosta oikean kyljen etuosa varsin kattavasti ruttuun.

Itse tulee tuosta Hyrylän läpi ajettua päivittäin ja näkeehän noissa monennäköisiä suorituksia. Se Koskenmäentien ja 45-tien risteyksessä oleva ympyrä on aikamoinen tulppa ruuhka-aikaan. Nythän sen suurentamisesta on tehty kai jotain suunnitelmia eli tulisi siihenkin lisää kaistoja.

Itseäni ärsyttävät varsinkin tuossa pienessä ympyrässä erityisesti ne autoilijat jotka eivät osaa näyttää vilkkua ajaessaan pois ympyrästä. Sujuvoittaa liikennettä todella paljon kun pystyy vähän ennakoimaan mihin väliin pääsee. Toinen, tosin pienempi, ärsytyksen aihe ovat ne autoilijat, jotka uskaltavat ajaa ympyrään suunnilleen vain silloin kun siellä ei ole ketään muita. Tietenkään liian pieneen väliin ei saa mennä, mutta välillä näkee todella ylivarovaista toimintaa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Autoilija ja pysäköinninvalvoja ottivat rajusti yhteen Helsingissä - katso kuva! | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Pysäköi laittomasti. Pysäköinninvalvoja tulee laittamaan sakon. Kuski ruiskauttaa tuulilasinpesunesteet valvojan päälle.

-> Pysäköinninvalvoja on idiootti. Kuski oli sentäs Seiskan toimittaja. Hieno maailma.

Heh tuossa jutussa oli myös linkki siihen toiseen tapaukseen jossa joku herrasmies oli saanut neljä sakkoa. Nuo Iltalehden versiot on varsin mielenkiintoisia, kun kerrotaan vain toisen osapuolen versio. Siinä neljän sakon versiossa sai jotenkin sen käsityksen, että se kaltoin kohdeltu herrasmies oli todellisuudessa riehunut oikein urakalla niille pysäköinninvalvojille.

Muutenkin vituttaa, että Iltalehdellä on nyt jokin missio mustamaalata pysäköinninvalvojat jotka kuitenkin tekevät tärkeää työtä, koska ilman heitä Helsingin keskustan pysäköinnissä ei olisi mitään järkeä.
 

Nurmisaha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ranska
Muutenkin vituttaa, että Iltalehdellä on nyt jokin missio mustamaalata pysäköinninvalvojat jotka kuitenkin tekevät tärkeää työtä, koska ilman heitä Helsingin keskustan pysäköinnissä ei olisi mitään järkeä.

Kyllähän tuon ymmärtää, koska monesti pysäköinninvalvonnassa ei ole kyse mistään muusta kuin rahastuksesta tai kiusanteosta.

Esim laitetaan liian vähän parkkipaikkoja tietylle alueelle, heti kun siellä on viikonloppuna jokin suuri tapahtuma, laputetaan "väärin pysäköityjä" autoja, joista ei kenellekään ole mitään haittaa.

Eihän siinä mitään jos puututaan asioihin joilla oikeasti on sujuvan ja turvallisen pysäköinnin kannalta merkitystä, mutta mutuilisin suurimman osan pysäköintivirhemaksuista menevän rahastus/kiusanteko kategoriaan.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Eihän siinä mitään jos puututaan asioihin joilla oikeasti on sujuvan ja turvallisen pysäköinnin kannalta merkitystä, mutta mutuilisin suurimman osan pysäköintivirhemaksuista menevän rahastus/kiusanteko kategoriaan.
Mutuilisin tämän mutuilun olevan vahvasti päin persettä.

Helsingin keskustan alueella on väkimäärään nähden vähän pysäköintitilaa ja ajoittain joutuu 18-20 aikaan kun töistä yleensä tulen etsimään vapaata paikkaa 10-15 minuuttia kämpän lähialueiden teitä ajellen. Toki sitä voisi etsiä kauempaakin paikkaa mutta eihän sitä tietysti jaksa.

Tämän vuoksi ymmärrän, että monille tulee kiusaus laittaa auto paikalle, jonne ei saa pysäköidä ja on sitä monenlaista nähnytkin. Varsinkin kun tuossa jokin aika sitten vielä oli reilusti lunta ja tiet olivat entistä kapeampia oli parkkeeraaminen melkoista villiä länttä.

On myös hauska huomata, kuinka tavalliset autoilijat monesti tietävät, ettei jonnekin pysäköinnistä ole mitään haittaa. Tällöin kuitenkin esim tapahtumien osalta unohdetaan, että tilaa tarvitsee olla mm. hälytysajoneuvoille ja tämä on varmasti yksi sellainen asia, josta pysäköintipaikkojen vähyydestä kitisevä Pentti Perusjanari ei tajua mitään.

En oikein tajua sitä, että ensin parkkeerataan kielletylle paikalle ja sen jälkeen valitetaan, että pysäköinninvalvoja kirjoittelee vittuillakseen sakkoa. Pysäköintisakoilta välttyy todella helposti ja anann tässä kaikille ilmaisen vinkin. Älkää pysäköikö virheellisesti, vaikka se kuinka tuntuisi siltä, että kyllähän tähän voi. Näin välttyy tarpeelta valittaa työtään tekevien ihmisten toimien virheelliseltä mutuilulta.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
En oikein tajua sitä, että ensin parkkeerataan kielletylle paikalle ja sen jälkeen valitetaan, että pysäköinninvalvoja kirjoittelee vittuillakseen sakkoa. Pysäköintisakoilta välttyy todella helposti ja anann tässä kaikille ilmaisen vinkin. Älkää pysäköikö virheellisesti, vaikka se kuinka tuntuisi siltä, että kyllähän tähän voi. Näin välttyy tarpeelta valittaa työtään tekevien ihmisten toimien virheelliseltä mutuilulta.

Jep, tämä minultakin menee vähän yli ja ohi. Olen saanut kerran pysäköintivirhemaksun, kun olen pysäköinyt ilman paikkaan oikeuttavaa tunnusta (ei inva-paikka) erään kadun varteen, jossa tuollainen tunnus vaadittaisiin. Kaverini, joka asui sillä kadulla, sanoi, että "jätä tohon vaan, kaikki muutkin jättää, ei siitä mitään lappua saa." No, lappu kuitenkin tuli, mutta en kyllä parkkipirkkoa tuosta tapauksesta ole syyttänyt. Oma valinta ja vikahan se oli parkkeerata siihen. Säännöt on tehty kaikille noudatettaviksi. Ja sääntöjen rikkomisesta tulee penalttia.
 

Nurmisaha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ranska
Mutuilisin tämän mutuilun olevan vahvasti päin persettä.

Helsingin keskustan alueella on väkimäärään nähden vähän pysäköintitilaa ja ajoittain joutuu 18-20 aikaan kun töistä yleensä tulen etsimään vapaata paikkaa 10-15 minuuttia kämpän lähialueiden teitä ajellen. Toki sitä voisi etsiä kauempaakin paikkaa mutta eihän sitä tietysti jaksa.

Tämän vuoksi ymmärrän, että monille tulee kiusaus laittaa auto paikalle, jonne ei saa pysäköidä ja on sitä monenlaista nähnytkin. Varsinkin kun tuossa jokin aika sitten vielä oli reilusti lunta ja tiet olivat entistä kapeampia oli parkkeeraaminen melkoista villiä länttä.

Jos aletaan katsomaan kaikkia laputuksia eikä pelkästään "keskustassa ruuhka-aikana kun parkkipaikoista on pulaa", mutuilisin edelleen suurimman osan olevan rahastusta/kiusaamista. Noita lappuja ei taideta keskustassa pahimpana ruuhka-aikana jaella kovinkaan suuria määriä kokonaisuuteen nähden.

On myös hauska huomata, kuinka tavalliset autoilijat monesti tietävät, ettei jonnekin pysäköinnistä ole mitään haittaa. Tällöin kuitenkin esim tapahtumien osalta unohdetaan, että tilaa tarvitsee olla mm. hälytysajoneuvoille ja tämä on varmasti yksi sellainen asia, josta pysäköintipaikkojen vähyydestä kitisevä Pentti Perusjanari ei tajua mitään.

En oikein tajua sitä, että ensin parkkeerataan kielletylle paikalle ja sen jälkeen valitetaan, että pysäköinninvalvoja kirjoittelee vittuillakseen sakkoa. Pysäköintisakoilta välttyy todella helposti ja anann tässä kaikille ilmaisen vinkin. Älkää pysäköikö virheellisesti, vaikka se kuinka tuntuisi siltä, että kyllähän tähän voi. Näin välttyy tarpeelta valittaa työtään tekevien ihmisten toimien virheelliseltä mutuilulta.

Oletetaan parkkipaikka, joka ei ole läheskään täynnä, ts siellä on vapaata tilaa. Parkkipaikka on suunniteltu nimenomaan autojen parkkeeraamista varten. Jos pysäköit ruutuun etkä maksa pysäköintimaksua, tämä pysäköinti itsessään ei taatusti

- Aiheuta kenellekään muulle mitään haittaa
- Aiheuta mitään vaaraa
- Ei ole hälytysajoneuvojen tiellä

Tuossahan on kyse puhtaasta rahastuksesta. Toinen vakiotapaus on esim. pysäköintikieltomerkin siirtäminen hieman toiseen paikkaan, jotta "vanhasta tottumuksesta" pysäköivät menisivät ansaan. Usein ei ole tehty mitään muutoksia liikennejärjestelyihin tai mihinkään joka vaikuttaisi pysäköintiin aikaisemmin sallituille paikoille. Ainoastaan paikkojen määrää on vähennetty ja siten luotu kätevä ansa. Tuossa ei ole kyse mistään muusta kuin kiusanteosta.

Se on tietysti totta että JOS kaikki pysäköisivät miten sattuu, hommasta ei tulisi mitään. Ei muuta rahastus/kiusanteko hommaa miksikään.

Se mikä eniten tuossa hommassa häiritsee, on ongelman poistamisen vaikeus. Väärin pysäköity (pysäköintikiekko puuttuu tms) auto pysäköintiin tarkoitetulla alueella vie yhden pysäköintipaikan. Laputuksen jälkeen sitä autoa ei taatusti ole kiirettä siirtää pois. Uuden lapunhan saa antaa vasta seuraavana päivänä? Tässä tapauksessa laputus ei poista ongelmaa vaan pahentaa sitä.

Vielä parempaa esimerkkiä löytyy Helsinkin keskustasta. Kuulemma raitiovaunukiskoille pysäköidyt autot aiheuttavat pahoja ongelmia raitiovaunuliikenteelle. Autojen siirto kestää usein melko kauan. Ongelmia voisi oikeasti ratkoa siirtämällä pikavauhtia liikennettä haittaavat autot muualle. Se ei ole kovin tuottoisaa, enemmän tuottaa lappujen jakeleminen.

Jep, tämä minultakin menee vähän yli ja ohi. Olen saanut kerran pysäköintivirhemaksun, kun olen pysäköinyt ilman paikkaan oikeuttavaa tunnusta (ei inva-paikka) erään kadun varteen, jossa tuollainen tunnus vaadittaisiin. Kaverini, joka asui sillä kadulla, sanoi, että "jätä tohon vaan, kaikki muutkin jättää, ei siitä mitään lappua saa." No, lappu kuitenkin tuli, mutta en kyllä parkkipirkkoa tuosta tapauksesta ole syyttänyt. Oma valinta ja vikahan se oli parkkeerata siihen. Säännöt on tehty kaikille noudatettaviksi. Ja sääntöjen rikkomisesta tulee penalttia.

Säännöt on tehty noudatettaviksi kyllä. Silti sääntöjen tarkoitus lienee saada asiat sujumaan. Laputuksissa väitän suurimman motiivin olevan rahastus eikä tarkoitus saada asiat sujumaan hyvin, kuten aiemmin perustelinkin.

Tuossakin tapauksessa voi kysyä, oliko autosta mitään haittaa kenellekään ja poistiko se laputus sen ongelman mitä pysäköity auto mahdollisesti aiheutti. Veikkaan ensimmäiseen vastauksen olevan ei ja toiseen se aika varmasti on ei.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös