Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 002 616
  • 12 295

John Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olen myös keskustellut tästä kahdenkin poliisin kanssa. Eri kerroilla toki. Ensin isävainaani kanssa, joka oli liikkuvassa poliisissa. Ja toisen kerran naapurin miehen kanssa, joka on moottoripyöräpoliisi. Mp-poliisi juuri kertoi, että jotain kättä pidempää pitää heillä aina olla, yleensähän heillä on videot yms pelit ja rensselit, mutta jos faktaa ei ole ja oikeuteen mennään sana sanaa vastaan, niin tänä päivänä aika usein juttu raukeaa. Törkeät jutut ovat sitten luku sinänsä, mutta siitähän ei nyt ollutkaan kysymys.

Pidän siis kantani.

Sanoisin, että kantasi on ihan hyvä, mutta valitettavasti virheellinen. ;)

Jos poliisi (vaikka sitten yksinkin) virkavastuullaan ja todistajanvalan alla on oikeudessa todistajana, niin aika vahva vastanäyttö saa olla, että tuomioistuin ei poliisia uskoisi.

Eli en suosittele laskemaan yksin sen varaan, että poliiseja on sattunut olemaan paikalla vain yksi.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Törkeät jutut ovat sitten luku sinänsä, mutta siitähän ei nyt ollutkaan kysymys.

Onko poliisin todistus sitten jotenkin eriarvoinen rikesakko tapauksissa kuin törkeissä rikoksissa?

Kuvitteellinen tilanne:

Konstaapeli Kotimainen on yksin paikallisella koululla työhön liittyvällä koulutus ja opetus vierailulla. Pihaan ajaa lukiolainen Joe Plop puhuen kännykkään. Konst. Kotimainen kirjoittaa rikesakon ja Mr.Plop kiistää rikkeen koska ei ole todistajaa.
Samalla lukiolainen fiftyeight saapuu paikalle uudella moottoripyörällään keula pystyssä ja silmin nähden piittaamattomalla ajotavalla sekä reilulla ylinopeudella. Konst. Kotimainen ottaa kortin pois ja kirjoittaa sakon törkestä liikenteen vaarantamisesta. Fiftyeight kiistää samoin perustein kuin Joe Plop.


Mennään oikeuteen jossa ensin käsitellään Joe Plopin tapaus. Tuomio vapauttava koska ei ole todistajia ja poliisin yksin todistus aiheesta ei riitä. Sana sanaa vastaan mutta Joe Plopin sana voittaa...
Seuraavaksi Fiftyeightin tapaus. Tuomio törkeästä liikenteen vaarantamisesta ja ajokieltoa puolivuotta. Poliisin todistus riittää koska kyseessä on törkeä rikos. Sana sanaa vastaan mutta poliisin sana voittaa...

Mikä tässä ei täsmää???
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
- - -
Mikä tässä ei täsmää???

Ei mikään. Ei pitäisi edes lähteä tälle linjalle, mutta juuri nyt on tylsää. Joten kohta kohdalta ranskiksilla.

- tilanne ei välttämättä ole kuvitteellinen
- "työhön liittyvällä koulutus ja opetus vierailulla." Po. "koulutus- ja opetusvierailulla."
- jos lukiolaisella Plopilla on kännykkä, niin millä hän ajaa? Fillarilla?
- fiftyeightilla on 70-luvun Harrikka eikä tällä iällä enää paljon keulita, ei Harrikalla eikä paljon muutenkaan
- konst.K voisi ottaa kortin pois jos fiftyeightillä sellainen olisi
- J.Plopin oikeustapausta ei voi kommentoida koska fiftyeight ei ollut paikalla
- fiftyeight kutsuu naapurin kuuron mummon oikeuteen, joka todistaa ettei hän ole kuullut mitään, joten ylinopeutta ei voida perustella mitenkään muuten kuin poliisikoiran nuuhkaisuilla. Ja se on narttu ja kiimassa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei mikään. Ei pitäisi edes lähteä tälle linjalle...

Ei pitäis ei mutta kyseesä on nyt tilanne jossa sanotte että poliisi tarvitsee todistajan(toisen poliisin/videon) ja minä taas että eipäs tarvitse. Sinä kuitenkin myönnät että törkeissä tapauksissa asia on eri... Eli kumpaa mieltä nyt sitten oikeasti olet? Sen lisätodistuksen joko tarvitsee tai ei tarvitse. Ei voi olla niin että joissain tapauksissa(lievemmissä kuten annoit ymmärtää) sitä tarvitaan mutta jossain toisessa tapauksessa sitä yhtäkkiä ei sitten tarvitakkaan... Sulla on pieni ristiriita tässä asiassa...
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Miksi vähintään 70 % niistä joiden pitää jostain syystä ängetä kolmion takaa vähän liian pieneen rakoon eivät tiedä mitä sana "kiihdyttää" tarkoittaa?
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miksi vähintään 70 % niistä joiden pitää jostain syystä ängetä kolmion takaa vähän liian pieneen rakoon eivät tiedä mitä sana "kiihdyttää" tarkoittaa?

Jep näitä saa kyllä jatkuvasti katella. Sivutieltä suoraan eteen ja kiihdytys 80 nopeuteen kestää ikuisuuden. Eikä siltikään siihen 80 nopeuteen edes päästä. Ärsyttää kyllä aivan suunnattomasti. Itse jos tulen sivutieltä hieman ahtaaseen rakoon, niin kyllä siinä vaiheessa sitä kaasuakin painetaan reilusti.
 

Jukuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Hydraulic oilers, JYP, HIFK
Jep näitä saa kyllä jatkuvasti katella. Sivutieltä suoraan eteen ja kiihdytys 80 nopeuteen kestää ikuisuuden. Eikä siltikään siihen 80 nopeuteen edes päästä. Ärsyttää kyllä aivan suunnattomasti. Itse jos tulen sivutieltä hieman ahtaaseen rakoon, niin kyllä siinä vaiheessa sitä kaasuakin painetaan reilusti.

Näitä on kyllä luvattoman paljon. Sitten on myös niitä, jotka vetää sivuteiltä bussipysäkille pitäen sitä kiihdytyskaistana. Siis jos se pysäkki/joku muu levike sattuu olemaan siinä heti risteyksen jälkeen. Hämää aika paljon sitä takaa tulevaa autoilijaa kun ei voi olla varma hyppääkö eteen. Tätä näkee aika paljon oikealle käännyttäessä, mutta tänään ajelin isoa tietä kotiin ja sivutieltä oli kääntymässä auto vasemmalle mun eteen. Katoin jo alusta asti, että aika pieneen väliin yrittää kiilata, mutta sitten laittoikin vilkun oikealle ja meni bussipysäkille kiihdyttämään vauhtia ja päästi mut ohi. Itse tuossa vaiheessa jo painelin jarrua kun luulin, että se jää siihen eteen hidastamaan. En tiedä tajusko kuski vasta eteen käännyttyään, että nyt ei riitä vauhti ja päätti sen takia vetää sivuun vai oliko sillä alunperinkin tarkoituksena lähtee kelaamaan siitä pysäkiltä vauhtia. Ei olisi vienyt montaa sekuntia sen elämästä jäädä siihen risteykseen oottelemaan, että pääsen ohi.
 
Täysin samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Tuo bussipysäkeiden käyttö kiihdytyskaistana pitäisi lopettaa välittömästi. Varsinkin talvisaikaan täällä Itä-Suomen pimeillä teillä näyttää hirveälle, kun ihmiset tulevat sivutieltä ja jatkavat samalla vauhdilla bussipysäkin läpi ja vasta tämän jälkeen liitytään päätielle. Olen miettinyt/odottanut, että koska kolahtaa johonkin pieneen koululaiseen, joka odottaa bussipysäkillä koulukyytiä.
 

pleijjeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suosikkijoukkue
Ja vitut. Kusipäisimpiä autoilijoita stadin suunnalla kaikki tyynni. Käyttävät omia oikeuksiaan joka välissä, tötöilevät risteyksissä, oikovat jalkakäytävien kautta, vaihtavat kaistaa miten sattuu ja lopuksi vielä vittuilevat asiakkaille. Stadilaisten taksikuskien ego on isompi kuin Hank Pikkaraisella. Landella voi olla toisin; en ole käynyt.

Pahoittelut, että tulen kommentoimaan asiaa hieman myöhässä, mutta kommenttini taksiautoilijoiden ammattiautoilijuudesta oli puhtaasti sarkastinen. Landella ollaan siis täysin samassa jamassa, mutta Landejen landella sinne kaasupolkimen alle lienee kertynyt sen verta multaa ja muuta kuraa, ettei vauhti vahingossakaan pääse karkaamaan yli 80km/h.
 
Tässäpä yksi teiden ritari: IL: Ex-missi pimahti - kaahasi pin vastaantulijoita - Ilta-Sanomat

-Kaahailua kaistoista välittämättä
-3 autoa joutunut väistämään pientareen puolelle
-Lopulta katolleen ojaan.

"Kortti minulta lähti. Vaaransin liikennettä kyllä aika törkeällä tavalla. Mutta en tehnyt sitä tietoisesti enkä tahallani. Enkä ollut juonut tippaakaan." - Joo, eipä siinä sitten mittää. Se on pääasia ettet tahallas. Ja olihan sinulla hyvä syy vaarantaa sivullisten turvallisuus, parisuhdeongelmat kannattaa aina pyrkiä ratkaisemaan noin, bimbo.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kasitie välillä Rauma-Pori on edelleen kuin villi länsi. Prätkäkuski tällä kertaa ääliöimässä ihan urakalla. Kaveri junnasi yhdeksääkymppiä satasen alueella, joten ihan ymmärrettävästi painoin ohi, kun paikka tuli. Sinne se horisonttiin pikkuhiljaa katosikin, kunnes tultiin 60km/h alueelle. Siinähän se epeli sitten painoi satasta, jotta sai kiinni - ja tietty vielä kameran kohdalla ohi. Tämän jälkeen satasen alueella taas alinopeutta ja eteen junnaamaan. Seuraavalla kuudenkympin alueella sitten "otti eroa" kunnolla, taas muun liikenteen ohi ylinopeutta ja siitä hana auki ja taivaanrantaa kohti.

Ääliöitä on monenlaisia, harvemmin moottoripyörällä jengi pelleilee pahemmin kuin autoilijat. Ei ihan liikennekelpoinen kaveri tällä kertaa.

Samaan syssyyn kiroan vielä kännykkäautoilijat. Joka helvetin päivä niitä toki melkein joka toinen on, ja lähes järjestään vilkun unohtelijat, reipasta alinopeutta ajavat ja kaistaltaan pois seikkailevat paljastuvat luuri korvalla ajelijoiksi. Aamulla yksi urpo tuli SUORALLA tiellä toinen rengas vastaantulevan kaistalla. Tärkeä puhelu varmaankin.

Silläkin uhalla, että itsekin joskus saattaisin sakot saada, toivoisin helvetin tarkkaa ratsiaa näiden urpojen sakottamiseksi. Jos muutenkin ajotaidot osalla näyttävät olevan aika pahasti retuperällä, miksi siihen pitää vielä ottaa se aifouni sekoittamaan pakan lopullisesti?!
 

scholl

Jäsen

jutussa osuu omiin silmiini erityisesti:
Iltalehden jutussa Nurmi pahoittelee kaahaamistaan ja sanoo, ettei vain pysynyt enää omalla kaistallaan siinä vauhdissa.

Eikö pitäisi ajaa sellaista vauhtia, että pysyy omalla kaistallaan?

Itseäni vituttaa nyt keväällä se, etteivät autot huomioi edes kaupunkiliikenteessä moottoripyöriä lainkaan. Olen joutunut jarruttamaan äkkinäisesti useasti viime aikoina, jos olen tullut oikealta ja yht'äkkiä vasemmalta joku nainen, vanha mies tai paku tai bussi, ts. ns. "ammatti"autoilija tulee eteen ajatellen niin, että jos auton keulan työntää tyhjään paikkaan ennen kuin toinen saapuu toisesta suunnasta niin se on sen oikealta tulijan tehtävä jarruttaa. Siis vittu mitä touhua, välillä tie on ollut sateen takia kaiken lisäksi märkä. Vaarallista pelleilyä, joku kerta menen vielä ja revin kuskin sieltä ohjaamosta pihalle.
 

scholl

Jäsen
Samaan syssyyn kiroan vielä kännykkäautoilijat. Joka helvetin päivä niitä toki melkein joka toinen on, ja lähes järjestään vilkun unohtelijat, reipasta alinopeutta ajavat ja kaistaltaan pois seikkailevat paljastuvat luuri korvalla ajelijoiksi. Aamulla yksi urpo tuli SUORALLA tiellä toinen rengas vastaantulevan kaistalla. Tärkeä puhelu varmaankin.

Väli Kirkkonummi-Tammisaari on myöskin uskomaton. Kameroita on runsaasti, mutta ei tarvitse edes mitään kännyköitä, vaan paikalliset ovat ihan urpoja ilman puhelimiakin. Usein on joku vähän vanhempi Saab tai Volvo alla (muualla Suomessahan mulkut ajavat Nissanilla tai Toyotalla) ja he ajavat koko matkan samaa nopeutta riippumatta siitä, onko siinä kohdalla rajoitus 80 vai 100. Se nopeus voi olla esim. 75km/h, tosin olen nähnyt sellaisiakin, jotka ajavat esim. 65km/h. Usein tuollainen tyyppi osuu kohdalle sellaisessa paikassa, jossa on mahdotonta ohittaa. On keltaista viivaa ja vastaan tulee rekkoja lähes yhteisenä jonona jne.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihmiset eivät opi uusia kaistamerkintöjä. Yli 9 kuukautta on ollut kolmikaistaisella tiellä merkintä, että vasemmaisimmalta kaistalta käännytään vasemmalle ja kahdelta muulta mennään suoraan. Eilen taas joku kääntyi vanhasta tottumuksesta vasemmalle keskimmäiseltä kaistalta. Pienen ruuhkan poikasen ja sekaannuksen aiheutti kyseinen henkilö toiminnallaan. Sitten kun hän vielä melko pian kääntyi väärin ajettuaan läheisen kerrostalon pihaan, niin mielessä kävi, ettei hän vain sattuisi asumaan siinä kerrostalossa. Jos näin, niin sitten on kyllä jatkossakin ehkä tulossa näitä väärinajoja ja vaaratilanteita. Ei hän toki ole ainoa, joka ajelee kyseisessä kohdassa "vanhasta tottukmuksesta". Tämä kaikki Porvoossa Mannerheiminkadun ja Tolkkistentien risteyksessä.
 

scholl

Jäsen
Tänään on ihan hillittömästi autoja liikenteessä, joissa on ne vanhat ei-eu-rekkarit. Ne on ihan mulkkuja kuskeja. Yksikin aiheutti sen, että jäin liikennevaloihin. Olin vasemmalla ns. nopeammalla kaistalla ja äijä vanhalla Avensiksella lähti matelemaan aiheuttaen sen, että oikeaa kaistaa pääsi kolme minusta ohitse ja sitten se Avensis ja minä sen perään jäimme seuraaviin valoihin. Onneksi pääsin heti sen jälkeen heittämällä siitä oikealta ohitse, ajoin varmaan 3krt sillä nopeudella mitä se sen seuraavan alamäen. Se hinaaja ajaa varmaan koko kaupungin läpi vasenta kaistaa ihan hiljaa. Mulkku.

Perseestä revitty akka on muuten ehdottanut turvavyölukkoa. Onhan se nyt jumalauta kumma, jos viranomaisten pitää valvoa tuollaisin keinoin, kuka käyttää turvavyötä ja kuka ei. Itse käytän, mutta jos joku ei käytä niin se on hänen oma vikansa, eikä ministerin. Sitä paitsi mitkään tekniset ratkaisut eivät ole toimivia. Jos laitan esim. jonkun laukun Bemarin toiselle etupenkille niin se systeemi alkaa herjaamaan siitä, ettei ole turvavyötä. Pitääkö siis repulla olla turvavyö, jos menen radalle juoksemaan? Siis lenkkareilla, pyyhkeellä, lyhythihaisella paidalla, sukilla, shortsilla ja pesuaineilla turvavyö? Kaikki summerit ja muut idioottimaiset jutut pitäisi poistaa autoista. Jos joku ei halua käyttää turvavyötä niin hän ei halua ja sillä sipuli.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Perseestä revitty akka on muuten ehdottanut turvavyölukkoa. Onhan se nyt jumalauta kumma, jos viranomaisten pitää valvoa tuollaisin keinoin, kuka käyttää turvavyötä ja kuka ei. Itse käytän, mutta jos joku ei käytä niin se on hänen oma vikansa, eikä ministerin.

Mitenköhän ministeri meinaa hoitaa sitten sen, kun joillain ihmisillä on oikeus olla käyttämättä turvavyötä. Mites sitten turvavyölukko ohitetaan kaikissa autoissa?

Että silleen...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tyhjänpäiväistä näpräilyä on tuollaiset turvavyölukot, kun liikenteessä olisi oikeasti isompiakin ongelmia ratkottavaksi. Esimerkiksi se että miten tätä nuorten kuljettajien jatkuvasti pahenevaa järjetöntä kaahausta saataisiin kuriin. Ainakin täällä meillä päin tämä on koko ajan pahentunut ja tänä keväänä sanoisin että jo melkein lähtenyt käsistä. Nuoret kollit (ja myös muutama tyttö näyttää olevan mukana joukossa) ajaa illat ja yöt kilpaa aivan tolkuttomilla ylinopeuksilla ja pahimmillaan monta autoa rinnakkain. Joka helvetin risteys on täynnä jälkiä "donitsinpyörittelystä" ja mitä olen tässä kuunnellut ihmisten mielipiteitä niin aika monella tuntuu olevan vaikeuksia jo nukkua kun tuota revitystä ja kilvanajoa jatkuu pitkälle aamuyöhön varsinkin viikonloppuisin. Mitään todella vakavaa ei ole vielä sattunut mutta muutamia läheltäpiti-tilanteita on jo ollut ja jos tämä meno jatkuu samanlaisena niin kohta jysähtää isosti.

En tiedä mitä tuolle olisi tehtävissä mutta siinä olisi liikenneministerillekin sarkaa sen sijaan että näpräilee joidenkin joutavien pikkuasioiden kanssa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Tänään on ihan hillittömästi autoja liikenteessä, joissa on ne vanhat ei-eu-rekkarit. Ne on ihan mulkkuja kuskeja.
Mullakin on sellaiset, vaikka auto on tuoreehko (vm. 2007). Mulkku varmasti olenkin ratissa, mutta eri tavalla kuin tarkoitat. Minä en hidastele enkä kykellä, vaan raivoan tuollaisille etanoille niin että tekisi välillä mieli nousta valoissa autosta ja ruveta heiluttelemaan lekaa. Vähän kuin siinä elokuvassa, jossa se löysältä urheilukassilta näyttävä jätkä pistää hösseliksi, se Douglas; se, joka panee ihanaista Zeta-Jonesia, saatana. Että sekin voi raivostuttaa...
 

Śmierć

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Islanders & Frans Nielsen + Karhu HT
Kasitie välillä Rauma-Pori on edelleen kuin villi länsi.

Pakko kommentoida tähän myös, että on muuten ihan käsittämätön tiepätkä tämä Pori-Rauma. Siitä täytyisi pari kertaa päivässä ajella rekalla, niin hyvä jos kerran kahteen viikkoon saa ajettua sen 80km/h koko välin. Tuntuu, että joka toisessa henkilöautossa mittari heittää yli 10km/h ja täytyy aina kiireellä päästä sivuteiltä rekan eteen, mutta sitten ei löydykään sitä kaasua.

Luulin, että kesärajoitukset tuo helpotusta siihen junnaukseen, mitä talvella joutui kestämään, mutta mitä vielä... hitaammaksi vaan meni, kun lyötiin tien sivuun 100km/h.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Kyllä olin taas teiden idiootti kun ajoin kameraan 8 kmh ylinopeudella. Siitä 70 €uron sakot. Jälleen tyhmyydestä sakotetaan. Pitää jatkossa asettaa nopeus astetta alemmaksi.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ylenaikaisen aamulähetyksen toimittaja esitteli mielestään nerokkaan ja itse viljelemänsä tavan vähentää Kehä II:n ramppien ruuhkajonoja Turunväylällä Helsingistä poispäin:

"Pysähdyn ja jätän reilut sata metriä tilaa eteeni, niin rampilta tuleva jono lyhenee. Tehkää muutkin niin."

Voi olla, että rampin jono lyhenee. Voi olla, että neropatin takana moottoritien jono pitenee ja kilometrin päässä jarrut ulvoo ja vitutuskäyrä nousee.
 

Killeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ylenaikaisen aamulähetyksen toimittaja esitteli mielestään nerokkaan ja itse viljelemänsä tavan vähentää Kehä II:n ramppien ruuhkajonoja Turunväylällä Helsingistä poispäin:

"Pysähdyn ja jätän reilut sata metriä tilaa eteeni, niin rampilta tuleva jono lyhenee. Tehkää muutkin niin."

Voi olla, että rampin jono lyhenee. Voi olla, että neropatin takana moottoritien jono pitenee ja kilometrin päässä jarrut ulvoo ja vitutuskäyrä nousee.

Tämähän on oikein ajatusten tonava..... Sitten ihmetellään kun ei oikein liikenne suju. Ei prkl mitä ideoita.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Kesä on tullut ja pyöräilijänä mulla vituttaa. Ihan uskomatonta porukkaa kadut pullollaan. Porukka kävelee aina keskellä pyörä/kävelytietä. Itse olen kuvitellut, että niilläkin teillä pätee saman säännöt kun autokaistoilla, eli että olisi oikeanpuoleinen liikenne, ellei pyöräkaistaa ole erikseen. Jotenkin tuntuu tosi oudolta ohittaa joku oikealta puolelta, vaikka tyyppi kävelisi keskellä tietä. Tulee aina sellainen "vaaraolo" tms... Joskus taas joku ohittaa pyörällä oikealta puolelta jonkun penkan kautta, ja saan sätkyn lenkillä... Ihme, että noita pyöräilyonnettomuuksia ei enempää satu, kun porukalla ei kiinnosta vittuakaan ja pyörällä/kävellen ei taida edes voida saada sakkoja (paitsi Kuopiossa, jos ajaa ilman lamppua pimeällä... siellä on ratsioita. Hyvä Kuopio!)

Sitten ne saatanan mopopojat. Ajavat ihan hillitöntä vauhtia ihan miten sattuu. Vierekkäin ja joka kojeesta lähtee hillitön möykkä. Tällä porukalla on vielä tapana ajaa ees taas pitkällä alikulkusillalla, josta joudun kulkemaan lähes päivittäin. Ei helvetti, eikö noita kusipäitä voi sakottaa? Varmasti on viritettyjä ne vehkeet - idioottikin kuulee siitä äänestä.

Muutenkin teinit on ihan vitun ääliöitä liikenteessä. Kävelevät neljä vierekkäin, vaikka näkevät että joku tulee pyörällä vastaan. Argh!!! Niin, ja sitten ne autoilija. Onko se ihan saatanan mahdotonta pysähtyä, jos joku on suojatiellä? Vissiin... saatana, pitäs lopettaa pyöräily ku se saa vaan aivot kiehumaan.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Itse olen kuvitellut, että niilläkin teillä pätee saman säännöt kun autokaistoilla, eli että olisi oikeanpuoleinen liikenne, ellei pyöräkaistaa ole erikseen.

Yhdistetyllä kevyen liikenteen väylällä jalankulkija saa käyttää joko väylän oikeaa tai vasenta reunaa, polkupyöräilijän on käytettävä väylän oikeaa reunaa. Omalla puolella (eli oikealla puolella) kulkevat jalankulkijat sekä muut fillaroitsijat ohitetaan vasemmalta.

Onko se ihan saatanan mahdotonta pysähtyä, jos joku on suojatiellä? Vissiin... saatana, pitäs lopettaa pyöräily ku se saa vaan aivot kiehumaan.

Kannattaa muistaa ettei suojatie anna pyöräilijälle automaattista etuajo-oikeutta. Melko usein autoilija saa syyttä suotta nyrkinheristyksen, kun fillaroitsija luulee autoilijan olevan väistämisvelvollinen, vaikka tilanne on oikeasti päinvastainen.
 

Śmierć

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Islanders & Frans Nielsen + Karhu HT
Onko se ihan saatanan mahdotonta pysähtyä, jos joku on suojatiellä? Vissiin... saatana, pitäs lopettaa pyöräily ku se saa vaan aivot kiehumaan.

Tai sitten opettelet ensiksi liikennesääntöjä? Olet ainoastaan silloin "etuajo-oikeutettu", kun talutat pyörää yli suojatien.

Itselläni on ainakin sen verta tyly asenne tässä hommassa, että jos pyöräilijä koittaa ajaa suojatien läpi, niin vedän kyllä tylysti vaan edestä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös