Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 005 756
  • 12 308
Suosikkijoukkue
HIFK
No nokkakolariin varmaankin vaatisi että kyseisessä tilanteessa olisi ensi ajanut sen Bussin läpi. Sen jälkeen on ehkä turha syyttää taksin huonoja ajovaloja.
Kuski varmaan on ajanut ennen tuota tilannetta parkeilla ja sen jälkeenkin. Kaikki autoilijat eivät ole täällä keskustelussa.
Yleisesti ottaen näkyy kyllä ylimielisyys taksien käyttäytymisessä liikenteessä, vilkutkin taitaa olla "parkeilla", kun ei kaistanvaihdoissa ym. vilkkuja näy ja muutenkin asenne on "euroopan omistaja" luokkaa.
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Ei täysin liity tähän ketjuun mutta katsokaapa millaisia ruuhkia on aiheuttanut tänään Neste Oilin hurja polttoainetarjous, ~15 senttiä litralta halvempi hinta ja tuollainen ryysis. Se tekee noin 10 euroa/tankillinen säästöä, kenelle oikeasti on merkitystä tuollaisella summalla varsinkin kun suhteutetaan se tuohon liikenteen tukkeutumiseen??
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Täällä kans ajelevat taksikuskeista suurinosa pelkillä parkeilla ja villkua ei käytetä kaistanvaihdoissa, kääntyessä se saattaa napsahtaa päälle samalla, kun rattia käännetään. Pirun vaikea havaita lumisateessa vaaleaa autoa, jossa ei ole ajovalot päällä.
 

scholl

Jäsen
Ihmettelen näillä lumisilla keleillä muutamia asioita:
1. ei osata katsoa kellä on etuajo-oikeus. Välillä vasemmalta tuleva kaartaa eteen ja sitten joutuu liukkaalla oikealta tuleva yrittää jarruttaa ja välillä oikealta tuleva alkaa mummoilemaan, ajaa 20km/h ja heiluttaa käpälää, että mene sinä ensin. Jos olisi kaikille selvää, kuinka risteyksissä toimitaan niin pääsisi helpommalla
2. pääteillä ajetaan kummallisen epätasaisilla nopeuksilla. Jotkut ajavat esim. länärillä 80km/h rajoituksella 60km/h ja jotkut 100km/h. Silloin kun on liukkainta niin se tasainen 80km/h olisi turvallisin, koska ne käpälästä lähtemiset tapahtuvat yleensä kaistanvaihdoissa
3. liittymissä yritetään hiillostaa edellä ajavaa menemään kovempaa. En tarkoita nyt kiihdytyskaistoja, vaan niitä silmukoita, jotka ovat esim. länäriltä poistuttaessa tai ennen sitä kiihdytyskaistaa. Ne ovat monissa paikoissa ihan peilijäässä nyt. En tajua miksi niissä pitäisi ajaa hemmetin kovaa, koska olen nähnyt monta ulosajoa niissä. Parempi ajaa silmukka rauhallisesti ja sen jälkeen kun suora aukenee, kiihdyttää reippaasti
4. sen lisäksi on vielä pysäkeiltä esim. ylämäessä eteen tulevat bussit, jotka eivät millään saa vauhtia päälle. Jos bussi olisi odottanut, että takana oleva auto eli esim. minä olisin päässyt ohi niin silloin sillä olisi ollut vaikka kuinka paljon aikaa kerätä sitä vauhtia, mutta itseäni esim. Tapiolassa on ottanut päähän se kun tulee sieltä Niittykummusta Tapiolan keskustan suuntaan ja tuollainen bussi könyää siinä edessä vaikka kuinka kauan saamatta minkäänlaista kunnollista vauhtia päälle ja silti sen piti tulla minun eteeni suorittamaan tuota 10 tai 20km/h etenemistä
5. Hiacet ovat pelottavia, koska ne tulevat koko ajan kylki edellä vastaan. Sen auton täytyy olla ajo-ominaisuuksiltaan markkinoiden huonoin ajoneuvo
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
5. Hiacet ovat pelottavia, koska ne tulevat koko ajan kylki edellä vastaan. Sen auton täytyy olla ajo-ominaisuuksiltaan markkinoiden huonoin ajoneuvo

Toyota Dyna on vielä huonompi, onneksi niitä ei liikenteessä juurikaan näy.

Rekka jyräsi edessä ajaneen henkilöauton - Kotimaa - Savon Sanomat

Varmasti oli tämäkin rekkakuski etelästä kun tuolleen kävi. Tuossa jokunen viikko takaperin erään nimeltämainitsemattoman Transpointin kuorma-auto oli pölläyttänyt hankeen, ja kuskin selitys oli melko hyvä: 'Tuli aura vastaan, enkä lumen pöllyämisen takia nähnyt tietä.' Paikalla käytyäni voin sanoa, että ei siinä hirveämmin ole kuskin toimesta ennakoitu ottamalla vähän jalkaa kaasulta, sen verta syvällä hangessa oli hän ajoneuvoineen. No, oli sentään vetänyt omalle puolelleen eikä ollut lähtenyt sokkona vastaantulijoiden kaistalle. Well done.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Paikalla käytyäni voin sanoa, että ei siinä hirveämmin ole kuskin toimesta ennakoitu ottamalla vähän jalkaa kaasulta, sen verta syvällä hangessa oli hän ajoneuvoineen.

Meinaat, että kuorma-auto tarvitsee aina sen 88 km/h lasiin upotakseen syvälle penkkaan/hankeen?

Ei sillä, valtion kuljetusyhtymällehän kelpaa kaikki maailman idiooteimmat kuljettajat töihin. Pääsääntönä onkin, että jos ei kuljettaja kelpaa muualle, hän menee nykyiselle VR Transpointille. Toki sinne hankitaan myös itänaapurista kuljettajia, mutta nämä menevät hyvin pitkälti samaan kategoriaan noiden Suomen kehnoimpien ammattikuljettajien kanssa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
5. Hiacet ovat pelottavia, koska ne tulevat koko ajan kylki edellä vastaan. Sen auton täytyy olla ajo-ominaisuuksiltaan markkinoiden huonoin ajoneuvo

Kyllä se aika lähellä kärkeä on, mutta Mazda E2200 vie kyllä vielä Hiacestakin voiton.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Meinaat, että kuorma-auto tarvitsee aina sen 88 km/h lasiin upotakseen syvälle penkkaan/hankeen?

En meinaa, oli huonosti muotoiltu. Meinaan, että vauhtia on ollut liikaa, jos näkyvyys on mennyt nollaan. Ja tuossa tapauksessa penkassa oltiin siihen malliin syvällä, mitä nyt yleensä raskas ajoneuvo penkkaan kyntää suunnilleen mainitsemassasi nopeudessa yliaurauksen tai muun vastaavan syyn johdosta. Vastaan tuleva aura kaikkine vilkkuineen pitäisi aiheuttaa sen verran muutosta ajorytmissä, että olisi pitänyt hiljentää kunnolla. Valoisan aikaan vielä sattui, eli moinen lumipölläkkä on varmasti näkynyt hyvän matkaa ennen kohtaamista.
 

scholl

Jäsen
Kyllä näkyvyys voi mennä nollaan, jos vastaan tulee aura tai rekka. Itse olen joskus ajanut henkilöautolla maantiellä ja todennut, että hetken on joutunut olemaan aivan sokkona. Paljon on vielä varsinkin pimeällä sellaisia tieosuuksia, joista ei näe muutenkaan mihin suuntaan tie kaartuu. Joku Lohja-Karjaa esim. voi olla aivan hirveä lumisateessa ja on niitä muitakin. Joskus sitä yksinkertaisesti kovassa lumipyryssä, jos autoja ei ole juurikaan mennyt, ei tiedä missä tie menee.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Just eilen ajelin 12-tietä Tampereelle niin vastaan tuli lumiaura ja sen perässä autojono. Täysin sokkona sai mennä sen jonon mitan. En etukäteen älynnyt kiinnittää huomiota, miten tie menee sen muutaman kymmenen metriä kohtauspaikasta. Siinä kun olisi pientä kaarretta ollut, niin vallan hyvin olisi voinut ajautua omalta puhtaalta uralta pois.

Ihmettelin muuten, kun sain vetää pientä parin auton letkaa Hämeenkoskelta Pälkäneelle asti, niin takana tuleva ajoi ilmeisesti kanssa vakkari päällä aika lähellä. Olisi jättäytynyt sen 50m taakse, niin olisi saanut ajaa puhtaalla tiellä, eikä mun jättämässä lumipöllyssä. Vauhtiakin oli mulla se 85 todellista, ettei olosuhteisiin nähden menty alinopeuttakaan.
 

scholl

Jäsen
Itse en uskalla ajaa vakionopeudensäädin päällä liukkaalla. Parempi säädellä silloin ainakin kitkarenkailla itse kaasua, puhumattakaan, että se jalka, jolla käyttää myös jarrua, lepäisi ajaessa jossain kaukana.
 

henkke

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Penguins
Tapahtuipa eilen seuraavaa Kehä II:n Matinsolmussa. Seisoin autollani jonossa joka kertyy aina Etelään päin ajettaessa klo 18:n aikaan. Yhtäkkiä taustapeiliin ilmestyy paloauto hälytysajossa. Autot väistävät parhaansa mukaan ja paloauto ohittaa ahtaassa paikassa ison letkan autoja.

Mitä seuraavaksi näin oli jotain uskomatonta: paloauton peesissä koko samaisen letkan ohittaa Audi A8 Viron kilvissä!! Luulin oikeasti että vastaavaa tapahtuu vain Hollywood-elokuvissa tai GTA pelisarjassa. Kiinniotettaessa kyseiseltä jampalta ehdottomasti kortti pois ja kuula kalloon.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ihmettelen näillä lumisilla keleillä muutamia asioita:
...
5. Hiacet ovat pelottavia, koska ne tulevat koko ajan kylki edellä vastaan. Sen auton täytyy olla ajo-ominaisuuksiltaan markkinoiden huonoin ajoneuvo

Hiacet vaatii vaan paremmat kuskit, niitä ei voi kaikki amatöörit talvella ajaa.
 

Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Arsenal FC
Hiacet vaatii vaan paremmat kuskit, niitä ei voi kaikki amatöörit talvella ajaa.

Näinhän se on. ja ainakin hieman vanhemmat mallit Hiacet tarvitsevat vähän painoa taka-akselin päälle. Muistan kun joskus ei millään päässyt Hiacella loivaa ylämäkeä edes ylös kun paikaltaan joutui lähtemään. Lopulta pääsin mäen ylös peruuttamalla.
 

scholl

Jäsen
Hiacet vaatii vaan paremmat kuskit, niitä ei voi kaikki amatöörit talvella ajaa.

Mutta miksi ostaa Hiace, kun myynnissä on hyviäkin pakuja kuten Transporter? Se on jotenkin ihmeellinen ilmiö Suomessa, Manner-Euroopassa en ole nähnyt yhtään ainoata Hiacea, mutta Suomessa on niitä runkkuja, jotka vuodesta toiseen niitä ostavat. Toyotan ja Nissanin ostajissa on pakko olla joku aivovika.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Onneksi Hiacen maahantuonti lopetetaan tämän vuoden loppuun Euroopassa. Ei täytä Eurooppalaisia törmäystesti vaatimuksia, jotka tulivat voimaan 2012 alussa. Korvaavaa automallia ei ole tulossa Toyotalta.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Mutta miksi ostaa Hiace, kun myynnissä on hyviäkin pakuja kuten Transporter? Se on jotenkin ihmeellinen ilmiö Suomessa, Manner-Euroopassa en ole nähnyt yhtään ainoata Hiacea, mutta Suomessa on niitä runkkuja, jotka vuodesta toiseen niitä ostavat. Toyotan ja Nissanin ostajissa on pakko olla joku aivovika.

Jotkut näet arvostavat toimivaa tekniikkaa, eikä noita "monsuunisateissa" kojetaulun kaikkia valoja polttavia "hyviä" autoja. ;) Yleensä nuo pakettiautot ovat vieläpä ammattikäytössä, mikä vieläpä korostaa luotettavuuden merkitystä.

Noin yleensäkin ihan perkeleesti suomessa on aivovikaisia, kun nuo mainitsemasi merkit ovat täällä niin suosittuja. Toyotan tapauksessa varsinkin voidaan puhua maailmanlaajuisesta aivotautiepidemiasta, kun merkki kuitenkin myy joko eniten tai toiseksi eniten maailmassa, vaikka jenkit onnistuivatkin aika selkeän tarkoitushakuisesti myyntiä laskemaan.
 

henkke

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Penguins
Näinhän se on. ja ainakin hieman vanhemmat mallit Hiacet tarvitsevat vähän painoa taka-akselin päälle. Muistan kun joskus ei millään päässyt Hiacella loivaa ylämäkeä edes ylös kun paikaltaan joutui lähtemään. Lopulta pääsin mäen ylös peruuttamalla.

Itse jouduin kärsimään Toyota Dynan ratissa aikanaan pari talvea. Kyseessä oli vielä avolava, joten talvisin ei auttanut muuta kuin lastata perään muutama laatikollinen hiekkaa. Ylämäessä perä lähti usein sivulle, jolloin meno näytti varmasti huvittavalta vastaantulijoista. Plussaa siitä että auto kiihtyi 0-60km/h ripeämmin kuin moni henkilöauto, ja hallittuun sivuluisuun saattaminen oli erittäin helppoa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mutta miksi ostaa Hiace, kun myynnissä on hyviäkin pakuja kuten Transporter?

Hiacella on aina ollut yksi todellinen myyntivaltti, eli ihan ylivertainen toimintavarmuus. Se on aina ollut Hiacella kovaa luokkaa ja aika monelle yrittäjälle se on erittäin tärkeä juttu että auto on tekemässä rahaa eikä seisomassa korjaamolla. Ei sillä että Transporterkaan (ennen tätä T5-mallia) olisi koskaan ollut mikään erityisen epäluotettava mutta ei siltikään Hiacen tasolla tässä asiassa.

Mutta ajettavuus on kyllä tosiaan ollut Hiacessa aina ihan hirveä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mutta miksi ostaa Hiace, kun myynnissä on hyviäkin pakuja kuten Transporter? ...

Ajan Hiacella, koska haluan ajaa autolla, enkä odottaa sitä korjaamolta.

Hiace -94, 320.000 km, päivittäistä toimintavarmuuta. Eikä sinne mitään hiekkasäkkejä tarvita.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mä arvasin.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Ajan Hiacella, koska haluan ajaa autolle, enkä odottaa sitä korjaamolta.

Hiace -94, 320.000 km, päivittäistä toimintavarmuuta. Eikä sinne mitään hiekkasäkkejä tarvita.

Ajelin armeijassa (erässä II/01) vm 00 Hiacea, ja en edes halua tietää, miten usein olisin tullut toisia vastaan sivuovi edellä, jos talvikeleillä ei olisi ollut hiekkasaavia liinoilla kiinni taka-akselin päällä.

Joo, myönnän, etten ole ammattikuski, enkä edes ennen sitä ollut liian paljon henkilöautoa isompia ajanut. Mutta oli se kulkuneuvo kerrassaan, voi veljet. Parempi oli toki kuin ikivanha torni-Transit, jolla saattoi jäädä kiinni kesäkeleissä, jos toiset pyörät olivat pois asfaltilta.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Taas tulee ainakin PK-seudulla lunta aika tiukasti, joten eiköhän kohta ole kaikki päätiet aivan tukossa. Eikös hiihtolomatkin ala tänään, joten varmasti normaalia enemmän vielä liikennettä pois etelästä. Onneksi työpäivä on kohta jo pulkassa.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Hiacella on aina ollut yksi todellinen myyntivaltti, eli ihan ylivertainen toimintavarmuus. Se on aina ollut Hiacella kovaa luokkaa ja aika monelle yrittäjälle se on erittäin tärkeä juttu että auto on tekemässä rahaa eikä seisomassa korjaamolla. Ei sillä että Transporterkaan (ennen tätä T5-mallia) olisi koskaan ollut mikään erityisen epäluotettava mutta ei siltikään Hiacen tasolla tässä asiassa.

Faijalla on Hiace ollut työkäytössä todella pitkään ja hänkin sanoo nimenomaan sitä, että Hiace on todella luotettava. Eli työkäytössä aivan omaa luokkaansa. Muista pakettiautoista on tehty niin henkilöauton kaltaisia, että on unohtunut niiden olevan "työkaluja".

EDIT: Niin ja nythän uusia Hiaceja ei enää Suomessa myydä, joten eiköhän niiden määrä ala jollain aikavälillä pienenemään. Jostain Hyundain pakettiautosta taidettiin kai veikkailla jonkinlaista manttelinperijää, mutta tuskin tuollaiseen Hiacen tasoiseen suosioon nousee yksikään yksittäinen malli.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös